Kysymys tupakoiville odottajille.

Halu ymmärtää, miksi

Kuulen usein puhuttavan siitä, kuinka raskauden aikana ei ole onnistuttu lopettamaan tupakointia ja kuinka tupakoivat odottajat potevat huonoa omaatuntoa siitä ja siksi pyrkivät edes minimoimaan savukkeiden määrän vuorokaudessa.

Nyt kysyisinkin ihan asiallisesti, että mikä on syynä että ette ensin pyri lopettamaan tupakointia ja sitten kun se on onnistunut, niin yrittäisitte perheen perustamista? Täten ei tarvisi potea syyllisyyttä ja harmitella, kun lopettaminen ei onnistu ja luoda keskustelua siitä myöhemmin, kun lapsi on syntynyt, että: "ei ole mitään ilmennyt ja terve lapsi syntyi ja terveenä pysynyt". Kun tämä ei kerro kuitenkaan totuutta siitä, etteikö kehityshäiriöitä ja keskittymisvaikeuksia voisi ilmaantua myöhemmällä kouluiällä.

Vai voiko olla niin kiire perustamaan perhettä, koska on vaan niin voimakas vauvakuume, jolloin unohtuu tulevan lapsen hyvinvointi ja hänen parhaansa? Haluaisin vain niin ymmärtää...

Siitä, onko lapsi ollut oikeasti terve ja onko mitään ilmennyt, pystyy kuitenkin sanomaan vasta sitten teini-iän ylitettyä, onko ongelmia ilmennyt.

Ketään en tällä halua leimata tai tuomita, joten toivon, ettei kukaan vetäisi hernettä nenään. Kysymykseni kun on mielestäni asiallinen.

45

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaapuva..

no tappeluahan tästä tulee..itse poltin paljon, kun tulin raskaakai, lopeti. mut jos joku polttaa raskaana ollessaan, en sitä toki ymmärrä mutta ei se mua kyllä vaivaakkaan, koska ei kuulu mulle, enkä tod. jaksaisi siitä mitn gallubbia rueta tekemään...

• Osma74

En odota, ja tuskin tulen enää odottamaankaan. Siitä huolimatta minulla on halu vastata, kuten sinullakin on halu ymmärtää. Sen verran luulen kuitenkin ymmärtäväni, että kysyjä ei ole tainnut todella kovia koskaan elämässään kokea. Kun on ollut ihan pohjalla (siis siinä ruosteisen pohjaventtiilin päällä seison tälläkin hetkellä), niin ei ole liikoja luuloja itsestään, ja pystyy joiltain osin ymmärtämään toisiakin.

Kuvitellaan, että toimit kätilönä synnytyssalissa. Tällaisessa -20 asteen pakkasessa tulee synnyttämään 5:n lapsen äiti, päällään farkkutakki, joka ei yllä kiinni. Voimakkaasti tupakalta haisten. Niin uupuneena, että nukkuu ponnistusvaiheeseen asti. Aloitatko moraalisaarnan tupakasta? Eikö pitäisi ensin miettiä, miten auttaa äitiä jaksamaan arjessaan? Tai suoda hänelle edes tämä pieni lepotauko ennenkuin hän joutuu hoitamaan 24/7 monitoimikoneen virkaa taas uudelleen?

Elämäntilanteet ovat joskus monimutkaisempia, kuin moni ymmärtää. Tupakka on paha, mutta maailmassa on varmasti monta paljon pahempaakin asiaa. Vauvalle on varmasti parempi kasvaa rakastavien tupakoivien vanhempien lapsena kuin savuttomien alkoholistien tai anoreetikko-psykootikko-lapsenravistajan (nyt varmaan sain muutamat vihat niskoilleni, joten tervetuloa) vääristyneen maailmankuvan ja mielivallan kohteena.

Nyt tietysti sanot, että miksi sitten pitää hankkia lapsia. Ja jos sanon, että ei niitä aina hankita, niitä vain tulee, niin kysyt, että onko sitä pakko seksiä harrastaa, kun siitä voi tulla lapsia.

• niin.tai.näin

Itsekkään en enää ole raskaana, mutta silloin kun olin yritin lopettaa joka ikinen päivä.. Siitäkin huolimatta että minulle moralisoitiin.. Jos todella haluat ymmärtää niin polta kymmenen vuotta väh. aski päiväs niin tiedät vastauksen.. voin kertoo että se olotila on kuin olis muovipussi tiukasti suun edes ja siihen kauhee ahdistus päälle.. siitä lähdetään.. mutta turha kait se on selitellä, en usko että oikeesti jaksaisit ymmärtää..

• meri123

Jos oikeesti haluaa sitä lasta niin se tupakointi lopetetaan! itellä ei ole ollut myöskään mikään helppo elämä ja todella pohjalla on käyty ja 6 vuotta polttanut ja nyt raskaana 14 1 enkä ole polttanut koko raskauden aikana! että vaikka itse ei polttaisikaan ei pidä puolustella niitä jotka polttaa, se ei ole minun mielestäni mikään peruste tupakoinnille että on polttanut niin kauan tai on vaikea elämäntilanne !
        Eikä tässä nyt kyse ole siitä että moitittaisiin ketään vaan että pitää ymmärtää että se on kuitenki uusi elämä minkä saat aikaan niin pitääkö sitä sitten tahallaan satuttaa savuttelemalla, perusteella että on vaikeeta. Juu aivan jättäkää seksi sitten pois niin ei TULE niitä lapsia ja jos kyseessä on joku raiskaus tapaus tai jotain niin abortti on aina mahdollinen! Niin ja myös jälkiehkäisy.

• Selityksiä, selityks

Suomessa odottajista 15 % tupakoi raskausaikana. Se tarkoittaa että useampi kuin joka seitsemäs odottaja tupakoi. On olemassa "moniongelmaisia" (ruma ilmaisu) äitejä joiden kohdalla tupakointi ei ehkä ole keskeisin korjattava asia, mutta se selittää hyvin marginaalisen osan.

Ja joku tuossa sanoi, että "kokeile itse polttaa aski päivässä 10v" - poltin 9v, kelpaako se? Ja lopetin tupakoinnin hyvissä ajoin ennen ehkäisystä luopumista. Kummasti oli motivaatiotakin siinä vaiheessa :)

• ex-tupruttaja
        Selityksiä, selityks kirjoitti:

Suomessa odottajista 15 % tupakoi raskausaikana. Se tarkoittaa että useampi kuin joka seitsemäs odottaja tupakoi. On olemassa "moniongelmaisia" (ruma ilmaisu) äitejä joiden kohdalla tupakointi ei ehkä ole keskeisin korjattava asia, mutta se selittää hyvin marginaalisen osan.

Ja joku tuossa sanoi, että "kokeile itse polttaa aski päivässä 10v" - poltin 9v, kelpaako se? Ja lopetin tupakoinnin hyvissä ajoin ennen ehkäisystä luopumista. Kummasti oli motivaatiotakin siinä vaiheessa :)

Enkä minäkään voi tajuta tuota että lapsi mahassa ei muka riitä motivaatioksi.Ei se helppoa ole kenellekkään,mutta on se kumma kun toiset pystyy silti lopettamaan 10 vuoden polttelun jälkeen, eikä kajoa sätkään vaikka kuinka haluttaisi.

"ultraääni tutkimus näyttää kuinka sikiö reagoi kun äiti poltaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi väänteletii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikket muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkin aikaa kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."
        "jos äiti polttaa useit kertoja päivässä on sikiön veressä kokoajan häkää"

Kuulostaa tosi kivalta eikö?Kannattaa miettiä seukki kerralla kun sätkän sytyttää. Kyllä se vauva siitä kärsii. Vai laittaisitko tupakan vastasyntyneen huuleen?Sama asia, jos sinä poltat vauvakin polttaa. En edes halua ymmärtää tuollaista raskaana tupakointia.

• smoker 4ever?
        ex-tupruttaja kirjoitti:

Enkä minäkään voi tajuta tuota että lapsi mahassa ei muka riitä motivaatioksi.Ei se helppoa ole kenellekkään,mutta on se kumma kun toiset pystyy silti lopettamaan 10 vuoden polttelun jälkeen, eikä kajoa sätkään vaikka kuinka haluttaisi.

"ultraääni tutkimus näyttää kuinka sikiö reagoi kun äiti poltaa savukkeen. Kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi väänteletii voimattomana ja epätoivoisena. Lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. Liikkeet vähenevät ja hengitysliikket muuttuvat. Se voi vääntelehtiä jonkin aikaa kunnes pysähtyy kokonaan. Tämä saattaa kestää puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."

Kuulostaa tosi kivalta eikö?Kannattaa miettiä seukki kerralla kun sätkän sytyttää. Kyllä se vauva siitä kärsii. Vai laittaisitko tupakan vastasyntyneen huuleen?Sama asia, jos sinä poltat vauvakin polttaa. En edes halua ymmärtää tuollaista raskaana tupakointia.

Minä olen polttanut kahdessa odotuksessa, ollut pari viikkoa ilman, sortunut, ollut taas ilman, sortunut, imenyt purkkaa välillä, välillä pystynyt päiviä olemaan yskänpastilleilla, muulla purkalla ja ties miten päin.

Lapset ovat voineet joka ultratutkimuksessa erinomaisesti ei mitään vääntelehtimisiä, hapenpuutteita tai sykkeitten muutoksia, niin sairaalassa kuin kotonakin seuraten, koska minulla on itselläni laitteet joilla seurata...

Ovat syntyneet täysin terveinä, eivät ole kärsineet mistään oireista ja täysin normaalipainoisia ovat olleet, ja ovatpa jo niinkin eri-ikäisiä että vanhin pian aikuinen ja nuorin 3 vuotta.

Häkätestitkin ovat aina näyttäneet minulla 0-2 savuketta jota alempaa tulosta ei ole...koska eihän se tupakka aina huulessa ole.

Olen satavarma, että on todellakin pahempia asioita vauvalle kuin tupakka. ja aina ei raskaus ole suunniteltu ja lopettaminen siksi on vaikeaa, esimerkiksi itse olin jo raskausviikoilla 13 kun vasta tiesin odotuksestani. Lisäksi miehen polttaminen kotona vaikuttaa paljon tupakoivan äidin tupakakointiin, ei ole helppoa olla edes yhdessä, kun itse ei polta ja toinen haisee jatkuvasti tupakalta ja käy tupakalla...

osotus herkistää mielialaa ja hermostuttaa toisia jatkuvasti muutenkin, ei ne vieroitusoireet ole todellakaan mukavia vielä siinä...

Eli ymmärrän miksi on vaikea lopettaa,... ja pysyä päätöksessä, eli sortumatta taas parin viikon päästä/kuukauden päästä. Alle 5 savuketta ja savuke kerrallaan lopettamista suosittelen. alle viisi on määrä jolloin vuorokauden häkäpitoisuus jää yhtä pieneksi kuin kaupungissa asuvan odottajan normaalihengitys ilma on!

Voimia ja tsemppiä odottajat. Tupakoinnin lopettamista kannattaa ajatella iloisin postiviisin mielin, ei syyllisyyden ja pelon vallassa, silloin se vaan hermostuttaa ja ahdistaa, eikä jaksa. jo vähennyksestä kantsii iloita päivä kerraallaan, tunti kerrallaan=)

• Luulisin joo
        smoker 4ever? kirjoitti:

Minä olen polttanut kahdessa odotuksessa, ollut pari viikkoa ilman, sortunut, ollut taas ilman, sortunut, imenyt purkkaa välillä, välillä pystynyt päiviä olemaan yskänpastilleilla, muulla purkalla ja ties miten päin.

Lapset ovat voineet joka ultratutkimuksessa erinomaisesti ei mitään vääntelehtimisiä, hapenpuutteita tai sykkeitten muutoksia, niin sairaalassa kuin kotonakin seuraten, koska minulla on itselläni laitteet joilla seurata...

Ovat syntyneet täysin terveinä, eivät ole kärsineet mistään oireista ja täysin normaalipainoisia ovat olleet, ja ovatpa jo niinkin eri-ikäisiä että vanhin pian aikuinen ja nuorin 3 vuotta.

Häkätestitkin ovat aina näyttäneet minulla 0-2 savuketta jota alempaa tulosta ei ole...koska eihän se tupakka aina huulessa ole.

Olen satavarma, että on todellakin pahempia asioita vauvalle kuin tupakka. ja aina ei raskaus ole suunniteltu ja lopettaminen siksi on vaikeaa, esimerkiksi itse olin jo raskausviikoilla 13 kun vasta tiesin odotuksestani. Lisäksi miehen polttaminen kotona vaikuttaa paljon tupakoivan äidin tupakakointiin, ei ole helppoa olla edes yhdessä, kun itse ei polta ja toinen haisee jatkuvasti tupakalta ja käy tupakalla...

osotus herkistää mielialaa ja hermostuttaa toisia jatkuvasti muutenkin, ei ne vieroitusoireet ole todellakaan mukavia vielä siinä...

Eli ymmärrän miksi on vaikea lopettaa,... ja pysyä päätöksessä, eli sortumatta taas parin viikon päästä/kuukauden päästä. Alle 5 savuketta ja savuke kerrallaan lopettamista suosittelen. alle viisi on määrä jolloin vuorokauden häkäpitoisuus jää yhtä pieneksi kuin kaupungissa asuvan odottajan normaalihengitys ilma on!

Voimia ja tsemppiä odottajat. Tupakoinnin lopettamista kannattaa ajatella iloisin postiviisin mielin, ei syyllisyyden ja pelon vallassa, silloin se vaan hermostuttaa ja ahdistaa, eikä jaksa. jo vähennyksestä kantsii iloita päivä kerraallaan, tunti kerrallaan=)

Juuri monesta mainitsemastasi syystä aloittaja varmaan ihmetteleekin, että miksei lopeteta etukäteen jos raskaus on suunniteltu. Sehän on totinen tosi että siinä ambivalenssissa ja mahdollisesti tupakoivan puolison vasta tutustuessa ajatukseen lopettaminen ei ole helpoin mahdollinen tehtävä.

Se, että "on pahempiakin asioita" ei ole mikään perustelu. Tukistaminen ei ole oikein koska onhan pahempaakin, lyömistä ja potkimista.

Mutta hienoa, että teillä on kaikki käynyt parhain päin!

• -mummukka
        ex-tupruttaja kirjoitti:

Melkein neljäkymmentä vuotta on aikaa kun ensimmäistä aloin odottamaan. Olimme päättäneet mieheni kanssa, että nyt saisi lapsi tulla. Kukaan ei varoittanut tupakan vaaroista. "Neuvolantäti" tupakoi itsekin.Verenpaineeni oli koholla alkuraskaudesta saakka. YRITIN lopettaaa tupakoinnin, en kyennyt siihen. Jopa neuvolassa sanottiin olevan parempi, etten stressaa asialla, koska verenpaine nousee, kun tuskailen, etten polttaisi. Vähensin tupakointia, niin vähään kuin pystyin. Kolme savuketta päivässä riitti ja nekin puoli tupakkaa kerralla poltettuna. Alkoa en ottanut sen jälkeen kun tiesin olevani raskaana, paitsi pienen tilkan mietoa viiniä jouluna.

Vauva painoi vähän yli kolme kiloa syntyessään. Napanuorassa oli solmu, verenpainelääkitys koko raskauden ajan. Tämä lääke jota minulla oli, aiheutti muutamia raskaana olevien kuolemia, ainakin Ruotsissa ja se poistettiinkin markinoilta! Lääke laski kaliumitason vaarallisen matalalle, jota piti sitten syödä tabletteina ja ravata jatkuvasti labrassa.

Vieläkin sattuu kun muistan tupakointini ja myös häpeän sitä. Muutaman vuoden kuluttua odotimme toista, mutta minä olin silloin jo päässyt tupakasta eroon lopullisesti! En voi tuomita niitä, jotka polttivat silloin, kun asiasta ei tarpeeksi puhuttu. Mieheni ei ole tupakoinut. Nykyään on tietoa. Kuitenkin on erilaisia ihmisä, toiset tulevat tupakasta täysin riippuvaisiksi ja lopetus vaati todella paljon. Juuri siksi olisi tehtävä suunnitelma ennen raskautta ja aloitettava sitkeä tupakasta vieroittautuminen ajoissa ja olla myöskin ainakin vuosi tupakoimatta, ettei alkuraskauden muutoksissa sorru uudestaan polttamaan. Lapsemme syntyi terveenä ja on sitä vieläkin, mistä olen kovin kiitollinen.
        Halusin kertoa oman tarinani, enkä pysty toisia tuomita. Kuitenkin minustakin tuntuu tosi pahalle nähdä odottavan äidin polttavan, nyt kun todella tajuan tupakan vaarallisuuden.

• dfjnghgjfjk
        meri123 kirjoitti:

Jos oikeesti haluaa sitä lasta niin se tupakointi lopetetaan! itellä ei ole ollut myöskään mikään helppo elämä ja todella pohjalla on käyty ja 6 vuotta polttanut ja nyt raskaana 14 1 enkä ole polttanut koko raskauden aikana! että vaikka itse ei polttaisikaan ei pidä puolustella niitä jotka polttaa, se ei ole minun mielestäni mikään peruste tupakoinnille että on polttanut niin kauan tai on vaikea elämäntilanne !
        Eikä tässä nyt kyse ole siitä että moitittaisiin ketään vaan että pitää ymmärtää että se on kuitenki uusi elämä minkä saat aikaan niin pitääkö sitä sitten tahallaan satuttaa savuttelemalla, perusteella että on vaikeeta. Juu aivan jättäkää seksi sitten pois niin ei TULE niitä lapsia ja jos kyseessä on joku raiskaus tapaus tai jotain niin abortti on aina mahdollinen! Niin ja myös jälkiehkäisy.

se on hienoa että olet pystynyt lopettamaan tupakoinnin, muuta kaikille se ei ole niin yksinkertaista!!!!!!!!katso peiliin..kun saat lapsen niin löytyy 100 asiaa joista sinua arvostellaan äitinä..olet paska äiti kun teet sitä ja tätä..antakaa ihmisten tehdä elämällään mitä tekee elkääkä jaksako moralisoida joka-asiasta!!

• Alkuperäinen kysyjä

Et voi tulla minulle sanomaan, ettenkö olisi kokenut kovia elämässäni. Kun vain tietäisitkin, mutta nyt ei kuitenkaan puhuta minusta. Niiden asioiden käsittelyyn en koskaan ole vain tarvinnut tupakkaa tai muitakaan päihteitä, kuten kohdallasi kirjoituksesi perusteella on ollut, jotta jaksaisit elämässä eteenpäin?

Et voi puolustella tupakointiasi sillä raskauden aikana että: "Tupakka on paha, mutta maailmassa on varmasti monta paljon pahempaakin asiaa."

Itseasiassa, et edes vastannut lainkaan kysymykseeni. Luettelet vain esimerkin viidennettä lasta odottavasta äidistä, joka on uupunut? Oletko se sinä? Järkihän tuon sanoo, että ei kukaan ala moraalisaarnaa synnytyssalissa pitämään tupakoinnista, vaan kysehän oli miksi ei ole luopunut ensin tupakasta, ennen kuin hankkii lapsia? Vaikka lopettamiseen menisi kauan aikaa, mutta kuten alkuperäisessä kirjoituksessa kysyinkin, onko kyse vain malttamattomuudesta, lapsen terveydenkin uhalla?

Sitä en sano, että tupakoinnin lopettaminen olisi helppoa tai että se heti onnistuu tai edes pitäisi onnistua muutamien viikkojen tai edes kuukausienkaan aikana. Siksi kysyinkin, miten on päätynyt ratkaisuun raskautua ja polttaa siitä huolimatta, sillä lopettaahan voisi ensin vaikka esim. 2vuoden aikana mukaanlukien epäonnistumiset jne. ja sitten yrittää lasta?

• meri123
        dfjnghgjfjk kirjoitti:

se on hienoa että olet pystynyt lopettamaan tupakoinnin, muuta kaikille se ei ole niin yksinkertaista!!!!!!!!katso peiliin..kun saat lapsen niin löytyy 100 asiaa joista sinua arvostellaan äitinä..olet paska äiti kun teet sitä ja tätä..antakaa ihmisten tehdä elämällään mitä tekee elkääkä jaksako moralisoida joka-asiasta!!

Jos et halua että ihmiset moralisoi niin kannattaako tuollaisia kertoa julkisella keskustelu palstalla.!?
        Katsoisit itse peiliin ennenkuin niitä lapsia hankit. Jokainen tekee tosiaan omat päätökset mutta miettisit mitä aiheutat sillä lapsillesi. En väitä että kukaan on täydellinen äiti ja jokaisessa on niin miljoona vikaa mutta ei silti pitäisi sen pienen lapsen elämää jo pienestä alottaa pilaamaan.
        Ja jos sitä lasta oikeeti haluu niin sitä ollaan silloin polttamatta oli vaikeeta tai ei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• kaisa45xd

Ääliö ei voi muuta sanoa! Minäpä kerron teille että tupakointi se on pahasta minä kokeneena 7 lapsen äitinä voin kertoa että itse olin helvetin typerä ja poltin 4 raskauden aikana ja jokainen heistä on ollut todella kipeä, pieninä he olivat todella tukossa koko ajan ja yksi on kehitysvammainen ja yhdellä todella pahat oppimisvaikeudet! että jos voisin muuttaa jonkin asian omasta elämästä se olisi se etten olisi ikinä polttanut koko raskaus aikana lopetin 4 lapsen jälkeen kokonaan tupakoinnin ja se linja on pysynyt joten turha aina miettiä etteikö siitä voisi aiheutua jotain vakaviakin asioita lapsille! Joten en suosittele olemaan niin itsekäs koska olen itse ollut ja nyt elän loppu elämäni sen kanssa mitä olen itse lapsilleni aiheuttanut! :'(

• Ap. kirjoittaja
        kaisa45xd kirjoitti:

Ääliö ei voi muuta sanoa! Minäpä kerron teille että tupakointi se on pahasta minä kokeneena 7 lapsen äitinä voin kertoa että itse olin helvetin typerä ja poltin 4 raskauden aikana ja jokainen heistä on ollut todella kipeä, pieninä he olivat todella tukossa koko ajan ja yksi on kehitysvammainen ja yhdellä todella pahat oppimisvaikeudet! että jos voisin muuttaa jonkin asian omasta elämästä se olisi se etten olisi ikinä polttanut koko raskaus aikana lopetin 4 lapsen jälkeen kokonaan tupakoinnin ja se linja on pysynyt joten turha aina miettiä etteikö siitä voisi aiheutua jotain vakaviakin asioita lapsille! Joten en suosittele olemaan niin itsekäs koska olen itse ollut ja nyt elän loppu elämäni sen kanssa mitä olen itse lapsilleni aiheuttanut! :'(

Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsinkin, en halua ketään tuomita vaan ymmärtää, jonka vuoksi kysymykseni esitinkin. Olet ensimmäinen, joka rehellisesti tunnustaa, että lapsella/lapsilla oikeasti on vaikeuksia, sen seurauksena, että on tupakoinut raskauden aikana. Sen vuoksi nostan sinulle hattua. Liian moni vain puolustelee tupakointiaan ja kertoo lasten aina voivan niin hyvin, vaikka niitä voi vielä ilmaantua vasta kouluiälläkin.

Toivon sinulle kaikkea hyvää sekä mukava kuulla, että olet kuitenkin tupakoinnista päässyt eroon neljännen raskauden jälkeen. Paljon voimia elämässäsi ja kiitos kirjoituksestasi. Hyvää Joulun odotusta.

• Ap. kirjoittaja kirjoitti:

Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsinkin, en halua ketään tuomita vaan ymmärtää, jonka vuoksi kysymykseni esitinkin. Olet ensimmäinen, joka rehellisesti tunnustaa, että lapsella/lapsilla oikeasti on vaikeuksia, sen seurauksena, että on tupakoinut raskauden aikana. Sen vuoksi nostan sinulle hattua. Liian moni vain puolustelee tupakointiaan ja kertoo lasten aina voivan niin hyvin, vaikka niitä voi vielä ilmaantua vasta kouluiälläkin.

Toivon sinulle kaikkea hyvää sekä mukava kuulla, että olet kuitenkin tupakoinnista päässyt eroon neljännen raskauden jälkeen. Paljon voimia elämässäsi ja kiitos kirjoituksestasi. Hyvää Joulun odotusta.

ei ole ilmennyt vielä mitään enkä tiedä ilmeneekö se on ajan kysymys. mutta olen edelleen sitä mieltä että mieluummin lapsella vähemmän stressaantunut äiti kuin masentunut... Ja lapseni oli vahinko, mutta silti yhtä rakas ja tärkeä kuin suunniteltu olisi

• Tuhkauurna
        janette.kristiina kirjoitti:

ei ole ilmennyt vielä mitään enkä tiedä ilmeneekö se on ajan kysymys. mutta olen edelleen sitä mieltä että mieluummin lapsella vähemmän stressaantunut äiti kuin masentunut... Ja lapseni oli vahinko, mutta silti yhtä rakas ja tärkeä kuin suunniteltu olisi

Mitä pahaa lapsi oli tehnyt?

• guuguuuguguguguuu
        niin.tai.näin kirjoitti:

Itsekkään en enää ole raskaana, mutta silloin kun olin yritin lopettaa joka ikinen päivä.. Siitäkin huolimatta että minulle moralisoitiin.. Jos todella haluat ymmärtää niin polta kymmenen vuotta väh. aski päiväs niin tiedät vastauksen.. voin kertoo että se olotila on kuin olis muovipussi tiukasti suun edes ja siihen kauhee ahdistus päälle.. siitä lähdetään.. mutta turha kait se on selitellä, en usko että oikeesti jaksaisit ymmärtää..

poltin lähes kymmenen vuotta askin päivässä, kun tulin raskaaks ni lopetin. Tuliko vierotusoireita? totta hitossa. Oliko paha olla? vituttiko? tekikö mieli tupakkaa? Joo. poltinko? en. yksinkertasta. kukaan ei työnnä sulle tupakkaa suuhun, itse teet sen valinnan. kyse on ainoastaan itsekurista. ja ne joilta se puuttuu, hävetköön.

• öpolkiujhytgfred
        kaisa45xd kirjoitti:

poltti kaikkia meitä kolmea odotellessa, ollaan kaikki aikuisia jo, mut ei olla oltu kipeitä lapsia, ei oppimisvaikeuksia, kaikki ollaan koulumme käyty hyvin arvosanoin ja menestytään hyvin elämässä, kahdella meistä harrastuksena musiikki yhdellä urheilu... ei ole ollut mitään vaivoja, jotka antaisivat edes merkkiä siitä et äiti on polttanu, et kyllä niihin lapsiin vaikuttaa aika monet muutkin tekijät. ja vaikka meidän äiti poltti, en ole siitä hänelle katkera, hän on paras äiti mahdollinen äiti,niin!

• akljdflajfd

Olen polttanut 11vuotiaasta, lopetin kun tulin 24 vuotiaana raskaaksi. Sain lapsen, muutaman kuukauden päästä aloitin taas tupruttelun, tulin uudestaan raskaaksi, lopetin taas. Sain toisen lapsen, muutaman kuukauden päästä aloitin taas tupruttelun, tulin TAAS raskaaksi, lopetin polttamisen.. nyt odotan tämän syntymää ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa varmaan taas jossain vaiheessa aloitan tupruttelun. Mutta mitä sitten kunhan pystyn olemaan nämä raskaus ja imetysajat polttamatta olen pirun tyytyväinen itseeni.

Ja niin sen pitäisi mennä, kyllä voi olla polttamatta kun vaan tarpeeksi kovasti haluaa.

• Niin väärin.

Tupakoivat odottajat näköjään kiertelevät alkuperäisen esittämää kysymystä manitsemalla jo sen kuuluisan lauseen: "kuinka tupakoimattomat eivät voi tietää, kuinka vaikeaa on lopettaa" tai "olen tullut vahingossa raskaaksi, jolloin tupakointi on jatkunut".

Tästähän voisi melkein vetää johtopäätöksen, että kaikki tupakoivat odottajat ovat siis tulleet vahingossa raskaaksi ja siksi tupakointi vain jatkuu tai että ihmiset ovat vain malttamattomia odottamaan perheenperustamista vauvan terveydenkin uhalla, joka on todella itsekästä. Kunhan vain ollaan raskaana eikä lopeteta tupakointia ennen raskautumista vaikka siihen lopettamiseen menisi aikaakin. Kukaan ei ole vielä esittänyt perusteltua syytä sille, miksi tosiaan ei ensin lopeteta tupakointia ja sitten hankita lasta.

• pönkitystä

Tupakoimattomat äidit luulevat olevansa jotenkin parempia kuin tupakoitsijat.. ei tupakoimattomuus tai tupakointi ole mikään äitiyden mitta.. en silti puolla polttelua mut näin se vaan on. Ei ketään täysi järkistä kiinnosta kenenkään tuntemattoman polttelu ellei ole tarkoitus pönkittää omaa mielikuvaansa äitinä. No mites on hyväskän syönnin laita? :D niih, sanottakoon että siitä namista ei oo kun haittaa lapselle, syntyy näitä "sokerivauvoja" mut eihän se nyt niin paha oo kuin tupakointi ja tupakointi ei oo niin paha asia kuin juominen ja juominen ei oo niin paha asia kuin huumeiden käyttö :D Arvon rakkaat raskaus-sisareni mitä jos tekin antaisitte muiden elää niinkuin elävät :)

• niin tai näinpäin
        pönkitystä kirjoitti:

Tupakoimattomat äidit luulevat olevansa jotenkin parempia kuin tupakoitsijat.. ei tupakoimattomuus tai tupakointi ole mikään äitiyden mitta.. en silti puolla polttelua mut näin se vaan on. Ei ketään täysi järkistä kiinnosta kenenkään tuntemattoman polttelu ellei ole tarkoitus pönkittää omaa mielikuvaansa äitinä. No mites on hyväskän syönnin laita? :D niih, sanottakoon että siitä namista ei oo kun haittaa lapselle, syntyy näitä "sokerivauvoja" mut eihän se nyt niin paha oo kuin tupakointi ja tupakointi ei oo niin paha asia kuin juominen ja juominen ei oo niin paha asia kuin huumeiden käyttö :D Arvon rakkaat raskaus-sisareni mitä jos tekin antaisitte muiden elää niinkuin elävät :)

mutta tupakanpoltto on yksi niistä riskitekijöistä, jotka pitäisi karsia pois sehän nyt on päivän selvää. Tyhmäähän se on tietentahtoen vaarantaa maha-asukin terveys. En minä ymmärrä sellaista sokerin ylen mättämistäkään, mutta on se nyt vähän eri asia kuin tupakka. Tupakka on myrkkyä aika ihmiselle saati sitten kehittyvälle sikiölle. En minä mene kenellekkään heristelemään sormea tai tuomitsemaan saati pidä itseä jotenkin parempana ihmisenä, mutta kyllä se inhottavalta näyttää ja vähän surettaa kun näkee jonkun maha pystyssä sätkä huulessa.
        Yksi kaveri tuli aikoinaan raskaaksi vahingossa, eikä pystynyt lopettamaan kessuttelua. sai keskenmenon 3. kuulla ja lapsi vastasi vain jotain rv 9. Kyllä kaveri kovasti miettii vuosienkin päästä aiheuttiko hän itse tämän tupakoinnillaan ja muutenkin tupakointihan lisää keskenmenon vaaraa, niin en voi käsittää kuka ottaa riskin saadan keskenmenon ja mahdolliset kehityshäiriöt vain että saa vetää häkää sisuksiinsa. ja kyllä olen itse entinen tupakoitsija, niin tidän että se lopettaminen onnistuu kyllä jos vain haluaa tarpeeksi. Kysymys kuuluu miksi toiset ei halua...edes pikkuisen takia?

• Alkuperäinen kysyjä
        pönkitystä kirjoitti:

"Tupakoimattomat äidit luulevat olevansa jotenkin parempia kuin tupakoitsijat.. ei tupakoimattomuus tai tupakointi ole mikään äitiyden mitta.. en silti puolla polttelua mut näin se vaan on."

Mistä olet saanut päähäsi, että esim. minä, joka en tupakoi, luulisin olevani jotenkin parempi ihminen? En ole missään vaiheessa tupakoitsijoita haukkunut tai yrittänyt "pönkittää omaa mielikuvaani äitinä".

"Ei ketään täysi järkistä kiinnosta kenenkään tuntemattoman polttelu ellei ole tarkoitus pönkittää omaa mielikuvaansa äitinä."

Mikä sinä olet minua haukkumaan jotenkin sairaaksi tai kuten ymmärsin lauseestasi, etten ainakaan ole "täysijärkinen"? Olisin niin toivonut, että olisit ennen kaikkea huolella lukenut kysymykseni, ennen kuin tuomitset, niin huomaisit, että ainakin minua kiinnostaisi ymmärtää, mikä tupakassa viehättää raskaudenkin aikana, kun ottaa huomioon mitä se saattaa aiheuttaa sikiölle, kuten myös kaikki muutkin päihteet.

"No mites on hyväskän syönnin laita?"

Meillä annetaan vain "hammasnameja", jotka on meillä xylitol-pastilleja. Karkkeja en ole vielä kertaakaan antanut 2v. esikoiselle, kun en ole kokenut siihen mitään tarvetta. Edessähän se joskus on, mutta näillä mennään niin pitkälle, kuin päästään.

Siirrät aika taitavasti keskustelua alkuperäisestä aiheesta makean syömiseen, juomiseen, huumeisiin jne. Etkö pysty vastaamaan realistisesti siihen, mitä aiheen sisältö alkujaan käsittelee?

"Arvon rakkaat raskaus-sisareni mitä jos tekin antaisitte muiden elää niinkuin elävät :) "

En minä tässä kenenkään elämäntapaa yritäkään muuttaa, jokainen tekee omat päätöksensä vaikka ne eivät kaikkia miellyttäisikään. Se ei kuitenkaan sinulta ole pois, jos minä haluan keskustelufoorumille esittää asiallisia kysymyksiä eikä sen täten pitäisi sinuakaan silloin häiritä.

• vie aivosynapseja

Eikö suurin osa polttajista kuulu todistetusti vähemmän älykkääseen kansanryhmään. Oman kokemuksen mukaan näillä naisilla myös sattuu vahinkoja enemmän kuin muilla, joten tuskin johdonmukaisuus ja suunnitelmallisuus kuuluvat elämän peruskuvioihin. Syy saattaa olla siis aivojen vajaatoiminnoissa ja höllemmässä moraalissa.

• mamma_x

..väitteen heität puhumalla tupakoitsijoista vähemmän älykkäänä kansanryhmänä... Tuskin sellaista yhtälöä voi vetää. Mutta RASKAANA olevia tupakoitsijoita minäkin pidän suoraansanottuna jälkeenjääneinä. Ainakin tunneköyhinä ja hyvin itsekkäinä! Itsekkäät voivat olla monesti vaikka miten älykkäitä, mutta ongelma onkin itsekkyys, joka tekee joistain tähän ryhmään kuuluvista sietämättömiä.

Lukaisin nämä kaikki viestit läpi, ja täytyy ihmetellä miten joku voi vetää yhtäläisyysviivan vaikealle elämälle ja tupakoinnille!!!! Mitä hemmetin tekemistä niillä on toistensa kanssa??

MYÖS minulla, kuten miljardeilla maailmassa, on ollut todella vaikea elämä, keskenmenoja, alkoholistivanhempia, narsistivanhempia- puolisoja ym, ym, henkistä ja fyysistä väkivalta, ja en ole koskaan polttanut haikostakaan!

Sen sijaan luovuin vapaaehtoisesti mielialalääkkeestä tultuani raskaaksi, ja olen kamppaillut tähän puoliväliin asti raskautta ja nyt voin sanoa voivani hyvin.

Joku varmasti vastaa tähän, että tupakkaa ja lääkettä ei voi verrata - olen samaa mieltä! Tupakka on pahe, lääke on lääke. Jos joku on valmis luopumaan pakollisesta lääkityksestään työn ja tuskan kanssa suojellakseen lastaan jopa minimaalisilta vahingoilta, miten joku ei voi luopua PAHEESTAAN? Se ei yksinkertaisesti mene järkeen.
        Parhaimmillaankin te tupakoitsijat vain SELITÄTTE, ja ontuvasti. Aikuistukaa ja kestäkää vieroituksen tuska! Tai jättäkää tulematta raskaiksi.

• tupakoimaton!
        mamma_x kirjoitti:

..väitteen heität puhumalla tupakoitsijoista vähemmän älykkäänä kansanryhmänä... Tuskin sellaista yhtälöä voi vetää. Mutta RASKAANA olevia tupakoitsijoita minäkin pidän suoraansanottuna jälkeenjääneinä. Ainakin tunneköyhinä ja hyvin itsekkäinä! Itsekkäät voivat olla monesti vaikka miten älykkäitä, mutta ongelma onkin itsekkyys, joka tekee joistain tähän ryhmään kuuluvista sietämättömiä.

Lukaisin nämä kaikki viestit läpi, ja täytyy ihmetellä miten joku voi vetää yhtäläisyysviivan vaikealle elämälle ja tupakoinnille!!!! Mitä hemmetin tekemistä niillä on toistensa kanssa??

MYÖS minulla, kuten miljardeilla maailmassa, on ollut todella vaikea elämä, keskenmenoja, alkoholistivanhempia, narsistivanhempia- puolisoja ym, ym, henkistä ja fyysistä väkivalta, ja en ole koskaan polttanut haikostakaan!

Sen sijaan luovuin vapaaehtoisesti mielialalääkkeestä tultuani raskaaksi, ja olen kamppaillut tähän puoliväliin asti raskautta ja nyt voin sanoa voivani hyvin.

Joku varmasti vastaa tähän, että tupakkaa ja lääkettä ei voi verrata - olen samaa mieltä! Tupakka on pahe, lääke on lääke. Jos joku on valmis luopumaan pakollisesta lääkityksestään työn ja tuskan kanssa suojellakseen lastaan jopa minimaalisilta vahingoilta, miten joku ei voi luopua PAHEESTAAN? Se ei yksinkertaisesti mene järkeen.
        Parhaimmillaankin te tupakoitsijat vain SELITÄTTE, ja ontuvasti. Aikuistukaa ja kestäkää vieroituksen tuska! Tai jättäkää tulematta raskaiksi.

tupakka on yksi monista päihdeaineista, miksi äitejä jotka vaikkapa juovat, pidetään huonoina ja itsekkäinä ihmisinä, mutta sama ei päde muihin aineisiin? Kyllä se tupakkakin aiheuttaa moninaisia ongelmia sikiölle, turha väittää muuta.
        Ja ne kommentit joihin joskus ikävä kyllä törmää, että no on niitä terveitä lapsia syntynyt. Kuka älykkö voi puolustella omaa päihteidenkäyttöä tuolla lauseella? Ei ole mistään kotoisin minun mielestäni!

Odottavien äitien tupakointiin on vain ja ainoastaan yksi syy. Se on se ettei osata ajatella muuta kuin sitä omaa napaa. Kyllä minun järkeni ainakin sanoi kun plussan testistä sain, että en omaa lastani tietoisesti myrkytä. Luonteen heikkous on, jos ei pysty lopettamaan, niin se vaan on. Katsokaa pössyttelijät peiliin.

• relax!!
        mamma_x kirjoitti:

nostatu vernepainettasi noin - lapsesi kärsivät siitä kun äiti
        on piiloaggressiivinen. relaa!! sä et saavuta mitään vaahtoamalla
        täällä asian suhteen. Kukaan tupakoitsija ei näistä
        kirjoituksista hätkähdä yhtään mihinkään ... tupakoitsikjoille
        on ihan sama mitä jotkut palstalle kirjoittajat miettivät heistä.
        lähinnä nämä kirjoitukset fanaattisuudessaan/yksitotisuudessaan
        hyvmyilyttävät...

• relax10
        relax!! kirjoitti:

nostatu vernepainettasi noin - lapsesi kärsivät siitä kun äiti
        hyvmyilyttävät...

.. on niin fanaattinen relaa-asenne, että sekin kieltämättä hymyilyttää!! =)
        Taidat olla tupakoitsija itse.

Tämä on palsta, jossa voi anonyymisti esittää mielipiteitä. Jos joku haluaa täällä vaahdota aiheesta, josta on tosi vaikea mennä silmästä silmään huomauttaamaan tupakoivalle äidille suoraan, niin siihen todentotta pitää olla oikeus.

Sitä paitsi kyllä näitä tupakoitsijatkin lukee - ja oikeasti joku voi tuntea syyllisyyttä, usko tai älä. Ja jäädä miettimään..
        Mikään ei ikinä muutu, jos mistään ei keskustella. Muutokset voi lähteä tosi pienestä.

Ei odottavan äidin tarvitse muuttua täysin passiiviseksi. Mielipiteen esittämisestä ei kuule ole mitään haittaa syntymättömälle lapselle! Eritysiesti jos se täällä palstalla anonyymisti, osoittamatta kellekään suoraan, esitetään!!

Relaa sinä vain rauhassa, jos sillä tavoin oikeasti pidät verenpaineesi kurissa (????!!)

mamma_x kirjoitti:

Nikotiiniriippuvuus on sairaus, ei pahe. Piste.

• äiti 45

oltu noi suunnitelmallisia kun perheenlisäystä tuli. Onko kukaan ihan rehellisesti ...
      edes nykyaikana, jolloin kaikkea suunnitellaan ja aikataulutetaan pilkulleen vuosia ennen?
      Kukaan ei oikeastaan tuolla "varomis"periaatteella tehdä lapsia - jokaisella
      on ympäristössään ja tavoissaan piirteitä, joista voi joissakin olosuhteissa
      olla haittaa lapsille. Ja aina joku voi sanoa - vaikka juuri sinulle "halu ymmärtää miksi" -
      miksi et tehnyt tätä näin ja näin vaan hankit lapsen ennenkuin näin ja näin?

Ei elämä pysähdy edelleenkään, vaikka joku tulee raskaaksi!
      Ei kaikilla tule mitään "tulevan lapsen hyvinvointi" ym tuntemusta ... tämä on väärä yleistys.

Tupakointi ei ollut itselläni isompia ongelmia ollenkaan ... enkä kuulu niihin
      syyllisyydentunteita poteviin naisihmisiin - sori! Toivottavasti et vedä vastauksesta
      hernettä nenään :-)

Minkälaisia ongelmia muuten sinun lapsillasi on ilmennyt ja mihinkä sinun raskauden aikaiseen
      juttuun ne on yhdistetty? Jokaistahan meitä on jostakin syyllistetty ja lapsistahan voidaan analysoida
      aina jotakin "vikaa/outoa/keskiarvosta poikkeavaa" ... näin se vaan on ...

• "Martta"

... lapsesi ovat? Jos "tupakointi ei ollut itselläsi isompia ongelmia ollenkaan"?

Sääliksi käy kakarat, joiden äiti ei tunne mitään syyllisyydentuntoa mistään - sori!! Ja jos tupakoinnin lisäksi ollut vähän muutakin "ongelmaa", niin kyllähän se jossain näkyy, sori vaan.

Tietty itse väität, että lapsesi ovat maailman terveimpiä, suvaitsevimpia, ihanimpia, avarakatseisia....

Sinun kaltaisesi "hienot" = lepsut, ihmiset tiedetään. Omistatte koko maailman ja tiedätte kaiken kaikesta, vaikka tosiasiassa olette vain ärsyttäviä. Sinä sanot tietenkin ihan samaa huolehtivista ja vähänkin syyllisyydentuntoisista ihmisistä.
        Mutta tämä maailma olisi vielä vähän enemmän mätä, jos kukaan ei tuntisi syyllisyyttä tai vastuuta! Nimenomaan lepsujen elämänasenteiden ja "sallivaisuuden" takia maailma on täynnä sairaita lapsia - ja aikuisia.

• idiootti!
        "Martta" kirjoitti:

... lapsesi ovat? Jos "tupakointi ei ollut itselläsi isompia ongelmia ollenkaan"?

Sääliksi käy kakarat, joiden äiti ei tunne mitään syyllisyydentuntoa mistään - sori!! Ja jos tupakoinnin lisäksi ollut vähän muutakin "ongelmaa", niin kyllähän se jossain näkyy, sori vaan.

Tietty itse väität, että lapsesi ovat maailman terveimpiä, suvaitsevimpia, ihanimpia, avarakatseisia....

Sinun kaltaisesi "hienot" = lepsut, ihmiset tiedetään. Omistatte koko maailman ja tiedätte kaiken kaikesta, vaikka tosiasiassa olette vain ärsyttäviä. Sinä sanot tietenkin ihan samaa huolehtivista ja vähänkin syyllisyydentuntoisista ihmisistä.
        Mutta tämä maailma olisi vielä vähän enemmän mätä, jos kukaan ei tuntisi syyllisyyttä tai vastuuta! Nimenomaan lepsujen elämänasenteiden ja "sallivaisuuden" takia maailma on täynnä sairaita lapsia - ja aikuisia.

"nostatu vernepainettasi noin - lapsesi kärsivät siitä kun äiti
        hyvmyilyttävät... "

Sinäpä sen itsekin nyt sanoit. Tupakoitsijat eivät välitä, vaikka joku sanoisi että hei, joka aamuröökilläsi lapsesi hapensaanti vähenee puolella, ja hei joka ruokatupakan yhteydessä lapsesi kasvu hidastuu! Mitäs te siitä välittäisitte, itsekkyys on pahasta, mene itseesi!

Ja vielä, että teitäkö pitäisi päähän taputtaa ja sanoa, että hyvä kun myrkytät syntymättömän lapsesi jo kohdussa! Saatika sitten imetyksen yhteydessä! Osaatkohan varmasti olla tupakoimatta kun lapsi on lähietäisyydellä. Ja hyvähän se on sitten, kun kroonisesta sairaudesta kärsiviä pikkulapsia ravaa lääkäriasemalla, tutkimuksista toisiin, mikä on syy. No äiti oli vähän vastuuton odotusaikana. Hyvin ajateltu, todella hyvin!

• Käy niin sääliksi.
        idiootti! kirjoitti:

"nostatu vernepainettasi noin - lapsesi kärsivät siitä kun äiti
        hyvmyilyttävät... "

Sinäpä sen itsekin nyt sanoit. Tupakoitsijat eivät välitä, vaikka joku sanoisi että hei, joka aamuröökilläsi lapsesi hapensaanti vähenee puolella, ja hei joka ruokatupakan yhteydessä lapsesi kasvu hidastuu! Mitäs te siitä välittäisitte, itsekkyys on pahasta, mene itseesi!

Ja vielä, että teitäkö pitäisi päähän taputtaa ja sanoa, että hyvä kun myrkytät syntymättömän lapsesi jo kohdussa! Saatika sitten imetyksen yhteydessä! Osaatkohan varmasti olla tupakoimatta kun lapsi on lähietäisyydellä. Ja hyvähän se on sitten, kun kroonisesta sairaudesta kärsiviä pikkulapsia ravaa lääkäriasemalla, tutkimuksista toisiin, mikä on syy. No äiti oli vähän vastuuton odotusaikana. Hyvin ajateltu, todella hyvin!

Että tupakoivat raskaana olevat eivät todellakaan näyttäisi välittävän siitä mitä vahinkoa aiheuttavat vauvalleen. Kuten yksi täällä jo mainitsikin että:

"Voi, ei meillä oltu noi suunnitelmallisia kun perheenlisäystä tuli. Onko kukaan ihan rehellisesti ...edes nykyaikana, jolloin kaikkea suunnitellaan ja aikataulutetaan pilkulleen vuosia ennen? "

Näyttää pahasti siltä, että lapsia täytyy saada vain ja pian. Mutta miten mahtavat kantamaan vastuuta lapsistaan, kun eivät pysty siihen tupakoimattomuuteenkaan edes raskauden aikana, joka on sitä vastuuttomuutta juurikin. Haluatteko te lapsia oikeasti, kun laitatte alusta alkaen heidät kärsimään oman "hyvinvoinnin" takia ettei hermot mene tai ala potuttamaan?

• ällöttävää!!!
        Käy niin sääliksi. kirjoitti:

Että tupakoivat raskaana olevat eivät todellakaan näyttäisi välittävän siitä mitä vahinkoa aiheuttavat vauvalleen. Kuten yksi täällä jo mainitsikin että:

"Voi, ei meillä oltu noi suunnitelmallisia kun perheenlisäystä tuli. Onko kukaan ihan rehellisesti ...edes nykyaikana, jolloin kaikkea suunnitellaan ja aikataulutetaan pilkulleen vuosia ennen? "

Näyttää pahasti siltä, että lapsia täytyy saada vain ja pian. Mutta miten mahtavat kantamaan vastuuta lapsistaan, kun eivät pysty siihen tupakoimattomuuteenkaan edes raskauden aikana, joka on sitä vastuuttomuutta juurikin. Haluatteko te lapsia oikeasti, kun laitatte alusta alkaen heidät kärsimään oman "hyvinvoinnin" takia ettei hermot mene tai ala potuttamaan?

ja tuohon vielä lisäten, että kun joku sanoi ettei oltu aiemmin niin suunnitelmallisia. No tiesitkös, kaikilla se lapsensaanti ei tule luonnostaan! On naisia, jotka joutuvat käymään hedelmöityshoidoissa jne, kyllä siinä kuule joutuu vähän yhtä sun toista suunnittelemaan! Ei mennä vaan virran mukana.

Itse en kuulu tähän porukkaan, luojalle siitä kiitos. Olen kuitenkin onnellisesti raskaana, puolen vuoden yrityksen jälkeen. Ja voin vaan sanoa, että tämä on minulle sellainen lahja, etten menisi mistään hinnasta tahallani satuttamaan!
        Raskauden ohella on moninaisia muitakin ongelmia, mm. raskauden ajan erilaiset sairaudet. Minulla on näitä ilmennyt, ja monesti olen itkut päästänyt vaikka tiedän etten itse niille jutuille mitään voi! Joten ei todellakaan heru sympatiaa minun puolelta teille, jotka taas tieten tahtoen vahingoitatte pientä elämän alkua! Hävetkää!!!

• enkä tupakoi
        Käy niin sääliksi. kirjoitti:

Voi kun kaikki tajuaisivat, että raskaudessa ja vanhemmuudessa ja elämässä yleensäkin on tärkeämpiäkin asioita mietittäväksi kuin tupakointi tai sen puute.

Miksi kukaan ei vauhkoa narkkariäideistä tai alkoholistimammoista? Siellä ne isommat ongelmat ovat.

Ja sitten on muuten vain päävikaiset äidit ja isät, jotka tavalla tai toisella vaarantavat lastensa hyvinvoinnin ja terveyden.

• niinpä niin
        enkä tupakoi kirjoitti:

Voi kun kaikki tajuaisivat, että raskaudessa ja vanhemmuudessa ja elämässä yleensäkin on tärkeämpiäkin asioita mietittäväksi kuin tupakointi tai sen puute.

Miksi kukaan ei vauhkoa narkkariäideistä tai alkoholistimammoista? Siellä ne isommat ongelmat ovat.

Ja sitten on muuten vain päävikaiset äidit ja isät, jotka tavalla tai toisella vaarantavat lastensa hyvinvoinnin ja terveyden.

kyllä luulisin, että kaikki ketkä täällä tupakointia raskauden aikana vastustavat, ovat varmasti sitä mieltä että kaikki alkoholisti ja pillerimammat myös kuuluvat tähän samaan kastiin.

Mutta kysymys kuuluukin, miksi tupakointia pitäisi joidenkin mielestä pitää pienempänä pahana kuin esim. alkoholi? Kyllä äideille jotka juovat, on syntynyt terveitä lapsia jne. Mutta mikään päihdeaine raskauden yhteydessä ei ole suotavaa, luulisi jokaisen sen ymmärtävän.

• ........
        niinpä niin kirjoitti:

kyllä luulisin, että kaikki ketkä täällä tupakointia raskauden aikana vastustavat, ovat varmasti sitä mieltä että kaikki alkoholisti ja pillerimammat myös kuuluvat tähän samaan kastiin.

Mutta kysymys kuuluukin, miksi tupakointia pitäisi joidenkin mielestä pitää pienempänä pahana kuin esim. alkoholi? Kyllä äideille jotka juovat, on syntynyt terveitä lapsia jne. Mutta mikään päihdeaine raskauden yhteydessä ei ole suotavaa, luulisi jokaisen sen ymmärtävän.

tulla jäkättämään. Tiedän kyllä, että jos punnitaan tupakan ja alkoholin vaikutusta sikiöön, on totta että tupakka tuskin saa yhtä pahaa jälkeä aikaiseksi. MUTTA ikävä kyllä se on niin, että jos tupakoit, altistat lapsesi vaaralle saada jokin krooninen sairaus mukaanlukien astma. Ja tietysti erinäiset kasvuhäiriöt, aivojen kehitys hidastuu jne. Sekä keskenmenon riski suurenee huomattavasti. Mutta eihän kaikki tästä tietysti välitä, minkäs sille voi.

• On tämäkin..
        enkä tupakoi kirjoitti:

Paljon on asioita jotka ovat raskaudessa ja vanhemmuudessa pielessä ja "tärkeämpiä" mietittäviä kuin tupakka. Kukaan ei ole sitä kieltänytkään. Olisiko sun mielestä aloittajan pitänyt tuoda kaikki maailman asiat ilmi, joita sitten yhdessä pohdittaisiin täällä?

Tämä varmasti on nyt vain tällä kertaa asia, joka varmasti mietityttää montaakin ja olisi toivonut vastausta, jota sinäkään et pystynyt antamaan, mikäli olet raskaana ollessasi polttanut.

• .....

Elikkäs minulla näin... Poltin 10 vuotta... olen ollut 3 kertaa raskaana, 2 kertaa tehnyt abortin... 2 ekalla kerralla en pystynyt polttamaan tupakkaa, oksennus tuli samantien kun edes haistoi tupakan. Joten ajattelin että sitten joskus kun tulen taas raskaaksi niin on varmasti sama juttu... no sitten kun joskus tulin raskaaksi, käytin ehkäsyä, niin eipä tullut samaa juttua, vaan pystyin polttamaan tupakkaa... olisin kovasti halunnut, mutta en koskaan ole ollut mikään vahva ihminen, niin tupakointi jatkui, mutta väheni alle puoleen normaalista määrästä. Olin 8 viikolla kun huomasin olevani raskaana. Tupakointini rajottui pääasiassa töissä tupakoimiseen, koska en olisi voinut olla töissä ilman tupakkaa ja samalla säilyttää työpaikkani. Olin kassalla töissä ja te ette voi uskoa mitä kaikkea sitä joutuu siinä kassalla kestämään ja silti pitää olla aina niin ystävällinen... ei siinä hermo kestä... ja joo tämä voi kans olla sitä mielenheikkoutta... lapseni isä kanssa tupakoi ja meillä oli välit silloin todella huonot... hän haukkui ja huusi minulle lähes joka päivä... lähes joka päivä sai mennä itkien töihin... tuli töistä ja kotona sai itkeä... hirveä stressi kokoajan, tupakka autto vähäsen... jäätyäni äitiyslomalle tupakointi loppui ja sen jälkeen en ole polttanu kun parina kertana kun olen viihteellä ollut ja muuten ei edes tee mieli. Jotenkin sen jälkeen kun se lapsi on siinä niin se että ei edes enää halua tupakkaa on helpompaa... mulla kun lapsi vielä oli mahassa, niin ei jotenkaan pystynyt ajattelemaan sitä asiaa niin... en nyt osaa selittää... mutta nyt olen todella ylpeä itsestäni koska en polta ja sen takia voin nukkua poikani vieressä ja pusutella häntä aina kun haluan... poika terve, kasvaa ja kehittyy todella hyvin... no mutta saa sitten nähä myöhemmällä iällä aiheutuiko tupakoinnista jotain haittaa hänelle... toivon todella että ei...

• tulevaäiti.

aiheutunut ongelmia lapsellesi. Ja ole ylpeä itsestäsi kun tupakan sait lopetettua! Itse lopetin tupakoinnin kun plussan testistä sain. Ja olen ylpeä itsestäni.

• Ap. kirjoittaja

Sinulla oli rehellinen ja asiallinen vastaus omasta kokemuksestasi, etkä kierrellyt kysymyksiäni, kuten muutama on täällä tehnyt ja vetänyt herneen nenään vastaamalla kysymyksiin kysymyksillä. Elämäntilanteet ovat aina erilaisia jokaisella, mutta itse vain monesti silti mietin, mitä mahtaa olla takana siinä, että on tupakoinut raskauden aikana. Jokaisen omia asioitahan ne on, eivätkä tietenkään kuulu minulle. Aina olen halunnut vain ymmärtää ihmisten tekemiä valintoja.

Kuitenkin mukava lukea, että joku oikeasti on vastannut mieltäni askarruttaviin kysymyksiin ja auttaa ymmärtämään. Oikein hyvää Joulua ja onnellista uutta vuotta. Kiitos vielä kerran vastauksestasi.

• Faktaa...
        Ap. kirjoittaja kirjoitti:

Sinulla oli rehellinen ja asiallinen vastaus omasta kokemuksestasi, etkä kierrellyt kysymyksiäni, kuten muutama on täällä tehnyt ja vetänyt herneen nenään vastaamalla kysymyksiin kysymyksillä. Elämäntilanteet ovat aina erilaisia jokaisella, mutta itse vain monesti silti mietin, mitä mahtaa olla takana siinä, että on tupakoinut raskauden aikana. Jokaisen omia asioitahan ne on, eivätkä tietenkään kuulu minulle. Aina olen halunnut vain ymmärtää ihmisten tekemiä valintoja.

Kuitenkin mukava lukea, että joku oikeasti on vastannut mieltäni askarruttaviin kysymyksiin ja auttaa ymmärtämään. Oikein hyvää Joulua ja onnellista uutta vuotta. Kiitos vielä kerran vastauksestasi.

että tupakoivilla äideiltä ei vain löydy järkevää selitystä toiminnalleen... Oma halu on vain joillekin tärkeämpi ja siksi keksitään tuulesta temmattuja syitä.

• sdngjujdjjj
        Faktaa... kirjoitti:

että tupakoivilla äideiltä ei vain löydy järkevää selitystä toiminnalleen... Oma halu on vain joillekin tärkeämpi ja siksi keksitään tuulesta temmattuja syitä.

tosiaan.. Minun mielestäni tupakoinnille ei ole todellakaan mitään kunnollista syytä, varsinkaan jos tupakoi ja on raskaana. Kyllä ne hermohöyryt voi purkaa muuhunkin kuin syöpäkääryleeseen, jos osaa käsitellä asiat oikein. Ja joku jos sanoo, että tupakanpolton lopettaminen on muka ylitsepääsemättömän vaikeaa, miten sitten voi selviytyä elämän muista vaikeuksista? Siitä mistä aita on matalin, niinpä niin.. Ei hyvä.

• Ex-röökailija

Itse lopetin tupakoinnin, kun sain tietää olevani raskaana. En tiedä, miksi en aikaisemmin lopettanut (ehkä heikko luonne). Olin vain tehnyt päätöksen, että lopetan heti, kun plussa tulee testiin. Noh, ensimmäinen yrityskierto toi heti plussan ja tupakointi loppui. Raskaus päättyi keskenmenoon ja aloin taas polttamaan, kun olin niin surullinen ja vihainen. Taas poltin siihen asti, kunnes tulin uudelleen raskaaksi ja onneksi tämä raskaus meni hyvin ja myös tupakointi loppui kokonaan.

• J

Poltin paljon ennen kuin sain raskaudesta tietää,tiedon jälkeen loppu kyllä kokonaan.
        Kerran sytytin tupakan mutta en sitä voinut polttaa.Ei edes tee mieli ja aivan kamalalta rööki haiseekin,sitä ei sillon vain itse huomannut miten kamalalle se loppupeleissä haisee.Lopetusyrityksiä oli paljon,mutta raskaus nyt lopetti sen heti kerrasta,en voi pilata toisen elämää enkä halua että lapseni kärsii mahassa joka ikisestä vetämästäni henkosesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      275
      2047
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      42
      1821
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1741
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1429
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      84
      1333
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1274
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1243
    8. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      219
      1143
    9. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      57
      1135
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      171
      1000
    Aihe