Yövaippa 2,5v pojalle!

.........

Jos jollain on jotain vinkkejä 2,5v lapselle yövaipaksi niin kiitos otan vastaan! Meillä ollaan päiväkuivia ja illalla tehdään iltapissa pönttöön/pottaan, mutta yöllä tulee niin paljon pissaa että on lähes joka yö läpi ja lakanat vaihdossa joka hemmetin päivä melkeen!!! On kokeiltu muumia, sitä luontoystävällisempää vaippaa , pampersia, liberon night comfortia jne. Eikä mikään auta!!!

18

4272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontun äiti

      Meillä oli tuota ongelmaa pojan ollessa 1,5v, eli joka himputin yö tuli pissat läpi, vaikka yleensä keskellä yötä heräsin vielä vaihtamaan nukkuvalle lapselle vaippaa. Joskus tuli kaksi kertaa yössä pissat sänkyyn. Asiaa pahensi vielä se, että nukumme perhepedissä ja poika on kova kieppumaan öisin. Eli ne pissat olivat aina joko minun päälläni, minun allani tai minun tyynylläni! Lapsi ei välttämättä edes herännyt märkään. Myönnän välillä heränneeni unenpöpperössä ihmettelemään, keneltä nyt vahinko onkaan päässyt ;) mutta lapsen litisevä yöpuku kyllä on paljastanut joka kerta syyllisen. Miehen päälle lapsi ei tietenkään koskaan pissinyt.

      Ainoa merkki, joka on nyt pitänyt pissat ihmeelliset puolivuotta (poika on nyt 2v ja käy vain satunnaisesti potalla) on liberon teippivaipat. Mikään muu ei käy. Housuvaipoilla voi samantien heittää vesilintua, niitä ei missään nimessä kannata sänkyyn laittaa.

      Ja ei juotavaa enää illalla yhtä pientä lasillista enempää. Kannattaa juottaa lapsi päivällisellä ja tarjota vettä pitkin päivää, illalla ei enää oteta. Muuta en osaa sanoa. Meillä nämä keinot nyt ovat toistaiseksi toimineet. Ennen vaippa painoi tonnin aamulla, nykyisin siellä on yli puolet vähemmän nestettä. Tosin, pojan ollessa 1,5v imetin vielä, enkä pystynyt vahtimaan nesteen määrään iltaisin tai öisin, nykyisin se on helpompaa. Eikä sängyssä tarvitse enää pitää niitä hiostavia muovifroteitakaan! :)

    • yks äippä

      Yksi keino, joka tuli mieleen, on käyttää lapsi yöllä pissillä. Meillä oli joku aika sitten sama ongelma, joka helpottui, kun käytin yöllä kerran potalla. Yleensä havahduin siihen, kun muksu alkoi levottomammin pyöriä, jolloin nappasin kainaloon ja kannoin potalle. Nopeasti pisut ja takasin nukkumaan. Jos haluaa vielä nopeuttaa ja helpottaa, niin siirtää potan makkariin. Edellisen vastaajan tavoin huomasin minäkin, että teippivaipat ovat huomattavasti paremmat öisin kuin housuvaipat. Housuvaipoista tulee melkoisen varmasti läpi - tai pikemminkin sivusta ohi.

    • tipitii..

      prismasta ostettuja x-tra -vaippoja.

      meidän muksu on jo 2v8kk, ja olen huomannut sellaisen seikan että vaippa saattaa olla kuiva koko yön, mutta aamulla sitten unenoöpperöissään ehtii sen pissan sinne vaippaan tehdä. kuten tänäkin aamuna.
      itse kun olen välillä sen verran laiska etten jaksa heti, sillä sekunnilla kun herätään, juosta potalle pojan kanssa :D

      meillä toimii myös se, että iltapissan jälkeen ei juoda MITÄÄN. näinä iltoina kun on näin toimittu, on vaippa ollut täysin kuiva sängystä ylös nousemisesn asti. mutta yleensä poitsu haluaa sen kupin siihen sängyn viereen ja hörppii siitä pari pientä hörppyä ennekuin sitten lopulta nukahtaa, ja mekin nukutaan siis perhepedissä.

      • ap.

        Meillä ei siis nukuta perhepedissä vaan omassa huoneessa lapset nukkuu ja en laita kyllä kelloa soimaan pissaamisen takia saati herätä poikaa sen takia. Ennemmin sitten vaihdan niitä lakanoita... Poitsu ei juo iltapissan jälkeen mitään ja usein vielä sänkyyn mennessä sanon että jos käyt vielä pikku pissalla ja menee. Eilenkin annoin vähän vaan puuron kanssa maitoa ja silti vaan lakanat märkänä aamulla... Pitää tosiaan koittaa teippivaippoja jos siitä tulis edes jonkun moinen apu.


      • Hyvää joulua
        ap. kirjoitti:

        Meillä ei siis nukuta perhepedissä vaan omassa huoneessa lapset nukkuu ja en laita kyllä kelloa soimaan pissaamisen takia saati herätä poikaa sen takia. Ennemmin sitten vaihdan niitä lakanoita... Poitsu ei juo iltapissan jälkeen mitään ja usein vielä sänkyyn mennessä sanon että jos käyt vielä pikku pissalla ja menee. Eilenkin annoin vähän vaan puuron kanssa maitoa ja silti vaan lakanat märkänä aamulla... Pitää tosiaan koittaa teippivaippoja jos siitä tulis edes jonkun moinen apu.

        Eikö nyt kuitenkin kannattaisi nähdä se vaiva, että herää käyttämään lasta potalla yöllä. Muutenhan se ei osaa vielä nelivuotiaanakaan tunnistaa pissahätäänsä unen läpi. Pitäisi vähän aikuisenkin vaivautua. Itse heräsin aikoinaan omista uniongelmista piittaamatta vartavasten pari kertaa yössä käyttämään potalla, eikä mennyt kauan, että rupesi itse unen läpi tunnistamaan hädän ja lakanat pysyivät kuivina. Niin, siis lapsi oli silloin noin vuoden vanha. Oppi yö (ja päivä) kuivaksi ennen kun täytti puolitoista vuotta. Vaivannäkö siis kannatti. Ei tuossa vaiheessa enää vaippoja kysellä. Tuossa vaiheessa ollaan jo irtauduttu vauvaiästä ja irtaudutaan vaipoista kokonaan. En osaa kuvitellakaan, että kumpikaan lapsistani olisi käyttänyt vaippoja enää parivuotiaana. Edes yöllä. Äläkä ymmärrä väärin. Lapset ovat erilaisia. Toisilla saattaa mennä nelivuotiaaksikin. Mutta jos kyse on vain siitä, ettei aikuinen jaksa vaivautua.... noh, sen verran provosoiduin, että oli pakko vastata.


      • ..........
        Hyvää joulua kirjoitti:

        Eikö nyt kuitenkin kannattaisi nähdä se vaiva, että herää käyttämään lasta potalla yöllä. Muutenhan se ei osaa vielä nelivuotiaanakaan tunnistaa pissahätäänsä unen läpi. Pitäisi vähän aikuisenkin vaivautua. Itse heräsin aikoinaan omista uniongelmista piittaamatta vartavasten pari kertaa yössä käyttämään potalla, eikä mennyt kauan, että rupesi itse unen läpi tunnistamaan hädän ja lakanat pysyivät kuivina. Niin, siis lapsi oli silloin noin vuoden vanha. Oppi yö (ja päivä) kuivaksi ennen kun täytti puolitoista vuotta. Vaivannäkö siis kannatti. Ei tuossa vaiheessa enää vaippoja kysellä. Tuossa vaiheessa ollaan jo irtauduttu vauvaiästä ja irtaudutaan vaipoista kokonaan. En osaa kuvitellakaan, että kumpikaan lapsistani olisi käyttänyt vaippoja enää parivuotiaana. Edes yöllä. Äläkä ymmärrä väärin. Lapset ovat erilaisia. Toisilla saattaa mennä nelivuotiaaksikin. Mutta jos kyse on vain siitä, ettei aikuinen jaksa vaivautua.... noh, sen verran provosoiduin, että oli pakko vastata.

        Niin en kyllä jaksa tosiaan vaivautua kun meillä on talossa vielä vauvakin joka herättää öisin eli en ala yöllä pissattamisen jälkeen nukuttamaan taaperoa ja sitten ehkä taas hetken päästä heräämään vauvan kanssa. Meillä poika on siis päiväkuiva ja vaippaa käytetään yöllä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että 2v lapsi käyttää yöllä vaippaa! Ei se ole mikään meriitti, että oma lapsi on kuiva alle 2-vuotiaana. Tai jos sitä pitää jonain meriittinä, niin köyhää on elämä... Ei millään pahalla. Nyt on pieni apu tullut niistä teippivaipoista ja kunhan pysyy lakanat kuivana, saa vaippa olla niin kauan kun se alkaa aamuisin olemaan kuiva! Olen niitä äitejä, jotka pitää kyllä langat käsissään ja pysyy kohtuudessa, mutta ei jaksa eikä viitsi stressata liikaa vaan elelee ihan leppoisaa elämää ilman kamalaa suorituspainetta... Äitiys ei ole suorittamista, se on elämää!


      • vaipallinen
        .......... kirjoitti:

        Niin en kyllä jaksa tosiaan vaivautua kun meillä on talossa vielä vauvakin joka herättää öisin eli en ala yöllä pissattamisen jälkeen nukuttamaan taaperoa ja sitten ehkä taas hetken päästä heräämään vauvan kanssa. Meillä poika on siis päiväkuiva ja vaippaa käytetään yöllä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että 2v lapsi käyttää yöllä vaippaa! Ei se ole mikään meriitti, että oma lapsi on kuiva alle 2-vuotiaana. Tai jos sitä pitää jonain meriittinä, niin köyhää on elämä... Ei millään pahalla. Nyt on pieni apu tullut niistä teippivaipoista ja kunhan pysyy lakanat kuivana, saa vaippa olla niin kauan kun se alkaa aamuisin olemaan kuiva! Olen niitä äitejä, jotka pitää kyllä langat käsissään ja pysyy kohtuudessa, mutta ei jaksa eikä viitsi stressata liikaa vaan elelee ihan leppoisaa elämää ilman kamalaa suorituspainetta... Äitiys ei ole suorittamista, se on elämää!

        Hei! Itse asun ulkomailla ja täällä vaippailuun suhtaudutaan aika rennosti. Nyt kun lapsi on 2,5 ovat vasta hoidossa alkaneet kunnolla pissattaa, että on pysynyt kuivana. Vaipoissa saattavat kulkea vielä 3-vuotiaina ja silti on niistä ihmisiä tullut ja kuiviakin sellaisia. Ekologisesti ratkaisu ei tietenkään ole hyvä, mutta stressiä vähemmän. itsekään en ola aina jaksanut pissatustouhua. Tavallaan opettelu onkin aina jäänyt kesken, kun hoidossa ei olejakettu samaa linjaa. Yöllä on aina vaippa. Ja samalla tavalla olen huomannut, että se täyttyy aamulla. Eli jos jaksaisi herätä itse heti kun lapsi vähän raottaa silmiään ja pissattaa, niin se olisi siinä sitten. Uneliaana yh:na en ole jaksanut, mutta mummolassa asia hoitui aina näin. Teippivaipat pampersit on meillä.


    • AP.

      Kiitos vinkeistä, ongelmaan löytyi ratkaisu teippivaipoista! Nyt ei oo tullu läpi lainkaan vaikka on ihan yhtä täynnä ollut Viime yönä tosin oli vaippa vaan semi-märkä, eli jos tästä pikkuhiljaa vaikka päästäis kohti pissattomia öitä kokonaan...

      • ehkä apua

        Mitäs jos jättäisit sen yövaipankin pois. Jos lapsesi on päiväsaikaan kuiva osaa hän myös yöllä pidättää. Tavallisesti lapset oppivat kuivaksi ensin yöllä. On se vähän hämmentävää lapsellekin että vaippa pistetään yöksi muttei päivällä, vaippahan on sitä varten että sinne pissataan kun ei vielä osata pidättää. Älä anna illalla liikaa juotavaa ja puhu asiasta taaperosi kanssa:"Nyt osaat jo varmaan yölläkin jo olla kuiva tai käydä pytyllä kun päivälläkin osaat.Nyt harjoitellaan."Vaikka vahinkoja alussa tulisikin niin ihmeen nopeasti ne taaperot oppii kun niitä näin kannustetaan.


      • asfasdf
        ehkä apua kirjoitti:

        Mitäs jos jättäisit sen yövaipankin pois. Jos lapsesi on päiväsaikaan kuiva osaa hän myös yöllä pidättää. Tavallisesti lapset oppivat kuivaksi ensin yöllä. On se vähän hämmentävää lapsellekin että vaippa pistetään yöksi muttei päivällä, vaippahan on sitä varten että sinne pissataan kun ei vielä osata pidättää. Älä anna illalla liikaa juotavaa ja puhu asiasta taaperosi kanssa:"Nyt osaat jo varmaan yölläkin jo olla kuiva tai käydä pytyllä kun päivälläkin osaat.Nyt harjoitellaan."Vaikka vahinkoja alussa tulisikin niin ihmeen nopeasti ne taaperot oppii kun niitä näin kannustetaan.

        "Tavallisesti lapset oppivat kuivaksi ensin yöllä." No ompa ekakerta kun tuollaista kuulen. Kaikki kuivaksi opettelevat lapset joita tunnen, ovat kyllä olleet ensin päiväkuivia.


      • taas niin
        ehkä apua kirjoitti:

        Mitäs jos jättäisit sen yövaipankin pois. Jos lapsesi on päiväsaikaan kuiva osaa hän myös yöllä pidättää. Tavallisesti lapset oppivat kuivaksi ensin yöllä. On se vähän hämmentävää lapsellekin että vaippa pistetään yöksi muttei päivällä, vaippahan on sitä varten että sinne pissataan kun ei vielä osata pidättää. Älä anna illalla liikaa juotavaa ja puhu asiasta taaperosi kanssa:"Nyt osaat jo varmaan yölläkin jo olla kuiva tai käydä pytyllä kun päivälläkin osaat.Nyt harjoitellaan."Vaikka vahinkoja alussa tulisikin niin ihmeen nopeasti ne taaperot oppii kun niitä näin kannustetaan.

        pötypuhetta että jos on päiväkuiva oppii myös yökuivaksi.Mulle sanottiin neuvolastakin että on normaalia 5 vuotiaaksi asti pissiä yöllä vaippaan.Ideahan on siinä että lapsi herää itse pissahätään yöllä eikä äiti herätä.Toiset nukkuu niin paljon sikeämmin että kestää aikansa herätä yöllä pissahätään.Ja eikä se todellakaan ole mikään parhaan äidin mitta että lapsi on ilman vaippoja vuoden ikäisenä!! Mä en myöskään rajota lapsen juomista illalla,jos on jano niin tietenkin saa juotavaa.Juonhan itsekkin kun janottaa.


      • ksjf
        taas niin kirjoitti:

        pötypuhetta että jos on päiväkuiva oppii myös yökuivaksi.Mulle sanottiin neuvolastakin että on normaalia 5 vuotiaaksi asti pissiä yöllä vaippaan.Ideahan on siinä että lapsi herää itse pissahätään yöllä eikä äiti herätä.Toiset nukkuu niin paljon sikeämmin että kestää aikansa herätä yöllä pissahätään.Ja eikä se todellakaan ole mikään parhaan äidin mitta että lapsi on ilman vaippoja vuoden ikäisenä!! Mä en myöskään rajota lapsen juomista illalla,jos on jano niin tietenkin saa juotavaa.Juonhan itsekkin kun janottaa.

        Minun ipanat oli molemmat yökuivia ennen kuin päiväkuivia. Eihän ne tietenkään yökuiviksi opi, jos juotetaan litratolkulla juotavaa ennen nukkumaanmenoa tai nukutetaan vielä jollain unimaidolla niin kuin mitäkin vauvaa tms.


      • mistään
        ksjf kirjoitti:

        Minun ipanat oli molemmat yökuivia ennen kuin päiväkuivia. Eihän ne tietenkään yökuiviksi opi, jos juotetaan litratolkulla juotavaa ennen nukkumaanmenoa tai nukutetaan vielä jollain unimaidolla niin kuin mitäkin vauvaa tms.

        litratolkulla juomisesta ole puhunut tai unimaidosta.Ja eihän sillä väliä miten päin homma toimii,en vain ymmärrä lokerointia että kun minun lapseni oppi silloin niin muittenkin tarvitsee tai heti on laiska/huono äiti ja lapsi väärin kehittynyt.


      • ............
        ehkä apua kirjoitti:

        Mitäs jos jättäisit sen yövaipankin pois. Jos lapsesi on päiväsaikaan kuiva osaa hän myös yöllä pidättää. Tavallisesti lapset oppivat kuivaksi ensin yöllä. On se vähän hämmentävää lapsellekin että vaippa pistetään yöksi muttei päivällä, vaippahan on sitä varten että sinne pissataan kun ei vielä osata pidättää. Älä anna illalla liikaa juotavaa ja puhu asiasta taaperosi kanssa:"Nyt osaat jo varmaan yölläkin jo olla kuiva tai käydä pytyllä kun päivälläkin osaat.Nyt harjoitellaan."Vaikka vahinkoja alussa tulisikin niin ihmeen nopeasti ne taaperot oppii kun niitä näin kannustetaan.

        Niin siis taitaa luetun ymmärtämisessä olla jotain vikaa... Jos vaipoista on tullut läpi joka yö niin että lapsi herää siihen inhottavaan tunteeseen, niin luulis lopettavan sen pissaamisen jos se siitä on kiinni että miten huvittaa pissiä! Ja on päivällä kyllä koitettu olla ilman vaippaa unien aikaan, mutta lakanoihin tulee, että toi sun "tutkittu" teoriasi ei ainakaan meillä pidä oikeen paikkaansa! Eikä tässä kukaan oo mistään iltajuottamisesta puhunut. Meillä juodaan iltapalan kanssa ½lasia maitoa, ei muuta. Ei kuulosta juottamiselta.

        Sulla ei taida olla lapsia kun noin idioottimaisia kirjottelet... Urpo!!!


      • äiti ja hoitaja
        ............ kirjoitti:

        Niin siis taitaa luetun ymmärtämisessä olla jotain vikaa... Jos vaipoista on tullut läpi joka yö niin että lapsi herää siihen inhottavaan tunteeseen, niin luulis lopettavan sen pissaamisen jos se siitä on kiinni että miten huvittaa pissiä! Ja on päivällä kyllä koitettu olla ilman vaippaa unien aikaan, mutta lakanoihin tulee, että toi sun "tutkittu" teoriasi ei ainakaan meillä pidä oikeen paikkaansa! Eikä tässä kukaan oo mistään iltajuottamisesta puhunut. Meillä juodaan iltapalan kanssa ½lasia maitoa, ei muuta. Ei kuulosta juottamiselta.

        Sulla ei taida olla lapsia kun noin idioottimaisia kirjottelet... Urpo!!!

        meillä tyttö just täytti 3v ja o kokeiltu nyt yöllä ilman vaippaa, on siis päiväkuiva kyllä. Iltasin ei juo kuin max puoli mukia iltapalan kanssa ja hammaspesun yhteydessä vähän vettä. ja sitten vasta käydään pissalla kerta tai kaksi ja sitten nukkumaan. Nyt on kolmas yö menossa ja takana yksi kuiva yö ja yksi yö pissat sängyssä. potta on sängyn vieressä yöllistä hätää varten mutta viime yönä lapsi heräsi vasta kun pissat oli jo tullut.. että siinä se vaikeus on että herättäisiin pissahätään eikä märkään sänkyyn.

        Oudolta kyllä kuulostaa että yövaipat on läpi tullut joka yö... Miten mahdollista, en ole ennen kohdannut moista... Mutta päiväkodissa styöskentelevänä voin kertoa että monet 2,5v eivät ole edes päiväkuivia!!


      • ..............
        äiti ja hoitaja kirjoitti:

        meillä tyttö just täytti 3v ja o kokeiltu nyt yöllä ilman vaippaa, on siis päiväkuiva kyllä. Iltasin ei juo kuin max puoli mukia iltapalan kanssa ja hammaspesun yhteydessä vähän vettä. ja sitten vasta käydään pissalla kerta tai kaksi ja sitten nukkumaan. Nyt on kolmas yö menossa ja takana yksi kuiva yö ja yksi yö pissat sängyssä. potta on sängyn vieressä yöllistä hätää varten mutta viime yönä lapsi heräsi vasta kun pissat oli jo tullut.. että siinä se vaikeus on että herättäisiin pissahätään eikä märkään sänkyyn.

        Oudolta kyllä kuulostaa että yövaipat on läpi tullut joka yö... Miten mahdollista, en ole ennen kohdannut moista... Mutta päiväkodissa styöskentelevänä voin kertoa että monet 2,5v eivät ole edes päiväkuivia!!

        No en mä täällä juttuja keksikään ja jos keksisin niin keksisin hiukan mielenkiintoisemman tarinan kun sen, että pojalta tulee joka yö vaipoista läpi. Mitä ihmeellistä siinä on? Poika vaan pissaa niiiiin paljon että vaippa ei pidä. Ja kun nukkuu mahallaan aika usein niin sehän painaa vielä sopivasti vaipan lyttyyn. Nyt tosin ei vahinkoja ole tullut kun pari teippivaippaan siirtymisen jälkeen. Päiväunilla ei käytä enää vaippaa, se on jätetty nyt pois.


      • äiti ja hoitaja
        .............. kirjoitti:

        No en mä täällä juttuja keksikään ja jos keksisin niin keksisin hiukan mielenkiintoisemman tarinan kun sen, että pojalta tulee joka yö vaipoista läpi. Mitä ihmeellistä siinä on? Poika vaan pissaa niiiiin paljon että vaippa ei pidä. Ja kun nukkuu mahallaan aika usein niin sehän painaa vielä sopivasti vaipan lyttyyn. Nyt tosin ei vahinkoja ole tullut kun pari teippivaippaan siirtymisen jälkeen. Päiväunilla ei käytä enää vaippaa, se on jätetty nyt pois.

        en epäillytkään että keksisit päästäsi pojan pissojen tulevan läpi öisin, ihmettelin vaan että eikö tosiaan ole vaippoja jotka pissan pitävät yöllä tai mitä kummaa... kamalaa olisi jos joka yö tulisi kasa pyykkiä koska vaipat eivät riitä!


    • Anonyymi

      Olin yö kylässä jossa perhees oli kohta kolmen vuoden ikäinen tyttö joka oli niin sanotusti päivä kuiva illalla laitettii yö vaippa .vaipan sisään laitettii irtopötkylä on lisä imu pissaa paljon yöllä. aamulla ihmettelen kun on kiire viedä tyttö potalle vaippa on täynnä pissaa pottaistunnon jälkeen lisäimu poistettiin mutta sama vaippa housu laitettii takaisin mun mielestä vaippa oli pissanen .potti oli kuiva niin laittoi vaipan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe