ensimmäistä kertaa retkeilemään

arhunkierros kohteen

Niin nyt on iskenyt hirveä kuume päästä kiertämään karhunkierros. Mutta kun ei ole minkäänlaista kokemusta sen verran vaan että kesämökin pihalla teltassa nukuttu ja muutaman kerran nuotio tehty että tietää minkälaista se on ja lisäksi oulangassa päivä reissuja peruskulussa eri kohteisiin tehty. Kaikkien välineiden hankinta vähän hirvittää että jos tuo sitten jääkin ainoaksi kerraksi ja periaatteessa ostaa sit kaiken ihan turhaan esim retkikeitin sellasta ei taida tuttavapiiristäkään löytyä lainaan,mutta ilmiesesti se on aika pakollinen..?Olen netistä kattonut eri välineitä niin voisin listata niitä jos jollain on kokemusta..
Columbia vaelluskengät
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_62935____-11___436174616c6f67536561726368526573756c745669...
Telttapaketti makuupusseilla
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_49339____-11___436174616c6f67536561726368526573756c745669...
Tai pikateltta
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=462766&shopId=10006&findPath=true&comp...

Voyager 45 15 -rinkka
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_53887____-11___436174616c6f67536561726368526573756c745669...
Jotos photon rinkka
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=465337&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10006&com...

Oon lukenu erilaisia matkakertomuksia ja haluttais niin kovasti mutta kun ei vielä tiedä näistää jutuista ja haluaa mukavan matkan :) No talvi ehti tulla joten tässä on kyllä aikaa ennen kesää ottaa selvää ja ostaa kaikki.

9

1172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Läni McDonald

      kumikengät Solepohjalliset, vaellussukkia, villasukkia, nestetasapainon ylläpitämiseen aineksia kun vettä on maastossakin, karkeaasuolaa, energiapatukoita munia leipää jne.
      Kauppojen energia- ja kofeiinijuoma tölkkejä ei kannata kantaa ne on turhia.
      Jokunen laastari, rakkoja ei tule vähästä jos on kuivat sukat vaihtaa.
      Tuo 80km menisi mielestäni vuorokaudessa, lyhempi 70km ainakin.

      • PocahontasII

        Vaan sovittamalla kaupasta. Muuten kyllä alkaa jalka nilkuttaa.
        Samoin kannattaa rinkkaa sovittaa.
        Ja sieläpä on kylymä kesälläkin. Kunnon pussi, ei mitään halpista.
        Ja itikoita.
        - ja muita kulkijoita.
        Meikäkin;)


      • aloittaja
        PocahontasII kirjoitti:

        Vaan sovittamalla kaupasta. Muuten kyllä alkaa jalka nilkuttaa.
        Samoin kannattaa rinkkaa sovittaa.
        Ja sieläpä on kylymä kesälläkin. Kunnon pussi, ei mitään halpista.
        Ja itikoita.
        - ja muita kulkijoita.
        Meikäkin;)

        joo minä vähän mietinki että kannattaako että postimyynnistähän tosiaan ku tilaa nii ei voi sovittaa niitä..ehkä sit pitää vaan mennä kattoo kauppojen valikoimia kun pääsee isompaan paikkaa täällä meijän sportiassa on aina puolet kalliinpaa ku toisissa kaupungeissa saman ketjun kaupoissa -.-
        Mutta tosiaan tässä on aikaa löytäää sopivat :D

        Joo sen olen lukenut että siellä kiertää kyllä porukkaa.

        Toi 80km päivässä nii huh huh kyllähän ne juoksiat sen menee mutta oisko tuossa enää ees mitään järkeä kun ei ehi maisemiaan katsella ja muutenki mut joo ite olen ajatellu että viikko varataan aikaa mutta luultavasti vähenpiki riittää mutta parempi varata liikaa ku liian vähän ruokaa yms :)


      • noviisina kiertänyt
        aloittaja kirjoitti:

        joo minä vähän mietinki että kannattaako että postimyynnistähän tosiaan ku tilaa nii ei voi sovittaa niitä..ehkä sit pitää vaan mennä kattoo kauppojen valikoimia kun pääsee isompaan paikkaa täällä meijän sportiassa on aina puolet kalliinpaa ku toisissa kaupungeissa saman ketjun kaupoissa -.-
        Mutta tosiaan tässä on aikaa löytäää sopivat :D

        Joo sen olen lukenut että siellä kiertää kyllä porukkaa.

        Toi 80km päivässä nii huh huh kyllähän ne juoksiat sen menee mutta oisko tuossa enää ees mitään järkeä kun ei ehi maisemiaan katsella ja muutenki mut joo ite olen ajatellu että viikko varataan aikaa mutta luultavasti vähenpiki riittää mutta parempi varata liikaa ku liian vähän ruokaa yms :)

        Älä osta huonoa varustetta, jos pystyt sen myös lainaamaan. Esimerkiksi rinkka ja teltta kannattaa vuokrata, jos ei ole varma niiden tarpeellisuudesta jatkossa. Samalla saa arvokasta kokemusta ko. varusteesta sen mahdollista hankkimista ajatellen.

        Kengät kannattaa toki hankkia itselleen ja sisäänajaa ennen reissua hyvin. Kummikenkät eivät olle tarpeen Karhunkierroksella, matalat (=nilkkamittaiset) vaelluskengät riittävät, korkeuseroja on Rukan päässä sen verran, että nilkoille kaipaa tukea. Jotkut hurjat menevät lenkkareissakin...

        Jos voit vaikuttaa retkesi ajankohtaan, suosittelen kesäkuun alkupuolta. Silloin yöt ovat jo valoisia, mutta itikoista ei ole juuri riesaa. Tosin makuupussiksi ei silloin(kaan) voi ottaa mitään hempulivehjettä, yöllä voi olla pakkastakin. Pussinkin voit toki lainata (kuinoma.fi, Suomen Latu, seurakunnat esimerkiksi voivat olla hyviä lainaamoja), jos et raski ostaa omaa. Nettikaupoissa (ml. ulkomaiset) on hyvä valikoima pusseja. Makuualusta on myös tärkeä mukavuustekijä.

        4 - 5 päivää olisi minusta sopiva aikavaraus, ehtii naatiskellakin siinä ajassa. Jokainen tyylillään :)

        Varustelistaa ja ruuan määrää sekä laatua kannattaa miettiä katselemalla kokeneitten retkeilijöiden listoja.


    • lisäys edelliseen

      Reitillä on hyvin nuotiopaikkoja, joten pelkkä nuotiokattila / pakki riittää normaalisti.

      Ruotsin armeijan ylijäämäpakkeja / pakkikeittimiä saa hyvin edullisesti (omastani maksoin 5 5 euroa, pakki ja keitin erikseen) ja sillä pärjää hyvin ensireissun.

      • atlatl

        Kuivaamuonaa eli noita pasteria-aterioita ja Blå Bandin pussiruokia yms kuivaa,johon sekoitetaan vesi valmistusvaiheessa.
        Makaronit ja riisi.
        Valkosipulia jauheena tai rouheena yms mausteita.
        Tutkikaapa netistä,mitä kaikkea voikaan kuivata itse ja silloin saa mieleiset mautkin.
        Leipänä näkkäri on kevyintä.
        Vettä voi ottaa kaikista puroista,joissa vesi virtaa kunnolla.
        Itse en ole tullut kipeäksi mistään vedestä,jota olen maastossa juonut.Mutta vältän pieniä lammikoita ja seisovaa vettä.

        Telttana peruskupolikin käy,mieluummin isohko teltta kuin liian pieni,jossa teillä ei ole tilaa tehdä mitään,jos sade kiusaa liikaa.
        Teltankin voi ottaa paketistaan ja ja jakaa osat muiden mukaan lähtijöiden kanssa kannettaviksi.
        Mutta jos on yksin on kaikki kannettavakin yksin.
        Pieni pressu/iso sadeviitta on kätevä,siitä saa katoksen pikkukuuron tullessa ja sillä voi vaikka lisäsuojata telttaa.

        Otappa tosiaan selvää tuosta vuokrausmahdollisuudesta.
        Jos vaikka menomatkalla olisi paikka,josta voit poimia tavarat...

        Keitin on oltava,voihan käydä niin,että esim metsäpalovaroituksen aikana ette voi tehdä tulia koko reissulla,mutta keittimellä saatte aina ruuan laitettua.
        Sitten vain miettimään,käykö peruskeitin vai kaasu.
        Itse suosin kaasua sen tehokkuuden vuoksi. Minulla on aina ollut kaasutrangia,sillähän voi laittaa kotonakin ruokaa jos sattuu sähkökatko tai muuten vaan tekee mieli fiilistellä...

        Makuualustaksi ei sitten käykkään mikään kaikkein halvin ohkonen plätty jos menette kesäkuun alussa.
        Maa on silloin kylmää vielä. Samoin makuupussit saa olla kunnon lämpimiä.
        Viime kesänä ainakin Pohjoi- Savossa alkukesäkuu oli öitten puolesta tosi kylmää.

        80 kilometriä päivässä en kyllä taivaltaisi edes polkupyörällä!!
        Maisemista pitää voida nauttia ja levähdellä pitää reilusti,jotta vielä illalla voi nauttia ruuanlaitosta ja fiilistelystä.
        Aloittelijalle parempi olisi 10 km-maksimissaan 20km.
        Ihminen kävelee keskimäärin 5km tunnissa tasaisella,mutta maasto muuttaakin kaiken.
        Joten tuosta voi pähkäillä,minkämoisia päivämatkoja haluaa.

        Ei muuta kun sinne vaan,maisemat on komeita.


      • Mulla oli
        atlatl kirjoitti:

        Kuivaamuonaa eli noita pasteria-aterioita ja Blå Bandin pussiruokia yms kuivaa,johon sekoitetaan vesi valmistusvaiheessa.
        Makaronit ja riisi.
        Valkosipulia jauheena tai rouheena yms mausteita.
        Tutkikaapa netistä,mitä kaikkea voikaan kuivata itse ja silloin saa mieleiset mautkin.
        Leipänä näkkäri on kevyintä.
        Vettä voi ottaa kaikista puroista,joissa vesi virtaa kunnolla.
        Itse en ole tullut kipeäksi mistään vedestä,jota olen maastossa juonut.Mutta vältän pieniä lammikoita ja seisovaa vettä.

        Telttana peruskupolikin käy,mieluummin isohko teltta kuin liian pieni,jossa teillä ei ole tilaa tehdä mitään,jos sade kiusaa liikaa.
        Teltankin voi ottaa paketistaan ja ja jakaa osat muiden mukaan lähtijöiden kanssa kannettaviksi.
        Mutta jos on yksin on kaikki kannettavakin yksin.
        Pieni pressu/iso sadeviitta on kätevä,siitä saa katoksen pikkukuuron tullessa ja sillä voi vaikka lisäsuojata telttaa.

        Otappa tosiaan selvää tuosta vuokrausmahdollisuudesta.
        Jos vaikka menomatkalla olisi paikka,josta voit poimia tavarat...

        Keitin on oltava,voihan käydä niin,että esim metsäpalovaroituksen aikana ette voi tehdä tulia koko reissulla,mutta keittimellä saatte aina ruuan laitettua.
        Sitten vain miettimään,käykö peruskeitin vai kaasu.
        Itse suosin kaasua sen tehokkuuden vuoksi. Minulla on aina ollut kaasutrangia,sillähän voi laittaa kotonakin ruokaa jos sattuu sähkökatko tai muuten vaan tekee mieli fiilistellä...

        Makuualustaksi ei sitten käykkään mikään kaikkein halvin ohkonen plätty jos menette kesäkuun alussa.
        Maa on silloin kylmää vielä. Samoin makuupussit saa olla kunnon lämpimiä.
        Viime kesänä ainakin Pohjoi- Savossa alkukesäkuu oli öitten puolesta tosi kylmää.

        80 kilometriä päivässä en kyllä taivaltaisi edes polkupyörällä!!
        Maisemista pitää voida nauttia ja levähdellä pitää reilusti,jotta vielä illalla voi nauttia ruuanlaitosta ja fiilistelystä.
        Aloittelijalle parempi olisi 10 km-maksimissaan 20km.
        Ihminen kävelee keskimäärin 5km tunnissa tasaisella,mutta maasto muuttaakin kaiken.
        Joten tuosta voi pähkäillä,minkämoisia päivämatkoja haluaa.

        Ei muuta kun sinne vaan,maisemat on komeita.

        heinäkuussa lenkkarit, kympin maksanut kesämakuupussi, ohut makuualusta - fleecevaatteita ja villasukkia toki mukana. Välillä kävelin sandaaleillakin, koska Oulangan polut olivat paikoitellen kuin valtateitä, välillä taas kallioisiakin nilkantaittoreittejä. Sateella olisin kyllä kaivannut vedenpitävämpiä kenkiä ja vähemmän liukkaita pohjia. Kylmä ei tullut. Jokilaaksossa on kuulemma useinkin keskikesällä lämpimämpää kuin ympäristössä, talvella taas kylmempää. En sitten tiedä kesäkuusta. Heppoinen makuupussi oli vähän tietoista uhkapeliä, kun oli luvattu hellettä, ja halusin pitää rinkan painon minimissä. Ehkä jopa ottaisin ennemmin kaksi ohutta kilon pussia kuin yhden talvipussin, kuivuvatkin nopeammin jos tulee vesivahinkoja. Tuskaa on nukkua kuumalla talvipussissa.

        Kämppiä oli tiheässä ja aina niissä olisi ollut tilaa. Teltassa oli kuitenkin oma rauha ja nukkui paremmin, mutta välttämätön se ei olisi ollut. Leiriytyä ei saa kuin kämppien viereen ja merkityille telttapaikoille. Useilla kämpillä oli kaasukeitin ja nuotiopaikkoja oli tiheässä, kirveetkin niillä valmiina. Taas omalla keittimellä sai enemmän omassa rauhassa keitellä, ilman jonoja ja vaikka keskellä yötä. Monessa kämpässä on puukamina, joten hallaöinä ne saa lämpimiksi.

        Reitti on helppo seurata ja kulkea, eikä tarvita kummoisia varusteita. Rinkka, makuupussi, alusta, hyvät kengät, hyvät sadevarusteet, sandaalit, lämmintä ja nopeasti kuivuvaa vaatetta, uikkarit, pieni pyyhe. Hyttysmyrkky, pieni aurinkovoide, ensiaputarvikkeita, vesipulloja, taskulamppu, jeesusteippiä, narua, hammasharja ja -tahna, hiukan nestesaippuaa, hiukan tiskiainetta, tiskiharja, ruokailuvälineet, kamera ja vara-akku, puhelin, laturi ja vara-akku. Paljon kevyen painoista mutta täyttävää ruokaa. Varmaan jotain unohtui.

        Hyvää reissua!


    • egologi

      pysy kotona ja kattele vaan luonto-ohjelmia telkusta. Se on egologisempaakin

      • Pilkunnussija

        Ekologinen. Ei ego.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe