Potkurin valinta Yamaha F150 + Yamarin 56 SC

Jukka1975

Hei!

Löytyisikö vinkkejä oikean potkurin valintaan?
Vene on siis kevyt (620 kg) Yamarin 56 Side Console, jossa moottorisuositus max 100 hv ja sille moottoriteholle potkurisuositus 12 5/8 x 21"K. Itse tykkään, että koneesta löytyy enemmän suorituskykyä ja hommasin uuden Yamaha F150 koneen. Veneellä ajetaan pääasiassa 1-2 hengen kuormalla ja tuossa koneessa riittää varmasti vääntöä nostaa paketti pintaan suurellakin kuormalla, vaikka potkuri olisikin optimoitu pienelle kuormalle. Luonnollisesti olen hankkimassa teräspotkuria, mutta mikä olisi oikea koko kun ajetaan 95% 1-2 hengen kuormalla?

Kiitoksia etukäteen avusta.

Myynnissä olisi myös uutta vastaava Yamaha F80, jolla ajettu 25 tuntia ja varustettu teräspotkurilla.
Hintaa koneella 6900€

PS. Ei kannata huolehtia tuosta tehosuosituksen ylittämisestä, kaikki aiemmatkin veneeni ovat olleet varustettu huomattavasti suuremmalla koneella kuin valmistaja suosittelee ja vakuutus yms. asiat ovat hoituneet siitä huolimatta normaalisti.

20

4653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puupotkuri

      Miksi perämoottorissa pitäisi olla teräspotkuri? Testeissä teräksellä ei ollut mitään hyötyä alumiiniseen verrattuna. Tietysti teräspotkuri on hienompi (vertaa auton alumiinivanteet) mutta potkuri ei naapureille näy eikä näin ollen aiheutta heissä kateutta.

      • älymin

        alumiinipotkurit eivät kestä isomissa koneissa,lavat taipuvat.Yamahassa alu käy 115hv asti (käytänssä 100hv)


      • puupotkuri
        älymin kirjoitti:

        alumiinipotkurit eivät kestä isomissa koneissa,lavat taipuvat.Yamahassa alu käy 115hv asti (käytänssä 100hv)

        Onko isoissa koneissa sitten vakiopotkuritkin terästä. Luulisi että tehtaalla tuollainen taipuminen on selvillä. Ymmärrän kyllä että esim. Yamaha 350 vääntää niin tolkuttomasti että heikko potkuri ei kestä.
        En ole kovin perillä isojen perämoottoreitten potkuriasioista ja siksi ihmettelin. Oman veneeni potkuri ei ole puuta vaan jotain pronssia tms. Kone, 200 hv, on keskellä paattia.


    • ketuttaa134

      asennatko itse koneen minulle ei ainakaan myyjä liike suostunut asentamaan bella 561 ht veneeseen ylisuurta konetta. nyt 90 optimax vaikka vene olisi varmasti kestänyt tuon 115 optimaxin. joka olisi maksanut vain 800 euroa enemmän.

    • nousua

      potkuri valitaan yleensä siten ettei normikuormalla moottorin kierrokset nouse yli sallitun maksimin.Jos nousua pienentää tuuman ni kierrokset nousee noin 2-300 kierrosta ja päin vastoin.Eli pojalle hankittiin syksyllä vene,jonka plaaniin nousu vaikutti hiukan laiskalta,nopeutta löytyy yli 30solmuu.Ostettu kierrosluku mittari ja sillä ajetaan keväällä koeajot.Rundit ei saa ylittää 5500r/min,jos jää paljon alle ni pienempi rusetin nousu..Vene Jamarin 475DC ja kone 60 Jammu

    • F150A

      Tulee muuten menemään lujaa toi yhdistelmä. Mulla on sama kone 64DC:ssä, huiput olen gepisllä saanut 43,2 solmua myrkkymaalien kanssa, toki todella ylös trimmatulla koneella. Yamahalla on omat teräspotkurit (musta), ja olen ymmärtänyt näiden olevan parhaita hitaille ja keskisuurille nopeuksille suuren lapapintansa ansiosta. Itsellä on 19 tuuman Ballistic, joka on parmepi suurissa nopeusksissa. Potkurissa on suuri lapojen kallistuskulma "rake" joten se tarttuu mainiosti veteen ja pitää hyvin trimmattaessa. Näitä potkureita saa myös lisähintaan yksilöllisesti tasapainotettuina versioina. F150 suositellut huippukierrokset ovat 5000-6000, mulla ottaa just vähän 5000 päälle paljon kuormattuna ja huippuja n.40 solmua. maksimikierrokset mitä olen saanut ovat 5600. Eli tällä potkurilla sun veneen pitäis ottaa 6000 jengaa ja lähemmäs 50 solmua. Kiihtyvyyden pitäsi riittää, kun mun vene 1100 kg kone 140 litraa gasoa 6 aikuista kamat jaksoi vielä hyvin liukuun samalla yhdistelmällä. Toki voit miettiä nosua jyrkempää potkuriakin 21'', mutta silloin huippunopeus karannee 50 tuolle puolen, mitenköhän vene kestää?

      Todella tärkeää noille nopueksille on asentaa kone tarpeeksi ylös, mulla on 1 reikä korotettuna, sinuna kokeilisin kahta. vähentää kulkuvastusta estää mahdollista huojuntaa suurilla nopueksilla. Ainakin toi ballistic pitää kuin tauti, sietäisi kyllä korottamista.

      • 62CC

        Sinulla on siis 64DC ja F150? Minulla 62CC ja sama kone samalla potkurilla. Olenkin miettinyt koneen nostamista yhdellä pykälällä. Suurin nopeus mitä olen saanut on 43,0s, myös uusilla myrkyillä. Kierroksia ei tainnut olla kuin 5400 tai 5500.

        Haluaisin tietää kokemuksistasi korottamisesta. Onko pito ennallaan jne. Olisin kiitollinen havainnoistasi.

        Onnistuuko korotus tunkilla jos vene on pukeilla (siis niin että koneen luisuminen sivusuunnassa estetään ruuviklemmarella peräpeilissä ja tunkki korotuspalojen päälle evän alle)? Onko alemmat ruuvit vaikeissa paikoissa?


      • F150A
        62CC kirjoitti:

        Sinulla on siis 64DC ja F150? Minulla 62CC ja sama kone samalla potkurilla. Olenkin miettinyt koneen nostamista yhdellä pykälällä. Suurin nopeus mitä olen saanut on 43,0s, myös uusilla myrkyillä. Kierroksia ei tainnut olla kuin 5400 tai 5500.

        Haluaisin tietää kokemuksistasi korottamisesta. Onko pito ennallaan jne. Olisin kiitollinen havainnoistasi.

        Onnistuuko korotus tunkilla jos vene on pukeilla (siis niin että koneen luisuminen sivusuunnassa estetään ruuviklemmarella peräpeilissä ja tunkki korotuspalojen päälle evän alle)? Onko alemmat ruuvit vaikeissa paikoissa?

        Terve, kyllä 64DC F150 on yhdistelmä.

        Oma veneeni tuli jäälleenmyyjän toimesta asennetuna yhden pykälän korotettuna. Onko todella niin, että sinun veneessäs kone on asennettu valmiiksi kavitaatiolevy pohjalinjan tasalle? Omalta jälleenmyyjältäni sain ymmärtää, että 1 pykälä korotettuna on hyvä lähtökohta teräspotkurille tässä rungossa.

        Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia pidossa, ei tiukoissa kaarroksissa eikä mormaalissa aallokossa. Toki saan potkurin horaisemaan ilmaa, jos hyppään isosta myötäaallosta. Myös ylös trimmauksessa säätö pitää maksimiin asti. Eli yhden reiän korotusta suosittelen varauksitta. Toisen reiän korotuksella huippunopeus varmasti vielä merkittävästi nousee, samoin kuin nopean 30 solmun matkanopeus. Eli esim. nopeaan matka-ajoon järvelle tai sisäsaaristoon lähtisin ehkä kokeilemaan tätä. Itse ajelen usein juuri liukukynnyksen yläpuolella eli asialla ei ole niin suurta merkitystä. Toisaalta ajelen usein Porkkalan ulkosaaristoon josta saa usein loikotella takasin pki seudulle parin veneen pituisessa aallokossa, missä en halua tehdä komopromissia pidon suhteen.

        Itse nostamisesta operaationa en ikävä kyllä tiedä mitään, kun en ole tehnyt.


      • 62CC
        F150A kirjoitti:

        Terve, kyllä 64DC F150 on yhdistelmä.

        Oma veneeni tuli jäälleenmyyjän toimesta asennetuna yhden pykälän korotettuna. Onko todella niin, että sinun veneessäs kone on asennettu valmiiksi kavitaatiolevy pohjalinjan tasalle? Omalta jälleenmyyjältäni sain ymmärtää, että 1 pykälä korotettuna on hyvä lähtökohta teräspotkurille tässä rungossa.

        Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia pidossa, ei tiukoissa kaarroksissa eikä mormaalissa aallokossa. Toki saan potkurin horaisemaan ilmaa, jos hyppään isosta myötäaallosta. Myös ylös trimmauksessa säätö pitää maksimiin asti. Eli yhden reiän korotusta suosittelen varauksitta. Toisen reiän korotuksella huippunopeus varmasti vielä merkittävästi nousee, samoin kuin nopean 30 solmun matkanopeus. Eli esim. nopeaan matka-ajoon järvelle tai sisäsaaristoon lähtisin ehkä kokeilemaan tätä. Itse ajelen usein juuri liukukynnyksen yläpuolella eli asialla ei ole niin suurta merkitystä. Toisaalta ajelen usein Porkkalan ulkosaaristoon josta saa usein loikotella takasin pki seudulle parin veneen pituisessa aallokossa, missä en halua tehdä komopromissia pidon suhteen.

        Itse nostamisesta operaationa en ikävä kyllä tiedä mitään, kun en ole tehnyt.

        OK, kiitos tiedoista. En ole tullut ajatelleeksi korottaa kuin vasta hiljattain syksystä kun vene oli jo talvitelolla hallissa 200km kotoa. Ei tullut katsottua, mutta Venemyynti Lindberg Virkkalassa kun on yksi ehkä suurimpia Yamarinmyyjiä niin ehkä ne on sen jo korottanut.

        Olen samaa mieltä siitä ettei kannata kaikea uhrata huippujen eteen vaikka olisikin korotettavaa. Tietyntyyppisissä veneissä hissi olisikin ihan perusteltu, jopa "perheveneessä".


      • 150
        62CC kirjoitti:

        OK, kiitos tiedoista. En ole tullut ajatelleeksi korottaa kuin vasta hiljattain syksystä kun vene oli jo talvitelolla hallissa 200km kotoa. Ei tullut katsottua, mutta Venemyynti Lindberg Virkkalassa kun on yksi ehkä suurimpia Yamarinmyyjiä niin ehkä ne on sen jo korottanut.

        Olen samaa mieltä siitä ettei kannata kaikea uhrata huippujen eteen vaikka olisikin korotettavaa. Tietyntyyppisissä veneissä hissi olisikin ihan perusteltu, jopa "perheveneessä".

        lähtisin kokeilemaan 23 nousulla olevaa ehdottomasti teräs huiskaa, veikkaan et huiput 48-51 solmua


      • apuu
        150 kirjoitti:

        lähtisin kokeilemaan 23 nousulla olevaa ehdottomasti teräs huiskaa, veikkaan et huiput 48-51 solmua

        Moi
        Mulla oli tuollainen paketti parivuotta. Potkurin nousu muistaakseni 21 Ballistic.
        Huiput oli 47 solmua, kierrokset 5700rmp, kokeilin myös pykälää jyrkempää 23 mutta kierrokset jäivät 5300rmp. jolla huiput myötäseen 48,8solmua.


    • Jone2012

      Mikä Ballistic on sopiva Yamarin 59Ht / Yamaha F150 pakettii?
      Liikkeessä tarjottiin 14-3/8 * 21 ballisticcia, mutta eikös tuo ole vähän liian järeä??

      • Mulla on 22" ballistic hieman isommalla halkaisjalla kuin alkuperäinen 21". Tarjottu 21" on ihan sopiva. Mulla molemmat potkurit vievät venettä n.44s. ja isompi on taloudellisempi matka-ajossa. Kulutus 0,75-0.8 20-25s. vauhdilla 4 henk. kuormalla. Kierrokset olivat 5700 21" ja 5400 22"ballisticilla maksiminopeudella.
        Muilla on nopeudet ihmeen suuria (47) ja mun konetta on nostettu 2 reikää ja trimmattu niin ylös kuin pito pysyy.


      • sami2
        faperum kirjoitti:

        Mulla on 22" ballistic hieman isommalla halkaisjalla kuin alkuperäinen 21". Tarjottu 21" on ihan sopiva. Mulla molemmat potkurit vievät venettä n.44s. ja isompi on taloudellisempi matka-ajossa. Kulutus 0,75-0.8 20-25s. vauhdilla 4 henk. kuormalla. Kierrokset olivat 5700 21" ja 5400 22"ballisticilla maksiminopeudella.
        Muilla on nopeudet ihmeen suuria (47) ja mun konetta on nostettu 2 reikää ja trimmattu niin ylös kuin pito pysyy.

        Mikäs on alkuperäisen ropelin koko/nousu 2006 f150 moottorissa?


    • Miten On

      Menikä kyseinen yhdistelmä normaalisti vakuutuksen piiriin (yliteho 50%)?

    • Venalaja

      Ohessa linkki hyvä jenkki-laskuri potkurin arviointiin. Kuten tossa jo aiemmista potkureista ja niiden nousuista sekä nopeuksista voi päätellä 21-23" tuumainen on varmasti hyvä. Iso moottori jaksaa varmasti kiertää.
      http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl

      Yamahan perävälitys (Gear ratio) on 2.0:1 ja luistoksi (slip) voi arvioida 10%. Näillä arvoilla veneesi "laskennallinen" nopeus 5.500 kierroksella on 42-43 solmua.

      23" tuumaisella jos saat koneen kiertämään maksimin 6.000, pitäisi 50 solmua olla ainakin hyvin lähellä!

      Tästä ylöspäin olevia nopeuksia tuskin sinun veneellä kannattaa lähteä tavoittelemaan.

    • Anonyymi

      Hyvä keskustelu. Minulla 64dc ja f200. 21-M teräspotkuri. Konetta en saa kiertämään 5300 enempää pienellä kuormalla, vauhtina tuolloin 39 solmua, trimmattu ylös. Joku tuossa mielestäni hieman ontuu, koska kyllä 200lla koneella pitäis reilusti yli 40 solmua mennä. Vinkkejä? Yamahan tiskillä sanoivat, että 19 potkuria kannattais kokeilla, jotta kiekat nousisi 5600 tasolle.

      • Anonyymi

        Mikset usko kaupan setiä?


      • Anonyymi

        Buster Magnum E - F200G - 14 1/4 - 18 - 42kts ja 5700rpm


    • Anonyymi

      Vene liikkeet asentaa koneet yleensä aika alas ns varmuuden vuoksi. Korotappa konetta 1 tai 2 reikä väliä. Kevyeen ja kevyt kulkuiseen veneeseen pienempi halkaisa potkuriin ja reilusti nousua ja lavoissa saa olla reilusti kallistusta ja kuppausta myöskin kiilapalat koneen ja perälaudan väliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe