Ruusukaijanen ei ruoki poikastaan!

Väike

Poikanen on nyt 2 päivää vanha eli kuoriutui 11.12. Emo ei tunnu välittävän poikasesta, eikä myöskään ruoki sitä enää. Eilen vielä ruokki pari kertaa, tänään ei enää kertaakaan. Mistä on kyse? Mitä pitäisi tehdä, ettei pikkuinen kuole nälkään?

1

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Poikasen hylkäykseen voi olla monta syytä ja noilla taustatiedoilla ei mitään selvää syytä voi sanoa, esim emo on ensikertalainen ja kokematon, liian nuori ylipäätään, itse alikunnossa pesintään, ruokinta ei ole ihan kohdillaan, liian levoton pesimäympäristö, poikanen on jotenkin heikko niin että emo katsoo ettei siitä ole kuitenkaan eläjäksi jne jne. Puhut pelkästä emosta, missäs koiras on ja ruokkiiko se naarasta/poikasia lainkaan? Onko poikanen kuitenkin pirteä ja ääntelee, jolloin se ehkä kuitenkin on saanut tarpeeksi ruokaa, eihän tuonkokoinen vielä paljoa syö. Jos pystyt noin varmasti sanomaan että emo ei ole ruokkinut poikasta lainkaan pariin päivään olet kyllä tuijotellut pönttöön paljon tiiviimmin kuin se on linnuille miellyttävää. Poikasen ruokinta kun ei emolta montaa sekuntia vie. Vai eikö emo edes ole pöntössä poikasta lämmittämässä?

      Ainoa mitä tässä vaiheessa voi tehdä on katso että on paljon pehmeää, ravinteikasta ja helposti sulavaa ruokaa tarjolla (esim keitettyä kanamunaa, pastaa, riisiä, pakastevihanneksia ihan pieneksi hakattuna). Toinen on sitten antaa linnuille riittävä rauha pesintään,

      Käsinruokinta on periaatteessa keino antaa tekohengitystä poikaselle jos emot eivät sitä hoida, mutta se ei kyllä käytännössä ole vaihtoehto kokemattomalle kasvattajalle ja noinkin pienelle poikaselle. Voi myös miettiä onko järkevää yrittää väkisin pitää hengissä mahdollisesti vaivaista yksilöä jos emot eivät sitä hoida.

      Ylipäätään pesitystä ei pidä tehdä harkitsematta hetken mielijohteesta, pönttö laitetaan linnuille vain ja ainoastaan jos on tarkoitus saada poikasia ja niiden poikasten tekoon on hyvä syy! Siis emojen on oltava riittävän vanhoja, ehdottomasti eivät saa olla lähisukulaisia (esim sisaruksia), terveitä ja hyväkuntoisia. Monipuolinen ruokinta ja mahdolliset lisäravinteet on aloitettava jo suunnitellessa pesitystä ennen pöntön laittamista, jotta emot ovat tarpeeksi vahvoja pesintään ja poikanen saa jo munaan mukaan riittävästi evästä alkukehitykseen. Jo etukäteen pitää suunnitella mitä poikasille tapahtuu ja onko niille tilaa ja tarpeen vaatiessa omaa häkkiä jos niitä ei saakaan ihan heti kaupaksi.
      Pesiminen ei todellakaan ole mitenkän välttämätöntä linnuille ja jos poikasia ei varta vasten halua niin pesiminen on estettävä ja pidettävä pesäntekotarpeet pois näkyviltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe