Lapsen passista

Ensi kesänä Espanjaa

Meillä on nuorimmalla (ensi kesän reissussa 6 -vuotias) oma passi joka hankittiin muistaakseni silloin kun lapsi oli 1 -vuotias. Olimme paria vuotta aiemmin joutuneet uusimaan aikuisten passit, joten ei raaskittu niitä taas uusia...Lapsihan muuttuu joka vuosi, joten passikuvakaan ei enää muistuta nykyistä naamataulua kovinkaan paljon. Olen kuullut että käytäntö olisi se että lapsi pitää pystyä tunnistamaan passikuvasta...
Onko kenelläkään kokemuksia asiasta, minkä ikäisen lapsen kanssa olette reissanneet niin että hänellä on ollut ihan lapsuusajan passi mukana, ja onko tullut mitään onglemia? Vai hankitaanko suosiolla uusi passi hänelle...ja sitten hän tuskailee teini-iässä kun passissa on kuva hänestä 6-vuotiaana :)

10

742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tai näin

      Riippuu virkailijasta hyväksyykö hän passin vai ei. Jos lapsi ei ole kuvasta tunnistettavissa, virkailija voi hylätä pääsyn matkalle. Monella on mennyt läpi ilman mitään ongelmia, on ihan teistä kiinni oletteko valmiita ottamaan sen riskin että matka tyssää kentälle.

    • no hätä

      ongelmaa kun kysesssä on lapsi ja vielä 6 vuotias. Miksi ihmeessä ei passi kelpaisi vaikka kuva ei enää ihan muistuta. Kyllä ammattilainen tunnistaa että kyseessä on sama ihminen. Ei kukaan kiellä ottamasta hänelle uutta passia jos siltä tuntuu mutta ei takuulla tule mitään ongelmaa myöskään vanhalla.

    • ....

      Eli jos nyt hankit uuden passin, se vanhenee, kun lapsi on 11. Kauaa ei joudu kuvaansa katselemaan. Hinta oli loppukesällä 48 euroa, sormenjäljet tulee mukaan myös.

      • omatoimisuutta!

        Ja ihmettelen myös, että jos on fyffeä lähteä perheen kesken matkalle ja pohditaan passin kelpoisuutta nettipalstalla, kun homman voisi hoitaa menemällä ao. virastoon juniorin kuvien kanssa ja lyömällä muutaman kympin tiskiin. That's it, so simple. Ja asiaan saisi samaisesta virastosta myös vastauksen yksinkertaisesti soittamalla. Ja eiköhän netistä löydy noita ohjeita myös.

        Itsellä oli juuri kadonneen ajokortin uusimiseen liittyvä kysymys. Soitin paikalliselle poliisiviranomaiselle, jolta sain seikkaperäiset ohjeet - ja niiden mukaan käytettävä kuva saa olla enintään 3 vuotta vanha.
        Olisinhan tietysti voinut heittää nettipalstalle saman kysymyksen, mutta oli ihan kiva rupatella ystävällisen poliisisedän kanssa. Harvoin saa niin hyvää ja asiallista palvelua.


      • takuu juttu
        omatoimisuutta! kirjoitti:

        Ja ihmettelen myös, että jos on fyffeä lähteä perheen kesken matkalle ja pohditaan passin kelpoisuutta nettipalstalla, kun homman voisi hoitaa menemällä ao. virastoon juniorin kuvien kanssa ja lyömällä muutaman kympin tiskiin. That's it, so simple. Ja asiaan saisi samaisesta virastosta myös vastauksen yksinkertaisesti soittamalla. Ja eiköhän netistä löydy noita ohjeita myös.

        Itsellä oli juuri kadonneen ajokortin uusimiseen liittyvä kysymys. Soitin paikalliselle poliisiviranomaiselle, jolta sain seikkaperäiset ohjeet - ja niiden mukaan käytettävä kuva saa olla enintään 3 vuotta vanha.
        Olisinhan tietysti voinut heittää nettipalstalle saman kysymyksen, mutta oli ihan kiva rupatella ystävällisen poliisisedän kanssa. Harvoin saa niin hyvää ja asiallista palvelua.

        pienellä paikkakunnalla sillä harvoin näistä pääsee itse konstaapelin kanssa juttelee? Kyllä sen verran täytyy tietää että mitä tehdään kun esim. ajokortti vanhenee ja kaikki olisi ilman soittamistakin netissä aivan luettavissa. Ja monesti tuo 48 euroa on turha kulu vaikka matka onkin kallis....siksi juuri.Kyllä lasten passi kelpaa kun on vain voimassa.


      • .....
        takuu juttu kirjoitti:

        pienellä paikkakunnalla sillä harvoin näistä pääsee itse konstaapelin kanssa juttelee? Kyllä sen verran täytyy tietää että mitä tehdään kun esim. ajokortti vanhenee ja kaikki olisi ilman soittamistakin netissä aivan luettavissa. Ja monesti tuo 48 euroa on turha kulu vaikka matka onkin kallis....siksi juuri.Kyllä lasten passi kelpaa kun on vain voimassa.

        Noissa vanhoissa, jopa 10 vuotta voimassa olleissa passeissa oli lapsista vain tiedot, ei kuvia. Omani menee vanhaksi ensi keväänä, joten oma passi pitää ainakin silloin uusia. Lapsille hommaan sitten passit kun matkasuunnitelmat on valmiina. Oma matkani EU-alueen ulkopuolelle on toukokuun lopussa.

        Jos laukkuun mahtuu kannattaa ehdottomasti hommata passi, koska EU-henkilökortti maksaa saman 48 euroa.


      • ihan miten vaan...
        takuu juttu kirjoitti:

        pienellä paikkakunnalla sillä harvoin näistä pääsee itse konstaapelin kanssa juttelee? Kyllä sen verran täytyy tietää että mitä tehdään kun esim. ajokortti vanhenee ja kaikki olisi ilman soittamistakin netissä aivan luettavissa. Ja monesti tuo 48 euroa on turha kulu vaikka matka onkin kallis....siksi juuri.Kyllä lasten passi kelpaa kun on vain voimassa.

        Satuinpa nyt vaan soittamaan paikkakunnan poliisin numeroon olettaen että sieltä yhdistävät lupatoimistoon, missä asioita käsitellään. Siksikin oli iloinen yllätys, että tämä poliisi ryhtyi omaehtoisesti jakamaan tietoa.

        Hei pidätkö minua niin tollona, etten osaa käyttää nettiä. Ja ajokorttini ei siis ollut vanhentunut, ainoastaan kadonnut. Ja siinä vaiheessa on kaksi eri tapausta, mihin tietoja netistä ei löydy. Siis kortti on joko ryöstetty tai muutoin kadonnut.

        Netistä saa hyvää ensi käden tietoa, mutta special caset kannattaa kyllä selvittää Ja pointtinihan oli siis se, että nettipalstat tekevät ihmisistä täysin tumpeloita. Heitetään yksinkertainen kysymys kehiin ja odotetaan tumput suorana että joku vaivautuu vastaamaan. Itse aloittajana kyllä selvittäisin etukäteen kuvan kelpoisuuden. Turha kulu... hmm. Ne turhat kulut varmasti on enemmän siellä hotellin allasbaarissa...


      • onmeitä
        ihan miten vaan... kirjoitti:

        Satuinpa nyt vaan soittamaan paikkakunnan poliisin numeroon olettaen että sieltä yhdistävät lupatoimistoon, missä asioita käsitellään. Siksikin oli iloinen yllätys, että tämä poliisi ryhtyi omaehtoisesti jakamaan tietoa.

        Hei pidätkö minua niin tollona, etten osaa käyttää nettiä. Ja ajokorttini ei siis ollut vanhentunut, ainoastaan kadonnut. Ja siinä vaiheessa on kaksi eri tapausta, mihin tietoja netistä ei löydy. Siis kortti on joko ryöstetty tai muutoin kadonnut.

        Netistä saa hyvää ensi käden tietoa, mutta special caset kannattaa kyllä selvittää Ja pointtinihan oli siis se, että nettipalstat tekevät ihmisistä täysin tumpeloita. Heitetään yksinkertainen kysymys kehiin ja odotetaan tumput suorana että joku vaivautuu vastaamaan. Itse aloittajana kyllä selvittäisin etukäteen kuvan kelpoisuuden. Turha kulu... hmm. Ne turhat kulut varmasti on enemmän siellä hotellin allasbaarissa...

        sillä jos nettiä osaisit käyttää niin ei kyllä tarvitse poliisia tässä asiassa kyllä vaivata. Poliisi.fi sivuilla tuo kerrotaan ihan tarkkaan ja silti vaikka poliisilta kysyit neuvoa piti vielä täälläkin kysyä samaa? Ja on ihan sama onko ajokortti vanhentunut, varastettu tai muuten vain kadonnut. Uusi pitää silti hankkia olipa tapaus mikä vaan..jos autolla aikoo vielä ajaa.


      • omatoimisuutta
        onmeitä kirjoitti:

        sillä jos nettiä osaisit käyttää niin ei kyllä tarvitse poliisia tässä asiassa kyllä vaivata. Poliisi.fi sivuilla tuo kerrotaan ihan tarkkaan ja silti vaikka poliisilta kysyit neuvoa piti vielä täälläkin kysyä samaa? Ja on ihan sama onko ajokortti vanhentunut, varastettu tai muuten vain kadonnut. Uusi pitää silti hankkia olipa tapaus mikä vaan..jos autolla aikoo vielä ajaa.

        Voisit harrastaa luetun ymmärtämistä, baby.
        Siis ensinnäkään minähän en kysynyt yhtään mitään! Peräänkuulutin omatoimisuutta, that's all.
        Koska asialla oli kiire - olin tietysti tutkinut poliisin nettisivut - otin yhteyttä suoraan paikkakuntani poliisiin, jossa kerrottiin, että nettiviestien purku voi olla hidasta.

        http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/Pages/FA97D676D28204FBC2256F88002853E0

        Kaikista kadonneista poliisin myöntämistä asiakirjoista, kuten ajokortti, passi tai henkilökortti, pitää tehdä ilmoitus poliisille. Sen voi tehdä joko sähköisesti tai henk. koht. ja minä nyt sitten jotain noista nettipalveluista tietävänä tein sitten itse.

        Joten perehdy asioihin. Nettiaikakautena moni unohtaa henkilökohtaisen palvelun, joka useassa tapauksessa on varmempi ja nopeampi. Asia on nyt järjestyksessä - lakkaa viisastelemasta ja keskity joulun viettoon.


    • 3 viikkoa vanha

      Hän käytti passiaan sen voimassaolon ajan eli 10 vuotta. Mitään kommentteja ei viranomaisilta tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe