jakkara synnytys

32+2

terve onko jakkaralla synnytys ollut minkälainen? kertokaa kokemuksia.harkitsen sitä .mutta ainahan sitä tilanne päällä koittaa mikä parhaalta tuntuu.pystyykö epiduraalin kanssa jakkaralla synnyttää? kun jalathan voivat olla vähän heikolla hapella sillon sen epiduraalin saatua kuulema.

11

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teija Taavitsainen

Muuten ihan okei mutta mun jakkara ei kestänyt ponnistusvaihetta vaan yksi tukijaloista meni katkipoikki ja pirstaleet meni syvälle mun välilihaan, kun kaaduin selälleni lattialle. Kätilö huusi kuin kiimainen hyeena ja väitti että mä olen itse aiheuttanut sen katkeamisen. Mulla ei ollut epiduraalia, koska sitä ei anneta meidän kaupungissa kuin parempiosaisille.

• !!!!!!!!!!

provoja oikein sikiää

• ????????????
        !!!!!!!!!! kirjoitti:

provoja oikein sikiää

Toi alku peräinenkö joka ei osaa pilkku sääntöja, isoja kirjaimia eikä osaa kirjoittaa yhdys sanoja?

• Helmetin
        ???????????? kirjoitti:

Toi alku peräinenkö joka ei osaa pilkku sääntöja, isoja kirjaimia eikä osaa kirjoittaa yhdys sanoja?

Ymmärtääkseni sananvapaus sallii senkin ettei tarvitse olla kielioppiasiantuntija.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: kertokaa sillä minuakin, niin kuin alkuperäistä kirjoittajaa kiinnostaisi tämä aihe!

• Ei kokemus, mutta

Ei omaa kokemusta, mutta. Tutkimusten mukaan jakkarasynnytykset (kuten muutkin pystymmässä suoritetut synnytykset puoli-istuvaan asentoon verrattuna) sujuvat nopeammin ja koetaan vähemmän kivuliaiksi. Repeämiä tulee yleensä vähemmän, koska alapäähän kohdistunut paine jakautuu tasaisemmin eikä vain välilihaan. Siitä huolimatta verenvuotoa on keskimääräistä enemmän. Synnytys sinällään vaatii vähemmän voimia, koska maan vetovoima on suurempana apuna, mutta toisaalta jotkut kokevat jakkaralla istumisen väsyttävämmäksi, jalat alkaa täristä pian. Huonossa asennossa jakkaran reuna lisäksi painaa alaraajojen suuria verisuonia, ja heikentää jalkoja, jolloin asennon säilyttäminen on entistä epävarmempaa ja työläämmän oloista. Jakkarasynnytyksen sopivuus epiduraali-puudutuksen saaneille vaihtelee, toisille sopii, toisille ei, juuri mainitsemastasi syystä. Kätilön työskentelyasento nykyisillä jakkaroilla on karmea, joten jos ponnistusvaiheesta odotetaan pitkää tai varaudutaan minkäänlaisiin erityistä apua vaativiin ongelmiin (varautumisesta ei tarvitse vielä säikähtää!), niin herkästi suosivat sängylle siirtymistä.

• --------------------

kätilö ei pääse tukemaan välilihaa. Riski 3. ja 4. repeämille suurempi ( Kätilöliitto : "Välilihalla on väliä" -powerpoint). Seisaaltaan tai kyljellään synnytys jopa parempi repeämien suhteen. Kannattaa kokeilla kaikkia asentoja ja valita niistä itse parhaalta tuntuva. Välilihaa kannattaa hieroa jo loppuraskauden aikana Ceridal-öljyllä, samoin synnytyksessä (jos ei pääse avautumisvaiheen aikana veteen -> väliliha pehmentyy)..

• ...............

Jakkarasynnytyksessä tai oikeastaan pystyasennossa ponnistaessa paine alapäässä jakaantuu tasaisemmin kuin maatessa, jolloin siis suurin paine osuu juuri välilihan alueelle. Eli kyllä tutkimukset ovat jo monesti osoittaneet, että pystyssä (vaikka sitten jakkaralla) ponnistaessa riski repeämille on pienempi. Ja tällöin ei samalla tavalla kätilön tarvitsekaan tukea välilihaa.

Mistään välilihan öljyilyistä tai venyttelyistä ei ole koskaan todistettu olevan yhtään mitään hyötyä synnytyksen aikana, mitä tulee repeämiin. Tämän tietävät synnytyslääkärit ja kätilötkin.

• Mietin
        ............... kirjoitti:

Jakkarasynnytyksessä tai oikeastaan pystyasennossa ponnistaessa paine alapäässä jakaantuu tasaisemmin kuin maatessa, jolloin siis suurin paine osuu juuri välilihan alueelle. Eli kyllä tutkimukset ovat jo monesti osoittaneet, että pystyssä (vaikka sitten jakkaralla) ponnistaessa riski repeämille on pienempi. Ja tällöin ei samalla tavalla kätilön tarvitsekaan tukea välilihaa.

Mistään välilihan öljyilyistä tai venyttelyistä ei ole koskaan todistettu olevan yhtään mitään hyötyä synnytyksen aikana, mitä tulee repeämiin. Tämän tietävät synnytyslääkärit ja kätilötkin.

Kyllä ne vaan venyttelee ja öljyilee, sekä synnytyslääkärit että kätilöt. Minkähän vuoksi sitten?

• edellinen
        Mietin kirjoitti:

Kyllä ne vaan venyttelee ja öljyilee, sekä synnytyslääkärit että kätilöt. Minkähän vuoksi sitten?

Kolme lasta olen saanut, ja jokaisen raskauden ja synnytyksen aikana kaikki terveydenhoitajat, lääkärit ja kätilöt ovat näin minulle sanoneet. Onpa tuosta tutkimuksiakin tehty, joista olen lukenut. En nyt muista mistä lähteistä, mutta ihan synnytyslääkärit ovat sitä mieltä olleet. Vauvaoppaissa ja lehdissä usein lukee muuta, mutta kaipa se on mieltä rauhoittamaan tarkoitettua...

• jakkarakokemus

Synnytin TYKSissä jakkaralla. Epiduraalin sain. Epin jälkeen piti maata paikallaan puoli tuntia, sen jälkeen sai taas nousta jaloilleen saattajan kanssa. Ei vaikuttanut jalkojen toimintaan mitenkään, ainoastaan vatsan ympärillä oli "leveä tunnoton vyö", eli vain se alue puutui. Ihan itse kävin pissalla jne.

Synnytys oli helppo. Ei tehty episiotomiaa (kielsin sen esitietolomakkeessa, jollei ole pakko), en revennyt yhtään eikä laitettu myöskään yhtään tikkiä. Istukka piti synnyttää sängyllä, eli siirryin jakkaralta vauva sylissä sänkyyn ja sekin onnistui ihan hyvin.

Istuin jakkaralla takanojassa, ihan miehen sylissä. Hän tuki mua siellä takana. Mies oli tyytyväinen kun sai osallistua synnytykseen niin aktiivisesti.

• kokeillut

Synnytin ilman kivunlievitystä jakkaralla ensimmäiseni (puudukkeita en saanut kun oli ns. syöksysynnytys). Hyvä asento ponnistaa, kun isä voi takana tukea. Itseltäni leikattiin kuitenkin väliliha, kun olisi revennyt muutenkin. Istukka syntyi heti seuraavalla supistuksella vauvan perästä, josta syytä menetin verta paljon pystyasennon takia (ei ehditty sängylle). Tuli kätilöille pikkuisen kiire verenvuodon tyrehdyttämisen kanssa. Verta ehti hurahtaa reilu 2 litraa ennenkuin tilanne saatiin hallintaan. Pyörtyilin sitten kun hemppa laski alle 100.

Suosittelen, mutta en itse halua enää kokea pystysynnytystä tuon verenhukan takia. Toisen lapseni synnytin selälläni ja ihan hyvin sekin meni ja oli helpompi levätä ponnistusten välillä. Verta ei mennyt kuin alle 0,5 litraa vaikka istukka tuli taas heti vauvan jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      617
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      526
    8. Miten j mies

Sun juhannus meni?
      Ikävä
      47
      516
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

Lähettyvillä??
      Ikävä
      25