Hei!
Löytyisikö vinkkejä oikean potkurin valintaan?
Vene on siis kevyt (620 kg) Yamarin 56 Side Console, jossa moottorisuositus max 100 hv ja sille moottoriteholle potkurisuositus 12 5/8 x 21"K. Itse tykkään, että koneesta löytyy enemmän suorituskykyä ja hommasin uuden Yamaha F150 koneen. Veneellä ajetaan pääasiassa 1-2 hengen kuormalla ja tuossa koneessa riittää varmasti vääntöä nostaa paketti pintaan suurellakin kuormalla, vaikka potkuri olisikin optimoitu pienelle kuormalle. Luonnollisesti olen hankkimassa teräspotkuria, mutta mikä olisi oikea koko kun ajetaan 95% 1-2 hengen kuormalla?
Kiitoksia etukäteen avusta.
Myynnissä olisi myös uutta vastaava Yamaha F80, jolla ajettu 25 tuntia ja varustettu teräspotkurilla.
Hintaa koneella 6900€
PS. Ei kannata huolehtia tuosta tehosuosituksen ylittämisestä, kaikki aiemmatkin veneeni ovat olleet varustettu huomattavasti suuremmalla koneella kuin valmistaja suosittelee ja vakuutus yms. asiat ovat hoituneet siitä huolimatta normaalisti.
Potkurin valinta Yamaha F150 + Yamarin 56 SC
20
5294
Vastaukset
- puupotkuri
Miksi perämoottorissa pitäisi olla teräspotkuri? Testeissä teräksellä ei ollut mitään hyötyä alumiiniseen verrattuna. Tietysti teräspotkuri on hienompi (vertaa auton alumiinivanteet) mutta potkuri ei naapureille näy eikä näin ollen aiheutta heissä kateutta.
- älymin
alumiinipotkurit eivät kestä isomissa koneissa,lavat taipuvat.Yamahassa alu käy 115hv asti (käytänssä 100hv)
- puupotkuri
älymin kirjoitti:
alumiinipotkurit eivät kestä isomissa koneissa,lavat taipuvat.Yamahassa alu käy 115hv asti (käytänssä 100hv)
Onko isoissa koneissa sitten vakiopotkuritkin terästä. Luulisi että tehtaalla tuollainen taipuminen on selvillä. Ymmärrän kyllä että esim. Yamaha 350 vääntää niin tolkuttomasti että heikko potkuri ei kestä.
En ole kovin perillä isojen perämoottoreitten potkuriasioista ja siksi ihmettelin. Oman veneeni potkuri ei ole puuta vaan jotain pronssia tms. Kone, 200 hv, on keskellä paattia.
- ketuttaa134
asennatko itse koneen minulle ei ainakaan myyjä liike suostunut asentamaan bella 561 ht veneeseen ylisuurta konetta. nyt 90 optimax vaikka vene olisi varmasti kestänyt tuon 115 optimaxin. joka olisi maksanut vain 800 euroa enemmän.
- nousua
potkuri valitaan yleensä siten ettei normikuormalla moottorin kierrokset nouse yli sallitun maksimin.Jos nousua pienentää tuuman ni kierrokset nousee noin 2-300 kierrosta ja päin vastoin.Eli pojalle hankittiin syksyllä vene,jonka plaaniin nousu vaikutti hiukan laiskalta,nopeutta löytyy yli 30solmuu.Ostettu kierrosluku mittari ja sillä ajetaan keväällä koeajot.Rundit ei saa ylittää 5500r/min,jos jää paljon alle ni pienempi rusetin nousu..Vene Jamarin 475DC ja kone 60 Jammu
- F150A
Tulee muuten menemään lujaa toi yhdistelmä. Mulla on sama kone 64DC:ssä, huiput olen gepisllä saanut 43,2 solmua myrkkymaalien kanssa, toki todella ylös trimmatulla koneella. Yamahalla on omat teräspotkurit (musta), ja olen ymmärtänyt näiden olevan parhaita hitaille ja keskisuurille nopeuksille suuren lapapintansa ansiosta. Itsellä on 19 tuuman Ballistic, joka on parmepi suurissa nopeusksissa. Potkurissa on suuri lapojen kallistuskulma "rake" joten se tarttuu mainiosti veteen ja pitää hyvin trimmattaessa. Näitä potkureita saa myös lisähintaan yksilöllisesti tasapainotettuina versioina. F150 suositellut huippukierrokset ovat 5000-6000, mulla ottaa just vähän 5000 päälle paljon kuormattuna ja huippuja n.40 solmua. maksimikierrokset mitä olen saanut ovat 5600. Eli tällä potkurilla sun veneen pitäis ottaa 6000 jengaa ja lähemmäs 50 solmua. Kiihtyvyyden pitäsi riittää, kun mun vene 1100 kg kone 140 litraa gasoa 6 aikuista kamat jaksoi vielä hyvin liukuun samalla yhdistelmällä. Toki voit miettiä nosua jyrkempää potkuriakin 21'', mutta silloin huippunopeus karannee 50 tuolle puolen, mitenköhän vene kestää?
Todella tärkeää noille nopueksille on asentaa kone tarpeeksi ylös, mulla on 1 reikä korotettuna, sinuna kokeilisin kahta. vähentää kulkuvastusta estää mahdollista huojuntaa suurilla nopueksilla. Ainakin toi ballistic pitää kuin tauti, sietäisi kyllä korottamista.- 62CC
Sinulla on siis 64DC ja F150? Minulla 62CC ja sama kone samalla potkurilla. Olenkin miettinyt koneen nostamista yhdellä pykälällä. Suurin nopeus mitä olen saanut on 43,0s, myös uusilla myrkyillä. Kierroksia ei tainnut olla kuin 5400 tai 5500.
Haluaisin tietää kokemuksistasi korottamisesta. Onko pito ennallaan jne. Olisin kiitollinen havainnoistasi.
Onnistuuko korotus tunkilla jos vene on pukeilla (siis niin että koneen luisuminen sivusuunnassa estetään ruuviklemmarella peräpeilissä ja tunkki korotuspalojen päälle evän alle)? Onko alemmat ruuvit vaikeissa paikoissa? - F150A
62CC kirjoitti:
Sinulla on siis 64DC ja F150? Minulla 62CC ja sama kone samalla potkurilla. Olenkin miettinyt koneen nostamista yhdellä pykälällä. Suurin nopeus mitä olen saanut on 43,0s, myös uusilla myrkyillä. Kierroksia ei tainnut olla kuin 5400 tai 5500.
Haluaisin tietää kokemuksistasi korottamisesta. Onko pito ennallaan jne. Olisin kiitollinen havainnoistasi.
Onnistuuko korotus tunkilla jos vene on pukeilla (siis niin että koneen luisuminen sivusuunnassa estetään ruuviklemmarella peräpeilissä ja tunkki korotuspalojen päälle evän alle)? Onko alemmat ruuvit vaikeissa paikoissa?Terve, kyllä 64DC F150 on yhdistelmä.
Oma veneeni tuli jäälleenmyyjän toimesta asennetuna yhden pykälän korotettuna. Onko todella niin, että sinun veneessäs kone on asennettu valmiiksi kavitaatiolevy pohjalinjan tasalle? Omalta jälleenmyyjältäni sain ymmärtää, että 1 pykälä korotettuna on hyvä lähtökohta teräspotkurille tässä rungossa.
Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia pidossa, ei tiukoissa kaarroksissa eikä mormaalissa aallokossa. Toki saan potkurin horaisemaan ilmaa, jos hyppään isosta myötäaallosta. Myös ylös trimmauksessa säätö pitää maksimiin asti. Eli yhden reiän korotusta suosittelen varauksitta. Toisen reiän korotuksella huippunopeus varmasti vielä merkittävästi nousee, samoin kuin nopean 30 solmun matkanopeus. Eli esim. nopeaan matka-ajoon järvelle tai sisäsaaristoon lähtisin ehkä kokeilemaan tätä. Itse ajelen usein juuri liukukynnyksen yläpuolella eli asialla ei ole niin suurta merkitystä. Toisaalta ajelen usein Porkkalan ulkosaaristoon josta saa usein loikotella takasin pki seudulle parin veneen pituisessa aallokossa, missä en halua tehdä komopromissia pidon suhteen.
Itse nostamisesta operaationa en ikävä kyllä tiedä mitään, kun en ole tehnyt. - 62CC
F150A kirjoitti:
Terve, kyllä 64DC F150 on yhdistelmä.
Oma veneeni tuli jäälleenmyyjän toimesta asennetuna yhden pykälän korotettuna. Onko todella niin, että sinun veneessäs kone on asennettu valmiiksi kavitaatiolevy pohjalinjan tasalle? Omalta jälleenmyyjältäni sain ymmärtää, että 1 pykälä korotettuna on hyvä lähtökohta teräspotkurille tässä rungossa.
Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia pidossa, ei tiukoissa kaarroksissa eikä mormaalissa aallokossa. Toki saan potkurin horaisemaan ilmaa, jos hyppään isosta myötäaallosta. Myös ylös trimmauksessa säätö pitää maksimiin asti. Eli yhden reiän korotusta suosittelen varauksitta. Toisen reiän korotuksella huippunopeus varmasti vielä merkittävästi nousee, samoin kuin nopean 30 solmun matkanopeus. Eli esim. nopeaan matka-ajoon järvelle tai sisäsaaristoon lähtisin ehkä kokeilemaan tätä. Itse ajelen usein juuri liukukynnyksen yläpuolella eli asialla ei ole niin suurta merkitystä. Toisaalta ajelen usein Porkkalan ulkosaaristoon josta saa usein loikotella takasin pki seudulle parin veneen pituisessa aallokossa, missä en halua tehdä komopromissia pidon suhteen.
Itse nostamisesta operaationa en ikävä kyllä tiedä mitään, kun en ole tehnyt.OK, kiitos tiedoista. En ole tullut ajatelleeksi korottaa kuin vasta hiljattain syksystä kun vene oli jo talvitelolla hallissa 200km kotoa. Ei tullut katsottua, mutta Venemyynti Lindberg Virkkalassa kun on yksi ehkä suurimpia Yamarinmyyjiä niin ehkä ne on sen jo korottanut.
Olen samaa mieltä siitä ettei kannata kaikea uhrata huippujen eteen vaikka olisikin korotettavaa. Tietyntyyppisissä veneissä hissi olisikin ihan perusteltu, jopa "perheveneessä". - 150
62CC kirjoitti:
OK, kiitos tiedoista. En ole tullut ajatelleeksi korottaa kuin vasta hiljattain syksystä kun vene oli jo talvitelolla hallissa 200km kotoa. Ei tullut katsottua, mutta Venemyynti Lindberg Virkkalassa kun on yksi ehkä suurimpia Yamarinmyyjiä niin ehkä ne on sen jo korottanut.
Olen samaa mieltä siitä ettei kannata kaikea uhrata huippujen eteen vaikka olisikin korotettavaa. Tietyntyyppisissä veneissä hissi olisikin ihan perusteltu, jopa "perheveneessä".lähtisin kokeilemaan 23 nousulla olevaa ehdottomasti teräs huiskaa, veikkaan et huiput 48-51 solmua
- apuu
150 kirjoitti:
lähtisin kokeilemaan 23 nousulla olevaa ehdottomasti teräs huiskaa, veikkaan et huiput 48-51 solmua
Moi
Mulla oli tuollainen paketti parivuotta. Potkurin nousu muistaakseni 21 Ballistic.
Huiput oli 47 solmua, kierrokset 5700rmp, kokeilin myös pykälää jyrkempää 23 mutta kierrokset jäivät 5300rmp. jolla huiput myötäseen 48,8solmua.
- Jone2012
Mikä Ballistic on sopiva Yamarin 59Ht / Yamaha F150 pakettii?
Liikkeessä tarjottiin 14-3/8 * 21 ballisticcia, mutta eikös tuo ole vähän liian järeä??Mulla on 22" ballistic hieman isommalla halkaisjalla kuin alkuperäinen 21". Tarjottu 21" on ihan sopiva. Mulla molemmat potkurit vievät venettä n.44s. ja isompi on taloudellisempi matka-ajossa. Kulutus 0,75-0.8 20-25s. vauhdilla 4 henk. kuormalla. Kierrokset olivat 5700 21" ja 5400 22"ballisticilla maksiminopeudella.
Muilla on nopeudet ihmeen suuria (47) ja mun konetta on nostettu 2 reikää ja trimmattu niin ylös kuin pito pysyy.- sami2
faperum kirjoitti:
Mulla on 22" ballistic hieman isommalla halkaisjalla kuin alkuperäinen 21". Tarjottu 21" on ihan sopiva. Mulla molemmat potkurit vievät venettä n.44s. ja isompi on taloudellisempi matka-ajossa. Kulutus 0,75-0.8 20-25s. vauhdilla 4 henk. kuormalla. Kierrokset olivat 5700 21" ja 5400 22"ballisticilla maksiminopeudella.
Muilla on nopeudet ihmeen suuria (47) ja mun konetta on nostettu 2 reikää ja trimmattu niin ylös kuin pito pysyy.Mikäs on alkuperäisen ropelin koko/nousu 2006 f150 moottorissa?
- Miten On
Menikä kyseinen yhdistelmä normaalisti vakuutuksen piiriin (yliteho 50%)?
- Venalaja
Ohessa linkki hyvä jenkki-laskuri potkurin arviointiin. Kuten tossa jo aiemmista potkureista ja niiden nousuista sekä nopeuksista voi päätellä 21-23" tuumainen on varmasti hyvä. Iso moottori jaksaa varmasti kiertää.
http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl
Yamahan perävälitys (Gear ratio) on 2.0:1 ja luistoksi (slip) voi arvioida 10%. Näillä arvoilla veneesi "laskennallinen" nopeus 5.500 kierroksella on 42-43 solmua.
23" tuumaisella jos saat koneen kiertämään maksimin 6.000, pitäisi 50 solmua olla ainakin hyvin lähellä!
Tästä ylöspäin olevia nopeuksia tuskin sinun veneellä kannattaa lähteä tavoittelemaan. - Anonyymi
Hyvä keskustelu. Minulla 64dc ja f200. 21-M teräspotkuri. Konetta en saa kiertämään 5300 enempää pienellä kuormalla, vauhtina tuolloin 39 solmua, trimmattu ylös. Joku tuossa mielestäni hieman ontuu, koska kyllä 200lla koneella pitäis reilusti yli 40 solmua mennä. Vinkkejä? Yamahan tiskillä sanoivat, että 19 potkuria kannattais kokeilla, jotta kiekat nousisi 5600 tasolle.
- Anonyymi
Mikset usko kaupan setiä?
- Anonyymi
Buster Magnum E - F200G - 14 1/4 - 18 - 42kts ja 5700rpm
- Anonyymi
Vene liikkeet asentaa koneet yleensä aika alas ns varmuuden vuoksi. Korotappa konetta 1 tai 2 reikä väliä. Kevyeen ja kevyt kulkuiseen veneeseen pienempi halkaisa potkuriin ja reilusti nousua ja lavoissa saa olla reilusti kallistusta ja kuppausta myöskin kiilapalat koneen ja perälaudan väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156