Yanmar 4jhe

yammukka

Minkälainen kone tuo on? Mitä hyvää, mitä huonoa? Kannattaako sotkeutua, vm. 88.

12

2019

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konhee

      paskoja vehkeitä, pysy erossa

    • R R-S

      ja niissä oli aika paljon lämpöongelmia. Lämmönvaihdin alimittainen.

    • yammukka

      Tuo "paskoja vehkeitä" kertoikin paljon, kiitos. Ai lämpöongelmia.. Tämä kyseinen kyllä aika tuulettuvassa tilassa, vai meinaatko että niissä on joitain vikoja minkä takia lämmöt karkaisivat?

      • 4jh-dte

        Itselläni 4jh kone. Oli kanssa ongelmia lämpöjen kanssa mutta pesin jäähdytysjärjestelmän ja nyt ok. Kone käy ja kukkuu ihan nätisti mutta pientä savutusongelmaa näissä aika paljon on (ehkä jäänyt suuttimet huollattamatta?).


    • 007,5

      Kyllä aito Japsikone kestää ´maailman tappiin asti´ toisin kuin monet läntisen mantereen romut!

    • Vasta 1100 h

      Nyt moni on vetänyt talveksi myynti-ilmoituksia pois esim. nettiveneestä mutta kyllä vielä syksymmällä ilmoituksissa tuota konetta tyypillisesti on esim. aikalaisissa Marsundeissa, Bella 8000: ssa ja Albatrosseissa jne. ja konetunnit 1000 luokkaa ja enimmillään olen nähnyt lähes 4000 h : kin joten kyllä ne kestää, tai ei niitä ainakaan ajamalla saa tapettua.

      • yammukka

        Eli viitisensataa tuntia ei pitäis olla vielä paljon? Onko mitään heikkoa kohtaa mitä ostaessa kannattaisi/voisi arvioida?


      • Vasta 1100 h
        yammukka kirjoitti:

        Eli viitisensataa tuntia ei pitäis olla vielä paljon? Onko mitään heikkoa kohtaa mitä ostaessa kannattaisi/voisi arvioida?

        No sisäänajettu, tuntien puolesta. Isompi rasite (yleensäkin) venekoneilla on juuri ajamattomuus, tai etenkin pitkät talviseisokit (kosteus ym), huoltamattomuus (lähinnä kausittaisten öljynvaihtojen laiminlyönti). Keskim. 50 h / v konetunnit niin 20 v koneella 1000 h ei ole mitään. Vrt. esim. asuttavia - joilla porukka viettää pitkiä aikoja - moottoripursien konetunteja joissa voi olla 30 v: n ikäisessä veneessä / koneessa 6000 h avaamattomana. Tapauskohtaisiahan nää on ja mistä näistä historioista aina tietää mutta jos vielä maltettu ajaa nätisti 2800 - 3000 rpm eikä aina max kierroksilla niin kuin todennäköisesti onkin noilla tunneilla. JOS olet ostamassa konetta veneen mukaan niin katso myös miten venettä muuten on pidetty, se osaltaan saattaa antaa vinkkiä käytöstä. Periaatteessa, vesipumpun siipipyörä, laturin hihna, öljyt ja suodattimet vaihtoon (jos ei ole syksyllä vaihdettu) ja kevään alkutunnustelujen jälkeen matkasuunnitelmia tekemään. Kun on huolehdittu perushuollot (niin ja ei ole päästetty jäätymään) niin voi mennä vaikka kuinka kauan. Joku mainitsi pientä savutusongelmaa, oli kait jo vähän ominaisuutena uutena, suuttimet voisi jo iän puolesta tarkistuttaa. Toisaalta, jos käy ja kukkuu niin ei välttämättä sitäkään.


      • Bella Delphinin kone
        Vasta 1100 h kirjoitti:

        No sisäänajettu, tuntien puolesta. Isompi rasite (yleensäkin) venekoneilla on juuri ajamattomuus, tai etenkin pitkät talviseisokit (kosteus ym), huoltamattomuus (lähinnä kausittaisten öljynvaihtojen laiminlyönti). Keskim. 50 h / v konetunnit niin 20 v koneella 1000 h ei ole mitään. Vrt. esim. asuttavia - joilla porukka viettää pitkiä aikoja - moottoripursien konetunteja joissa voi olla 30 v: n ikäisessä veneessä / koneessa 6000 h avaamattomana. Tapauskohtaisiahan nää on ja mistä näistä historioista aina tietää mutta jos vielä maltettu ajaa nätisti 2800 - 3000 rpm eikä aina max kierroksilla niin kuin todennäköisesti onkin noilla tunneilla. JOS olet ostamassa konetta veneen mukaan niin katso myös miten venettä muuten on pidetty, se osaltaan saattaa antaa vinkkiä käytöstä. Periaatteessa, vesipumpun siipipyörä, laturin hihna, öljyt ja suodattimet vaihtoon (jos ei ole syksyllä vaihdettu) ja kevään alkutunnustelujen jälkeen matkasuunnitelmia tekemään. Kun on huolehdittu perushuollot (niin ja ei ole päästetty jäätymään) niin voi mennä vaikka kuinka kauan. Joku mainitsi pientä savutusongelmaa, oli kait jo vähän ominaisuutena uutena, suuttimet voisi jo iän puolesta tarkistuttaa. Toisaalta, jos käy ja kukkuu niin ei välttämättä sitäkään.

        on tuo isompi versio, 88hv malli. Moottoriin en sen paremmin puutu, olen ajanut sillä vasta parisataa tuntia parissa vuodessa, ei öljyn kulutusta. Mun Yanmarissa on KBW 21 kytkin, joka on Kanzakin Hurth. Eurooppalaisen Hurtin osat ei sovi. Jouduin laittamaan rattaita ja laakereita, kun ei ollut ikinä vaihdettu vaihteistoöljyjä. Alkuperäisosat kävin hakemassa viime talvena USAsta, maksoi vain 1/3 osan Suomen hinnoista, eli matkat tulivat siinä siivellä ilmaiseksi ja jäi vielä rahaakin. Yanmareissa on käytetty useampaa kytkintä, riippuen tehoista, kysy myyjältä onko kytkinöljyt vaihdettu joka vuosi. Öljynvaihto ei ole kuin 10min homma, kaikkine puheinensa, eikä öljyt maksa kuin kympin. Jos ei ole vaihdettu, se on pelkkää saamattomuutta, kuten mun Yanmarissa oli ollut ennen . Toinen vuosi meni ilman ilman kytkimen ulinoita, hyvä moottori ja kytkin, jos vaan on öljyt vaihdettu. 77hv:n mallin savutus on ominaisuus, joka on ja pysyy, sitä on moni yrittänyt poistaa tekemällä kaiken mahdollisen diesel laitteisiin, mutta savutus on silti jäänyt. Se on pieni kiusa, isompi noissa Länsinaapurin vihreissä moottoreissa


    • Kala-Kalle

      Mulla on ollut Marsund 880:ssa nyt 7 vuotta 4jh-dte eli 77 heppanen versio. Kone oli vaihdettu pois Flying Albatrossista ilmeisesti nimenomaan lämpöongelmien vuoksi. Osti koneen merkkiliikkeestä perushuollettuna (lämmönvaihdin putsattu, suuttimet huollettu/vaihdettu jne.) eikä ole ollut lämpöongelmia vielä kertaakaan. Ajan yleensä n. 2800-2900 kierrosalueella, mikä riittää 10-11 solmun marssivauhtiin (n. 150-180 tuntia kaudessa). Tilapäisesti olen päästellyt 3200 kierrosta neljä tuntia yhtä soittoa, mutta en saanut konetta kuumenemaan vielä silläkään. Todennäköisesti lämmöt nousevat, mikäli ajetaan tarpeeksi raskaalla veneellä kovilla kierroksilla riittävän kauan tai moottoritilan tuuletus ei ole ihan kohdallaan. Hyvä ohjesivu koneesta englantia ymmärtäville löytyy muuten täältä:
      http://www.yanmarhelp.com/index.htm
      Siellä todetaan mm. "For prolonged running, a pleasure boat engine a good operating speed is around 85% of maximum continuous rated RPM" . Tämän koneen ollessa kyseessä tuo tarkoittaa juuri 2900 kierrosta. Kun näkee noita Belloja ja Albatrosseja tuolla merellä päästelemässä 14-15 solmua tuolla koneella, niin ihan takuuvarmasti kierrokset on aika tapissa. eikä ihme vaikka lämmöt ei pysykään kurissa.

      • yammukka

        No kyllä tuo kone (veneen mukana) tuli ostettua. Vaikuttaa siltä, että kellä siitä on oikeasti kokemusta niin tuntuvat pitävän luotettavana vehkeenä. Vene on aika kevyt n 1600kg ja puhtaasti uppoumarunkoinen joten ei varmaan ole mitään tarvetta kiusata konetta. Toivotaan että veneilyt jatkuu huolettomasti.


      • ...koneella
        yammukka kirjoitti:

        No kyllä tuo kone (veneen mukana) tuli ostettua. Vaikuttaa siltä, että kellä siitä on oikeasti kokemusta niin tuntuvat pitävän luotettavana vehkeenä. Vene on aika kevyt n 1600kg ja puhtaasti uppoumarunkoinen joten ei varmaan ole mitään tarvetta kiusata konetta. Toivotaan että veneilyt jatkuu huolettomasti.

        appiukolla vastaava kone kolla ajettu 4000 tuntia. Vene bella 8000.
        Suuttimet huollettu pariin kertaan ja venttiilinvarren kumit vaihdettu.
        Pelittää hyvin ongelmitta. Paaattia on pidetty ja huollettu viimesen päälle
        joten sekin auttaa. Hyvän pelin varmasti ostit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

      Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe