Rintasyövän ensioireet

pelottaa1

Millaisia oireita on rintasyöpäpotilaalla aivan alkuvaiheessa? Minulla on muutaman päivän välein
toisessa rinnassa särkyä, johon herään usein aamuyöstä, mitään ulkoisia merkkejä syövästä ei ole vielä näkyvissä.

21

23353

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsa_85

Minulla ei rintasyöpää ole, mutta kerronpa hiukan omaa tarinaani.

Hakeudun julkiselle puolelle lääkäriin, koska vasemman puolen rinta oli kipeänä pitkän aikaa. Lääkäri tutki rinnan eikä löytänyt kyhmyjä tms... diagnoosi oli tietzen syndrooma, jota en uskonut hetkeäkään. Varasin ajan yksityiselle lääkärille siinä vaiheessa, kun huomasin että toisesta rinnasta tulee puristamalla maitomaista eritettä. Yksityinenkään ei kyhmyjä löytänyt, eikä syytä rintani kipuiluun. Sain lähetteen ultraääneen nuoren ikäni takia. Ultrassa löytyikin yllättäen 2 kasvainta... yksi molemmista rinnoista. Edelleen ihmetyttää, kuinka ammattitaitoiset lääkärit eivät kyhmyjä tunteneet, itse tunsin ne sitten kun tiesin oikeasta kohtaa etsiä ja ihmettelin miten en itse ollut huomannut niitä, toinen kun oli jo 2 cm kokoinen.

Paperisodan jälkeen (joka syttyi kun piti saada julkiselta puolelta lähete, että pääsen neulanäytteeseen tuonne samaan paikkaan, jonne olin yksityisen lääkärin kautta päässyt...) pääsin vihdoin kuukauden kuluttua neulanäytteeseen. Viikon tuloksia odottelin ja toissapäivänä sain tietää, että molemmat kyhmyt ovat hyvänlaatuisia fibroadenoomia.

Kipu ei siis välttämättä ole aina rintasyövän merkki, mutta oman mielenrauhan takia tuollaiset asiat kannattaa aina tutkituttaa. Minullakin on nyt paljon parempi olla, kun sain tiedon noista fibroadenoomista. Nyt vain odotan, että tuo isompi kasvain poistetaan, koska se on sen verran isomman kokoinen. Toivotaan, että sinullakin kyse on vain jostain tällaisesta! Kipu ei ole yleinen rintasyövän ensioire, mutta käsittääkseni mahdollinen kuitenkin.

• pelottaa1

rauhoittaa mieltä..jos ei se sittenkään olisi mitään vakavaa

• SISE
        pelottaa1 kirjoitti:

rauhoittaa mieltä..jos ei se sittenkään olisi mitään vakavaa

ONKO TÄLLÄ PALSTALLA SELLAISIA HENKILÖITÄ JOLLA OISI TEHTY PAKSUNEULANÄYTE JA EI OLE OLLUT SYÖPÄÄ.

• Marsa_85
        SISE kirjoitti:

ONKO TÄLLÄ PALSTALLA SELLAISIA HENKILÖITÄ JOLLA OISI TEHTY PAKSUNEULANÄYTE JA EI OLE OLLUT SYÖPÄÄ.

Minulle piti tehdä ensin paksuneulanäyte toisesta rinnasta ja ohutneulanäyte toisesta, mutta sitten jahka tutkimukseen menin niin molemmista otettiinkin ohutneulanäyte. Molemmat tosiaan osottautuivat hyvänlaatuisiksi.
        Minä olen saanut käsityksen, että paksuneulanäyte otetaan isommista kasvaimista ja paksuneulanäyte on myös käsittääkseni tarkempi kuin ohutneulanäyte... voin tosin olla ihan väärässäkin?

Mutta sen tiedän, että paksuneulanäytteissäkin kasvain voi ihan hyvin osoittautua hyvänlaatuiseksi.

Niin ja ketjun aloittajalle vielä: Ei kestä kiittää. Itsekin vietin monta iltaa itkeskellen, kun olin varma että nyt on jotain pahasti vialla ja tuntui, että netistä löytyi aina vaan ketjuja joissa ihmiset kertoivat, että rintasyöväksi oli kyhmyt ja kivut todettu... Ihmisten pitäisi enemmän kirjoitella myös siitä, kuinka tutkimuksissa onkin tullut HYVIÄ uutisia!

• SISE
        Marsa_85 kirjoitti:

Minulle piti tehdä ensin paksuneulanäyte toisesta rinnasta ja ohutneulanäyte toisesta, mutta sitten jahka tutkimukseen menin niin molemmista otettiinkin ohutneulanäyte. Molemmat tosiaan osottautuivat hyvänlaatuisiksi.
        Minä olen saanut käsityksen, että paksuneulanäyte otetaan isommista kasvaimista ja paksuneulanäyte on myös käsittääkseni tarkempi kuin ohutneulanäyte... voin tosin olla ihan väärässäkin?

Mutta sen tiedän, että paksuneulanäytteissäkin kasvain voi ihan hyvin osoittautua hyvänlaatuiseksi.

Niin ja ketjun aloittajalle vielä: Ei kestä kiittää. Itsekin vietin monta iltaa itkeskellen, kun olin varma että nyt on jotain pahasti vialla ja tuntui, että netistä löytyi aina vaan ketjuja joissa ihmiset kertoivat, että rintasyöväksi oli kyhmyt ja kivut todettu... Ihmisten pitäisi enemmän kirjoitella myös siitä, kuinka tutkimuksissa onkin tullut HYVIÄ uutisia!

KIVA KUN SAA TÄMMÖSSIÄKIN VIESTIÄ ETTEI AINA TULE NEKATIIVISIA VIESTIÄ.

• )=)?=)=(&
        SISE kirjoitti:

Löysin itseltäni reilu viisi vuotta sitten herneen kokoisen kovan patin rinnasta. Sain lääkäriltä lähetteen jatkotutkimuksiin. Ensin otettiin mammografia ja joska patti näkyi selvästi kuvassa, ultrattiin rinnat, ja samalla patista otettiin ohutneulanäyte. Lääkäri sanoi heti että tämä taitaa olla selvä syöpätapaus, että kasvain pakenee neulaa kuten syövällä on tapana. Kävelin lääkäriltä pois aivan shokissa. Tulokset tulivat muutaman päivän päästä ja kasvain oli hyvänlaatuinen.
        Olen ymmärtänyt että rintasyöpä on harvoin kivulias ja yleensä kipua rinnoissa aiheuttaa esim. kysta tai vaikka hormonaaliset jutut.
        Silti suosittelen lääkäriin menoa ihan jo oman mielen rauhoittamiseksi.

• anne_63
        SISE kirjoitti:

Hei

Minulla oli 26-vuotiaana kirsikan kokoinen kyhmy rinnan sivussa, lähellä kainaloa. Menin heti syöpäyhdistyksen lääkärille sitä näyttämään. Hän kirjoitti lähetteen ja kyhmy poistettiin paikallispuudutuksella. Tulokset tulivat muistaakseni parin viikon päästä ja kasvainhan se oli, hyvän laatuinen sellainen. Olen nyt 46.

• Anneli 32
        )=)?=)=(& kirjoitti:

Löysin itseltäni reilu viisi vuotta sitten herneen kokoisen kovan patin rinnasta. Sain lääkäriltä lähetteen jatkotutkimuksiin. Ensin otettiin mammografia ja joska patti näkyi selvästi kuvassa, ultrattiin rinnat, ja samalla patista otettiin ohutneulanäyte. Lääkäri sanoi heti että tämä taitaa olla selvä syöpätapaus, että kasvain pakenee neulaa kuten syövällä on tapana. Kävelin lääkäriltä pois aivan shokissa. Tulokset tulivat muutaman päivän päästä ja kasvain oli hyvänlaatuinen.
        Olen ymmärtänyt että rintasyöpä on harvoin kivulias ja yleensä kipua rinnoissa aiheuttaa esim. kysta tai vaikka hormonaaliset jutut.
        Silti suosittelen lääkäriin menoa ihan jo oman mielen rauhoittamiseksi.

Minulla oli kivulias patti ja se oli syöpä. Leikatessa halkaisija 6cm. Kokopoisto, sytot ja sädetys. Koko paketti ja ainoa todellinen oire oli kipu. Patti löytyi vasta paljon jälkeen kivun. Ikää 34v.

Älä ymmärrä ääneen täällä asioita joista et tiedä mitään ettei joku tomppeli sen tähden jätä hakeutumatta hoitoon.

• before
        SISE kirjoitti:

multa on kuusi vuotta sitten otettu paksuneulanäyte, kun mammografiakuvassa näkyi valkoinen pläntti. Syöpää ei kuitenkaan ollut, eikä sen jälkeen otetuissa mammografiakuvissa ole näkynyt mitään erikoista. Taisi olla vain rasvapatti.

• phl
        Anneli 32 kirjoitti:

Minulla oli kivulias patti ja se oli syöpä. Leikatessa halkaisija 6cm. Kokopoisto, sytot ja sädetys. Koko paketti ja ainoa todellinen oire oli kipu. Patti löytyi vasta paljon jälkeen kivun. Ikää 34v.

Älä ymmärrä ääneen täällä asioita joista et tiedä mitään ettei joku tomppeli sen tähden jätä hakeutumatta hoitoon.

Kun olet saanut sytot ja säde -jutut niin lähtikö sinulta hiukset? ja missä vaiheessa? Itse odottelen koko koktailia ja mietin mihin kohtaa kannattaa ottaa kesäloma? vielä alkumetreillä, toki leikkaus jo tehtynä?

• minä_47

näkyykö syöpä varmasti mammografiassa?

• odotustavain
        minä_47 kirjoitti:

näkyykö syöpä varmasti mammografiassa?

Minulla ei näkynyt mammografiassa mitään, vaikka oli aivan selvästi käsin tunnusteltuna kova patti. Ultra ja paksuneulanäyte otettiin, syöpä todettiin. Nyt odottelen kirurgille aikaa.

• Freaked

Oon 20 vuotta ja mulla on kyhmy molemmissa rinnoissa..joista pienempi kyhmy on selkeästi kasvanut! Voinko varata ajan tavalliselle lääkärille, vai pitääkö varata jollekkin erityislääkärille?

• osapoisto

Freaked, kannattaa varata pian aika lääkärille, minne lääkärille nyt menetkin. Mene esim. vaikka tervyeskeskukseen, kyllä ne siellä osaavat tutkia ja tehdä lähetteen mammografiaan. Tai varaa aika gynekologilta, joka tutkii rinnat ja tekee usein samalla ultraäänitutkimuksen. Ja milloin rinnasta löytyy mammossa tai ultraäänessä jotakin epäilyttävää, varmasti lähettävät jatkotutkimuksiin ja sitten otetaan yleensä ohutneulanäyte, tai paksuneulanäyte niin kuin esim. minulta. Jos sinulla on työterveyslääkäri, niin sinne vaan ensin yleislääkärille, joka tutkii rinnat ja ihan varmasti lähettää jatkotutkimuksiin, jos on vähänkin syytä epäillä jotain. Minä kävin työterveyslääkärillä ihan yleislääkärillä ensin, joka tutki rinnat ja lähetti mammografiaan. Seuraavaksi minut kutsuttiinkin ultraääneen ja saman tien otettiin paksuneulanäyte. Syöpähän se oli. Rinnan osapoisto tehtiin HUS:ssa. Kaikki kävi todella nopeasti, vaikka silloin tuloksia odotellessa viikkokin tuntui toooosi pitkältä. Nyt voin hvyin. Seuraava kontrolli on pian. Ja kontrollit jatkuvat seuraavat viisi vuotta. Älä funtsaile yksikseksi epätietoisena - se se vasta on stressaavaa -, vaan mene lääkäriin! Rintasyövän hoito Suomessa on huippuluokkaa ja hoitoon pääsy nopeaa. Ja rintasyövästä paranee! En nyt muista prosenttilukua parantuneista, mutta Suomessa se on huipppukorkea.
        Kannattaa siis hakeutua lääkäriin, mihin lääkäriin nyt sitten menetkin. Varmasti lähettävät jatkotutkimuksiin, jos epäilyttävää löytyy. Usein ne patit ovat ihan vain vaarattomia rasvapatteja ja toivottavasti niin sinullakin, kun olet vielä kovin nuorikin, mutta kannattaahan asia tutkituttaa, saa mielelleen rauhan. Voimahali!

• Niina-o.
        osapoisto kirjoitti:

Freaked, kannattaa varata pian aika lääkärille, minne lääkärille nyt menetkin. Mene esim. vaikka tervyeskeskukseen, kyllä ne siellä osaavat tutkia ja tehdä lähetteen mammografiaan. Tai varaa aika gynekologilta, joka tutkii rinnat ja tekee usein samalla ultraäänitutkimuksen. Ja milloin rinnasta löytyy mammossa tai ultraäänessä jotakin epäilyttävää, varmasti lähettävät jatkotutkimuksiin ja sitten otetaan yleensä ohutneulanäyte, tai paksuneulanäyte niin kuin esim. minulta. Jos sinulla on työterveyslääkäri, niin sinne vaan ensin yleislääkärille, joka tutkii rinnat ja ihan varmasti lähettää jatkotutkimuksiin, jos on vähänkin syytä epäillä jotain. Minä kävin työterveyslääkärillä ihan yleislääkärillä ensin, joka tutki rinnat ja lähetti mammografiaan. Seuraavaksi minut kutsuttiinkin ultraääneen ja saman tien otettiin paksuneulanäyte. Syöpähän se oli. Rinnan osapoisto tehtiin HUS:ssa. Kaikki kävi todella nopeasti, vaikka silloin tuloksia odotellessa viikkokin tuntui toooosi pitkältä. Nyt voin hvyin. Seuraava kontrolli on pian. Ja kontrollit jatkuvat seuraavat viisi vuotta. Älä funtsaile yksikseksi epätietoisena - se se vasta on stressaavaa -, vaan mene lääkäriin! Rintasyövän hoito Suomessa on huippuluokkaa ja hoitoon pääsy nopeaa. Ja rintasyövästä paranee! En nyt muista prosenttilukua parantuneista, mutta Suomessa se on huipppukorkea.
        Kannattaa siis hakeutua lääkäriin, mihin lääkäriin nyt sitten menetkin. Varmasti lähettävät jatkotutkimuksiin, jos epäilyttävää löytyy. Usein ne patit ovat ihan vain vaarattomia rasvapatteja ja toivottavasti niin sinullakin, kun olet vielä kovin nuorikin, mutta kannattaahan asia tutkituttaa, saa mielelleen rauhan. Voimahali!

Jos käy yksityisellä lääkärillä, esim. gynekologilla, ja on tarvetta jatkotutkimuksiin, niin voiko yksityiseltä puolelta saada lähetteen julkiselle puolelle esim. juuri mammografiaan ja muuhun näytteenottoon? Kiva, jos joku osaisi vastata tähän.

• ansku-aa
        Niina-o. kirjoitti:

Jos käy yksityisellä lääkärillä, esim. gynekologilla, ja on tarvetta jatkotutkimuksiin, niin voiko yksityiseltä puolelta saada lähetteen julkiselle puolelle esim. juuri mammografiaan ja muuhun näytteenottoon? Kiva, jos joku osaisi vastata tähän.

Kun menet yksityiselle gynelle ja jos lääkäri katsoo jatkotutkimukset aiheellisiksi, ja jos niitä ei siellä gynellä voida tehdä tai et halua, että tehdään, pyydät sitten lähetteen ja kerrot, ettei sinulla ole mahdollisuutta/varaa enempiin yksityiseen tutkimuksiin, vaan haluat jatkotutkimukset julkiselle puolelle. Tai lääkäri voi kirjoittaa muutenkin ilman muuta sinulle lähetteen julkiselle puolelle.
        En usko, että on ongelmaa, asia ratkeaa varmasti parhain päin. Jos nimittäin on syytä epäillä rintasyöpää, ei ihmisiä jätetä tutkimatta ja hoitamatta, eikä kenenkään ole pakko mennä yksityisille klinikoille näytteenottoon ja joutua sen vuoksi esim. taloudellisiin vaikeuksiin. Julkinen terveydenhoito erityisesti rintasyöpätutkimuksissa toimii hyvin. Yksityisillä klinikoilla tosin tutkimusaika järjestyy suurin piirtein samana, seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, julkisella puolella tutkimusaikaa joutuu ehkä odottamaan jonkin aikaa.

• Huolestunus!

Hei,minun äitini ja äidinäiti kuolivat molemmat rintasyöpään.. :( Ja minun oikea rintani on ollut viikon, turvonnut,punottaa ja särkee onko rintasyöpä!?

• rs-04

Minun mielestäni sinun pitäisi mennä lääkäriin. Pääset varmaan julkisellekin puolelle pian, kun kerrot sukurasitteesta. En haluaisi pelotella, mutta minulla inflammatorinen rintasyöpä aiheutti juuri tuollaisia vaivoja. Olin silloin alle 40-vuotias ja aluksi vaivaa hoidettiin rintatulehduksena. Antibiootti ei auttanut ja pääsin mammoon ja ultraan, sieltä sitten syy löytyi ja hoidot alkoivat. Minulla ei ole suvussa ollut rintasyöpiä, enkä ole tutkituttanut omaa mahdollista geeniperimää.
        Toivottavasti sinulla on jotain vähemmän vakavaa.

• silikooni....

Minkähän ikäinen olet, tuntuu että olet nuori ?
      Vaikka läheisesi ovat kuolleet syöpään, se on varmaankin levinnyt muualle kuin rintaan, nykyään ei enään rintasyöpään kuolla, vaan se on levinnyt muualle.

Mulla ei ollut minkäänlaisia oireita kun rintasyöpä iski, löysin itse pienen senttisen patin rinnasta.
      Olet varmaan kasvuiässä, siksi turpoavat ja punoittavat, mutta mene näyttämään lääkärille, täältä et vahvistusta saa kumpaankaan suuntaan.

• syöpis

Itselläni ensimmäinen oire minkä itse huomasin oli kipu. Rintaa vihloi julmetusti ja ajattelin sen kyllä alkuaan olevan sydänvaivaa tai jonkinnäköistä vatsavaivaa siis närästystä tai sitten vaan jonkin lihaksen jumiutumisheijastekipua (mulla siis myös MS-tauti alla, aiheuttaa välillä jos jonkinnäköisiä tuntomuutoksia ja ajattelin myös sen voivan olevan syypää outoihin kipuihin), seuraava oire jolloin aloin ihmetellä enemmän oli rinnan kuitiaminen, rintaa kutisi sillä samalla tavalla kuin murrosiässä rinnan kasvun aikoihin. Tuolloin aloin tunnustella oikein kunnolla rintaa, olinhan jo aiemminkin tunnustellut, mutten mitään löytänyt, tällä kertaa patti löytyi ja arvasin jo tuolloin että nyt ei ole asiat hyvin. Terveyskeskukseen aika, sieltä lähete mammografiaan - rintakuvaus, ultra, patista paksuneulanäytteitä 3 kipaletta, tulos syöpä - rinta pois - vastaukset patologilta olivat huonoja, erittäin agressiivinen rintasyöpä jossa her 2 monistuma sekä hormonipositiinen, nyt sytot puolivälissä, herceptiniä enää yksi kerta jäljellä. Lääkäri sanoi ihmetellessä miksen ihmeessä ollut löytänyt pattia aiemmin, kun se oli nyt niin selvästi tunnettavissa; kuulemma tämänlaatuinen syöpä leviää ensin rintarauhasessa jolloin sitä ei tunnustellessa niin helposti huomaa ennenkuin alkaa kunnolla tekemään pesäkkeitä...
      Mutta kipu oli ensimmäinen oire minkä itse huomasin.

• Annelia...

Hei. Kipu minullakin eka oire ja nänneistä tuli nestettä. Muistakaa että rintasyövällä on kymmeniä eri muotoja joten oireetkin voi olla eri...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe