Ongelma

Kummiton

Hei!! Olen ajatellut yhtä kaveriani lapsemme kummiksi, ja hän olisi suostuvainen mutta hän ei kuulu kirkkoon(eronnut kirkosta) eikä hän ole käynnyt rippikoulua.Kirkkoon hän kuulema voisi liittyä uudestaa, mutta se rippikoulu on käymättä. Pääseekö hän kummiksi jos hän liittyy kirkkoon?? Auttakaa?!?!

7

644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...)

ei vissiin voi ellei ole rippikoulua käynyt..

• ja kuulua kirkkoon.

Aikuirippikoulu kirkkoon liittymisen lisäksi.

• nonna-84

Tossa jo aiemmissa viesteissä olikin ettei kummiksi pääse, jos ei ole rippikoulua käytynä.
      Rakas ystäväni kävi rippikoulun ihan sen vuoksi, että pääsi poikamme kummiksi!:) Tosin hänkin oli monesti ajatellut, että se pitäis käydä, mutta ei ollut kuitenkaan saanut aikaiseksi, kunnes tuli "tarpeeksi hyvä syy"!;)

• tiedossa

Kyllä kirkosta eronnut pääsee kummiksi, mutta ei sylikummiksi. Ei tarvitse siis sen takia kirkkoon liittyä.

• vain siviiliksi

No eikä pääse. Ei kirkon viralliseksi kummiksi. Ns. siviilikummista (on sille muitakin nimityksiä) puhutaan silloin, kun kirkkoon kuulumaton on lapsen kummina, mutta silti lapsi tarvitsee ne kaksi virallista kummia. Sylikummius on höpöhöpöä tässä yhteydessä, sillä ei kirkon silmissä ole yhtään sen enempi merkitystä kuin muillakaan kummeilla. Olen ollut ristiäisissä, jossa lasta piti sylissään hänen vanhempi sisaruksensa, joka ei ollut kummi, ja kaikki kummit olivat sitten tasa-arvoisesti "vain" kummeja. Jotkut papit kirjoittavat ns. kummitodistuksen kirkkoon kuulumattomalle kummillekin, mutta toiset eivät ja homma on siltä osin papista kiinni. Mutta virallista kummia ei kirkkoon kuulumattomasta voi tulla, sen voit tarkistaa vaikka ihan seurakuntien nettisivuilta.

Ja alkuperäisen huoleen, rippikoulu on käytävä, jotta kummiksi kelpaa. Mutta kuten on jo muutkin vastanneet, onko kummiksi ryhtyminen oikea syy sellaisen palata kirkon helmaan, joka sieltä on lähtenyt eikä muusta (=vakaumuksellisesta) syystä ole takaisin liittynyt?

• aikuinen77

nyt järkeä kaverillesi ja kerro ettei tällaisen syyn takia kirkkoon kannata liittyä.
      Tai voisithan sinä puolestasi tarjoutua maksamaan hänelle tulevat kaikki lisäkustannukset
      (kirkollisvero)??

Kyllä ne syyt pitäisi olla vähän vähemmän pinnallisia. Toki hän voi
      lapsesi kasvatukseen ym osallistua ilman kirkkoon liittymistä tai edes virallisesti
      kummina olemista! Tehän voitte tehdä oman kirjallisen "kummisopimuksen" tästä asiasta.
      Älä kuitnekaan suostu kaverisi kirkkoon liittymiseen.

• kummi itsekin

Kirkonkirjoihin ei kyllä merkata kummiksi sellaista henkilöä joka on eronnut kirkosta. Vanhemmat voivat tietysti keskenään sopia muuta tällaisen henkilön kanssa, mutta ns. "virallinen" kirkon kirjoissa oleva kummi kirkosta eronnut ei voi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      500
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe