ihoa kuumottaa ja kutittaa. Ihottuma on levinnyt kaulaan saakka. pelkään nukkumista kun aamulla herää käsitaipeet ihan punasina. .. mutta olen jo kokeillut kortisoonia, zyxalia- sellainen antipiooppi, erilaisia ihorasvoja, joita lääkäri on määrännyt. Mutta haluaisin hoitaa ihottumaani luonnollisin keinoin. olen jo kokeillut huoneilman kostuttamista.. kun talvella on niin kuivahuoneilma niin se ärsyttää ja kuivattaa ihoa. sitten olen laittanut märkiä pyyhkeitä roikkumaan huoneeseeni, niistä sitten on haihtunut vettä ilmaan.. se kyllä auttaa mutta se luo ikään kuin levottoman unisen olon. haluaisin itse ihottumasta eroon.
yritän olla raapimatta.!!! miten pääsen tästä eroon?
AUTA. kärsin atooppisesta ihosta
15
1689
Vastaukset
- mimmi
hei,itse olen kärsinyt allergisesta ihottumasta n 20vuotta,olen käyttänyt perusvoiteita,kortisonisalvoja,sup-valohoitoa .mutta parhaimman avun olen saanut avantouinnista,jota olen harrastanut 7 vuotta.iho on tullut pehmeämmäksi.ei kutise,ihottuma hävinnyt,joten ei tarvitse raapia!perusvoidetta käytän kyllä jokaisen pesun jälkeen,kesällä auttaa aurinko.
- atoopikko
..Ihosi ongelma oikeasti olla atooppinen ihottuma kun avantouinnilla katosi. En usko moiseen, olen myös atoopikko. Puhuit allergisesta ihottumasta, joka on aivan eri asia kuin atooppinen ihottuma, käsittääkseni. Voin olla väärässäkin.
- Rapsutin
Moikka! Mulla atooppinen iho on ollut "kaverina" yli 40 v. Pahimmassa kutinavaiheessa olen saanut hyvän avun Prednisolon kortisonitablettikuurista (kestää noin kuukauden), nukkumista helpottamaan olen ottanut esim. Ataraxia tai muuta lääkärin määräämää "rauhoittavaa". Kosteuttavia perusvoiteita pitää käyttää päivittäin reilusti. Viimeisen puolen vuoden ajan iho on ollut harvinaisen hyvässä kunnossa. Kortisonikuurin loppuvaiheessa ihon ollessa ehjä kokeilin HTH-voidetta ja emulsiota (kirvelee jonkin aikaa jos iho rikki) ja "ihme" tapahtui. Enpä tiedä pystyykö ihottumaa hillitsemään pelkästään luonnollisin keinoin. Sisäinen kosteutus eli veden juonti lienee hyväksi. Viime aikoina on mainostettu tyrniöljytuotteita, en ole vielä kokeillut. Kun ihottuma on päässyt noin pahaksi, on parasta suosiolla mennä ihotautilääkärille pikimmiten, kotikonsteilla tulehtunut iho ei ihan helposti parane. Lykkyä tykö!
- HTH??
mikä se hth mahtaa olla? mä voin sanoa että thaimaassa ku olin 5 viikkoaa nii iho oli täysin oireeton, ei tarvinnu muuta ku auringon rasva! lieneekö ilman kosteus auttanu?. oli kyllä toisaalta erittäin kuiva aika, ei satanu ku kerran ja 10 min. lisäksi myös suolanen merivesi on voinut auttaa, ja omat epäilykset on ruuan suhteen. siinä kun kaikki on täysin lisäaineetonta ja tuoretta ei mihinkään suojakaasuun pakattuja!! lisäksi myös raanavesi oli varmaan vähemmän kemiallinen ku meillä, siellähän ei saa juoda sitä vettä, eli voipi olla että se on luonnonmukaisempi ku meillä!
atooppisen ihottuman kans on vaan se huono puoli ettei vaan jaksa aina aina rasvata ja hoitaa koska ei kuitenkin ikinä parane täysin, ja mikään ei tunnu ainakaan mua auttamaan. hirvein kaikista on kutina, mihin ei edes kutina lääkkeet auta(zyrtec ym) kortisoni ku laittaa päälle, niin se auttaa pari päivää kuurin jälkeen ja juuri ku on parantanut taas nii huonoks menee iho sit uudestaan. menee hermot. lisäksi ei saa lääkärilt mitään todistusta millä sais halvemmin lääkkeet. ei aina jaksa mennä lääkäriin vinkuu joka kerta ku iho menee huonoksi, eli viikon välein, suphoitoon yksinään en usko(on jo kokeiltu). olen myös lopen kyllästynyt näihin kotihoitoihin, ku ei tunnu mitenkään riittävän. en enää tiiä mitä auttais, kerro joku, välillä oiken itkettää! - Rapsutin
HTH?? kirjoitti:
mikä se hth mahtaa olla? mä voin sanoa että thaimaassa ku olin 5 viikkoaa nii iho oli täysin oireeton, ei tarvinnu muuta ku auringon rasva! lieneekö ilman kosteus auttanu?. oli kyllä toisaalta erittäin kuiva aika, ei satanu ku kerran ja 10 min. lisäksi myös suolanen merivesi on voinut auttaa, ja omat epäilykset on ruuan suhteen. siinä kun kaikki on täysin lisäaineetonta ja tuoretta ei mihinkään suojakaasuun pakattuja!! lisäksi myös raanavesi oli varmaan vähemmän kemiallinen ku meillä, siellähän ei saa juoda sitä vettä, eli voipi olla että se on luonnonmukaisempi ku meillä!
atooppisen ihottuman kans on vaan se huono puoli ettei vaan jaksa aina aina rasvata ja hoitaa koska ei kuitenkin ikinä parane täysin, ja mikään ei tunnu ainakaan mua auttamaan. hirvein kaikista on kutina, mihin ei edes kutina lääkkeet auta(zyrtec ym) kortisoni ku laittaa päälle, niin se auttaa pari päivää kuurin jälkeen ja juuri ku on parantanut taas nii huonoks menee iho sit uudestaan. menee hermot. lisäksi ei saa lääkärilt mitään todistusta millä sais halvemmin lääkkeet. ei aina jaksa mennä lääkäriin vinkuu joka kerta ku iho menee huonoksi, eli viikon välein, suphoitoon yksinään en usko(on jo kokeiltu). olen myös lopen kyllästynyt näihin kotihoitoihin, ku ei tunnu mitenkään riittävän. en enää tiiä mitä auttais, kerro joku, välillä oiken itkettää!lotion tai voide sisältää karbamidia ja maitohappoa, luonnon omia kosteutta sitovia aineita, sanotaan putelin kyljessä. Olen löytänyt esim. tavaratalojen kemppariosastolta. Ei sisällä säilöntä- tai väriaineita eikä hajusteita. Ihottumavaiheessa ei passaa käyttää kirvelyn vuoksi vaan sitten kun iho on paremmassa kunnossa muun hoidon jälkeen.
- Maiju
Ihan 'luonnollisilla' keinoilla tuskin saat ihoa pysymään hyvässä kunnossa, mutta tässä muutama vinkki kokeiltaviksi, itselläni on auttanut.
1. Ilman kosteutus. Tätä oletkin jo kokeillut, mutta jatka edelleen, yhdellä asialla ei saada ihottumaa hoidettua, mutta monella pikkuasialla toivottavasti. Kosteutukseksi riittää kuitenkin aivan tavallinen ilmankostutin TAI kosteat pyyhkeet. Älä käytä kumpaakin, ilma tulee liian kosteaksi.
2. Viileät/kylmät suihkut (tai vaikka avantouinti, josta toinen kirjoittaja mainitsi). Tämä on itselleni ollut vaikea tapa, sillä rakastan pitkiä ja kuumia suihkuja... Viileä vesi ei kuitenkaan kuivata/rasita ihoa niin paljon kuin viileä vesi. Pidättäydy myös ehdottomasti saunasta.
3. Runsas rasvaaminen perusvoiteella. Rasvaus vähintään 2 kertaa päivässä: aamuin ja illoin. Mielellään useamminkin, jos vain mahdollista. Itselläni menee talven aikana (loka-maaliskuu) noin 2-3 kiloa rasvaa. Itse käytän pääasiassa Decubalia, se on sopinut minulle - rasvaa kannattaa kuitenkin silloin tällöin vaihdella.
4. Suihkun jälkeen kuivaan itseni kevyesti taputtelemalla, niin että iho jää kosteaksi, muttei varsinaisesti märäksi. Ennen kuin iho kuivuu sivelen pahimpiin ihottumakohtiin rypsiöljyä (kyllä, juuri sitä mitä saa ruokakaupasta =)) tai jotain vauvaöljyä (kalliimpi vaihtoehto, mutta kannattaa ehkä aluksi kokeilla mieluummin tällä). Ei paljon, sillä öljy imeytyy hitaasti, vain tippa kämmenelle, rivakka hieronta käsien välissä ja painelu karheille ihoalueille (vauvaöljy imeytyy nopeammin). Öljyn kuivuttua normaalirasvaus. Tämä pitää ainakin minun ihoni pehmeänä, eikä se silloin kutise niin kovasti.
5. Suuni ympärille tulee helposti hyvin karheaa ja paksua ihottumaa, joka pahimmillaan haittaa syömistäkin. 'Tehokuurilla' tämän ihottuman saa yleensä parissa päivässä lähes näkymättömiin: Liotan suun ympärystä kädenlämpöisessä vedessä (esim. lavuaarissa tai juomalasissa) useita minuutteja, kunnes iho tuntuu pehmeältä. Sen jälkeen varovasti ja kevyesti hankaan ihoa sormella poikittain, niin että ylimääräinen kuiva iho lähtee pois. HUOM ei liian kovasti tai iho menee rikki - varovasti. 'Kuorimisen' jälkeen laitan ohuen kerroksen kortisonia ihottuma-alueelle ja sen imeydyttyä PAKSU kerros perusvoidetta (niin että ihottuma-alue on valkoisen rasvakerroksen peittämä). Tämä ei kuitenkaan sovellu laajoihin ihottuma-alueisiin, sanoisin maksimissaan kämmenen kokoiselle alueelle.
6. Pese vuodevaatteet ilman huuhteluainetta ja silitä ne. Vaihda vuodevaatteet vähintään kerran viikossa. En tiedä tarkalleen, mitä silittäminen tekee kankaalle, mutta jos nukun silittämättömissä lakanoissa, ihoni on aivan rutikuiva aamuisin. Silitetyissä lakanoissa nukkuessa ei ongelmaa ole. Älä kysy miksi, näin vain on - ainakin minulla...
7. Pyri syömään säännöllisesti, minulla ainakin ruoka-ajat vaikuttavat selvästi ihoon. Jos olen syystä tai toisesta joutunut 'joustamaan' ruoka-ajoista vaikutus näkyy ihossa parin päivän päästä...- sisko
Oletko tullut ajatelleeksi, että ravinnolla on merkitystä myös iho-oireisiin...
Todennäkösesti aineenvaihduntasi on niin huonossa kunnossa että suojaravinteet ei pääse imeytymään eikä elimistösi pysty niitä käyttää hyödykseen..
Kerron lisää, jos haluat tietää miten itse olen saanut ihottumani pysymään hyvänä...
Ei apteekin voiteita enään tarvitse...
Ei voiteet paranna, ne työntää sitä sairautta takaisin ihoon. Se ihottuma pitää saada ulos kehosta. Lisäravinteilla, kuiduilla ja proteiinilla keho alkaa puhdistumaan ja näin sairaus pääsee pois... Kannattaa kokeilla, kuona-aineet lähtee liikenteeseen parantuneen aineenvaihdunnan myötä...
Mikä onkaan luonnollisempi tapa hoitaa kuin täysipainoinen ravinto, se korjaa ja hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti. Lääkärit hoitavat jo olemassa olevaa sairautta... Lisäravinteiden käyttö on ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa! - Maiju
sisko kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että ravinnolla on merkitystä myös iho-oireisiin...
Todennäkösesti aineenvaihduntasi on niin huonossa kunnossa että suojaravinteet ei pääse imeytymään eikä elimistösi pysty niitä käyttää hyödykseen..
Kerron lisää, jos haluat tietää miten itse olen saanut ihottumani pysymään hyvänä...
Ei apteekin voiteita enään tarvitse...
Ei voiteet paranna, ne työntää sitä sairautta takaisin ihoon. Se ihottuma pitää saada ulos kehosta. Lisäravinteilla, kuiduilla ja proteiinilla keho alkaa puhdistumaan ja näin sairaus pääsee pois... Kannattaa kokeilla, kuona-aineet lähtee liikenteeseen parantuneen aineenvaihdunnan myötä...
Mikä onkaan luonnollisempi tapa hoitaa kuin täysipainoinen ravinto, se korjaa ja hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti. Lääkärit hoitavat jo olemassa olevaa sairautta... Lisäravinteiden käyttö on ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa!Laita tänne kaikille muillekin tiedoksi tai jos olet ujon puoleinen =) pistä osoiteeseen [email protected]
- Amanda
itse jokin aika sitten hermorata hierontoja, joissa on tarkoitus saada oma aineenvaihdunta toimimaan. Iho ongelmathan pohjimmiltaan johtuvat siitä, että munuaisissa on jotain häikkää. Iho, joka on ihmisen suurin "elin" ,on myös tavallaan 3.munuainen, eli se suodattaa sen mitä kaksi eivät jaksa. Näin olen kuulluut. Joillakin on ollut apua helokkiöljykapseleistä, toisilla tyrnistä. Molemmat ovat hyviä, mutta niitä pitää syödä melko pitkään ennen kuin muutosta huomaa. Keväthän tässä jo on, joten eikun aurinkoa ottamaan jos se auttaa! :) Suosittelen myös liittymistä Atopia liittoon, sieltä saat neuvoja ja tukea, ja voit myös lukea ilmastohoitomatkoista, itse olen niihin juuri tutustunut ja meinaan hakea sinne marraskuussa. Jos haluat kirjoitella esim. iho asioista: [email protected]
- Protopicin käyt
Oletko kokeillut Protopic-voidetta?Itse olen vasta siitä saanut avun.
- Amanda
niin kauan kuin se auttaa. itse elän protopicillä lähes koko vuoden, mutta talvella iho poikkeuksetta tulehtuu ja silloin ai auta muu kuin kortisooni antibiootti. Mutta kannattaa kysellä lääkäriltä "protoa", varsinkin jos on asialliset vakuutukset (on nimittäin kallis!30gr=50€ ja 60gr=100€..)
- Lissu
6-vuotiaan poikani atopiaan on apu löytynyt
vuohenmaito-tervavoiteesta, josta joskus aikaisemminkin täällä kerroin.
Poikani atopia on rajoittunut jalkoihin eikä liene pahimmasta päästä, mutta kortisonikierre oli meilläkin päällä ennen tätä löytöä. Nyt noin vuoteen emme ole muuta rasvaa tarvinneet.- kiti
mistä sitä saa?
- Lissu
kiti kirjoitti:
mistä sitä saa?
Tässä kaupungissa tiedän vain yhden sitä myyvän puodin, mutta purkin kyljessä on valmistaja: Kaivolan tila p 05-4345138, joten kysypä heiltä.
- itse näitä kokeillut
Atooppinen iho on varmaankin meille monelle ongelma. Kostea huoneilma ei kyllä yksin auta vaan myös suoraan iholle laitettavat voiteet kyllä tarvitaan. Itse olen käyttänyt eri tyyppisiä perusvoiteita. Aamulla riittää ohut kosteuttva voide ja illalla kannattaa laittaa paksumpia apteekista saatavia perusvoiteita. Kun kutittaa on pakko raapia itse olen löytänyt helpotusta tähän laitattamalla itselleni oman kynnen vahvistuksen jolloin kynnet tulevat tylsiksi eikä naarmuja tule, toki kun tarpeeksi raapii saa aikaan mustelmia. Myös monipuolinen ruokavalio ja vedenvuominen auttaa myös tässä asiassa. Käytä kortisonia hyvin ohuelti eikä pitkiä aikoja. Vaatteita valittaessa kannattaa käyttää mahdollisimman luonnonmukaisia materiaaleja. Tsemppiä sinulle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240