Mikä ihme voi olla syynä, että vaikka Ms on Suomessa niinkin yleinen neurologinen sairaus, suhtautuvat lääkärit siihen niin, että sitä aletaan tutkia viimeisenä, kun ensin on tutkittu kaikki potilaankin mielestä epätodennäköisimmät taudit... Ja sitten kun luulisi heidän tietävän, että joka potilaalla voi Ms olla erilainen, niin ei kun jauhavat vaan sitä yhtä ja samaa, että ei se EHKÄ sitä ole, vaikka itsekin niin paljon sairaudesta tietäessäni ymmärrän, että Ms-oireitahan nämä ovat... Ja vedotaan ulkoiseen habitukseen, tyyliin " et vaikuta/näytä ms-potilaalta..!" Miten helv... se nyt aina ulos näkyisi, jos sillä hetkellä sattuu olemaan kävely suht vakaata ja ei pahin väsymyskohtauskaan päällä ja meikkiä naamassa :) Joskus tekisi mieli sanoa, että tulepa kotioloja katsomaan, kun en jaksa muuta, kuin maata :(((((
Lääkäreiden vähättelevä suhtautuminen MS-tautiin..
2
427
Vastaukset
- Väsähtänyt
Oon ihan samaa mieltä sun kanssa. Itsekin saatan näyttää ihan terveeltä esim. lääkäriin astellessani koska meikkaan. Ilman meikkiä ei paljoa viitsi kotoa ulos poistua. Ystäväni näki mut eräs päivä ilman meikkiä ja sanoi että mä näytän tosi sairaalta. Ja tosiaan kävely-ym. ongelmat ei oo välttämättä jokapäiväsiä tai just sillä hetkellä vuorokaudesta kun menee lääkärillä käymään. Myös mieliala voi olla suht pirtee välillä. Itselläni tilanne on kuitenkin ollut pitkään semmoinen, ettei jaksa normaaleja kotihommia entiseen tapaan, tai ainakin on välillä otettava torkut, että jaksaa edes jotain tehdä.
- lääkärikirja
oireista löytyy paljon yhteistä ja usein syy ei tarvitse edes olla neurolooginen. Lääkäri tietää liudan sairauksia, jotka oireilevat juuri tuolla kuvaamallasi tavalla. Ms-taudilla ei myös ole erityistä tunnusmerkkiä päälisin päin, joten tarkka syy oireille selviää tutkimuksilla. Tuskin kukaan haluaa saada diagnoosia sairaudesta jota ei sairasta, varsinkaan neurologisesta. Jos potilasta ei tutkita kuvausmenetelmällä, ei myöskään potilas voi tehdä itselleen ms-disgnoosia.
Ms-tauti on erikoinen sairaus, johon ei ole parantavaa lääkettä, joten vain oireilevaa vaivaa voi hoitaa, ei ms-tautia.
Lääkärin vastaanotolla älä kysy, että onko minulla ms-tauti, vaan mikä minulla on , kun minulla on sellaisia ja sellaisia ja sellaisia... oireita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999