ALMAGEST pari tuhatta vuotta sitten Egyptissä vanhalla kreikan kielellä. Ἡ μεγάλη σύνταξις. Almagest-nimi on peräisin kirjan arabiankielisen version nimestä al-kitabu-l-mijisti eli 'suurin kirja. Eurooppaan kirja nimittäin tuli arabian kielisenä laitoksena. Sitten se vähitelleen saatiin latinaksi. Englannin kieltä ei ollut vielä keksitty. (Wiki.)
Missä sijaitsivat ne tähtitieteen laitokset, joista Ptolemaios sai tietonsa? Irakissa, Iranissa, Intiassa......? Entä se kuuluisa kreikkalainen viisaus? Oliko se kokonaan vai vain osaksi itämaista perua?
Ptolemaios kirjoitti suuren kirjansa
nelkyt viis
1
217
Vastaukset
Eiköhän se Ptolemaios hankkinut tietonsa kotikaupunkinsa Aleksandrian suuresta kirjastosta. Hänen tiedetään käyttäneen lähteenään kreikkalaisten tieteilijöitten kirjoituksia, ei lähi-Idänstä peräisin olevia tietoja.
Kreikkalainen viisaus on on suurilta osin kreikkalaisten itsensä kehittämää, tosin he itse ajattelivat perineensä sen egyptiläisiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381