kaksisuuntaisuus ei aina niin kamala juttu

elossa mielellään

Näissä keskusteluissa puretaan tunteita, totta kai, sehän on pointti. Vähän kyllä panee miettimään, onko kaikkien bipojen elämä nyt niin ihmeellisen "epänormaalia" ja taudin sanelemaa. Olisi kiintoisaa tietää kuinka moni kuitenkin elää suht tavallista elämää ilman useiden keskusteluketjujen holtitonta äärimasennusten-ja manioiden katastrofien sävyttämää taudinkuvaa.

Kammottaa ajatus, että moni diagnoosin vast´ikään saanut, saa näiltä sivuilta helposti todella synkän kuvan bipon elämänkulusta. Tänne kirjoitetaan varmaan useimmiten silloin, kun olo todella paha ja tämä sitten näkyy. Silti: moni bipo on töissä tai ok-pärjäävänä eläkkeellä. Moni elää ilman SUURTA draamaa parisuhteessa, on perheellisiäkin, joista monilla elämä lasten kanssakin sujuu ihan mukiinmenevästi. Joilla kuilla taudista huolimatta (tai sen ansiosta?) menestyvä luova ura. Ehkä lievemmätkin bipot olisi hyvä muistaa, etteivät juuri diagnoosin saaneet, heidän omaisensa tms. saisi kuvaa, että tämä tauti on kaikilla väistämättä koko elämän ajan vaikeana jatkuva, invalidisoiva katastrofi työn, perheen, alkon, itsetuhoisuuden ym. suhteen.

Monella on vaikeaa, mutta useimpia sentään voidaan auttaa. Tämäkin kannattaa muistaa: on ihmisiä, joilla iän myötä tauti muuttuu lauhkeammaksi (tosin toki toisinkin voi käydä). Mutta kaikki ei sentään aina niin mustaa kuin useimmat ketjut antavat ymmärtää.

Puretaan vaan täällä tarvittaessa pahaa oloa, mutta voisivatkohan jotkut kohtalotoverit kertoa elämänsä paremmistakin jaksoista? Ja siitä millaiset asiat ovat vointia tasanneet lääkkeiden lisäksi?

Itselleni ehkä suurin kirous tästä taudista on se, että diagnoosin kertominen ihmisille on vaikea juttu. Hyvin monet vetäytyvät loitolle kuullessaan psyykediagnoosista. Tähän pulmaan en ole löytänyt mitään kunnon ratkaisua. Tavalla tai toisella eteen tulee tilanteita, joissa asia tulee väkisin eteen - yleensä yritän kaikin tavoin välttää sairausleiman saamista. Mieluummin tulen kohdelluksi terveenä, kun sitä useimmiten olen. Sairausjaksoina harva minua näkee, tunnistan jaksot ja vetäydyn kotiini (onneksi kesto lyhyt, ehkä pari-kolme vkoa)

15

1294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bippolin

Hei

Olen aikaisemminkin kertonut sairauteni kulusta, mutta kerronpa nyt taas, jos tarinani antaisi toivoa muillekin bipoille.

Sairastuin viimeistään 17-vuotiaana kaksisuuntaiseen. Sairauteni oireena oli lähes jatkuva hypomaanisuus, joka teki elämästä sangen vauhdikasta ja mielenkiintoista. Talous oli jokseenkin aina kuralla, vaikka hypomaanisuuteni ansiosta ansaitsin melko hyvin tekemällä kahta työtä ja harrastamalla sivussa pientä taloudellista rikollisuuttakin. Alkoholinkäyttöni oli tuurijuoppomaista; olin käyttämättä pitkiä aikoja, mutta kun käytin, menin liiallisuuksiin. Sukupuolielämä oli ylivilkasta, enkä ollut yhdenkään avioliittoni aikana uskollinen. Hypomaanisuus katkesi joitakin kertoja vakavaan masennukseen ja ahdistukseen. Diagnoosina oli ylirasitus ja stressaavat tapahtumat elämässä.

46-vuotiaana työterveyslääkäri esitti muutaman masennusjakson ja niistä mielialan nostajilla tapahtuneen nopean nousun jälkeen epäilyksen, että sairastan bipoa. Sain lähetteen yhdelle Suomen parhaista psykiatreista, joka antoi diagnoosiksi kaksisuuntaisen sairauden. Olin nopeasti syklaavassa ja sekamuotoisessa tilassa parin vuoden ajan, kun etsittiin oikeaa lääkitystä. Pari kertaa yritin tappaa itseni, mutta onnekseni epäonnistuin. Ensin minua yritettiin lääkitä koktaililla, jossa peruslääkkeenä oli Deprakine, koska se ei psykiatrini mukaan vaikuta luovuuteen (olin työssä, jossa tarvitsin luovuutta). Parin vuoden lääke- ja työkokeilujen jälkeen todettiin, että työhön minusta ei enää ole. Sain eläkkeen ja lääkkeeksi Zyprexan, joka poisti oireeni yhdessä vuorokaudessa täysin.

Nyt elän eläkeläisenä onnellisessa avioliitossa (kolmas ja toivottavasti viimeinen) ja olen ollut oireeton yli viisi vuotta. Talouteni on tasapainossa, alkoholin kanssa ei ole mitään ongelmia eikä uskottomuus vaivaa. Tiedän, että sairastan loppuikäni, mutta niin kauan kun oireet pysyvät poissa, voin elää normaalia elämää.

Kaksisuuntaisena on erittäin tärkeää jaksaa uskoa siihen, että parempia päiviä on edessä. Se ei ole masentuneena helppoa, mutta voi pelastaa hengen. Minulla oli onneksi hyvät lääkärit ja ymmärtävä puoliso, jotka pitivät uskoani yllä, kun tilanteeni oli vaikemmillaan. Kaksisuuntaisuus on sairaus, jonka kanssa voi elää, kunhan ottaa lääkkeensä, käy tarvittaessa terapiassa, ylläpitää tasaisia ja rauhallisia elintapoja, eikä käytä liikaa alkoholia.

Jaksamista kaikille bipoille ja heidän läheisilleen.

• Konkaribipo

Itselläni on bipo todettu aikoja sitten. Silloin koin sen häpeällisenä ja toivuttuani diagnoosin jälkeen kielsin koko sairauden kuten myös aviomieheni teki. 11vuotta kului onnellisesti ja saimme kolme lasta. Tuona aikana en syönyt lääkkeitä. Jouduin uudelleen palaamaan sairauteeni. Seurasi itsetuhoisia vaiheita ja sairaalajaksoja, lääkitystä haettiin moneen kertaan.
      Koko ajan olen ollut työ- ja harrastuselämässä tuotteliaalla tavalla. Nämä vuoden vaihteet ovat tuskan paikka. Tämän joko kestää tai joutuu osastolle. Hoidan hyvin itseäni(paitsi alko ja huono vuorokausirytmi). Pärjään tämän asian kanssa. Työpaikallani en ole asiasta halunnut kertoa.
      Suureksi surukseni esikoinen sairastui 18-vuotiaana ja on nytkin osastolla. Mielestäni sairauden hallintakeinot ja luonnollinen suhtautuminensairauteen kerrotaan heti ja tuetaan sairastuneita jälkiseurannalla. Itse sai hakea hoitoa ja kolkutella monia ovia.
      Olen opiskellut kolme vuotta sitten itselleni uuden ammatin, jossa on helpompi säädellä stressin määrää.
      Mieli on nyt kovasti tuskainen, mutta keskityn kestämään sitä hetkestä toiseen. Uskon selviäväni, taas kerran.

• turhautunut oireeton

Kurjien vuosien jälkeen tilanne saatiin tasapainoon. Huonompi juttu se, että ammatti ehti mennä. Eläkkeelle joutuminen tällä hetkellä tämän taudin haitoista ylivoimaisesti pahin.

Eläkkeelle jäämisen jälkeen onkin sitten ollut Leima otsassa. Ihmiset tietenkin ihmettelevät ikäiseni eläkkeelläoloa, syytä kysytään - ja sitten jos kertoo, suhtautuminen hyvin usein torjuvaa, tämä vaikeuttanut tutustumista uusiin ihmisiinja tehnyt araksi esim.harrastuksiin menon. En kyllä tiedä miten olisin voinut enempääkään töissä yrittää, mutta kyllä sitä asiaa vaan edelleenkin ajattelee, "olisiko jotain voinut tehdä toisin?". Akateemisen ammatin menettämisen jälkeen tämä kotona kuhniminen on turhauttavaa ja elämä vailla haasteita.

Eli hyvähän se olisi, jos mahdollisimman nopeasti saisi diagnoosin ja hoidon, ettei työkyky menisi. Minulla oikeat lääkkeet löytyivät n.15 v kokeilujen jälkeen - jolloin siis töistä poissaoloa oli kertynyt yli 10v. Nyt vointi tasainen, mutta työtä ei taida enää elämääni tulla: entiseen ammattiini en pysty palaamaan(kova stressi,vuorotyö) ja mikään taho ei ole kiinnostunut ikäistäni enää uuteen kouluttamaan.

Onnea kaikille hyvän hoidon etsimiseen! Tehkää kaikkenne saadaksenne tautinne kuriin. Melkein kaikilla se onnistuu, oikeat lääkkeet löydettävä ja joille kuille terapia lisäapuna tarpeen.

• Muunnostila
        turhautunut oireeton kirjoitti:

Kurjien vuosien jälkeen tilanne saatiin tasapainoon. Huonompi juttu se, että ammatti ehti mennä. Eläkkeelle joutuminen tällä hetkellä tämän taudin haitoista ylivoimaisesti pahin.

Eläkkeelle jäämisen jälkeen onkin sitten ollut Leima otsassa. Ihmiset tietenkin ihmettelevät ikäiseni eläkkeelläoloa, syytä kysytään - ja sitten jos kertoo, suhtautuminen hyvin usein torjuvaa, tämä vaikeuttanut tutustumista uusiin ihmisiinja tehnyt araksi esim.harrastuksiin menon. En kyllä tiedä miten olisin voinut enempääkään töissä yrittää, mutta kyllä sitä asiaa vaan edelleenkin ajattelee, "olisiko jotain voinut tehdä toisin?". Akateemisen ammatin menettämisen jälkeen tämä kotona kuhniminen on turhauttavaa ja elämä vailla haasteita.

Eli hyvähän se olisi, jos mahdollisimman nopeasti saisi diagnoosin ja hoidon, ettei työkyky menisi. Minulla oikeat lääkkeet löytyivät n.15 v kokeilujen jälkeen - jolloin siis töistä poissaoloa oli kertynyt yli 10v. Nyt vointi tasainen, mutta työtä ei taida enää elämääni tulla: entiseen ammattiini en pysty palaamaan(kova stressi,vuorotyö) ja mikään taho ei ole kiinnostunut ikäistäni enää uuteen kouluttamaan.

Onnea kaikille hyvän hoidon etsimiseen! Tehkää kaikkenne saadaksenne tautinne kuriin. Melkein kaikilla se onnistuu, oikeat lääkkeet löydettävä ja joille kuille terapia lisäapuna tarpeen.

mitä sitä sanomaan, mistä on eläkkeellä!

• bipomies

Minä sain diagnoosin v.2003 45vuotiaana. Silloin yritin ensimmäisen kerran päättää päiväni ja homma vei psykiatriseen sairaalaan. Niitä sairaalajaksoja tulikin sitten yhteensä 14kertaa kolmen seuraavan vuoden aikana. Lähinnä alkon ja erittäin itsetuhoisen käyttäytymisen takia. Lopulta homma saatiin hallintaan erittäin hyvin hoitosuunitelman mukaisella toiminnalla ja sillä että tukenani oli useampi avohoito systeemi kerralla, sairaalahoitojen lisäksi. Nyt on mennyt melkein kolmevuotta jo tosi hyvin, etten sanoisi erinomaisesti. Minulle tuo että pääsin eläkkeelle toistaiseksi alkuvuona -07, oli ratkaiseva asia kohdallani. Nykyään toimeentuloni on niukkaa mutta toimeen tullaan ja alkon käyttö on erittäin harvinaista kohdallani. Jaksoin liki kolmevuotta avohoidon turvin ja opin myös itse seuraamaan vointiani ja toimia aina tilanteen vaatimalla tavalla. Pahoja notkahduksia ei ole ollut ennenkuin nyt marraskuun puolivälissä. Iski hypomania päälle ja siinä vaiheessa kun sivulliset sanoivat että nyt mielialalt heittelee ja kaikki rahat olivat menneet. Tajusin itsekkin että nyt on taas pitkästä aikaa syytä mennä osastolle vähäksi aikaa. Onnekseni pääsin sinne heti seuraavana aamuna kun olin ottanut yhteyttä mtt:lle. Kolme viikkoa meni osastolla ja nyt taas menee erittäin hyvin, kaikki on mallillaan ja hyvässä järjestyksessä. Jälkeenpäin kiitin luojaani siitä että en omista yhtään luottokorttia, ei pääsyt velkaantumaan. Olenkin vahvasti sitä mieltä että ei tämän sairauden kanssa vältämättä aina ole niin paha olla. Sitä mukaa kun sairauteeni tutustun sen helpompi on olla. Nykyään otan vain iltaisin lääkkeeni enkä juurikaan ajattele asiaa sen enempää. Lääkkeet auttaa minua aina pienellä viiveellä mutta nautin liikunnasta ja siitä saatava hyvä olo tulee heti. Myös se mikä on minua suuresti auttanut on se että en häpeä sairauttani. Kerron suoraan jos joku sitä sattuu kysymään. Jos sairauteni on kysyjälle ongelma on se lähinnä hänen ongelmansa..ei minun.....Myönetään.....sairauteni on karsinut ihmisiä ympäriltäni, mutta ehkä ne ihmiset eivät ole ystävyyteni arvoisia. Totta on myös se että kärsin yksinäisyydestä. Yksinäisyyttäkin olen päättänyt ryhtyä torjumaan nyt tosissani, ja uskon että siihenkin lääkeet löytyy kunhan vaan itse olen aktiivinen. Tätä nykyään selailen oman kotikaupunkini mahd. vapaaehtois järjestöjä, jos vaikka he tarvitsivat työntekijöitä...ja luulenpa että tarvitsevat, eikä siellä sairautenni haittaa pätkääkään. Myös omaan kotiseurakuntaani olen ollut yhteydessä ja heidän avullaan kartoitamme mahd. tarpeen ryhmätoiminnalle. Tarkoituksena on polkaista mielenterveyskuntoutujille suunattu suljettu vertaistukiryhmä jota ryhtyisin vetämään. Siinä olisi ainakin taatusti mielekästä touhua ainakin yhdeksi päiväksi viikossa. Olen sairauteni hyvissä vaiheissa ollut mukana myös eräänlaisessa kriisityössa ja opiskellut erinlaisia kursseja suomenmielenterveys seuran järjestämillä kurseilla. Pakko myöntää....oma sairaus antaa erittäin hyvän pohjan ja tuen näissä kriisitehtävissä hommatessani. Sitä on ikäänkuin paljon helpompi asettua tuen hakijan asemaan. Tämäkin sairaus ja kokemus siitä voi olla myös voimavara. Uskon lujasti että löydän ja saavutan aikaa myöten ja pikkuhiljaa ns. hyvän elämän ja olotilan. Pahin homma mihin voin sortua on se että jään makaamaan kotiani ja odotan että seura ja apu tulee valmiina jonkun muun tekemänä...ei niin se ei vaan toimi. On oltava itse aktiivinen..tietysti omien voimavarojen puiteissa....ja lähdettävä ulos hakemaan niitä ihmiskontakteja. Oikeastaan ainut murhe joka tällä hetkellä mieltäni painaa on se että, haluaisin vielä parisuhteeseen mukavan naisen kanssa, mutta jotenkin koen että tätä onnea ei minulle enää sairauteni takia suoda. Avioliittokin hajosi ensimäisen itsetuho yrityksen jälkeen. Vaatisi erittäin vahvan naisen joka olisi valmis lähtemään 48v, velkasaneerauksessa olevan mielenterveyskuntoutujan mukaan. Vaan tuostakaan en voi olla varma......ehkä se nainen on jossain. Toivoa sopii. Mukavaa talvea kaikille meille bipoa sairastaville....vielä se paistaa päivä meillekin. Tsempiä. Ps. ei sitten enää mitään itsetuho ajatuksia enempää....sovimmeko niin?

• Depra83

Mulle tää sairaus on ollut tosi vaikeaa. Ja erityisesti nopeasyklistä. Viides vuosi menossa ja yksi kuukausi ollut oireetonta aikaa pisimmillään ja kerran. Muuten olot on vaihdellu puolelta toiselle. Olen eläkkeellä ja siitä hyvin tyytyväinen. Olen vasta 26 ja nuo 5 vuotta on ollut elämäni raskainta aikaa!!! Tämä kaksisuuntainen on pilannut elämäni enkä ole sairastumisen jälkeen enää nauttia elämästä samalla tavalla. Parempi ois olla kuollu ja kuopattu!

• nolifeatall
        Depra83 kirjoitti:

Mulle tää sairaus on ollut tosi vaikeaa. Ja erityisesti nopeasyklistä. Viides vuosi menossa ja yksi kuukausi ollut oireetonta aikaa pisimmillään ja kerran. Muuten olot on vaihdellu puolelta toiselle. Olen eläkkeellä ja siitä hyvin tyytyväinen. Olen vasta 26 ja nuo 5 vuotta on ollut elämäni raskainta aikaa!!! Tämä kaksisuuntainen on pilannut elämäni enkä ole sairastumisen jälkeen enää nauttia elämästä samalla tavalla. Parempi ois olla kuollu ja kuopattu!

Itselleni sairaus on ollut myös vaikea. Diagnoosin sain myös viisi vuotta sitten, tosin tää on ollut mulla jo melko varmasti 9 vuotta.
        Huoh. Nyt on taas takana kuukausia kestävä mania, yletöntä ryyppäämistä, tuhlaamista, sekoilemista, yhdenillanjuttuja.. Ja nyt pelkkä tuhka jäljellä, masennus ja morkkis. Miksi pitikään mennä tekemään niitä lukuisia asioita joita tein.
        Minulle tämä sairaus on sitä, että kuukausien ajan käyttäytyy kuin pikkulapsi, ja sitten pitäisi viikossa tai jopa parissa päivässä kasvaa aikuiseksi, kun mania on ohi. Ottaa vastuu teoistaan. Jatkaa jotenkin eteenpäin, mutta miten? Tuskinpa tämä tästä yhtään paranee. Aina vaan masennusta ja maniaa ja sekamuotoista jaksoa toistensa perään. Kyllästyttää.

• Konkaribipo

Olen samaa mieltä kanssasi.Ei kannata liikaa "mässäillä" huonoilla jaksoilla.Olen ollut diagnostisoitu bipo 27 vuotta. Herkkä olen ja älykäskin, aivan kypällä sitoutunut työntekijä. Osaan auttaa muita.
      Omien mielialojani kanssa selviän nyt (uudessa, itse kustantamassani ammatissa) Todella upeasti näin. Mutta haluan näyttää asioita pitemmälle, siis pulpettien ohi ja kaikkioa lapsia/ vastauksia arvostaen.

• biponen

Minullekin laitettiin bipodiagnoosi 26-vuotiaana, olen nyt 38, psykooseja on takana 6 ja masennusta yhteensä joku 3 vuotta. En ole koskaan ajatellut että "sairaus" jotenkin rajoittaisi elämääni, enkä ole koskaan kokenut itseäni kovinkaan erilaiseksi kuin muutkaan ihmiset. Opiskelu ei minua kauheasti kiinnostanut, mutta olen matkustellut Australiaa ja Etelä-Amerikkaa myöten, asunut ulkomailla, aina matkustelun välissä tehnyt töissä. Olen naimisissa, lapsia on yksi ja toivottavasti toinen kohta tulossa. Talo on oma ja hyviä ystäviä on aina ollut ympärillä. Itse en koe että bipo on ollut minulle negatiivinen juttu, pikemminkin se on lisännyt vähän syvyyttä elämään.

• Symphaticmaniac
        biponen kirjoitti:

Minullekin laitettiin bipodiagnoosi 26-vuotiaana, olen nyt 38, psykooseja on takana 6 ja masennusta yhteensä joku 3 vuotta. En ole koskaan ajatellut että "sairaus" jotenkin rajoittaisi elämääni, enkä ole koskaan kokenut itseäni kovinkaan erilaiseksi kuin muutkaan ihmiset. Opiskelu ei minua kauheasti kiinnostanut, mutta olen matkustellut Australiaa ja Etelä-Amerikkaa myöten, asunut ulkomailla, aina matkustelun välissä tehnyt töissä. Olen naimisissa, lapsia on yksi ja toivottavasti toinen kohta tulossa. Talo on oma ja hyviä ystäviä on aina ollut ympärillä. Itse en koe että bipo on ollut minulle negatiivinen juttu, pikemminkin se on lisännyt vähän syvyyttä elämään.

Olen yli 30v eikä mulla ole diagnosoitu mitään, mutta kaikesta päätellen kärsin juuri tuosta. Alkoholi, yhdenillan jutut, tunne että mikään ei pysäytä mua jota seuraa masennus.
        Tilanne on kärjistynyt viimeisten parin vuoden aikana talouden romahdettua täysin (esim. pikavipit joita täälläkin iloisesti mainostetaan - harmi etten niitäkään enää saa, olisi vielä toivoa huomisesta). Jotenkin tajuttuani että käyttäytymisen pohjalla on jokin sairaus, ehkä siihen voisi saada apua. Muutenkin on juominen vähentynyt uuden tyttöystävän myötä ja olen muutenkin rauhoittunut. Silti tulee pahoja hetkiä kun tajuaa että nyt kun olisi ehkä asiat muuten mallillaan niin rahaongelmat kaatuvat niskaan... sitten yritetään hakea viinalla ja irtosuhteilla hyvää oloa muuten pahaan oloon - taas on voittaja olo kunnes...
        Eilen kun tajusin että rahaa ei riitä vuokraan, ruokaan tai edes mennä tapaaman tyttöystävä itkin hysteerisesti täristen saunassa minuuttitolkulla jonka jälkeen en ajatellut mitään mutta suustani tuli jumalaa rienaavia ja muita pahoja lauseita - tämän jos joku ulkopuolinen olisi nähnyt olisi haettu varmaan manaaja paikalle. Näin itseni heijastuvan saunan lasiovesta ja en tunnistanut itseäni...
        Tällähetkellä olo on tuskainen, mitään ei ole, toivo on menetetty. Vaikka tiedän että läheiseni surisivat poismenoani, tuntuu että tämä pitkään jatkunut tuska ja ahdistus ei enää tunnu mielekkäältä.

• pipo päässä
        Symphaticmaniac kirjoitti:

Olen yli 30v eikä mulla ole diagnosoitu mitään, mutta kaikesta päätellen kärsin juuri tuosta. Alkoholi, yhdenillan jutut, tunne että mikään ei pysäytä mua jota seuraa masennus.
        Tilanne on kärjistynyt viimeisten parin vuoden aikana talouden romahdettua täysin (esim. pikavipit joita täälläkin iloisesti mainostetaan - harmi etten niitäkään enää saa, olisi vielä toivoa huomisesta). Jotenkin tajuttuani että käyttäytymisen pohjalla on jokin sairaus, ehkä siihen voisi saada apua. Muutenkin on juominen vähentynyt uuden tyttöystävän myötä ja olen muutenkin rauhoittunut. Silti tulee pahoja hetkiä kun tajuaa että nyt kun olisi ehkä asiat muuten mallillaan niin rahaongelmat kaatuvat niskaan... sitten yritetään hakea viinalla ja irtosuhteilla hyvää oloa muuten pahaan oloon - taas on voittaja olo kunnes...
        Eilen kun tajusin että rahaa ei riitä vuokraan, ruokaan tai edes mennä tapaaman tyttöystävä itkin hysteerisesti täristen saunassa minuuttitolkulla jonka jälkeen en ajatellut mitään mutta suustani tuli jumalaa rienaavia ja muita pahoja lauseita - tämän jos joku ulkopuolinen olisi nähnyt olisi haettu varmaan manaaja paikalle. Näin itseni heijastuvan saunan lasiovesta ja en tunnistanut itseäni...
        Tällähetkellä olo on tuskainen, mitään ei ole, toivo on menetetty. Vaikka tiedän että läheiseni surisivat poismenoani, tuntuu että tämä pitkään jatkunut tuska ja ahdistus ei enää tunnu mielekkäältä.

Selvää on, että tarvitset apua pikaisesti. Hae sitä kuntasi terveyskeskuksesta heti, vaikka olo sillä hetkellä tuntuisikin normaalilta.
        Haluaisin vielä kysyä, johtuuko kokemasi ahdistus velkataakasta vai onko se tosiaankin seuraus maanisesta vaiheesta? Kuka tahansa suuren velkataakan alla rimpuileva tuntee stressiä ja pahaakin ahdistusta. Silloin apua täytyy hakea muualta.
        Kun minut diagnosoitiin bipoksi, olin hetken aikaa helpottunut (myös lääkkeiden vaikutuksesta), mutta jonkin ajan kuluttua aloin suhtautua diagnoosiin ylimielisesti. Tuntui, että diagnoosi annettiin minulle täysin heittämällä. Välillä olen jopa kironnut sen lääkärin, joka tämän leiman minulle antoi: "hullun" papereista kun ei pääse eroon ikinä.
        En nyt mitenkään tarkoita, että ei kannattaisi hakeutua hoitoon, mutta... hmm... nyt katkesi ajatus. Osaako joku jatkaa? Ei mulla tunnu olevan pointtia tässä

• 2-suuntainen realist

Elisamaista vähättelyä tuo, vaikka oli siinä asiaakin. Kaksisuuntainen mielialahäiriö kuuluu mielisairauksiin. Toinen lääkärien kirjoissa oleva mielisairaus on skitsofrenia. Muut mielenterveysongelmat eivät luokituksen mukaan ole varsinaisia mielisairauksia.

Mielisairaus on vakava juttu, niistä voi myös parantua, nimittäin skitsofreniasta biposta ei voi. Toki diagnoosia voidaan vaihtaa.

Minullakin oli loistava ura ja ihana perhe, nyt on vain leima otsassa ja eläke. Suuri osa bipoista poistuu oman käden kautta ja valta osa ainakin yrittää. Itsariyrityksen jälkeen minäkin diagnoosin sain.

Bipo voi elää ihan ok elämää ja pärjätä ihan ok. Mutta se että oireet ovat poissa ei tarkoita että kaikki on OK. Bipo on vajvasti perinnöllinen ja kammottaa että diagnoosistaan huolimatta ihmiset tekevät lapsia. Jo pelkkä eläminen perheessä jossa bipo jyllää altistaa mielenterveyshäiriöille, vaikka alttius geenejä ei elämän arpajaisissa olisikaan jäänyt mustana pekkkana kouraan.

Lasten takia yritän kestää hengissä muuta tekemistä ei sitten olekkaan ja hengissä pysyminenkin on täyspäiväinen työ.

Suurimman osann ajasta tuntuu ettei millään ole merkitystä ja elämällä ei ole väliä. Joskus taas tuntuu että mikään ei riitä ja haluan kaiken heti. Minä minä minä... Sitten en taaskaan ole yhtään mitään paitsi surkea loinen. Pahin mahdollinen olotila on kun nuo molemmat ovat päällä samanailaisesti, silloin normitodellisuuskaan ei riitä. Kaiken maailman kummitukset ovat tulleet tutuiksi ja joskus on pitänyt jotain kuullessaan ensimmäiseksi epäillä tuleeko ääni ulkopulelta vain pään sisältä.

Ei kannata todellakaan suunnitella parisuhdetta ja missään nimessä ei lisääntymistä bipon kanssa. Vaikka kumppanilla olisikin bipo hallussa tai lievänä, niin jälkeläisten tilannetta ei voi tietää.

Varsinainen maanisdepressivisyys on murhenäytelmä. Sitä se on kaikille asianosaisille. Siksi ainoa järkevä ratkaisu on pitää asianosaisten määrä minimissä. Bipot tajuavat tämän itsekin, siksi he ovat suisaalidisia.

Tuo aloittajan mainitsema "ei aina", pätee lähinnä kai tietyn tyyppiseen bipoon ja kevyesti läpsittyihin diagnooseihin.

Mielestäni se että bipojen läheiset löytävät tältä palstalta todellista tietoa sairauden aiheuttamasta invalideetista ja muista ongelmista on pelkästää hyvä juttu. Voihan tätä lukea, joku joka on aloittamassa parisuhdetta ja on juuri saanut tietää toisen osapuolen mielisairaudesta. Tätä luettuaan ei voi syyttää puolisoaan siitä ettei tiennyt mihin oli ryhtymässä, kun sai kuulla toisen diagnoosista.

Aloitin uuden parisuhteen kun entinen hajosi omaan bipoiluuni. Puolisolle kerroin kaiken tämän ja enemmänkin, hän otti tietoisen riskin mutta on sanonut ettei olisi sittenkään ryhtynyt jos olisi tajunnut. Bipo kun on ollut meidän erilaisten "luovien ihmisten" tavaramerkki.
      Naurettavinta on väittää että tämä sairaus olisi joku voima vara. Yhtä hyvin voi väittää että kuurous on muusikolle voimavara tai sokea maisemamaalari hyötyy sokeudestaan.

• 2-suunt. optimisti

Ymmärrän että sairaus on ollut sinulle vain negatiivinen kokemus, mutta meitä on moneksi. Itselleni bipous on nimenomaan voimavara. Se on tavallaan aktivoinut minussa henkisen tasapainon etsinnän jonka seurauksena olen saanut elämässä paljon enemmän kuin joskus 18-kesäisenä kuvittelin. Ihminen kasvaa ja kehittyy henkisesti koko elämänsä ajan, ja aina voi oppia uutta. Minusta tämä oppiminen on kiehtovaa. Ei elämä aina ole ollut helppoa mutta nyt jo hyvän aikaa se on ollut ihanaa ja tasapainoista. Ehkä jossain vaiheessa taas vähän kiikuttaa mutta tiedän että löydän tasapainon tilan taas uudelleen.

• biponen
        2-suunt. optimisti kirjoitti:

Ymmärrän että sairaus on ollut sinulle vain negatiivinen kokemus, mutta meitä on moneksi. Itselleni bipous on nimenomaan voimavara. Se on tavallaan aktivoinut minussa henkisen tasapainon etsinnän jonka seurauksena olen saanut elämässä paljon enemmän kuin joskus 18-kesäisenä kuvittelin. Ihminen kasvaa ja kehittyy henkisesti koko elämänsä ajan, ja aina voi oppia uutta. Minusta tämä oppiminen on kiehtovaa. Ei elämä aina ole ollut helppoa mutta nyt jo hyvän aikaa se on ollut ihanaa ja tasapainoista. Ehkä jossain vaiheessa taas vähän kiikuttaa mutta tiedän että löydän tasapainon tilan taas uudelleen.

Itse kasvoin ja kehityin sairaudesta huolimatta ja opin paljon. Sairaus vain lopulta vei voiton.

• 3+19

ei puhu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe