Leivinuunin palotilan kavennus

vetoongelma

Meillä on 80-luvun alussa muurattu leivinuuni jossa on huonohko veto joka johtunee mm. hieman liian pienestä hormista (koko alle tiilen hormi, mutta yli 1/2 tiiltä). Uuni muuten ammattimuurarin itselleen aikoinaan tekemä, tosin kysessä ei tainnut olla mikään varsinainen uunimuurari. vaan tavallinen sellainen ja sen näkee muuallakin talossa olevista muurauksista, mutta se onkin toinen tarina.

Se mitä olisinkin kysymässä on oikeilta uunimuurareilta tai asiaa muutoin kokeilleilta, että parantuisiko veto, jos tulipesää kaventaisi esim lappeellaan olevilla tulitiilillä?

Myös uunin luukkujen ilma-aukot vaikuttavat pienehköiltä, koska tuli "pumppaa" eikä pala tasaisesti, eli korvausilma ei riitä, ja jos luukkua pitää raollaa, niin luukun yläosasta pöllähtää savua sisään. Auttaisiko tähän suuaukon yläosaan tehtävä peltinen tms. madallus jotta aukon yläosa olisi matalemmalla kuin tulipesän yläosa?

2

773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Megalo.

      Mul oli toinen eno tunnettu uunimuurari Turun seudulla.Mä olin joskus sillä laastipoikana.Piipun pitää olla tarpeeksi korkea,joskus jopa naurettavan korkea.Hormissa ei saa olla yhtään 90 asteen mutkaa,loivassa mutkassa kulkee tuli ja ilma kivasti.Korvausilmaa on tultava sytyttäessä riittävästi.Jos on ilmahormi,niin se kiinni sytyttäessä.Kun kämppä lämpee,sitte auki.Polttopuun on oltava kuivaa,itse poltan havu tai leppäpuuta ja säilytän sen ulkona,ei vajassa.Hormi kunnolla auki niin kyllä se siitä.

    • rellurei

      Monesti vetoon vaikuttaa se miten uunin yläpuolinen kava on rakennettu. En usko, että tulipesän koko vaikuttaa asiaan mutta piipun pituus vaikuttaa varmasti. Kokeile, vie piipun päähän ilmastointiputken parimetrinen pala ja pysäytä liesituuletin ainakin 1/2 tuntia ennen koetta, ja veto paranee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe