Kotikoiraksi???

lk

Sopiiko lyhytkarvainen saksanseisoja harrastus- ja seurakoiraksi?? Metsästämisestä en tiedä paljon mitään, mutta onko lyhytkarvaisen saksanseisojan pakko päästä metsälle ja kärsiikö kauheasti jos ei pääse? Onko kellään pelkästään kotikoirana? Asiallisia vastauksia kiitos. :)

10

1671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Mutta tosiaan, liikuntaa ja tekemistä se tarvitsee paljon: sekä ruumiillista että älyllistä. Terve rotu, ja liikuntahan on osa terveyttä. Saksanseisojat ovat väsymättömiä työ- ja harrastuskoiria.

      • ihan...

        Saksanseisojat ovat väsymättömiä METSÄSTYSkoiria, joita ei missään nimessä suositella pelkiksi seurakoiriksi tai "harrastus" koiriksi. Lyhytkarvaisia rekisteröidään vuosittain 200-300 pentua ja hyvin harva kasvattaja edes myy pentuja ei-metsästäjille. Ne harvat jotka myyvät ovat tietysti henkeen ja vereen sitä mieltä, että se sopii erinomaisesti pelkäksi seurakoiraksi, mutta älä usko: myyjällä on todennäköisesti pentue sellaisesta yhdistelmästä joka ei taustojensa puolesta kelpaa niille, jotka rotua tuntevat paremmin.

        Jos harkitset seisojaa, älä kysele täällä. Ota yhteyttä rotujärjestön pentuvälitykseen ja jalostusneuvojiin ja keskustele heidän kanssaan seisojan sopivuudesta omiin tarkoituksiisi. Heiltä saat puolueettomia todellisen asiantuntijan mielipiteitä.

        Yhteystiedot löytyvät http://www.saksanseisojakerho.fi


      • Hukka-Musti
        ihan... kirjoitti:

        Saksanseisojat ovat väsymättömiä METSÄSTYSkoiria, joita ei missään nimessä suositella pelkiksi seurakoiriksi tai "harrastus" koiriksi. Lyhytkarvaisia rekisteröidään vuosittain 200-300 pentua ja hyvin harva kasvattaja edes myy pentuja ei-metsästäjille. Ne harvat jotka myyvät ovat tietysti henkeen ja vereen sitä mieltä, että se sopii erinomaisesti pelkäksi seurakoiraksi, mutta älä usko: myyjällä on todennäköisesti pentue sellaisesta yhdistelmästä joka ei taustojensa puolesta kelpaa niille, jotka rotua tuntevat paremmin.

        Jos harkitset seisojaa, älä kysele täällä. Ota yhteyttä rotujärjestön pentuvälitykseen ja jalostusneuvojiin ja keskustele heidän kanssaan seisojan sopivuudesta omiin tarkoituksiisi. Heiltä saat puolueettomia todellisen asiantuntijan mielipiteitä.

        Yhteystiedot löytyvät http://www.saksanseisojakerho.fi

        Kyllä minä ainakin tunsin jonkin aikaa sitten nimenomaan lyhytkarvaisen saksanseisojen, jota ei lainkaan käytetty metsästtksessä, vaan harrastustoiminnassa. Sillä oli kärrytkin, jossa veti tavaroita kaupasta kotiin ja sen omistajat harrastivat sen kanssa vesipeltastusta sekä talvisin valjakkohiihtoa. Samassa perheessä oli kaksi lasta ja asuivat kerrostalossa. Koira vaikutti tyytyväiseltä ja ystävälliseltä.

        Minäkin olen väliin harkinnut pitkäkarvaisen saksanseisojan hankkimista, vaikka metsästys ei kiinnosta tipan vertaa.


      • Troll-o-meter
        ihan... kirjoitti:

        Saksanseisojat ovat väsymättömiä METSÄSTYSkoiria, joita ei missään nimessä suositella pelkiksi seurakoiriksi tai "harrastus" koiriksi. Lyhytkarvaisia rekisteröidään vuosittain 200-300 pentua ja hyvin harva kasvattaja edes myy pentuja ei-metsästäjille. Ne harvat jotka myyvät ovat tietysti henkeen ja vereen sitä mieltä, että se sopii erinomaisesti pelkäksi seurakoiraksi, mutta älä usko: myyjällä on todennäköisesti pentue sellaisesta yhdistelmästä joka ei taustojensa puolesta kelpaa niille, jotka rotua tuntevat paremmin.

        Jos harkitset seisojaa, älä kysele täällä. Ota yhteyttä rotujärjestön pentuvälitykseen ja jalostusneuvojiin ja keskustele heidän kanssaan seisojan sopivuudesta omiin tarkoituksiisi. Heiltä saat puolueettomia todellisen asiantuntijan mielipiteitä.

        Yhteystiedot löytyvät http://www.saksanseisojakerho.fi

        Huomauttaisin, että tämä Hukka-Musti on elämäänsä kyllästynyt palstan vakiotrollaaja. Luepa hänen vanhoja viestejään:

        Norjan harmaasta kirjoittaa näin:
        "harmaat nauttivat uusien asioiden oppimisesta, kuten tokoilusta, jossa opetetaan kaiken maailman temppuja. Rotu sopii myös agilityyn, vepeen ja vetotehtäviin. Seurakoira rodusta on kehittymässä"

        Koiran valinnasta sorsastukseen:
        "Noutajaksi sopii kyllä melkein mikä tahansa keskikokoinen koirarotu vinttikoirista rekikoiriin ja paimenkoirista nöffeihin. Noutaminen ei ole niin suuresti metsästysviettinen käyttömuoto, vaan siinä opetetaan koira >>noutamaan>> samoin kuin keppiä vedestä ja palloa maalta."

        Muita viisauksia:

        "Kyllä koirille on metsästysvietti niin luontainen ilmiö, että vaikka lhasa apsolle saa opetettua taidon ajaa riistaa. Minun tuttuni lhasa apso oppi ajamaan jäniksiä ja kettuja,"

        "Mistä tahansa koirasta saa metsästyskoiran, kun opettaa ajamaan riistaa."

        "Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti."


        Don't feed the troll.


      • Hukka-Musti
        Troll-o-meter kirjoitti:

        Huomauttaisin, että tämä Hukka-Musti on elämäänsä kyllästynyt palstan vakiotrollaaja. Luepa hänen vanhoja viestejään:

        Norjan harmaasta kirjoittaa näin:
        "harmaat nauttivat uusien asioiden oppimisesta, kuten tokoilusta, jossa opetetaan kaiken maailman temppuja. Rotu sopii myös agilityyn, vepeen ja vetotehtäviin. Seurakoira rodusta on kehittymässä"

        Koiran valinnasta sorsastukseen:
        "Noutajaksi sopii kyllä melkein mikä tahansa keskikokoinen koirarotu vinttikoirista rekikoiriin ja paimenkoirista nöffeihin. Noutaminen ei ole niin suuresti metsästysviettinen käyttömuoto, vaan siinä opetetaan koira >>noutamaan>> samoin kuin keppiä vedestä ja palloa maalta."

        Muita viisauksia:

        "Kyllä koirille on metsästysvietti niin luontainen ilmiö, että vaikka lhasa apsolle saa opetettua taidon ajaa riistaa. Minun tuttuni lhasa apso oppi ajamaan jäniksiä ja kettuja,"

        "Mistä tahansa koirasta saa metsästyskoiran, kun opettaa ajamaan riistaa."

        "Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti."


        Don't feed the troll.

        Kumma juttu, että nimimerkki Troll-o-meter ei ole ollut aiemmin käytössä. Koitin näet myös penkoa sinun viestejäsi.

        Ennen kuin rupeat muita mollaamaan, niin ota käyttöön joku vakituinen nimimerkki, niin näemme, millainen nössöttäjä olet itse. Kaiva se jänis pois housuistasi ja valitse itsellesi nimimerkki tänne keskusteluun.

        Raukkis koittaa pysytellä siis piilossa vaihtelemalla nimimerkkiään siirryttyään viestustä toiseen.


      • Sekatyökoira
        Troll-o-meter kirjoitti:

        Huomauttaisin, että tämä Hukka-Musti on elämäänsä kyllästynyt palstan vakiotrollaaja. Luepa hänen vanhoja viestejään:

        Norjan harmaasta kirjoittaa näin:
        "harmaat nauttivat uusien asioiden oppimisesta, kuten tokoilusta, jossa opetetaan kaiken maailman temppuja. Rotu sopii myös agilityyn, vepeen ja vetotehtäviin. Seurakoira rodusta on kehittymässä"

        Koiran valinnasta sorsastukseen:
        "Noutajaksi sopii kyllä melkein mikä tahansa keskikokoinen koirarotu vinttikoirista rekikoiriin ja paimenkoirista nöffeihin. Noutaminen ei ole niin suuresti metsästysviettinen käyttömuoto, vaan siinä opetetaan koira >>noutamaan>> samoin kuin keppiä vedestä ja palloa maalta."

        Muita viisauksia:

        "Kyllä koirille on metsästysvietti niin luontainen ilmiö, että vaikka lhasa apsolle saa opetettua taidon ajaa riistaa. Minun tuttuni lhasa apso oppi ajamaan jäniksiä ja kettuja,"

        "Mistä tahansa koirasta saa metsästyskoiran, kun opettaa ajamaan riistaa."

        "Saksanseisoja on metsästysviettinen ja helposti koulutettava metsästyskoira. Kyllä siitä saa ajokoirankin, aivan varmasti."


        Don't feed the troll.

        Oon aika samaa mieltä että monetkoirat sopivat muihinkin tehtäviin kuin siihen, mihin rotu on alunperin kehitetty. Se on yksilökysymys ja kouluttajan taidoistakin riippuva asia. Ei noutajan ole pakko olla noutaja. Itse tunnen metsästäjän, jonka karhukoira hoitaa mainiosti noutajan hommat. Monet kissatkin oppivat noutamaan. Itselläni on saksanseisoja/labradorinnoutajasekoitus ja kyllä se haistelee jäniksen jälkiä siihen malliin, että varmasti oppis ajamaan, kun annettais opetella. Norjanharmaa sopii mainiosti vetokoiraksi, jos se on riittävän hyvin koulutettu ja tottelevainen ja sama pätee varmaan agilityyn. Mutta jos haluaa varta vasten vaikka noutajan niin kannattaahan se sitten ottaa noutaja. Mutta jos on jo jokin koira, niin samahan se on opettaa se koira mahdollisimman moneen hommaan, niin ei tarvi olla kymmentä hurttaa ja koiralla on tekemistä ympäri vuoden.


      • niin...
        Sekatyökoira kirjoitti:

        Oon aika samaa mieltä että monetkoirat sopivat muihinkin tehtäviin kuin siihen, mihin rotu on alunperin kehitetty. Se on yksilökysymys ja kouluttajan taidoistakin riippuva asia. Ei noutajan ole pakko olla noutaja. Itse tunnen metsästäjän, jonka karhukoira hoitaa mainiosti noutajan hommat. Monet kissatkin oppivat noutamaan. Itselläni on saksanseisoja/labradorinnoutajasekoitus ja kyllä se haistelee jäniksen jälkiä siihen malliin, että varmasti oppis ajamaan, kun annettais opetella. Norjanharmaa sopii mainiosti vetokoiraksi, jos se on riittävän hyvin koulutettu ja tottelevainen ja sama pätee varmaan agilityyn. Mutta jos haluaa varta vasten vaikka noutajan niin kannattaahan se sitten ottaa noutaja. Mutta jos on jo jokin koira, niin samahan se on opettaa se koira mahdollisimman moneen hommaan, niin ei tarvi olla kymmentä hurttaa ja koiralla on tekemistä ympäri vuoden.

        Kirjoitustyylistä päätellen taisit olla samaa mieltä itsesi kanssa...


      • Sekatyökoira
        niin... kirjoitti:

        Kirjoitustyylistä päätellen taisit olla samaa mieltä itsesi kanssa...

        Toki myös itseni kanssa olen samaa mieltä, se on yleistä, jos ei ole jakautunut persoonallisuus. Oletko sinä niin... erimieltä itsesi kanssa?


    • lukijaaa.

      Mulla on lyhytkarvainen saksanseisoja pari vuotta vanha. Se on totta, koira vaatii liikuntaa paljon. Harrastan metsästystä sen kanssa.

      Mielipiteeni on voit sitä käyttää kotikoirana, aluksi se on täynnä virtaa sitten iän myötä sopeutuu kotiisi jos meinaat käyttää kotikoirana aluksi varmasti tulee ongelmia sen kanssa. Kuten sanonta kuuluu "koira on kuin isäntänsä näköinen"

      Joku viestissä sanoi, että kannattaa kysyä asiantuntijalta, se on totta.

      • Mä täs

        Tietääkseni lyhytkarvaiset saksanseisoja on yksi kovapäisinpiä rotuja. Vaatii kovaa otetta omistajalta. Vähän jos ote repsahtaa, niin koira tekee mitä haluaa.
        Kaveri hiljan joutui lopettamaan uroskoiransa, kun se alkoi pomoilla. Ja se ei tosiaankaan ollut kaverin ensimmäinen tai ainoa koira. Ja osasi olla tiukka koirien kanssa. Nuoremmiten saikin pidettyä sen hyvin kurin alla (pysähtyi pillillä jänisajosta kuin seinään), mutta vanhemmiten ei enää kuria saanut.
        Mietippä kaksi kertaa haluatko, että sinulla käy niin. Lähes mikä tahansa muu rotu taitaisi olla helpommin kurissa pidettävä. Jos sinulla on luupäistä jo monen vuoden kokemus ilman ongelmia, niin eihän siinä sitten mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe