Heipparallaa kaikki siivousalan immeiset! Teen lopputyökseni projektin, jonka tavoitteena on parantaa työhyvinvointia eräässä siivousfirmassa. Kertokaapa kokemuksia! Eli miten asiat ovat ja miten niiden pitäisi olla ym. Miten viihtyisit työssäsi siivousalalla paremmin?
Työhyvinvointi siivousalalla
56
2826
Vastaukset
- ja päätellä
Laita nyt joku vastausosoite mihin voisi kertoa kokemuksiaan. Täällä on kaikenlaista hiipparia, jotka esiintyvät muuna, kuin ovat.
- kiitollinen
Seulon kyllä nämä, ei hätää.
- Kunnan työntekijä
käykö tosiasioita kunnalta vai täytyykö olla yksityisellä?
- kiitollinen
Käy toki, vaikka pääpaino onkin yksityisellä. Kerro toki kaikki:)
- vkosiivous
Kyllä minun mielestä koulutus on ihan ehdoton ykkönen. Eli esim. tuotantoesimieheltä VAADITAAN edes siivoustyönohjaajan eat, mieluiten siivousteknikko eat. Ei ole mitään hirveämpää kun työskennellä sellaisen pomon alaisena, kun katsot sivusta, että ei tuosta hommasta tule mitään. Koulutus olisi mielestäni ehkä jonkinlainen tae MOTIVAATIOSTA alalle.
- laitoshuoltaja turha
se paras motivaatio olisi. kunnon korvaus tehdystä työstä saa myös kouluttautumaan alalle!
Paska palkka, paska työ ja paska koulutus, näin se menee... - vkosiivous
laitoshuoltaja turha kirjoitti:
se paras motivaatio olisi. kunnon korvaus tehdystä työstä saa myös kouluttautumaan alalle!
Paska palkka, paska työ ja paska koulutus, näin se menee...L&T:lä tuotantoesimies tulee kyllä palkallaan toimeen ja ajaa hienolla autolla, mutta ei ole motivaatiota ei.. Tehdä töitä tai hankkia koulutustakaan.
- kiitollinen
vkosiivous kirjoitti:
L&T:lä tuotantoesimies tulee kyllä palkallaan toimeen ja ajaa hienolla autolla, mutta ei ole motivaatiota ei.. Tehdä töitä tai hankkia koulutustakaan.
Kertokaapa sitten, miten voisitte paremmin? Palkat ovat nousemassa lakisääteisesti aika piankin. Mikä mättää ja miksi? Mikä on hyvää ja positiivista? Mikä kiukuttaa ja mikä saa hymyn huulille? Ja oletko esimies tai työntekijä? Mitä haluaisitte enemmän omalta esimieheltänne tai ihan ylimmältä johdolta asti? Kiitä, hauku, intä, mangu! Kaikki mielipiteet ja kokemukset ovat tervetulleita! Kunhan kyseessä on siivoustyö. Eli oli oma alueesi sitten hotelli, ravintola, toimisto, kauppakeskus, koti tai autokorjaamo!
- 458795555
kiitollinen kirjoitti:
Kertokaapa sitten, miten voisitte paremmin? Palkat ovat nousemassa lakisääteisesti aika piankin. Mikä mättää ja miksi? Mikä on hyvää ja positiivista? Mikä kiukuttaa ja mikä saa hymyn huulille? Ja oletko esimies tai työntekijä? Mitä haluaisitte enemmän omalta esimieheltänne tai ihan ylimmältä johdolta asti? Kiitä, hauku, intä, mangu! Kaikki mielipiteet ja kokemukset ovat tervetulleita! Kunhan kyseessä on siivoustyö. Eli oli oma alueesi sitten hotelli, ravintola, toimisto, kauppakeskus, koti tai autokorjaamo!
Itse pidän todella paljon siivousalasta. Olen palveluohjaaja. Ikävintä tässä on oikeasti se että mitoitukset ovat tehty mahdottomiksi aikaan nähden.
Kilpailu on kovaa ja myydään sellaista mitä ei voi toteuttaa ! Työntekijä ei saa koskaan henkistä tukea työssään. Kaikki pikku- joulutkin on karsittu pois. Jos firma haluaa tehdä hyvää tulosta , on ehdottomasti panostettava niihin ihmisiin jotka sen työn tekevät. Toimistoissa istuu ihan turhaa väkeä. Jos halutaan säästää, sieltä voisi hyvinkin vähentää porukkaa. Suomessa pitäisi kerran edes järjestää samanlainen lakko kuin Ruotsissa, joissa siivoojat ja roskakuskit menivät yhtä aikaa lakkoon.
Silloin alkoi tapahtumaan...
Siivoojille pitäisi myös järjestää yhteisiä tapaamisia joissa näkevät työkavereitaan ja voivat vaihtaa kuulumisia yms.. Toivon että jostain saapuisi joku joka laittaisi nämä asiat kuntoon, Pam ei sitä tee !!! - sii-is-tikki
458795555 kirjoitti:
Itse pidän todella paljon siivousalasta. Olen palveluohjaaja. Ikävintä tässä on oikeasti se että mitoitukset ovat tehty mahdottomiksi aikaan nähden.
Kilpailu on kovaa ja myydään sellaista mitä ei voi toteuttaa ! Työntekijä ei saa koskaan henkistä tukea työssään. Kaikki pikku- joulutkin on karsittu pois. Jos firma haluaa tehdä hyvää tulosta , on ehdottomasti panostettava niihin ihmisiin jotka sen työn tekevät. Toimistoissa istuu ihan turhaa väkeä. Jos halutaan säästää, sieltä voisi hyvinkin vähentää porukkaa. Suomessa pitäisi kerran edes järjestää samanlainen lakko kuin Ruotsissa, joissa siivoojat ja roskakuskit menivät yhtä aikaa lakkoon.
Siivoojille pitäisi myös järjestää yhteisiä tapaamisia joissa näkevät työkavereitaan ja voivat vaihtaa kuulumisia yms.. Toivon että jostain saapuisi joku joka laittaisi nämä asiat kuntoon, Pam ei sitä tee !!!Pam voi sitä tehdä, kun pässit siivoojat EI OLE liiton jäseniä suureksi osaksi.
Palkatkin, kun joskus tulevaisuudessa nousee, niin elinkustannukset ym. elämään kuuluvat rahaa vievät jutut ovat moninkertaisesti karanneet sovittuihin korotuksiin nähden.
Sille sitä siivoojaa taas vedettiin nenästä... - kiitollinen
458795555 kirjoitti:
Siivoojille pitäisi myös järjestää yhteisiä tapaamisia joissa näkevät työkavereitaan ja voivat vaihtaa kuulumisia yms.. Toivon että jostain saapuisi joku joka laittaisi nämä asiat kuntoon, Pam ei sitä tee !!!Tarkoitatko valtakunnallisia, paikallisia vai ihan yrityksen sisäisiä tapaamisia? Miten työntekijöihin pitäisi panostaa? Mitä olet itse valmis tekemään asioille?
Valitettavasti aikamitoitukset ovat nykypäivää, eikä niitä saada muutetuksi ennen kuin ASIAKKAAT ovat valmiita maksamaan siivouksesta kunnon hinnan. Se vaatii alan arvostuksen nousua. Jotta muut voivat arvostaa siivoustyötä, on siivoojan opittava arvostamaan itseään.
Ja kiva kuulla, että joku pitää alasta:) - kiitollinen
vkosiivous kirjoitti:
L&T:lä tuotantoesimies tulee kyllä palkallaan toimeen ja ajaa hienolla autolla, mutta ei ole motivaatiota ei.. Tehdä töitä tai hankkia koulutustakaan.
Miten sen motivaation saisi aikaiseksi?
- Alice12345
kiitollinen kirjoitti:
Miten sen motivaation saisi aikaiseksi?
Saisi aikaiseksi kunnollisella palkkauksella ja mitotuksilla. Henkinen tuki olisi myös tärkeää, ei soitella perään vain jos on asiakkaalta tullut valituksia vaan muutenkin, kerran kuussa/ kahdessa, että miltä työ tuntuu. Itse näen esinaistani vain jos hän perehdyttää minut uuteen kohteeseen ja silloin on aina kiire, eikä ehdi purkaa tuntojaan kohteista.
Lisäksi asiakkaiden suhtautuminen on käsittämätöntä: ollaan tekemisissä vain esimiehen kanssa, vaikka esim pahvien keräämisen suunnittelu menisi kaikista kätevimmin juuri siinä hetkellä kun siivoaja ja asiakas ovat yhtä aikaa töissä, eikä asia "koske" esimiestä ollenkaan kun siivoojan työn maarä ei lisäänny, päinvastoin ja toki tieto uudesta, paremmasta tavasta kerrottaisiin esimiehellekin, koska se helpottaisi mahdollisia tuuraajia jne. Ymmärrän, jos sitä ei ole sovittu tehtäväksi palvelukuvauksessa niin sitä ei sitten tehdä, mutta kun kierrättämistuotteiden kuljetus on minun vastuuullani niin miksi en saisi suunnitella siihen minulle mielekästä tapaa??!!
Ärsyttävintä on, että teen itse päivisin vaativaa suunnittelutyötä ja iltaisin käyn huvikseni pari kertaa viikossa siivoamassa ja TIEDÄN, mitä on siivota ja TIEDÄN, että toimiston (ainakin meillä) hlökunnalle voi kertoa ehdotuksia, jos näkee niiden parantavan kaikkien työolosuhteita. Silti nirppanokkasihteeri ( ei pahalla ammattikuntaa kohtaan, vaan tätä erästä yksilöä vain ) ei halua ajatuksistani kuulla, naureskelee vain, ettei minulla millään voi olla niin kattavaa kuvaa toimiston arjesta, että voisin ehdottaa yhtään mitään heille. Pyh.
Työsuhde- etuihin voisi lisätä liikunta/kulttuurisetelin, koska pelkällä siivoojan palkalla siihen en näe mahdollisuuksia, ellei ole harvinaisen vähä- ja epäterveellisruokainen, kasvikset kun on kalliita. Työterveyspaveluihin myös fysioterapeutin palvelut, koska moni asia paranisi fyssärin avulla paremmin/ hyödyllisemmin pelkkien lääkkeiden sijaan. Koulutuspäiviä voisi järjestää joustavammilla aikatauluilla (kysyä ehdotuksia työntekijöiltä) ja hankkia sijainen siksi illaksi/ päiväksi.
Hyvää alalla on itsenäisyys, joka toisaalta joskus tuntuu ihan yksinäisyydeltä. Olen tavannut pikkujouluissa muita firman työntekijöitä ja nämä ovat (vanhemmat siis) aina ihmeissään kun kuulevat "oikeasta" ammatistani, että mitä ihmettä sitten vielä pönttöjä hinkkaan. Surullista, sekä tekijän itsensä suusta, että myös sen likaajan kannalta. Tavallaan ajattelen siivousta helppona -> matala palkka ok, mutta toisaalta se, kuinka paljon se henkisesti vaatii, niin ihmettelen, kuinka jotkut jaksavat siivota koko elämänsä ilman suurempaa luksusta (esim. kesälomalla pääsisi naapurikaupunkia kauemmaksi, hierontaa, käsille ja jaloille ammattihoitoa). Jos on nainut rahaa niin sittenhän mikään noista ei ole ongelma.
Lakko voisikin olla piriste ja toivon todellakin niille kaikille koville puurtajille kiitosta vuosien työstä. Käsittämätöntä onkin, että työtätekevä voi olla yhteiskunnassa kurjemmassa asemassa kuin joku alkoholisti pummi. Hienoa, että joku firma on kiinnostunut parantamaan työntekijöidensä oloja, tulee ihan vanha kunnon tehdasyhteisöelo mieleen :) Voiko tuloksia lukea jostain joskus? - vkosiivous
kiitollinen kirjoitti:
Alahan on täysin epäterveessä tilanteessa. Siivousliikkeet ovat hintasodassa, tämä pitäisi saada muutettua, mutta kun en muista kauppaopiston tunneilta, miten yrittäjille hintasodassa käy.. Kuka muistaa tai tietää?
L&T mainostaa että heillä voi luoda uran. Tosiasia on, että koulutusta L&T ei arvosta, ja uran luo ne, jotka sen naamallaan pystyvät luomaan. Tuotantoesimiehet ja palvelupäälliköt eivät todellakaan ole niin ammattitaitoisia ihmisiä, kuin ehkä asiakkaat nimikkeistä saattavat päätellä. On todella turhauttavaa työskennellä tuollaisessa "image" siivousliikkeessä. Näyttää hyvältä ja silppua sisältä. L&T on mennyt alaspäin yritysostojen myötä. Näiden yritysten työntekijät pitävät kyllä nykyään L&T:n vaatteita, mutta työskentelevät "omalle" firmalleen. Huippuna postin oston myötä tullut palvelupäällikkö, joka ei kertaakaan viime vuonna käynyt L&T:n kohteissa, ei edes alkaneissa, posteissa kyllä. Kun ei kuulemma kiinnosta muu kuin postit.
Itse laitan toivoni alan suhteen palkkojen nousuun, alasta tulisi kilpailukykyinen vaihtoehto muille aloille. Eivät ihmiset nykyään viitsi edes kokeilla alaa näillä palkoilla. Ja se koulutus...! - ylpeä
Alice12345 kirjoitti:
Saisi aikaiseksi kunnollisella palkkauksella ja mitotuksilla. Henkinen tuki olisi myös tärkeää, ei soitella perään vain jos on asiakkaalta tullut valituksia vaan muutenkin, kerran kuussa/ kahdessa, että miltä työ tuntuu. Itse näen esinaistani vain jos hän perehdyttää minut uuteen kohteeseen ja silloin on aina kiire, eikä ehdi purkaa tuntojaan kohteista.
Lisäksi asiakkaiden suhtautuminen on käsittämätöntä: ollaan tekemisissä vain esimiehen kanssa, vaikka esim pahvien keräämisen suunnittelu menisi kaikista kätevimmin juuri siinä hetkellä kun siivoaja ja asiakas ovat yhtä aikaa töissä, eikä asia "koske" esimiestä ollenkaan kun siivoojan työn maarä ei lisäänny, päinvastoin ja toki tieto uudesta, paremmasta tavasta kerrottaisiin esimiehellekin, koska se helpottaisi mahdollisia tuuraajia jne. Ymmärrän, jos sitä ei ole sovittu tehtäväksi palvelukuvauksessa niin sitä ei sitten tehdä, mutta kun kierrättämistuotteiden kuljetus on minun vastuuullani niin miksi en saisi suunnitella siihen minulle mielekästä tapaa??!!
Ärsyttävintä on, että teen itse päivisin vaativaa suunnittelutyötä ja iltaisin käyn huvikseni pari kertaa viikossa siivoamassa ja TIEDÄN, mitä on siivota ja TIEDÄN, että toimiston (ainakin meillä) hlökunnalle voi kertoa ehdotuksia, jos näkee niiden parantavan kaikkien työolosuhteita. Silti nirppanokkasihteeri ( ei pahalla ammattikuntaa kohtaan, vaan tätä erästä yksilöä vain ) ei halua ajatuksistani kuulla, naureskelee vain, ettei minulla millään voi olla niin kattavaa kuvaa toimiston arjesta, että voisin ehdottaa yhtään mitään heille. Pyh.
Työsuhde- etuihin voisi lisätä liikunta/kulttuurisetelin, koska pelkällä siivoojan palkalla siihen en näe mahdollisuuksia, ellei ole harvinaisen vähä- ja epäterveellisruokainen, kasvikset kun on kalliita. Työterveyspaveluihin myös fysioterapeutin palvelut, koska moni asia paranisi fyssärin avulla paremmin/ hyödyllisemmin pelkkien lääkkeiden sijaan. Koulutuspäiviä voisi järjestää joustavammilla aikatauluilla (kysyä ehdotuksia työntekijöiltä) ja hankkia sijainen siksi illaksi/ päiväksi.
Hyvää alalla on itsenäisyys, joka toisaalta joskus tuntuu ihan yksinäisyydeltä. Olen tavannut pikkujouluissa muita firman työntekijöitä ja nämä ovat (vanhemmat siis) aina ihmeissään kun kuulevat "oikeasta" ammatistani, että mitä ihmettä sitten vielä pönttöjä hinkkaan. Surullista, sekä tekijän itsensä suusta, että myös sen likaajan kannalta. Tavallaan ajattelen siivousta helppona -> matala palkka ok, mutta toisaalta se, kuinka paljon se henkisesti vaatii, niin ihmettelen, kuinka jotkut jaksavat siivota koko elämänsä ilman suurempaa luksusta (esim. kesälomalla pääsisi naapurikaupunkia kauemmaksi, hierontaa, käsille ja jaloille ammattihoitoa). Jos on nainut rahaa niin sittenhän mikään noista ei ole ongelma.
Lakko voisikin olla piriste ja toivon todellakin niille kaikille koville puurtajille kiitosta vuosien työstä. Käsittämätöntä onkin, että työtätekevä voi olla yhteiskunnassa kurjemmassa asemassa kuin joku alkoholisti pummi. Hienoa, että joku firma on kiinnostunut parantamaan työntekijöidensä oloja, tulee ihan vanha kunnon tehdasyhteisöelo mieleen :) Voiko tuloksia lukea jostain joskus?Tärkeintä on todella välittää juuri niistä ihmisistä jotka oikeasti sen työn tekevät. Mielestäni vaikka kerran kuussa pitäisi olla oman piirin siivoojien kanssa yhteinen tapaaminen. Siivoojilla ei ole minkäänlaista käsitystä niistä taulokoista mitä esimiehet / ohjaajat seuraavat. Olisi tärkeää edes joskus selvittää heille mikä on tulos ja mihin pyritään ja miksi ?
Luulen että se selventäisi heille monta asiaa eikä se että soitetaan vaan jos on jotain valittamista.
Kannustaminen ja kehuminen saa jokaisen hyvälle mielelle ja varmasti lisää työmotivaatiota !!
Se on totta että monet esimiehet ovat ihan pihalla kentän tapahtumista. Ohjaajille kuormitetaan kaikki se mitä he eivät itse viitsi tehdä !! Ohjaaja on se joka tekee suurimman ja raskaamman työn myös henkisesti. Monesti mietin mihin esimiestä tarvitaan ? Totuus on se että ei tule tulosta jos työntekijät voivat huonosti ! Pienellä palkalla ja kamalalla kiireellä he yrittävät suoriutua joka päiväisestä epäinhimillisestä työtaakastaan. Kiitos on pieni sana mutta mitä ylempi arvoinen olet yhtiössä sitä vähemmän osaat sitä käyttää !! Kukaan siivoja ei saa aliarvioida ammattiaan. Teemme todella arvokasta työtä !! Lakko olisi siitä erittäin hyvä opetus mutta kuinka me saadaan se aikaan ?
Toivoisin että myös yleisesti mediassa yms. puhuttaisiin enemmän näistä asioista, monella ei ole oikeasti mitään todellista kuvaa mitä on olla siivoojana tänä päivänä !!!! - hjklhhhkö
sii-is-tikki kirjoitti:
Pam voi sitä tehdä, kun pässit siivoojat EI OLE liiton jäseniä suureksi osaksi.
Palkatkin, kun joskus tulevaisuudessa nousee, niin elinkustannukset ym. elämään kuuluvat rahaa vievät jutut ovat moninkertaisesti karanneet sovittuihin korotuksiin nähden.
Sille sitä siivoojaa taas vedettiin nenästä...Aina vedotaan tuohon jäsenmäärään. Kannattaisiko liiton miettiä miksi heillä on niin vähän jäseniä ? Tekisivät enemmän ja olisivat paremmin esillä niin voisi jäsenmäärätkin kasvaa !!!
Kyllä heillä mielestäni on jo aika paljon jäseniä, mutta ehkä on helppo vedota aina siihen että kunpa olisi enemmän jäseniä niin sitten jne....
Me jotka kuulumme liittoon haluamme tekoja emmekä tekosyitä !!!!
Maasta se pienikin ponnistaa, mutta siellä istuu ehkä väärät ihmiset ???? - Alice12345
ylpeä kirjoitti:
Tärkeintä on todella välittää juuri niistä ihmisistä jotka oikeasti sen työn tekevät. Mielestäni vaikka kerran kuussa pitäisi olla oman piirin siivoojien kanssa yhteinen tapaaminen. Siivoojilla ei ole minkäänlaista käsitystä niistä taulokoista mitä esimiehet / ohjaajat seuraavat. Olisi tärkeää edes joskus selvittää heille mikä on tulos ja mihin pyritään ja miksi ?
Luulen että se selventäisi heille monta asiaa eikä se että soitetaan vaan jos on jotain valittamista.
Kannustaminen ja kehuminen saa jokaisen hyvälle mielelle ja varmasti lisää työmotivaatiota !!
Se on totta että monet esimiehet ovat ihan pihalla kentän tapahtumista. Ohjaajille kuormitetaan kaikki se mitä he eivät itse viitsi tehdä !! Ohjaaja on se joka tekee suurimman ja raskaamman työn myös henkisesti. Monesti mietin mihin esimiestä tarvitaan ? Totuus on se että ei tule tulosta jos työntekijät voivat huonosti ! Pienellä palkalla ja kamalalla kiireellä he yrittävät suoriutua joka päiväisestä epäinhimillisestä työtaakastaan. Kiitos on pieni sana mutta mitä ylempi arvoinen olet yhtiössä sitä vähemmän osaat sitä käyttää !! Kukaan siivoja ei saa aliarvioida ammattiaan. Teemme todella arvokasta työtä !! Lakko olisi siitä erittäin hyvä opetus mutta kuinka me saadaan se aikaan ?
Toivoisin että myös yleisesti mediassa yms. puhuttaisiin enemmän näistä asioista, monella ei ole oikeasti mitään todellista kuvaa mitä on olla siivoojana tänä päivänä !!!!Oikeasti saataisiin aikaan? Miten saataisiin järjestäytyminen aikaiseksi? Ikävä todeta, mutta monilla siivoojilla ei tunnu olevan käytännön kiinnostusta ryhtyä siihen, ja yhtä tekijää lainatakseni "äly ei kenties riitä asioiden parantumisen uskomiseen toiminnan kehittämisellä ja sen kautta?" Sanoja oli n 40v mies, arkkitehtitöissä loppuun palanut ja siivoamaan ryhtynyt.
Tämän päivän siivouksesta ja ihmisten asenteesta siivoamiseen kertoo sekin, kuinka kerran kuulin metrossa jonkun miehen kehuskelevan virtsanneensa tahallaan pisuaarin viereen, että riittäisi siivoojalle töitä, hän kun haluaa nähdä naisen hikoavan töissään, narttu kun meni sen omenan Aatamille antamaan. Tyhmä Aatami kun sen otti ja vielä typerämpi ja ala- arvoisempi se mies, kertoo kyllä jotain elämisen laadusta kun saa nautintoa kyykyttämällä ihmistä, jolla ei ehkä ole muuta vaihtoehtoa kuin siivota.
Se minuakin monesti vaivaa, kun ajatellaan, että siivooja on joku niin tyhmä ja saamaton, ettei hänestä ole ollut muuhun. Olen välillä tuuraajana joissakin kohteissa ja on monesti sattunut työpariksi mamu, joka on ollut kotimaassaan korkeasti koulutettu, mutta jolla ei vielä Suomessa riitä kielitaito koulutuksen "päivittämiseen" Suomen lakien mukaiseksi. Ja kuitenkin koko ajan he yrittävät, koska siivous on heille vain se välttämätön väliaikainen pakko, että saa laskut maksettua. Monet siivoajat vielä välittävät sitä kuvaa olemalla siivottomia ja pulskia (vaikka lihavuus todellakaan ei kyllä aina ole yksilön oma vika). Itsestään huolehtiminen kuitenkin nykyään tuntuu jotenkin välittävän kuvaa asioihin kykenemisestä ja jos vastaan tulee timmi ja huoliteltu (siis ei meikki/ geelipelle, vaan perussiisti) siivooja niin varmasti pistää asiakkaan / treffikumppanin miettiämään. Ainakin meillä toimistossa kun aloitti hehkeä brassisiivooja, vaikka oli 50v, niin alkoi miehet kävellä suoremmassa ryhdissä ja naisetkaan eivät enää heittäneet vessassa papereita roskiksen viereen vaan sinne, mihin ne kuuluvat.
Mutta se arvostus, mitä tämä tärkeä työ tarvisi, en osaa sanoa muuta kuin palkan nostaminen, jolla vetoa ja halukkuutta siihen löytyisi. Ja että useat siivousfirmat tuottaisivat tyylikkäämpiä työvaatteita, esim Sollin työntekijät näyttävät ihan sirkuspelleilta punaisissa vaatteissaan (pahoittelen, mutta niin se on). En sano, että pitäisi olla näkymättömämpi ja että Sollin työntekijäthän vain huutavat vaatteillaan ylpeyttään työstään, mutta kun ne vaatteet ovat jotenkin niin leimaavia. Tajuan itsekin, mikä kaksinaismoralismi tekstistäni huokuu ja arvostan, vaikkakin osa- aikaisen, työni minulle opettamaa nöyryyttä, mutta kun -- niin, olen todella onnellinen, ettei minun ole pakko siivota elantoni eteen.
Se on kuin sylkykuppina olemista, vaikka kuinka moni jäisi työpäivän päätteeksi siivoamaan jälkensä? Mitä sanoisivat ne ihmiset, joiden jälkiä siivotaan, kun työnantaja sanoisikin, että kustannusten leikkaamiseksi siivouspalvelu lopetetaan ja jaetaan päivittäisit siivousvuorot työntekijöiden kesken? Meillä ainakin useimmat tekokynsineen nostaisivat kannat pystyyn ja alkaisivat pian itse lakkoilla siivoajien pidon puolesta. Se aloitekyky, mitä korkeamin koulutetuilla yleensä tuntuu olevan, on ehkä juuri se asia, mikä siivoojilta puuttuu ja siksi "on päätynyt mopin varteen". Toivon todellakin, että nämä olot ja ajat paranisivat siivoojille. Se 10€/h palkkaus olisi jo hyvä aloitus. Puhumattakaan kunnon iltalisistä ja tuesta korkeammalta. Ja kun tietää, millainen taustakirjo siivoojilla on, niin tietää, että ehkä itsekin on joskus "pakolla" siinä tilanteessa, huolimatta siitä, kuinka hyvin asiat ovat nyt.
Sitäpaitsi luonteen lujuudestakin saisi maksaa jotain lisää ;-) Jos toimistokohteessani ei useimmiten olisi edes joku, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia, tulisin varmasti hulluksi siitä hiljaisuudesta (siellä ei jostain syystä saa kuunnella musiikkia edes mp3- soittimella...) ja vaatii ihmiseltä mahtavaa luonnetta jaksaa sitä yksinäisyyttä ja r-u-t-i-i-n-i-a, joka kuitenkin useimmiten on sitä siivoojan arkea. Hienoa toisaalta, että on työrauha, mutta joskus voi olla liiankin rauhallista. - auta tässä tapaukses
458795555 kirjoitti:
Siivoojille pitäisi myös järjestää yhteisiä tapaamisia joissa näkevät työkavereitaan ja voivat vaihtaa kuulumisia yms.. Toivon että jostain saapuisi joku joka laittaisi nämä asiat kuntoon, Pam ei sitä tee !!!Suomessa ei tämän alan lakosta ole mitään hyötyä. Aina löytyy joku volgan mutkasta tai norsunluurannikolta tekemään siivoukset.
Vaikka Ruotsissa alkoi tapahtua, täällä se menee niin että ensin oltais lakossa, työt tulis kuitenkin jotenkin tehtyä.
Sitten kun lakkoilijoilta alkaa rahat loppua, palataan häntä koipien välissä töihin, suostutaan vaikka millä ehdoilla tekemään, että edes päästään töihin takas.
Ja työnantaja senkun nauraa tyytyväisenä ja kerää mukavat voitot. Taas kerran. - vkosiivous
ylpeä kirjoitti:
Tärkeintä on todella välittää juuri niistä ihmisistä jotka oikeasti sen työn tekevät. Mielestäni vaikka kerran kuussa pitäisi olla oman piirin siivoojien kanssa yhteinen tapaaminen. Siivoojilla ei ole minkäänlaista käsitystä niistä taulokoista mitä esimiehet / ohjaajat seuraavat. Olisi tärkeää edes joskus selvittää heille mikä on tulos ja mihin pyritään ja miksi ?
Toivoisin että myös yleisesti mediassa yms. puhuttaisiin enemmän näistä asioista, monella ei ole oikeasti mitään todellista kuvaa mitä on olla siivoojana tänä päivänä !!!!Itse olen palveluohjaaja ja ei ohjaajat palveluesimiesten mielestä mitään tee kun ei ole vastuuta..
Ja ainakaan L&T:lä ei ohjaaja seuraa mitään taulukoita tai tiedä tulostavoitteita, liikesalaisuuksia.. - bbbbbbbbbbbbbbb
vkosiivous kirjoitti:
Itse olen palveluohjaaja ja ei ohjaajat palveluesimiesten mielestä mitään tee kun ei ole vastuuta..
Ja ainakaan L&T:lä ei ohjaaja seuraa mitään taulukoita tai tiedä tulostavoitteita, liikesalaisuuksia..Kyllä L & T: lä palveluohjaajan kuuluu seurata kyseisiä taulukoita, ainakin meillä. Tulostavoitteet näytetään ja tehdään ohjaajille selväksi.
Vastuuta on todella paljon, välillä liikaakin.
Ilmeisesti paljon eroja missä yksikössä työskentelee ? - vkosiivous
bbbbbbbbbbbbbbb kirjoitti:
Kyllä L & T: lä palveluohjaajan kuuluu seurata kyseisiä taulukoita, ainakin meillä. Tulostavoitteet näytetään ja tehdään ohjaajille selväksi.
Vastuuta on todella paljon, välillä liikaakin.
Ilmeisesti paljon eroja missä yksikössä työskentelee ?Helsinki kantakaupunki on yksikkö- ja tulostavoitteet ja kaikki muukin tieto on niin SALAISTA, että CIA saisi tulla ottamaan oppia. En todellakaan tiedä taulukoista ja tavoitteista. Saati mistään muustakaan, ei oikein tieto kulje..
- bbbbbbbbbbb
vkosiivous kirjoitti:
Helsinki kantakaupunki on yksikkö- ja tulostavoitteet ja kaikki muukin tieto on niin SALAISTA, että CIA saisi tulla ottamaan oppia. En todellakaan tiedä taulukoista ja tavoitteista. Saati mistään muustakaan, ei oikein tieto kulje..
Saanko kysyä mitä palkkaluokkaa Te ohjaajat siellä Helsingissä saatte ?
Kuullostaa aika ihmeelliseltä ettei ohjaaja saa nähdä kyseisiä taulukoita yms..
Teettekö mm. palkkoja ? - vkosiivous
bbbbbbbbbbb kirjoitti:
Saanko kysyä mitä palkkaluokkaa Te ohjaajat siellä Helsingissä saatte ?
Kuullostaa aika ihmeelliseltä ettei ohjaaja saa nähdä kyseisiä taulukoita yms..
Teettekö mm. palkkoja ?Ohjaajien palkat vaihtelee, itse saan 10,40 tunnilta lisät, mutta mun palkkaa on korotettu ajoittain, itse en ole yhtään palkankorotusta pyytänyt. Kai sitten olen työni tehnyt ja haluttu hommissa pitää. Palkat tekee palveluassistentti. PKS-seudulla on tämä uusi organisaatio; yksikönpäällikkö-palvelupäällikkö-tuotantoesimies-kouluttaja-kiertävä siivooja-siivooja. Palveluassistentti kuuluu siihen myös, tekee palkkoja ja mitä toimistohommia nyt on. Uusi organisaatio on ollut viime vuoden alusta alkaen, palveluohjaajiakin vielä löytyy.
Joo, ei ohjaajat mitään tietoa saa, edellisessä yksikössä yhteyspäällikkö oli tosi tarkka siitäkin että emme saa nähdä paljon sopimuksesta tulee talolle rahaa. - bbbbbbbbbbbb
vkosiivous kirjoitti:
Ohjaajien palkat vaihtelee, itse saan 10,40 tunnilta lisät, mutta mun palkkaa on korotettu ajoittain, itse en ole yhtään palkankorotusta pyytänyt. Kai sitten olen työni tehnyt ja haluttu hommissa pitää. Palkat tekee palveluassistentti. PKS-seudulla on tämä uusi organisaatio; yksikönpäällikkö-palvelupäällikkö-tuotantoesimies-kouluttaja-kiertävä siivooja-siivooja. Palveluassistentti kuuluu siihen myös, tekee palkkoja ja mitä toimistohommia nyt on. Uusi organisaatio on ollut viime vuoden alusta alkaen, palveluohjaajiakin vielä löytyy.
Joo, ei ohjaajat mitään tietoa saa, edellisessä yksikössä yhteyspäällikkö oli tosi tarkka siitäkin että emme saa nähdä paljon sopimuksesta tulee talolle rahaa.Meillä palveluohjaajan kuuluu seurata budjettia, tuloksia sekä näämme kaikki tiedot kohteista, paljonko maksaa jne...
Lisäksi on kokouksia missä katsotaan erikseen joka esimiehen tulokset jne...
L & T on siis todella eri käytäntöjä, riippuen missä paikkakunnalla työskentelee...
On helpompi työskennellä kun tietää tavoitteet ja kun niinhin ei päästä ,pitää olla selitys jokaiselta miksi näin on käynyt ??
Meiltä siis vaaditaan että katselemme " taulukoita " säännöllisesti. - vkosiivous
bbbbbbbbbbbb kirjoitti:
Meillä palveluohjaajan kuuluu seurata budjettia, tuloksia sekä näämme kaikki tiedot kohteista, paljonko maksaa jne...
Lisäksi on kokouksia missä katsotaan erikseen joka esimiehen tulokset jne...
L & T on siis todella eri käytäntöjä, riippuen missä paikkakunnalla työskentelee...
On helpompi työskennellä kun tietää tavoitteet ja kun niinhin ei päästä ,pitää olla selitys jokaiselta miksi näin on käynyt ??
Meiltä siis vaaditaan että katselemme " taulukoita " säännöllisesti.Itse olen terveydellisistä syistä lopettelemassa siivoushommia, eipä tule tippa linssiin. Olen kyllä sitä mieltä, että jos täälläkin katselisimme "taulukoita" sitoutuminen olisi toisenlaista, mutta meidän johtajien mielestä "taulukoiden" katseleminen ei tuota mitään. Tuloskokouksissa istuvat ainoastaan tuotantoesimiehet ja palvelupäälliköt. Istukoot, kiitän luojaa, että pääsen eroon.
- entinen siivooja
vkosiivous kirjoitti:
Itse olen terveydellisistä syistä lopettelemassa siivoushommia, eipä tule tippa linssiin. Olen kyllä sitä mieltä, että jos täälläkin katselisimme "taulukoita" sitoutuminen olisi toisenlaista, mutta meidän johtajien mielestä "taulukoiden" katseleminen ei tuota mitään. Tuloskokouksissa istuvat ainoastaan tuotantoesimiehet ja palvelupäälliköt. Istukoot, kiitän luojaa, että pääsen eroon.
Siivousfirmat katselee vain miten paljon he nettoavat.Ei siivojalle mitään arvoa anneta.Palkkaus on todella alaarvoinen.työajat mitoitettu kireälle, eli juosten kusten hommaa. Vaihtuvuus on suuri näiden seikkojen vuoksi.Mollin sivuilla on jatkuva haku.,,,, SITTEN IHMETELLÄÄN KUN TYÖ EI KELPAA
- on kirveellä
entinen siivooja kirjoitti:
Siivousfirmat katselee vain miten paljon he nettoavat.Ei siivojalle mitään arvoa anneta.Palkkaus on todella alaarvoinen.työajat mitoitettu kireälle, eli juosten kusten hommaa. Vaihtuvuus on suuri näiden seikkojen vuoksi.Mollin sivuilla on jatkuva haku.,,,, SITTEN IHMETELLÄÄN KUN TYÖ EI KELPAA
töitä siivousalassa. Olen toiminut yli 20v. siivousalan eri tehtävissä, lähinnä yksityisten yritysten työnjohto-/esimiestehtävissä. Tänä aikana menetelmät, työvälineet jne. ovat kehittyneet roimasti. Mutta alan arvostus ja koulutettujen siivoojien määrä ei ole lisääntynyt vastaavasti. Työajat ja ajankohdat siivoukselle eivät ole kokopäiväistyneet ja muuttuneet enemmän päivätyöksi (poislukien kunta-, valtiotyönantajat). 1. Yhteisistä tapaamisista kokemukseni on sellainen, että pikkujouluja ym. kahvitilaisuuksia järjestäneenä voin todeta, niissä käyvän vain murto-osan työntekijöistä ja yleensä samat henkilöt. 2. Liikuntaseteleitä käyttävät tietyt henkilöt. 3. N. puolet työväestä ei ole kiinnostuneita yhteisistä tapaamisista. Mitä he siis haluavat? 4. Palveluohjaajien täytyisi tietää tietyt €-määräiset tavoitteet, jotta voivat suunnitella työtään tuloksellisesti. Työntekijätason palveluohjaaja -työnimikkeellä tehdään ihan yleisesti nykyään työtä, joka aiemmin oli toimihenkilötehtävä siivoustyönjohtaja -työnimikkeellä. Eli kuukausipalkkainen työ on muuttunut tuntipalkkaiseksi. 5. Eräässä yrityksessä -90-luvulla seurattiin tarkkaan työntekijöiden vaihtuvuutta ja pysyvyyttä. Tämä on paljon tärkeämpää, kuin joidenkin muiden tehokkuuslukujen tarkka seuraaminen työhyvinvoinnin kannalta. 6. Valitettavasti yleinen linja isoilla firmoilla on se, että sihteereitä l. palveluassistentteja ei ole palveluesimiesten käytettävissä mihinkään toimistorutiineihin (esim. postitus, tavaran vastaanotto, atk-perustietojen tallennus, kopiokoneenpaperin hankinta jne.). Palveluesimiehet hoitavat kaikki työt laidasta laitaan. Perustoimistotehtäviin kulunut aika on kaikki pois työntekijöiltä ja asiakkailta. Lisäksi, jopa 1/3 työajasta kuluu tietokoneen ääressä sen takia, kun joka pieraisusta pitää tehdä raportti/selvitys/seuranta jne. 7. Työmitoitukset ovat todellakin aivan liian tiukkia. Ei kukaan jaksa tehdä työtä 110% teholla kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Hyviä vointeja ja jaksamista kaikille siivousalalla työtä tekeville! Pitäkää huolta toisistanne. Jos huomaatte työkaveria huijattavan, esim. palkka-asiassa, ottakaa asia jollakin keinoin esille. Pitäkää niistä ulkomaalaisistakin huolta. Eivät he tunne Suomen lainsäädäntöa ja tes:ä. Sieltä se matala-palkkaisuus itää ja huonot työolot kehittyy, kun he eivät uskalla pitää puoliaan ja tiedä oikeuksiaan.
- kiitollinen aloittaj
Alice12345 kirjoitti:
Lakko voisikin olla piriste ja toivon todellakin niille kaikille koville puurtajille kiitosta vuosien työstä. Käsittämätöntä onkin, että työtätekevä voi olla yhteiskunnassa kurjemmassa asemassa kuin joku alkoholisti pummi. Hienoa, että joku firma on kiinnostunut parantamaan työntekijöidensä oloja, tulee ihan vanha kunnon tehdasyhteisöelo mieleen :) Voiko tuloksia lukea jostain joskus?Kiitos pitkästä tekstistäsi! Voin kertoa tuloksista täällä. Tosin varsinaiset näkyvät tulokset ovat vielä kaukana, projektissa ohjeistetaan esimiehiä henkilöstön työssäjaksamiseen. Toivottavasti ottavat onkeensa!
- Robomob
kiitollinen kirjoitti:
Mieluummin omatahtista työskentelyä ja vähemmän palkkaa kuin lisää palkkaa ja pakkotahtista työilon vievää aikaa vastaan taistelemista.
Työnantaja yrittää puristaa mahdollisimman paljon irti vaatimalla mahdottomia.
Kun paraskaan mahdollinen suoritus ei riitä minimivaatimuksiin, niin vituttaahan se ihan valtavasti. Aikatauluissa ei huomioida säävaihteluita eli kurakeleillä työaikaa pitäisi olla enemmän.
Siivousala tuntuu lisäksi perustuvan huijaamiseen, mikä on tosi nihkeää.
- ole hyvinvointia...
toimin tunnetussa siivousfirmassa esimiehenä(rv) hotellissa. eli palkkaa saan 1.01€ puolilta tunneista enemmän, kuin normipalkka. kotiin soitellaan kokoajan, mihin kellon aikaan tahansa, uhkaillaan työnloppumisella sairaslomalla. sairaslomaa ei saisi pitää ollenkaan. mitoitus tehty aivan väärin ja se on minun syyni, minulla ei mitään tekemistä asian kanssa todellisuudessa, mutta en pysty piiskaamaan tehoja ulos työntekijöistä-kuulema ja näin ollen olen huono esimies. hotellin johto valittaa huonosta työnjäljestä. Kun huoneisiin aikaa on 15 minuuttia kaikkine pyykin vaihtoineen, ei pysty parempaan, vaikka kuinka haluiasi, silti menee ajat päin persettä. pikkujouluja ja syyslahjoja saivat siivousfirman johto ei suorittava porras. yhtään kehua ei ole tullut siivousfirmasta. palkat päin persettä. ylitöitä mieletön määrä, niitä ei makseta. jp päivistä otetaan tunteja pois. työehtosopimusta ei noudateta. mielestäni saisivat tämän firman laittaa boikottiin kaikki siivousta halajavat yritykset.
- kyseinen
yritys on kuuluisa kusetuksestaan. Niin kauan kun suostutte tekemään töitä tälle perheyritykselle, niin kauan homma jatkuu. Lain ja tes:n mukaan ei todellakaan kys. firmas toimita. ÄLKÄÄ TEHKÖ YLITÖITÄ! VAATIKAA JP:T OIKEIN MAKSUUN! Tarkistakaa palkkojenne oikeellisuus. Palkkasaatavat vanhenevat voimassa olevassa työsuhteessa vasta 5 vuoden kuluttua ja työsuhteen päätyttyä vasta 2 vuoden kuluttua. Käräjillä on useasti takakäteen sit haettu palkkoja ja saatu maksuun. Kootkaa porukkanne ja yhdessä pidätte puolianne. Yksi ihminen ei saa tuota laivaa nurin. Kys. firmassa ex-esimieheni mustamaalasi häikäilemättä minut selän takana asiakkaalle ja kaatoi minun syyksi kaikki tapahtuneet toiminnan puutteet, vaikka suurin syy olikin hänen omassa saamattomuudessaan/välinpitämättömyydessään ja firman toimintatavassa. Valehtelemalla ja kieroilemalla sai pitää oman maineensa puhtaana.
- Mi As
Huh, mikä firma tuo on?
- niitä k...
Mi As kirjoitti:
Huh, mikä firma tuo on?
iinalaisia tuotiin?
- Mi As
niitä k... kirjoitti:
iinalaisia tuotiin?
niitä ole jo joka firmassa..?
- Keikkalainen
En ole ammattilainen. Teen opiskelun ohella alan keikkaa rahan takia. En ikinä myöskään aio alalle jäädä, koska palkka on paska ja työ itsessään kurjaa. Sekä käytännön tasolla, että tämän työilmapiirin puolesta. Viihtyvyyttä parantaisi se, jos töissä olisi edes yksi mies yhtä työpaikkaa kohti, koska naisvaltaiset työpaikat ovat karmeita kanalaumoja. Toki miehissäkin tomppeleita riittää, mutta eivät ne sentään tappele keskenään kuin lastentarhalaiset. Säälittävää katella sivusta, kun aikuiset naiset eivät osaa alkeellisempiakaan käytöstapoja.
- kiitollinen aloittaj
Voisiko esimiehesi jotenkin auttaa tilannettasi?
- Ihminen ei robotti
Olen tilapäiskeikkatyöntekijä minäkin ja opiskelun ohella teen, koska töitä saa ilman älyttömiä kokemusvaatimuksia. Se miksi työntekijät eivät alalla pysy, ei ihmetytä minua yhtään. Hommat tehdään juosten kusten, lakisääteisiä taukoja ei pidetä, siivoojien sosiaalitilat ovat monesti karmeita ja esimiehiäkin on joka lähtöön. Vaikuttaa siltä, että esimiehet ovat puun ja kuoren välissä, mutta siitä huolimatta heidän kuuluisi puolustaa työntekijöitään, eikä vaatia heiltä epäinhimillistä työtahtia. Myös työntekijöiden itsensä pitäisi nousta barrikadeille ja taitella olojensa parantamiseksi. Suoraan sanoen, työ on perseestä, eikä se kiinnosta minua yhtään, mutta raha ja työaikojen sopivuus opiskelijan elämäntahtiin ratkaisevat toistaiseksi. Pahin vika on kenties se, että elämme kulttuurissa, jossa oletetaan, että siivoojan kuuluu olla nöyrä ja pitää suunsa kiinni.
- kiitollinen aloittaj
Kiitos kaikille vastauksista! Projekti jatkuu maaliskuun lopulle, joten kertokaa toki lisää:)
- Kiitollinen aloittaj
kiitollinen aloittaj kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Projekti jatkuu maaliskuun lopulle, joten kertokaa toki lisää:)
Ja kertokaa myös asemanne (esimies, ohjaaja, siivooja, kerroshoitaja jne) jos viitsitte. Kiitos!
- ex-siivooja
Olen tehnyt siivoustöitä opintojen ohella ja kesätöinä muutamissa eri siivousfirmoissa.
Työhyvinvointia lisäisi eniten kohteiden inhimillinen mitoittaminen. Miten kukaan voi selvitä n. 20 lääkärin vastaanottohuoneen, aulatilojen ja muutaman WC:n siivoamisesta 2,5 tunnissa? Tai kuuden 8-kerroksisen talon rappujen siivoamisesta saunoineen ja pesutupineen 4 tunnissa? Lisäksi tuossa ajassa pitäisi ehtiä laittamaan työvälineet valmiiksi ja vastaavasti pesemään esim. rätit seuraavaksi päiväksi. Aika fakiiri saa olla, sanon minä. Kun jatkuvasti on kiire, eikä ehdi tehdä mielestään (saati asiakkaan mielestä) riittävän hyvää jälkeä, on jatkuvasti sekä poikki fyysisesti, että surkea henkisesti.
Palaute esimiehiltä. Itse kaipaisin jonkinlaista palautetta esimiehiltä päivittäin/viikoittain/kuukausittain. Että joku oikeasti välittäisi, miten jaksan työssäni, mitä kohteisiin kuuluu, onko asiakas tyytyväinen jne. Jos jatkuvasti saa kuulla olevansa liian hidas tai ainoa kontakti esimieheen on se, kun siivoojalle välitetään asiakkaiden valitukset (ne joita asiakkaat eivät lauo suoraan siivoojalle), niin aika heikoilla ollaan. Miten siinä voi rakentaa luottamusta esimieheen?
Työterveyshuolto. Kuntoon. Heti. Jokaiselle. Käsittämätöntä, että minutkin on kuumeisena käsketty töihin - kohde siivottiin aamulla aikaisin. Esimies vaan totesi, että ehdit lääkäriin töiden jälkeenkin...
Virkistäytyminen. Liikunta/kulttuurisetelit on tärkeitä. Niistä infoaminen on myös tärkeää. Ei ole kiva tietää olevansa oikeutettu liikuntaseteleihin vasta kuukausien päästä työskentelyn aloittamisesta. Samaten olisi hienoa, jos siivoojille järjestettäisiin joko asiakkaan toimesta tai siivousfirman toimesta esim. pikkujoulut. Suoraan sanottuna vituttaa siivota asiakasyrityksen juhlien jälkiä, kun itse ei pääse ikinä osallistumaan. Samaten joku pieni muistaminen kerran vuodessa (suklaarasia tms. jouluna) ei pitäisi olla konkurssin paikka firmoille. Se olisi kuitenkin jälleen pieni ele niille, jotka sen todellisen työn tekevät, siitä että heidän panostaan arvostetaan. Ei kai siivousfirmakaan tee tulosta ilman sitä alinta työntekijäporrasta?
Työajat. Sivutoimiselle siivoojalle parin-kolmen tunnin rupeamat päivittäin ovat ok. Silti jokaisella tulisi halutessaan olla mahdollisuus saada kohteita niin, että täysi työpäivä tulee täyteen. Siivoojan palkka on pieni ja jos vielä jatkuvasti tekee alle 40 tuntia viikossa, niin työllä ei elä mitenkään. Tarvittaessa töihin kutsuttavien sopimusten järkeistäminen - tuuraajillakin pitäisi olla varmuus siitä että töitä on tietty määrä kuukaudessa. Miksi roikuttaa listoilla työntekijöitä, joille ei todellisuudessa ole tarjota töitä. Vuokrafirmat - ei välttämättä edes osaavaa alan koulutuksen saanutta esimiestä...mitoitukset näissä kohteissa, palkkaus ym.? Töiden tulisi pysyä "alan firmojen" käsissä.
Laajempi ilmapiirin muutos. Kts. esim. http://pagistaan.blogspot.com/2010/01/yha-harvempi-yha-enemman.html - lopputyön
tekijä kertoo nimensä, oppilaitoksensa ja opintolinjansa. Mielellään myös lopputyötään ohjaavan opettajan nimen. Voi luoja teitä...
- ex-siivooja
Vaikka jo ap:lle vastasinkin, niin asia on juuri näin. Lisäksi kiinnostaisi, että miksi kyselet kokemuksia täällä - eikö niitä pitäisi kysyä tuon työsi kohteena olevan firman työntekijöiltä?
- vkosiivous
ex-siivooja kirjoitti:
Vaikka jo ap:lle vastasinkin, niin asia on juuri näin. Lisäksi kiinnostaisi, että miksi kyselet kokemuksia täällä - eikö niitä pitäisi kysyä tuon työsi kohteena olevan firman työntekijöiltä?
Jos L&T:lä kyselisi, tulisi turhan masentava lopputyö..
- kiitollinen aloittaj
Kiitos vinkistä, mutta haluan pysyä nimettömänä. Haluan välttää asiattomia henkilökohtaisia yhteydenottoja. Sitäpaitsi työhyvinvoinnista ei keskustella muutenkaan koskaan liikaa, vai mitä:)
- kiitollinen aloittaj
Kiitos vinkistä, mutta haluan pysyä nimettömänä. Haluan välttää asiattomia henkilökohtaisia yhteydenottoja. Sitäpaitsi työhyvinvoinnista ei keskustella muutenkaan koskaan liikaa, vai mitä:)
Täällä on ehkä enemmän ihmisiä ja oman kokemukseni mukaan ihmiset uskaltavat olla nimettöminä rehellisempiä. Oman yrityksen henkilöstö on projektissa myös mukana, mutta haluan mahdollisimman laajan ja kattavan projektin, ja monen on vaikeaa saada suutaan auki varsinkaan epäkohdista.
Ihan todella, saa mennä itseensä jos työhyvinvointi on heikoilla. Joku yrittää auttaa ja nämä ovat kommentteja... Aihe tuskin on mitenkään huono.
Suurimmalle osalle iso kiitos. - töpökkä
vkosiivous kirjoitti:
Jos L&T:lä kyselisi, tulisi turhan masentava lopputyö..
höpö höpö, joka firmassa on ihan tyytyväistäkin porukkaa töissä. MIssään EI OLE PAKKO olla töissä, itte oon issillä ja vaikka kuinka parjataan sitäkin firmaa, niin ihan tyytyväinen olen.
- ex-siivooja
Täällä on ehkä enemmän ihmisiä ja oman kokemukseni mukaan ihmiset uskaltavat olla nimettöminä rehellisempiä. Oman yrityksen henkilöstö on projektissa myös mukana, mutta haluan mahdollisimman laajan ja kattavan projektin, ja monen on vaikeaa saada suutaan auki varsinkaan epäkohdista.
Ihan todella, saa mennä itseensä jos työhyvinvointi on heikoilla. Joku yrittää auttaa ja nämä ovat kommentteja... Aihe tuskin on mitenkään huono.
Suurimmalle osalle iso kiitos....mutta esim. nimen kertominen on tutkimuseettinen juttu, kuin myös oman oppilaitoksesi kertominen. Ihmisillä, jotka antaa sulle tietoja on oikeus tietää miten ja missä niitä käytät - mahdollisesti vaikka etsiä käsiinsä se lopputyösi ja lukea mitä olet saanu aikaan:) Hyvä, että oman yrityksen henkilöstö on mukana. Olen pahoillani, jos otit kommenttini haukkuina, yritin vain auttaa ja tuoda nämäkin jutut esiin.
- karlens
esimiehet pitäisi kouluttaa työhönsä! pidän työstäni siivoojana siivous kohteeni ja ihmiset niissä ovat ihania. tulen toimeen palkalla (joka on minimi) en voi tuhlata mutta en näe nälkääkään. mutta kaiken tämän pilaa ammattitaidoton esimies!
- vkosiivous
karlens, tuot esille saman siivousalan ongelman kuin itse toin jo tuolla ketjun alkupäässä. Ehdottomasti ammattitaitoiset esimiehet! Omien kokemusteni mukaan siivousteknikko on erittäin hyvä koulutus palveluesimiehen tehtävään.
- hyvin mennyt
n-"siivouksellakaan...
työnjohto haettu hiekkalaatikon reunalta ja kusihan se sillon päähän nousee. kukaan ei tiedä mistään mitään, kun jeesus istuu.tur...muualla...- Lumikeko
Lyhyesti sanottuna ammattitaitoiset palvelupäälliköt, siivoustyönohjaajat ja työntekijät, kunnon palkka ja toimivat mitoitukset olisivat toimivia lääkkeitä. Välineet kunnossa ja mahdollisuus tehdä työnsä hyvin. Taitaa olla utopistista tällä alalla?
- :)
Lumikeko kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna ammattitaitoiset palvelupäälliköt, siivoustyönohjaajat ja työntekijät, kunnon palkka ja toimivat mitoitukset olisivat toimivia lääkkeitä. Välineet kunnossa ja mahdollisuus tehdä työnsä hyvin. Taitaa olla utopistista tällä alalla?
kuntoon ja heti.siivoan rappuja ja kesällä ja ehkä vielä kuivalla syksykelilläkin ehdin tehdä kohtuullista jälkeä.kurakeleillä en millään.en vaikka jättäisin tauot pitämättä ja ja juoksisin tukka putkella, ja olen sentään melkein kymmenen vuotta ollut siivousalalla.ainoa ratkaisu on tehdä työ loppuun omalla ajalla,ellei halua ottaa vastaan vihaista palautetta sekä asiakkaalta että esimieheltä.ja sellaista en kyllä henkisesti jaksa.
enkä tiedä miten arvostus saataisiin nousemaan,siis siivousalaa kohtaan.kun on pakko tehdä joskus "huolimatonta" jälkeä ellei tahdo tehdä kaikkea omalla ajalla,uskon että moni asiakas ei yksinkertaisesti ymmärrä miten vähän aikaa tämän työn tekemiseen oikeasti on,vaan luulee siivoojan vain olevan laiska tai muuten huolimaton työnsä suhteen-ei tällä tavalla arvostus nouse ikinä.
itse kuitenkin olen epäkohdista huolimatta aina pitänyt työstäni,puitteet sen tekemiselle vaan ovat todella kurjat joskus.
eli jos tämän työn voisi tehdä OIKEASTI turhia kiirehtimättä,enkä nyt tarkoita hidasta vaan sellaista mukavan joutuisaa tahtia, ja oikeasti ehtisi pitää kaikki LAKISÄÄTEISET tauot ilman että päivä kohtuuttomasti pitenisi,jaksaisin varmasti PALJON paremmin,vaikka tämä aika raskasta työtä onkin.
palkitsevaa tässä ammatissa kuitenkin on nähdä työnsä jälki,mutta näillä mitoituksilla se ei aina ole kummoista,mikä on hyvin turhauttavaa joskus.
- af
jos joku paskaa, sun pitäs pyyhkiä paskaa, jos joku oksentaa nii puhdistaa
- ja sitten valitetaan
Hyvin yksinkertaistettuna:
- Siivoukseen ei anneta aikaa. Aika on alimitoitettu, silti pitäisi tehdä loistavaa jälkeä.
Mahdotonta.
- Siivoojaa pidetään edelleen vuonna 2010 tyhmänä idioottina. Todellisuudessa esim akateemiset pätkätyöläiset ovat paljon siivoustyössä. Kestä siinä sitten sitä taukkia työnjohtoa.
- Asiakkaat etupäässä mukavia, mutta eivät tajua mistä maksavat. Eli luvataan liikoja, mutta aikaa ei taas anneta työn tekemiseen.
- Siivousvälineiden kunnossapito ja huolto ei aina ajan tasalla. Miten imuroit, jos imurin moottori vetää viimeisiään tai pölypussit puuttuu.
- Palkkauksen epäkohdat. Missään muussa työpaikassa ei palkka ole lähes joka kaudelta väärin laskettu, vaikka tunnit ovat aina samat/vko. Vahinkoja vai systemaattista kusetusta?
- Moni tekisi siivoustyötä, jos palkalla eläisi. Osa-aikaisuus ja tuntien ripottelu pitkin kaupunkia syö tuloa ja työtulosta.
- Ja miksi kukaan ihmettelee, että alan väki vaihtuu jatkuvasti? Hyvässä firmassa hyvästä työntekijästä pidetään kiinni, maksetaan muutakin kuin minimipalkkaa.
Liian monessa siivousfirmassa hyvää työntekijää ei avosteta, lusmuilija saa jatkaa lusmuiluaan.
-Vuonna 2050 vain maahanmuuttajat enää siivoavat Suomessa, kenties ruokapalkalla?- mitkä mitoitukset??
jos olet ns. vakisiivooja kohteessa niin saat kärsiä jokaisen sijaisen jälkeen suunnattomasti kasvaneesta alueen törkyisyydestä ja tekemättömien työrästien korjaamisesta.
Sijaisille annetaan vähemmän työaikaa kuin kohteen vakituiselle siivoojalle!
asiakasta tietenkin laskutetaan vielä suuremmasta tuntimäärästä kuin vakituinenkaan saa palkkaa.
Siitä se siivousfirmojen voitto tulee.
Yhtä paskaa... - Kiitollinen aloittaj
mitkä mitoitukset?? kirjoitti:
jos olet ns. vakisiivooja kohteessa niin saat kärsiä jokaisen sijaisen jälkeen suunnattomasti kasvaneesta alueen törkyisyydestä ja tekemättömien työrästien korjaamisesta.
Sijaisille annetaan vähemmän työaikaa kuin kohteen vakituiselle siivoojalle!
asiakasta tietenkin laskutetaan vielä suuremmasta tuntimäärästä kuin vakituinenkaan saa palkkaa.
Siitä se siivousfirmojen voitto tulee.
Yhtä paskaa...Kiitos näistä tähän mennessä tulleista vastauksista. Samat ongelmat tuntuvat olevan joka paikassa, ja jokainen syyttää sitä firmaa, jossa on ollut. Tähän pitää saada muutos, koko alalle.
Kuka keksii miten?
Yhden yrityksen työhyvinvointiohjelma on pieni asia, mutta toivottavasti se on tarttuvaa.
Vielä joitakin positiivisia kokemuksia jaettavaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793