Mulla tällainen jouluperinne: luen aina tähän aikaan vuodesta Veijo Meren joulun aikaan sijoittuvia novelleja, kuten Kujalan jouluaatto, Morsiamen sisar, Hopeinen siipi. Tämä viimeinen varsinkin saa aikaan outoa kaiherrusta, vaikka raavas mies olenkin.
Vastaukset 9
En ole lukenut Veijo Meren esikoisteosta Manillaköysi, mutta kylläkin nähnyt elokuvan. On kyllä hauska kohta, kun saksalainen upseeri haluaa jutella saksan kielen taitoisen kanssa ja sitten siihen tulee suomalainen pikkupoika sanomaan "Ich bin ein Schüler. Das ist ein Auto (sama suomeksi: minä olen koululainen/oppilas. Tämä on auto." Ja upseeri puhkuu raivosta, kun haluaa selvittää jonkun tärkeän asian.
Voin suositella myös Meren kirjaa Sanojen synty, joka on suomen kielen etymologinen sanakirja. Se ei ole täysin tieteellinen eikä luotettava, sillä Meri on tällä alalla amatööri, mutta paljon oikeaakin tietoa sisältää (kannattaa tarkistaa tieteellisemmistä etymologisista sanakirjoista) ja on lisäksi kaunokirjallinen lukuelämys, toisin kuin tieteellisemmät etymologiset sanakirjat..- Keijo Peri
Veijo Meri on kieli poskessa kirjoittanut etymologisen sanakirjan Sanojen synty. Sitä teosta joku on pitänyt lähdeteoksena, mutta käsittääkseni se on suurella huumorilla tehty teos, jossa ei ole tieteellisyydestä hajuakaan. Jotkut jopa yliopistoihmiset ovat menneet halpaan!
- Kansankirjailija88v
se Sanojen synty, eli olen ottanut ja otan teoksen tosissani, niin paljon se ohjaa minua hyvään sanontaan.
- Keijo Peri
Kansankirjailija88v kirjoitti:
se Sanojen synty, eli olen ottanut ja otan teoksen tosissani, niin paljon se ohjaa minua hyvään sanontaan.
Veijo Meri on itsekin sanonut, että ko. kirja on amatöörin amatööreille kirjoittama. Se sanoo jo aika paljon kirjan luonteesta. Minulla on itselläni ko. teos myös ja olen ymmärtänyt sen sanojen selitykset suureksi huumoriksi!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 67778
- 113742
- 37696
- 130657
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40599- 67589
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja58483Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu142469Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35468- 26465
- 41432
- 68420
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa30408Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i0405Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks58387Hei, alettaisko oleen yhdessä?
Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys64384- 35383
- 29374
- 23367
- 32361