Itselläni siis tuo kyseinen oireyhtymä löytyy, ja siihen liittyvä hirsutismi myös. (En tässä sen tarkemmin kuvaile oireita ym, koska kohtalotoverit varmasti tietävät ne jo muutenkin.) Mahdollinen lapsettomuushan kuuluu osana tuohon "pakettiin" ja viime aikoina minua on alkanut askarruttamaan PCOS ja sen periytyminen lapselle, koska missään nimessä kyseistä harmia en haluaisi mahdollisille lapsilleni. Itselleni tuo "tauti" on aiheuttanut paljon surua ja murhetta, ja toisinaan tuntuu, että se valtaa mielen kokonaan ja vaikuttaa kokonaiseen hyvinvointiin ja itsetuntoon sekä myös miessuhteisiin. Toki ymmärrän myös, että on olemassa paljon pahempiakin sairauksia ja asioita, jotka periytyvät, tai joihin voi sairastua myöhemmin. Eikä elämää tietenkään voi täysin suunnitella, aina voi sattua mitä vain. Mutta ihan asiallisia vastauksia siis odottaisin, josko jollain on tietoa/kokemusta sen periytyvyydestä, tai voidaanko sen periytymistä edes mitenkään tutkia ennalta.
PCOS ja periytyvyys
2
487
Vastaukset
- anki32
En osaa valitettavasti vastata kunnolla kysymykseesi, mutta kerron omasta kokemuksestani. Itselläni myös PCO, mutta siskollani ei. Olen ymmärtänyt, että usein PCO:ta sairastavan lähisuvussa on diabeetikkoja, koska liittyyhän PCO sokeriaineenvaihdunnan häiriintymiseen. Molemmat isovanhempani isän puolelta olivat 2. tyypin diabetesta sairastavia, joten epäilen, että häiriöni juontaa juurensa sinne. Muita diabeetikkoja ei ole lähisuvussa. Nähtävästi PCO voi siis periytyä isänkin puolelta ja en tiedä, onko ihan sattumaa, kenelle lapselle/lapsenlapselle se tulee.
- Anonyymi
Kyllä se periytyy äidiltä tyttärelle erittäin vahvasti. Itsellänikin on PCOS, joka aiheuttaa valtavasti surua heikentyneine hedelmällisyyksineen. Äidilläni on myös sama, ja hän menikin tekemään minut koeputkihoidoilla. Olen tästä katkera hänelle. Miksi hän ei hyväksynyt kohtaloaan ja vaikka adoptoinut? Itse olen joutunut miettimään erittäin ankarasti, onko minulla oikeutta alkaa yrittää lasta ja levittää vaivaa eteenpäin. IVF:ään en lähde, se on selvä. Luomuraskaudessa on mahdollisuus, että hormonitasot ovat ajoittain normaalimmat ja lapsesta tulee terve.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767