Olen kärsinyt atopiasta 30 vuotta (olen 33-vuotias) ja tiedän, että käsi-ihottumastani en koskaan pääse kokonaan eroon, sen kanssa olen oppinut elämään ja hyväksynyt.
Mutta viime keväänä atopia alkoi oireilla koko keholla: käsivarsissa, rintakehällä ja kaulalla, vatsalla ja polvitaipeissa sekä takareisissä. Kaikki keinot on kokeiltu, iho on väliin jo melko hyväkin ja sitten taas pahenee. Kutina on jatkuvaa.
Tilanne alkaa tuntua toivottomalta ja masentavalta. Haluaisin kuulla, onko tästä kroonistuneesta tilanteesta enää edes mahdollista paluu entiseen, jossa ihottumaa oli vain käsissä? Kohtalotoverit, kertokaa onnistumisistanne!
Onko atoopikolla toivoa?
20
1658
Vastaukset
- atooooopikko
Protopic-voidetta? Minua se auttoi.
- Osma74
Sama juttu. Suosittelen Protopicia. Kallista, mutta mikäli suurelle alueelle käytät, niin korvauskatto tulee äkkiän vastaan. Tosin erikoiskorvattavuuden saa vain 2 vuodeksi kerrallaan, ja ainakin itselläni se oli ikävä prosessi kaikkine allergiatesteineen. Pelkkiin käsiin voidetta menee säännöllisesti käytettynäkin niin vähän, että ei maksa vaivaa hakea erityiskorvattavuutta parin vuoden välein.
Jos pahin ongelmakohtasi on kädet, niin väitän, että käsien tilanteen pysyttyä kurissa myös vartalon tilanne helpottaa. Voi olla, että sinullakin on kehittynyt kosketusallergioita, joita et edes tiedä. Eli pesuaineet ja jopa käyttämäsi rasvat voivat pahentaa tilannetta (erilaiset lisäaineet). Itse käytän käsiin voiteena pelkästään Ceridal lipogeeliä (on reseptillä pitkäaikaiseen ihosairauteen). Muuta kosmetiikkaa ja rasvausta käytän tuskin ollenkaan. Allergiaystävällistä sampoota ja saipuaa mahdollisimman vähän ja harvoin. Tarvittaessa käytän kasvovoiteenakin öljyä.
Sen olen huomannut, että Protopicin käytön aikaan olen saanut kissoista huomattavasti lievempiä allergiaoireita kuin ennen. Eli lähinnä aivastelen, ennen olisin lähes tukehtunut. Eli sairas iho ei ole pelkkä kosmeettinen asia, vaan terveysriski. Jo lastentautilääkärini aikanaan sanoi, että iho ja keuhkot ovat samaa kudosta eli jollain tapaa yhteydessä toisiinsa. Protopicin käytön vaikutuksista hengitysoireisiin on jotain tutkimustietoa, keskustelu ja linkki varmaan löytyy suomi24:stä parin vuoden sisältä, en sitä nyt onnistu löytämään.
Itse olen erittäin lääkekielteinen, mutta Protopicia käytän. Käsi-ihottuma oli minulle painajainen, Protopic oli ainoa, joka auttoi. Sinulla voi olla myös mahdollisuus valohoitoon, yritä päästä sinne! Minulle se ei valoyliherkkyyden vuoksi sovellu.- joskus terve?
Kiitos vastauksista. Protopic on minulle tuttu, eikä auta minulla käsi-ihottumaan. Käytän sitä ajoittain kasvojen tai kaulan ihoon, joihin se kyllä tehoaa loistavasti.
- atoopikko kans
kahta erilaista tarinaa olen nähnyt netissä, eli atopia on parantunut joko sillä, että
-jättää ruokavaliosta valkoiset jauhot ja sokerin, tai
-nauttii erilaisia ravintolisiä, esim. D-vitamiini suurilla päiväannoksilla (125mg/päivä) tai sinkki/seleenitabletit.
valohoito, ilmastokuntoutus, merisuolavesi, vesikontaktin välttäminen, sisäinen antibioottikuuri, hanskojen käyttö öisin, näistä ihmiset ovat myös saaneet helpotusta atooppiseen ekseemaansa.
yllättävää, että oireilu on alkanut keväällä ja näin kestänyt koko kesän, vaikka atopian pitäisi parantua kosteassa ilmassa ja auringonvalossa. ettei kyseessä olisi jokin muu kuin atooppinen ihottuma, kuten syyhypunkki?- joskus terve?
Oireilu alkoi jonkinlaisena nokkosihottumana, joka kroonistui ja sitten vähitellen katosi, mutta jäljelle jäi tuo atopia vartalolle. Keväällä siis sattui olemaan jokin tekijä, joka laukaisi nokkosihottuman.
Sinkkiä kävinkin ostamassa, d-vitamiiniä löytyy myös kotoa.
- kokeileppas
Kannattaa kokeilla viviscalia (original) ihon paksuntamiseen, jolloin ihosta ei haihdu niin paljon kosteutta ja puolustuskyky pysyy iholla hyvänä. Lisäksi kannattaa syödä reilusti 20-50g kylmäpuristettua oliiviöljyä salaatin tai muun emäksisen kanssa (kurkku), jotta öljy imeytyy sisäisesti paremmin ja kosteuttaa ihoa.
msm-rikkiä kannattaa myös kokeilla pari grammaa päivässä jos pelkkä edellä mainittu ei tepsi (tai muutenkin)
Näillä pitäisi ainakin parannusta tilanteeseen tulla. Oma atooppinen ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.- kokeileppas
Jos kokeilet ja (kun) tämä keino tepsii, tule suosittelemaan myös muille.
- kiinnostaa tietää
kun sanot kunnossa, niin tarkoitatko, että siedettävänä vai oletko jopa jättänyt kortisonin ym. lääkevoiteet kokonaan pois? haaveilen nimenomaan tuosta kortisonikierteestä vapautumisesta..
- kokeileppas
kiinnostaa tietää kirjoitti:
kun sanot kunnossa, niin tarkoitatko, että siedettävänä vai oletko jopa jättänyt kortisonin ym. lääkevoiteet kokonaan pois? haaveilen nimenomaan tuosta kortisonikierteestä vapautumisesta..
Oma atopiani ei ehkä pahimmasta päästä. pieniä läiskiä ihottumaa ympäri kehoa lähinnä. Isommalti reisissä ja kaulassa joihin käytin kortisonia ajoittain. Nyt en käytä mitään rasvoja. koppuraiset kyynerpäät ja rystyset pehmenivät muutamassa viikossa ja iho muutenkin elinvoimaisemman näköinen. Viviscalia kannattaa varmaan aluksi syödä se 2 tablettiä päivässä ja myöhemmin siiryä yhteen. Tuote on tarkoitettu hiustenkasvuun, mutta ihossa vaikutuksen näkee paljon nopeammin. Kalaöljyjä en suosittele käyttämään grammatolkulla, vähentää kropan nesteiden viskoositeettia liikaa, joka johtaa myös ihon nestemäärän vähenemiseen (kapseleina kannattaa syödä jos syö). Oliiviöljy sisäisesti ihon kosteuttamiseen optimaalinen.
- atoopikko myös
Täällä huhuilee 20 -vuotias atoopikko, joka on syntymästään lähtien kärsinyt tämän ihon kanssa jos jonkinlaista.
Minulla atopia esiintyy välillä jopa vuoden pahana, sitten saattaa taas pidempi jakso hyvänä, eikä vuodenaikojen vaihtelulla tms. ole merkitystä ihon tilanteeseen. Pahimpina aikoina olen tosissaan joutunut lähtemään päivystykseen/lääkäriin ihon huonon kunnon vuoksi, en ole voinut käydä suihkussa, jäseniä ei ole voinut taivuttaa ja vaatteiden pukeminen on ollut tuskaa. Tällöin iho on ollut tulehtunut kauttaaltaan. Onko sulla tulehduksen merkkejä, punoittaako/märkiikö/kuumottaako? Tulehdusta jos ei hoida, se ei kyllä minnekkään häviäkään ilman järeämpiä keinoja, ainakaan minulle.
Noina pahimpina aikoina ja lääkärillä juoksun tuloksena olen pari hoitojaksoa (2-5 krt) käynyt sairaalalla sellaisessa violetissa kylvyssä (kaliumpergamangaatti tms.), jonka jälkeen iho on rasvattu kauttaaltaan hydrokortisoonilla. Nämä kylvyt on rauhoittaneet ihoa ja niiden avulla on päässyt pahimman hoitamisessa eteenpäin. Molempien tällaisten kylpyjaksojen jälkeen olen ollut jopa vuoden ilman mitään oireita. Aikoinaan sain tuota ainesosaa myös kotikäyttöön esim. jalkaterien hoitamista varten.
Minulle Elidel/Protopic ei ole sopinut, eikä niihin varaakaan olisi. Sen sijaan Elocon -niminen kortisooni auttaa minulla hyvin.
Mutta jos tulehduksen merkit löytyvät, kannattaa kokeilla ihan oma-alotteisesti vaikka tulehduskipulääkekuuria ja kortisoonin käyttöä (kortisooni aina puhtaalle iholle) ja jos niillä ei tepsi, niin sitten lääkäriltä pyytämään jotain erityistä.
Jos kutina johtuu lähinnä kuivuudesta, myös öljyjä kannattaa kokeilla. Mm. ceridal -öljy kostealle iholle koskeuttaa aika tehokkaasti.- Joskus terve?
Iho on ajoittain tulehtuneen oloinen - ei rikki, ei märkivä, mutta punoittavia ja turvonneita läikkiä. Ikään kuin tulehdus olisi jossain syvemmällä, kudoksessa. Ihanko tosiaan normaaleilla tulehduskipulääkkeillä voi _parantaa_ sitä tulehdusta? Olen käsittänyt, että ne lähinnä lievittävät tulehduksen aiheuttamaa kipua, mutta tulehdus on ja pysyy. Kortisoni sisäisesti ilmeisesti vähentää tulehdusta, mutta se myös kuivattaa ihoa entisestään.
Lohdullista kuulla, että vuodenkin pahan jakson jälkeen on mahdollista olla pitkäänkin oireeton. - atoopikko myös
Joskus terve? kirjoitti:
Iho on ajoittain tulehtuneen oloinen - ei rikki, ei märkivä, mutta punoittavia ja turvonneita läikkiä. Ikään kuin tulehdus olisi jossain syvemmällä, kudoksessa. Ihanko tosiaan normaaleilla tulehduskipulääkkeillä voi _parantaa_ sitä tulehdusta? Olen käsittänyt, että ne lähinnä lievittävät tulehduksen aiheuttamaa kipua, mutta tulehdus on ja pysyy. Kortisoni sisäisesti ilmeisesti vähentää tulehdusta, mutta se myös kuivattaa ihoa entisestään.
Lohdullista kuulla, että vuodenkin pahan jakson jälkeen on mahdollista olla pitkäänkin oireeton.Kuulostaa kyllä ihan tulehduksen merkeiltä. Se todellakin tuntuu, että on jossain syvemmällä se tulehdus. Mulle on ihan lääkäri määrännyt pahoina aikoina tulehdukseen buranaa (600), harvemmin antibioottia ja kortisoonia sisäisesti ei muistaakseni koskaan! Eli kai se tulehduskipulääke itse tulehdukseenkin vaikuttaa. Nykyisin jos on tulehduksen alkumerkkejäkään, otan oma-alotteisesti muutaman päivän buranakuurin (400, 2xpvä) ja kiinnitän huomiota erityisesti siihen, että laitan kortisoonin puhtaalle iholle. Eli pelkkä burana yksin tuskin tulehdusta parantaa, mutta ainakin minulla kyllä hillitsee sitä ja antaa hyvän "ponnistuslaudan" taas terveemmälle iholle.
Oletko kokeillut Ceralan -perusvoidetta? Hieman kalliimpaa kuin yleisimmät perusvoiteet, mutta erittäin hyvä ja kehuttu. Sisältää myös hoitavia ainesosia, ei vain kosteuta. - joskus terve?
atoopikko myös kirjoitti:
Kuulostaa kyllä ihan tulehduksen merkeiltä. Se todellakin tuntuu, että on jossain syvemmällä se tulehdus. Mulle on ihan lääkäri määrännyt pahoina aikoina tulehdukseen buranaa (600), harvemmin antibioottia ja kortisoonia sisäisesti ei muistaakseni koskaan! Eli kai se tulehduskipulääke itse tulehdukseenkin vaikuttaa. Nykyisin jos on tulehduksen alkumerkkejäkään, otan oma-alotteisesti muutaman päivän buranakuurin (400, 2xpvä) ja kiinnitän huomiota erityisesti siihen, että laitan kortisoonin puhtaalle iholle. Eli pelkkä burana yksin tuskin tulehdusta parantaa, mutta ainakin minulla kyllä hillitsee sitä ja antaa hyvän "ponnistuslaudan" taas terveemmälle iholle.
Oletko kokeillut Ceralan -perusvoidetta? Hieman kalliimpaa kuin yleisimmät perusvoiteet, mutta erittäin hyvä ja kehuttu. Sisältää myös hoitavia ainesosia, ei vain kosteuta.Ceralan on tuttu myös, käy ihan hyvin perusvoiteeksi minulle (monet perusvoiteet vaan pahentaa tilannetta, Ceralan ei).
- testimiespöö
...Etten jaksa spekuloida seikkaperäisemmin mutta laitan spekuloimatta mitä ite opin omasta atopiasta ja sain kutinan pois vaikka ihottumaa onkin. Lista etenee siitä kun olet alasti ja lista kertoo mitä sinun pitää tehdä niin näin joudut itse spekuloimaan itsellesi kaiken tarkoituksen pienintäkin asiaa myöten:
1. Pesuaineet:
Vesi
Avecyd hajustamaton
Avecyd hajustettu
2. Perusvoiteet
Käsihuuhde(antibakteerinen, LINDSTRÖM-käsihuuhde) ;)
Ceralan
suoja-apuna aqualan
Mahdollisia suosituksia: DECUBAL ja CERIDELL.
3. Vaatteet
PUUVILLAA, pehmeää ja sileätä, nukkaamatonta ja kovettumatonta.
hyvä esimerkki slogit
Pitkät vaatteet hankaa helpoiten joten alle lyhyempää esim. suojaamaan sisäreisiä vaikka ne oisi rasvattukin.
Vältä huonoja väriaineita.
VERKKOPAITA(toimii kuin antiperspirant sillä erolla että pitää hajut sisällä vaikka niitä oiskin) :)
4. Ruokailu
Juo myös vettä
tarkkaile ihoasi eri ruoka-aineiden kanssa
5. Pyykinpesussa vain ruokalusikallinen KORKEINTAAN, pesuainetta. mieluiten pelkkä vesi.
Vedet ja uimahallit
Ambilan, NOVALAN(itse testattu, suositellaan pakkasellekin), ceridell(??????)
Prinsiipi: Iho EI OLE kangas joka imee lian ja näyttää tahraiselta. Ihohuokoset ovat ikäänkuin kuoppia joissa täytyy olla rasvaa. Emäs on ph joka kaivaa kuoppia syvemmäksi syväpuhdistaen ihohuokoset. Kun ihohuokosissa ei ole rasvaa iholle ei riitä suojaa ja se on altis kaikille epäpuhtauksille mitä maailmassa liikkuu.
Muista vaihtaa lakanoita ja ehkäpä satiinilakanat on iholle parhaimmat(niissäkin on laatueroja!!) muista puuvillaiset lakanat!
Näitten ohjeiden avulla olen aloittanut taistelun enää kuutta laikkua vastaan. Käsihuuhde on nyt IN sen hyvä antibakteerisen ominaisuuden takia joten sen jälkeen on laitettava perusvoiteet koska iho on muutoin suojaamaton. Käytän huuhdetta vain selkeisiin laikkuihin mieluiten tyyliin laikku kerrallaan. Alunperin ihoni oli kauhea kutisemaan päänahkaa myöten niin että järki oli lähteä, onneksi moinen soppa on ohi ja kutina on enää pelkkä mennyt paha uni. Stressin vaikutuksista vaikea sanoa mutta jos oppii hallitsemaan niin ei siitäkään haittaa ole, ehkä kuitenkin jopa liioiteltu, ainakaan se ei liity kutinaan.- my
Merisuolavesi voi myös auttaa kutinaan.
Pyykinpesuaineissa kannattaa katsoa mitä käyttää. Itselleni sopii tasan yksi pesuainemerkki. Ennen kuin LV:n sarjaan tuli nestemäinen pesuaine, äitini erehtyi ostamaan jonkun toisen allergia ja astmaliiton merkin saaneen tuotesarjan tuotteen. Uusiksi meni pesuun ne vaatteet. Eli huolellinen huuhdontakaan ei ihan kaikkia jäämiä ollut kai saanut pois, kutisin.
Villavaatteet saa vähemmän kutiaviksi käsittelemällä ne villanhoitoaineella (lanoliini), jota saa ainakin ekokaupoista. Jopa normaali-ihoinen mieheni sanoi lapastensa muuttuneen ihanan pehmeiksi lanoniinikäsittelyn jälkeen! Itse en vuosiin ole voinut pitää villavaatetta suoraan iholla, viime talvenakin meni lapasissa ainoastaan villa-bambusekoite, nyt kun nuo tekstiilit olen käsitellyt voin surutta pukea villavaatteita! Toki neuloksen mallikin vaikuttaa ärsyttääkö vai ei (jotkut mallineuleet ovat itsessään ärsyttäviä, oli lanka mikä vaan).
Jos ihottuma on yllättäen pahentunut rajusti oltuaan pitkään, useita vuosiakin, suhteellisen 'tasainen' eli oireillut suht samalla kaavalla, kannattaa miettiä mitä tuolloin ihottuman pahentuessa on elämässä muuttunut. Asunto, työpaikka, lemmikki, pesuaine, ruoka, tai onko lähivuosina työ- tai asuinympäristössä ollut vesivahinkoja (home). Eli voisiko allergia/yliherkkyys olla syyllinen. Samoin jos oireet helpottavat tietyssä ympäristössä/poistamalla jotain elämästä, voi tuo allergia tai yliherkkyys olla mahdollista.
- rasvatuubit x 100
oireissa vain tämä rasvasekoitus: sol hibitane/ibaril crem rasva (valmistavat lääkärin ohjeen mukaan apteekissa). On tehokas!
Muutoin olen saanut vähän apua vhh ruokavaliosta (pois: viljatuotteet, sokeri, valkoinen pasta/riisi, peruna).
Jotkut kehuvat Immolinaa, mutta minulle se ei taida sopia..... - raaps raaps
Minä sain juuri lääkäriltä kehoituksen käyttää Ataraxia, vaikka se kyllä väsyttääkin, mutta se on vahvempi kuin esim. Aerius....
- Aina_____
Minulla oli paha atooppinen ihottuma vuosikaudet kasvoissa, kaulassa, rinnassa ja käsissä. Tuli kokeiltua lukematon määrä perusvoiteita, kortisoneja, Protopicia, allergialääkkeitä, valohoitoa jne. Eikä mistään ollut kuin hetkellistä apua.
Muutama vuosi sitten päätin epätoivon hetkellä kokeilla rasvauksen lopettamista ja kuinkas kävikään? Alkuun tuli hirveät vieroitusoireet ja iho huusi rasvaa ja oli hirveä, mutta sitten helpotti. Nykyään pärjään loistavasti ilman rasvoja ja tuntuu, että ne perusvoiteet ovat terveelle mutta herkälle iholleni kaikkein pahinta myrkkyä, mitä vain voi olla.
Olen panostanut ihon sisäiseen kosteukseen ja otan joka aamu pari ruokalusikallista rypsiöljyä. Pahinpina hetkinä liotin esim. käsiäni suolavedessä, joka rauhotti ihoa mukavasti, mutta se piti tehdä melkein päivittäin. - Helpottunut
Kuulostaa tutulta. Olen kärsinyt käsi-ihottumasta n.30 vuotta. Väliin se on ollut parempana, mutta ei koskaan kokonaan poissa. Nyt vanhempana olen alkanut käyttään magneesiumia lihaskremppoihin ja huomasin että ihottuma katosi samalla. Kokeilkaa hyvät ihmiset, jos se auttaisi teillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264657
- 282661
- 342314
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121571
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241360- 151306