Kohta kuukaudenpäivät 20 mg päivittäistä annosta syöneenä on minua (terve mies, 38 v) alkanut vaivata uusi todennäköisesti lääkkeen haittavaikutus. No tihentynyt virtsaaminen ja jano/suun kuivuminen on vaivannut minua aina kun ahdistuneisuus ja paniikkihäiriötä on minulla esiintynyt (ilman lääkitystäkin). Nyt virtsaamistiheys on kasvanut entisestään ja tuntuu, että pissiä saa oikein puristamalla pönttöön saattaa ja virtsamäärä (kertamäärä) siten pienentynyt. Kohta parkettiin kuluu syvä ura WC:n ja muiden huoneiden välille.
Onko muilla kyseisen (tai vastaavan lääkkeen käyttäjillä tätä vaivaa esiintynyt?
Onkohan mahdollisesti kyseessä ohimenevä ilmiö?
Voiko vaivaa jollakin keinolla itse lievittää?
Citalopram ja virtsaaminen
9
4171
Vastaukset
- Tero Turusta
Olen samaa lääkettä ottanut sen 20mg aamuisin jo 10v.Kun oikein pinnistin muistia niin kyllä se minullakin sama juttu olla mutta se menee kyllä ohi parissa kuukaudessa.Pitkään sitalopramia käyttäneenä tiedän,että on tehokas lääke mm paniikkihäiriöön vaikka alkuun voi sitä lisätäkin mutta n 3kk niin helpottaa!Eikä mitään ihmeempiä sivuvaikutuksiakaan ole.
- Petter090
Minulla on Cipralex ja samahomma.
- Mr Prostata:)
...että vaiva saattaa olla lääkkeestä johtuva haittavaikutus. Toisaalta, mikäli kolme kuukautta tässä odotellaan, niin hermot on näiltäkin osin mennyttä! Viime yönäkin wc:ssä sai laukata neljä kertaa.
Tero Turuust. Miksi otat sitalopraamisi aamusta? Ihan sillä kyselen, kun yöuni tahtoo minulla olla melko katkonainen, muutenkin kun toistuvasta hädästä johtuen. Minä ihan aluksi nimittäin kokeilin aamulla lääkitsemistä, mutta parin tokkuraisen päivän jälkeen päädyin iltalääkitykseen.
Oletko Petter090 jo kauan laukannut vessassa tämän vaivan pakottamana? - Jotakin Tietävä
Mr Prostata:) kirjoitti:
...että vaiva saattaa olla lääkkeestä johtuva haittavaikutus. Toisaalta, mikäli kolme kuukautta tässä odotellaan, niin hermot on näiltäkin osin mennyttä! Viime yönäkin wc:ssä sai laukata neljä kertaa.
Tero Turuust. Miksi otat sitalopraamisi aamusta? Ihan sillä kyselen, kun yöuni tahtoo minulla olla melko katkonainen, muutenkin kun toistuvasta hädästä johtuen. Minä ihan aluksi nimittäin kokeilin aamulla lääkitsemistä, mutta parin tokkuraisen päivän jälkeen päädyin iltalääkitykseen.
Oletko Petter090 jo kauan laukannut vessassa tämän vaivan pakottamana?Itse en tuota "vanhusten" (perustelen sillä, että sitä määrätään eniten mm. alzheimer-potilaille ym. koska sivuvaikutukset ovat kuulemma pieniä) lääkettä käytä, vaikka joskus sitä paketin apteekista hainkin (ensimmäinen SSRI-lääke, joka minulle kirjoitettiin, ja asialla oli tk-lekuri), mutta siihen sopii varmasti sellainen sivuvaikutusten kirjo, joista VAIN yhdestä olet huolissasi...
Kun elimistösi alkaa tottua lääkkeen vaikutukseen, niin voit itse valita ajan, jolloin sen otat. Itse otan aamuisin oman SSRI:n - tietty eri lääke jne, mutta periaate sama - ja elimistösi totuttua lääkkeeseen, saattaa yöunesi parantua, kun otat lääkkeen esim. aamulla. Yleensä SSRI-lääkkeet imeytyy kehoon noin 2-8 tunnin kuluessa (lääke ei vaikuta, mutta sivuvaikutukset vaikuttavat), joten yölliset heräilyt tai kirpeät kusihetket saattaa parantua ihan vain lääkkeen oton ajankohtaa vaihtamalla. Kaikkea hyvää! :O) - Pro Statisti
Jotakin Tietävä kirjoitti:
Itse en tuota "vanhusten" (perustelen sillä, että sitä määrätään eniten mm. alzheimer-potilaille ym. koska sivuvaikutukset ovat kuulemma pieniä) lääkettä käytä, vaikka joskus sitä paketin apteekista hainkin (ensimmäinen SSRI-lääke, joka minulle kirjoitettiin, ja asialla oli tk-lekuri), mutta siihen sopii varmasti sellainen sivuvaikutusten kirjo, joista VAIN yhdestä olet huolissasi...
Kun elimistösi alkaa tottua lääkkeen vaikutukseen, niin voit itse valita ajan, jolloin sen otat. Itse otan aamuisin oman SSRI:n - tietty eri lääke jne, mutta periaate sama - ja elimistösi totuttua lääkkeeseen, saattaa yöunesi parantua, kun otat lääkkeen esim. aamulla. Yleensä SSRI-lääkkeet imeytyy kehoon noin 2-8 tunnin kuluessa (lääke ei vaikuta, mutta sivuvaikutukset vaikuttavat), joten yölliset heräilyt tai kirpeät kusihetket saattaa parantua ihan vain lääkkeen oton ajankohtaa vaihtamalla. Kaikkea hyvää! :O)...jos vaan kehtaa kysellä! Kiitos Ahdistuksesta Jotakin Tietävä! Taidat osuvien sanojen kirjoittajana tietää myös jotain noista pissihetkistä? :) .
Osaatko kokemustesi perusteella kertoa, milloin elimistö on lääkkeeseen "tottunut", niin että lääkkeenoton ajankohtaa voisi harkita muutettavaksi?
Väsyttääkö lääke päivällä, mikäli sen ottaa aamusta, vai oliko tuntemani väsymys elimistön tottumattomuutta? - Jotakin Tietävä
Pro Statisti kirjoitti:
...jos vaan kehtaa kysellä! Kiitos Ahdistuksesta Jotakin Tietävä! Taidat osuvien sanojen kirjoittajana tietää myös jotain noista pissihetkistä? :) .
Osaatko kokemustesi perusteella kertoa, milloin elimistö on lääkkeeseen "tottunut", niin että lääkkeenoton ajankohtaa voisi harkita muutettavaksi?
Väsyttääkö lääke päivällä, mikäli sen ottaa aamusta, vai oliko tuntemani väsymys elimistön tottumattomuutta?Jep, oikeassa olet olettamuksessasi, että itsekin on tullut ja tulee ravattua kyllä huomattavasti normaalia enemmän nimenomaan ruikkimassa. Tämä tietysti johtuu suurilta osin siitä, että lääkkeiden kuivattaman suun lisäksi yhtenä PH-oireisiin kuuluu runsas nesteen (istelläni menee litroittain vettä päivässä) nauttiminen ja tihentynyt virtsaamisen tarve - kesäisin ahdistuksesta kärsiviä voi bongata, kun seuraa ihmisiä, joilla on jatkuvasti vesipullo käytössä.
Mikäli olet jo nelisen viikkoa lääkettä käyttänyt, voit ihan hyvin kokeilla jo nyt, että missä määrin saat haittaaikutuksia, jos otat lääkkeen aamuisin. Kyseinen lääke saattaa kuitenkin sivu-/haittavaikutuksina aiheuttaa mm. väsymystä ja keskittymisongelmia, mutta tuleeko sinulle enää mitään elämää päivisin haittaavia sivuvaikutuksia, saat tietää ainoastaan kokeilemalla ottaa lääkeannoksen aamulla. Todettakoon vielä, että lääkkeen haittavaikutuksiin kuuluu virtsaamishäiriö ja polyurea (haittavaikutuksen esiintyvyys potilailla: yleiset (>1/100 ja - Jotakin Tietävä
Jep, oikeassa olet olettamuksessasi, että itsekin on tullut ja tulee ravattua kyllä huomattavasti normaalia enemmän nimenomaan ruikkimassa. Tämä tietysti johtuu suurilta osin siitä, että lääkkeiden kuivattaman suun lisäksi yhtenä PH-oireisiin kuuluu runsas nesteen (istelläni menee litroittain vettä päivässä) nauttiminen ja tihentynyt virtsaamisen tarve - kesäisin ahdistuksesta kärsiviä voi bongata, kun seuraa ihmisiä, joilla on jatkuvasti vesipullo käytössä.
Mikäli olet jo nelisen viikkoa lääkettä käyttänyt, voit ihan hyvin kokeilla jo nyt, että missä määrin saat haittaaikutuksia, jos otat lääkkeen aamuisin. Kyseinen lääke saattaa kuitenkin sivu-/haittavaikutuksina aiheuttaa mm. väsymystä ja keskittymisongelmia, mutta tuleeko sinulle enää mitään elämää päivisin haittaavia sivuvaikutuksia, saat tietää ainoastaan kokeilemalla ottaa lääkeannoksen aamulla. Todettakoon vielä, että lääkkeen haittavaikutuksiin kuuluu virtsaamishäiriö ja polyurea (haittavaikutuksen esiintyvyys potilailla: yleiset (>1/100 jaLisäänpä vielä sen verran, että lääkkeisiin, niiden haittavaikutuksiin ja annosmäärään ym. liittyvissä asioissa kannattaa aina konsultoida lääkäriä, ennen kuin tekee mitään muutoksia omin päin. Sen sanottuani, voin kuitenkin todeta Citalopramin tuoteselosteessa lukevan, että lääke voidaan ottaa joko aamuisin tai iltaisin - olettaen ettei lääkäri ole toisin ohjeistanut. :)
- Pro statisti
Lisäänpä vielä sen verran, että lääkkeisiin, niiden haittavaikutuksiin ja annosmäärään ym. liittyvissä asioissa kannattaa aina konsultoida lääkäriä, ennen kuin tekee mitään muutoksia omin päin. Sen sanottuani, voin kuitenkin todeta Citalopramin tuoteselosteessa lukevan, että lääke voidaan ottaa joko aamuisin tai iltaisin - olettaen ettei lääkäri ole toisin ohjeistanut. :)
Jotain voi toki itsekin päätellä ja niin olen tehnytkin, mutta huomattavaa varmuutta käsityksiinsä saa aina kun kokeneempi neuvoo.
Joo kyllä lääke on jo kohdallani näyttänyt kyntensä, eli tehonnut vaivoihin ja haittavaikutuksetkin on vähentynyt melkoisesti. Nyt vaan tällä viikolla ilmaantui tämä uusi "vanhojen miesten oire". Kiitos taas kerran! - Pro statisti
Pro statisti kirjoitti:
Jotain voi toki itsekin päätellä ja niin olen tehnytkin, mutta huomattavaa varmuutta käsityksiinsä saa aina kun kokeneempi neuvoo.
Joo kyllä lääke on jo kohdallani näyttänyt kyntensä, eli tehonnut vaivoihin ja haittavaikutuksetkin on vähentynyt melkoisesti. Nyt vaan tällä viikolla ilmaantui tämä uusi "vanhojen miesten oire". Kiitos taas kerran!Jäi vielä askarruttamaan, että onko muilla vaivasta kärsivillä ollut näin pakkasilla arkuutta kylmään kiveksissä ja virtsarakon seutuvilla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502234Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖24889- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51831Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me118819Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733