Lukiossa venäjän kieli

Mkmst

Opiskeleeko kukaan lukiossa venäjän kieltä? Itse meinaan mennä opiskelemaan sitä, kun se on aika käytetty täällä Suomessa.

13

3824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Opiskelin kurssin verran: paska kieli, hankala saada kunnon starttia ja suomessa käyttämätön jos ei lasketa pohjois-suomea jossa ei muutenkaan ole sivistynyttä porukkaa. En suosittele, mutta saat itse päättää.

• Lollero?

Haha oletpas itse sivistyksen perikuva

• puffeli

Juu kyllä opiskelen, lukiossa ja nyt 7. kurssi onnellisesti takanapäin. Kirjoituksia kohti!

• abi2010

Tosiaankin kannattaa lukea venäjää, varsinkin jos on yhtään kielipäätä! Itellä ei lukujärjestyksiin mahtunu ku 1. kurssi ja kyllä harmittaa. Venäjänkielentaitoa arvostetaan kauheasti työmarkkinoilla joten jo senkin takia kannattaa lukea. Tietenkin riippuu paljon myös opettajasta miten opiskelu lähtee sujumaan, mutta mulle ainakin 1. kurssi oli tosi helppo, aakkoset ja muut perusjutut oppii nopeasti ku vähän jaksaa panostaa. Kannattaa ainakin 1 kurssi käydä kokeileen että kiinnostaako :)

• nipschu

Itsellä 5.kurssi menossa ja mahtavaa on ollut. Aakkoset oppii suht nopeasti, vaikka itsekin luulin toisin. On totta, että opettajalla on suuri vaikutus opiskelumotivaatioon, mutta pääasiassa se lähtee kuitenkin itsestä. Vaikka venäjä tuntuu sitä opiskelemattomana täysin ymmärtämättömältä, löytyy siitä kuitenki yhtäläisyyksiä esim. saksaan. Tarkoitan siis genetiivin muodostamista. Venäjä kannattaa! :))))

• Venäläinen2
        nipschu kirjoitti:

Itsellä 5.kurssi menossa ja mahtavaa on ollut. Aakkoset oppii suht nopeasti, vaikka itsekin luulin toisin. On totta, että opettajalla on suuri vaikutus opiskelumotivaatioon, mutta pääasiassa se lähtee kuitenkin itsestä. Vaikka venäjä tuntuu sitä opiskelemattomana täysin ymmärtämättömältä, löytyy siitä kuitenki yhtäläisyyksiä esim. saksaan. Tarkoitan siis genetiivin muodostamista. Venäjä kannattaa! :))))

Itse olen venäläinen, mun mielestä se on aika vaikee kieli ulkomaalaiselle niinku suomiki, hirvee määrä erilaisia sääntöja ja juttuja, itse asiassa sanasto on minun mielestä tärkein juttu siinä - jos ei osaa sanastoa on mahotonta oppia kielioppia. Jos jaksat tankata niitä sanoja ja sääntöjä nii onhan se hyvä ku Suomellahan on paljon kauppaa Venäjän kanssa. En kyllä tiedä miten te opiskelette venäjää vieraana kielenä mutta omana kielenä sen opiskelu tulee aika vaikeeksi n. 6:nnen luokan jälkeen. Toinen huono puoli on että täällä suomessa venäläisiä ei hirveesti arvostella ja venäjän lukeminen saattaa tuntua nololta ja halveksuttavalta.
        Elikkä yhteenveto:
        Tarvitaan varmaankin Etelä-Suomessa ERITYISESTI Helsingissä.
        - Tulee ajan myötä vaikeeksi, ei se eka kurssi hirveästi kerro, kuten aina kielissä.
        - (Tästä en ole varma) Saattaa olaa epäsosiaalista opiskella venäjää.

• ljublju ruskii jisik

Ehdottomasti kannattaa. Itsellä nyt 7. kurssi suoritettu, ja ei ole todellakaan vaikeaa ollut. Ensimmäisten kurssien jälkeen tietysti hiukan vaikeutui, mutta ei tosiaankaan paljoa. Sanasto on se ainut hankala juttu itselleni. Kielioppi on suht helppoa, aspekteja tosin en ymmärrä, mutta suomalaiselle se vaikeampaa onkin.

• suomieioomunpaikka

yäääääk venäjä. yääääk suomi. mä muutan espanjaan ja en tod tarvii mitään venäjää koko loppuelämän aikana..

• Opiskelija idästä

Itselleni lukiossa opiskeltu (ja kirjoitettu) venäjän kieli ainakin on ollut hyödyksi, rajan pinnassa kun asun. (: Nyt ammattikorkeakoulussa meillä on ollut pakkollinen venäjän kurssi, joka tietysti on aivan alkeita - aakkosia ja perusfraaseja, joten kyseessä on helpoin kurssi ainakin tähän menneessä. ^^ Totta kai se pidemmän päälle muuttuu vaikeammaksi, mutta olen huomannut jo alkeiden helpottavan kommunikointia venäläisten kanssa huomattavasti (ne itäturistit kun harvemmin englantiakaan osaavat...). Omalla kohdallani jouduin myös miettimään lukion muiden kurssien paikkaa, kun venäjän kursseja ei ollut kuin yksi kerrallaan, mutta niinhän se taitaa olla monien muidenkin lyhyiden kielten kohdalla nykyään.

Mutta suosittelen ainakin kokeilemaan. (:

• Antti1970

Etsin Tre alueelta ystävää, joka haluaisi parantaa venäjän kielen taitojaan ja auttaa minua parantamaan suomen kielen taitojani.

• Kerrompa mielipiteen

Jokaisen pitäisi saada opiskella sitä kieltä mitä haluaa. Itse olisin halunnut alottaa nelosella, mutta ryhmää ei tullu, yritin uudestaan kasiluokalle, mutta ryhmää ei tullut. Tosi harmillista :( Venäjän kieli ainakin kuulostaa vaikealta kuten voi ollakkin. Joku täällä väitti että venäjän opiskelu voisi olla epäsosiaalista. Mun mielestä on todellakin väärin että suomalaiset arvostelee niin paljon venäläisiä. Ihanaa että on erilaisia mielipiteitä asioille mutta onko kaikki pakko sanoa ääneen? Jos haluaa alkaa lukea uutta kieltä, ei kannata antaa muiden mielipiteiden vaikuttaa. Muut saattavatkin olla vaan katellisia ja pitää rohkeana niitä jotka uskaltavat alkaa lukea venäjää. :)

• Anonyymi

en kyollä tiedä

• Anonyymi

Ei kannata opetella tuommosia kieliä joita ei enää tällä planeetalla puhuta 10 vuoden päästä :-o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3620
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      70
      1915
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      64
      1027
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe