Mulla tällainen jouluperinne: luen aina tähän aikaan vuodesta Veijo Meren joulun aikaan sijoittuvia novelleja, kuten Kujalan jouluaatto, Morsiamen sisar, Hopeinen siipi. Tämä viimeinen varsinkin saa aikaan outoa kaiherrusta, vaikka raavas mies olenkin.
Veijo Meri
9
1133
Vastaukset
En ole lukenut Veijo Meren esikoisteosta Manillaköysi, mutta kylläkin nähnyt elokuvan. On kyllä hauska kohta, kun saksalainen upseeri haluaa jutella saksan kielen taitoisen kanssa ja sitten siihen tulee suomalainen pikkupoika sanomaan "Ich bin ein Schüler. Das ist ein Auto (sama suomeksi: minä olen koululainen/oppilas. Tämä on auto." Ja upseeri puhkuu raivosta, kun haluaa selvittää jonkun tärkeän asian.
Voin suositella myös Meren kirjaa Sanojen synty, joka on suomen kielen etymologinen sanakirja. Se ei ole täysin tieteellinen eikä luotettava, sillä Meri on tällä alalla amatööri, mutta paljon oikeaakin tietoa sisältää (kannattaa tarkistaa tieteellisemmistä etymologisista sanakirjoista) ja on lisäksi kaunokirjallinen lukuelämys, toisin kuin tieteellisemmät etymologiset sanakirjat..- Keijo Peri
Veijo Meri on kieli poskessa kirjoittanut etymologisen sanakirjan Sanojen synty. Sitä teosta joku on pitänyt lähdeteoksena, mutta käsittääkseni se on suurella huumorilla tehty teos, jossa ei ole tieteellisyydestä hajuakaan. Jotkut jopa yliopistoihmiset ovat menneet halpaan!
- Kansankirjailija88v
se Sanojen synty, eli olen ottanut ja otan teoksen tosissani, niin paljon se ohjaa minua hyvään sanontaan.
- Keijo Peri
Kansankirjailija88v kirjoitti:
se Sanojen synty, eli olen ottanut ja otan teoksen tosissani, niin paljon se ohjaa minua hyvään sanontaan.
Veijo Meri on itsekin sanonut, että ko. kirja on amatöörin amatööreille kirjoittama. Se sanoo jo aika paljon kirjan luonteesta. Minulla on itselläni ko. teos myös ja olen ymmärtänyt sen sanojen selitykset suureksi huumoriksi!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83276MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758