MAKSALAATIKKO HIMO!!!

VASTATKAA PIAN

Hei!

Auttakee minua...on aivan kauhea himo syödä maksalaatikkoa, edes vähän. Kysynyt olen asiasta monelta taholta, mutta selkeää vastausta siihen ei ole. Eli söittekö/syöttekö sitä koskaan raskausaikana? en ole yhtään vielä syönyt, mutta tuolla se jääkaapissa kummittelee, vain haistanut olen sitä. :D Jos edes yhden ainoan kerran koko raskausaikana...voiko tosiaan aiheuttaa jotain se.

29

3952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami rv11
      • VASTATKAA.

Niin tiesinhän tuon mut jotku on noista suosituksista huolimatta syönyt sitä, kohtuudella. :D Voi että kun tätä himoa ei saa millään muulla korvattua. Suklaata ei haluta syödä, eikä karkkia tai muuta makeaa. Ainut himo mitä on raskausaikana ollu nyt niin hedelmät ja tuo pirun maksalaatikko. :))

Mites muut odottajat tai äipät? lisää mielipiteitä kiiiitos jo etukäteen.

• Miksi..

ihmeessä olet mennyt ostamaan sitä jääkaappiin kummittelemaan? Itse olen ajatellut jouluna vähän ottaa maksalaatikkoa, ihan pari suupalaa, mutta muuten olen aikonut välttää kokonaan. Itselläni se on ollut aina sellainen tärkein jouluruoka kinkun ohella, joten harmittaa ettei sitä tänä jouluna voi syödä..

Itselläni raskaus on jo melko pitkällä, nyt rv 30.. alkuraskaudessa en uskaltaisi ottaa yhtään.

• Rv 14+6

aion syödä jouluna vähän maksalaatikkoa, neuvolatätikin sanoi että noin pari desiä voi joulun kunniaksi syödä mutta ei mielellään enempää. Eli jos syöt nyt vähän, niin jätä sitten jouluna syömättä :)

• Kasvista!!!

vainko?? No eiköhän tuo määrä ole jo liian iso yhdelle henkilölle, vaikkei ole raskaanakaan??? Ajattele nyt pari desiä, sehän on puolet 400g rasiasta. Itse en ainakaan normioiloissakaaan ilettäisi syödä noin paljon yhdellä kertaa tai edes koko joulun aikana. Tuppaa olemaan jouluna muutakin ruokaa tarjolla liiankin kanssa.

• Tarjolla..
        Kasvista!!! kirjoitti:

vainko?? No eiköhän tuo määrä ole jo liian iso yhdelle henkilölle, vaikkei ole raskaanakaan??? Ajattele nyt pari desiä, sehän on puolet 400g rasiasta. Itse en ainakaan normioiloissakaaan ilettäisi syödä noin paljon yhdellä kertaa tai edes koko joulun aikana. Tuppaa olemaan jouluna muutakin ruokaa tarjolla liiankin kanssa.

kyllä, mutta kun nuo jouluruoat ei vain ole kaikkien mieleen! Maksalaatikko itselläni ainakin on yleensä se, mikä pelastaa jouluruoan kun muihin laatikoihin en koskisi pitkällä tikullakaan eikä nuo muutkaan joulun "herkut" tahdo mennä kurkusta alas. Olisihan se hurja määrä jos jouluruoalla söisi 200g ruokaa jotta edes pahin nälkä lähtisi..

Syö vain hyvillä mielin niitä muita joulun ruokia, kaikkille ne ei ole mieleen!

• tipitii..

ensimmäisen raskauden aikana maksalaatikkoa. sillä tavalla kausittain, en sentään jatkuvasti. ehkä kolmisen pakettia koko 9kk aikana. samaten maksamakkaraa söin, eikä noista mitään tullut.

oiskohan sulla raudanpuutetta??? minullakin on tässä raskaudessa ollut hirveä himo maksamakkaraan..

• ...............

Kyllä se maksalaatikko nyt vaan on kiellettyjen listalla. Maksapasteijaa saa luvan kanssa syödä jonkin verran, mutta maksalaatikon maksapitoisuus on huomattavasti suurempi kuin pasteijoissa. Ja nimenomaan kerta-annoksena saatu liian suuri määrä A-vitamiinia on se, joka kehitysvaurioita sikiölle aiheuttaa. A-vitamiini on sen verran hyvin tutkittu, että voidaan varmuudella sanoa, että suuremmat määrät sitä tutkitusti aiheuttavat lähes aina jonkin asteisia vaurioita. Jos esim kerran vkossa maistat pari haarukallista, ei pitäisi olla haittaa, mutta meinaatko, että voisit himoissasi jättää maistelun vain pariin haarukalliseen? Sinuna en söisi lainkaan. Jo yksi isompi kerta-annos saattaa riittää vaurion aiheuttamiseen.

Auttaisiko maksamakkaran syöminen himoosi? Sitä saisi syödä kaksi ohutta palaa vaikka leivän päällä päivittäin...

• Maksa

Kärsin samasta himosta kuin alkup.kirjoittaja ja niinpä kerran kaupassa vertasin maksalaatikon ja HK:n herkkumaksamakkaran maksapitoisuuksia. Maksalaatikossa oli paljon vähemmän maksaa kuin -makkarassa!!! Täten en itsekään ymmärrä miksi maksalaatikko on kielletty, mutta maksamakkara ei...

• ...............
        Maksa kirjoitti:

Kärsin samasta himosta kuin alkup.kirjoittaja ja niinpä kerran kaupassa vertasin maksalaatikon ja HK:n herkkumaksamakkaran maksapitoisuuksia. Maksalaatikossa oli paljon vähemmän maksaa kuin -makkarassa!!! Täten en itsekään ymmärrä miksi maksalaatikko on kielletty, mutta maksamakkara ei...

Kuka syö puoli kiloa maksamakkaraa päivässä? Sen sijaan jo 100g maksalaatikkoa saattaa riittää A-vitamiinin yliannostukseen.

• Kysyinpäs..
        ............... kirjoitti:

Kuka syö puoli kiloa maksamakkaraa päivässä? Sen sijaan jo 100g maksalaatikkoa saattaa riittää A-vitamiinin yliannostukseen.

tänään neuvolassa kuinka paljon sitä maksalaatikkoa uskaltaa syödä ja sanoi että voi vaikka lautasellisen syödä, kunhan ei joka päivä syö. En kyllä siltikään menisi niin paljoa syömään, mutta voipa nyt ainakin hyvillä mielin herkutella jouluna maksalaatikolla :)

• Toukkeron äiti

Kyllä minusta voit ihan hyvin syödä hieman maksalaatikkoa. Tässä omat kokemukseni:
      -Itse söin maksalaatikkoa ehkä neljärasiallista raskauden aikana: Syntyi täydellinen tyttö joka on koko ajan kehittynyt hieman keskivertoa nopeammin.
      -Äitini söi minua odottaessaan lähes pelkästään maksalaatikkoa, koska ei itse vielä silloin osannut/jaksanut laitella kummoisia ruokia ja se oli aikansa ensimmäisiä valmiruokia. Suositus maksalaatikon välttämiseksi tuli vasta myöhemmin: Minussa ei ole kehityshäiriöitä tai -vammoja.

En nyt ehkä suosittele päivittäin vetämään, mutta suurimpaan himoon voit varmasti vähän sitä syödä. Itse uskon, että elimistökin saattaa tarvita juuri esim. rautaa ja se ilmenee jonkun ruuan himona :)

• jfekwjafiofw

pitää olla vähän itsehillintää. tyhmää riskeerata jos tietää jostain olevan vaaraa. ihan sama jos kysyisit saatko vetää kännit raskauden aikana (monet sitäkin tekee ja silti saattaa, huom,. saattaa, syntyä terve lapsi).

• nutriona

suositeltu päiväannos on 3000 yksikköä, ja finelin mukaan maksalaatikossa on 3600 per 100g. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11044&lang=fi . Kun otat huomioon paljonko A-vitamiinia saat muusta ravinnosta, niin voit sen mukaan laskea, paljonko maksalaatikkoa voi maistaa kerralla turvallisesti. Eli mieluummin syö pieni tippa vaikka päivittäin kuin kertaakaan yli tuon suositellun määrän, jos on pakko syödä, koska se A-vitamiinimyrkytys tulee nimenomaan liian isosta kerta-annoksesta.

• sdhgdnjgdznzd

oon syöny aika montaakin "kiellettyä", mutta kohtuudella. Kyllä kai sitä voi maksalaatikkoakin kerran-pari syödä jos sitä kerran oikein himoitsee :)

• ................

Minulla on laskettu aika ihan kohta, ja yhden ainoan kerran olen syönyt koko raskauden aikana maksalaatikkoa, puoli rasiaa. Eip tuosta ilmeisesti mitään haittaa ole ollut. Hyvin on raskaus mennyt ainakin tähän asti. :)

• kolmen äiti

Moi.
      Kato paljonko siinä maksalaatikossa on maksaa?

Itse ainakin söin,kun himo iski jo ennen ku tiesin olevani raskaana,eli tietämättäni vetelin pari pakettia maksamakkaraa,niissä on muutenkin niin pienet pitoisuudet maksaa.
      Toisen raskauden kohdalla tiesinkin olevani sitten raskaana kun tuttu maksamakkara himo iski enneku menkat oli edes myöhässä :)

Olen jokaisen raskauden aikana syönyt maksalaatikkoa ja maksamakkaraa... Mutta kohtuu määrissä toki.

Sanoivat sillon neuvolastakin että pieniä määriä voi kyllä syödä.

• Kiitti!

Olipa mukava lukea teidän kirjoituksia ja kiitos tosiaan kun vaivauduitte. Meillä oli neuvola tänään ja neuvolatäti antoi luvan syödä maksalaatikkoa, söin sitä puoli rasiaa. En todella usko siitä tulevan mitään. Äitini ja anoppini on syönyt raskauksien ajan maksalaatikkoa ja muita maksatuotteita ja terveitä lapsia tullut. Nyt helpotti ja himo pysyy kurissa...tosiaan hemoglobiini oli laskenut alas ja siitäkin varmaan tämä tajuton himo!!! :D

• kohtuuskaikessa

Kohtuus kaikessa mun mielestä.
      Ensinnäkin, käsittääkseni (lähes) kaikki raskaudenaikaikaiseen ruokavailioon liittyvät ohjeet ovat suosituksia, ei Kieltoja. Ja toisekseen, jokainen varmasti ymmärtää järjellä ajateltuna että jos tosiaan kerran-pari syö maksalaatikkoa, juo liikaa kahvia tai lasillisen viiniä niin ei siitä ole vauvalle mitään konkreettista haittaa. Eri asia on esim. listeriaa aiheuttavat asiat; silloinhan ei kerta-annoksen määrällä ole väliä jos listeriaan saastutuntta elintarviketta sattuu syömään; mutta tässäkin asiassa (on-nek-si!) on todennäköisyydet todella pienet. En siis sano että kenenkään pitäisi ehdoin-tahdoin lähteä uhmaamaan näitä suosituksia ja samoin nuo perustelut että "minä kyllä tein sitä ja tätä ja tuli terve lapsi" ei tarkoita yhtään mitään koska vähänkin järkevä "tutkimus" perustuu laajaan otantaan, ei yksilöön. Mutta siis, mun mielestä jos ihan kaueasti nyt vaikka maksalaatikkoa tekee mieli, niin kyllä sitä voi vähän syödä. Järki käteen:)

• ...............

Maksalaatikossa vaan on sellainen juttu, että yksikin liian iso kerta-annos riittää. Ei auta, että silloin tällöin syö, yksi ainoa kerta voi riittää vaurion tekemiseen. A-vitamiini on siinä mielessä todella voimakas vaikuttaja sikiön hyvinvointiin, että jo yli 100g kerta-annos sisältää liikaa A-vitamiinia.

Kahvi ei tunnetusti aiheuta konkreettisia kehitysvammoja, A-vitamiini aiheuttaa. Senkin takia monet A-vitamiinipohjaiset lääkkeetkin on täysin kiellettyjen listalla.

Tekstistäsi saa sen kuvan, että jos nyt ihan vähän vaan tekee mieli juoda kännit tai ihan vähän vaan tekee mieli päästä finneistä eroon ja käyttää vähän roaccutania (A-vitamiinijohdannainen), niin eihän se silloin haittaa mitään, jos ihan vähän vaan... Jos tekee mieli kovasti, niin se ei tarkoita, että on ok tehdä niin.

• Kohtuuskaikessa
        ............... kirjoitti:

Maksalaatikossa vaan on sellainen juttu, että yksikin liian iso kerta-annos riittää. Ei auta, että silloin tällöin syö, yksi ainoa kerta voi riittää vaurion tekemiseen. A-vitamiini on siinä mielessä todella voimakas vaikuttaja sikiön hyvinvointiin, että jo yli 100g kerta-annos sisältää liikaa A-vitamiinia.

Kahvi ei tunnetusti aiheuta konkreettisia kehitysvammoja, A-vitamiini aiheuttaa. Senkin takia monet A-vitamiinipohjaiset lääkkeetkin on täysin kiellettyjen listalla.

Tekstistäsi saa sen kuvan, että jos nyt ihan vähän vaan tekee mieli juoda kännit tai ihan vähän vaan tekee mieli päästä finneistä eroon ja käyttää vähän roaccutania (A-vitamiinijohdannainen), niin eihän se silloin haittaa mitään, jos ihan vähän vaan... Jos tekee mieli kovasti, niin se ei tarkoita, että on ok tehdä niin.

Sulla taitaa olla vähän ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa?
        Lasillinen viiniä tuskin tarkoittaa kännien juomista ja lääkkeistä en puhunut _yhtään_mitään_! Kuten jo nimimerkilläni halusin viestittää, on mielipiteeni se, että kohtuus kaikessa on kaikkein paras toimintamalli kun on raskaana. Pieni lasi viiniä ei ole vaaraksi, kännit tottakai on. Pieni annos maksalaatikkoa ei varmasti vaurioita ketään, iso annos tai jatkuvasti nautittu A-vitaamini kylläkin.
        Joten, älä sekoita asioita ja opettele lukemaan ennenkuin tulet kommentoimaan muiden tekstejä!

• ghjycjk

söin maksalaatikkoa raskauden aikana muutaman kerran ja varsinkin jouluna..kyllä mielestäni voi joskus syödä kuhan nyt ei laatikkotolkulla vedä joka viikko.

• Jr

syödä kohtuudella:P Maksa sisältää A vitamiinia joka kertyy elimistöön eli sen takia ei mieluiten saisi kovin usiasti syödä.

• Kiitti!

mitään nimittäin olen sen puolikkaan rasian nyt syönyt, aamen! :D

Kyllä sen A-vitamiinin kanssa tulee olla tarkka, ei mikään leikinlaskus asia, mutta luotan vain nyt vaistoon ja mitä neuvolatäti tänään sanoi. Turvallisella mielellä söin sen ja oli kyllä aivan ihanaa!!! vieläkin vesi herahtaa kielelle. Kaikkia himoja sitä pitääkin tulla. Heh!

• wi-ma
        Kiitti! kirjoitti:

mitään nimittäin olen sen puolikkaan rasian nyt syönyt, aamen! :D

Kyllä sen A-vitamiinin kanssa tulee olla tarkka, ei mikään leikinlaskus asia, mutta luotan vain nyt vaistoon ja mitä neuvolatäti tänään sanoi. Turvallisella mielellä söin sen ja oli kyllä aivan ihanaa!!! vieläkin vesi herahtaa kielelle. Kaikkia himoja sitä pitääkin tulla. Heh!

tuttu tunne...mitään muuta ruokaa kun ei tee mielikään kuin maksalaatikkoa :) silti himo niin pieni, että ei ole kiusausta langeta. mutta jo on aikoihin eletty, söisin tällä hetkellä 100 kertaa miellummin annoksen maksalaatikkoa kuin esim. rivin suklaata :D

• kohtuus kaikessa
        wi-ma kirjoitti:

tuttu tunne...mitään muuta ruokaa kun ei tee mielikään kuin maksalaatikkoa :) silti himo niin pieni, että ei ole kiusausta langeta. mutta jo on aikoihin eletty, söisin tällä hetkellä 100 kertaa miellummin annoksen maksalaatikkoa kuin esim. rivin suklaata :D

Syökää pois.. Ja veriletuissa on kans rautaa, jos sen puute aiheuttaa himoa.. Silloin tällöin vähäsen tuskin kauheeta pahaa tekee, eikä ole verrannoillinen päihteisiin. riisiähän siinä enimmäkseen on.

Mä en ainakaan jaksa noin totaalisesti noita suosituksia orjana palvoa, koitan elää kohtuudella ja järjellä. sitä tarvii mikä himottaa.

Maalaisjärki kunniaan.

• himoaja myös

Minulle sanottiin, että maksaa saa syödä maksamakkasran muodossa YHDEN lusikallisen viikossa. Maksalaatikkoa ei ollenkaan!!!

Nyt tässä raskaudessa maksalaatikkoa saa syödä kerran kuukaudessa HIEMAN, maksamakkaraa 2 lusikkaa.

Eli ota siitä nyt sitten selvää. En kuitenkaan menisi syömään mitään mahdottomia määriä

• papunäiti

justiisna kysyin neuvolassa että saanko syödä... kun tekee niiiiiiiiiin paljon mieli... sanoi neuvolan setä että saa syödä...!!! 200g-300g per viikko... joululaatikot täältä tullaan :)))) rv16 2

• ä89

himo maksalaatikkoon ja on niin vaikeaa välillä, kun joutuu vaan kylmästi kävelee kaupassa niiden laatikoiden ohi. Kyllähän se on tuon a-vitamiinin takia pannassa näin raskausaikana, mutta tosiaan, kohtuus kaikessa. Saatan ehkä haarukallisen jouluna maistaa. Tuskin pari haarukallista koko raskauden aikana maksalaatikkoa tekee mitään pahaa vauvan kehitykselle. On se kyllä hyvää, mutta en ole kyllä 7 kuukauteen sitä syönykään... Sitä odotellen tässä, että tulokas syntyisi ja vois syödä taas entiseen tapaan sillon tällön maksalaatikkoa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4696
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      168
      4265
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3882
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      126
      3845
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      48
      3665
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3488
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3041
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2885
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2716
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      15
      2450
    Aihe