Tontin myynnin minimi hinta?

sg

Voiko tontin myydä mihin hintaan huvittaa? Tontin oikea hinta ehkä n. 100000 ja ostaja täysin ulkopuolinen. Eli onko tietoa voiko myydä perjaatteessa vaikka eurolla tms?

11

1281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taxbear

      Kunnat ainakin voivat myydä 1€ tontteja. Veikkaisin että verottaja ei hyväksy, vaan menee lahjoituksena josta
      tulee maksettavaksi lahjavero (mikä tietenkin on suurempi kuin leimavero). Lisäksi verottajaa varmaankin
      kiinnostaa mahdollinen veronkiertoepäily.

      • Leimaveroa ei ole ollut olemassa "miesmuistiin", vaan varainsiirtovero, joka on 1,6 % asunto-osakekaupassa, ja 4 % kiinteistön, sekä siirrettävän vuokraoikeuden kaupassa


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Leimaveroa ei ole ollut olemassa "miesmuistiin", vaan varainsiirtovero, joka on 1,6 % asunto-osakekaupassa, ja 4 % kiinteistön, sekä siirrettävän vuokraoikeuden kaupassa

        Ei taida tontti olla sen paremmin osake kuin kiinteistökään... Mutta eiköhän tuostakin joku vero kaupassa mene. Harvaa asiaa tässä maassa ei veroteta. :)


      • The_Rat kirjoitti:

        Ei taida tontti olla sen paremmin osake kuin kiinteistökään... Mutta eiköhän tuostakin joku vero kaupassa mene. Harvaa asiaa tässä maassa ei veroteta. :)

        Kiinteistö muodostuu maapohjasta, eikä ole merkitystä sijaitseeko sillä rakennuksia vai ei.

        Eli tontti on kiinteistö, ja siitä menee 4 % varainsiirtovero. Mikäli ostaja on ensiasunnon ostaja, niin hän saa maksamansa veron takaisin kun asuinrakennus on valmistunut, ja sisäänmuutto tapahtunut.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kiinteistö muodostuu maapohjasta, eikä ole merkitystä sijaitseeko sillä rakennuksia vai ei.

        Eli tontti on kiinteistö, ja siitä menee 4 % varainsiirtovero. Mikäli ostaja on ensiasunnon ostaja, niin hän saa maksamansa veron takaisin kun asuinrakennus on valmistunut, ja sisäänmuutto tapahtunut.

        Tiedon puutetta, ei ajatuskatkos. Aina hyvä päivä, kun jotain oppii. Kiitos siitä.


    • Tosin ostaja joutuu sitten maksamaan lahjaveroa. Yleensä verottaja katsoo että 70 % heidän näkemyksensä mukaisesta hinnasta on raja lahjan/kaupan välillä. Ja heidän näkemys voi olla ihan mikä vain, eikä viranomaisten päätöksistä kannata valittaa..

      • gadgdg

        Onko kyseessä lahja, jos ostaja on myyjälle tuntematon ja varsinkin jos tontti olisi yleisesti kaupan? Kyllähän huonoja kauppoja saa tehdä. En jaksanut penkoa netistä lahjan määritelmää.


      • gadgdg kirjoitti:

        Onko kyseessä lahja, jos ostaja on myyjälle tuntematon ja varsinkin jos tontti olisi yleisesti kaupan? Kyllähän huonoja kauppoja saa tehdä. En jaksanut penkoa netistä lahjan määritelmää.

        Mikäli kyseessä on selkeästi verottajan taulukoita alemmalla kauppahinnalla tehty kauppa, niin ostaja maksaa lahjaveroa. Lahjan voi aina antaa tuntemattomallekin, ja verotuksen lähtökohtana on yksittäisen ihmisen saaman omaisuuden, vaikka euron arvoisen, verottaminen.


      • adgsdhsfgbn
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mikäli kyseessä on selkeästi verottajan taulukoita alemmalla kauppahinnalla tehty kauppa, niin ostaja maksaa lahjaveroa. Lahjan voi aina antaa tuntemattomallekin, ja verotuksen lähtökohtana on yksittäisen ihmisen saaman omaisuuden, vaikka euron arvoisen, verottaminen.

        ei kai asia noin mustavalkoinen voi olla. Mitä jos minulla olisi miljoonan euron tontti ja minun olisi pakko myydä se heti ja ainoa käteisostaja tarjoaa vain 500000e. Tarkoittaako tämä sitä, että ostaja maksaa kauppahinnan lisäksi lahjaveroa puolesta miljoonasta? Tälläinen ymmärrysongelma minulla kyllä on.


      • verotuloa kunnalle
        adgsdhsfgbn kirjoitti:

        ei kai asia noin mustavalkoinen voi olla. Mitä jos minulla olisi miljoonan euron tontti ja minun olisi pakko myydä se heti ja ainoa käteisostaja tarjoaa vain 500000e. Tarkoittaako tämä sitä, että ostaja maksaa kauppahinnan lisäksi lahjaveroa puolesta miljoonasta? Tälläinen ymmärrysongelma minulla kyllä on.

        myyntivoittoveroa. Verottaja voi epäillä osan maksusta tapahtuneen pöydän alta ja laittaa sinulle maksettavaksi harkinnan mukaan lisää myyntivoittoveroa. Ostaja maksaa lahjaveroa. Verottaja harkitsee miten näkee parhaaksi!


      • uteliasminäkin

        se arvo minkä verottaja on määritellyt kun laskee kiinteistöveroa?
        Ei meinaan ole kovin kummoinen se arvo mistä kiinteistövero maksetaan vrt. tontin oikea arvo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe