Egypti - suuri pettymys

Kreikkaan kaipaan

Pakko hieman avautua...

Tulin juuri lomalta Egyptistä ja fiilikset on vähän maissa. Ensimmäistä kertaa olin lomalla, jossa rupesin jo puolessa välissä toivomaan että olisin takaisin kotona.

Matkamme kohdistui Sharm El Sheikiin, mutta vierailimme myös Kairossa ja Alexandriassa. Päälimmäiseksi ajatukseksi jäi, että maa on täynnä huijareita ja helppoheikkejä, joita ei turistien kohdalla kiinnosta mikään muu kuin hyötyä heistä rahallisesti. Matkamme aikana meitä yritti selvästi huijata tai muuten rahaa anella useiden kauppiaiden lisäksi mm. paikallinen matkaopas, autonkuljettaja, tarjoilija, siivooja sekä jopa POLIISI!!! Aivan käsittämätöntä!

Olen matkustellut muuallakin Afrikassa ja Aasiassa mutta missään en ole vastaavaan törmännyt aikaisemmin. Se halveksunta jota saimme eurooppalaisina osaksemme oli pöyristyttävää. Olimme koko reissun ajan selvin päin ja osaamme ehkä kieliä hieman keskivertoa enemmän joten huomasimme ehkä asioita joita ei ollut meidän korviin tarkoitettu mutta paha mieli tuli.

Sen verran tyrmistynyt olen kokemuksesta että en suosittele Egyptiä matkakohteena kenellekkään... menkää mielummin vaikka Kanariansaarille.

127

11806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän on

samanlaiset fiilikset, valitettavasti.

Olen kiertänyt Egyptiä muutenkin kuin oleillut pelkissä turistirysissä. Minulla on myöskin egyptiläisiä ystäviä, joista minulla ei ole pahaa sanaa sanottavana. Mutta yleinen suhtautuminen länsituristeihin on aika vastenmielistä.

Olen hyvin perillä sikäläisestä tapakulttuurista, joten tiedän, etten ole itse käyttäytynyt loukkaavasti tai epäkunnioittavsti. Olen uskonnoltani islamilainen, joten siinäkin mielessä osaan 'sulautua joukkoon', sekä tulen auttavasti toimeen arabiankielellä.

Jostain syystä tuntuu kuin länsimaisten turistien rahastaminen ihan kaikissa mahdollisissa tapauksissa olisi suorastaan pakkomielle!

En voi muuta kuin yhtyä veljeni toteamukseen:"Sivitys lähti Egyptistä - eikä koskaan enää palnnut sinne".

• PASKA loma

ovan arikalaistyylisen ripulin, eli ei ollut edes teoreettisia mahdollisuuksia keritä vessaan, joten viikon loma tuli vietettyä lähes kokonaan hotellin paskahuusissa, nukuinkin siellä, jälkeenpäin kuulin että sielä maaperässä se basilli on ihan tavanomainen, nyt mieluummin vaikka viroon!

• poiuytres

• 15

Tuo Egyptin hirveys alkaa, jo kun tulet ulos Kairon lentokentällä. Kyllä Egypti on ihan maailman kärrjessä noiden huijareiden ja helppoheikkien suhteen, ei edes Intia tai Afrikan maat pärjää. Asustelin Safagassa/Kairossa muutaman kuukauden.

• "Se halveksunta jota saimme eurooppalaisina osaksemme oli pöyristyttävää." Miettikääpä sitä halveksuntaa, jotta arabit Suomessa ja muualla Euuropassa saavat osakseen. Käykää lukemassa tuore rasistinen viestiketju "Turkkilainen aviomies" osastosta Lomaromanssit. Euroopplaiset eivät suinkaan ole puhtaita pulmusia ja vaikka Suomella ei siirtomaataustaa olekaan, niin kovin hyvin näyttävät suomalaiset omaksuneen rasistiset ja ylimieliset asenteet suhtautumisessaan muuhun kuin maailman "valkoiseen" väestöön.

• Hyökkäys

ei aina ole paras puolustus, hyvä masseur.

Se, miten Euroopassa suhtaudutaan arabeihin tai Suomessa somaleihin, on yhtä lailla pöyristyttävää. Jokaiselle ihmiselle pitäisi kyetä suomaan mahdollisuus olla yksilö, eikä stereotypioida heitä yhtenä massana. Jokaiseen maahan mahtuu hyviä ja sitten niitä vähemmän hyviä ihmisiä.

Olen naimisissa ulkomaalaisen, koulutetun ja kielitaitoisen miehen kanssa, mutta monien suomalaisten mielestä hän tulee 'väärästä maasta', joten etenkin työmarkkinoilla on vaikeaa olla huomaamatta syrjintää. Samoin humalaisten suomalaisten miesten käyttäytyminen on usein enemmän kuin pöyristyttävää!

No, 'väärästä maasta' tai ei, niin tiedoksi vain niille, jotka jäivät miettimään, kuuluuko mieheni niihin hyvinvointi-Suomen sosiaalietuuksista nauttiviin loiseläjiin, niin ei todellakaan. Ei ole koskaan ottanut Suomen valtiolta latin latia vastikkeetonta rahaa, tekee ahkerasti töitä ja on kuuliaisesti maksanut veronsa Suomeen viimeisen seitsemän vuoden ajan.

Meni jo vähän enemmänkin off-topic, anteeksipyyntöni sen johdosta. Sanomani oli, että asiat eivät parannu syyttelemällä ja sormella osoittelemalla, vaan jokaisen tulisi katsoa itseään peilistä ja miettiä, miten juuri MINÄ kohtaan vieraasta kulttuurista tulevan ihmisen. Samaa tietenkin toivoisi egyptiläiseltä vastapuoleltakin.

• Ihmettelen vain
        Hyökkäys kirjoitti:

Se, miten Euroopassa suhtaudutaan arabeihin tai Suomessa somaleihin, on yhtä lailla pöyristyttävää. Jokaiselle ihmiselle pitäisi kyetä suomaan mahdollisuus olla yksilö, eikä stereotypioida heitä yhtenä massana. Jokaiseen maahan mahtuu hyviä ja sitten niitä vähemmän hyviä ihmisiä.

Olen naimisissa ulkomaalaisen, koulutetun ja kielitaitoisen miehen kanssa, mutta monien suomalaisten mielestä hän tulee 'väärästä maasta', joten etenkin työmarkkinoilla on vaikeaa olla huomaamatta syrjintää. Samoin humalaisten suomalaisten miesten käyttäytyminen on usein enemmän kuin pöyristyttävää!

No, 'väärästä maasta' tai ei, niin tiedoksi vain niille, jotka jäivät miettimään, kuuluuko mieheni niihin hyvinvointi-Suomen sosiaalietuuksista nauttiviin loiseläjiin, niin ei todellakaan. Ei ole koskaan ottanut Suomen valtiolta latin latia vastikkeetonta rahaa, tekee ahkerasti töitä ja on kuuliaisesti maksanut veronsa Suomeen viimeisen seitsemän vuoden ajan.

Meni jo vähän enemmänkin off-topic, anteeksipyyntöni sen johdosta. Sanomani oli, että asiat eivät parannu syyttelemällä ja sormella osoittelemalla, vaan jokaisen tulisi katsoa itseään peilistä ja miettiä, miten juuri MINÄ kohtaan vieraasta kulttuurista tulevan ihmisen. Samaa tietenkin toivoisi egyptiläiseltä vastapuoleltakin.

että mitä syyttämistä sellainen on, jos kertoo mitä on matkallaan kokenut? Tämähän on matkailupalsta. Mutta jos halutaan aina se suomalaisten oma käyttäytyminen vetää mukaan, niin tuskin täällä turistia kohdellaan niinkuin tätä tämän ketjun aloittajaa Egyptissä.

• Hyökkäys kirjoitti:

En viestissäni halunnut syyttä ketään vaan tasapuolisuuden nimissä muistuttaaa niin monien suomalaisten asenteista tiettyjä ulkomaalaisryhmiä kohtaan. Malka kun nähdään niin kovin usein vain toisen silmissä.

Olen ollut itse naimisissa 36 vuotta ulkomaalaisen, ei ns. valkoiseen rotuun kuuluvan naisen kanssa ja asunut mm. Amerikassa, jossa tutustuin ensimmäistä kertaa eri etnistä alkuperää oleviin ihmisiin. Helsingissä asuessamme minulla onni ja ilo oppia tuntemaan monta arabimiestä.

Minulle jokainen ihminen on yksilö. Hänen otsassaan ei ole kansallisuustunnusta.

Suomalaisten omahyväisyys ja itseluottamus on tänä päivänä niin vahva, että se rajoittaa muihin kansallisuuksiin tutustumista. Muilta kun ei voi enää oppia mitään, kun kaikki asiat Suomessa ovat paremmin.

Portugalissa on suhteellisen helppo elää oli etninen tausta mikä hyvänsä. Maassa ainoastaan pienellä joukolla menee hyvin, muilla korkeintaan keskinkertaisesti tai huonosti. Kaikissa EU-tilastoissa maa on häntäpäässä, mutta ainakin yksi niistä tekee poikkeuksen ja se on maahanmuuttajien vastaanottaminen ja integrointi yhteiskuntaan, jossa Portugali saa parempia pisteitä kuin tilaston huippumaat pohjoisessa Euroopassa.

• Kiitos sinulle
        masseur kirjoitti:

En viestissäni halunnut syyttä ketään vaan tasapuolisuuden nimissä muistuttaaa niin monien suomalaisten asenteista tiettyjä ulkomaalaisryhmiä kohtaan. Malka kun nähdään niin kovin usein vain toisen silmissä.

Olen ollut itse naimisissa 36 vuotta ulkomaalaisen, ei ns. valkoiseen rotuun kuuluvan naisen kanssa ja asunut mm. Amerikassa, jossa tutustuin ensimmäistä kertaa eri etnistä alkuperää oleviin ihmisiin. Helsingissä asuessamme minulla onni ja ilo oppia tuntemaan monta arabimiestä.

Minulle jokainen ihminen on yksilö. Hänen otsassaan ei ole kansallisuustunnusta.

Suomalaisten omahyväisyys ja itseluottamus on tänä päivänä niin vahva, että se rajoittaa muihin kansallisuuksiin tutustumista. Muilta kun ei voi enää oppia mitään, kun kaikki asiat Suomessa ovat paremmin.

Portugalissa on suhteellisen helppo elää oli etninen tausta mikä hyvänsä. Maassa ainoastaan pienellä joukolla menee hyvin, muilla korkeintaan keskinkertaisesti tai huonosti. Kaikissa EU-tilastoissa maa on häntäpäässä, mutta ainakin yksi niistä tekee poikkeuksen ja se on maahanmuuttajien vastaanottaminen ja integrointi yhteiskuntaan, jossa Portugali saa parempia pisteitä kuin tilaston huippumaat pohjoisessa Euroopassa.

selventävästä lisäkirjoituksestasi!

Ajattelemme asioista hyvinkin samanhenkisesti. Olen kanssasi erittäin samaa mieltä, että suomalaisten asenteissa on monellakin tavalla parantamisen varaa - mutta niin on myöskin monien egyptiläisten tavassa kohdella turisteja! Ja tämä koskee etenkin sitä ryhmää, jotka nimenomaan ovat työnsä puolesta tekemisissä turistien kanssa.

Suomalaisiin on onnistuttu iskostamaan käsite 'on lottovoitto syntyä Suomeen', ja jostain kummallisesta syystä uskotaan, että kaikki hyvä maailmassa olisi keskittynyt tänne pieneen, syrjäiseen maahan pohjoisessa. Tämä sitten muka oikeuttaa katsomaan kaikkia muita ikään kuin ylhäältä käsin.

Kuten omassa kirjoituksessani mainitsin, niin minulla on egyptiläisiä ystäviä, joista ei ole syytä sanoa pahaa sanaa. Heille minä olen minä, en joku länkkärituristi, josta pitäisi repiä kaikki mahdollinen taloudellinen hyöty irti hänen muutaman lomaviikon aikana. En kyllä näkisi heidän toimivan kenenkään muunkaan kohdalla toisin.

• Kertamatka
        Kiitos sinulle kirjoitti:

Ajattelemme asioista hyvinkin samanhenkisesti. Olen kanssasi erittäin samaa mieltä, että suomalaisten asenteissa on monellakin tavalla parantamisen varaa - mutta niin on myöskin monien egyptiläisten tavassa kohdella turisteja! Ja tämä koskee etenkin sitä ryhmää, jotka nimenomaan ovat työnsä puolesta tekemisissä turistien kanssa.

Suomalaisiin on onnistuttu iskostamaan käsite 'on lottovoitto syntyä Suomeen', ja jostain kummallisesta syystä uskotaan, että kaikki hyvä maailmassa olisi keskittynyt tänne pieneen, syrjäiseen maahan pohjoisessa. Tämä sitten muka oikeuttaa katsomaan kaikkia muita ikään kuin ylhäältä käsin.

Kuten omassa kirjoituksessani mainitsin, niin minulla on egyptiläisiä ystäviä, joista ei ole syytä sanoa pahaa sanaa. Heille minä olen minä, en joku länkkärituristi, josta pitäisi repiä kaikki mahdollinen taloudellinen hyöty irti hänen muutaman lomaviikon aikana. En kyllä näkisi heidän toimivan kenenkään muunkaan kohdalla toisin.

on hieno matkakohde. Olen käynyt siellä kerran katsomassa must-nähtävyydet: pyramidit, Kairo, museot, Luxor, Kuninkaiden laakso ja Niilin risteily. En enää mene sinne. Kauppiaat pitäköön riepunsa. Minulle riitti kulttuuri.

• IINA 39
        Kertamatka kirjoitti:

on hieno matkakohde. Olen käynyt siellä kerran katsomassa must-nähtävyydet: pyramidit, Kairo, museot, Luxor, Kuninkaiden laakso ja Niilin risteily. En enää mene sinne. Kauppiaat pitäköön riepunsa. Minulle riitti kulttuuri.

Oon ollut enemmän kuin kerran Luxorissa , ihastuttava paikka , ja aina palaan sinne uudelleen , minua kohdellaan hyvin , ei mitään valittamista , en toki mitään rättejä sinne mene ostamaan , ostan ne kotimaasta , menen lomalle , en kauppoja kiertämään , annan ne rahat mielelläni köyhille pienille lapsille , suosittelen kaikille lämpimästi Egyptiä :)))

• minäkin olen
        IINA 39 kirjoitti:

Oon ollut enemmän kuin kerran Luxorissa , ihastuttava paikka , ja aina palaan sinne uudelleen , minua kohdellaan hyvin , ei mitään valittamista , en toki mitään rättejä sinne mene ostamaan , ostan ne kotimaasta , menen lomalle , en kauppoja kiertämään , annan ne rahat mielelläni köyhille pienille lapsille , suosittelen kaikille lämpimästi Egyptiä :)))

Iina 39 kanssa samaa mieltä, ihana paikka ja meitä kohdeltiin kuin faaroita ;)

• bcncnnz
        Hyökkäys kirjoitti:

Oli kyse matkailusta eikä maahanmuutosta..Kyllä suomessa turisteja kohdellaan erinomaisesti olis sitten mistäpäin hyvänsä mutta elintasopakolaisia ei katsota hyvällä.

• Niili-joki
        bcncnnz kirjoitti:

Oli kyse matkailusta eikä maahanmuutosta..Kyllä suomessa turisteja kohdellaan erinomaisesti olis sitten mistäpäin hyvänsä mutta elintasopakolaisia ei katsota hyvällä.

tulvi, kesällä pari kuukautta siten, että vesi nousi jopa 8 metriä.

• lihoi
        masseur kirjoitti:

Mulla oli Sharmissa kanssa koko matkan ajan todella epämukava olo, kun ei osannut yhtään rentoutua, kun pelkäs koko ajan tulevansa huijatuks. Mulla oli todella paljon samoja fiiliksiä ja en palaa enää kyllä Egyptiin kuin korkeintaan snorklaamaan. Jos joskus menen takaisin en osta yhtään mitään koko maasta. Todella raivostuttavaa, kun jopa Kairon museon vessassa onnistuu egyptiläinen huijaamaan kaikkia siellä käyviä, että vessapaperista pitää maksaa vessamaksu. Vasta bussissa selvis että sehän oli huijausta. Ja muutenkin... Kaikkialla... Raivostuttavaa! En kyl mene enää siihen huijareita ja hiekkaa täynnä olevaan maahan.

• hihhuli pellejä taas

pitänee taas palata iänikuiseen aiheeseen uskonto rasismista, mene laskemaan montako kristittyä kirkkoa löydät arabmaista???
        Ilmoita linkki tässä ketjussa.
        Mutta, et varmaankaan löydä yhtään kristittyä kirkkoa, ja, montako moskeijaa löydät länsimaista??? puhutaan tuhansista, se siitä tasa-arvosta, te tasa-arvo hömpöttäjät unohdatte aina kuinka rasistisia meitä kristittyjä kohtaan ollaan sielä mitä te puolustatte!!

kyllä todellakin suuri osa muslimeista halveksii väärä uskoisia, se tulisi teidän tasa arvo hihhuleittenkin ymmärtää, ellette ymmärrä, lukekaa koraanista mitä mieltä se on muista uskonnoista!

• peilejen eteen
        Hyökkäys kirjoitti:

eiköös ne muslimitkin voisi peiliin katsoa kun puhutaan uskontojen ja väärä uskoisten totuuksista
        miksdi aina kristityn pitää katsoa peiliin, eiköös me olla sallittu niitten uskonto??
        kiellä jos olen väärässä!?
        Onko he sallineet kristinuskon maissaan???
        siinä sitä peiliä sulle!!!

• l11vi8181818181
        Hyökkäys kirjoitti:

Tässä oli kyse turismista eikä maahanmuutosta ! daukki

• jamminen
        lihoi kirjoitti:

Mulla oli Sharmissa kanssa koko matkan ajan todella epämukava olo, kun ei osannut yhtään rentoutua, kun pelkäs koko ajan tulevansa huijatuks. Mulla oli todella paljon samoja fiiliksiä ja en palaa enää kyllä Egyptiin kuin korkeintaan snorklaamaan. Jos joskus menen takaisin en osta yhtään mitään koko maasta. Todella raivostuttavaa, kun jopa Kairon museon vessassa onnistuu egyptiläinen huijaamaan kaikkia siellä käyviä, että vessapaperista pitää maksaa vessamaksu. Vasta bussissa selvis että sehän oli huijausta. Ja muutenkin... Kaikkialla... Raivostuttavaa! En kyl mene enää siihen huijareita ja hiekkaa täynnä olevaan maahan.

Se on sitten ihan asia erikseen, jos turisti on niin typerä, että tekee aivan kaiken, mitä huijataan!
        "vessapaperista pitää maksaa vessamaksu. Vasta bussissa selvis että sehän oli huijausta." Et kai oikeasti usko, että missään maailman kolkassa vessapaperista on PAKKO maksaa?? Ihan olisit sillä selvinnyt, että olisit kieltäytynyt maksamasta, näin minä tein ja sain vessapaperia tarpeekseni. :D Ei se ole tyhmä, kuka pyytää, vaan se, joka maksaa...

Samoin näitä "huijauksia" aina on, että kauppias pyytää viisinkertaisen hinnan, ei se tee kauppiaasta tyhmää huijaria! Totta kai kauppias pyytää, vaikka ja mitä, sehän on hänen elinehtonsa ja keino tulla toimeen. Sinun ei kuitenkaan ole pakko ostaa, itse en maksanut mistään tuotteista Egyptissä kuin maksimissaan kolmasosan siitä, mitä niistä pyydettiin ja siitä tiesin, että tein hyvät kaupat, kun kauppias ei edes tervehtinyt poistuessani, vaan kyräili arabiaksi sadatellen...

• kokemusta_löytyy
        Ihmettelen vain kirjoitti:

että mitä syyttämistä sellainen on, jos kertoo mitä on matkallaan kokenut? Tämähän on matkailupalsta. Mutta jos halutaan aina se suomalaisten oma käyttäytyminen vetää mukaan, niin tuskin täällä turistia kohdellaan niinkuin tätä tämän ketjun aloittajaa Egyptissä.

Egyptissä ehkä huijataan turisteja, mutta Suomessa kaikkien ei-suomalaisten näköisten päälle syljetään, joko kuvaannollisesti tai konkreettisesti. Kumpi parempi?

• niilin_hanhi
        Kiitos sinulle kirjoitti:

Täysin samaa mieltä olen tuosta "lottovoittojutusta". Suomen kansa on niin hemmetin ylimielistä ja kukkoilevaa sakkia. Tämä kyllä varmaan johtunee pohjimmiltaan huonosta itsetunnosta.

• Pelle olet sinä
        hihhuli pellejä taas kirjoitti:

pitänee taas palata iänikuiseen aiheeseen uskonto rasismista, mene laskemaan montako kristittyä kirkkoa löydät arabmaista???
        Ilmoita linkki tässä ketjussa.
        Mutta, et varmaankaan löydä yhtään kristittyä kirkkoa, ja, montako moskeijaa löydät länsimaista??? puhutaan tuhansista, se siitä tasa-arvosta, te tasa-arvo hömpöttäjät unohdatte aina kuinka rasistisia meitä kristittyjä kohtaan ollaan sielä mitä te puolustatte!!

kyllä todellakin suuri osa muslimeista halveksii väärä uskoisia, se tulisi teidän tasa arvo hihhuleittenkin ymmärtää, ellette ymmärrä, lukekaa koraanista mitä mieltä se on muista uskonnoista!

"mene laskemaan montako kristittyä kirkkoa löydät arabmaista???
        Ilmoita linkki tässä ketjussa."

Oletko sinä täysi dille? Luuletko todellakin, että esim. Egyptissä (joka käsittääkseni on arabimaa) ei ole yhtään kristittyä kirkkoa? Pelkästään Kairossa on niitä on lähes 20.

Ja tässä se kaipaamasi linkki: http://ww3.interoz.com/hotels/toursearch8.ihtml?cityl=Cairo&search=Search&step=2

Egyptissä on vähintään 8 miljoonaa kristittyä!!

Järkevän keskustelun yrityskin teidän kanssanne on niin äärimmäisen rasittavaa ja turhauttavaa juuri siksi että mitään tietoa teillä ei ole mistään, mutta aivan järjettömiä ennakkoluuloja sitäkin enemmän.

• Koraani!
        Pelle olet sinä kirjoitti:

"mene laskemaan montako kristittyä kirkkoa löydät arabmaista???
        Ilmoita linkki tässä ketjussa."

Oletko sinä täysi dille? Luuletko todellakin, että esim. Egyptissä (joka käsittääkseni on arabimaa) ei ole yhtään kristittyä kirkkoa? Pelkästään Kairossa on niitä on lähes 20.

Ja tässä se kaipaamasi linkki: http://ww3.interoz.com/hotels/toursearch8.ihtml?cityl=Cairo&search=Search&step=2

Egyptissä on vähintään 8 miljoonaa kristittyä!!

Järkevän keskustelun yrityskin teidän kanssanne on niin äärimmäisen rasittavaa ja turhauttavaa juuri siksi että mitään tietoa teillä ei ole mistään, mutta aivan järjettömiä ennakkoluuloja sitäkin enemmän.

Itse olen ollut vain Iranissa ja sielä suhtauduttiin todella varauksella ja vihamielisestikin kristittyihin, jopa kristin uskon levittäminenkin kielletty lailla (voit tarkistaa) ja rangaistava teko, itse suhtauden kriittisesti koska minulla huono kokemus ja kohtelu kristittynä olemisesta iranissa!
        No, tokihan voit tutustua itsekin koraiin ja lukea sieltä mitä vääräuskoisuus merkitsee ja mieletäänkö kristitty vääräuskoiseksi, puolueettomin tieto lienee löytyy koraanista eikä meidän ja muslimien suusta!

• Kaikki maat ihania.
        kokemusta_löytyy kirjoitti:

Egyptissä ehkä huijataan turisteja, mutta Suomessa kaikkien ei-suomalaisten näköisten päälle syljetään, joko kuvaannollisesti tai konkreettisesti. Kumpi parempi?

...Suomessa kaikkien ei-suomalaisten näköisten päälle syljetään, joko kuvaannollisesti tai konkreettisesti...

En minä, ei vanhempani, sukulaiseni eikä KUKAAN ystäväni tee niin tai jos joku tekisikin, niin kyllä asiasta kuulisi. Egyptissä, Tunisiassa, Marokossa huijataan uskomattoman laajasti meitä turisteja, mutta en ole koskaan kuullut, että Suomessa olisi turisteja huijattu, sori vaan...

• Ipriv
        minäkin olen kirjoitti:

Iina 39 kanssa samaa mieltä, ihana paikka ja meitä kohdeltiin kuin faaroita ;)

Olen käynyt Egyptissä perheeni kanssa 11 kertaa, ihana paikka!!
        Sharm El Sheikissä kaksi kertaa, toinen oli halvan matkan houkutus, en kaipaa enää sinne, turistipaikka. Hurghadassa kerran, siintäkään en pidä kuin ostospaikkana. Minua ei ole koskaan petetty kaupoissa tai muuten kohdeltu huonosti. Jos me turistit köäyttäydymme huonosti, niin tekevät myös kauppiaat. Joten El Gounassa olemme käyneet 8 kertaa ja sinne pitää päästä aina uudelleen! Suosittelen Mövenpick hotellia, saat kävellä merenrantaa silmän kantamattomiin ja nauttia puhtaasta merivedestä ja AURINGOSTA. Paras aika Egyptin matkan tekoon on maalis-marraskuu, joulu-helmi, siellä on tuulista ja "kylmää".

• jokainen omillaan

Olennainen ero on siinä, että eurooppalaiset matkustavat arabimaihin omalla kustannuksellaan, mutta arabit tulevat tänne rahattomina elämään eurooppalaisten kustannuksella.

• muttei loiset

Suomessa kaikki omailla rahoillaan matkailevat ovat enemmän kuin tervetulleita.

Mutta jos elätiksi pyrkiviä katsotaan kieroon, niin se on pelkästään hyvä asia.

• hfhsgsjsj

Sä pöykäri sekoilet,ota lääkkees.

• Kairotar
        lihoi kirjoitti:

Se on kyllä osittain oma vika, jollei lomalla pysty rentoutumaan. TE KAIKKI, JOTKA HAUKUTTE EGYPTIN KOHTEITA: OLISIKO TEILLÄ OLLUT VÄHÄN VARAUTUNUT ASENNE JO VALMIIKSI SINNE MENNESSÄNNE!? IHMINEN KOHTELEE TOISTA, NIINKUIN HÄN VIESTITTÄÄ.
        Olen käynyt Kairossa, (meitä oli 3 sinkkunaista) emmekä saaneet osaksemme kuin mukavaa ja ystävällistä palvelua. Ei huijauksia, upeita kohteita ja varsinkin hotellissa sydämellinen palvelu!
        Menkää avoimin ja ystävällisin mielin seuraavan kerran, niin parempi on taatusti kohtelukin.
        Itse jäin kaipaamaan Kairoa! Varsinkin pyramidit, hevosratsastus aavikolla, upea Kairon museo (jossa oli aistittava mystinen tunnelma), teetä tai cokista ystävällisesti tarjoavat basaarimyyjät, hopeakorut, vanhat hieroglyfit, iltataivas, erilainen kuu, hevosrattaat Niilin varrella...monia mahtavia muistoja!

• O-Ossi

No onpa yllätys kun suurin osa mamuista tulee tänne rötöstelemään ja raiskailemaan.

• Arabien huarat
        hfhsgsjsj kirjoitti:

Sä pöykäri sekoilet,ota lääkkees.

muuten hyviä Gay paikkoja, ne kyllä kiinnostaisi...varsinkin arabimieht?

• Agana
        peilejen eteen kirjoitti:

eiköös ne muslimitkin voisi peiliin katsoa kun puhutaan uskontojen ja väärä uskoisten totuuksista
        miksdi aina kristityn pitää katsoa peiliin, eiköös me olla sallittu niitten uskonto??
        kiellä jos olen väärässä!?
        Onko he sallineet kristinuskon maissaan???
        siinä sitä peiliä sulle!!!

Kyllä ovat sallineet. Esimerkiksi Egyptissä on koptikristittyjen vähemmistö. Libanonissa noin puolet maan asukkaista ovat kristittyjä jne..

• Ateistit999
        jamminen kirjoitti:

Se on sitten ihan asia erikseen, jos turisti on niin typerä, että tekee aivan kaiken, mitä huijataan!
        "vessapaperista pitää maksaa vessamaksu. Vasta bussissa selvis että sehän oli huijausta." Et kai oikeasti usko, että missään maailman kolkassa vessapaperista on PAKKO maksaa?? Ihan olisit sillä selvinnyt, että olisit kieltäytynyt maksamasta, näin minä tein ja sain vessapaperia tarpeekseni. :D Ei se ole tyhmä, kuka pyytää, vaan se, joka maksaa...

Samoin näitä "huijauksia" aina on, että kauppias pyytää viisinkertaisen hinnan, ei se tee kauppiaasta tyhmää huijaria! Totta kai kauppias pyytää, vaikka ja mitä, sehän on hänen elinehtonsa ja keino tulla toimeen. Sinun ei kuitenkaan ole pakko ostaa, itse en maksanut mistään tuotteista Egyptissä kuin maksimissaan kolmasosan siitä, mitä niistä pyydettiin ja siitä tiesin, että tein hyvät kaupat, kun kauppias ei edes tervehtinyt poistuessani, vaan kyräili arabiaksi sadatellen...

Eipä ole sattunut että missään muussa maassa olisi ollut noin röyhkeitä huijareita! Muslimi saa varmaan lisäboonuksia paratiisiin huijatessaan "vääräuskoisia".

• Ähläm666
        Agana kirjoitti:

Kyllä ovat sallineet. Esimerkiksi Egyptissä on koptikristittyjen vähemmistö. Libanonissa noin puolet maan asukkaista ovat kristittyjä jne..

Saahan siellä olla kristitty kunhan vain noudattaa islamilaista käytäntöä.

• Hoh hoijakkaa

Olen samaa mieltä, kyllä, suomalaisten suhtautuminen ulkomaalaisiin ja VARSINKIN somaleihin ja arabeihin Suomessa on typerää. Suhtautuminen on aivan liian hyväuskoista ja somaleiden jokapäiväistä rasistista väkivaltaa ja uhkailua katsotaan poliisien taholta jatkuvasti läpi sormien. Lisäksi Suomeen pummeiksi tulleille väkivaltaisille somalijengeille annetaan vuodesta toiseen ilmaista rahaa, kun "saa ole rasisti"-ruikutus tepsii edelleen omaa ihonväriään häpeäviin suomalaishöpsöihin.

Täälläkin ovat sitten ne pakolliset touhutätien kommentit suomalaisten rasismifasismista, kun mustaa makkaraa B-rappuun antava "aviomies" Abdul-Hussein ei ole saanut sossusta tässä kuussa harkinnanvaraista rahaa uuteen nahkarotsiin. Ei huolta, "sikasilmä-soomilaisten" rasismifasismi kyllä pakottaa "miehenne" jättämään sinut ja "häviämään" johonkin kunhan ensin olet pari papanaa maailmaan puksautellut. Ette taida käsittää, että "miehenne" lesoilevat teistä iltaisin kännissä suureen ääneen rikastaja-kavereilleen "minu huorana" joka aina järjestää ongelmat ja vippailee rahaa? Näitä katkeria somaliäpäröitä kuskaavia suomalaistätejä näkee kyllä Helsingin lähiöissä nykyään päivittäin päivittelemässä rasismifasismia samaan aikaan kun kersat riehuvat kassajonoissa tai liukuportaissa tätien kontrollin ulottumattomissa, lasten JA äippien elatukset maksaa totta kai rasistinen suomalainen veroistaan, samoin kuin seuraavaan tyhmään teini-pimpulaan siirtyneen kulttuurinrikastajan sossumassit.

Te tietämättömät idealistit siellä Suomen somalivapailla alueilla voisitte tulla tänne Itä-Helsinkiin ja todeta ITSE todellisuuden OMILLA SILMILLÄNNE ennen kuin teette itsestänne pellen huutelemällä ääneen pielessä olevia ennakkoluulojanne. Nämä somaliäpärien kanssa jumissa olevat typerät ja rupsahtaneet ämmät taas voisi heittää niiden yksin kulkevia suomalaismiehiä rötöstelevien & hakkaavien somaliäijien kanssa seuraavalla reittivuorolla Timbuktuun, mitä siinä muka menetettäisiin?

• Mrs Robinsson

päälleni on syljetty ja minulle on haisteteltu vittua (suomeksi) Marokossa.

• budhalaiset
        Hoh hoijakkaa kirjoitti:

Olen samaa mieltä, kyllä, suomalaisten suhtautuminen ulkomaalaisiin ja VARSINKIN somaleihin ja arabeihin Suomessa on typerää. Suhtautuminen on aivan liian hyväuskoista ja somaleiden jokapäiväistä rasistista väkivaltaa ja uhkailua katsotaan poliisien taholta jatkuvasti läpi sormien. Lisäksi Suomeen pummeiksi tulleille väkivaltaisille somalijengeille annetaan vuodesta toiseen ilmaista rahaa, kun "saa ole rasisti"-ruikutus tepsii edelleen omaa ihonväriään häpeäviin suomalaishöpsöihin.

Täälläkin ovat sitten ne pakolliset touhutätien kommentit suomalaisten rasismifasismista, kun mustaa makkaraa B-rappuun antava "aviomies" Abdul-Hussein ei ole saanut sossusta tässä kuussa harkinnanvaraista rahaa uuteen nahkarotsiin. Ei huolta, "sikasilmä-soomilaisten" rasismifasismi kyllä pakottaa "miehenne" jättämään sinut ja "häviämään" johonkin kunhan ensin olet pari papanaa maailmaan puksautellut. Ette taida käsittää, että "miehenne" lesoilevat teistä iltaisin kännissä suureen ääneen rikastaja-kavereilleen "minu huorana" joka aina järjestää ongelmat ja vippailee rahaa? Näitä katkeria somaliäpäröitä kuskaavia suomalaistätejä näkee kyllä Helsingin lähiöissä nykyään päivittäin päivittelemässä rasismifasismia samaan aikaan kun kersat riehuvat kassajonoissa tai liukuportaissa tätien kontrollin ulottumattomissa, lasten JA äippien elatukset maksaa totta kai rasistinen suomalainen veroistaan, samoin kuin seuraavaan tyhmään teini-pimpulaan siirtyneen kulttuurinrikastajan sossumassit.

Te tietämättömät idealistit siellä Suomen somalivapailla alueilla voisitte tulla tänne Itä-Helsinkiin ja todeta ITSE todellisuuden OMILLA SILMILLÄNNE ennen kuin teette itsestänne pellen huutelemällä ääneen pielessä olevia ennakkoluulojanne. Nämä somaliäpärien kanssa jumissa olevat typerät ja rupsahtaneet ämmät taas voisi heittää niiden yksin kulkevia suomalaismiehiä rötöstelevien & hakkaavien somaliäijien kanssa seuraavalla reittivuorolla Timbuktuun, mitä siinä muka menetettäisiin?

Eihän somaleita ja arabeja enää pitkään aikaan ole pakolaisia tuonut, työvoima nimikkeellä nykysin, hallitus tekee vain sen virheen että tuo työvoimansa sieltä missä nuoret miehet kulttuuri sidonnaisesti eivät tee työtä vaan naiset (kaikki kunnia afrikkalaisille naisille, samoin muslimi kotirouville) jos työvoima nimikkeellä tuodaan työväkee, olisi parempiakinosotteita ja mantereita, oletteko seurannut kuinka esim thaimaalaiset marjanpoimijat tekevät 18-20h ja nukkuvat 3-4 h, toistan että ymmärrätte, tekee raskasta työtä 20h vrk, siihen ei kykene arabi, ei pohjan poika eikä musta mies afrikasta, samoin filippiiniläiset sairaanhoitajat ykkös luokkaa, siinä mietittävää kun tuodaan työväkee!
        Lisäksi kaakkois aasian budhalaiset mailman lienee suvaitsevaisin uskonsuuntaus, he elävät ja käyttäytyvät aivan kuin "humoristista kyllä" kuin koraani ja raamattu kehottaa, elitietämättään meidän musulmaanien ja kristittyjen uskonvääritelijöiden, budhalaiset näyttävät mallia kuinka uskovaisten tulisi elää!

T-Mailmaa paljon nähnyt suomi poikaja ps.tasa arvo hihhuleille, niin se vain on että ei me pidetä allah pojista ja heidän tavoistaan eivätkä he puolestaan pidä länsimaalaisten tavoista, sitä on turha alkaa vänkäämään, rauhassa voimme ehkä elää, mutta toisiamme tuskin koskaan kykenemme rkastamaan!

• rtutyuryu

Joo suomalaiset on myös rasistisia, mutta ei tässä nyt ollu siitä kysymys. Älä rupea heti vertailemaan johonkin muuhun maahan, vaan nyt käsitellään tätä asiaa itsessään.

• melkein paikallinen
        IINA 39 kirjoitti:

iina39 että juuri nämä "köyhät pienet lapset" ovat yksi osa turistien huijaamisesta... jos todella haluat auttaa köyhyydessä eläviä perheitä niin anna pieni lahjoitus esim. paikalliseen moskeijaan, sieltä apu menee varmasti perille....

• Touko_pouko
        Koraani! kirjoitti:

Itse olen ollut vain Iranissa ja sielä suhtauduttiin todella varauksella ja vihamielisestikin kristittyihin, jopa kristin uskon levittäminenkin kielletty lailla (voit tarkistaa) ja rangaistava teko, itse suhtauden kriittisesti koska minulla huono kokemus ja kohtelu kristittynä olemisesta iranissa!
        No, tokihan voit tutustua itsekin koraiin ja lukea sieltä mitä vääräuskoisuus merkitsee ja mieletäänkö kristitty vääräuskoiseksi, puolueettomin tieto lienee löytyy koraanista eikä meidän ja muslimien suusta!

Meneppä sanomaan iranilaiselle, että hän on arabi, niin on yksi valittaja vähemmän tällä palstalla. =)

• Ahläm Sähläm

Vanhana Egyptinkävijänä täytyy Eqyptiläisille kaupustelijoille nostaa hattua, uskomattoman taitavia ja sinnikkäitä ovat myymään tavaraa tolkuttomalla hinnalla turistelle.
      Varkaiden kanssa sen sijaan en juurikaan ole joutunut tekemisiin, joten siellä huijataan rehellisesti turisteilta rahat pois,
      Mutta elettävähän heidänkin on ja Eqyptiläisen kulttuurin mukaan ne joilla on varaa voivat vallan hyvin maksaa tavarasta enemmän kuin tavalliset taatelintallaajat

• scaryone

Onko joku käyny hurhgadas sinne oon menossa millasta siellä??

• ou nou
        scaryone kirjoitti:

on turistille Hurgada!

Toivottavasti on vaan viikon matka - toisella ei mitään muuta toivo kun päästä sieltä pois. Vähän lieventää, kun käy kaikilla mahdollisilla reissuilla Kairossa, Luxorissa jne. Samaa järkkyä turistien ahdistelua joka paikassa, mutta saapihan ainakin istua yö- ja päiväkausia bussissa katsellen alituista hiekkaerämaata muiden vatsatautisten turistien kanssa (bussissa jossa vessa ei yleensä toimi).

Kärsivällisyyttä toivotellen,
        Saman virheen tehnyt

• hurhgadassa lomaillu
        scaryone kirjoitti:

Samanlainen paikka kun muukin egypti.

Paikallisille on meidän kokemuksen mukaan kunnia-asia kusettaa.. Sitä tapahtuu jokapuolella ja kokoajan. Alä luota mihinkään hintaan tai palveluun. Älä luota hotellivirkailijaan tarjoilijaan äläkä taksikuskiin. Jos jotain ostat älä päästä esinettä silmistäs edes myyjän sitä paketoimaan.. Esine todennököisesti vaihdetaan halvempaan jäljennökseen...

Muuten paikka oli ihana. Lämmintä riitti ja kaikkialla (hotellialueella) oli erittäin siistiä. Henkilökunta esitti kohteliasta ja ystävällistä.

Jos hermot kestää moisen kusetuskulttuurin on lomakohde aivan mahtava.

• omamaa mansikka
        ou nou kirjoitti:

on turistille Hurgada!

Toivottavasti on vaan viikon matka - toisella ei mitään muuta toivo kun päästä sieltä pois. Vähän lieventää, kun käy kaikilla mahdollisilla reissuilla Kairossa, Luxorissa jne. Samaa järkkyä turistien ahdistelua joka paikassa, mutta saapihan ainakin istua yö- ja päiväkausia bussissa katsellen alituista hiekkaerämaata muiden vatsatautisten turistien kanssa (bussissa jossa vessa ei yleensä toimi).

Saman virheen tehnyt

kun lukee näitä teidän valituksia miksi ihmeessä sitten matkustaa kun se kerran on noin kamalaa. Kyllä niitä varkaita täällä meilläkin riittää ym.

• Ei lapsia retkille!
        scaryone kirjoitti:

Paikallisella lääkkeellä jonka saa apteekista. Eikä maksa paljon. Tehoaa sikäläisiin pöpöihin.

Sen nimi oli Diax 200mg , hetimiten paranin jo matkan aikana. Kannattaakin miltein heti käydä sitä hankkimassa, koskapa melkein kaikki sen taudin siellä siis saa.

Hurghadassa siis asuttiin jonkinmoisessa reservaatissa, josta lähdettiin retkille pitkässä bussisaattueessa jossa poliisit suojelivat edestä ja takaa. Ei vaikuttanut kovin turvalliselta nuo välimaastot. Eikä pakettiautomme kuski joka oli päättänyt että joka levähdyspaikalta lähdettyä pitää kiilata ihan jonon kärkeen tuli mitä tuli. Heti piiska-auton perään. Sinkoilimme auton lattialla puolelta toiselle kapealla suoralla istuimella jota ehkä hyvällä tahdolla joku kutsuisi penkiksi. Mitään turvavöitä ei ollut. Suljin silmät ja avasin ne perillä, ihmettelin että olin vielä hengissä. Kenenkään lapselle en mokomaa reissua voi suositella. Meillä oli pakettiauto, koskapa Suomesta oli niin vähän matkailijoita. Kuulemma pommi-iskut joita oli tehty, olivat vaikuttaneet matkailijoiden vähenemiseen Suomesta. Olikohan meitä 8. en muista.

Ja vielä varoituksen sana haudoilla kävijöille. meille kävi sillai, että yhdellä turistilla oli kännykkä mukana haudassa, ja kuin varjoista tuli haudanvalvoja ja nappasi kännyn, kauhistuimme, - ja paskat, haudanvalvoja otti kännyllä kuvia seinistä, ja sitten vaati ison pinon rahaa ennen kun luovutti kännyn takaisin.

Eli kaikki on ostettavissa siellä. Ja tottahan se on, aivan jokapaikassa kusetetaan rahaa, ja jokaisella nähtävyydellä on omat soppensa joista purkautuu vanhoja miehiä kerjäämään.

Punainen juoma jota tarjoilevat kauppiaat joka shopissa on hibiskus-teetä, joka on tehty paikalliseen veteen, ja siitä saa sen mahataudin takuulla. Hibiskusta kuivarouheena kannattaa ostaa kotimaan käyttöä varten, se on hyvää.

Hassuinta mitä sillä reissulla näin, oli paikallisella uimarannalla kun islaminuskoiset naiset ottivat aurinkoa ja uivat huntu päässään, muuten siis bikini-uikkareissa. No, naamaa ei näkynyt.

Kävimme alabasteritehtaalla, jossa lapset vuolivat ruukkuja, ja papyrystehtaalla jossa oli mielenkiintoista nähdä kuinka papyrysta tehdään. Snorklaamassa riutoilla kävimme myös, (ja sinä aamuna ihmisten ollessa apeina kysyimme mistä johtui, kerrottiin että hengenpelastaja ei tullut aamu-uinnilta koskaan takaisin, hai vei), paratiisisaarella, Ja sitten kävimme vielä kivenveistämöllä.

Pakko se on minunkin todeta, että vapaaehtoisesti en takaisin Egyptiin mene. Kerta riitti mainiosti.

Mutta Sinulle toivotan hyvää matkaa.

• ipriv
        ou nou kirjoitti:

on turistille Hurgada!

Saman virheen tehnyt

Hei haloo, eikö meillä ahdistella ihmisiä! Joka saamarin lehti on täyttä mainoksia osta sitä, osta tätä, tässä kulttuurissa se tehdään vähän vaan eritavalla!
        Ja toi vatsatauti hössötys, se johtuu siitä, että olemme päivän auringossa ja paahteessa, sitten palaamme ilmastoituun huoneeseen ja jäähdytämme huonetta sekä samalla itseämme. Elimistö ei kerkiä sisäkaluissa ihonlömpötilan jäähtymisen mukana ja saamme vatsaflunssan. Eli ripulin. Kokeilkaapa joskus helteisn aurinkopäivän jälkee, että ette laita ilmastointia päälle ei tule vatsaflunssaa eli ripulia. Kokeiltu on ja toimii! Sain neuvon suomalaiselta lääkäriltä.

• Rakas Watson
        ipriv kirjoitti:

Hei haloo, eikö meillä ahdistella ihmisiä! Joka saamarin lehti on täyttä mainoksia osta sitä, osta tätä, tässä kulttuurissa se tehdään vähän vaan eritavalla!
        Ja toi vatsatauti hössötys, se johtuu siitä, että olemme päivän auringossa ja paahteessa, sitten palaamme ilmastoituun huoneeseen ja jäähdytämme huonetta sekä samalla itseämme. Elimistö ei kerkiä sisäkaluissa ihonlömpötilan jäähtymisen mukana ja saamme vatsaflunssan. Eli ripulin. Kokeilkaapa joskus helteisn aurinkopäivän jälkee, että ette laita ilmastointia päälle ei tule vatsaflunssaa eli ripulia. Kokeiltu on ja toimii! Sain neuvon suomalaiselta lääkäriltä.

olet.

Mista lahtien lehdet ovat uineet iholle kiinni ja miltei uhaten vaatineet sinua ostamaan jotain?

Kasva aikuiseksi niin ymmarrat asioiden eron.

Mita tulee komenttiisi vatsaflunssasta, niin suosittelen laakarin vaihtoa. Kaikkea sita kuulee.

• Egypti fani
        scaryone kirjoitti:

Olemme käyneet seitsemän kertaa Hurghadasssa ja kerran Sharm El Sheikissä. Molemmat hyviä kohteita, ruoka hotelleissa tosi hyvää. samoin palvelu. Kertaakaan ei satanut vettä.Suosittelen.

• HR
        scaryone kirjoitti:

Moi! Olin viikon Hurghadassa ja sieltä kävin Kairossa ja Luxorissa. Hurghadassa ei ole nähtävyyksiä, mutta aurinkoinen sää taattu, turvallista ja kaikkialla hyvä palvelu. Kauppiaat toki saattavat juoksennella kintereillä, mutta heistä pääsee helposti eroon, kun vain sanoo ystävällisesti, mutta selvästi, ettei kiinnosta mennä heidän liikkeeseensä.

• Rehellinen.Oikeasti.

Mikä on rehellinen huijaus?

• s.aana
        Ei lapsia retkille! kirjoitti:

Paikallisella lääkkeellä jonka saa apteekista. Eikä maksa paljon. Tehoaa sikäläisiin pöpöihin.

Sen nimi oli Diax 200mg , hetimiten paranin jo matkan aikana. Kannattaakin miltein heti käydä sitä hankkimassa, koskapa melkein kaikki sen taudin siellä siis saa.

Hurghadassa siis asuttiin jonkinmoisessa reservaatissa, josta lähdettiin retkille pitkässä bussisaattueessa jossa poliisit suojelivat edestä ja takaa. Ei vaikuttanut kovin turvalliselta nuo välimaastot. Eikä pakettiautomme kuski joka oli päättänyt että joka levähdyspaikalta lähdettyä pitää kiilata ihan jonon kärkeen tuli mitä tuli. Heti piiska-auton perään. Sinkoilimme auton lattialla puolelta toiselle kapealla suoralla istuimella jota ehkä hyvällä tahdolla joku kutsuisi penkiksi. Mitään turvavöitä ei ollut. Suljin silmät ja avasin ne perillä, ihmettelin että olin vielä hengissä. Kenenkään lapselle en mokomaa reissua voi suositella. Meillä oli pakettiauto, koskapa Suomesta oli niin vähän matkailijoita. Kuulemma pommi-iskut joita oli tehty, olivat vaikuttaneet matkailijoiden vähenemiseen Suomesta. Olikohan meitä 8. en muista.

Ja vielä varoituksen sana haudoilla kävijöille. meille kävi sillai, että yhdellä turistilla oli kännykkä mukana haudassa, ja kuin varjoista tuli haudanvalvoja ja nappasi kännyn, kauhistuimme, - ja paskat, haudanvalvoja otti kännyllä kuvia seinistä, ja sitten vaati ison pinon rahaa ennen kun luovutti kännyn takaisin.

Eli kaikki on ostettavissa siellä. Ja tottahan se on, aivan jokapaikassa kusetetaan rahaa, ja jokaisella nähtävyydellä on omat soppensa joista purkautuu vanhoja miehiä kerjäämään.

Punainen juoma jota tarjoilevat kauppiaat joka shopissa on hibiskus-teetä, joka on tehty paikalliseen veteen, ja siitä saa sen mahataudin takuulla. Hibiskusta kuivarouheena kannattaa ostaa kotimaan käyttöä varten, se on hyvää.

Hassuinta mitä sillä reissulla näin, oli paikallisella uimarannalla kun islaminuskoiset naiset ottivat aurinkoa ja uivat huntu päässään, muuten siis bikini-uikkareissa. No, naamaa ei näkynyt.

Kävimme alabasteritehtaalla, jossa lapset vuolivat ruukkuja, ja papyrystehtaalla jossa oli mielenkiintoista nähdä kuinka papyrysta tehdään. Snorklaamassa riutoilla kävimme myös, (ja sinä aamuna ihmisten ollessa apeina kysyimme mistä johtui, kerrottiin että hengenpelastaja ei tullut aamu-uinnilta koskaan takaisin, hai vei), paratiisisaarella, Ja sitten kävimme vielä kivenveistämöllä.

Pakko se on minunkin todeta, että vapaaehtoisesti en takaisin Egyptiin mene. Kerta riitti mainiosti.

Mutta Sinulle toivotan hyvää matkaa.

Marraskuussa Hurghadassa käyneenä voin sanoa, että asiat eivät ehkä ole tuollatavoin kuin kirjoitit.. Hotellit ovat siellä ihan hyviä, no tietysti riippuu millaisen itse valitsee, ei mitään reservaatteja. Paikallisia rantoja ei pahemmin ole, jos egyptiläinen haluaa rannalle, hän voi tulla hotellin ranta-alueelle maksettuaan 20-30e, ja siihenhän heillä todennäköisesti ei ole varaa. Aidot musliminaiset eivät kyllä ota aurinkoa :). Hurghadasta luxoriin ja kairoon ei mennä enää missään saattueessa Yöllä turistit eivät pääse sinne matkustamaan, heidän turvallisuutensa takia. Egypti ELÄÄ turismilla ja turistien turvallisuudesta huolehditaan 100%. Esim. paikallis-asukkaat eivät voi pysähtyä (ainakaan meidän) hotellin eteen, turvamies käy heti kysymässä hänen asiansa olla siinä ja käskee ajaa pois. Myöskään hotelliin ei tavan paikalliset pääse.
        Tee mitä basaareissa tarjotaan on karkade-teetä ja sen voi ihan itse päättää haluaako sitä juoda vai ei :) Itse join parit teet ja ihan OK, välillä join limpparia tai vettä.
        Totesin että egyptissä hymyllä pääsee pitkälle ja kun sanoo vain no thanks :) jos kerran ei halua ostaa mitään.
        Egyptiläiset pääsääntöisesti muslimeja ja siellä ei taskuvarkaita tarvitse pelätä, (ellei ne varkaat sitten oo venäläisiä turisteja..)
        Egypti on maana sellainen, että siitä joko pitää tai sitten ei. Itse tykästyin siihen kovasti!

Minä nautin lomastani ja menen uudelleen taas vuoden päästä :)

• Ei enää Egyptiin!
        s.aana kirjoitti:

Marraskuussa Hurghadassa käyneenä voin sanoa, että asiat eivät ehkä ole tuollatavoin kuin kirjoitit.. Hotellit ovat siellä ihan hyviä, no tietysti riippuu millaisen itse valitsee, ei mitään reservaatteja. Paikallisia rantoja ei pahemmin ole, jos egyptiläinen haluaa rannalle, hän voi tulla hotellin ranta-alueelle maksettuaan 20-30e, ja siihenhän heillä todennäköisesti ei ole varaa. Aidot musliminaiset eivät kyllä ota aurinkoa :). Hurghadasta luxoriin ja kairoon ei mennä enää missään saattueessa Yöllä turistit eivät pääse sinne matkustamaan, heidän turvallisuutensa takia. Egypti ELÄÄ turismilla ja turistien turvallisuudesta huolehditaan 100%. Esim. paikallis-asukkaat eivät voi pysähtyä (ainakaan meidän) hotellin eteen, turvamies käy heti kysymässä hänen asiansa olla siinä ja käskee ajaa pois. Myöskään hotelliin ei tavan paikalliset pääse.
        Tee mitä basaareissa tarjotaan on karkade-teetä ja sen voi ihan itse päättää haluaako sitä juoda vai ei :) Itse join parit teet ja ihan OK, välillä join limpparia tai vettä.
        Totesin että egyptissä hymyllä pääsee pitkälle ja kun sanoo vain no thanks :) jos kerran ei halua ostaa mitään.
        Egyptiläiset pääsääntöisesti muslimeja ja siellä ei taskuvarkaita tarvitse pelätä, (ellei ne varkaat sitten oo venäläisiä turisteja..)
        Egypti on maana sellainen, että siitä joko pitää tai sitten ei. Itse tykästyin siihen kovasti!

Minä nautin lomastani ja menen uudelleen taas vuoden päästä :)

Hotelleja en toki moittinutkaan. Niitä on monenmoisia.

Vähän jäi auki mielestäni se, miksiköhän sitten ajattelit tuon burghapäisen auringonottajan olleen "epäaito" muslimi? hah. Luuletko länsimaisen naisen ottavan aurinkoa burgha päässään, se vasta hassua olisi. Toden näköisesti hän ei paikaalisia ollut, mutta edelleen olen sitä mieltä että aivan aito muslimi kuitenkin. Aitoja muslimeja kun on monenlaisia, olemmehan sen jo nähneet. Tai, määritteleppä sinä sitten, mikä on aito muslimi?

Hauskaa ettei enää matkusteta saattueissa, (ei se hauskaa ollutkaan) mutta reservaattihan se edelleenkin siis on jos ei johonkin vuorokauden aikaan ole vapaata liikkumista turvallisuus syistä.

Ja aika huonolla maulla ja ikävästi rajaat taskuvarkaat venäläisiksi kirjoituksessasi, tuossahan on jo ihan rasistisen syytteen paikka julkifoorumilla.

• s.aana
        Ei enää Egyptiin! kirjoitti:

Hotelleja en toki moittinutkaan. Niitä on monenmoisia.

Vähän jäi auki mielestäni se, miksiköhän sitten ajattelit tuon burghapäisen auringonottajan olleen "epäaito" muslimi? hah. Luuletko länsimaisen naisen ottavan aurinkoa burgha päässään, se vasta hassua olisi. Toden näköisesti hän ei paikaalisia ollut, mutta edelleen olen sitä mieltä että aivan aito muslimi kuitenkin. Aitoja muslimeja kun on monenlaisia, olemmehan sen jo nähneet. Tai, määritteleppä sinä sitten, mikä on aito muslimi?

Hauskaa ettei enää matkusteta saattueissa, (ei se hauskaa ollutkaan) mutta reservaattihan se edelleenkin siis on jos ei johonkin vuorokauden aikaan ole vapaata liikkumista turvallisuus syistä.

Ja aika huonolla maulla ja ikävästi rajaat taskuvarkaat venäläisiksi kirjoituksessasi, tuossahan on jo ihan rasistisen syytteen paikka julkifoorumilla.

Tarkoitin, että miten "harras-uskovainen" muslimi-nainen mahtoi olla kyseessä. Koska heitähän on monenlaisia, kuten kristittyjäkin. Muslimi-naisista siis tämmöiset oikein uskovaiset pitävät pitkähihaista, pitkää nilkat peittävää mekkoa, huivia, jossa on ehkä kasvot kokonaan piilossa (silmien kohdalla virkattu pitsiristikko), sukat ja hanskat, kaikki nämä vaatteet ovat mustia.

Joo ja varmaan rannalla on ollutkin jonkinlainen musliminainen ottamassa aurinkoa ja uimassa. Haluavathan hekin lähteä joskus "turistirysään" lomalle, missä saavat olla rauhassa.
        Länsimaalainen nainen voi myös olla muslimi :)

Muslimimaissa taskuvarkaita ei tarvitse pelätä silleen, kuin esim. kanariansaarilla. Muslimit eivät varasta! (Koraani). Taskuvarkaita voi toki olla egyptissäkin, mutta se joka vasrastaa on joku aivan muu kuin muslimi.

Pahoittelen kommenttiani rajanaapureistamme joka oli (...) ja olisi vielä saanut olla perässä :)
        Venäläisethän ovat kaikki yksilöitä ja erilaisia. Ihanan kohteliaita, rehellisiä ja herttaisia venäläisiä tapasin ja näin marraskuussa hurghadassa! :)

• se paskaisuus
        ipriv kirjoitti:

joka aiheuttaa sen ripulin ja muut lystit. Ei ole ollut etelä- ja väliamerikassa matkustellessa ikuna pakki sökö mulle eikä juuri muillakaan. Ja kyllä sielläkin lämpöä riittää yli "Epyktin" ja ilmastoinnitkin ovat kunnossa. Tai sitten se on se ählämikulttuuri, joka saa vatsan vellomaan.

• Touko_pouko

Egyptiläinen ei varasta vaan hänen on toimittava siten, että itse annat hänelle rahasi. Ja siinä ei keinoja aina kaihdeta.

• Touko_pouko
        Rakas Watson kirjoitti:

olet.

Mista lahtien lehdet ovat uineet iholle kiinni ja miltei uhaten vaatineet sinua ostamaan jotain?

Kasva aikuiseksi niin ymmarrat asioiden eron.

Mita tulee komenttiisi vatsaflunssasta, niin suosittelen laakarin vaihtoa. Kaikkea sita kuulee.

Lääkärin komentti on oikea. Suurin turistiripulin aiheuttaja on nimenomaan ilmastointilaite ja sen myötä katoava janon tunne. Jos käyttää ilmastointia, pitää pakottaa itsensä juomaan vähintään pari litraa vettä päivässä. Olutta, alkoholia ja kahvia otettava hyvin rajoitetusti, koska ne häiritsevät nestetasapainoa.

Egyptissä suosittelen kuljettamaan myös käsidesiä mukana joka paikassa ja desinfioimaan kätesi aina kun käsittelet rahaa tai aiot syödä. Edellämainituilla konsteilla vietimme viisi kuukautta Egyptissä ilman ripulia.

• läpinäkevä

olemme käyneet kerran egyptissä kun kiinnosti pyramidit ja historialliset kohteet ja tasan viimeinen kerta. en ymmärrä mitä järkeä edes mennä egyptiin , turkkiin , ym maihin jotka täynnä hymyileviä lipeviä huijareita ja kerjäläisiä.esim. hawaiji , uusiseelanti ja australia ihan eri luokkaa ja thaimaa varauksella . ei vastenmielisiä kerjäläisiä ja teeskenteleviä huijareita. nykyään vältämme islamilaisia maita eikä ole yhtään ikävä. omaa tyhmyyttä joka näihin menee. ei islamilaiset ja valkoiset oikeasti pidä toisistaan, jotkut tosin luulevat tekohymyä aidoksi.

• SauliNi

Maassa maan tavalla. vedetäänhän täälläkin lapissa sikahintoja, ja mukisematta maksetaan kaikki. Kuitenkin ne rahat jota turismin kautta heille jaellaan, on huomattava elinkeino heille. Kaikkeen aneluun ei kannata ottautua. Onhan siellä kuitenkin yksi maailman hienoimmista vedenalaisista maisemista ja historiallisia nähtävyyksiä vaikka kuinka. Niitäkin on länsimaat ehtineet ryövätä omiin museoihin, mutta osa on onneksi vielä omilla paikoillaan.
        Ja aina löytyy tyrkyttäjiä, kun seikkaillaan turismialueilla. Mutta yhtään taskuvarkaaseen viittaavaa en sharmissa nähnyt, mitä taas muualla on hyvin yleistä.

• korkeampi äo
        SauliNi kirjoitti:

Maassa maan tavalla. vedetäänhän täälläkin lapissa sikahintoja, ja mukisematta maksetaan kaikki. Kuitenkin ne rahat jota turismin kautta heille jaellaan, on huomattava elinkeino heille. Kaikkeen aneluun ei kannata ottautua. Onhan siellä kuitenkin yksi maailman hienoimmista vedenalaisista maisemista ja historiallisia nähtävyyksiä vaikka kuinka. Niitäkin on länsimaat ehtineet ryövätä omiin museoihin, mutta osa on onneksi vielä omilla paikoillaan.
        Ja aina löytyy tyrkyttäjiä, kun seikkaillaan turismialueilla. Mutta yhtään taskuvarkaaseen viittaavaa en sharmissa nähnyt, mitä taas muualla on hyvin yleistä.

saulini mielipide, sai lapinkin mukaan tähän keskusteluun egyptistä. voi hyvä tampio, jos et ole nähnyt taskuvarasta sharmissa luuletko tosiaan ettei siellä ole niitä. tällaisten kirjoittajien takia nämä palstat ala-arvoista luettavaa.

• budhismi

Thaimaan pudhismin hyvä puoli ainakin on se, että uskonsuuntauksena se lienee mailman suvaitsevaisin ja stoalaisen tyyni uskonto!

• K.Lundström

Joo, aloittajan kanssa samaa mieltä, painukaa vaan kaikki kanarialle, niin saa itse olla rauhassa ruikuttavilta suomalaisilta egyptissä. Itse tulin myös Egyptistä, sharmista, vähän aikaa sitten.

Kyllä ainakin itselläni oli tiedossa jo ennen matkaa, että turisteja kusetetaan oikein urakalla ja kaikkialla. Siihen kusetukseen ei vaan ole pakko suostua. Ei tarvitse maksaa kiskurihintoja tuotteista, menee seuraavaan kauppaan ja tinkaa hinnan jolla tuotteen haluaa itselleen.
      Sharmissa, paikallisessa supermarketissa muutama litra pullovettä, litra pepsiä, muutama sipsipussi ja karkkia, hinta yli 50 LE:tä, sitten taas paikallisten "tavisten" kaupassa sama satsi 10 LE:tä.

Samaten taksikuskin kanssa hinta sovitaan etukäteen, Hinta esim. El Hadabasta, Naama Bayhin taksilla maksoi 10 - 20 LE, jos kuski rupeaa solkottamaan jotain matkan lopuksi, niin siinäpähän selittää, hinta sovittu ja penniäkään ei tarvitse maksaa enempää.

Sehän nyt on aivan selvää, että kaikki yrittävät hyötyä turisteistä niiiin paljon kuin mahdollista, ihan sama turkissa (kokemusta on Icmeleristä, Marmariksesta, Fethiyestä, Ölydenisistä) varmasti kanarialla ihan sama meno, itse en ole kanarialla koskaan käynyt, enkä myöskään mene.

• on,

myös hyviä matkakohteita. Miksi mennä merta kauemmaksi kalaan,kun lähempääkin löytyy mukavia paikkoja.
        Ei tarvitse osata kieliä,vaan keskustelu sujuu sujuvasti kotikielellä.

• polisher

Olen reissannut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa useiden vuosien ajan ja asunut pienissä ja suurissa paikoissa. Sen olen oppinut,että ulkomaalaisena olet aina turisti, olet sitten lomalla tai töissä. Ja sinua yritetään huijata koska kauppa perustuu huijaukseen kaikkialla, myös meillä Suomessa.Kulttuuriin sulautuminen vie usein aikaa enemmän kuin ihmisellä on elinvuosia.

Aikanaan opastin nuorempaa kollegaa pidättäytymään rahanvaihdosta torilla Unkarissa, Pecsin kauniissa kaupungissa. Kaverin mielestä virallisen vaihtopaikan kurssi oli kuitenkin huonompi ja niin olikin, tosin neljänneksen matkakassastaan rahanvaihtajan silmänkääntötempulla menettäneen kaverini mielestä se ei loppureissusta enää haitannut...

Arabit, turkkilaiset,italiaanot ja niin poispäin ovat kauppiaskansoja ja tekevät elantonsa sillä, ei siitä pidä nokkiinsa ottaa. Pysyy pois jos ei moinen meno kiinnosta. Tämän tiedostaneena minua ei saa millään arabimaihin vapaaehtoisesti lomalle, työmatka olisi eri asia. Sama pätee Bulgariaan, Romaniaan ja esim. Itävaltaan, jonka EU- jäsenyys on mielestäni yksi maailman suurista vääryyksistä.Heh.

Mutta se paljon parjattu Kanaria. Minusta ainakin monipuolinen, kaunis, lämmin ja tarpeeksi kehittynyt matkailukohde jos lomallaan haluaa ihan oikeasti lomailla. Suuria kulttuurielämyksiä ei kannata odottaa mutta so not? Ja vain kuuden tunnin lennon päässä. Viva islas Canarias!

• AYARI
        polisher kirjoitti:

Olen reissannut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa useiden vuosien ajan ja asunut pienissä ja suurissa paikoissa. Sen olen oppinut,että ulkomaalaisena olet aina turisti, olet sitten lomalla tai töissä. Ja sinua yritetään huijata koska kauppa perustuu huijaukseen kaikkialla, myös meillä Suomessa.Kulttuuriin sulautuminen vie usein aikaa enemmän kuin ihmisellä on elinvuosia.

Aikanaan opastin nuorempaa kollegaa pidättäytymään rahanvaihdosta torilla Unkarissa, Pecsin kauniissa kaupungissa. Kaverin mielestä virallisen vaihtopaikan kurssi oli kuitenkin huonompi ja niin olikin, tosin neljänneksen matkakassastaan rahanvaihtajan silmänkääntötempulla menettäneen kaverini mielestä se ei loppureissusta enää haitannut...

Arabit, turkkilaiset,italiaanot ja niin poispäin ovat kauppiaskansoja ja tekevät elantonsa sillä, ei siitä pidä nokkiinsa ottaa. Pysyy pois jos ei moinen meno kiinnosta. Tämän tiedostaneena minua ei saa millään arabimaihin vapaaehtoisesti lomalle, työmatka olisi eri asia. Sama pätee Bulgariaan, Romaniaan ja esim. Itävaltaan, jonka EU- jäsenyys on mielestäni yksi maailman suurista vääryyksistä.Heh.

Mutta se paljon parjattu Kanaria. Minusta ainakin monipuolinen, kaunis, lämmin ja tarpeeksi kehittynyt matkailukohde jos lomallaan haluaa ihan oikeasti lomailla. Suuria kulttuurielämyksiä ei kannata odottaa mutta so not? Ja vain kuuden tunnin lennon päässä. Viva islas Canarias!

Voi hyvät hyssykät,että Kanarialle lomalle,ei helvattu,kerran käyty ja se riitti,ei koskaan enää sinne,haluan lomaltani muutakin kuin jatkuvaa törmäyskurssia mäyriskansan kanssa...... ;(((

• Suomi in my ass....
        on, kirjoitti:

myös hyviä matkakohteita. Miksi mennä merta kauemmaksi kalaan,kun lähempääkin löytyy mukavia paikkoja.
        Ei tarvitse osata kieliä,vaan keskustelu sujuu sujuvasti kotikielellä.

...täysin hanurista 8 kk vuodesta!!!

Sille et sinäkään mahda mitään.

• polisher kirjoitti:

Mutta pakko on pedanttina ihmisenä hieman täydentää. Mikä "Kanaria". Suomesta tehdään matkoja Gran Canarialle, Tenerifelle, Fuerteventuraan, Lanzarotelle, ja lisäksi voi omatoimisesti matkailla La Gomeralle ja La Palmalle ja tieysti myös muualle, mutta nuo viimeksi mainitut nyt ovat kuitenkin asuttuja ja kattavat turistien palvelut.

On ihan eri asia matkustaa kerran esim. Gran Canarian vanhaan turistikohteeseen, missä paikallisuutta ei juuri näy. Ilmasto on suotuisa ja toimivat palvelut lähellä. Mutta jos tyytyy siihen kuvaan, minkä siltä keikalta saa,, eikä vaivaudu kiertämään saarta, heikot on eväät.

Sitten vielä tuosta kulttuurista. Olen itse lähdössä joulun jälkeen Tenerifelle pidemmäksi aikaa. Tammikuun alussa saarilla on iso klassisen musiikin tapahtuma ja sen tiimoilta on tarkoitus käydä pääkaupungissa Sta Cruzissa konserteissa. Las Palmasissa lomaillessamme käymme usein Alfredo Krauzen konserttisalissa erilaisissa esityksissä. Nimenomaan Las Palmas on täynnä kulttuurin eri muotoja. Tiedettä, taidetta, historiaa, musiikkia. Noitahan on turha etsiä saarten eteläosien turistikeskuksista, minne suurin osa suomalaisista kuitenkin suuntaa. Allekirjoitan viimeisen lauseesi mielihyvin.

• huippuloma-sujuutyö

Kyseinen lomakohde missä olitte monen mielestä pitäisi olla parempi kuin Hurghada. Loman onnistuminen on kuitenkin kiinni useinmiten kukkaron sisällöstä, näin se vaan menee.

Olimme perheen (2 lasta) kanssa samoihin aikoihin 2008 Hurghadassa. Käväisimme myös ns kerjuukylylässä Shakkalassa. Näimme vastaavaa mitä teidän koko loma oli. Oma syy miksi pitää pyöriä kerjuukaduilla kun suomessa on Matkustimme egyptin privat taxilla omaan hotelliimma ***** portille asti ja siitä alkoi taas
      ol- inglusiv loma. Viettäkää loma jos kerran lomalle lähdette, syökää hyvin ja se voi olla vaikka kuuluu aamiainen ym tai ol-inglusiv josta stressaantuneena itse pidän, on loistavaa kun saa vain levätä koko ajan mitä hienoimmassa paikassa (valitkaa 5 tähteä ) se tulee edulliseksi ihan oikeasti. Aina saa hakea naposteltavaa altaalle vaikka kuinka paljon kaikki kuuluu hintaan. Sen yhden kerran käytiin "romukylässä" ja säälitti oikein kun jotkut olivat valinneet hotellin keskeltä basaari kylää :(

• 15% ainakin kristitt

3 kertaa olen käynyt Egyptissä ja kerran Kanarialla lastenlasten kanssa. Olin ennakkoluuloja täynnä Kanariaa kohtaan. Atlantin aallot olivat elämys lapsille, " elämäni paras päivä", sanoi nuorimmainen. Josp pitää merestä ja lämmöstää, niin voin joskusmennä sinne uudelleenkin. Egyptin mitta on ilmeisesti tullut täyteen. Ei minua kusetettu, kun paikalliset tutut ostivat kaiken, minkä tarvitsin. Eivät ainakaan paljoa kusettnaeet. Itse on osta turistikrääsää. Taksin hinnan tappelin kerran harvoilla arabiankielisillä' sanoilla ja koko suku ajoi samaan hintaan. Sana kiiri. Kysyin ystäviltäni, että maksanko liikaa. He sanoivat, että OK-hinta.Siellä kulttuurissa pärjää, kun yrottää sanoa 20 arabiankiselistä sanaa ja hymyikee, on ystävällinen. Minulla ei oleollut mitään vaikeuksia, mutta aina se alku. Alat alusta tinkimisen, joka ei todella sovi sielulleni. Tästä syystä ainakin åpidän pitkän tauon ennne kuin taas saan voimia mennä sinne. Kaunis maa, hyvät ihmiset - sekä koptit että muslimit.

• Kopti

Makujahan on monia mutta huolestuttavaa on, että käy Kairossa ja päällimmäiseksi jää mieleen helppoheikit ja huijarit. Sharm on muuten myös yksi maailman parhaista sukelluskohteista ja voin todellakin suositella. Vedenalaisesta maailmasta puuttuu myös innokkaat kauppiaat, jos ne ärsyttävät. Katsoessa Egyptin historiaa en todellakaan voi ihmetellä, että Eurooppalaisista ei heillä ole kovin korkeaa käsitystä. Olemmehan käytännöllisesti katsoen ryöstäneet koko maan. Myös maan keskipalkasta voi ymmärtää miksi rikkailta turisteilta "huijaaminen" eli maan tapa tehdä kauppaa on hyväksyttävää. Omalla käyttäytymisellä on myös paljon merkitystä miten sinuun suhtaudutaan. Plussaa ketjun aloittajalle siitä, että ymmärtää egyptin arabiaa, sen taitajia ei ole paljon. Terveisiä vaan Hämeen-Anttilalle. No oli miten oli. Egyptin aarteista huomattava osa on nähtävillä Lontoossa ja Berliinissä, jos Egypti "tyrmistyttää". Voin suositella myös näitä kohteita, tosin eri syistä.

• hiltonin asukas

paljon reissanneena, pari lomaa ulkomailla, auringossa, jo vuosia, joten on vähän vertailupohjaa..

Egyptissä vetää ainoastaan ja vain lämpö ja Punainen Meri, Meri isolla M:llä. VAU ! Siitä yllätyin, että ruoka oli erittäin hyvää. Miksi ihmeessä ei mainosteta ravintoloiden edessä jäissä paistamista odottavia meren herkkuja - nam nam.

Mutta illaksi haluaisin jotakin tekemistä. Todellakin tuo kaupanteko - kiskonta - turistilta rahat pois ottaa päähän. Jää kyllä egypti vähäksi aikaa.

Täytyy löytää muu keino päästä Punaisen meren pinnan alle.

Se muuten voittaa jopa Thaimaan sukellusmestat.

Mutta jos nautit auringosta, sukeltamisesta/snorklauksesta, kala/äyriäisruuista - Sharmi on siisti paikka.

• hiltonin asukas kirjoitti:

paljon reissanneena, pari lomaa ulkomailla, auringossa, jo vuosia, joten on vähän vertailupohjaa..

Egyptissä vetää ainoastaan ja vain lämpö ja Punainen Meri, Meri isolla M:llä. VAU ! Siitä yllätyin, että ruoka oli erittäin hyvää. Miksi ihmeessä ei mainosteta ravintoloiden edessä jäissä paistamista odottavia meren herkkuja - nam nam.

Mutta illaksi haluaisin jotakin tekemistä. Todellakin tuo kaupanteko - kiskonta - turistilta rahat pois ottaa päähän. Jää kyllä egypti vähäksi aikaa.

Täytyy löytää muu keino päästä Punaisen meren pinnan alle.

Se muuten voittaa jopa Thaimaan sukellusmestat.

Mutta jos nautit auringosta, sukeltamisesta/snorklauksesta, kala/äyriäisruuista - Sharmi on siisti paikka.

Pääset eroon niistä kiskurisyöpäläisistä, jotka arabimaissa ovat aina roikkumassa vaatteittesi liepeissä.

Voit samalla kertoa siellä iltaisin juutalaisille ja arabeille hyvää sanomaa J-lan Pojasta Yeshuasta, syntisten Pelastajasta, joka on ihmisten ainoa toivo!

• Kerta riitti!
        Yakov kirjoitti:

Pääset eroon niistä kiskurisyöpäläisistä, jotka arabimaissa ovat aina roikkumassa vaatteittesi liepeissä.

Voit samalla kertoa siellä iltaisin juutalaisille ja arabeille hyvää sanomaa J-lan Pojasta Yeshuasta, syntisten Pelastajasta, joka on ihmisten ainoa toivo!

Ei ainakaan sinne lomalle. Eivät tosiaan tuputa, mutta jos haluaa vielä ryssäläistäkin huonompaa palvelua niin mene Eilattiin.

Hotellit saattavat olla surkeita, juutalaiset katsovat sinua pitkin kyömynokkaansa ja RAHASTAVAT kylmästi. Ei ei ei. Never again!

• Kerta riitti! kirjoitti:

Ei ainakaan sinne lomalle. Eivät tosiaan tuputa, mutta jos haluaa vielä ryssäläistäkin huonompaa palvelua niin mene Eilattiin.

Hotellit saattavat olla surkeita, juutalaiset katsovat sinua pitkin kyömynokkaansa ja RAHASTAVAT kylmästi. Ei ei ei. Never again!

...mutta ei se mitään. Iloisia sukellusretkiä jatkossa!

• ...jännityksestä lomamatkalla :) Pysyttele vaan täällä Suomen talven helteissä...

• jamminen

Mielipiteitä varmasti riittää yhtä paljon kuin kävijöitäkin! Itse olin Egyptissä tämän vuoden tammikuussa ja tykkäsin kyllä kovastikin. Miinuksia eläinten kohtelusta, kaupungin (Hurghada) epäsiisteydestä sekä huonosta hygieniasta. Kaupungin siisteydestäkin voin puhua vain Downtownin osalta ja sehän on juuri sitä ei turistirysää, vaan Egyptiläisten arkea.

Ilmat olivat ihanat, snorklailumahdollisuudet mahtavat ja ihmiset ystävällisiä.

• ...jo muinoin Herra varoitti ankarasti juutalaisia palaamasta Egyptiin! Kyllä Herra tiesi hyvin millainen Egypti on muukalaisia kohtaan...

Toisaalta oli ihan hyvä että varoitit niitä, jotka eivät ole VIELÄ matkustaneet turistina Egyptiin.

Muuan työkaverini joutui v 2005 Luxorin matkallaan törkeän petoksen uhriksi. Hän erehtyi antamaan ison setelin eräälle egyptiläiselle, joka pyysi saada vaihtaa sen pienempiin seteleihin. Kaverille jäi vain 10% rahan alkuperäisestä arvosta ja vaikka hän valitti bussikuskille, niin tämä vain levitteli käsiään, ettei ymmärrä. Kaverini sanoi kuten sinäkin, ettei ikinä enää matkusta Egyptiin...

• Ponderosa

...vaan ettei Punainen meri aukene enää turistin poistumista varten.
        Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että lomailuun on parempiakin paikkoja kuin Egypti.
        Joku väitti, ettei taskuvarkaita näkynyt Sharmissa. Ehkä se johtuu siitä, että Euroopasta itään päin mennessä menettää helposti käden, jos jää varkaudesta kiinni. Jos jää kiinni toisen kerran, ei varasta enää koskaan...

• Egypti perseestä...

Kun ensimmäisen kerran pääsin Thaimaahan, tiesin etten ikinä edes muistelisi saastaista ja köyhää Egyptiä.

Thaimaassakin on toki kaupustelijoita, mutta eivät käy kiinni hihoihin eivätkä töni sisään kauppoihin niin kuin Egyptissä. Ja on siellä ihan eri elämäntasokin eikä Thaimaassa nälkäiset lapset juokse perässä niin kuin rotanpaskaisessa Egyptissä. Thaimassa ostarilla tuote maksaa sen mitä hintalapussa/viivakoodissa on. Niin kuin Suomessakin. Egyptissä hinta nousee usein kassalla turistin huomaamatta.

90% Egyptiin matkanneista sairastuu ripuliin. Vertailun vuoksi olen käynyt 7 kertaa Thaimaassa eikä kertaakaan mitään! :)

• Myös palloa kiertäny

Mikäs vika Kanariansaarissa muka on?

Loistava ilmasto vuoden ympäri (ei liian kylmä, ei kuuma, ei liikaa satele)

Eurooppalainen maa, eurot käy. Leppoisa espanjalainen poco loco meininki olematta kuitenkaan mikään vinosilmien mellakkapaikka kuten Thaimaa.

• tutan kaameus

Egypti on paska maa...Olen reissannut yli 50 maassa..Egyptissä sain pahimman paskataudin mitä milloinkaan ja missään..kymmenen päivää tuplasti antibioottikuurit ja tiputukset.
      Huijaus ja näpistelyyritykset aivan jatkuvaa...
      Miettikää hyvät ihmiset, minne matkustatte.

• larbo

Minä en ole ainakaan ollut rasisti , mutta tosiasia nyt on vaan niin että kukaan ei halua tänne sosiaalituilla eläviä pakolaisia, varsinkaan jos suurin osa pakolaisista on elintasopakolaisia , niinkuin näyttää olevan.Se fakta että viimeisen parinvuoden aikana pakolaisten määrä on kasvanut silmissä esimerkiksi helsingissä, ja steissillä yms muilla metroasemilla viettää aikaa jos minkänäköistä ulkomaalaistaustaista , useimmiten ei kuitenkaan afganistanilaisia tai irakilaisia , tai somaleita , vaan jotain muita kansallisuuksia.En siis ole rasisti , mutta en halua myöskään tuijotella maleksivia elintasopakolaisia, joita nykyään näkyy melkein jokapaikassa pääkaupunkiseudulla, luulen että seuraavissa vaaleissa nationalistiset ja äärioikeistolaiset puolueet saavat valitettavasti paljon ääniä.

• Espanjasta päivää!
        larbo kirjoitti:

Minä en ole ainakaan ollut rasisti , mutta tosiasia nyt on vaan niin että kukaan ei halua tänne sosiaalituilla eläviä pakolaisia, varsinkaan jos suurin osa pakolaisista on elintasopakolaisia , niinkuin näyttää olevan.Se fakta että viimeisen parinvuoden aikana pakolaisten määrä on kasvanut silmissä esimerkiksi helsingissä, ja steissillä yms muilla metroasemilla viettää aikaa jos minkänäköistä ulkomaalaistaustaista , useimmiten ei kuitenkaan afganistanilaisia tai irakilaisia , tai somaleita , vaan jotain muita kansallisuuksia.En siis ole rasisti , mutta en halua myöskään tuijotella maleksivia elintasopakolaisia, joita nykyään näkyy melkein jokapaikassa pääkaupunkiseudulla, luulen että seuraavissa vaaleissa nationalistiset ja äärioikeistolaiset puolueet saavat valitettavasti paljon ääniä.

Onko Suomeen jo perustettu äärioikeistolaisia puolueita?

• herpes84

persrako repesi Sharmissa myös minullakin. Paska lensi kaaressa viikon päivät, mutta onneksi basaarikauppiaat sai palkattua suihinoton kautta keräämään ripuli pois. Myivät sitten tyhmille finskituristeille matkamuistona. Toisena päivänä räjähti perinteinen basaaripommi ja kranaatinsiruja lensi 50 turistin perseeseen. Onneksi kuitenkin ehdin piiloutua Hamasin käyttämään aseiden salakuljetustunnelliin jossa paraikaa piestiin naisia ruoskilla.
      Lentokentällä passintarkastaja kävi hiplaamaan munia, mutta torjuin yrityksen paikallisiin tapoihin kuuluvalla emäpierulla.

• Nasar

Olen asustanut Thaimaassa, egyptiä kiertänyt 14 kertaa. Kanarialla, englannissa, Jordaniassa, Vietnamissa, Espanjassa jne...
      Tiedätkö millaiset palkat egyptissä on? Jos mulla olisi samanlaiset, niin itsekin yrittäisin huijata usein niin hömelöjä turisteja...
      Joka maassa tulet löytämään ystävällistä ja epäystävällistä porukkaa aivan varmaan. Thaimaassakin katuäiti nipistää vastasyntynyttä vauvaansa saadakseen sen itkemään, keräten säälipisteitä ja ehkä muutaman killingin enemmän ohikulkevalta turistilta.
      Kuka ei haluaisi parempaa elämää??!! Rahaa, ruokaa kotiin ja perheelleen?
      Ja mitenkäs me eurooppalaiset monesti suhtaudutaan esim. tummaihoisiin tai mulatteihin? Se missä egyptiläinen pyytää rahaa niin joku suomi-mies saattaa vetää turpaan...

Minä suosittelen ettei kannata matkustaa minnekään tai tavata ketään ihmisiä, saati sitten vieraasta maasta tulevia... Kannattaa pysyä kotona omassa huoneessaan, oman itsensä ihanassa seurassa niin ei ainakaan tule ahdistelluksi tai huijatuksi.

ELÄMÄ ON!

• lehru-65

olen kuullut ja nähnyt ko. maasta palaviia lomalaisia: hieno maa ja eksoottinen, mutta aina sieltä joku tauti jää niinkuin viimeksi perhetutuilla kaikilla kauhea ripuli ja vatsatauti

• hitman-yks

suomessakin jo huijataan kuten muissakin länsimaissa ihan teollisesti. mainonnalla luvataan vaikka mitä seikkoja, ja opetetaan että tarvitset sitä ja tätä ja ilman sitä et voi olla tyytyväinen ja muutkin sitä ostavat jne. vain että kulutusjuhla jatkuisi. kuinka moni täällä on rehellinen loppuun asti eikä vedä "kotiinpäin" tilaisuuden tullessa?

on suoranaista kaksinaamaisuutta tämäkin ketju pullollaan

• HR

Ei ollut vatsavaivoja Egyptissä tai reissusta palattuanikaan. Kiinnitimme kavereideni kanssa huomiota käsihygieniaan eli käsihuuhdetta mukaan ja sitä pitää käyttää tiuhaan tahtiin. Jos ripuli iskee, paikallisista apteekeista saa lääkettä, joka tehoaa nopeasti. Ei tarvitse kuluttaa lomaa hotellin vessassa.

• Vince

Meneppä Gambiaan niin et enää ikinä halua Afrikan mantereelle, sen verran stressaavaa on se pummiminen "iloisuus ja vieraanvaraisuus". Kaikki alkaa heti kentältä, sun laukku häviää bussista ja kohta se on jonkun "avuliaan" kärryissä eikä ole antaa femmasta takasi vaan 20 egee vaihtaa omistajaa 35 metrin matkan työnnöstä. Sääliksi kävi hyväuskoisia vanhuksia joita kusetettiin "autettiin" joka helvetin paikassa. Kättelet viikon aikana enemmän ku pressa koko kaudellaan yhteensä. Ei perkele kyllä lomasta nauttii enemmän jossain ihan muualla, eikä tämä ole rasistinen mielipide. Minulla ei ole mitään vastaan eri rotuisia ihmisiä, en tykkää vaan tunkeilusta ja ryöstämisestä.

• lemacon

Olemme myös matkustelleet jonnin verran- ja sellaisen periaatepäätöksen olemme tehneet, että toista kertaa emme missään nimessä milloinkaan matkusta islamilaiseen maahan.
      Pysyttelemme länsimaisessa maastossa- paljon varmempaa ja turvallisempaa, sekä jollain lailla tuntee itsensä tasa-arvoiseksi.
      Rättipäät pysykööt lestissään.

• ws

Kävin pari vuotta sitten egyptin hurghadassa ja täytyy kyllä sanoa, että uudestaan en menisi. Tammikuussa siellä oli n. 20 astetta lämmintä ja kylmä tuuli. Lämpötilastahan ei egyptiä itseään voi syyttää, vaan itse valitsimme huonon ajankohdan matkustaa..
        Olen matkustellut melko monessa maassa ja oikeastaan missään kohteessa ei ole pelottanut kävellä illalla yksin hotellille, mutta egyptissä en olisi kävellyt edes läheiseltä rannalta takaisin. Pimeän tultua ei näy missään paikallisia naisia tietystikään, vaan pelkkiä miehiä ja lähes kaikki joiden ohi kävelee huutelevat jotain ja tulevat juttelemaan. Päivisin ei yhdenkään kaupan ohi voinut kävellä ilman, että kaupan oven edessä seisova mies ei olisi tullut lähes kädestä kiskomaan sisälle.
        Itse haluan lomallani käydä myös tanssimassa jossain yökerhossa tai muussa sellaisessa eikä niitä hurghadassa liiemmin ollut tarjolla (islamilainen maa kun on), joten sekin vaikuttaa hieman "tuomiooni":)
        Ainut hyvä puoli egyptissä oli ehdottomasti ruoka. Se oli todella hyvää:)

• nagrattaa

kunhan vain muistaa se eccokenkäinen, teboilin t-paitainen suomalainenkin pysyä sitten lestissään eikä
        lähde sieltä mökistään minnekään.
        Jos nyt sitten kerran kesässä kävis jätskit syömässä naapurikylän grillillä.
        Ulkomaalaiset pysykööt siellä kaameassa ulkomaassaan, hui.

• hhhhhh111

samaa mieltä 2 kertaa olen käynnyt ja ihan samaa huijausta jatkuvasti tosi paska meste beiruttia voin suositella lämpimästi

• 0 olle

on se perkelettä!

• 0 olle

oottako käyneet

• 0 olle
        0 olle kirjoitti:

oottako käyneet

Aivan hirveä paikka, en koskaan mene sinne !

• 0 olle
        0 olle kirjoitti:

Aivan hirveä paikka, en koskaan mene sinne !

En koskaan mene enää muslimi maihin, mieluiten vaikka kanarian saarille!

• veli virveli
        0 olle kirjoitti:

En koskaan mene enää muslimi maihin, mieluiten vaikka kanarian saarille!

El Gouna oli aivan hyvä paikka, jos olisi ollut lentokenttä joku toinen kuin Hurthaga!

• joutomies
        veli virveli kirjoitti:

El Gouna oli aivan hyvä paikka, jos olisi ollut lentokenttä joku toinen kuin Hurthaga!

Joo,käytiin vuosi sitten El Gounassa, paikka oli ok. ainoastaan se lentokenttä Hurthaga oli pettymys, eikö ne matkailuviran omaiset voisi saada siihen jotakin tolkkua, koska lähes kaikki lennot
        tulee sinne samana päivänä, joten ruuhka on melkoinen , silloikin oli 1000 lomalaista samaan aikaan
        pienessä tilassa, ja tupakointi pitäisi kieltää myöskin tulevilta matkustajilta odotustilassa, missään muualla ei ole vastaavaa toimintaa , kuin Egyptissä! En kyllä enää lähde Egyptin matkalle! Sitten
        käytiin Kairossa, ajettiin 450km pikkubussilla, kun oli pari matkalaista vähemmän, olisi saatu oikea
        parempi auto,menihän se,yövyttiin 5 tähden hotellissa, laitettiin kortit postiin, ei ole tullut vieläkkään, vaikka on lähes vuosi matkasta? Kyllä me ainakin kartamme Egyptiä, ja emme koskaan
        tule uudelleen sinne matkustamaan?

• MM99

Luettujen kertomusten perusteella kumminkin voi sanoa n. 99% käyneistä suosittelevan tätä paikkaa (mikä tahansa forum, millä tahansa kielellä...itseasiassa taidat olla ensimmäinen negatiivisen kommentin antaja jonka löysin..). Ettei nyt ollut vain syy matkailijoissa itsessään?

• joutomies

Ja se jatkuva käsi desi, joka kerta kun käsittelet seteleitä, onko se muissa matka kohteissa tälläistä????

• matkamies maan
        joutomies kirjoitti:

Ja se jatkuva käsi desi, joka kerta kun käsittelet seteleitä, onko se muissa matka kohteissa tälläistä????

Niin, jos laitetaan muslimi maita matkustusjärjästykseen, niin Turkki on ykkönen, myös Tunisia OK.
        muihin maihin en lähde!!

• minä vaan

Näin on!!

• vi
        minä vaan kirjoitti:

Näin on!!

Saatana, minä almuja anna heille!

• openwater
        vi kirjoitti:

Saatana, minä almuja anna heille!

Olen käynyt kolme kertaa Egyptissä ja aivan mahtava maa. Minun mielestäni paras matkakohde missä olen käynyt voittaa jopa Thaimaan. Ihmiset ovat tosi ystävällisiä. Naisena tosin häiritsee että todella harva nainen on töissä ja suurin osa tapaamistani egyptiläisistä oli miehiä. Ensimmäisellä matkakerralla en oikein osannut vielä suhtautua yli-innokkaisiin kaupustelijoihin jotka tietysti yritti saada parhaan hinnan maan tavan mukaisesti. Toisella kerralla osasin jo suhtautua heihin huumorilla ja tietenkin olin jo itsekin oppinut tinkaamaan.

• en suosittele!

Vai eikö ole sisälukutaitoa?

• muumimummu
        joutomies kirjoitti:

ihqu joutomies, jaan mielipiteesi El Gounasta, tuosta aidosta ihanasta Ulkomaasta jossa Life is at it should be :) Kunhan ei vaan tarvitsisi kärsiä sitä Hurghatan lentokenttää. Huaaaah!

• M&T

Olisiko mahdollisesti oma käytöksesi ollut syynä tuohon kohteluun, olemme olleet 10 kertaa Egyptissä, eikä meitä olla koskaan kohdeltu huonosti, päinvastoin egyptiläiset ihmiset ovat erittäin ystävällisisä ja avoimia. Suosittelemme lämpimästi matkaa Egyptiin.

• kokemus opettaa

Valitettavasti myos itse koin samoin. Olin innoissani ja avoin uusien asioiden ja ihmisten ja kulttuurin kohdatessani, mutta ikava kylla loma oli huono. Vietin lomani 2 vk Sharmissa ja miesystavani ei voinut kavella metria kauempana minusta. Olisivat koko ajan ostaneet minut...Raivostuttavaa kun paalla oli sakki ja silti sovinistiset miehet huuteli ja katsoi "silla silmalla".

En enaa ikina mene, niin se vaan on. Kylla niidenkin siella pitaa oppia kunnioittamaan naisia ja turisteja jotka haluavat lomailla eivatka tulla huijatuiksi koko ajan. Hyva kun ihmiset kertovat kokemuksiaan, nain ne ketka todella haluavat tinkia ja olla varuillaan koko ajan, voivat Egyptiin matkustaa. Eri asia onkin sitten "all inclusive" hotellit joissa on kuin herran kukkarossa. Itsellani oli omatoimimatka ja vuokrattu loma-asunto, joka ei todellakaan ollut hyva idea tallaisessa maassa. ( pahoittelen aakkosten puuttumista- olen Kanadassa talla hetkella ja taalla palvelu pelaa ja on ystavallista! )

• reissuun vaan taas

Kun pakko on matkustaa jonnekin muuhun maahan, jossa toinen uskonto kuin itsellä, ehkä toinen ihonvärikin, toisenlainen kaupankäynti kulttuuri kuin siellä kotikaupungissa Suomessa, kaikki on toisenlaista kun on kotona tottunut.
      Pitäisiköhän pysyä sitten kiltisti kotona, oisko se mitään?
      tai lomailla Ruotsissa tai Saksassa tms.
      Olen Egyptini, Turkkini ja Intiani käynyt ja tiesin jo TULLESSANI että varmasti yritetään huijata, ostaa, pakkomyydä mutta kun en antanut mahdollisuutta niin minkäs hyö tekivät? Jämäkkänä kun pysyy ja eikä nyt usko kuin lapsi joka asiaa, niin hyvin meni. Totta kai olen maksanut muutaman euron verran ylimääräistä ja ostanut väärästä kaupasta, mutta en ole joutunut kerjuulle sen vuoksi.
      Muuten se länsimaalaisiin halveksivasti suhtautuminen, on joskus meille vaikkapa nyt suomalaisille oooiiiikein terveellistä. Ohoh, emmekö olekaan valioihmisiä?

• näkökulma

Egypti joutui pahoihin vaikeuksiin 90-luvulta terroristi-iskujen takia...vaikutti koko talouden ketjuun. Tuttavaperheeni liikkeet Kairossa menivät konkurssiin, ja palkat tosi huonoja. Lisäksi siellä uskotaan, että länsimaalaiset ovat todella rikkaita. Ehkä hieman ymmärrystä asiantilaan tämän taustan takia. Viranomaisten korruptio samaa kuin jossain Brasiliassa - poliisit alipalkattuja. Tämä ei tietysti oikeuta huijauksiin mutta monella iso perhe elätettävänä...minkäs teet?

• Mies Lahti

Mun mielestä vaa tuntuu siltä,että noi tummat latinolaiset /slaavit vaa syntyy"huijareiksi..eli on jo geeneissä.:D.kokemusta löytyy.Verrataan esimerkiksi vaikka Kiinalaisii,Japanilaisii ja yleensä Aasian maihin..ne on vaa rehellisempiä ja hyväkäytöksisiä.

Ja yks tässä viestiketjussa sano osuvasti,että ei Suomessa ulkomaalaisia turisteja huijata ja tyrkytetä kaiken maailman rihkamaa ja revitä baarii tai ravintolaa puoliväkisin esim.Kreikassa tai Turkissa ne "sisäänheittäjät" rupee huutelemaa rivoja,jos et suostu menemää heidän baariinsa tai ravintolaansa.Mulle nimittäin kävi näin.

En vaa pidä näistä tummista LIPEVISTÄ karvaisista latinoista/..en voi sille vaa mitää.Mutta mä en ole rasisti,koska pidän Aasialaisista.

Nii ja olen mies ja kyllä se Suomi "Justiina" hakkaa latinonaisen sata nolla:D

Ja noitten pakolaisten ylimielinen asenne varmaa jo häiritsee monia suomalaisia,kuten esim.minua.
        Mistä ne oikeesti on ylpeitä ??:D Siitäkö,kun pääsivät tänne karuu pohjolaa turvaan ja pois "uppoavasta laivasta"(omasta kotimaastaan).?? No tää oli vaa mun näkemys/kokemus.

• soikka63

Ei se kaupankäynti ole pelkkää kusetusta, vaan elämäntapa ja sellainen turisti on ihan itse hölmö, jos maksaa yli puolet pyydetystä. Sharm El Sheikhissä varsinkin Naama Bayn alue oli minusta kerrassaan viehättävä, koska siellä kaikki oli lähellä. Kairon reissukin sujui mukavasti, kun vaan asennoitui oikein. Lähtisin heti uudestaan, jos perstasku kestäisi.

• finne___

Miesystäväni käväisi juuri Egyptissä sukeltamassa ja kertoi siitä kuinka osa muista turisteista oli valitellut lentokoneessa päällekäyviä myyjiä ja huijareita. Olivat kyllä itsekin törmänneet sellaiseen toimintaan, mutta esimerkiksi Aasiassa matkustaneena se ei tuntunut kovin kummalliselta. Totuus on se, että oli kyseessä mikä tahansa lomakohde, paikalliset näkevät turistit kävelevänä lompakkona, josta yritetään repiä kaikki hyöty irti. Miesystäväni oli viitannut kintaalle kaikille paikallisille jotka olivat pyrkineet puheille ja yrittäneet houkutella teelle yms. Ei niihin kokemuksiin kannata keskittyä, jatkaa matkaansa eikä ole kiinnostunut. Thaimaassa eräs paikallinen kauppias kävi minun käteeni kiinni kun olimme menossa syömään, mistä minä säikähdin ja miesystäväni kyllä suuttui. Kauppias säikähti sen verran, että loppu loman saimme olla rauhassa.

• liisumiina

kävin itse oisko ollu huhti toukokuussa sharm el sheikissä. matka oli suuri pettymys en ikinä mene uudestaan matkaopas,palvelu,hotelli ja kaikki ihan surkeaa :D

• marduZ

Tultiin just Gran Canarialta.
      Rahastuksen makua oli sielläkin.
      mm. San Fernandon markkinoilla tuli käytyä. Siellä kannattaa pitää rahoistaan kiinni. Muualta saa ihan samoja tavaroita puolet halvemmalla! Tinkiä varsinkin kannattaa niin paljon kuin kehtaa, jos vähäänkään tuntuu liian kalliilta kannattaa jättää tavarat ostamatta. Pikkukaupoissa ei ollut hinnat esillä puolissakaan tuotteissa, joten mitään ei kannata ostaa kysymättä mitä maksaa. Sekä aina piti katsoa saiko oikein rahasta takaisin, eräs pikkukaupan myyjä antoi aina hirveän kasan pikkuhiluja takaisin ja aina puuttui senttejä.
      Afrikkalaiset naiset oli törkeyden huippu, niin röyhkeitä huijareita.

Suosittelen mieluummin Rodosta. Rodoksella oli kiva shoppailla, mutta se ei ole talven lomakohde.

• karitapio 99
      • Lomalle vaan,

Olimme lomalla El Gounassa tässä vastikään ja se paikka oli mainettaan PALJON parempi !! Liikaa haukuttu paikka ja ihmiset ennakkoluuloisia jo sinne mennessä. Oli erittäin siisti paikka ja sopiva sellaiselle turistille joka ei kaipaa iltarientoja, koska se on rauhallinen lomailu paikka.Kauppiaat ovat toki innokkaita myymään, mutta sekin riippuu turistista ,että mitä on ostamassa. Ei tullut ripulitautia meille kenellekään, olihan meillä käsidesi mukana jota käytimme jatkuvasti. Varkaita siellä ei ollut ,laukut voi jättää aivan huoletta jos uimaankin meni. No ,se lentokenttä siellä,,,,, olihan sekin kokemus, mutta ei millään pahalla. kaikki riippuu turistista , niin metsä vastaa kun sinne huudetaan !! Meitä kohdeltiin kuin prinsessoja !

• next year again

ei ollut pettymys. Se on juuri niin, että "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan". Hurghadassa oltiin pari viikkoa, ihmiset siellä oli tosi mukavia, ystävällisiä. Paikallisesta matkatoimistosta ostettiin retkiä ja hyvin sujui kaikki. KÄytiin sukeltelemassa ja snorklaamassa, Luxorissa käytiin paikallisen oppaan kanssa ( 9 hengen porukka, oltiin ainoat suomalaiset). Olipa kiva matka, ensi vuonna uudestaan, näkemistä oli pajon. Ostoksia ei tehty eikä kukaan mitään pahemmin tyrkyttänyt. Kommunikoitiin englanniksi ja ranskaksi, muutama sana arabiaakin osataan. Rahaa ei mennyt juuri nimeksikään. Hei, huumoria mukaan, Egypti ei ole Suomi.

• LopenKyllästynyt

Egypti on totaalisen surkea paikka, en ole ikinä ollut noin sikamaisessa paikassa. Hotellien astiat olivat todella likaisia, arvatkaa että vitututtiko kun näki miten pojat pesi astioita? Haalealla vedellä vaan huuteli, siihen loppui meidän ruokailut hotellissa.
        Paikalliset ovat kuin pikkulapsia, nahistelevat ja välillä tappelevat kuin pahaiset kakarat. Otin lähes 10 minuuttia videolla heidän touhujaan, ensin huudettiin toisille ja sit alkoi kerääntyä porukkaa ja kohta alkoi käymään mäiske. Tuttavani esitti että laita jonnekin nettin video, en kehtaa. Oli sen verran tyhmää touhua. Tappelu loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin ja sen jälkeen huudeltiin toisille ja häivyttiin maisemista

• oplkwikjds
        LopenKyllästynyt kirjoitti:

Egypti on totaalisen surkea paikka, en ole ikinä ollut noin sikamaisessa paikassa. Hotellien astiat olivat todella likaisia, arvatkaa että vitututtiko kun näki miten pojat pesi astioita? Haalealla vedellä vaan huuteli, siihen loppui meidän ruokailut hotellissa.
        Paikalliset ovat kuin pikkulapsia, nahistelevat ja välillä tappelevat kuin pahaiset kakarat. Otin lähes 10 minuuttia videolla heidän touhujaan, ensin huudettiin toisille ja sit alkoi kerääntyä porukkaa ja kohta alkoi käymään mäiske. Tuttavani esitti että laita jonnekin nettin video, en kehtaa. Oli sen verran tyhmää touhua. Tappelu loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin ja sen jälkeen huudeltiin toisille ja häivyttiin maisemista

varaa parempaan hotelliin? Turhaa valitttaa, jos on niin hölmö että menee johonkin yhden tähden hotelliin.
        Egyptissä kannattaa ottaa vain ja ainoastaan all inclusive.

• @pina

Eikös tämä ole Suomessakin melkein jokapäiväistä? ;)

• LopenKyllästynyt
        @pina kirjoitti:

Eikös tämä ole Suomessakin melkein jokapäiväistä? ;)

Hotellin piti olla korkea tasoinen, siltä se vaikuttikin mutta käynti keittiössä muutti käsityksemme totaalisesti. Astioita ei yksinkertaisesti pessä kunnolla, ne huudellaa vaan ja kannettaan märkinä takaisin pöytään. Hotelli oli tjäreborin mukaan korkea tasoinen. päällisin puolin olikin, moni muukin valitti likaisista astioista. Luulen että likaisuus johtuu siitä että naisia ei ole töissä keittiössä, ne ovat huomattavasti siistimpiä

• uuvestaan millon vaa

Hotellin piti olla korkea tasoinen, siltä se vaikuttikin mutta käynti keittiössä muutti käsityksemme totaalisesti. Astioita ei yksinkertaisesti pessä kunnolla, ne huudellaa vaan ja kannettaan märkinä takaisin pöytään. Hotelli oli tjäreborin mukaan korkea tasoinen. päällisin puolin olikin, moni muukin valitti likaisista astioista. Luulen että likaisuus johtuu siitä että naisia ei ole töissä keittiössä, ne ovat huomattavasti siistimpiä

myökin olimma juuri. Pidin paikasta tosi paljo enemmän kuin Sharmista vaikka Sharmissa olin 5tähden upeassa Jolie Ville Mövenpickissä, Hurghadassa 2 hotellissa,jossa jäi pistorasiat käteen yms. ja nyt makaan kaiken lisäksi sairaalassa kunnon taudin saaneena. Sharmissa oli oikeasti rosvoja, mutta Hurghadassa pilke silmä kulmassa kun lähti bazaareille, sai monta hyvää ostosta tehtyä ja monta suuttunutta myyjää peräänsä =) näin se pitääkin olla. Matkailu avartaa ja maassa maan tavalla.

• jukkap.
        oplkwikjds kirjoitti:

varaa parempaan hotelliin? Turhaa valitttaa, jos on niin hölmö että menee johonkin yhden tähden hotelliin.
        Egyptissä kannattaa ottaa vain ja ainoastaan all inclusive.

olen samaa mieltä,että hotellista kannattaa maksaa hiukan enemmmän.
        silloin saa parempaa laatua niin asumisen kuin ruuan suhteen.olin
        itse hurghadassa joulukuussa eikä minulla ole suuurempaa valittamista.
        hotelli oli huippuhyvä niin ruuan kuin palvelunsuhteen. mitään en
        sieltä ostanut joten huijatuksi en tullut.kaiken tavaran saan täältä
        suomesta jos haluan.

• v

egypti on parhain tuntemani maa!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      150
      4409
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      197
      3950
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      31
      2671
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2452
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1780
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      1525
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1434
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1311
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1129
    Aihe