Kysymys.

stressaantunu..

Olen 22 vuotias nuorimies ja olen pitemmän aikaan halunnut päästä AD/HD-tutkimuksiin. Minulla on todettu tarkkaavaisuus sekä keskittymisongelmia, lähestulkoon olen ollut koko ala ja ylä-asteen "tarkkiksella" ammttikoulu jäi kesken kun en halunnut tunneilla istua, mutta käytännön hommissa sain hyviä numeroita. Olen impulsiivinen ja äkkipikainen, siksi ollut viranomaisten kanssa tekemisissä. Työ historiani on aika lyhyt koska, menee muita pitempää että opin jonkun uuden asian. Olen ollut työttömänä aika kauan nyt, koska tunnen itseni tyhmäksi ja luulen että muutkin pitävät minua tyhmänä koska ottaa aikansa että opin jonkun uuden jutun. Lisäksi olen niin kauan kuin muistan eli pienestä pitäen kärsinyt unihäiriöistä, unirytmi menee helposti sekaisin ja sitten on vaikeaa saada se takaisin ennalleen. Herääminen on yhtä tuska, en herää vaikka pommi räjähtäis vieressä. Nyt olisi tarkoitus helmikuussa aloittaa opinnot aikuiskoulutuksessa koska haluan saada ns. normaalin elämän, fattarahoilla en elä 2vk kauempaa ja loppukuukaus meneekin kynsinauhaa syödessä. Varaa ei ole yksityiselle mennä joten terkkariin joudun menemään, mutta miten saan varattua ajan sillein että minut otetaan tosissani ettei he luule minun olevani joku raggari joka yrittää kalastaa lääkkeitä. Haluan oikeasti saada raiteilleen elämäni, olen valtavassa velkakierteessä ja työelämään haluisin tosissani ilman häpeää että olisin joku vajaaälyinen.

12

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd mutten

todellakaan pidä itseäni tyhmänä, päinvastoin olen tavallista terävämpi/nopeampi päästäni. Heikkouteni on hutiloiminen ja keskittymisen haluttomuus asioihin, jotka ei kiinnosta. Tarvittaessa pystyn keskittymään ja saavutan huippusuorituksen, mutta se keskittyminen on vaikeaa, eikä kestä yhtäjaksoisesti pitkään. Vähän väliä on hypittävä tauolla jne. Muistan äitini suuttuneen minulle kun olin pieni ja hän yritti auttaa kokeisiin valmistautumisessa. Äidin suuttumus pakotti keskittymään ja ihan hyvä niin :) Näin aikuisena käytännön työ sopii parhaiten minulle. Tykkään olla liikkeessä kokoajan. Uudessa työssä tietysti asioiden organisointi on vaikeampaa kuin normaaleille, koska mieleni poukkoilee asiasta viidenteen ja sählään sen tähden helposti, mutta kun asiat rutinotisoituu, homma on melkeinpä paremmin hanskassa kuin muilla nopeuteni tähden. En pidä erityisemmin liikunnasta, enemmän hyperaktiivisuus ilmentyy pääkopan sisällä ajatuksen juoksussa, joka heijastuu kaikkeen mitä teen. Ihan ok silti elämässä pärjään. Paitsi että kyllästyn asioihin helvetin nopeasti.

• jasman

Hei!

Sanon heti ensiksi, että sinä vaikutat tekstisi perusteella fiksulta etkä missään tapauksessa tyhmältä. Kyllähän siinä, kun elämässä tulee paskaa niskaan, alkaa väkisinkin epäillä itseään ja älliään. Tiedän tämän, koska minulla on ollut sama ongelma. Se muuten taitaa ongelmana olla aika yleinen adhd:eille.

Nuo mainitsemasi vaikeudet ja tietyt elämääsi liittyvät piirteet näyttäisivät kyllä viittaavan mahdollisesti adhd:seen. Esimerkiksi levottomuus ja kyvttömyys istua paikoillaan olivat itsellenikin aikaisemmin todella suuri ongelma. Tietysti ne voivat johtua jostain muustakin, mutta minulla ne joka tapauksessa paljastuivatkin adhd:ksi, kuten myös ongelmat vuorikausirytmissä ja opintojen valmiiksi saamisessa.

On muuten hyvä, että sinä jo noinkin nuorena lähdit omatoimisesti selvittämään asiaa! Sellainen tosiaankin kannattaa, koska onhan kyse niinkin tärkeästä asiasta kuin oma elämä. Eli hae ihmeessä ensin julkisella puolella tutkituttamaan, onko sinulla adhd.

Mutta jos se osoittautuu käytännössä hankalaksi vaihtoehdoksi, niin suosittelen kääntymään yksityisen neurolääkärin puoleen. Se kyllä maksaa, mutta ei mielestäni loppujen lopuksi ole mitenkään erityisen kallista. Kerää, säästä tai vaikka vippaa joltain ja tee hyvä sijoitus: tiedän omasta kokemuksesta että se summa, jonka aikoinani laitoin neurolääkärimaksuihin, on elämäni järkevin teko.

• aloittaja-

on myös tuo paikalla istuminen, jalka vipattaa tai pakko tehdä kokoajan käsillä jotain. Paljon yksityisellä maksaisi, asun pk-seudulla.

• jasman
        aloittaja- kirjoitti:

on myös tuo paikalla istuminen, jalka vipattaa tai pakko tehdä kokoajan käsillä jotain. Paljon yksityisellä maksaisi, asun pk-seudulla.

Jalkojen vispauksesta sekä käsilä ja sormilla rummuttelusta multa löytyy jo useamman vuosikymmenen kokemus:)

• jasman
        aloittaja- kirjoitti:

En tiedä, on sinulla samaa vaivaa, mutta itselläni on noiden svengijalkojen lisäksi niinsanotut levottomat jalat. Ehkä ne liittyvät jotenkin yhteen. Usein on tapahtunyt, että kun olen ollut pakotettu istumaan tai makaamaan liikkumatta paikallani, on viimeinenkin pisara järkä alkanut jo tunkea päästä ja vähän joka huokosesta ulos. Sitä tukaluuden määrää ei pysty oikein kuvailemaan; siihenhän on sekoittunut paljon kaikkea muutakin hauskaa, kuten ahdistusta, vitutusta ja paniikkia.

Levottomat jalat taitavat usein kuulua monien addien syntymälahjaan liitännäisenä. Kuitenkin minulla nämä ns. liitännäiset sekä adhd:n varsinaiset oireet ovat yhdessä adhd-diagnoosin, elämänmuutosten ja lääkityksen myötä lieventyneet hyvin paljon. Näin on tapahtunut myös minun kohdallani sen jälkeen, kuin yli viisi vuotta sitten menin ensimmäistä kertaa neurolekurille.

• my
        aloittaja- kirjoitti:

Yksityisellä käynti maksaa n. 75-100e, riippuen lääkäristä jolla käy. Osan tuosta summasta taitaa saada takaisin kelasta, mutta mitättömän pieni se summa on. Kannattaa kysyä sponsoroisiko joku lähiomainen vaikka joululahjaksi käynnin tai kaksi yksityisellä.

http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm
        Tulosta tuo sivu mukaasi, siellä on nuo dg-kriteerit. Korosta ja kirjoita itse etukäteen vähitellen ylös ne piirteet, jotka koet kuvaavan itseäsi. Osa lääkäreistä haluaa teettää 500e arvoiset neuropsykiatriset testit, mutta hyvällä tuurilla voi riittää, että pyydät esim. äidiltäsi tai joltain muulta lähiomaiselta, joka on tuntenut sinut jo ennen kouluikää tarinaa paperille, millainen olit silloin. Juuri vilkkaus/tarkkaavaisuushäiriönäkökulmasta.

Osa lääkäreistä antaa lääkkeet suhteellisen nopeasti kokeiluun, lääkkeet onneksi sosiaalitoimi kustantaa.

Myös terveyskeskuksen lääkärissä voit käydä kysymässä, miten he tähän suhtautuvat. Ymmärtääkseni vain pääkaupunkiseudulla erityisesti ADHD-puolen erikoisyksikköihin on liiankin pitkät jonot, mutta aina kannattaa kokeilla myös tuo julkinen reitti. Tai ainakin aloittaa taivallus siellä, sillä yksityiseltä kun vain saa paperilla mahdollisesti diagnoosin, on lääkkeiden ja kuntoutusten saanti julkiselta sitten jatkossa huomattavasti halvempaa.

• Stressaantunu..
        my kirjoitti:

Yksityisellä käynti maksaa n. 75-100e, riippuen lääkäristä jolla käy. Osan tuosta summasta taitaa saada takaisin kelasta, mutta mitättömän pieni se summa on. Kannattaa kysyä sponsoroisiko joku lähiomainen vaikka joululahjaksi käynnin tai kaksi yksityisellä.

Tulosta tuo sivu mukaasi, siellä on nuo dg-kriteerit. Korosta ja kirjoita itse etukäteen vähitellen ylös ne piirteet, jotka koet kuvaavan itseäsi. Osa lääkäreistä haluaa teettää 500e arvoiset neuropsykiatriset testit, mutta hyvällä tuurilla voi riittää, että pyydät esim. äidiltäsi tai joltain muulta lähiomaiselta, joka on tuntenut sinut jo ennen kouluikää tarinaa paperille, millainen olit silloin. Juuri vilkkaus/tarkkaavaisuushäiriönäkökulmasta.

Osa lääkäreistä antaa lääkkeet suhteellisen nopeasti kokeiluun, lääkkeet onneksi sosiaalitoimi kustantaa.

Myös terveyskeskuksen lääkärissä voit käydä kysymässä, miten he tähän suhtautuvat. Ymmärtääkseni vain pääkaupunkiseudulla erityisesti ADHD-puolen erikoisyksikköihin on liiankin pitkät jonot, mutta aina kannattaa kokeilla myös tuo julkinen reitti. Tai ainakin aloittaa taivallus siellä, sillä yksityiseltä kun vain saa paperilla mahdollisesti diagnoosin, on lääkkeiden ja kuntoutusten saanti julkiselta sitten jatkossa huomattavasti halvempaa.

"..mutta hyvällä tuurilla voi riittää, että pyydät esim. äidiltäsi tai joltain muulta lähiomaiselta, joka on tuntenut sinut jo ennen kouluikää tarinaa paperille, millainen olit silloin. Juuri vilkkaus/tarkkaavaisuushäiriönäkökulmasta.."

Olin 15vuotiaana 2kk nuorisopsykiatrisella, kun joudun ongelmiin virkavallan kanssa. Minulla taitaa olla jossain vielä lääkärilausunto tuolta ajalta missä mainitaan että olen impulsiivinen sekä minulla on keskittymis ja tarkkaavaisuushäiriöitä? Eli minun kannattaisi ottaa yhteyttä yksityisiin ja kysellä hintaluokkaa eri paikoista (jos vaikka saisin tuon 100€) kasaan, 500€ testeihin minulla ei valitettavasti ole varaa.

• aikuinen add
        my kirjoitti:

testit saa, 500 eurolla? Harva lääkäri ilman testejä antaa diagnoosin. Ja eipä tuo 100 euroa sitten välttämättä riitä siihen neurologin taksaan, itse olin viimeksi 45 minuuttia, omavastuuni 130 euroa

Ja mitä tulee lääkkeiden korvattavuuteen, toki voi saada ne sos.viraston kautta JOS on oikeutettu toimeentulotukeen, ei niitä automaattisesti maksella sos.viraston toimesta

• Kivuton

Huonosti toimiva tasapainoaisti voi haitata kehon toimintaa, hyvinvointia ja terveyttäkin monella tavalla.
      Mitä huonommin tasapainoaisti toimii sitä enemmän lihakset joutuvat jännittymään, jotta keho pysyisi pystyssä. Samalla lisäääntyy adrenaliinin eli ponnistushormonin eritys, jonka vuoksi vireystila pysyy jatkuvasti niin korkeana, että nukahtaminen voi olla vaikeaa ja /tai uni katkeilee helposti. Jännittynyt keho ei saata lepääntyä pitkänkään yöunen aikana. Sen vuoksi herääminen voi olla hankalaa ja olo jatkuvasti väsynyt.

Lihasjännityksen vuoksi saattaa olla vaikea pysyä paikoillaan ja siksi keskittyminen häiriintyy.
      Samasta syystä lihasten ja lihasvoiman hallinta voi pettää ja aiheuttaa harkitsemattomia tekoja.

Kohonnut adrenaliini herkistää aistien toimintaa. Silmiä ohjaavat lihakset voivat toimia sattumanvaraisesti, jolloin lukeminen tai muu tarkkuutta vaativa työ kärsii. Kuulon yliherkkyys
      voi myös haitata keskittymistä, koska kuulo läpäisee kaikki mahdolliset äänet ympäristöstä.

Lyhyesti sanottuna tasapainoaistin toimintahäiriö aiheuttaa kehossa ja aivoissa kuormitustilan. Aistit välittävät aivoihin vääristynyttä tietoa kehon sisältä ja sen ulkopuolelta, jolloin suurin osa aivojen voimavaroista menee tämän häiriötilan korjaustoimintaan. Kyseessä ei ole siis tyhmyys, vaan aivoilla on liikaa työtä, jonka tasapainoaistin pitäiis tehdä.

Tasapainoaistia voidaan hoitaa asentohoidolla,joka tarkoittaa itsehoitona toistuvasti tehtäviä liikesarjoja.
      Hoidon teho perustuu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen.

Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

• haahuilua

Moikka!

Kannustan sua ottamaan selvää asioista. Soita yksityiselle ja kysele vähän hintoja, ne kyllä osaa kertoa. Ota kaikki mahdollinen tieto mukaan. Tuo mitä itse kirjoitit oli todella hyvin sanottu. itsekin otin riskin ja menen neurologin puheille yksityiselle, vaikka oon köyhä opiskelija. Mut en vaan halua jotua väärinymmärretyks yms, ja haluan apua pian. Tiedän että turhautuisin helposti jos joutuisin meneen terkalta lääkäriin ja jos mua ei ymmärrettäis oikein, vaan esim .epäiltäs masennusta. näinhän ei välttämättä ole, mut en uskalla ottaa riskiä lähinnä itseni kanssa, pelkään et jättäisin jutun sikseen. Nytkin välillä meinaan peruuttaa ajan, koska aattelen et ei mulla oikeasti ole mitään ongemaa, mut yritän pysyä sinnikäänä ja mennä vaan. voin kertoa sitten kuinka mulle kävi..
        Mutta soita ihmeessä aikaa myös julkiselle. Tai kysy kuinka nopeasti pääsisit tutkimuksiin. Jos tulee ongelmia ota yhteyttä adhd-liittoon!!

Mut ehdottomasti selvitä asia, tää ei odottelemalla parane =)

• stressaantunu..

terveyskeskukseen. Jotenkin tunsin häpeää varata aikaa tuommoisen asian vuoksi, jotenkin epäilyttää mennä yleisen palvelun lääkärille koska en halua tulla väärin ymmärretyksi ja saada väärää diagnoosia, jos olisi varaa niin olisin mennyt yksityiselle.

• jasman

Tuollaisen asian vuoksi ajanvaraamisessa terkkarista ei ole mitään hävettävää. Sen kyllä ymmärrän, että sinä saatat hieman suhtautua epäluuloisesti terveyskeskuksiiin. On totta, että siellä toisanaan saatetaan suhtautua epäluuloisesti koko adhd:seen, mutta paljon on sellaisiakin adhd-ihmisiä, jotka ovat olleet erittäin tyytyväisiä saamaansa kohteluun.

Nyt kun olet lähtenyt liikkeelle käytännön toimin selvittämään. onko sinulla adhd, mitä muuten minä ainakin pidän tekstisi perustella todennäköisenä, on tärkeää. Kannattaa myös muistaa, että olipa sitten saamasi diagnoosi mikä tahansa tai et saa minkäänlaista, niin ei tämäkään vielä sitä tarkoita, etteikö sinulla voisi olla adhd.

Siinä tapauksessa jäljelle on edelleen mahdollisuus mennä yksityisen neurolääkärin vastaanotolle. Eivät hekään niitä diagnoosejaan hatusta vedä, vaan nimenomaan juuri he osaavat erottaa selvästi muita paremmin erottaa tämän oireyhtymän kaikista muista vaivoista.

Mutta hyt kun menet terveyskeskuslääkäriin, niin jos vain suinkin pystyt ja jaksat, niin pidä kiinni oikeuksistasi päästä tutkimuksiin. Se on tärkeää, koska aina on valitettavasti niitäkin lääkäreitä, jotka eivät samoin ajattele, ja luultavasti toimivat tässä oman ammattinsa etiikkaa vastaan.

Silti sinun ei ole syytä masentua sanoistani tai edes harkita luopumista koko projektista, koska tervesykeskusten kautta monet adhd-ihmiset ovat saaneet diagnoosinsa, jonka jälkeen heidän elämänsä on lähtenyt pikkuhiljaa kunnolla liikkeelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162