Miten te masentuneet käytätte e-pillereitä? Onko kukaan huomannut niillä olevan merkittävää vaikutusta masennuksen suhteen. Itse olen syönyt e-pillereitä 15-vuotiaasta lähtien. Nyt olen 23. Kerran pidin mielenkiinnosta 9kk taukoa kun halusin kokeilla tuleeko minulla kuukautisia lopetettuani e-pillerit, koska ne tavallaan käynnistettiin tuolloin 15-vuotiaana minulla e-pillereillä. No, ei tullut ja aloin syömään e-pillereitä uudestaan koska sain kamalaa aknea.
Nyt olen ollut 3 vuotta masentunut ja syönyt lääkkeitä lähes tuon 3 vuotta. Näin myöhemmin ajateltuna tuo e-pilleritön kausi on ollut onnellisinta aikaa elämässäni. En ole aiemmin tajunnut yhdistää sitä aikaan jolloin en ole syönyt e-pillereitä. Mutta nyt sen tajuttuani ajattelin kokeilla lopettaa pillerit taas. Aknea vähän tietysti pelkään ja poikaystävän kanssa täytyy "säätää" ehkä vähän enemmän tuon ehkäisyn takia sitten mutta jos se tuo minulle parempaa mieltä nii se on sen arvoista.
Haluaisin kuulla muiden masentuneiden kokemuksia e-pillereistä. Onko joku esimerkiksi lopetettuaan pillerit huomannut mielialan nousua?
masennus ja e-pillerit
13
6064
Vastaukset
- joskusmasentaa
Hyvä tyttöseni, olet oikealla tiellä. Muutamaa viikkoa aiemmin kirjoittelin erääseen toiseen ketjuun, koska epäilin ikätoverillasi masennuksen oireiden liittyvän pillereihin. Minua tökkii ajatus että hormonaalisen toiminnan häiriöitä hoidetaan e-pillereillä. Et ole koskaan tullut normaalisti puberteettiin..toivottavasti normaali kierto käynnistyy, esim. lapsenteon kannalta välttämätöntä aikanaan. Kohdallasi, kokeile tauon aikana kaikki mahdollinen luontaistuote-luontaishoitotyyppinen mitä tulee mieleesi ja mitä rahallisesti ym. voi toteuttaa, jotta saat normaalin kuukautiskierron ilman pillereitä. Jos ei ole kuukautisia, sehän tarkoittaa että munasarjasi ja munasarjoja stimuloivat hormonit eivät toimi lainkaan/normaalisti, eihän silloin ehkäisyä tarvitakaan..tutkituta kunnolla gynekologinen puoli, älä tyydy e-pillerireseptiin. Kondomi ja kuparikierukka jäävät vaihtoehdoiksi ehkäisyn kannalta. Itselläni on huonoja kokemuksia aiheesta hormonikierukka ja mieliala, että en suosittele masentuvaisille tai ärtyväisille naisimmeisille. Joillekin sopii, tai ehkä useimmille, ei kaikille.
Mielenkiinnosta lueskelin englanninkielisiä juttuja e-pillerien ja masennuksen yhteydestä. Aiheesta on tehty erittäin vähän kunnollista tieteellistä tutkimusta, mutta löysin erään australialaisen tutkimuksen tulokset, jossa vertailtiin useamman sadan naisen masennustestin (Beck?) tulosta, kummassakaan ryhmässä ei ollut aiemmin ollut depressiota naisilla. Tulos: -pillerien käyttäjät saivat testissä keskimäärin 17,6 pistettä, pillereitä käyttämättömät keskimäärin 9,8 pistettä. Beckin testituloksen tulkintana olisi että keskimäärin e-pillereiden käyttäjät ovat lievästi masentuneita, pillereitä käyttämättömät taas normaaleita mielialaltaan. Käytetyn testin nimeä ei tosiaan mainittu.
Toivottavasti tästä oli jotakin apua, myöskin ruokavaliolla voit varmaan hoitaa mahdollisia akneoireitasi turvallisesti. Itse pitäisin mieluummin lievän aknen kuin masennuksen. - ex-kofeinisti
Jos käytät kofeiinia, pystyn selittämään mistä ilmiö johtui.
- hämis86
En juurikaan käytä kahvia kyllä...joskus käytin enemmän mutta nykyään aika satunnaisesti.
- ex-kofeinisti
hämis86 kirjoitti:
En juurikaan käytä kahvia kyllä...joskus käytin enemmän mutta nykyään aika satunnaisesti.
Hyvä, siitä tavarasta kannattaa pysytellä erossa, jos on taipumusta jonkinlaiseen mielialahäiriköintiin. Kofeiini aiheuttaa useimpia mielialahäiriöitä osalle käyttäjistä yksilöllisten ominaisuuksien vuoksi. Kun käytät hormooniehkäisyä, maksan kofeiiniaineenvaihdunta hidastuu yli kaksinkertaiseksi ja silloin tietysti kofeiinin tasa veressä nousee jos käytetty annos pysyy samana. Päivittäiskäytön yhteydessä syntyvän kroonisen kofeiinimyrkytyksen oireet kehittyvät ja poistuvat hitaasti, minulla vieroitusoireita tulee vieläkin, vaikka lopetin melkein kaksi vuotta sitten. Nyt ne ovat tosin aika heikkoja jo.
Eräs amerikkalaisnainen vietti pitkiä aikoja mielisairaalassa psykoosissa ennen kuin tajuttiin, että hänellä oli kofeiinimyrkytys. Hän kertoo, että lopettamisen jälkeen meni kaksi vuotta, ennen kuin keho oli puhdistunut ja vieroitusoireet loppuivat.
Hän oli laborantti lääketieteellisessä laboratoriossa ja kirjoitti jutusta kirjan, jossa on selvitetty todella perusteellisesti kofeiinia koskevaa lääketieteellistä taustatietoa, tieteellinen lähdeluettelo on lähes 50 sivua pitkä ja sen jälkeen on vielä muuta asiaa käsittelevää viitettä yli 20 sivua.
Jos kiinnostaa niin kirjailija on Ruth Whalen ja kirjan nimi "Welcome to the dance", sitä ei varmaan ole suomennettu. Tekstin on tarkastanut Kansainvälisen skitsofreniasäätiön presidentti tohtori A Hoffer, joka on myös kirjoittanut esipuheen. Kofeinismi diagnosoidaan väärin skitsofreniaksi melko usein, koska oireet voivat olla samanlaiset.
Minun stoorini ja kofeiinitietoutta löytyy blogistani. Ensi sunnuntaina tulevassa Enbusken Epäkorrektia-ohjelmassa pitäisi olla viime kevättalvella kuvattu haastatteluni.
http://qmies.blogit.fi/
http://qmies.blogit.fi/
- Malice
Minä sairastuin vakavaan masennukseen kolmen kuukauden e-pillereiden ja alle kolmen kuukauden nuva-ringin käytön jälkeen. Syitä masennukseen on kyllä monia, mutta luulen että pillerit olivat yksi laukaiseva tekijä.
Olen kokeillut pillereitä vielä uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen ja masennusoireet pahenivat räjähdysmäisesti muutaman kuukauden jälkeen. Enpä voi omien kokemuksieni pohjalta suositella kellekään hormoniehkäisyä.- hämis86
Haluaisin myös kuulla kokemuksia sellaisilta henkilöiltä jotka ovat kokeneet ettei pillereillä ole ollut vaikutusta heidän masennukseensa. koska itse olen hyvin skeptinen sitä kohtaan ettäkö e-pillerit vaikuttaisivat mielialaan ja tuntuu että kaikki vaan valittaisivat että pillerit muka vetäisivät pääkopan sekaisin, vaikka itse olen aina ajatellut että sen täytyy olla joku muu tekijä, ihan turhaan pillereitä syytätte...
Nyt vaan olen itsekin alkanut epäilemään niitä koska tuntuu että tässä epätoivossa yrittää etsiä kaikki mahdolliset tekijät jotka mielialaan vaikuttavat.. - Siru^^
hämis86 kirjoitti:
Haluaisin myös kuulla kokemuksia sellaisilta henkilöiltä jotka ovat kokeneet ettei pillereillä ole ollut vaikutusta heidän masennukseensa. koska itse olen hyvin skeptinen sitä kohtaan ettäkö e-pillerit vaikuttaisivat mielialaan ja tuntuu että kaikki vaan valittaisivat että pillerit muka vetäisivät pääkopan sekaisin, vaikka itse olen aina ajatellut että sen täytyy olla joku muu tekijä, ihan turhaan pillereitä syytätte...
Nyt vaan olen itsekin alkanut epäilemään niitä koska tuntuu että tässä epätoivossa yrittää etsiä kaikki mahdolliset tekijät jotka mielialaan vaikuttavat..no tässäpä sulle yksi jolla pillerit eivät (ainakaan omasta mielestäni) ole vaikuttanut mielialaan. olen sairastanut masennuksen ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Se diagnosoitiin lieväksi ja oireet hävisivät intensiivisellä terapialla puolessatoista vuodessa. Pillerit aloitin 15-vuotiaana ja masennusksen oireet pysyivät poissa 19-vuotiaaksi asti. Nyt syön edelleen samoja pillereitä ja masennus on diagnosoitu vaikeaksi. Mutta välissä oli ainakin se kolme vuotta oireetonta, ns. "onnellista" aikaa, joten en ole kokenut pillereiden vaikuttavan mielialaan. Toki eri pillerit vaikuttavat eri tavalla, joten en voi sanoa kuin omasta kokemuksestani.
Toivottavasti tästä oli jotain apua :) - hämis86
Siru^^ kirjoitti:
no tässäpä sulle yksi jolla pillerit eivät (ainakaan omasta mielestäni) ole vaikuttanut mielialaan. olen sairastanut masennuksen ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Se diagnosoitiin lieväksi ja oireet hävisivät intensiivisellä terapialla puolessatoista vuodessa. Pillerit aloitin 15-vuotiaana ja masennusksen oireet pysyivät poissa 19-vuotiaaksi asti. Nyt syön edelleen samoja pillereitä ja masennus on diagnosoitu vaikeaksi. Mutta välissä oli ainakin se kolme vuotta oireetonta, ns. "onnellista" aikaa, joten en ole kokenut pillereiden vaikuttavan mielialaan. Toki eri pillerit vaikuttavat eri tavalla, joten en voi sanoa kuin omasta kokemuksestani.
Toivottavasti tästä oli jotain apua :)juu kyllä, mielenkiinnolla luen ihan kaikenlaisia kokemuksia. koska olen sen tyyppinen ihminen etten heti ensimmäisestä e-pillereitä vastustavasta kommentista ala niitä syyttämään. itse olen aina ollut niiden puolesta puhuja ja kyllähän niistä hirveä apu ja hyötykin on. nyt vaan epäilykseni on ensimmäistä kertaa noussut kun havahduin miettimään omaa historiaani niiden käytön ja masennuksen suhteen, mutta voihan noihin asioihin vaikuttaa niin moni muukin juttu, ei mikään ihmiskropan saati -mielen toiminnoista ole niin yksinkertaisia...valitettavasti...
- tosi on
hämis86 kirjoitti:
juu kyllä, mielenkiinnolla luen ihan kaikenlaisia kokemuksia. koska olen sen tyyppinen ihminen etten heti ensimmäisestä e-pillereitä vastustavasta kommentista ala niitä syyttämään. itse olen aina ollut niiden puolesta puhuja ja kyllähän niistä hirveä apu ja hyötykin on. nyt vaan epäilykseni on ensimmäistä kertaa noussut kun havahduin miettimään omaa historiaani niiden käytön ja masennuksen suhteen, mutta voihan noihin asioihin vaikuttaa niin moni muukin juttu, ei mikään ihmiskropan saati -mielen toiminnoista ole niin yksinkertaisia...valitettavasti...
Ainakin keltarauhashormoni (progesteroni) synt. sitähän se on noissa pillereissä ja norm. keltarauhashormoniaika muuttaa ihmisen mielen vallan erilaiseksi. Keltarauhaskaudella olet ilottomampi tai kiukkuisempi ja ehkä vähän luulotautinen ja vaivut negatiivisiin ajutuksiin helpommin. Iho on kuivempi ja hiukset, lisäksi kerääntyy nestettä vatsan seutuun (vatsa pömpöttää). Estrogeeni taas lisää rasvaisuutta iholle ja hiuksille sekä tekee olon iloisemmaksi ja tunnet silloin itsesi kauniimmaksi ja hymyilevämmäksi, ihosikin oikein loistaa kauneutta silloin ellei nyt sitten kärsi pahasta aknesta, siihenhän on nykyään hyviä hoitokeinoja ihon hiontaa ym. Mutta pelkkä estrogeenihormoni aiheutta helpommin kohtusyöpää ja progesteroni taas rintasyöpää. Ettei oikeastaan voi pelkästään käyttää kumpaakaan yksistään jos on kohtu tallella. Mutta tosi on että toiset ovat herkempiä keltarauhashormonin vaikutuksille ja jos käyttävät minipillereitä joissa on molempia, niin varmasti ovat jatkuvasti hiukan masentuneita tai ahdistuneita. Ja niillä joilla ne hormonit ovat erikseen pillereissä ovat keltarauhashormonien aikana masentuneempia. Toiset ovat herkempiä kuin toiset.
- opjjkbjk
tosi on kirjoitti:
Ainakin keltarauhashormoni (progesteroni) synt. sitähän se on noissa pillereissä ja norm. keltarauhashormoniaika muuttaa ihmisen mielen vallan erilaiseksi. Keltarauhaskaudella olet ilottomampi tai kiukkuisempi ja ehkä vähän luulotautinen ja vaivut negatiivisiin ajutuksiin helpommin. Iho on kuivempi ja hiukset, lisäksi kerääntyy nestettä vatsan seutuun (vatsa pömpöttää). Estrogeeni taas lisää rasvaisuutta iholle ja hiuksille sekä tekee olon iloisemmaksi ja tunnet silloin itsesi kauniimmaksi ja hymyilevämmäksi, ihosikin oikein loistaa kauneutta silloin ellei nyt sitten kärsi pahasta aknesta, siihenhän on nykyään hyviä hoitokeinoja ihon hiontaa ym. Mutta pelkkä estrogeenihormoni aiheutta helpommin kohtusyöpää ja progesteroni taas rintasyöpää. Ettei oikeastaan voi pelkästään käyttää kumpaakaan yksistään jos on kohtu tallella. Mutta tosi on että toiset ovat herkempiä keltarauhashormonin vaikutuksille ja jos käyttävät minipillereitä joissa on molempia, niin varmasti ovat jatkuvasti hiukan masentuneita tai ahdistuneita. Ja niillä joilla ne hormonit ovat erikseen pillereissä ovat keltarauhashormonien aikana masentuneempia. Toiset ovat herkempiä kuin toiset.
Jännä juttu, kun minä syön kuuriluontoisesti keltarauhashormonia, ja mielialani on ollut paljon tasaisempi ja parempi, myös silloin kun en ole kuurilla. Ihoni rasvoittuu kuurin aikana.
- vaikuttaa
opjjkbjk kirjoitti:
Jännä juttu, kun minä syön kuuriluontoisesti keltarauhashormonia, ja mielialani on ollut paljon tasaisempi ja parempi, myös silloin kun en ole kuurilla. Ihoni rasvoittuu kuurin aikana.
Kyllä sen niin on että toiset ovat herkempiä kuin toiset hormoneille. Mutta kyllä stressi sis. ja ulkoinen stressi sekä huonolaatuinen uni on oikeastaan pahempi yhdistelmä, sitten vielä jos on herkkä keltarauhashormonille, niin varmasti on ahdistunut ja masentunut. Lisäksi pahentaa kahvi/kofeiini stressiä ja tehokkaat verensokerin vaihtelut eli ei pidä olla liian pitkään syömättä jotain. Jos jollakin on tätä hormonivaihtelusta johtuvaa masennusta, niin siihen auttaa kun heti ottaa puolikkaan Xanoria.
- Anonyymi
Olen 18v tyttö, ja olen nyt syönyt pilleireitä 9 kk.
Aloitin yaz- merkkisillä pillereillä, jotka alussa aiheuttivat mm. limakalvojen kuivuutta ja alavatsakipuja, jotka kuitenkin hävisivät muutaman kuukauden käytön jälkeen. Vasta noin 6 kk:n käytön jälkeen tajusin olevani masentunut, itsetunto ja -arvo olivat olemattomia. elämänhalu oli kadoksissa, lyijynraskas tunne raajoissa esti tekemästä mitään fyysistä. Oireet olivat hiipineet huomaamatta luokseni.
Kesti hetken, ennekuin yhdistin nämä oireet pillereihin. Minulla ei nimittäin ollut mitään "oikeaa" syytä olla masentunut, jos niin voi sanoa. Masennus meinasi tuhota kaikki tärkeimmät ihmissuhteeni. Vaihdoin Mercilon-merkkiin, mutta pillereiden vaihto jostain syystä pahensi masennustani entisestään.
Nyt olen lopettanut pillerit kokonaan, ja odotan jos mieli kirkastuisi ja elämänhaluni palaisi. Jossain hamaassa tulevaisuudessa otan kokeiluun ehkäisyrenkaan, joka tosin sisältää samoja hormoneja kuin e-pillerit, mutta sijaintinsa takia päästää niistä elimistöön pienieä määriä kerralaan.
Pitkän romaanini tarkoitus ei ollut väittää että jokainen, joka aloittaa pillerien käytön, sairastuisi masennukseen. Viestini kohdistankin enemmän niille, jotka ovat huomanneet pillerien käytön pitkäaikasen käytön (ja nimenomaan pitkäaikaisen) laukaisseen masennuksen oireita. Pillerit eivät sovi kaikille ja masennus kannattaa kitkeä heti alkuunsa jos mahdollista. - Mullokki
Mä olen nyt syönyt Yaz pillereita 4 vuotta ja vasta nyt olen alkanut pohtimaan voisiko pikku hiljaa hiipinyt masennus johtua niistä. Olo on ollut jo pitkään iloton ja alakuloinen ilman mitään syytä, elämässäni on tällä hetkellä kaikki hyvin ja on myös niitä nautinnon lähteitä (joista en ole pitkään aikaan oikeasti nauttinut). Nyt sitten lopetin pillerit pari viikkoa sitten ja tässä nyt vähän odottellaan ja kuulostellaan mitä tulevaisuus tuo...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187