Kaveri pelkästä säälistä?

Galluppi

Tuolla "Häpeätkö yksinäisyyttäsi?"-keskustelussa tuli puheeksi yksinäisten kutsuminen mukaan yhteiseen toimintaan pelkästä säälistä. Tahtoisin nyt kysyä kaikilta yksinäisiltä: Miten suhtautuisit siihen, jos joku soittelisi sinulle, kyselisi kuulumisiasi, kävisi kahvilla kanssasi ja kutsuisi sinut esim. kaveriporukan illanviettoihin pelkästään siksi, että hän tietää ettei sinulla ole ketään muutakaan? Hän siis tahtoisi ilahduttaa sinua eikä tietenkään kertoisi motiivinaan olevan sääli yksinäistä kohtaan, koska sellainen pahoittaisi varmaankin mielesi. Ottaisitko ennemmin tällaisen kaverin vai pysyisitkö yksinäisenä?

16

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niksi

Kiitos mutta ei kiitos.

• <

Niin kai sitä sanotaan että kavereita saa parhaiten kavereiden kautta, joten kyllä mulle kelpaisi kutsut kaveriporukan illanviettoihin, kunhan siellä saisi olla osa porukkaa...

• nnbvnvbnv

Voin pahoin jos olisin säälikaveri. Sillon kun joku mua pyytää jonnekkin niin haluan että seurani oikeasti kiinnostaa. Ei ole mitään hyötyä "tekohengityksestä", pelkästä oman kilven kiillottamisesta sillä, että otetaan joku yksinäinen säälistä mukaan, eikä olla oikeasti kiinnostuneita.

• ( ^^ )

että olisit illan ohjelma numero, tämän hyvätekijäsi keroisi selkäsi takana, kuinka raukka ja hölmö olet ja säälistä tuli kutsuneeksi.
      Pian huomaisit tämän kaveriporukan tietävän asiasi paremmin kuin itse konsanaan. Ystävyys tarvitsee yhden sylkykupin

• jejeje90

mulle kelpais, sais edes jotain tekemistä, vaikka joutuisinkin olemaan se kolmaspyörääää

• miult

• axf

Aina se yksinäisyyden voittaisi, kun saisi jotain vaihtelua iltoihin ja olisi muutakin sisältöä elämässä kuin pelkkä netti. Samalla sosiaaliset taidot pysyisi yllä ja pysyisi muutenkin paremmin perillä niistä asioista joista muut juttelee yms. Vuosien erakoitumisen jälkeen on vaikea saada kavereita, kun on niin syrjäytynyt kaikista kuvioista...

Jonotan vapaaehtoista ystävää SPR:n kautta, sitä voi muutkin kokeilla: http://www.redcross.fi/apuajatukea/ystavapalvelut/fi_FI/

• Hätävarakaveri

Kiitos ei.

Eräs tuttava muuten teki tätä. Hän raahasi mukanaan miespuolista sukulaistaan joka paikkaan, myös ns. tyttöjen iltoihin. Tilanne oli kiusallinen kaikkien kannalta. Varsinkin siksi, että tämä tuttava tiedotti (sukulaisensa selän takana), että pyysin nyt sukulaisenikin mukaan, kun hänellä ei ole ystäviä...

Eri asia olisi ollut, mikäli tuo mies olisi pyydetty mukaan tavallisena ystävänä, eikä häntä olisi leimattu joksikin "säälittäväksi sukulaisressukaksi".

• 8

Luitko ap:n viestin loppuun asti? Siinä luki selvästi näin: "Hän siis tahtoisi ilahduttaa sinua eikä tietenkään kertoisi motiivinaan olevan sääli yksinäistä kohtaan, koska sellainen pahoittaisi varmaankin mielesi."

• Hätävarakaveri
        8 kirjoitti:

Luitko ap:n viestin loppuun asti? Siinä luki selvästi näin: "Hän siis tahtoisi ilahduttaa sinua eikä tietenkään kertoisi motiivinaan olevan sääli yksinäistä kohtaan, koska sellainen pahoittaisi varmaankin mielesi."

Kiitos kysymästä 8, luin ap:n viestin loppuun asti.

Jos ihmisen mukaan pyytämisen motiivi on _sääli_, on se mielestäni väärin tätä mukaan pyydettävää kohtaan, vaikkei tämä mukaan pyydettävä ihminen sitä tietäisikään. Voihan ihmisen kutsua mukaan myös ystävyydestä eikä pyrkiä nousemaan toisen yläpuolelle säälimällä häntä...

• 8
        Hätävarakaveri kirjoitti:

Kiitos kysymästä 8, luin ap:n viestin loppuun asti.

Jos ihmisen mukaan pyytämisen motiivi on _sääli_, on se mielestäni väärin tätä mukaan pyydettävää kohtaan, vaikkei tämä mukaan pyydettävä ihminen sitä tietäisikään. Voihan ihmisen kutsua mukaan myös ystävyydestä eikä pyrkiä nousemaan toisen yläpuolelle säälimällä häntä...

Eikö sääli voi kertoa toisen yläpuolelle asettumisen sijaan puhtaasta välittämisestä? Itse säälin esim. sairasta vaariani, joka asuu vanhainkodissa kaukana lähimmistä omaisistaan eikä ole löytänyt mieluisaa seuraa osastoltaan. Vaarini kuluttaa päivänsä telkkaria katsellen ja nukkuen, ja omaisten puhelimet soi (myös) öisin kun vaari kaipaa seuraa... En aina jaksaisi vaarin soittoja, mutta joskus jään silti jututtamaan vaaria, kun sitä käy niin sääliksi. Asetunko siinä mielestäsi vaarini yläpuolelle, kun perimmäisenä motiivinani on silloin sääli?

Itse ainakin ymmärsin ap:n viestin niin, että säälin takana on välittäminen ja pyrkimys ilahduttaa yksinäistä, eikä mikään oman sädekehän kiillottelu, kun pääsee kertomaan muille että "minäpä olen niin hyvä ihminen että siedän tota v**un säälittävää yksinäistä Pertsaa jopa synttäreilläni!!1!1"

• Surullinen..

Mulla löytyy ainakin yksi sellainen kaveri, joka taitaa nykyään olla kaveri vain pelkästä säälistä. Kouluaikoina tutustuttiin ja meistähän tuli siinä sitten parhaat kaverit (ainakin minun mielestäni siis..), nykyään ei tätä kaveria enää paljon näy. Avovaimon nyt vielä ymmärtää, että se menee helposti kavereiden edelle, mutta jos omat vanhemmat ja sukulaisten vierailut menee aina (siis AINA) kaiken minun ehdottamani edelle, niin ei se ole enää oikeata, aitoa eikä todellista ystävyyttä. Tuosta on tullut kaverin vakio tekosyy kieltäytyä kaikesta mitä hänelle ehdotan. "Pitäis käydä iskän luona...", "Isoveli soitti just että pitäs käydä siellä", "Siskon luona täytyy pyörähtää", "Avovaimon porukoille ollaan just sillon menossa..." "Mökille, kauppaan, pihatöihin, toiselle mökille.." ja niin edelleen ja niin edelleen, selitys löytyy aina. Tämän kaverin kanssa vietämme aikaa vain ja ainoastaan silloin, kun hän sitä ehdottaa. Minun ehdotukset eivät koskaan käy, koska ovat jotenkin mystisesti aina päällekkäin jonkun muun asian kanssa jota ei missään nimessä voi siirtää, ei perua eikä ennen sitä eikä sen jälkeenkään voi nähdä (syystä joka on tuntematon).

Hän on minun kaverini joko vain säälistä (koska olen aina asunut ja ollut yksin eikä ole kovin montaa kaveria), tai sitten hän silloin tällöin haluaa nähdä minua sen takia, että itse höytyy siitä jotenkin. Eli tarvitsee/käyttää minua jonkin oman tarkoituksensa ajamiseen. Tai sitten kolmas vaihtoehto on yksinkertaisesti se, että hieman itseään täynnä oleva, valittava ja komenteleva mukamas-niin-olevinaan-aikuinen-24v.-avovaimo ("en haluu baariin ku siellä on vaan jotain 18v-teinejä") pitää kaveripoloista talutushihnassa. Jos asia on noin niin siinä tapauksessa minun käy kaveria sääliksi, eikä toisinpäin!

• ainakin mitenkä sellainen suhde toimisi.
      Toisihan se myös jotakin vaihtelua arkeen ja mieluummin ilmainen sääliystävyys, kuin maksullinen sääliystävyys.

• 0rre

Miksi tällainen kysymys on saanut 9 miinusääntä? Sehän on pelkkä kysymys, tahdotteko te muut yksinäiset sitten mieluummin että teidän mielipiteitä ei kysytä vaan teitä kohdellaan pelkältä mutu-tuntumalta? Mun mielestä sellainen sääli-kaveruus voisi olla ihan hyväkin juttu, vaikka ymmärrän hyvin niitä jotka ei pidä ajatuksesta... Onhan se jotenkin loukkaavaa jos pääsee mukaan juttuihin pelkästä säälistä. Mutta mun mielestä se tuntuu silti vähintään yhtä pahalta, kun kukaan ei välitä senkään vertaa että edes joskus soittaisi ja kysyisi onko kaikki ok.

• Marikal

Olen kokenut tarpeeksi usein sitä "mukana roikkumista", kävelet parin metrin päässä perässä ja olet muka porukassa muttet oikeasti ole. Nöyryyttävää. Eli mieluummin yksin yksinään kuin yksin seurassa.

• hyvältä

Sanan sääli käyttäminen ei ole kohdallaan ja ehdottaisinkin sen korjaamista sanalla houmaavaisuus, eli kun huomio toiset ihmiset ja pyytää heidät mukaan näi antaa yksinäiselle mahdollisuuden tutustua toisiin ihmisiin ja ehkäpä näin ystäviä löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2488
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2385
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1881
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1693
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1287
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1252
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1244
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      967
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      135
      884
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      873
    Aihe