Neon laatikko

HenkkaABb

Kellään käynyt samoin.. Neon vm00 hyytyi tielle. Pakkasta oli about 10 astetta. Eilen toimi ettei mitään, mutta tänään alko aamulla ns. Luistaa ja ja aina välil anto sykäyksillä vauhtia. Kohta pysäytin ja odotin hetken, mitään ääniä ei mistää kuullu mut vaihteissa ei eloa. Auto jäi siihen ja katsoin a öljyt ja katoin että oli kussu alleen punaset a öljyt. Nyt vaa lavalle ja korjaamoon. Mitäköhän kummaa tapahtu? Ja tosiaan hihna on vinkunu kylmänä aikasemmin. Joku fiksumpi, onko ideoita?

16

5416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töötteri

      Ei kai tuossa sen ihmeellisempää, joku tiiviste kusassu ja öljyt sitä kautta ulos, jos kävi tuuri niin uutta öljyä kehiin, tiivisteet vaihtoon/reikä tukkoon ja matka jatkuu. Voisko olla se surullisen kuuluisa stefa joka erottaa öljyt toisistaan, kun neonissa kulkee saman jäähdytysjärjestelmän kautta vaihteistoöljyt ja moottoriöljyt?

      • neon minullakin

        neonin laatikkoöljyt ja moottoriöljyt missään samassa jäähd.järjestelmässä kulje. Automaatin öljyt kiertävät
        syylärissä olevan jäähdyttimen kautta, mikä on aivan normaalia monella muullakin merkillä.


    • jäähdyttäjä

      Kävi ihan samoin, ja vm00. Jäähdyttimeen menevä letku irti nippoineen. Uusi jäähdytin n. 200 euroa työt n 200 euroa. Kannattaa toisiaan uusia se jäähdytin, joillain on nimittäin mennyt vedet ja öljyt sekaisin, kun on sieltä sisältä pettänyt ne putket.

    • ...

      Tjaa.. Itsellä 04 ja kusas parisen vuotta sitten kesällä.
      Neonin laatikko on vaan yksinkertaisesti paska.

      • jäähdyttäjä

        Ei laatikko mun mielestä ole paska, vaan laaduttomat oheiskomponnetit, kuten tuo jäähdytin.


      • Juostessa_hikoaa
        jäähdyttäjä kirjoitti:

        Ei laatikko mun mielestä ole paska, vaan laaduttomat oheiskomponnetit, kuten tuo jäähdytin.

        Neon jäi tielle. Automaattivaihdelaatikko paskana. Hinta-arvio kahdesta ja puolesta tonnista ylöspäin. Korjaamon mukaan ongelma joku laakeri vaihdelaatikon sisällä joka on pätkässyt jäähdytysvesiletkun laatikon sisällä ja se oli sitten siinä.

        Oma tuuri oli vuoden lähes-täystakuu, jonka sain käytetyn auton mukana. Kattaa nimittäin tuon. Jos sitten olisi entistä ehompi?


      • --.-,hjo
        Juostessa_hikoaa kirjoitti:

        Neon jäi tielle. Automaattivaihdelaatikko paskana. Hinta-arvio kahdesta ja puolesta tonnista ylöspäin. Korjaamon mukaan ongelma joku laakeri vaihdelaatikon sisällä joka on pätkässyt jäähdytysvesiletkun laatikon sisällä ja se oli sitten siinä.

        Oma tuuri oli vuoden lähes-täystakuu, jonka sain käytetyn auton mukana. Kattaa nimittäin tuon. Jos sitten olisi entistä ehompi?

        Jos on kerta takuu niin nehän vaihtaa vaan uuden laatikon siihen. Pelkkä laatikon hinta on noin 3000€ asennukset pari tonnia päälle. MUTTA jos tuo on merkkihuollon diagnoosi niin siihen kannattaa suhtautua varauksella. Ensinnäkään vaihteiston sisällä ei ole mitään jäähdytysvesi letkua:P vaan vaihteiston öljy kiertää ulkopuolisessa lauhduttimessa esim. syylärissä, kalliimmassa Sebringissä esimerkiksi on oma jäähdytin sille. Voihan teoriassa olla mahdollista että vaihteiston poskilaakeri olisi mennyt mutta aika uskomatonta noin vähän ajetussa, luultavasti vika on vaan siinä että öljyt on tulleet pihalle klemmarin tai letkun rikon vuoksi. Mutta mitäpä väliä sillä on jos on takuu, vaikka vaihtaisivat koko auton. Mikäli vaihteisto on 4 vaihteinen sähköohjattu loota niin se ei ole kyllä mikään heikko, mulla ollut kolmessa autossa ja pelannut aivan täysin. Letkutukset ja jäähdyttimet on sitten eri juttu kun ne tulee alihankkijoilta.


      • dfghcju
        --.-,hjo kirjoitti:

        Jos on kerta takuu niin nehän vaihtaa vaan uuden laatikon siihen. Pelkkä laatikon hinta on noin 3000€ asennukset pari tonnia päälle. MUTTA jos tuo on merkkihuollon diagnoosi niin siihen kannattaa suhtautua varauksella. Ensinnäkään vaihteiston sisällä ei ole mitään jäähdytysvesi letkua:P vaan vaihteiston öljy kiertää ulkopuolisessa lauhduttimessa esim. syylärissä, kalliimmassa Sebringissä esimerkiksi on oma jäähdytin sille. Voihan teoriassa olla mahdollista että vaihteiston poskilaakeri olisi mennyt mutta aika uskomatonta noin vähän ajetussa, luultavasti vika on vaan siinä että öljyt on tulleet pihalle klemmarin tai letkun rikon vuoksi. Mutta mitäpä väliä sillä on jos on takuu, vaikka vaihtaisivat koko auton. Mikäli vaihteisto on 4 vaihteinen sähköohjattu loota niin se ei ole kyllä mikään heikko, mulla ollut kolmessa autossa ja pelannut aivan täysin. Letkutukset ja jäähdyttimet on sitten eri juttu kun ne tulee alihankkijoilta.

        Niin ja toi laatikonhinta on muuten tehdaskorjatulle...uudet ainakin isompiin Chryslereihin maksaa 4000-6000€ välillä.


      • Oppia ikä kaikki
        --.-,hjo kirjoitti:

        Jos on kerta takuu niin nehän vaihtaa vaan uuden laatikon siihen. Pelkkä laatikon hinta on noin 3000€ asennukset pari tonnia päälle. MUTTA jos tuo on merkkihuollon diagnoosi niin siihen kannattaa suhtautua varauksella. Ensinnäkään vaihteiston sisällä ei ole mitään jäähdytysvesi letkua:P vaan vaihteiston öljy kiertää ulkopuolisessa lauhduttimessa esim. syylärissä, kalliimmassa Sebringissä esimerkiksi on oma jäähdytin sille. Voihan teoriassa olla mahdollista että vaihteiston poskilaakeri olisi mennyt mutta aika uskomatonta noin vähän ajetussa, luultavasti vika on vaan siinä että öljyt on tulleet pihalle klemmarin tai letkun rikon vuoksi. Mutta mitäpä väliä sillä on jos on takuu, vaikka vaihtaisivat koko auton. Mikäli vaihteisto on 4 vaihteinen sähköohjattu loota niin se ei ole kyllä mikään heikko, mulla ollut kolmessa autossa ja pelannut aivan täysin. Letkutukset ja jäähdyttimet on sitten eri juttu kun ne tulee alihankkijoilta.

        Chrysler neonin vakiovika. Vaihteiston öljyt kierää jäähdyttimen kautta, ja putket syöpyvät puhki n. 90- 110000 km, jolloin menee laatikon öljyt ja pakkasnesteet sekaisin. Uusi laatikko noin 4500€ työt AK:ssa. Laatikon korjaus maksoi automaattihuollossa noin 2500€, ja työt kutakuinkin 900€ ei merkkihuollossa. Itse ennakoin tuon vian, ja vaihdatin jäähdyttimen ennen sen hajoamista. Tarvikejäähdytin, ilmastiontilaitteen huolto nesteinneen ja töineen maksoi 560€.
        Isäukolla kävi huonommin. Ensin hajosi syylari, joka vaihdettiin, ja laatikkoöljyt vaihdettin moneen kertaan. Auto toimi hyvin n. 1200km kunnes hajosi laatikko. Kitkapinnat irti laatikosta ns. pannoista, joten laatikko auki ja täysi remontti. Nyt toiminut puoli vuotta moitteettomasti. Muista käyttää vain oikeaa öljyä laatikossa ATF 4.


    • Erillinen_öljycooleri

      Sorry vanha viestiketju. Mutta omat kokemukset ovat neonista melko hyvät, mut kannataa tehä sellainen pieni muutostyö siihen automaattivaihteistoöljylle. Elikkä erillinen öljynlauhdutin automaattivaihteisto öljylle, koska alkuperäisiltään neoneissa se vaihdeöljy kiertää omia lauhdeputkia pitkin siellä vesisyylärissä jotka on just ne korroosioherkät lauhdeputket niin se siitä järjestelmästä pois ja erillinen öljynjäähdytin johonkin siihen syylärin lähelle, johon saattekin sopimaan ja öljyletkut klemmareilla siihen kiinni ja Wolah! Ongelma on poissa ja toimii!

      • Americaniron

        Taitaa vaan olla, että Neonit on niin vanhoja ettei niitä korjailla:)
        Mitä tulee tulee tuoreenpiin syslereihin, onko samaa vikaaa?


      • Voyageromistaja

        uusimmista ei tietoa mutta, ainakin Pt Cruiserit ja Voyagerit ovat kärsineet samoja vikoja. Itse laatikossa ei ole mitään vikaa, vain ne jäähdyttimen sisällä olevat lauhdeputket on kieltämättä kylläkin paskoja siitä kun ne ruostuu puhki, nimimerkillä kokemusta on Voyager jätti pari vuotta sitten tielle. Laatikko mäsänä, Tein itse laatikko remontin, josta tuollainen vika sitten löytyikin, oli kusassut jäähdytinnesteet vaihteistoöljyn sekaan toisaalta onhan niitä jäähdyttimiä vaihdettukkin just tämän tyyppivian välttämiseksi, mut toisaalta onhan tuo ihan viisas neuvo jonka kaveri nimimerkkillä "Erillinen_öljycooleri" automaatin öljyille, niin ongelmat ratkeaa sillä, itse tein myös samoin ja ihan hyvin on pelittänyt, eikä ongelmia ole ollut, paitsi että hieman on vaihteiston vaihteiden vaihtaminen erillaista talvipakkasilla alkukilometreillä kun nääs kylmän kankeat öljyt mut kyllä ne siitä lämpee sitten ajossa.


      • Lootukysymys

        Siis meneekö jäähdytinneste lootalle asti?, vai öljy kiertää jäähdyttimelle asti jossa on jokin vaihdin?


      • Erillinen_öljycooleri

        Se vaihteistoöljy kiertää vesijäähdyttimelle jossa on just se öljylle tarkoitettu lämmönvaihdin eli lauhdeputket jokka on just ne korroosioherkät putket siellä vesijäähdyttimen sisällä ja kun ne syöpyy ajan saatossa puhki niin jäähdytinvesi pääsee vikatilanteessa vaihdelaatikkoon ja se on kaput! (Tämä just se Alkuperäinen järjestelmä ja huono sellainen) mutta kun kyyhäät jostain esim romikselta öljylle tarkoitetun oman jäähdyttimen ja otat irti ne letkut siitä alkuperäisestä järjestelmästä ja kytket ne letkut omalle jäähdyttimelle niin se ei enään sekoita jäähdytysvesiä ja vaihteistoöljyjä keskenään. Tämä on se ainoa ja toimiva tapa ratkaista nämä vaihdelaatikko ongelmat. Sen öljyn jäähdyttimen voi sitten asentaa vaikka syylärin eteen, sinne etupuskurin kotelon taakse mihinkä sitten saakaan sopimaan.


      • Anonyymi
        Lootukysymys kirjoitti:

        Siis meneekö jäähdytinneste lootalle asti?, vai öljy kiertää jäähdyttimelle asti jossa on jokin vaihdin?

        Kyllä automaatinöljy kiertää syylärille asti, jossa on vaihdin joka sitten ajan saatossa ruostelee puhki ja sitä kautta Glykolit pääsee vaihdelaatikkoon ja sitten laatikko menee paskaks. Tämä vaihdin komponentti osa on just sellainen jossa on säästetty jo alkupitäjistä saakka väärässä paikassa väärään aikaan. Itse asiassa on 3 tapaa ennakoida tämä automaattivaihteistovika
        1. Aina Kun vaihdat sen parivuoden välein jäähdytinvedet, niin vaihdat samalla sitten myös koko syylärinkin uuteen.
        2. Otat syylärin irti ja otat sen myös auki sieltä alapäästä jossa on just se öljynlämmön vaihdin putket ja sitten hommaat sopivan kokoista vaikka haponkestävää putkea ja vaihdat ne alkuperäiset lämmönvaihdin putket haponkestäviin putkiin, niin ei enään koskaan ruostu puhki.
        3. Erillinen Öljynjäähdytin keulalle.
        Nää on just näitä tyyppivika hommeleita joita Chryslereissäkin voi ilmetä, eikä se niinkään vain chryslereissä tietyissä muissakin merkeissä ja malleissa on samaa ongelmaa
        mm. Olisko muistaakseni ollut samaa Glykoli ongelmaa myös muissa merkeissä ja malleissa
        Mersedes Benz W 211, S 211, Vitot
        Ja olisko joskus ollut myös joku Automaatti Nissanin malleista, kärsinyt samaa tyyppivika ongelmaa. Ettei Todellakaan Chryslerit oo ainoita, joihin voi tulla automaatin ja Glykoleitten suhteen ongelmia.


    • eikoskan

      Voi veddu mitä säätöä. Ei mitn jenkkiä ikinä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      26
      3079
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3040
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2886
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      443
      2587
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      159
      1891
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1848
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      25
      1435
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1251
    9. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      31
      1207
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1149
    Aihe