Onko kellään kokemuksia siitä, että pitkään käytettynä kortisoni tipat (Oftan dexa ja dexa clora) aiheuttaisivat verensokerin nousua. Minulla on noussut nyt pari kuukauden käytön aikana verensokeri 4-5 mmol:sta nyt 7-8 mmol:iin. eli aika paljon ...
Kortisonitipat ja verensokerin nousu
kortisoni
1524
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 1
Vanhimmat
Itse olen käyttänyt aika vakituiseen yli 3 vuotta kortisonitippaa silmään eikä ole vaikuttanut sokeriarvoihin. Kun taas söin suun kautta liki puoli vuotta kortisonia melko isolla annoksella, alkoi sokeripitoisuus nousta mutta silloinkin oli siinä 6-7 välimaastossa. Kun lopetin suun kautta kortisonin ja jatkoin edelleen kortisonitippaa, sokeriarvot laskivat. Itsellä ei siis mitään viitteitä että kortisonitipat aiheuttaisi diabeettista kuvaa, enköä muutenkaan usko siihen. Ensinnäkin tippana hoito on paikallishoitoa eikä rasita koko kehoa ollenkaan samalla lailla kuin suun kautta otettava lääke. Ja lääkepitoisuus on varsin pieni. Esim. 10mg/ml tiputettuna tunnin välein klo 7-22 tekee 15 kertaa/tippaa/vrk. Ja kun yksi tippa on noin 50 mikrolitraa, silmään menee 750 mikroa silmätippaa (eli siis alle yhden millilitran) eli vrk-annos ei tiuhallakaan tiputuksella ole edes tuota 10 mg. Ja paikallishoitona se ei edes rasita muuta kehoa kuten tabletti.
Verensokerin nousun takana voi olla muut syyt. Mutta kannattaa kysyä lääkäriltä. Oliko sokeriarvosi otettu paaston jälkeen aamulla? Jos sinulla ikä alkaa painaa voi pelkkä ikäkin selittää sokerinousun.