Millä leikata piirilevyjä?

piirilevyleikkuri

Sanokaahan millä voisi siististi leikata piirilevyjä sopivaan kokoon kun rakentelee jotain laitteita? Tähän asti olen käyttänyt pienoisrautasahaa mutta haluaisin siistimmän jäljen kuin mitä sahalla saa.

Siis noita epoksilaminaatti FR4 (lasikuitu) ja fenolipaperi FR2 levyjä.

25

3399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkänokkaiset

peltisakset, sellaiset on ainakin minulla, saa ihan siistiä jälkeä.

• JuuNow

- Vanhanajan käsikäyttöinen peltileikkuri/kiljotiini on paras.
      - Hydraulinen levyleikurikin toimii (MarsMars lähimpään amikseen).
      - Pellisakset toimii, jos on hyvät.
      - Jos ei kauheasti leikkausjäljestä piittaa ja kuparipiirilevy vain ykspuoleista niin mattoveitsikin toimii samalla tavoin kuin lasileikkuri (niks naks ja poks). Harjoittele leikkausta vaikkapa kovalevyllä (En tarkoita tietokoneen Kovoa vaan kirjahyllyn takapahvia).

• ap.

kuten aloitusviestissäni sanoinkin.

Siis kyllä minä saan levyt leikattua mutta haluan siistimpää jälkeä kuin mitä rautasaha tekee, siitä on kyse.

Hydraulileikkuri on poissuljettu, tuskin tykkäävät hyvää jos noin vain marssii "lähimpään amikseen" ja pyytää niitä leikkaamaan.

Peliti-"Giljotiini"-leikkuri on sen verran hinnakas että sekään ei tule kyseeseen. Sitäpaitsi painaa sen verran perkeleesti etten ala sellasia julkisilla roudaamaan himaan. Tiedän kyllä mitä tuolla giljotiinilla tarkoitat, olen sellaisen nähnyt ja jopa käyttänytkin vuosia vuosia vuosia sitten (aivan, piirilevyn leikkaamisessa) mutta en sellasta kotiini voi hankkia.

Voisiko lasiveitsellä tehdä tuon, tahi laattaleikkurilla?

• JuuNow
        ap. kirjoitti:

kuten aloitusviestissäni sanoinkin.

Siis kyllä minä saan levyt leikattua mutta haluan siistimpää jälkeä kuin mitä rautasaha tekee, siitä on kyse.

Hydraulileikkuri on poissuljettu, tuskin tykkäävät hyvää jos noin vain marssii "lähimpään amikseen" ja pyytää niitä leikkaamaan.

Peliti-"Giljotiini"-leikkuri on sen verran hinnakas että sekään ei tule kyseeseen. Sitäpaitsi painaa sen verran perkeleesti etten ala sellasia julkisilla roudaamaan himaan. Tiedän kyllä mitä tuolla giljotiinilla tarkoitat, olen sellaisen nähnyt ja jopa käyttänytkin vuosia vuosia vuosia sitten (aivan, piirilevyn leikkaamisessa) mutta en sellasta kotiini voi hankkia.

Voisiko lasiveitsellä tehdä tuon, tahi laattaleikkurilla?

Tuskin tässä taloustilanessa amikset tahi aikuiskoulutuskeskukset pitävät pahanaan mikäli saavat opiskelijoille pienimuotoisia harjoitustöitä. Harjoitustöissähän on konkreettisinta oppia ohjelmointia, ei työn määrä ;)

Kiljotiinejä löytynee myös monesti lähimmästä (katto)peltisepänliikkestä.

Muuten piirilevyn mitat ja määrä tietysti määräävät eri teettämis/tekemis muotojen järkevyyden. Pienimutoisen leikkurin joku voisi tehdä hydraulitunkista tai jiirisirkkelistä (toinen laikka) :)

Itse olen pullakahvin hinanlla leikannut kiljotiinilla omaan varastoon yhden koon aihioita. Välillä niissä on tilaa riittävästi, välillä taas turhankin naftisti.

Mutta joka tapauksessa sinuna lähestyisin paikallista amista asiassa. Saisivat opiskelijatkin harjoitusta poikkeavista materiaaleista ja samalla ohjelmointi kokemusta. (Muovit tietysti kannattaa laittaa suojaamaan levyn pintaa)

• Viilari

Parhaan jäljen saat sahalla ja viilalla.Osta hienojakoinen viila saat kauniit reunat lisäksi neulaviilasarja tarkempiin yksityiskohtiin.

• trust me

Peltisakset ja vähän hiekkapaperia jälkeenpäin jos on tarvis..käy sellaiset kalasaksetkin tai sivuleikkurit, jos on pienistä kannnaksista kyse.

• jo on neuvot

kyllä saa edes niinkään siistiä jälkeä kuin vaikka rautasahalla....tiedän kokemuksesta.

• niin kokeilen?
      • JuuNow

• pykälään ja
        JuuNow kirjoitti:

Sinähän sen sanoit.
        Kiljotiini laminaattileikkuri ainakin leikkaa hyvin siististi laminaattia. Saattaisi hyvin toimia piirilevylläkin :)
        Eikä ole niillä yleensäkään ole kovin kova hinta
        http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1322

matkaatte lähimpään rautakauppaan kokeilemaan ennen kuin mitään ostatte?

• ap.
        JuuNow kirjoitti:

Sinähän sen sanoit.
        Kiljotiini laminaattileikkuri ainakin leikkaa hyvin siististi laminaattia. Saattaisi hyvin toimia piirilevylläkin :)
        Eikä ole niillä yleensäkään ole kovin kova hinta
        http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1322

ajatukselta, enpä edes muistanut tuollaista olevan olemassakaan (kun ei ole tarvinnut sellasta vielä, siis meinaan lattialaminaatteja kun ei ole meillä)

• cutting disk

pienoisporakoneseen katkaisulaikka. Sillä porakoneellahan se reijät kuitenkin poraat. Ne laikat toisaalta helposti hajoaa, joten suojalasit on hyvä olla

• ap.

hmmmmmmm...täytyy joskus kokeilla. Ainakin se kuulostaa paremmalta kuin sivuleikkurit.

Turvasuojaimia löytyy kyllä monenlaista, muun muassa suojalasit on olemassa mutta mulla on myös koko naaman peittävä suojavisiirikin tosin tuskin sellaista tuossa tarvitaan. Mutta lasit (tai visiiri) naamalle ja laikalla katkaisemaan.

• Matias.
        ap. kirjoitti:

hmmmmmmm...täytyy joskus kokeilla. Ainakin se kuulostaa paremmalta kuin sivuleikkurit.

Turvasuojaimia löytyy kyllä monenlaista, muun muassa suojalasit on olemassa mutta mulla on myös koko naaman peittävä suojavisiirikin tosin tuskin sellaista tuossa tarvitaan. Mutta lasit (tai visiiri) naamalle ja laikalla katkaisemaan.

on tullut nuo sahattua ja metalliterällä. Sen jälkeen hiekkapaperia puupalikkaan tuettuna.
        Reuna on ihan tehdastekoisen siisti.

• giljotiiniin
      • Rainer Balsam-tank

Heh,ei ainakaan tartte paperia enää leikellä sen jälkeen:)
        varmaankaan ei kovin montaa piirilevyäkään.

• SMD-rakentelu
        Rainer Balsam-tank kirjoitti:

Jos käytät 0,5 mm levyä, niin riittää FISKARS-sakset. Blogissa www.elektroniikkaabytane.blogspot.com, siellä on paljon katsottavaa.

• JuuNow
        Rainer Balsam-tank kirjoitti:

Kupari on sen verran pehmeää metallia ja ohut kerros ettei se varmaankaan aiheuta harmia. Lasikuitu voi olla se mikä ongelmia voi terissä aiheuttaa.

Mutta noiden paperileikkureidenkin kestävyys jutut on niin malli kohtaisia.
        Kestävyys piirilevyjen leikkauksessa riippuu terien välyksestä, terämateriaalista ja karkaisusta.

• kuin sellua:
        JuuNow kirjoitti:

Kupari on sen verran pehmeää metallia ja ohut kerros ettei se varmaankaan aiheuta harmia. Lasikuitu voi olla se mikä ongelmia voi terissä aiheuttaa.

Mutta noiden paperileikkureidenkin kestävyys jutut on niin malli kohtaisia.
        Kestävyys piirilevyjen leikkauksessa riippuu terien välyksestä, terämateriaalista ja karkaisusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaoliini

• Minula on sellaset ns. suorat taotut peltisakset ja pitää olla aika suuret, niillä menee hyvin. Pitäs olla senverran leukoja, että kerralla menee. ja jos paljon tekee maksaa lattiian kiinnitettävä peltileikkuri n50€.
        Näillä on pärjännyt soveltuu myös autonikkarointiin.

• oskuu

Entä millä kannattaa leikata nauhakuparoitua reikälevyä/piirilevyä?

• näkkärimurtuuhelpost

Taivuta vaikka pöydän reunassa poikki. Mattoveitsellä voi leikellä niitä folioita.

• kumma juttu

millin laikalla ja isoilla kierroksilla tietenkin.

miten tämänpäivän ihmiset on niin pöljiä ettei osata paljoa mitään.

• sahurin poka

Yksi tapa on laittaa dremeliin hiontaterä ja hioa leikkauskohdasta ensin kuparit pois tussin viivaa pitkin, terävämpi jälki parempi. Sen jälkeen se napsahtaa oven välissä, kun laittaa saranoiden väliin ihan mukavasti poikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      98
      7673
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5532
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4693
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      69
      3425
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2778
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2418
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2382
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2254
    Aihe