Pitäisi saada sellainen funktio luotua, joka erottelisi tekstin sisältä sanat. Eli jos kirjoitan soluun oman etu- ja sukunimeni, niin pitäis saada kahteen erilliseen funktioon eroteltua nämä niin, että toisessa on etunimi ja toisessa sukunimi. Ja funktion täytyy vielä olla niin muotoiltu, ettei nimellä ole väliä, eli laittoipa siihen minkä nimen tahansa niin se osaa erotella siitä etu- ja sukunimen.
excel funktio-ongelma
9
909
Vastaukset
- aloittaja
Niin siis kahteen erilliseen soluun pitäis saada eroteltua nämä nimet.
- ettätälleen
tapa tämä: Nimi solussa A1 (esim. Matti Meikäläinen)
B1=VASEN(A1;ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Matti
C1=OIKEA(A1;PITUUS(A1)-ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Meikäläinen - aloittaja
ettätälleen kirjoitti:
tapa tämä: Nimi solussa A1 (esim. Matti Meikäläinen)
B1=VASEN(A1;ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Matti
C1=OIKEA(A1;PITUUS(A1)-ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen MeikäläinenOon sen verran käsi, että en osaa tota kaavaa laittaa tohon omaan exceliin. Eli kun itselläni on nyt solussa B4 se nimi, niin pitäisikö homman rullata, että copy pasteen ton kaavan siten, että muutan A1:set B4:ksi? Ilmeisesti jotain muutakin on syytä osata tehdä, koska näin homma ei ainakaan toiminut.
- ettätälleentaas
aloittaja kirjoitti:
Oon sen verran käsi, että en osaa tota kaavaa laittaa tohon omaan exceliin. Eli kun itselläni on nyt solussa B4 se nimi, niin pitäisikö homman rullata, että copy pasteen ton kaavan siten, että muutan A1:set B4:ksi? Ilmeisesti jotain muutakin on syytä osata tehdä, koska näin homma ei ainakaan toiminut.
Kaavoissa ei ole kuin yksi haettava solu (nimi solu)
Eli sinulla nyt:
soluun johon haluat etunimen tulee kaava =VASEN(B4;ETSI(" ";B4;1))
sukunimen hakuun =OIKEA(B4;PITUUS(B4)-ETSI(" ";B4;1))
Jos sinulla on nimet B4:sta alkaen alaspäin, niin kirjoita vaikka C4 etunimikaava ja D4 sukunimikaava
valitse sitten hiirellä molemmat solut (C4 ja D4) ja tartu hiiren oikealla D4 solun oikeassa alakulmassa
olevaan mustaan pikkuneliöön ja vedä alaspäin niin kauas kuin nimiä riittää. Kaavat kopioituvat tällä tavoin helpoiten.
Sukunimi hakukaavassa on "miinus"-merkki (-) ETSI-sanan edessä
Lainausmerkit (" ") pitää olla erillään, muuten kaava ei toimi oikein - aloittaja
ettätälleentaas kirjoitti:
Kaavoissa ei ole kuin yksi haettava solu (nimi solu)
Eli sinulla nyt:
soluun johon haluat etunimen tulee kaava =VASEN(B4;ETSI(" ";B4;1))
sukunimen hakuun =OIKEA(B4;PITUUS(B4)-ETSI(" ";B4;1))
Jos sinulla on nimet B4:sta alkaen alaspäin, niin kirjoita vaikka C4 etunimikaava ja D4 sukunimikaava
valitse sitten hiirellä molemmat solut (C4 ja D4) ja tartu hiiren oikealla D4 solun oikeassa alakulmassa
olevaan mustaan pikkuneliöön ja vedä alaspäin niin kauas kuin nimiä riittää. Kaavat kopioituvat tällä tavoin helpoiten.
Sukunimi hakukaavassa on "miinus"-merkki (-) ETSI-sanan edessä
Lainausmerkit (" ") pitää olla erillään, muuten kaava ei toimi oikeinHerjaa vaan, et kirjoittamassasi kaavassa on virhe. Puuhastelen siis 2007 versiolla, et en tiiä vaikuttaako se jotain. Olen kyllä ymmärtänyt mielestäni neuvot, mitä sanoit. Eli soluun, johon haluan etunimen, tulee toinen kaava, ja toinen siihen, johon haluan sukunimen.
- merkillisenkummaa
aloittaja kirjoitti:
Herjaa vaan, et kirjoittamassasi kaavassa on virhe. Puuhastelen siis 2007 versiolla, et en tiiä vaikuttaako se jotain. Olen kyllä ymmärtänyt mielestäni neuvot, mitä sanoit. Eli soluun, johon haluan etunimen, tulee toinen kaava, ja toinen siihen, johon haluan sukunimen.
minulla pelaa Excel 2003. Oletko kirjoittanut nuo kaavat käsin?
Koetas kopioida ne tuosta tekstistä suoraan ja liittää Exceliin.
Kaavat ovat hyvin herkkiä pienillekkin kirjoitusvirheille, esim tahaton ylimääräinen välilyönti sotkee kaavan.
En tiedä sitten johtuisiko virhe tuosta 2007 versiosta. Epäilen sitä.
Kaikki funktiot ovat hyvin yleisiä Excelille ja olleet käytössä kauan. - aloittaja
merkillisenkummaa kirjoitti:
minulla pelaa Excel 2003. Oletko kirjoittanut nuo kaavat käsin?
Koetas kopioida ne tuosta tekstistä suoraan ja liittää Exceliin.
Kaavat ovat hyvin herkkiä pienillekkin kirjoitusvirheille, esim tahaton ylimääräinen välilyönti sotkee kaavan.
En tiedä sitten johtuisiko virhe tuosta 2007 versiosta. Epäilen sitä.
Kaikki funktiot ovat hyvin yleisiä Excelille ja olleet käytössä kauan.sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.
- ettnäintälläkertaa
aloittaja kirjoitti:
sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.
enää muuta lisätä.
Testasin vielä kaikki uudestaan omalla Excelilläni ja myös Googlen lasketataulukolla.
Molemmat kaavat pelasivat aivan mainiosti molemmissa.
Olen ymmällä.
Josko joku 2007 version omistaja voisi ystävällisesti vastata saatko kaavat pelaamaan? - Sivusta seurannut
aloittaja kirjoitti:
sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.
Aloittaja mainitsee "copy paste". Elikkä yritätkö laittaa englannin kieliseen suomenkielisiä kaavoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381