Mä tein asumistuki hakemuksen ja siinä kysyttiin että onko asunnossa keskuslämmitys, vastasin että ei ja laskurin mukaan jos asunnossa on keskuslämmitys niin se nostaa mahdollisesti asumistuen määrää. Jälkeenpäin tutkin asiaa ja tässä onkin keskuslämmitys, en vain tienny mitä se oikein meinaa mutta kun se jäi vaivaamaan otin asiasta selvää. Pitääkö mun nyt soittaa kelalle ja sanoa tämä asia vai onko sillä mitään merkitystä? Lämmöstä en kuitenkaan erikseen maksa vaan se kuuluu vuokraan.
Vaikuttaako lämmitystapa
5
1016
Vastaukset
- Jos olet työtön
Ilmoita Kelaan tietysti. Muutos voi olla tuolla tavoin jopa sata euroa jos olet työttömänä. Jos et muutenkaan saa muutamaa kymppiä enempää tukea ei sillä ilmoituksella ole mitään virkaa siinä tapauksessa.
- r54
Siihen nähden, että hakemuksen lopussa vakuutat antamasi tiedot oikeiksi, voit miettiä miten lempeäsi Kela suhtautuu siihen, että kuset niitä silmään. Sinä olet ilmoitusvelvollinen ja jos et ilmoita, saatat aiheuttaa itsellesi ongelmia, joita et varmasti edes halua. Ei niitä kysymyksiä huvikseen ole siihen hakulomakkeeseen laitettu. Kyllä niillä kaikilla on joku funktio. Jos olisin sinä, olisin jo soittanu Kelaan.
- voi uusavuttomuutta
Sinun ei pitäisi asua yksin vaan jossakin laitoksessa. Et siis tiennyt mitä keskuslämmitys tarkoittaa!? Kyllä olisi pitänyt tietää, että jos huoneistossa on patterit, se on keskuslämmitys. Voi olla tietysti muitakin muotoja, mutta jos itse ei tarvitse uunia lämmittää, on keskuslämmitys. Käsittääkseni jos asunnossa on sähköpatterit ja itse joutuu sähkön maksamaan, silloin ei ole keskuslämmitys vaan asumistukihakemukseen voi laittaa sen sähkön määrän, joka menee lämmitykseen. Itse olen joskus asunut talossa, jossa oli sähkölämmitys, mutta en silloin saanut asumistukea, kun oli niin hyvä palkka. Joten en ihan tarkalleen tiedä, mutta näin luulisin.
- Kannattaa ehdottomas
Kyllä sun kannattaa ilmoittaa asiasta Kelalle ihan oman etusi vuoksi.
Meillä ei ole keskuslämmitystä, emmekä sen vuoksi saaneet yhtään asumistukea. Asunnossa on uunit ja sähköpatterit. Jos meillä olisi ollut keskuslämmitys, asumistukea olisi tullut ihan mukavasti. Joten ilmoita ihmeessä!...tai siihen rinnastettava lämmitysjärjestelmä.
Sähköpatterit rinnastetaan keskuslämmitykseen jos lämpöpatterit on asennettu kiinteästi, eli ne on esim. ruuvattu kiinni seinään tai lattiaan. Jos lämpöpattereita voidaan liikutella, eli ne ovat irralliset niin niitä ei rinnasteta keskuslämmitykseen. Jos asunnossa on ilmalämpöpumppu niin mielestäni silloinkin on keskuslämmitykseen rinnastettava lämmitysjärjestelmä.
Jos asunnossa on irralliset lämpöpatterit niin asumistukea saa helposti lisää kun satsaa noin 50-100€/huone ja hankkii sellaiset lämpöpatterit jotka voi kiinnittää seinään.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
http://www.valtakunta.fi/Nurminen_lopettaa.php
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381644Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171