Hei!! Olen ajatellut yhtä kaveriani lapsemme kummiksi, ja hän olisi suostuvainen mutta hän ei kuulu kirkkoon(eronnut kirkosta) eikä hän ole käynnyt rippikoulua.Kirkkoon hän kuulema voisi liittyä uudestaa, mutta se rippikoulu on käymättä. Pääseekö hän kummiksi jos hän liittyy kirkkoon?? Auttakaa?!?!
Ongelma
7
586
Vastaukset
- ...)
ei vissiin voi ellei ole rippikoulua käynyt..
- ja kuulua kirkkoon.
Aikuirippikoulu kirkkoon liittymisen lisäksi.
- nonna-84
Tossa jo aiemmissa viesteissä olikin ettei kummiksi pääse, jos ei ole rippikoulua käytynä.
Rakas ystäväni kävi rippikoulun ihan sen vuoksi, että pääsi poikamme kummiksi!:) Tosin hänkin oli monesti ajatellut, että se pitäis käydä, mutta ei ollut kuitenkaan saanut aikaiseksi, kunnes tuli "tarpeeksi hyvä syy"!;) - tiedossa
Kyllä kirkosta eronnut pääsee kummiksi, mutta ei sylikummiksi. Ei tarvitse siis sen takia kirkkoon liittyä.
- vain siviiliksi
No eikä pääse. Ei kirkon viralliseksi kummiksi. Ns. siviilikummista (on sille muitakin nimityksiä) puhutaan silloin, kun kirkkoon kuulumaton on lapsen kummina, mutta silti lapsi tarvitsee ne kaksi virallista kummia. Sylikummius on höpöhöpöä tässä yhteydessä, sillä ei kirkon silmissä ole yhtään sen enempi merkitystä kuin muillakaan kummeilla. Olen ollut ristiäisissä, jossa lasta piti sylissään hänen vanhempi sisaruksensa, joka ei ollut kummi, ja kaikki kummit olivat sitten tasa-arvoisesti "vain" kummeja. Jotkut papit kirjoittavat ns. kummitodistuksen kirkkoon kuulumattomalle kummillekin, mutta toiset eivät ja homma on siltä osin papista kiinni. Mutta virallista kummia ei kirkkoon kuulumattomasta voi tulla, sen voit tarkistaa vaikka ihan seurakuntien nettisivuilta.
Ja alkuperäisen huoleen, rippikoulu on käytävä, jotta kummiksi kelpaa. Mutta kuten on jo muutkin vastanneet, onko kummiksi ryhtyminen oikea syy sellaisen palata kirkon helmaan, joka sieltä on lähtenyt eikä muusta (=vakaumuksellisesta) syystä ole takaisin liittynyt?
- aikuinen77
nyt järkeä kaverillesi ja kerro ettei tällaisen syyn takia kirkkoon kannata liittyä.
Tai voisithan sinä puolestasi tarjoutua maksamaan hänelle tulevat kaikki lisäkustannukset
(kirkollisvero)??
Kyllä ne syyt pitäisi olla vähän vähemmän pinnallisia. Toki hän voi
lapsesi kasvatukseen ym osallistua ilman kirkkoon liittymistä tai edes virallisesti
kummina olemista! Tehän voitte tehdä oman kirjallisen "kummisopimuksen" tästä asiasta.
Älä kuitnekaan suostu kaverisi kirkkoon liittymiseen.- kummi itsekin
Kirkonkirjoihin ei kyllä merkata kummiksi sellaista henkilöä joka on eronnut kirkosta. Vanhemmat voivat tietysti keskenään sopia muuta tällaisen henkilön kanssa, mutta ns. "virallinen" kirkon kirjoissa oleva kummi kirkosta eronnut ei voi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381