Itsetuntoa

Ilkikurimus

Tein itsetuntotestin ja sain vastaukseksi seuraavaa....

"Millainen itsetuntosi on?
Tulokset:
Terve itsetunto

Sinulla on hyvä ja terve itsetunto. Et tarvitse tueksesi vallankäyttöä, toisten ihmisten alistamista, vähättelyä, nolaamista tai mitätöimistä. Olet hyväksynyt yksilöllisyytesi ja pystyt siksi hyväksymään myös toisten erilaisuuden. Olet rento ja vapautunut muiden seurassa etkä pyri muuttamaan heidän käytöstään oman mielesi mukaiseksi. Olet hyväksyvä, välittävä ja luottavainen suhteessa itseesi ja kanssaihmisiisi. Seurassasi on hyvä ja helppo olla.

Itsetunnoltaan vahva yksilö selviytyy elämässä heikkoitsetuntoista paremmin. Vahvuutesi ovat joustavuudessa ratkaista ongelmia, kyvyssä sietää pettymyksiä ja uskaltaa ottaa riskejä. Epäonnistumiset eivät lannista sinua, vaan olet aina valmis yrittämään uudelleen. Näet ongelmat muutoksen alkuna.

RISKIT: Koska sinulle on ollut aina helppoa olla itsesi kanssa ja sosiaalisissa tilanteissa, et välttämättä aina ymmärrä ahdistusta, joita toisilla ihmisillä niihin voi liittyä. Hyväksyvä asenteesi auttaa sinua kuitenkin ymmärtämään ihmisten erilaisuutta.

VINKIT: Ole onnellinen siitä, että olet saanut terveen ja hyvän itsetunnon. Se on yksi parhaista avaimista elämään. Tasapainoinen ja muut huomioon ottava luonteesi tuottaa sinulle todennäköisesti menestystä niin ihmissuhteissasikin kuin työelämässä. Olet luultavammin suosittu ystävä, työtoveri ja hyvä puoliso kumppanillesi. Jaa hyvää oloasi, kannustustasi ja positiivista huomiotasi muille!"

23

333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten ja missä testasit i-kurimus. Kysyn sillä, että oma itsetuntuni putoaa äkisti aivan -puolelle hetkessä. Joku tekijä vaan laukaisee suorastaan itsetunto-mustanaukon.
      Voi mennä kauankin ennenkuin itsetunto elpyy 'vesirajan' yläpuolelle. Tähän vaikuttaa sekä aspergisyyteni, että bibolaarisuus.

• Ilkikurimus

ei olekaan mikään stabiili tila, joka kerran tultuaan on aina hyvä. Se elää ollen välillä kehnompi parantuen taas - ilman muita ongelmiakin.
        Eikä ainakaan oma itsetuntoni ole syntynyt pelkkien hyvien kokemusten kautta. Heikkoutensa tulee tuntea ainakin yhtä hyvin kuin vahvuutensakin, mutta heikkouksia ei pidä jäädä märehtimään.

Mainitsemasi sairaudet vaikuttavat - uskon sen.

• "terve mieli"

Miten asperger ja bibolaarisuus näkyvät sinun itsetunnossasi, empatiankyvyssäsi ja tunne-elämässäsi. Millaisia ongelmia ne aiheuttavat tai onko niistä jopa jotain hyötyäkin ollut? Aika vaikeat sairaudet noin yhdistelmänä.

• Ilkikurimus
        "terve mieli" kirjoitti:

Miten asperger ja bibolaarisuus näkyvät sinun itsetunnossasi, empatiankyvyssäsi ja tunne-elämässäsi. Millaisia ongelmia ne aiheuttavat tai onko niistä jopa jotain hyötyäkin ollut? Aika vaikeat sairaudet noin yhdistelmänä.

Olet niin monta kertaa esiintynyt tunne-elämän ja erityisesti empatian asiantuntijana täällä, että todella pitsäisi kysymättäkin tuo tietää.

• "terve mieli"
        Ilkikurimus kirjoitti:

Olet niin monta kertaa esiintynyt tunne-elämän ja erityisesti empatian asiantuntijana täällä, että todella pitsäisi kysymättäkin tuo tietää.

Jokainen on kuitenkin yksilö. Olethan sinäkin asiantuntija, mutta et voi vastata kenekään toista elämää koskeviin kysymyksiin. Vai oletko tässäkin asiassa taas oikeassa?

• Ilkikurimus
        "terve mieli" kirjoitti:

Jokainen on kuitenkin yksilö. Olethan sinäkin asiantuntija, mutta et voi vastata kenekään toista elämää koskeviin kysymyksiin. Vai oletko tässäkin asiassa taas oikeassa?

Mutta kaikki narsistit kuitenkin samanlaisia - piirrelistan mukaisia, eikä kukaan heistä kykene empatiaan...Tuntuuko tutulta?

En ole asiantuntija.

• "terve mieli"
        Ilkikurimus kirjoitti:

Mutta kaikki narsistit kuitenkin samanlaisia - piirrelistan mukaisia, eikä kukaan heistä kykene empatiaan...Tuntuuko tutulta?

En ole asiantuntija.

En ole asiantuntija minäkään, mutta tämä tieto ei kai sitä vaadikkaan? Eihän piirrelista tarvitse olla yhtäläinen jokaisella, mutta empatian vajavuus on jokaisella narsistilla.

• Ilkikurimus
        "terve mieli" kirjoitti:

En ole asiantuntija minäkään, mutta tämä tieto ei kai sitä vaadikkaan? Eihän piirrelista tarvitse olla yhtäläinen jokaisella, mutta empatian vajavuus on jokaisella narsistilla.

Empatian vajavuus? Tähän asti olet paasannut kyvyttömyydestä ja taydellisestä puuttumisesta.

• "terve mieli"
        Ilkikurimus kirjoitti:

Empatian vajavuus? Tähän asti olet paasannut kyvyttömyydestä ja taydellisestä puuttumisesta.

Voihan jollakin narsistilla olla jotain piirrettä vähemmän ja toista enemmän kuin toisella. Eivät narsistitkaan ihan klooneja ole, vaikka paljon samoja piirteitä löytyy. No, sinun mielestäsi narsisisti kykenee empatiaan, mutta minusta narsistin kyky empatiaan on lähinnä todella vajavaista tai puuttumista kokonaan. En usko, että narsisti kykynee tuntemaan empatiaa, en vielä näillä omilla tiedoillani. Voi, olla, että saan uutta valoa tähän asiaan ja voin muuttaa käsitystäni. Minulle tämä ei ole mikään stabiili tila, ettenkö kykenisi jossain vaiheessa muuttamaan käsitystäni, jos saa todistettavaa tietoa, jonka todistettavuus perustuu ja ulottuu myöskin käytäntöön asti.

• Ilkikurimus
        "terve mieli" kirjoitti:

Voihan jollakin narsistilla olla jotain piirrettä vähemmän ja toista enemmän kuin toisella. Eivät narsistitkaan ihan klooneja ole, vaikka paljon samoja piirteitä löytyy. No, sinun mielestäsi narsisisti kykenee empatiaan, mutta minusta narsistin kyky empatiaan on lähinnä todella vajavaista tai puuttumista kokonaan. En usko, että narsisti kykynee tuntemaan empatiaa, en vielä näillä omilla tiedoillani. Voi, olla, että saan uutta valoa tähän asiaan ja voin muuttaa käsitystäni. Minulle tämä ei ole mikään stabiili tila, ettenkö kykenisi jossain vaiheessa muuttamaan käsitystäni, jos saa todistettavaa tietoa, jonka todistettavuus perustuu ja ulottuu myöskin käytäntöön asti.

KAIKKI näennäisesti empatiakyvyttömät EIVÄT ole narsisteja. On myös henkilöitä, joita tulkitaan väärin empatikyvyttömiksi jonkin muun sairauden takia.

Miksi tästä empatiasta on tullut sinulle näin hankala asia? Narsisti ei osoita empatiaa henkilölle, joka häntä loukkaa. Sinäkään et osoita empatiaa henkilölle, joka sinua loukkaa...katsot, että empatiasi tulee ansaita. Samoin tekee narsisti.

Kun kyse on kahdesta aikuisesta ihmisestä itse valitussa parisuhteessa, joista molemmat ovat tunnelukossa omilla tahoillaan toinen toistaan täydentäen, miksi ainoastaan toisessa olisi syy kaikkeen?
        Selitäpäs se minulle...

• "terve mieli"
        Ilkikurimus kirjoitti:

KAIKKI näennäisesti empatiakyvyttömät EIVÄT ole narsisteja. On myös henkilöitä, joita tulkitaan väärin empatikyvyttömiksi jonkin muun sairauden takia.

Miksi tästä empatiasta on tullut sinulle näin hankala asia? Narsisti ei osoita empatiaa henkilölle, joka häntä loukkaa. Sinäkään et osoita empatiaa henkilölle, joka sinua loukkaa...katsot, että empatiasi tulee ansaita. Samoin tekee narsisti.

Kun kyse on kahdesta aikuisesta ihmisestä itse valitussa parisuhteessa, joista molemmat ovat tunnelukossa omilla tahoillaan toinen toistaan täydentäen, miksi ainoastaan toisessa olisi syy kaikkeen?
        Selitäpäs se minulle...

Totta, kaikki näennäisesti epatiakyvyttömät eivät ole narsisteja, enkä niin ole väittänytkään. Tunnelukkoja syntyy ja se vähentää tietysti kykyä tuntea emtionaalisia tunteita ihan kenellä vaan. Toki on ihan ilkeitäkin ihmisiä, joilla tunneäly pelaa, mutta heidän suhtaumisensa toisiin ihmisiin on kielteistä usein sen tähden, että heillä näitä tunnelukkoja on päässyt syntymään, kun niitä ei ole tahtonut kohdata tai on ne tietoisesti kieltänyt itseltään.

Ei minulle ole ollenkaan hankala asia tämä empatia, vaan se on minulle ihan selkeä. Sinä vain et ymmärrä minua jostain syystä, vaan ajattelet minun ajattelevan jotain ihan muuta, huomaan sen. Jos, joku minua loukkaa, niin miksi siinä tilanteessa pitäisikään tuntea empatiaa loukkaajaa kohtaan? Kerro se minulle.

Jos, on kaksi ihmistä ja molemmat ovat bipoa sairastavia narsistisia ihmisiä, niin silloinhan ei ole mitään syyllinen/uhri asetelmaa, vaan suhde on vaikea jo ihan olemassa olevien seikkojen vuoksi. Jos, taas molemmat ovat muuten terveitä, mutta tunnelukkoja on molemmilla, niin tämän parin pitäisi kyetä keskustelemaan asioista, löytämään ongelmalleen ratkaisuja tai erota. Terveellä ihmisellä pitäisi olla kuitenkin halu löytää jokunlainen ratkaisu tilanteeseen, eikä syytellä toisiaan. Siinä on ero tunnevammaisen ja normaalin ihmisen kykyyn ratkaista ongelmia.

• Ilkikurimus
        "terve mieli" kirjoitti:

Totta, kaikki näennäisesti epatiakyvyttömät eivät ole narsisteja, enkä niin ole väittänytkään. Tunnelukkoja syntyy ja se vähentää tietysti kykyä tuntea emtionaalisia tunteita ihan kenellä vaan. Toki on ihan ilkeitäkin ihmisiä, joilla tunneäly pelaa, mutta heidän suhtaumisensa toisiin ihmisiin on kielteistä usein sen tähden, että heillä näitä tunnelukkoja on päässyt syntymään, kun niitä ei ole tahtonut kohdata tai on ne tietoisesti kieltänyt itseltään.

Ei minulle ole ollenkaan hankala asia tämä empatia, vaan se on minulle ihan selkeä. Sinä vain et ymmärrä minua jostain syystä, vaan ajattelet minun ajattelevan jotain ihan muuta, huomaan sen. Jos, joku minua loukkaa, niin miksi siinä tilanteessa pitäisikään tuntea empatiaa loukkaajaa kohtaan? Kerro se minulle.

Jos, on kaksi ihmistä ja molemmat ovat bipoa sairastavia narsistisia ihmisiä, niin silloinhan ei ole mitään syyllinen/uhri asetelmaa, vaan suhde on vaikea jo ihan olemassa olevien seikkojen vuoksi. Jos, taas molemmat ovat muuten terveitä, mutta tunnelukkoja on molemmilla, niin tämän parin pitäisi kyetä keskustelemaan asioista, löytämään ongelmalleen ratkaisuja tai erota. Terveellä ihmisellä pitäisi olla kuitenkin halu löytää jokunlainen ratkaisu tilanteeseen, eikä syytellä toisiaan. Siinä on ero tunnevammaisen ja normaalin ihmisen kykyyn ratkaista ongelmia.

Sinulla on hämmästyttävä kyky ensin myöntää asia ja päälle kieltää se. Niin kävi taas.

• "terve mieli"
        Ilkikurimus kirjoitti:

Sinulla on hämmästyttävä kyky ensin myöntää asia ja päälle kieltää se. Niin kävi taas.

Minkä nyt taas myönsin/ kielsin.

• tottakaitietysti
        "terve mieli" kirjoitti:

Minkä nyt taas myönsin/ kielsin.

syy on toisessa.ei sussa.

• "terve mieli"
        tottakaitietysti kirjoitti:

syy on toisessa.ei sussa.

Antaa olla.

• "terve mieli" kirjoitti:

Sinänsä as ei ole sairaus; enemmin geneettinen, laaja-alainen aivojen kehityshäiriö. Myöskään mikään stabiili, taulukko juttu se ei ole. Erilaiset elämän olosuhteet vaikuttavat yksilöllisesti eri ihmisiin.
        Kouluttamattomat as-miehet, kuten muihinkin autisminkirjoon kuuluvat laitostuvat muita herkemmin, kun as-mekanismi torppaa henkisen kasvun mahdollisuutta.

Infantiilius, naiivius näillä on ulkopuolisillekin silminnähtävää. Empatian tai aggression pulssit tulevat yllättäen ja kiusallisen voimakkaina - mieli toimii kuin vauvan peppu, yllättäen.
        Mitä hyötyjä tai etuuksia tuollaisesta on, hyvänen aika.

Mielessä on ikään kuin taantuma-rele. Toiminta taannehtii 'salamana' aikaisemmille lapsenomaisen harrastamisen tasoille. Kiinnostuksen kohteetkin omalaatuisia.
        Ollaan siinä ja siinä, voiko tulla toimeen yhteiskunnassa itsenäisesti. Itsepäisyydestä voi olla hyötyäkin. Riittävän helppo harrastaminen, kuten itsellä itseterapiatoiminta voi jäädä päälle.

Empatia on opeteltava kuin juuri kävelemään oppivilla. Se ei näillä aina ole 'ydinjatkeesta' lähtevää. Luulen, että bibolaarisuus syntyy pettymyksistä kun alvariinsa törmätään ikuiselämän rajoituksiin.

• "terve mieli"
        capt.cöpenick kirjoitti:

Sinänsä as ei ole sairaus; enemmin geneettinen, laaja-alainen aivojen kehityshäiriö. Myöskään mikään stabiili, taulukko juttu se ei ole. Erilaiset elämän olosuhteet vaikuttavat yksilöllisesti eri ihmisiin.
        Kouluttamattomat as-miehet, kuten muihinkin autisminkirjoon kuuluvat laitostuvat muita herkemmin, kun as-mekanismi torppaa henkisen kasvun mahdollisuutta.

Infantiilius, naiivius näillä on ulkopuolisillekin silminnähtävää. Empatian tai aggression pulssit tulevat yllättäen ja kiusallisen voimakkaina - mieli toimii kuin vauvan peppu, yllättäen.
        Mitä hyötyjä tai etuuksia tuollaisesta on, hyvänen aika.

Mielessä on ikään kuin taantuma-rele. Toiminta taannehtii 'salamana' aikaisemmille lapsenomaisen harrastamisen tasoille. Kiinnostuksen kohteetkin omalaatuisia.
        Ollaan siinä ja siinä, voiko tulla toimeen yhteiskunnassa itsenäisesti. Itsepäisyydestä voi olla hyötyäkin. Riittävän helppo harrastaminen, kuten itsellä itseterapiatoiminta voi jäädä päälle.

Empatia on opeteltava kuin juuri kävelemään oppivilla. Se ei näillä aina ole 'ydinjatkeesta' lähtevää. Luulen, että bibolaarisuus syntyy pettymyksistä kun alvariinsa törmätään ikuiselämän rajoituksiin.

Minulle tuo as- ei oikein ennestään ollut tuttu, niinpä luin vähän netistä siitä ja aivan samanlaista kuvasit sen olevan. As- pojilla saattaa kuulemma jäädä jostakin aiheesta luennoiminenkin ylipitkäksi, kun innostuvat ja yleisö voi alkaa haukottelemaan, kun ensi alkuun on ollut mielenkiintoista. Aika metka sairaus. Kai johonkin autismiin vähän verrattavissa? Neurologinen sairaus kai se on, jos oikein netistä sen luin, en ole varma.

Niin, tuo lapsellisuus ja tunteiden voimakas vaihteleminen on varmasti aika haastavaa. Taitaa siitä syntyä joskus ongelmiakin vai? Ihmiset ovat varmasti monasti ihmeissään, jos näkevät aikuisen kovasti repeilevän. Ääripäitä älykkyydessäkin kuulemma on, joko korkean älykkyden omaavia tai alhaisen. Miten tälläiset ihmiset selviävät työelämässa? Onko siihen olemassa lääkitys, kuten bipoonkin? Kuuluuko itsepäisyys tähän oireyhtymään ja onko sitä kaikilla?

• capt. cöpenick
        "terve mieli" kirjoitti:

Minulle tuo as- ei oikein ennestään ollut tuttu, niinpä luin vähän netistä siitä ja aivan samanlaista kuvasit sen olevan. As- pojilla saattaa kuulemma jäädä jostakin aiheesta luennoiminenkin ylipitkäksi, kun innostuvat ja yleisö voi alkaa haukottelemaan, kun ensi alkuun on ollut mielenkiintoista. Aika metka sairaus. Kai johonkin autismiin vähän verrattavissa? Neurologinen sairaus kai se on, jos oikein netistä sen luin, en ole varma.

Niin, tuo lapsellisuus ja tunteiden voimakas vaihteleminen on varmasti aika haastavaa. Taitaa siitä syntyä joskus ongelmiakin vai? Ihmiset ovat varmasti monasti ihmeissään, jos näkevät aikuisen kovasti repeilevän. Ääripäitä älykkyydessäkin kuulemma on, joko korkean älykkyden omaavia tai alhaisen. Miten tälläiset ihmiset selviävät työelämässa? Onko siihen olemassa lääkitys, kuten bipoonkin? Kuuluuko itsepäisyys tähän oireyhtymään ja onko sitä kaikilla?

Autismi enempää kuin sen luksusmalli asperger ei ole parannettavissa. Mut eihän se opiskelua kokonaan kaikilta estä. Joskus päinvastoin. Monilta yliopistotason huippuosaajilta voisi löytyä as.
        Hyvän menestymisen kouluaineissa uskoisi edellyttävän vahvaa koti- ja opettajatason kannustusta.

Myös ylivilkkautta pidetään autisminkirjoon kuuluvana. Heidän lyhytpinnaisuutensa voi johtaa oppimisvaikeuksiin tai luokan häiriköintiin. Näihin HDAD,? lapsiin tehoaa täsmälääkitys.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      636
      3287
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      98
      2672
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1691
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1592
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      47
      1510
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1500
    7. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      69
      1444
    8. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      342
      1414
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      27
      1328
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1233
    Aihe