kuinka lämmin on 2.8 CRD voikku???

newbe

Oon syksyllä ostanut 2.8 CRD Grand voyagerin.
Nyt tuli ensimmäiset kovat pakkaset (-18) ja koppi ei tunnu lämpiävän kunnolla.
Asetus lämpötila on 20 ja puhallin huutaa täysillä vielä puolentunnin ajon jälkeen ja silti tuntuu aika vilpoiselta.
Onko tämä vika vai ominaisuus?
Webasto tuntuisi kuitenkin toimivan ja moottorin lämpötila melkein normaali (siinä vähän kaksoisviivan alapuolella)...

19

8250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangrabba

      onpas omituista,mun muijan voja 2.4 on kuin sauna ja lämpenee tosi nopeesti

      • p

        Itsellä -06 voyager dieselinä ja lämpeää sisältä kyllä yllättävän nopeasti - ja tarvittaessa jopa saunaksi - verrattuna muihin diesel (farmari)autoihin mitä olen omistanut. Tänäänkin. Samaan kohtaan asettuu moottorinlämpömittarin viisari. En tiedä missä voisi olla vika mutta normaalilta ei näin äkkiseltään kuulosta...


    • EJT

      Mittarin pitäisi nousta lähelle puoltaväliä, eli vajaa klo 9.00 (en muista tältä istumalta missä se "kaksoisviiva" on)
      Omassa 2.8 CRD Grandissa lämpötila nousi kaupungissa jonnekkin klo 8 suuntaan mutta maantiellä jäi "kylmäksi" asteikon alkuosaan. Termostaatin vaihto uuteen ja johan lämpiää taas hienosti.
      Ei muuten ole ihan pikkujuttu tähän malliin vaihtaa termaria.....

      • CRD Voikku

        ...kyllä meidän lyhyessä -05 2,8CRD:ssä. Tosin webasto huutaa jo plus 5 asteesta alkaen. Mahtaako sille voida mitään, tuntuu turhalta kun se alkaa ujeltaa heti alkusyksystä??


    • kali kali

      pakkasta ulkona -20 ja sisällä vain -5 eikä viima käy, ei siis mitään ongelmaa.

    • viimenen voikku...

      Kyllä se on kylmä kuin jääkaappi, oma -04 crd lyhkänen ja webaston saa päältä taas toukokuussa. Myöskään akku ei piisaa viikkoa kauempaa.

      • lnjkhhhjhj

        Ei ole voikkua suunniteltu dieselkoneille, eikä noi CRD vehkeet tahdo lämmitä muissakaan automerkeissä.


    • hothotho

      Ihan mukavan lämmin on. Nyt, kun pakkaset on kestäneet ja mun hermo enää ei, niin revin tukossa olleen raitisilmasuodattimen irti, puhallusteho nousi varmaan tuplaan aikasemmasta. Lämmintä on ja mleko nopeastikin. Lämpömittarini on samassa "lukemassa"


      On se kumma, että vaikka tuon suodattimen vaihto kai kuuluu johonkin huoltoon, niin sitä ei kuitenkaan vaihdeta.

    • voju

      Autoni suhkot lämmin,MUTTA lähtee ERITTÄIN huonosti käyntiinpakkasella.Ollut merkki korjaamossa jo kolme kertaa sen takia, mutta eivät osaa tehdä mitään kun tietokoneen mukaan ei ole mitään vikaa.Vaatii noin kolme starttaus kertaa ennenkuin käynnistyy,kuinka teillä käynnistyy

      • 2,8crd

        Itsellä ihan sama vika -06 2.8 crd ja kun lukee esim chrysler foofumia niin ei olla ainoita, nyt 1vuoden kokemus autosta. Ja voin omistajana sanoa suoraan että ihan paska auto koko voyager, en ole koskaan ollut mikään merkkiuskollinen autoilija ja olen järjestään vaihtanut merkkiä autoa vaihtaessa, mutta koskaan ei ole tarvinnut autosta murehtia yhtä paljon kun nyt Chryslerista. Varaosat kalliita ja auto kilisee ja kolisee pakkasilla milloin mistäkin jos sen saa hermoja menettämättä käyntiin. Itsellä vikaa tutkittu nyt 2 kertaa ja menossa tällä viikolla uusiin tutkimuksiin. Jos ei vikaa paikallisteta, myyn koko paskan paisuntasäiliöksi johonkin laivaan.


      • Riiseli
        2,8crd kirjoitti:

        Itsellä ihan sama vika -06 2.8 crd ja kun lukee esim chrysler foofumia niin ei olla ainoita, nyt 1vuoden kokemus autosta. Ja voin omistajana sanoa suoraan että ihan paska auto koko voyager, en ole koskaan ollut mikään merkkiuskollinen autoilija ja olen järjestään vaihtanut merkkiä autoa vaihtaessa, mutta koskaan ei ole tarvinnut autosta murehtia yhtä paljon kun nyt Chryslerista. Varaosat kalliita ja auto kilisee ja kolisee pakkasilla milloin mistäkin jos sen saa hermoja menettämättä käyntiin. Itsellä vikaa tutkittu nyt 2 kertaa ja menossa tällä viikolla uusiin tutkimuksiin. Jos ei vikaa paikallisteta, myyn koko paskan paisuntasäiliöksi johonkin laivaan.

        Tuo CRD taitaa olla huono moottori. Aikamonella ollut ongelmiasen kanssa.
        Se on kyllä huono moottori kaikilla merkeillä, ei ainoastaan Chryslerillä. Lisäksi pitää muistaa, että CRD tulee chrysleriin Italiasta.
        Italialaiset puolestaan tekevät hyvää ruokaa mutta tekniikasta ne ei kyllä ymmärrä mitään. Vai onko joku nähnyt hyvän Italialaisen (talvi) auton?

        Ei sen puoleen mullakin on kyllä tuo CRD 2.8 -0.5 ja 180 000 kohdalla tuli isompi remppa muuten toiminut ihan kiitettävästi (tai ainakin näin mulle kertoi kaveri, joka oli myynyt GV:nsä autokauppaan josta tuon sitten ostin).

        Meillä ei kyllä auto kolise eikä nitise. Käyntiinkin lähtee hyvin (myös täysin kylmänä -25 C), kunhan akku on kunnossa. En muutenkaan ymmärrä, että autoa syytetään jos omistaja on päästänyt akkunsa tyhjäksi. Tyhmän/laiskan kuskin viat eivät ole auton vikoja!!


      • -.-.-.-.
        2,8crd kirjoitti:

        Itsellä ihan sama vika -06 2.8 crd ja kun lukee esim chrysler foofumia niin ei olla ainoita, nyt 1vuoden kokemus autosta. Ja voin omistajana sanoa suoraan että ihan paska auto koko voyager, en ole koskaan ollut mikään merkkiuskollinen autoilija ja olen järjestään vaihtanut merkkiä autoa vaihtaessa, mutta koskaan ei ole tarvinnut autosta murehtia yhtä paljon kun nyt Chryslerista. Varaosat kalliita ja auto kilisee ja kolisee pakkasilla milloin mistäkin jos sen saa hermoja menettämättä käyntiin. Itsellä vikaa tutkittu nyt 2 kertaa ja menossa tällä viikolla uusiin tutkimuksiin. Jos ei vikaa paikallisteta, myyn koko paskan paisuntasäiliöksi johonkin laivaan.

        Ei se ole auton vika jos sitä kaltoin on kohdeltu tai olet kohdellut. Italialainen diisseli naitettuna jenkkiautoon ei ole mikään hyvä yhdistelmä, eikä CRD kone muutenkaan. Meidän mersussa ainakin toi CRD kone on aivan totaalisen paska, kylmä, ei lähde mielellään käyntiin ja jatkuvasti jotain termostaatti/suutin ongelmia. Hommaat siihen bensakoneen ja automaatin niin tiedät millasta on oikea ajaminen kunnon autolla, meidän sebring ainakin lähtee käyntiin vaikka 30 asteen pakkasessa ilman roikkaa eikä siinä ole muutenkaan mitään ongelmia koskaan.


    • Kyllä lämpiää

      Aseta sisälämpötila 23 C asteeseen, niin johan lämpenee nopeasti vaikka minkälaisella pakkasella. Meidän -06 mallisessa Voikussa meni ensimmäinen Webasto takuuvaihtoon, mutta sen jälkeen ei ole ongelmia ollut.

    • voikku

      Ostin kanssa syksyllä vm 2006 2.8 CRD Grand Voyagerin. Lämpötila ei nouse kuin 1/4, oli pakkasta tai ei. Termostaattivika varmaan niinku EJT kirjoitti. Termostaatti vaan sijaitsee tosi hankalassa paikassa. Eikä ne pyydä Autokeskusella siitä kuin 140 €. Huh.
      Mulla myös huono kylmäkäynnistys, rajana jotain -10 astetta. Vaihdoin noi hehkutulpat, mutta kun olin vaihtanut niiin huomasin ettei niille tule virtaa. Ei siis mikään ihme ettei lähde käyntiin pakkasilla. Sitten voi olla relevika tai moottorinohjausboksi, joka varmaan on halpa. Mulla ei ole webastoa tai lohkolämmitintä. Ei tosin vanhemmassakaan -98 mallisesssa 2,4 bensakoneessa joka lähtee aina laakista käyntiin pakkasista riippumattta ja alkaa heti puskea lämmintä sisälle. Se onkin meidän ykkösauto.heh.
      Aika ongelma on kun mistään ei saa korjausopasta tuolle moottorivaihtoehdolle. Jenkin kun tykkää isoista koneista tai bensakoneista ja tuo on Italian VM:n tekemä kone. Muuten se kyllä käy ja kukkuu hyvin.
      Sitten vielä yksi vika. Sulakerasiassa on rele ja sulake niemllä " fuel heater". Sulake pala heti. Jos poistaa releen ei pala, jos poistaa koneen päällä olevan liittimen (ilmanotolta kumiputki koneen päällä olevaan mustaan muoviseen pyöreään liittimeeen. Liitin kumiputkessa. Irrotin littimen muoviputkesta ja siinä sisällä kuparinen putkenpätkä. Olisiko oikosulussa. Täytyy tutkia.

      • ...

        Ei ole webastoa tai lohkolämppäriä?? No ei ihme jos ei lähde käyntiin:P Jommankumman tarttee väkisinkin, ei sitä muuten saa käyntiin kovemmalla pakkasella. Ostaisitte vaan orkkis bensakoneisia niin ei tarttis pelleillä ongelmien kanssa, lämpöriittäis upeasti ja ajo muutenkin hulppeaa vaikka vähän bensaa meneekin enempi. Itse vuosia tuli muiden merkkien kanssa pelleiltyä nuilla CRD ja TDI koneilla joita ei saa pakkasessa mitenkään käytiin eivätkä myöskään lämpiä millään. Ei se teho/ahlhainen kulutus ilmaiseksi tule, kyllä se aina jostain verottaa ja tuleeko loppujenlopuksi edes halvemmaksi jos aina saa ränkätä suuttimien, termostaattien ja webastojen kanssa.


      • voikku
        ... kirjoitti:

        Ei ole webastoa tai lohkolämppäriä?? No ei ihme jos ei lähde käyntiin:P Jommankumman tarttee väkisinkin, ei sitä muuten saa käyntiin kovemmalla pakkasella. Ostaisitte vaan orkkis bensakoneisia niin ei tarttis pelleillä ongelmien kanssa, lämpöriittäis upeasti ja ajo muutenkin hulppeaa vaikka vähän bensaa meneekin enempi. Itse vuosia tuli muiden merkkien kanssa pelleiltyä nuilla CRD ja TDI koneilla joita ei saa pakkasessa mitenkään käytiin eivätkä myöskään lämpiä millään. Ei se teho/ahlhainen kulutus ilmaiseksi tule, kyllä se aina jostain verottaa ja tuleeko loppujenlopuksi edes halvemmaksi jos aina saa ränkätä suuttimien, termostaattien ja webastojen kanssa.

        Chryslerin käynnistysongelmien viat löytyi. Hehkuille ei tullut virtaa, koska hehkureleeen liittimet hapettuneet. Putsaus ja ongelma poistui. Sitten polttoainesuodattimen lämmittimen liitin sopimaton. Joku edellinen omistaja oli vaihtanut suomatimenjalan, johon vanha liitin ei sopinut uusi liitin ja taas lämpiää. Tuossa moottorin päällä olevassa muoviputkessa oleva lämmitin on huohottimen putken lämmitys. Se oli oikosulussa ja vaati uusimisen. Oli vaan aika kalllis osa.
        Kyllä se CRD:kin käynnistyy kun on kunnossa. Pitä vielä vaihtaa toi termostaatti jotta saadaan sisälle lämmintä.


      • ksdkjskdf
        voikku kirjoitti:

        Chryslerin käynnistysongelmien viat löytyi. Hehkuille ei tullut virtaa, koska hehkureleeen liittimet hapettuneet. Putsaus ja ongelma poistui. Sitten polttoainesuodattimen lämmittimen liitin sopimaton. Joku edellinen omistaja oli vaihtanut suomatimenjalan, johon vanha liitin ei sopinut uusi liitin ja taas lämpiää. Tuossa moottorin päällä olevassa muoviputkessa oleva lämmitin on huohottimen putken lämmitys. Se oli oikosulussa ja vaati uusimisen. Oli vaan aika kalllis osa.
        Kyllä se CRD:kin käynnistyy kun on kunnossa. Pitä vielä vaihtaa toi termostaatti jotta saadaan sisälle lämmintä.

        Sehän on ihan tyyppivika toi liitin noissa CRD koneissa. Monet kerrat ollut keskustelua siitä CCOF:ssä.


    • dipittäin

      ulkona hellettä 30 ja sisällä 50 tienoilla.
      tämä kulahtanut musta nahka penkki tuntuu tosi kivalta uikkarit jalassa.

    • ggrgrg

      Chrysler Voyager 2.8 crd -06 235tkm, lyhyt malli
      Tämä ei lämmennyt pitkälläkään matkalla kuin 1/4-1/2-välille, joten päättelin, että termostaatti oli rikki. Näin olikin ja lopputulos oli onnellinen, nyt lämmintä piisaa. Vanha termostaatti oli koko ajan auki, testasin sitä ihan puhaltamalla isoimpaan reikään. Uudessa ei mene ilmaa läpi ollenkaan.

      Termostaatin vaihto oli varsin hankalaksi tehty, sijainti keltaisesta öljykorkista noin 15 cm ohjaamoon päin moottorin ja etuseinän välissä, pyyhinkotelon purkamisen jälkeen mötikkä on kohtuullisen hyvin näkyvillä, mutta kyllä siinä vaan palaa aikaa ja tupakkia. Lisäksi ei ollut oikeista työtavoista juuri käsitystä, mistä kannattaa lähestyä. Tässä lyhyt kuvaus.

      Moottorin suojus pois, 3 pulttia.
      Akku pois.
      Lasinpyyhkimet ja niiden kotelo irrotetaan, noin 10 pulttia ja mutteria. Helppoa kuin mikä jälkikäteen arvioiden, samalla voi voidella pyyhinvivuston.
      Ilmansuodatin pois ja ilmamäärämittari sivuun.
      Ylävesiputki on termarissa kiinni lyhyellä silikoniletkulla ja klemmareilla, lisäksi moottorin sivussa kiinni parilla metallilenkillä. Pitkän harkinnan jälkeen sahasin ne poikki putken vierestä, käänsin tyngät alustaksi ja porasin pari reikää niihin. Putken uudelleenkiinnitys kokoamisvaiheessa nippusiteillä, vieressä olevan alipaineputken (?) suojaksi pala kumimattoa.
      Turbolta välijäähdyttimelle menevä metalliputki on myös silikoniputkella ja klemmareilla kiinni, se irtoaa aika helposti, kunhan löytää klemmarit öljyn peitosta. Puhtaus olisi aika tärkeää, ettei putkeen putoa roskaa.
      Termariin menevät pikkuputket pois siinä välissä, kun tuntuvat lähtevän.
      Ilmamäärämittarilta turbolle menevää muoviputkea ei kannata ehkä irroittaa alhaalta, koska se voi olla vaikea saada takaisin. Se ei kuitenkaan mahdu tulemaan kokonaan pois, joten ehkä parempi yrittää vetää syrjään narulla.
      Termostaatti on kolmella pultilla kiinni. Pieni iskuruuvinväännin ja nivelhylsyt nopeuttavat irrotusta.
      Moottorin pintaan jääneet tiivisteen palaset irtosivat peilin ja Dremelin metalliharjan kanssa, reikään hetkeksi joku rätti, ettei mene roskat sisään.
      Klemmareita oli paikoin vaikea puristella, ne korvasin ruuvimallisilla, pienen 7 mm hylsyn yleensä saa jostakin kulmasta osumaan.
      Öljynsuodatin on helppo vaihtaa samalla, jos ottaa renkaan ja pohjamuovin pois. Autoa laskemalla pääsee paremmin näkemään moottorin ja etuseinän väliin.
      Öljypohjan ympärille oli kiedottu joku eristekangas, sen alla näytti olevan jo alkavaa ruostumista, joten otin sen pois.
      Uudesta termostaatista ei löytynyt vanhalle lämpötila-anturille reikää. Ensin jätin sen pois, mutta koekäytössä jäähdyttimen puhallin kävi koko ajan ja lämpömittari hyppäsi yläasentoon. Tässä vaiheessa oli väsymys iskenyt enkä jaksanut kovin paljon purkaa, sijoitin anturin moottorin ja yläpuolen lämpöeristeen väliin.
      Aikaa kului pari pitkää iltaa puolilämpimässä tallissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe