teillä on preussinsinisen (tunnetaan myös pariisin-,berliinin- ja kiinansinisena) käytöstä?
Olen luopunut sen käytöstä sen läpitunkevan vahvuuden vuoksi. Se tulee esille erityisesti silloin, kun käytän sitä suoraan pigmenttinä tempera- tai akryylimaalauksessa. Värejä sekoittaessa sininen jotenkin jää peittoon ja tulee esille vasta maalatessa ja aina liian voimakkaana. Väri tuntuu tarttuvan ja leviävän kaikkialle ja se istuu tosi lujassa, jos joutuu väärään paikkaan. En ole käyttänyt enää öljymaalauksissakaan preussinsinistä.
Misssä ja miten käytätte sitä, minkä vuoksi? Saaako sillä tai antaako se jotakin, jota ei voi muilla väreillä korvata? Tenkö jotakin "väärin" sen käytössä?
Millaisia kokemuksia
15
1058
Vastaukset
- yksi vain
käyttänyt preussia juuri koskaan. En yksinkertaisesti pidä väristä, sen vihertävään taipumus on mielestäni hieman vastenmielinen. Suosin kylmempiä sinisiä melkein aina.
TAidegrafiikassa taas preussin käyttö on hieman erilaista, koska painovärit käyttäytyvät eri tavalla kuin esim. öljyvärit. - .Taidemaikka.
Totta, preussinsininen on aika dominoiva väri. Itse olemme neuvoneet oppilaillemme että esimerkiksi "atverben blue"-ta voi mainiosti käyttää muunmuassa taivaansinisen kuvaamiseen kun sitä sekoittaa titaanium valkoiseen. Kun sitä taas sekoittaa sinkinvalkoiseen niin siitä kaskas katoaakin äkkiä se dominointiominaisuus, eli se ei enää peitäkkään niin hyvin. Useinmiten sen tuloksen näkeekin vasta hiukan myöhemmin eikä esimerkiksi työstäessään. Juuri sen monet kokevat hankalaksi.
Jotkin "väripainotteiset" ammattitaiteilijat tykkäävät kovasti käyttää preussinsinistä sekoituksissaan sen ominaisuuksien vuoksi.
Tuon kirjoituksesi perusteella en ainakaan minä pysty sanomaan teetkö väärin tai oikein, mutta ainahan kaikenlaista kannattaa kokeilla. - olivetree
kokemuksia on. Tunnetaan ilmeisesti myös prussian blue nimellä? Muistan joskus käyttäneeni preussinsinistä juuri sen kuultavuuden takia. Sekoitettuna alizarin crimsoniin sillä saa tummia, melkein mustaakin mustempia varjoja, joissa on läpikuultavuutta. Tämä siis öljyväreillä.
Nykyisin käytän pääosin cobaltin sinistä, aitoa sellaista. Joskus harvoin lämpimämpää ultramariinia ja myös joskus kylmempää manganese blue. Tätä viimeistä tulee joskus maisemassa käytettyä. Aika usein käytän sinisenä myös luumustaa, joka valkoiseen taitettuna tulee sinertäväksi.- olivetree
väärin. Se oli tietenkin viridian mitä tuli sekoitettua sen alizarinin kanssa.
olivetree kirjoitti:
väärin. Se oli tietenkin viridian mitä tuli sekoitettua sen alizarinin kanssa.
tässä taannoin kun täällä keskusteltiin harmaista, niin siinä yhteydessä minäkin totesin, että alizar-viridian-yhdistelmällä saa "dramaattisen" mustan. Mutta tuota alizar-preussinsinistä voisi kokeilla, sillä saattaa saada oikean sysimustan. Pidän vain juuri nyt paussia maalaamisessa ja palasin vuosien takaiseen puupiirrokseen, jos siitä vielä jotain saisi irti. Ensimmäiset pari laattaa menivät kyllä mopelle mutta ei auta vielä heittää kesken. Pitää palata tuohon mustaan sitten joskus.
- Artti
Se on voimakas väri ja ilmeisesti onnistuu , jos käyttää kerrosmaalausta, eli antaa kuivua ennenkuin jatkaa, jolloin se ei leviä ympäriinsä.
- veldes
Preussinsininen on yksinomaan lasuuriväri. Ultramariinin päälle kuullottamalla syntyy syvä kirkas sininen.
Preussinsininen kadmiuminpunainen=värikäs musta
Preussinsininen alitsariininpunainen poltettu umbra= värikäs musta
keltaisten ja ruskeiden kanssa saa voimakkaita vihreitä
Itse käytän sitä mustiin ja osana talvista pakkastaivasta
Onko vastaasi tullut väriä sap green,saftgrun,vert de vessie, sapgroen eli sama vihreän sävy eri kielillä.
On tuossa avattu tuubi enkä tiedä sille oikein järkevää käyttöä, tuntuu niin ällöltä sävyltä.tullut mieleeni, mutta en ole liioin laseerausta paljon tehnytkään, alla primamaalari kun lähinnä olen.
Vastauksessasi jää hiukan epäselväksi, ovatko nuo kaikki väriyhdistelmät laseerauksia eli onko tuo yksi umbra, joka on ensin laseerattu alizarinilla ja se sitten se pr.sinisellä? Muuten erinomaista tietoa, kiitos siitä.
Mainitsemaasi vihreää en tunne. Yleensä sekoitan itse vihreät. Valmiita vihreitä käytän vähän ja niitäkin lähinnä sekoituksiin. Käytössä minulla on maanvihreä(terra verte), joka sopii sellaisenaan mm. kaikkiin maisemiin, viridian alizarin kanssa mustiin ja harmaisiin ja kromioxidi.- veldes
ilpittore kirjoitti:
tullut mieleeni, mutta en ole liioin laseerausta paljon tehnytkään, alla primamaalari kun lähinnä olen.
Vastauksessasi jää hiukan epäselväksi, ovatko nuo kaikki väriyhdistelmät laseerauksia eli onko tuo yksi umbra, joka on ensin laseerattu alizarinilla ja se sitten se pr.sinisellä? Muuten erinomaista tietoa, kiitos siitä.
Mainitsemaasi vihreää en tunne. Yleensä sekoitan itse vihreät. Valmiita vihreitä käytän vähän ja niitäkin lähinnä sekoituksiin. Käytössä minulla on maanvihreä(terra verte), joka sopii sellaisenaan mm. kaikkiin maisemiin, viridian alizarin kanssa mustiin ja harmaisiin ja kromioxidi.Annoin nyt ristiriitaista tietoa sinulle kun puhuin pelkästä lasuuriväristä vaikka se sitä onkin. Nämä mustat on sekoituksia paletilla. Miksei onnistuisi myös laseeraamalla en ole kokeillut.
Tuo laseeraus on siitä hieno tekniikka että valmis maalaus näyttää eri valaistusolosuhteissa paljon elävämmältä, se jotenkin kuin vaihtaisi väriä eri valoissa.
Grafiikassakin on värejä kerroksittain ei kuitenkaan toimi samoin kuin öljyväri. Ilmeisesti tuo välivernissa aiheuttaa sen kolmiulotteisuuden.
Voisiko joku palstalaisista enemmän opiskellut valaista asiaa. Uskoisin tästäkin tekniikasta olevan uutta tuoretta tietoa. - Eve-Lisa
veldes kirjoitti:
Annoin nyt ristiriitaista tietoa sinulle kun puhuin pelkästä lasuuriväristä vaikka se sitä onkin. Nämä mustat on sekoituksia paletilla. Miksei onnistuisi myös laseeraamalla en ole kokeillut.
Tuo laseeraus on siitä hieno tekniikka että valmis maalaus näyttää eri valaistusolosuhteissa paljon elävämmältä, se jotenkin kuin vaihtaisi väriä eri valoissa.
Grafiikassakin on värejä kerroksittain ei kuitenkaan toimi samoin kuin öljyväri. Ilmeisesti tuo välivernissa aiheuttaa sen kolmiulotteisuuden.
Voisiko joku palstalaisista enemmän opiskellut valaista asiaa. Uskoisin tästäkin tekniikasta olevan uutta tuoretta tietoa.Preussin sävytettyjä värejä yleensä minä käytän paljon silloin kun maalaan ulkona kirkkaassa luonnonvalossa. Siloin ne ikäänkuin pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Tosin ne sävyt sitten taas vastaavasti hieman latistuvat keskinkertaista himmeämmässä valaistuksessa.
- Artti
Laimennettuna eli ohennettuna niillä voi tietenkin tehdä lasuureja! Valkoisen lisäys vähentää värin voimakkuutta. Valkoinen olisi parempi levittää lasuuriin erikseen.
- Artti
Varjojen värit eivät ole niiin kirkkaita. Sap Green sopisi varjojen väriksi lehdistöihin.
- veldes
Artti kirjoitti:
Laimennettuna eli ohennettuna niillä voi tietenkin tehdä lasuureja! Valkoisen lisäys vähentää värin voimakkuutta. Valkoinen olisi parempi levittää lasuuriin erikseen.
Teetkö itse lasuureja minkä verran, onnistuuko se tärpätillä ja öljyllä. Olen luullut siihen tarvittavan dammariakin aika paljon, antaa kuultavuutta ja väri varmasti tarttuu. Dammari on vaan niin voimakkaan tuoksuista että itseäni alkaa oksettaa.
Veikko Kiljusen kirjassa puhutaan mastiksista joka kävisi dammarin tilalle, oletko koskaan kokeillut, onkohan siinä kuinka voimakas tuoksu? - Artti
veldes kirjoitti:
Teetkö itse lasuureja minkä verran, onnistuuko se tärpätillä ja öljyllä. Olen luullut siihen tarvittavan dammariakin aika paljon, antaa kuultavuutta ja väri varmasti tarttuu. Dammari on vaan niin voimakkaan tuoksuista että itseäni alkaa oksettaa.
Veikko Kiljusen kirjassa puhutaan mastiksista joka kävisi dammarin tilalle, oletko koskaan kokeillut, onkohan siinä kuinka voimakas tuoksu?Kuivuu nopeammin maalausnesteellä. Teen laseerauksia , aihe vaatii.
- Nimimerkkkki
Artti: sap green lienee hyvä pohja teoriassa noh itse käytän kyllä valmis vihreitä mutta käytännössä vain yhden pigmentin vihreitä. ja presusin sinistä käytän aika vähän kun tehtaan laatu jota vasta omistan on hieman pettymys. mutta sen halusin sanoa että akryylissä usein ei aitoa ole vaan joku sekoitus no en ole koskaan nähnyt ja olen oppinut että ei toimi akryylin sideaineiden kanssa yhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1232427
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4302222Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981210Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?141023- 45869
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16867Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34810Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109806Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.254781Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte168742