telamaasturi

Terrin evoluutio

Pohdin tuon Terristä modifioidun telamaasturin parantamista kesäkäyttöön, sekä kuormatilan saamista paremmin käytettäväksi.

Eli minulla on kolme Terriä, joista yhtä on tarkoitus kehitellä muutamalla tuhannella eurolla ehkä.

Eli ensin pitäisi olla sopiva moottori, 20 - 30 Kw riittäisi varmaankin.

Mitä sopivia nelitahtikoneita mahtaa olla?

Onko Diesel paljon painavampi, mm. oliko Kubotan kone 97 kg 3 sylinterisenä.

Hydraulivetoinen olisi huoleton eikä kääntyninen olisi ongelma, paitsi teloille. Moottorin voisi sijoittaa taakse ja ohjaamon eteen, jolloin väliin jäävä tila olisi matalalla olevaa hyötytilaa, pitkät tavarat sopisi ohjaaon ohi ja moottoritilan päälle.

Mistä löytyisi linkkejä erilaisille moottoreille?

Myös vaihtoehtoja hydrauliikalle.

En ole kunnolla perehtynyt säätötilavuuspumppujen säätösysteemeihin, minusta helpoin tapa olisi kun voisi suoraan vaikuttaa kulman säätöön ilman venttiileitä, jolloin tilavuus/paine olisi säädettävissä portaattomasti.

Entä miten säädetään säätötilavuusmoottoria?

12

2802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja123

      Hakea romusi pois.Saat niistä muutaman kympin.Rakenteluun menee aikaa ja rahaa,eikä terrillä tee sittenkään mitään metsätöissä.

      • Terrin evoluutio

        Niin, en minä tee metsätöitä. Metsätöitä käsittääkseni tehdään metsäkoneilla, jotka on taas suunniteltu siihen.

        Minä parjään Terrillä ihan hyvin, sen kuormankantokyky riittää kalustolle jota tarvitsen, eikä se putoa ensimmäiseen kivenkoloon kuten mönkijä, joka ei ilman peräkärryä kuljeta kuin miestä ja hänen eväitään.

        Tälle palstalle kirjoitan koska tuolla moottorikelkka- ja mönkijäpalstalla ei ymmärretä tätäkään vähää, jos haluaa kysyä asiallista asiaa.

        Kiitos kuitenkin osanotosta keskusteluun.


    • vaikka aloitat

      tuosta "Hydraulivetoko - Terri 30 Valmet" viestiketjusta lueskelemaan. Tosin taidat olla sama vempula joka tuossa mainitussa ketjussa keuhkoaa Terrin erinomaisuudesta :-D

      Onnea kuitenkin valitsemallesi projektille.

      • Terrivempula

        Kyllä minä olen se sama vempula, mitä sitä kieltäminään :)

        Tänään kellahti Terri metsässä nurin, kun lipsahti toinen tela metsäkoneen uraan. Ehkä kaatumista edesauttoi 3 metriä korkeat sillat (paino 2 x 18 kg), jotka on koneen takana pystyssä, muuten kun vaikea kuljettaa. Eli nopea heilahdus antaa vauhtia vaikka ei paljoa painakaan.

        Niin, eihän tuo Terri mikään ihmekone ole, ei vaan parempiakaan tuossa kokoluokassa ole kun ei tehdä, koska ei ole tarpeeksi ostajia.

        Hieman isompihan sen olla pitäisi, ehkä 1000 - 1500 kg ja leveyttä n. 2m tai vähän alle, sekä teloissa pitoa myös sivusuuntaan.

        Muistan vuoden takaisen työmaan, missä 6x6 Polariksella ajeltiin. Riisuttu mallihan siitä tuli.

        Tämänpäivisiinkiin telanjälkiin olisi kyllä kaikki muoviosat karisseet, eikä ilman ketjuja olisi kyllä edes päässyt, eikä ojien yli sittenkään.

        Vaihdan nimeni.

        Olkoon se Terrivempula tästä lähin.


      • olis ostajia
        Terrivempula kirjoitti:

        Kyllä minä olen se sama vempula, mitä sitä kieltäminään :)

        Tänään kellahti Terri metsässä nurin, kun lipsahti toinen tela metsäkoneen uraan. Ehkä kaatumista edesauttoi 3 metriä korkeat sillat (paino 2 x 18 kg), jotka on koneen takana pystyssä, muuten kun vaikea kuljettaa. Eli nopea heilahdus antaa vauhtia vaikka ei paljoa painakaan.

        Niin, eihän tuo Terri mikään ihmekone ole, ei vaan parempiakaan tuossa kokoluokassa ole kun ei tehdä, koska ei ole tarpeeksi ostajia.

        Hieman isompihan sen olla pitäisi, ehkä 1000 - 1500 kg ja leveyttä n. 2m tai vähän alle, sekä teloissa pitoa myös sivusuuntaan.

        Muistan vuoden takaisen työmaan, missä 6x6 Polariksella ajeltiin. Riisuttu mallihan siitä tuli.

        Tämänpäivisiinkiin telanjälkiin olisi kyllä kaikki muoviosat karisseet, eikä ilman ketjuja olisi kyllä edes päässyt, eikä ojien yli sittenkään.

        Vaihdan nimeni.

        Olkoon se Terrivempula tästä lähin.

        "Hieman isompihan sen olla pitäisi, ehkä 1000 - 1500 kg ja leveyttä n. 2m tai vähän alle, sekä teloissa pitoa myös sivusuuntaan."

        Sulla varmaan Terri 1000 tai 1020 malli mikä oli aivan susi jo syntyessään. Ei löydy hyviä puolia keksimälläkään, kaikki moottorikelkan huonot ominaisuudet ja vielä tuplana. Kevyeen talviajoon tehty ei muuhun. FarmiTrack 5000 on jo tehty kestämään jonkin verran, hommaa sellanen jos jostain löydät.


      • Terrivempula
        olis ostajia kirjoitti:

        "Hieman isompihan sen olla pitäisi, ehkä 1000 - 1500 kg ja leveyttä n. 2m tai vähän alle, sekä teloissa pitoa myös sivusuuntaan."

        Sulla varmaan Terri 1000 tai 1020 malli mikä oli aivan susi jo syntyessään. Ei löydy hyviä puolia keksimälläkään, kaikki moottorikelkan huonot ominaisuudet ja vielä tuplana. Kevyeen talviajoon tehty ei muuhun. FarmiTrack 5000 on jo tehty kestämään jonkin verran, hommaa sellanen jos jostain löydät.

        Mulla on Terri 30, eli se pienin vehje. Kun on pieni kone, esteet on sille isompia kuin suuremmalle koneelle.

        Mutta en minä niitä moottorikelkan vikoja löydä muuta paitsi vaihteiston, joka on samanlainen rutiseva arpomaloota kuin moottorikelkoissakin. Mikä ihme että pitää vaihdelaatikosta tehdä noin tyhmä, hinta kait. No, tuo vanha kaksitahtimoottori on kanssa miinuspuolelle.

        Mutta Terrissä ei mm. ole suksiä tiellä, koko maahan ottava alusta, eli telat vetää, mitä huonoa siinä on?

        Aika hentoahan siinä kyllä telojen rakenteet ovat, siksi pitäisikin kehitellä ja vahvistaa. Kyllä ne silti vaan aika vääntöä on nyt kestäneet, aikamoiset kivet ja kannot on ylitetty.

        Tulepas sillä moottorikelkallasi perässä.

        Kaikissa mitä olen nähnyt isompia vehkeitä, on lapsellisia rakennevikoja, Farmi Track on herkkä kaatumaan, peräkärry aina nurin, kallis kuin mikä.

        Itehän se olis kai tehtävä koko vehje alusta loppuun, siinä vain on melkoinen työmaa.

        Kuka kertoisi vaihteeksi missä olisi paja, joka tekisi boori- eli lapioteräksestä n. 2 mm telalappuja?

        Muuan insinööri niitä takoi itse, tulitiilistä ahjo jota lämmitettiin neljällä isolla kaasutohottimella.

        Mutta luulisi pieniä pajojakin olevan jossain.


      • että sulla
        Terrivempula kirjoitti:

        Mulla on Terri 30, eli se pienin vehje. Kun on pieni kone, esteet on sille isompia kuin suuremmalle koneelle.

        Mutta en minä niitä moottorikelkan vikoja löydä muuta paitsi vaihteiston, joka on samanlainen rutiseva arpomaloota kuin moottorikelkoissakin. Mikä ihme että pitää vaihdelaatikosta tehdä noin tyhmä, hinta kait. No, tuo vanha kaksitahtimoottori on kanssa miinuspuolelle.

        Mutta Terrissä ei mm. ole suksiä tiellä, koko maahan ottava alusta, eli telat vetää, mitä huonoa siinä on?

        Aika hentoahan siinä kyllä telojen rakenteet ovat, siksi pitäisikin kehitellä ja vahvistaa. Kyllä ne silti vaan aika vääntöä on nyt kestäneet, aikamoiset kivet ja kannot on ylitetty.

        Tulepas sillä moottorikelkallasi perässä.

        Kaikissa mitä olen nähnyt isompia vehkeitä, on lapsellisia rakennevikoja, Farmi Track on herkkä kaatumaan, peräkärry aina nurin, kallis kuin mikä.

        Itehän se olis kai tehtävä koko vehje alusta loppuun, siinä vain on melkoinen työmaa.

        Kuka kertoisi vaihteeksi missä olisi paja, joka tekisi boori- eli lapioteräksestä n. 2 mm telalappuja?

        Muuan insinööri niitä takoi itse, tulitiilistä ahjo jota lämmitettiin neljällä isolla kaasutohottimella.

        Mutta luulisi pieniä pajojakin olevan jossain.

        onkin tuo kaikista pienin ja onnettomin noista Terreistä. No siihen alustaan kun värkkäät dieselkoneen ja mehuvedon niin riemua riittää ja metsä raikaa. Meinaan on paikat vielä enemmän solmussa kuin mitä nyt. Onhan tuossa pikku-Terrissä se hyväpuoli että aikamies tuo sen vetämällä mettästä pois kun paikat laukee. Meinaatko muuten ihan totisella naamalla väittää että tuossa pikku-Terrissä ei lapsellisa rakennevikoja olisi. Sehän on yks iso lapsellinen rakennevika koko härveli.


      • Terrivenpula
        että sulla kirjoitti:

        onkin tuo kaikista pienin ja onnettomin noista Terreistä. No siihen alustaan kun värkkäät dieselkoneen ja mehuvedon niin riemua riittää ja metsä raikaa. Meinaan on paikat vielä enemmän solmussa kuin mitä nyt. Onhan tuossa pikku-Terrissä se hyväpuoli että aikamies tuo sen vetämällä mettästä pois kun paikat laukee. Meinaatko muuten ihan totisella naamalla väittää että tuossa pikku-Terrissä ei lapsellisa rakennevikoja olisi. Sehän on yks iso lapsellinen rakennevika koko härveli.

        Vielä on varmaan alle sata tuntia mitä olen sillä ajellut, joten en osaa sanoa tarkemmin vioista.
        Mutta tosiaan aika monimutkaiset ja hennon näköiset on nuo telarakenteet.

        Jäisellä kynnöspellolla jousituksen ansioista kyyti on sileää, vaikka ei kai sataheppaista moottorikelkkaa ehkä voitakaan. Varsinkin kun ajetaan savipellolla.

        Kai se tiisseli turhan painava tuohon mahtaa olla. Mehuvedon vahvempi kääntövoima rasittaa telastoa, mutta erilailla tehty kapeampi tela ei rasita rakenteita samalla tavalla kuin tuo tasalappuinen puolen metrin tela tekee.

        Ei taida montaa vastaajaa olla tähän ketjuun, mutta ei se mitään.

        Taitaa nykyään vaan maanviljelijätkin nykyään olla melkolailla nörtti-ikäistä porukkaa.

        Paremman ja vahvemman pelin hankkisin jos niitä olisi.


      • ja vahvempi
        Terrivenpula kirjoitti:

        Vielä on varmaan alle sata tuntia mitä olen sillä ajellut, joten en osaa sanoa tarkemmin vioista.
        Mutta tosiaan aika monimutkaiset ja hennon näköiset on nuo telarakenteet.

        Jäisellä kynnöspellolla jousituksen ansioista kyyti on sileää, vaikka ei kai sataheppaista moottorikelkkaa ehkä voitakaan. Varsinkin kun ajetaan savipellolla.

        Kai se tiisseli turhan painava tuohon mahtaa olla. Mehuvedon vahvempi kääntövoima rasittaa telastoa, mutta erilailla tehty kapeampi tela ei rasita rakenteita samalla tavalla kuin tuo tasalappuinen puolen metrin tela tekee.

        Ei taida montaa vastaajaa olla tähän ketjuun, mutta ei se mitään.

        Taitaa nykyään vaan maanviljelijätkin nykyään olla melkolailla nörtti-ikäistä porukkaa.

        Paremman ja vahvemman pelin hankkisin jos niitä olisi.

        Kyllä niitä parempia ja vahvempia löytyy mutta pitää muistaa että siitä yleensä jotuu myös vähän maksamaan. Hinta ja laatu kulkee käsi kädessä, ikävä kyllä. Paljonko olisit valmis sijoittamaan? Jos hintaluokka vastaa tuollaista vanhaa Terrin raatoa niin silloin kyllä eväät on melkein syöty. Voi olla että joudut vaan haaveilemaan paremmasta.


      • Terrivempula
        ja vahvempi kirjoitti:

        Kyllä niitä parempia ja vahvempia löytyy mutta pitää muistaa että siitä yleensä jotuu myös vähän maksamaan. Hinta ja laatu kulkee käsi kädessä, ikävä kyllä. Paljonko olisit valmis sijoittamaan? Jos hintaluokka vastaa tuollaista vanhaa Terrin raatoa niin silloin kyllä eväät on melkein syöty. Voi olla että joudut vaan haaveilemaan paremmasta.

        Telacat voisi olla yksi ratkaisu.

        http://www.telacat.fi/Img/Galleria/index.htm

        Peruskoneen hinta noin 40 000 euroa.

        Se että saako rahalle vastinetta en osaa sanoa. Katteethan näin pienissä erissä tehdyillä koneilla on aivan eri luokkaa kuin mönkijöissä tai moottorikelkoissa.

        En ole isommin tutustunut, onko sen varran kevyt että voisi maasturin lavetilla kuskata. Se on homman kannalta elintärkeä juttu.

        Telat näyttää riittävän yksinkertaisilta elikkä vahvoilta.

        Se vain, sama juttu kuin Farmi Trackissa, eli yksi pyörä keskellä telaa.

        Eli käytännön raideleveys on sama kuin pyörien raideväli, pitäisi käytännössä katsoa miten herkkä on mm. kaatumaan.

        Hydrauliikkaa tuossa taitaa olla jo valmiina.

        Paljon pitäisi kuitenkin olla ajoa että kannattaa tuohonkaan investoida.

        Jatkan vielä haaveiluja.

        Numeroa pienempi ja ilman hydrauliikkaa, siis halvempi.

        Linkkiä kiitos.


      • kokemusta on
        Terrivempula kirjoitti:

        Telacat voisi olla yksi ratkaisu.

        http://www.telacat.fi/Img/Galleria/index.htm

        Peruskoneen hinta noin 40 000 euroa.

        Se että saako rahalle vastinetta en osaa sanoa. Katteethan näin pienissä erissä tehdyillä koneilla on aivan eri luokkaa kuin mönkijöissä tai moottorikelkoissa.

        En ole isommin tutustunut, onko sen varran kevyt että voisi maasturin lavetilla kuskata. Se on homman kannalta elintärkeä juttu.

        Telat näyttää riittävän yksinkertaisilta elikkä vahvoilta.

        Se vain, sama juttu kuin Farmi Trackissa, eli yksi pyörä keskellä telaa.

        Eli käytännön raideleveys on sama kuin pyörien raideväli, pitäisi käytännössä katsoa miten herkkä on mm. kaatumaan.

        Hydrauliikkaa tuossa taitaa olla jo valmiina.

        Paljon pitäisi kuitenkin olla ajoa että kannattaa tuohonkaan investoida.

        Jatkan vielä haaveiluja.

        Numeroa pienempi ja ilman hydrauliikkaa, siis halvempi.

        Linkkiä kiitos.

        Telacat on täysin hydraulivetoinen ja hydrauliikalle ulosotot valmiina. Kaatumaan ei tahdo saada millään jos nyt ei ihan pystysuoralle seinämälle aja. Iso diesel voimalähteenä ja voima ei lopu, ennemmin teloista pito jos oikein tiukalle joutuu. Terriin ei kannata verrata koska Telacat on täysverinen työkone, Terri lelu tämän rinnalla. Suosittelen oikeisiin töihin, itsellä kolmen vuoden kokemus linjatöissä.


      • Terrivempula
        kokemusta on kirjoitti:

        Telacat on täysin hydraulivetoinen ja hydrauliikalle ulosotot valmiina. Kaatumaan ei tahdo saada millään jos nyt ei ihan pystysuoralle seinämälle aja. Iso diesel voimalähteenä ja voima ei lopu, ennemmin teloista pito jos oikein tiukalle joutuu. Terriin ei kannata verrata koska Telacat on täysverinen työkone, Terri lelu tämän rinnalla. Suosittelen oikeisiin töihin, itsellä kolmen vuoden kokemus linjatöissä.

        Kyllähän tuo jo näyttää työkalulta. Telojen rakenne näyttää sellaiselta että ei hajoa ihan helposti.

        Ei varmaan kaadukaan, onhan pyörien akseliväliä jo aika paljon.

        Millaisia linjatöitä teet?

        Niitä olen itsekkin aikoinani. Nyt vain ajoittain.

        TelaCat investointina vaatisi työtunteja valtaisan määrän, tai vuokrata konetta.

        Se vaan että toisen käytössä koneet tahtoo niin helposti särkyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe