Kuiduttamisesta

_Kuitunen_

Moi !

Alottelija kun olen niin tuli sellanen vähän hölmö kysymys mieleen, että pitääkö kaikki mattokerrokset
laminoida aina kerralla ?? Haitaako lujuutta tms. jos laittaa esim. hankalaan paikkaan ensin yhden kerroksen ja myöhemmin sitten vaikka pari kerosta vielä lisää vahvistukseksi ?
Kyseessä siis ihan tavan lasikuitumatto ja polyesterihartsi...

11

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeastaan voit laminoida muutoinkin vain määrätyn määrän kerrallaan, ettei tule ns. kuumia paikkoja. Tällöin ei kohta ole vahva koska sen "kiihtynyt" liikaa ja kovettunut liian nopeasti. Sopiva "kerta-annos" on kolme mattoa ja odotus. Voi siis hyvin laminoida myöhemmin lisää. Jos se seisoo kovin pitkään niin välihionta ei ole pahitteeksi. Pyyhi ainakin pinta asetonilla ennen uutta kerrosta.

      • -70 luvulla

        teki urakalla paperikoneeseen jotakin suuria lasikuituisia kansia, taisivat laminoida seitsemättä kerrosta. Lysti loppui lyhyeen, kun työmaa syttyi palamaan, kannettiin palavana ulos ja hälytettiin tehdaspalokunta sammuttamaan.


      • ennen...

        Tästä on nyt jo muutama vuosikymmen aikaa siitä, kun aihe oli itselle ajankohtainen, mutta tuskin kemia on siitä muuksi muuttunut. Ohje oli, että jos vuorokauden kuluessa edellisestä kerroksesta jatkaa laminointia, ei enempiä toimia tarvita. Sen jälkeen pitäisi pinta hioa ennen uutta kerrosta. Kovettua saa siis rauhassa, mutta ei odottaa seuraavaan viikonloppuun. Voisi olettaa, että jo paikka on hankala laminoida, se on myös kelju hioa. Pölyä ei pitäisi silti koskaan päästää kerrosten väliin.


      • Epoksilla
        ennen... kirjoitti:

        Tästä on nyt jo muutama vuosikymmen aikaa siitä, kun aihe oli itselle ajankohtainen, mutta tuskin kemia on siitä muuksi muuttunut. Ohje oli, että jos vuorokauden kuluessa edellisestä kerroksesta jatkaa laminointia, ei enempiä toimia tarvita. Sen jälkeen pitäisi pinta hioa ennen uutta kerrosta. Kovettua saa siis rauhassa, mutta ei odottaa seuraavaan viikonloppuun. Voisi olettaa, että jo paikka on hankala laminoida, se on myös kelju hioa. Pölyä ei pitäisi silti koskaan päästää kerrosten väliin.

        laminoitaessa ei tarvitse välillä hioa. Paitsi jos edellinen laminointi oli epäonnistunut..


      • vahvasti
        Epoksilla kirjoitti:

        laminoitaessa ei tarvitse välillä hioa. Paitsi jos edellinen laminointi oli epäonnistunut..

        Ei ole nyt tässä ohjeita vieressä, mutta kyllä vahva mielikuva ainakin SP-epoksien käyttöohjeesta on, että suosittelivat hiomista, jos edellisen kerroksen vetämisestä on kulunut riittävästi aikaa.


      • mieltä
        vahvasti kirjoitti:

        Ei ole nyt tässä ohjeita vieressä, mutta kyllä vahva mielikuva ainakin SP-epoksien käyttöohjeesta on, että suosittelivat hiomista, jos edellisen kerroksen vetämisestä on kulunut riittävästi aikaa.

        Epoksilla laminoitaessa juuri välihionta on erittäin tarpeellinen koska epoksin kovettuessa sen pintaan nousee amiinivahakerros johon uusi laminointi ei kunnolla tartu, ja ennen välihiontaa amiinivaha kannattaa pestä pois runsaalla vedellä koska muuten se tukkii hiomapaperit ja tahtoo levitä "purkaksi" hiottavaan pintaan.
        Polyesterillä suositellaan laminoimaan max. 5mm kerralla laminaattipaksuutta, joillain laaduilla jopa 10mm mutta silloin kun tehdään paksuja laminaatteja kerralla tulee vähentää kovettajan määrää juuri tuon lämpöreagoimisen välttämiseksi koska niinkuin tuossa aiemmat mainitsivatkin, on tulipalon vaara suuri ja vaikkei syttyisikään niin liikaa lämmetessään laminaatista tulee heikkoa.


      • Luin SP 106 ohjeen
        vahvasti kirjoitti:

        Ei ole nyt tässä ohjeita vieressä, mutta kyllä vahva mielikuva ainakin SP-epoksien käyttöohjeesta on, että suosittelivat hiomista, jos edellisen kerroksen vetämisestä on kulunut riittävästi aikaa.

        Ja siinä käskettiin hiomaan, jos epoksi on kuivunut. Kysyessäni myyjän mielestä ei ollut tarpeellista hioa. Mutta jos pinta oli valkoinen (amiinivahaa?)johtuen kosteudesta ja/tai liian matalasta lämpötilasta, on hiottava.
        Välihiomalla saadaan melkein aina parempi lopputulos.


      • Luin SP 106 ohjeen kirjoitti:

        Ja siinä käskettiin hiomaan, jos epoksi on kuivunut. Kysyessäni myyjän mielestä ei ollut tarpeellista hioa. Mutta jos pinta oli valkoinen (amiinivahaa?)johtuen kosteudesta ja/tai liian matalasta lämpötilasta, on hiottava.
        Välihiomalla saadaan melkein aina parempi lopputulos.

        Epoksiin, kun alkuperäinen kysyjä oli laminoimassa polyesterihartsilla, ja sai jo aivan oikeaa tietoa ensimmäisiltä vastaajilta?


      • Perkele!
        Luin SP 106 ohjeen kirjoitti:

        Ja siinä käskettiin hiomaan, jos epoksi on kuivunut. Kysyessäni myyjän mielestä ei ollut tarpeellista hioa. Mutta jos pinta oli valkoinen (amiinivahaa?)johtuen kosteudesta ja/tai liian matalasta lämpötilasta, on hiottava.
        Välihiomalla saadaan melkein aina parempi lopputulos.

        että näitä epoksiuskovaisia riitää joka nurkkaan- Se saatanan kallis hartsi on aivan liian hienoa tavaraa tavalliseen veneeseen. Tehkää siitä lentokoneita tai jotain hilavitkuttimia, mutta paattiin riittää vallan mainiosti polyesteri!


      • 6
        Epoksilla kirjoitti:

        laminoitaessa ei tarvitse välillä hioa. Paitsi jos edellinen laminointi oli epäonnistunut..

        poitää piikit hioa ettei jää ilmakuplia kerrosten väliin.


      • 1720
        Perkele! kirjoitti:

        että näitä epoksiuskovaisia riitää joka nurkkaan- Se saatanan kallis hartsi on aivan liian hienoa tavaraa tavalliseen veneeseen. Tehkää siitä lentokoneita tai jotain hilavitkuttimia, mutta paattiin riittää vallan mainiosti polyesteri!

        Älä viiti inistä joutavista niinkuin joku pikkuvauva.

        Kukaan ei tässä ketjussa väittänyt epoksia mitenkään paremmaksi tai neuvonut käyttämään eopksia polyesterin sijasta. 11.12.2009 14:50 kirjoitanut tyyppi vaan ilmoitti (väärän) tietonsa ettei epoksilla tarviaisi välihiontoja ja muut sitten oikaisivat tämän väärän tiedon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe