helico-testi?

jossu

Kertoisitteko, millä tavalla helicobakteeri testataan? Asun Vantaalla, tehdäänkö testejä terveyskeskuksissa? Jos, niin pääseekö testiin käymättä ensin lääkärissä? Ja sitten vasta lääkäriin, jos testi positiivinen? (Olen käynyt tosi harvoin lääkärissä, enkä oikein aina tiedä, miten siellä pitäisi toimia) Tuleeko testistä lasku erikseen, vai sisältyykö se mahdolliseen lääkärikäyntiin?
Minkälaisia oireita helico teillä on aiheuttanut?
Kiitos kaikesta tiedosta jo etukäteen!

3

17922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • infoa

Mene terveyskeskuslääkärille, hän lähettää eteenpäin. Tässä vähän infoa lääkäriasema Pulssin sivuilta:

"Hengitystesti on helppo tutkimusmenetelmä

Helikobakteeri-infektio voidaan osoittaa verikokeella, tähystyksen yhteydessä otetuista koepaloista tai hengitystestillä, joka on menetelmistä uusin, Verinäytteestä määritetään vasta-aineet, joita elimistö tuottaa bakteeritartunnan jälkeen. Onnistuneen häätöhoidon jälkeen vasta-aineet häviävät verestä hitaasti.

Näin hengitystesti tehdään

Helpoin ja vähintään yhtä luotettava menetelmä helikobakteeri-infektion toteamiseen on hengitystesti. Kokeessa määritetään uloshengitysilmasta hiilidioksidi, jota elävä heIikobakteeri vapauttaa testattavalle henkilölle suun kautta annetusta hiilen 13-isotoopilla merkitystä testiaineesta. Näytteenoton yhteydessä potilas juo sitruunahappoliuosta ja nielee testiainetabletin.

Hengitysilmanäytteet puhalletaan näyteputkiin ennen tabletin nielemistä ja 30 minuuttia sen jälkeen. Testi voidaan tehdä Pulssin laboratoriossa, ja se vie aikaa noin 45 minuuttia. Ajanvarauksesta voi sopia etukäteen laboratorion kanssa. Vastauksen saa noin viikossa.

Milloin on aihetta epäillä helikobakteeri-infektiota?

Oireettoman henkilön ei tarvitse hakeutua tutkimuksiin, koska oireettoman infektiota ei tarvitse hoitaa. Jos on aikaisemmin sairastanut maha- tai pohjukaissuolihaavan eikä ole saanut häätöhoitoa, kannattaa haavataudin uusiutumisriskin takia selvittää, onko mahassa vielä helikobakteereja.

Kaikkien ylävatsaoireisten henkilöiden on syytä tarvittaessa hakeutua ensin lääkäriin, joka selvittää, mitä tutkimuksia oireiden takia on tarpeen tehdä. On syytä korostaa, että helikobakteeri-infektion osoittaminen verikokeella tai hengitystestillä kertoo vain sen, onko mahalaukun limakalvolla helikobakteereita. Useimmiten on tarpeen selvittää muilla tutkimuksilla, kuten esimerkiksi mahalaukun tähystyksellä, oireiden syy".

Terveyskeskuksessa tehdään tuo verikoe, ja voidaan lähettää eteenpäin tähystykseen; luullakseni hengitystestiä käytetään vain yksityisellä.
      Verikoe terveyskeskuksessa ei maksa erikseen, vaan maksat terveyskeskusmaksun lääkärille mennessä (taitaa olla 11 euroa).

• kokenut

mulla oireili ensin maha, sain mahahappoja rauhoittavan kuurin ja jouduin mahalaukun tähystykseen. sain helico häädön, on muuten aika rankka kuuri- kolmea eri lääkettä kolme kertaa päivässä, tai olla 9 tablettia päivä, toista viikkoa kesti. sitten kävin puhallustestissä, häipynyt oli.
        meni vuosi, oireet alkoi - mahakipu ja korvennus. helico tutkittiin verinäytteestä, ja uudelleen todettiin. ja taas hevoskuuri. ja sitten testiin, ja kappas, ei ollutkaan häipynyt. tk lk laittoi sisätautilääkärille, ja taas tähystettiin ja silloin otettiin näytteitä ruokatorvesta ja mahasta jne. heliko oli, lk mielestä ei tarvinnut häätää.
        nyt oireilen aika usein, ruokatorventulehdus lääkkeitä syön kuurina kun närästää. kyllä kait on varattava aika alan spesialistille ja mentävä juttelemaan onko mitä tehtävissä, jotta helicosta pääsis eroon- vai pääseekö koskaan.
        tutkituta ihmeessä ja hoidata kuntoon!!

• sitroen.
        kokenut kirjoitti:

mulla oireili ensin maha, sain mahahappoja rauhoittavan kuurin ja jouduin mahalaukun tähystykseen. sain helico häädön, on muuten aika rankka kuuri- kolmea eri lääkettä kolme kertaa päivässä, tai olla 9 tablettia päivä, toista viikkoa kesti. sitten kävin puhallustestissä, häipynyt oli.
        meni vuosi, oireet alkoi - mahakipu ja korvennus. helico tutkittiin verinäytteestä, ja uudelleen todettiin. ja taas hevoskuuri. ja sitten testiin, ja kappas, ei ollutkaan häipynyt. tk lk laittoi sisätautilääkärille, ja taas tähystettiin ja silloin otettiin näytteitä ruokatorvesta ja mahasta jne. heliko oli, lk mielestä ei tarvinnut häätää.
        nyt oireilen aika usein, ruokatorventulehdus lääkkeitä syön kuurina kun närästää. kyllä kait on varattava aika alan spesialistille ja mentävä juttelemaan onko mitä tehtävissä, jotta helicosta pääsis eroon- vai pääseekö koskaan.
        tutkituta ihmeessä ja hoidata kuntoon!!

lääkärintarkastuksessa terveyskeskuksessa ja helicotesti tehtiin puhallustestinä. Pöpö löytyi, vaikka oireita ei ole vuosiin ollutkaan. Huomenna haen reseptin ja lääkkeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe