Eilen sain "idiksen" käydä Googlessa ,olin tosi utelias tietämään muutamista Suomen kielen sanoista, kuinka niitä nytyään käytetään ja onko se tullut "maantavaksi" Ottaa käytetyä sanastoa kieliopillisesti oikeiksi ,siis hyväksytään niinsanottuja Slangi sanoja jo myos.
Nämä sanat, joita tutkin, olikin hyvin olleet kiinnostulsen kohteena.Sana Viipeellä, Jonka olen itse kuullut Suomessa asuessani sanottavan Viiveellä. Ja toinen sana jota ihmettelen on Pedata,kyllä minä olen nämä 75 v itse petannut petini .
On tullut jotenkin mieleeni, ettei Suomenkieli enään olekkaan kelvannut tähän ,hienompaan kielenkäyttöön.
Ruotsalaiset bedd. --Englanti:Bed,--Saksa:bett.
Koittakaapa sanaa Viive, muuttaa Viipe muotoon, --Viivytellä,--Viivyttää,--Viivästyä,--Viivytys,--Viivähtää,
tai,Viivästy.-- eihän ne taivu. Vai kuinka on?
Toisesta sanasta Peti saa mielestäni aivan kauheita muotoja ,koittakaapa sitä taivuttaa.
Käytetty kieli ja kielioppi
20
836
Vastaukset
- Hintriika*
Suomenkielen sääntöjen (astevaihtelu) mukaan oikeat taivutusmuodot ovat peti, pedin ja viive, viipeen. Vertaa; lieve, liepeen tai verbissä hiipiä/hiivin, hiivit, hiipii.
Puhekielessä minäkin sanon petin tai viiveen. En minä äiti-sanaankaan pane deetä kuin kirjoittaessani, koska d on kirjain, joka ei luontevasti kuulu puheeseeni.
Mutta kielioppisäännöt eivät ole muuttuneet miksikään.- 9
tuosta viive-sanan taipumisesta. Onneksi katsoin netistä, ja, niin kummallista kuin se onkin, noinhan se kieliopin mukaan taipuu.
En silti koskaan, en kuuna kullan valkeana ole kuullut, saati nähnyt sitä niin kirjoitettuna.
----------------- - Viiveellä
Pyydän anteeksi, kun nyt pienoisella VIIVEELLÄ tähän kommentoin. Googlen kielioppi on kuulkaas Googlen kielioppi. On aina tarkistettava asiat muistakin tietolähteistä.
Te siis sujuvasti suostutte sanomaan, että tulin tänne pienoisella viipeellä. Joopasejoo. - Viiveellä
tulin nyt vielä kerran vähän niinku säälistä antamaan Googlen ohittavaa pätevää tietoa, ollos hyvä:
http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=41
Mars mars astevaihtelun saloihin :) En viipyile enää viiveessä, mutta puutun siihen, että kielestä kirjoitettaessa kirjoitetaan pienellä: suomen kieli, sanat rikseen.
Muistan, että asiasta käytiin keskustelua muutamia kuukausia sitten. Toisten mielestä yhteen, toisten mielestä isolla Ässällä, mutta loppujen lopuksi asia meille selvisi: suomen kieli.
:)- Hintriika*
Makriina kirjoitti:
En viipyile enää viiveessä, mutta puutun siihen, että kielestä kirjoitettaessa kirjoitetaan pienellä: suomen kieli, sanat rikseen.
Muistan, että asiasta käytiin keskustelua muutamia kuukausia sitten. Toisten mielestä yhteen, toisten mielestä isolla Ässällä, mutta loppujen lopuksi asia meille selvisi: suomen kieli.
:)Hyvä, Makriina. Huomasinpa tuolla viestissäni kirjoittaneeni sanat yhteen, vaikka varsin hyvin tiedän, että pitää olla: suomen kieli. Adjektiivissa "suomenkielinen" sanat tietenkin kirjoitetaan yhteen.
Tuo viive-sana on kyllä sellainen, että minäkin hämmästyin ekan kerran kuullessani sen jossakin mediassa oikein taivutetettuna. Ei tulisi mieleenkään puhekielessä sanoa muuta kuin "viiveellä". Kuitenkaan en lieve-sanaa ole koskaan taivuttanut muotoon "lieveellä" vaan oikeaoppisesti "liepeellä". Tottumus on toinen luonto! - 7
Hintriika* kirjoitti:
Hyvä, Makriina. Huomasinpa tuolla viestissäni kirjoittaneeni sanat yhteen, vaikka varsin hyvin tiedän, että pitää olla: suomen kieli. Adjektiivissa "suomenkielinen" sanat tietenkin kirjoitetaan yhteen.
Tuo viive-sana on kyllä sellainen, että minäkin hämmästyin ekan kerran kuullessani sen jossakin mediassa oikein taivutetettuna. Ei tulisi mieleenkään puhekielessä sanoa muuta kuin "viiveellä". Kuitenkaan en lieve-sanaa ole koskaan taivuttanut muotoon "lieveellä" vaan oikeaoppisesti "liepeellä". Tottumus on toinen luonto!moniko ymmärtäisi sanan viipeellä merkityksen. Kun kuitenkin, ainakin minun mielestäni, pääasia on, että informaatio ymmärretään, käyttäisin versiota viiveellä.
Monestihan kuulee väärintaivutetun sanan, vaikkapa kaalta. Jokainen silti hyvin ymmärtää, että se tarkoittaa kaalia. - pilvi*
7 kirjoitti:
moniko ymmärtäisi sanan viipeellä merkityksen. Kun kuitenkin, ainakin minun mielestäni, pääasia on, että informaatio ymmärretään, käyttäisin versiota viiveellä.
Monestihan kuulee väärintaivutetun sanan, vaikkapa kaalta. Jokainen silti hyvin ymmärtää, että se tarkoittaa kaalia.hyväksy sanaa viipeellä, en silti ole kuullut sitä käytettävänkään.Tuntuu ennemminkin väärin ymmärretyltä sanalta.
- Hintriika*
pilvi* kirjoitti:
hyväksy sanaa viipeellä, en silti ole kuullut sitä käytettävänkään.Tuntuu ennemminkin väärin ymmärretyltä sanalta.
TV-uutisissa olen kuullut useammankin kerran tuon "viipeellä". Myös sanomalehtien uutista olen lukenut, niin oudolta kuin se äkisti useimpien korvaan kuulostaakin. "Viipyä/viivyn/viipyvät" hyväksyy kai jokainen.
Tarkistin asian vielä Finnspell- oikeinkirjoitusohjelmalla (ja uhrasin siihen yhden kerran rajoitetusta oikeudestani). Sekin korjasi "viiveellä"-sanan muotoon "viipeellä". Ei tämä siis mikään minun pakkomielle ole! En ole suomen kielen sääntöjä laatinut. - Ramoona*
Hintriika* kirjoitti:
TV-uutisissa olen kuullut useammankin kerran tuon "viipeellä". Myös sanomalehtien uutista olen lukenut, niin oudolta kuin se äkisti useimpien korvaan kuulostaakin. "Viipyä/viivyn/viipyvät" hyväksyy kai jokainen.
Tarkistin asian vielä Finnspell- oikeinkirjoitusohjelmalla (ja uhrasin siihen yhden kerran rajoitetusta oikeudestani). Sekin korjasi "viiveellä"-sanan muotoon "viipeellä". Ei tämä siis mikään minun pakkomielle ole! En ole suomen kielen sääntöjä laatinut.Sanaa viive voi taivuttaa joko viiveen : viiveeseen : viiveiden tai viipeen : viipeeseen : viipeiden.
Lähde Kotus eli Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=496&s=2612 - Hintriika*
Ramoona* kirjoitti:
Sanaa viive voi taivuttaa joko viiveen : viiveeseen : viiveiden tai viipeen : viipeeseen : viipeiden.
Lähde Kotus eli Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.
http://www.kotus.fi/index.phtml?i=496&s=2612Ramoona löysi ratkaisun "riitaan" - ja johan helpotti, ettei kielikorva sittenkään ole ihan homeessa, vaikka hyljeksii toista muotoa! Samaa koitus-sivua minäkin yritin ensin etsiä, mutta en kai ollut tarpeeksi pitkäjännitteinen.
Kokeilin muuten uudesta Finnspellissä ja se hyväksyi sittenkin molemmat muodot.
Kiitos Ramoonalle! - pilvi*
Hintriika* kirjoitti:
Ramoona löysi ratkaisun "riitaan" - ja johan helpotti, ettei kielikorva sittenkään ole ihan homeessa, vaikka hyljeksii toista muotoa! Samaa koitus-sivua minäkin yritin ensin etsiä, mutta en kai ollut tarpeeksi pitkäjännitteinen.
Kokeilin muuten uudesta Finnspellissä ja se hyväksyi sittenkin molemmat muodot.
Kiitos Ramoonalle!onnistuneita. Onneksi saa itse valita mitä käyttää :D
- 23
Hintriika* kirjoitti:
Tarkistin asian vielä Finnspell- oikeinkirjoitusohjelmalla (ja uhrasin siihen yhden kerran rajoitetusta oikeudestani). Sekin korjasi "viiveellä"-sanan muotoon "viipeellä". Ei tämä siis mikään minun pakkomielle ole! En ole suomen kielen sääntöjä laatinut.mutta mutta minä viivyn,niin että älkää piipykö viipeellä, Mikä teitä viivyttää ,viipeelläkö.
- Laritsa M
Näillä palstoilla kätetty suomenkieli on häpeäksi opettajille. Yhdyssanat kirjoitetaan melkein aina erilleen. Yleensä kirjoittaja tulee kuitenkin oikein ymmärretyksi. Mitään vahinkoa ei koidu, vaikkei tulisikaan.
Olen kummastellut joskus miksi suomenkieleen on keksitty tarpeettomia sanoja, vaikka monet kansainvälisetkin ymmärretään. Esim. puhelin voisi hyvin olla telefooni j.n.e.
Joskus 70-luvun alussa Tietokoneyhdistys tai sen edeltäjä RK-yhdistys oli päättänyt laatia alan sanaston oikein sanakirjan muotoon. Käsiini joutui eräänlainen raakaversio sanastosta. Se kyllä julkaistiin, mutta ei se oikein ottanut tuulta. Onneksi. Tietokone olisi tiedin, lajittelukone lajitin ja tähän tapaan.
Kun selaan sanakirjoja, yritän löytää synonyymiä sanalle ´kyyny´. Kaikista ei löydy. Kyyny on tihru.- 20+19
olevaa jätettä, poroja, karstaa ,rähmää, kyyny ei sanoisi mulle mitään. Tyynyn ja kyytön sekasikiö :)
- Katleija yksi
20+19 kirjoitti:
olevaa jätettä, poroja, karstaa ,rähmää, kyyny ei sanoisi mulle mitään. Tyynyn ja kyytön sekasikiö :)
Aika jännää, kun minullekin muljahti kyyttö mieleen.
- toisiaan, en muista
mssä ketjussa. Kysyn mieluummin mikä saa kuvittelemaan että opettajat olisivat jotain muuta kuin ihmiset yleensäkin.Olen ollut opettajana suurissa kouluissa ikäni ja voin vakuuttaa että aina löytyy jossain luokassa ja
jokaisessa opettajainhuoneessa Monica, Seku, ynnä muita sen tyyppisiä ihmisiä jotka varmasti saavat muut haukuttua pitkin ja poikin lähes joka päivä oppilaista nyt puhumattakaan.Jälki-istuntoa vielä uhkausten kera vielä lukukauden viimeisenäkin päivänä.He nääs pitävät puoliaan.Ei väliä miten muiden käy.Olen lukijana täällä mutta kirjoittelemaan en ole ryhtynyt.Meitä opettajia on paljon Suomessa, eläkeikäisiäkin. toisiaan, en muista kirjoitti:
mssä ketjussa. Kysyn mieluummin mikä saa kuvittelemaan että opettajat olisivat jotain muuta kuin ihmiset yleensäkin.Olen ollut opettajana suurissa kouluissa ikäni ja voin vakuuttaa että aina löytyy jossain luokassa ja
jokaisessa opettajainhuoneessa Monica, Seku, ynnä muita sen tyyppisiä ihmisiä jotka varmasti saavat muut haukuttua pitkin ja poikin lähes joka päivä oppilaista nyt puhumattakaan.Jälki-istuntoa vielä uhkausten kera vielä lukukauden viimeisenäkin päivänä.He nääs pitävät puoliaan.Ei väliä miten muiden käy.Olen lukijana täällä mutta kirjoittelemaan en ole ryhtynyt.Meitä opettajia on paljon Suomessa, eläkeikäisiäkin.Hän on saattanut syntyä vielä Venäjän autonomian vallitessa maassamme, ei se meitä pieniä kansakoululaisia olisi mitenkään kiinnostanut.
Hyvin työlleen omistautunut hän oli. Kannusti luokkansa oppilaita kun tähän oli aihetta. Usein ei kai sitten ollut - huonojakin päiviä hänelläkin oli.
"Te sydänmaan peikot, ette tule löytämään tällä edistymisellä kadunlakaisijan työtä merkittävämpää työtä", hän saattoi räyhätä.
Ei kai ketään oppilasta koivupuisella karttakepillään näpeille lyönyt, mutta useita hän omaan opettajan pöytäänsä hakkasi säpäleiksi.
Kaipa oma 'kela' päässäni jo pyörii taaksepäin, kun usein vielä muistan tätä opettajaa hänen henkilökohtaisen kannustamisensa takia.
luulen "tuntevani" ihan pikkusen sinua UM,sinä olet niitä persoonallisuuksia,jotka vähät välittävät muitten arvosteluista....miksi pitäisikään. Nauratti kyllä tuo sinun viive-tutkiskelusi.
Tuolla Eesti-jutussani puhuin tästä kielenoppimisesta, minä olen niin onneton,että ekaluokan matikankokeessa,on tallessa muuten, sai ysin,kun yks plus kaks oli väärin...tässähä myö kirjotellaan.
Ite en oo koskaan puuttunut toisten "väärinkirjoituksiin", miksi pitäisikään. Oikeestaan päinvastoin,tykkään "väärinkirjoituksista" kuin täydelleen hiotusta tekstistä.
Oon ollu jonkun kerran oikolukijana jonkun kirjailijaplantun käsikirjoitukseen, se menee minulta ihan sujuvasti ja rukseja tulee arkin oheen ronskisti.
Täälläkin automaattisesti heti lukiessaan huomaa ns."virheet", helekuttiiko niistä.
Eller hur menar du!
Perskules,ettei fennomaanit,vai mitä ne ovatkaan, taas suutu.mutta nykyisillä kirjoitustaidoillani ei ole kehumista,.
Huomaan usein kirjoittavani väärin ,mutta miksi niitä korjaamaan ,ei näitä (rokumeteerata)kuitenkaan.
Mielelläni annan puheenaihetta juuri sellaisesta aiheesta ,joita on jo täälä pohdittu , sehän kiinnostaa-
Vaikka aiheita kyllä riittää ,kunhan vaan sais ne kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893358
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342584- 802373
- 802333
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402036Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201673- 121666
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil351583