excel funktio-ongelma

tgewter

Pitäisi saada sellainen funktio luotua, joka erottelisi tekstin sisältä sanat. Eli jos kirjoitan soluun oman etu- ja sukunimeni, niin pitäis saada kahteen erilliseen funktioon eroteltua nämä niin, että toisessa on etunimi ja toisessa sukunimi. Ja funktion täytyy vielä olla niin muotoiltu, ettei nimellä ole väliä, eli laittoipa siihen minkä nimen tahansa niin se osaa erotella siitä etu- ja sukunimen.

9

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      Niin siis kahteen erilliseen soluun pitäis saada eroteltua nämä nimet.

      • ettätälleen

        tapa tämä: Nimi solussa A1 (esim. Matti Meikäläinen)
        B1=VASEN(A1;ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Matti
        C1=OIKEA(A1;PITUUS(A1)-ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Meikäläinen


      • aloittaja
        ettätälleen kirjoitti:

        tapa tämä: Nimi solussa A1 (esim. Matti Meikäläinen)
        B1=VASEN(A1;ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Matti
        C1=OIKEA(A1;PITUUS(A1)-ETSI(" ";A1;1)) - antaa vastauksen Meikäläinen

        Oon sen verran käsi, että en osaa tota kaavaa laittaa tohon omaan exceliin. Eli kun itselläni on nyt solussa B4 se nimi, niin pitäisikö homman rullata, että copy pasteen ton kaavan siten, että muutan A1:set B4:ksi? Ilmeisesti jotain muutakin on syytä osata tehdä, koska näin homma ei ainakaan toiminut.


      • ettätälleentaas
        aloittaja kirjoitti:

        Oon sen verran käsi, että en osaa tota kaavaa laittaa tohon omaan exceliin. Eli kun itselläni on nyt solussa B4 se nimi, niin pitäisikö homman rullata, että copy pasteen ton kaavan siten, että muutan A1:set B4:ksi? Ilmeisesti jotain muutakin on syytä osata tehdä, koska näin homma ei ainakaan toiminut.

        Kaavoissa ei ole kuin yksi haettava solu (nimi solu)
        Eli sinulla nyt:
        soluun johon haluat etunimen tulee kaava =VASEN(B4;ETSI(" ";B4;1))
        sukunimen hakuun =OIKEA(B4;PITUUS(B4)-ETSI(" ";B4;1))
        Jos sinulla on nimet B4:sta alkaen alaspäin, niin kirjoita vaikka C4 etunimikaava ja D4 sukunimikaava
        valitse sitten hiirellä molemmat solut (C4 ja D4) ja tartu hiiren oikealla D4 solun oikeassa alakulmassa
        olevaan mustaan pikkuneliöön ja vedä alaspäin niin kauas kuin nimiä riittää. Kaavat kopioituvat tällä tavoin helpoiten.
        Sukunimi hakukaavassa on "miinus"-merkki (-) ETSI-sanan edessä
        Lainausmerkit (" ") pitää olla erillään, muuten kaava ei toimi oikein


      • aloittaja
        ettätälleentaas kirjoitti:

        Kaavoissa ei ole kuin yksi haettava solu (nimi solu)
        Eli sinulla nyt:
        soluun johon haluat etunimen tulee kaava =VASEN(B4;ETSI(" ";B4;1))
        sukunimen hakuun =OIKEA(B4;PITUUS(B4)-ETSI(" ";B4;1))
        Jos sinulla on nimet B4:sta alkaen alaspäin, niin kirjoita vaikka C4 etunimikaava ja D4 sukunimikaava
        valitse sitten hiirellä molemmat solut (C4 ja D4) ja tartu hiiren oikealla D4 solun oikeassa alakulmassa
        olevaan mustaan pikkuneliöön ja vedä alaspäin niin kauas kuin nimiä riittää. Kaavat kopioituvat tällä tavoin helpoiten.
        Sukunimi hakukaavassa on "miinus"-merkki (-) ETSI-sanan edessä
        Lainausmerkit (" ") pitää olla erillään, muuten kaava ei toimi oikein

        Herjaa vaan, et kirjoittamassasi kaavassa on virhe. Puuhastelen siis 2007 versiolla, et en tiiä vaikuttaako se jotain. Olen kyllä ymmärtänyt mielestäni neuvot, mitä sanoit. Eli soluun, johon haluan etunimen, tulee toinen kaava, ja toinen siihen, johon haluan sukunimen.


      • merkillisenkummaa
        aloittaja kirjoitti:

        Herjaa vaan, et kirjoittamassasi kaavassa on virhe. Puuhastelen siis 2007 versiolla, et en tiiä vaikuttaako se jotain. Olen kyllä ymmärtänyt mielestäni neuvot, mitä sanoit. Eli soluun, johon haluan etunimen, tulee toinen kaava, ja toinen siihen, johon haluan sukunimen.

        minulla pelaa Excel 2003. Oletko kirjoittanut nuo kaavat käsin?
        Koetas kopioida ne tuosta tekstistä suoraan ja liittää Exceliin.
        Kaavat ovat hyvin herkkiä pienillekkin kirjoitusvirheille, esim tahaton ylimääräinen välilyönti sotkee kaavan.
        En tiedä sitten johtuisiko virhe tuosta 2007 versiosta. Epäilen sitä.
        Kaikki funktiot ovat hyvin yleisiä Excelille ja olleet käytössä kauan.


      • aloittaja
        merkillisenkummaa kirjoitti:

        minulla pelaa Excel 2003. Oletko kirjoittanut nuo kaavat käsin?
        Koetas kopioida ne tuosta tekstistä suoraan ja liittää Exceliin.
        Kaavat ovat hyvin herkkiä pienillekkin kirjoitusvirheille, esim tahaton ylimääräinen välilyönti sotkee kaavan.
        En tiedä sitten johtuisiko virhe tuosta 2007 versiosta. Epäilen sitä.
        Kaikki funktiot ovat hyvin yleisiä Excelille ja olleet käytössä kauan.

        sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.


      • ettnäintälläkertaa
        aloittaja kirjoitti:

        sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.

        enää muuta lisätä.
        Testasin vielä kaikki uudestaan omalla Excelilläni ja myös Googlen lasketataulukolla.
        Molemmat kaavat pelasivat aivan mainiosti molemmissa.
        Olen ymmällä.
        Josko joku 2007 version omistaja voisi ystävällisesti vastata saatko kaavat pelaamaan?


      • Sivusta seurannut
        aloittaja kirjoitti:

        sekä käsin, että copy pastella. en tiedä onko merkitystä, mutta laittaa eri värilllä B4:n ja yhdet sulut siitä kaavasta sen herjauksen jälkeen. että onko vika niissä vai missä. mutta ei tosiaan hyväksy noin kaavaa 2007 versio.

        Aloittaja mainitsee "copy paste". Elikkä yritätkö laittaa englannin kieliseen suomenkielisiä kaavoja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe