Käytkö töissä unilääkkeiden voimalla?

Tabu Laattori

Vai oletko TÄYSIN luomu? Siis vaikka kuinka uni ei tule silmään ja aamulla aikainen herääminen, niin oletko ottamatta MITÄÄN unilääkkeitä ja urheasti nouset vaikka samoilla silmillä kuin olet mennyt illalla sänkyy? Vai otatko heti klo 20.30 illalla unilääkkeen että nukahdat varmasti? Saako tämän ikäinen unta luonnollisesti jo klo 21? Ihmettelen niitä jotka menevät tosi aikaisin nukkumaan. Entäs vuorotyöläiset joiden rytmi vaihtelee jatkuvasti. Saako päivällä nukuttua luomusti, jos on ollut yön töissä? Entä iltavuoron jälkeen jos on aamuvuoro seuraavaksi? Kunhan kyselen kun itse olen aina kiusannut itseni melkein hulluuteen asti valvomalla kun en ole koskaan halunnut totuttaa itseäni mihinkään unilääkkeisiin, koska niistä voi tulla riippuvaiseksi ja toleranssi kasvaa, eli tarvitsee aina vaan isompaa ja isompaa annosta. Sitten tullut uupuminen. Sitäkö se on se "työn sankaruus", pillereillä pelaamista? Douppaavatko ne selviytyjät itseään päivällä piristeillä ja yöllä unilääkkeillä?

43

1174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

No mulla on rytmit olleet aina ihan mitä sattuu. Ihan penikasta asti. En oikein tiedä syytä, mikään kellon mukaan eläminen ei vaan sovi millään. Hirveintä oli aikanaan olla niissä paljon puhutuissa "päivätöissä". Shit, pari tuntia nukuttua pitänyt silmät ristissä painua konttuurille, vaikkei edes tajua mistään mitään. Mulla on virkein aika tälleen öisin. Nukun pätkissä, jokunen tunti ja taas menoks. Ei se mua haittaa, yhteiskuntaa tuntuu haittaavan enenpi.

Mä oon pari kertaa koittanut hommata unilääkkeitä. On ihan dorka toi terkkarilekuri, ei suostunut ikinä kirjoittamaan reseptiä. Joo, liikuntaa ja ruisleipää. Haloo, pahimmillaan tein ruumiillisiakin hommia ja rahat ei riittäneet muuhun kuin ruisleipään.

Nyt on aika hyvin. Lopetin kymmenisen vuotta sitten palkkaduunit. Teen freenä mitä teen. Ihan sama mihin aikaan tekee duuninsa, pääasia, että deadline pitää. Paremmin toki tienais renkipojan hommissa, mutta nyt on muuten asiat luontevammin. Voi nukkua kun nukuttaa :DDD

Kun siitähän se kyse on. Jos ei saa nukkua, alkaa väsyttämään . Aika selkeetä mun mielestä. Joku Osrami nyt vaan on keksinyt, että töihin pitäis mennä seiskaksi, eli herätys kuudelta. Höh, mä yleensä meen nukkuun niihin aikoihin. Koita siinä sitten.

Niin, mä käytin joskus kossua sitten unilääkkeenä kun ei kerran oikeita unilääkkeitä saanut. Auttoihan se aikansa. Mutta kenenkään terveys kestä vetää viinapulloa joka ilta. Toleranssit ne on niissäkin hommissa. Typerää muuten juoda maksansa paskaksi töissä käymisen takia.

Mä kyllä ihan periaatteessa on kyllä kaikenlaisia lääkkeitä vastaan, siis jos jotenkin pärjää ilman. Pakkohan niitä on popsia, jos siis on pakko. Ja kyllä unilääkkeissä on ihan varmasti puolensa, hyvätkin. Mä nyt vaan junailin omat asiani niin, että pärjään ilmankin. Kaikki ei tälleen voi junailla. Sattui itelle sopiva tsägä ammatinvalinnassa.

Ainiin. Kun sopivasti vielä sokerit heittää, ei paljon unilääkkeitä tarvitsekkaan. Reilu pippuripihvi, valkosipuliperunat, kaksi pitkää A-olutta, kahvi ja konjakki ja taju pois.... Riippumatta kellonajasta.

Ei unipillereihin pidä suhtautua mitenkään hysteerisesti. Sehän ihan riippuu ihmisestä, jollekin saattaa niistä oikeesti olla paljon hyötyä. Ja jos ei passaa, pitää sitten koittaa olla syömättä niitä. Unipillereissä kun ei mun käsittääkseni ole syömäpakkoa tai mitään muutakaan pakkoa. Jos tarvii, ottaa pillerin, jos ei, miks niitä sitten popsisi.

Jahas, pitääkin tarkistaa, vieläkö telkkarista tulisi jotain. Ei oikein ole hommia näin joulun alla ja öisin voi sitten tehdä jotain muutakin, vaikka lukea.

=DW=

• Boxari

tarjoaa hyvää ohjelmaa silloin kun itselle sopii katsoa. Ei tarvitse seurata orjallisesti mitä TV sattuu milloinkin tarjoamaan. Tallenna itsellesi mieleisiäsi ohjelmia, dokumentteja, elokuvia, sarjoja ym. ohjelmia ja voit katsella silloin kun sulle sopii. Ohjelmia tulee sellaisiin aikoihin monesti etten viitsi tai ehdi siihen lähetysaikaan katsella, mutta jos vaikuttaa mielenkiintoiselta niin tallennan sen boxille sitten kun on sillä päällä että haluaa katsella jotain, niin siitä vain valikosta katsoo mikä kiinnostaa. Kelauskin on niin nopea että saa nopeasti katsottua kiinnostaako tallennettu ohjelma. Jos ei, niin poistaa sen ja siirtyy seuraavaan tallennukseen.

• 8bgg

..kuluu ihan normi piristeillä,kahvia ja tupakkaa:) Muita en ole koskaan tarvinnut.
      "Saako päivällä nukuttua luomusti, jos on ollut yön töissä?"
      Ihan hyvin nukun,tosin en nuku päivällä vaan iltapäivästä iltaan,noin klo:15-22.
      Tälläiseen rytmiin jotkut tottuu helposti,jotkut ei ollenkaan ja loput yrittää jotenkin rimpuilla:)
      Eräät ihmiset eivät pysty nukkumaan päivällä,ei edes talvella kun päivisinkin on pimeää/hämärää.
      Minä nukun ihan milloin tahansa,menen sänkyyn ja pistän silmät kiinni,pari minuuttia ja olen unessa.

• Tabu Laattori

sitten saat enää yöllä nukuttua jos olet nukkunut klo 22:een? Jos sulla on vaikka aamuvuoro edessä seuraavaksi niin pystytkö menemään aamulla töihin jos olet valvonut koko yön? Klo 15-22 on normaalin aikuisen yöunen pituus eikä sen jälkeen luulisi paljoa nukuttavan. Vai saatko normaalisti nukutua jos olet nukkunut 7 tuntia päivällä? Mä valvon ainakin 14-16 tuntia yöunien jälkeen. Mun unentarpeellani alkaisi puolen päivän aikaan nukuttamaan ihan valtavasti jos olisin valvonut koko yön.

• 8bgg
        Tabu Laattori kirjoitti:

sitten saat enää yöllä nukuttua jos olet nukkunut klo 22:een? Jos sulla on vaikka aamuvuoro edessä seuraavaksi niin pystytkö menemään aamulla töihin jos olet valvonut koko yön? Klo 15-22 on normaalin aikuisen yöunen pituus eikä sen jälkeen luulisi paljoa nukuttavan. Vai saatko normaalisti nukutua jos olet nukkunut 7 tuntia päivällä? Mä valvon ainakin 14-16 tuntia yöunien jälkeen. Mun unentarpeellani alkaisi puolen päivän aikaan nukuttamaan ihan valtavasti jos olisin valvonut koko yön.

"...sitten saat enää yöllä nukuttua jos olet nukkunut klo 22:een?"
        Ei yövuorossa oikein voi nukkua,saattaa tulla sanomista;)
        "Klo 15-22 on normaalin aikuisen yöunen pituus eikä sen jälkeen luulisi paljoa nukuttavan."
        Juuri näin. On paljon mukavampi ja helpompi olla työssä kun ei tarvitse haukotella koko ajan.
        "... jos sulla on vaikka aamuvuoro edessä seuraavaksi.."
        Minulla on yövuoron (7vrk) jälkeen 7 vrk vapaata,ensi keskiviikko aamuna loppuu vuoro.

• Meriläinen
        8bgg kirjoitti:

"...sitten saat enää yöllä nukuttua jos olet nukkunut klo 22:een?"
        Ei yövuorossa oikein voi nukkua,saattaa tulla sanomista;)
        "Klo 15-22 on normaalin aikuisen yöunen pituus eikä sen jälkeen luulisi paljoa nukuttavan."
        Juuri näin. On paljon mukavampi ja helpompi olla työssä kun ei tarvitse haukotella koko ajan.
        "... jos sulla on vaikka aamuvuoro edessä seuraavaksi.."
        Minulla on yövuoron (7vrk) jälkeen 7 vrk vapaata,ensi keskiviikko aamuna loppuu vuoro.

Jäin miettimään että tulen kokeilemaan jotain sinun malliasi jatkossa. Tosin yöt alkaa jo 22 joten ihan tuo ei käy mutta kuitenkin niin että myöhemmin nukkumaan ja sitten sinne asti että ilta olisikin kuin aamu.
        Vois sopia mulle nyt kun yötkin tulee olemaan 5 vrk.

• 8bgg
        Meriläinen kirjoitti:

Jäin miettimään että tulen kokeilemaan jotain sinun malliasi jatkossa. Tosin yöt alkaa jo 22 joten ihan tuo ei käy mutta kuitenkin niin että myöhemmin nukkumaan ja sitten sinne asti että ilta olisikin kuin aamu.
        Vois sopia mulle nyt kun yötkin tulee olemaan 5 vrk.

...se tapa sopii erittäin hyvin. Enhän minä aamuvuorostakaan tultuani,n.klo:17, käy heti nukkumaan.
        Telkkarin suosikkisarjat kannattaa suosiolla unohtaa tai tallentaa jollain tavalla:)

• Meriläinen
        8bgg kirjoitti:

...se tapa sopii erittäin hyvin. Enhän minä aamuvuorostakaan tultuani,n.klo:17, käy heti nukkumaan.
        Telkkarin suosikkisarjat kannattaa suosiolla unohtaa tai tallentaa jollain tavalla:)

Mie nyt joka tapauksessa tallennan ohjelmat jotka katson.
        Ei tarvi olla telkan orja silloin kun on se mahdollisuus, viime yönäkin hyödynsin sitä ja katsoin pois ainakin kolme ohjelmaa.
        Toisekseen ei tarvi jos ei haluu katsoa mainoksia.

• Teen yötyötä ja yritän nukkua päivisin. Normaali liikennemelu tai talon parin muusikon harjoittelut eivät minua juuri häiritse, mutta kun toisinaan taloon muuttaa uutta väkeä ja tietysti pitää tehdä remonttia, seiniä ja lattioita paukutetaan ja porataan päivät pitkät, silloin tulee käytettyä nukahtamislääkkeitä että jotenkin unen päästä kiinni saisi.

• Anjanniina

menee.
      En ole koskaan edes kokeillut unilääkettä.Siis kotioloissa.
      Nautin unestani, näen paljon eläviä ja hienoja unia. Voi olla jopa että unessa teen paljon enemmän kuin päivänaikana ikinä :)
      Eilen illalla olisin halunnut valvoa myöhempään, mutta kun taju jo muutaman kerran häipyi, annoin periksi ja laitoin television kiinni.Sillä seuraavaksi olisin nukahtanut kuitenkin, kello oli siinä 22.
      Jos joskus herään keskellä yötä, sitte herään.Töihin mennään varhain ja nukutaan sitten päivällä jos tuntuu, että univelkaa jäi.
      JOskus lomilla laitan unirytmin tahallani sekaisin, nousen öisin ylös ja nukun päivällä, ihan vain ettei kroppa totu liikaa säännöllisyyteen.
      Nukahtamislääkkeitä kuulema saa helposti lääkäriltä.
      Se auttaa nukahtamaan, vaikkapa lentokoneessa.
      Mutta ei ole varsinainen unilääke.
      Kokeile sellaista

• kestoväsy....

Unihäiriöt alkoivat ehkä kymmenisen vuotta sitten, osasyynä varmasti henkiset paineet ja stressi, kenties ikäkin ja mikä muu lie. Useita vuosia meni niin, että noin joka kolmas yö tuli nukuttua...tuleehan se uni sieltä, kun pari vuorokautta ensin valvoo... Helvetin raskasta kuitenkin olla duunissa skarppina ja kestohymynä, kun meinaa tauolla nukahtaa tuoliin.
      Koko ongelma on kummallinen, kun olet niiiiiin niin väsynyt, mutta sänkyyn päästessä alkaa pyöriminen. Luonnekin on sellainen, etten juurikaan päivän kurjia juttuja nukkumaan mennessä mieti, osaan heittäytyä ihaniin kuvitelmiin ja haaveiluihin, mutta uni ei vaan tule. Joskus nukahtaa, ja herää 2-3tunnin päästä "pirteänä" eikä uni enää tule.
      Jossain vaiheessa sitten huomasin, että pari "terävää" illalla helpottaa kummasti nukahtamista. No, siinä se toleranssi kasvoi hiljalleen, kunnes tilanne oli se, että nukkumaan tuli mentyä aina pienessä humalassa... eikä uni enää ollutkaan unta vaan humalaa. Ajan kanssa tilanne meni siihen, että aamullakin oli otettava pari. Siitä tuli niin mukava tunne (pikku nousuhumala) ja töihin taas iloisella mielellä!
      Onneks havahduin asiaan itse. Kierteestä irtipääsy oli työlästä, alko houkutteli kotimatkalla kuin karkkikauppa lasta. Taistelen asian kanssa edelleen, varmaan jokapäivä kotimatkalla mietin, haenko sen pullon...yhden vaan...nyt vaan ja huomenna enää en... mut kyllähän itseni tunnen, ja tiedän, että se "yksi vaan" on valehtelua päin omaa pläsiä.
      Nyt käytän kuitenkin (epäsäännöllisesti) tenoxia. Joskus menee lähes viikko, että pilleriin on turvauduttava joka ilta, sitten saattaa mennä parikin viikkoa ilman. Pidän itse jonkinlaista kontrollia asiaan sillä, että yhden, kaksikin yötä voi mennä nukkumatta tai huonoilla unilla, kolmantena sitten turvaudun pilleriin. Näin on jatkunut kolmisen vuotta, annosta ei ole ollut tarve suurentaa, ja käyttötiheys oikeastaan vähentynyt alkuajoista.
      Onneksi omaan hyvän vastustuskyvyn enkä juurikaan sairastele, edes flunssia (sairaslomalla olen ollut kerran elämässäni, pienen tähystysleikkauksen vuoksi pari päivää) Uskon itsekin, että ulkoilu (ja liikunta) auttaisi unettomuuteen, mutta tuntuu vaan, ettei jaksa, varsinkaan näin pimeänä aikana. Teen töitä yrittäjänä, joten työviikot usein venyvät... aamuviideltä ylös ja kotiin seitsemältä illalla, tuntuu, ettei pimeään kylmään jaksa millään ulkoilemaan. Järki sanoo, että revi itsesi pihalle, muttei vaan jaksa.

• Tabu Laattori

kauppa jossain lähistöllä niin voisit käydä töiden jälkeen pienen lenkin kautta ruokakaupassa. Siten tulis ihan niinku vahingossa ulkoitua. Myös korvanappiradion kuuntelu on mukava viihdyke lenkillä kun on pimeää ja tylsää. Mulla menee lenkki ihan siivillä kun kuuntelen mieleistäni musaa ja radiotoimittajien höpötyksiä, uutisia ym.
        Jo 20-30 min. lenkkikin tekee hyvää. Jos miettii jo etukäteen että vähintään tunnin lenkki pitäis tehdä niin siitä voi masentua eikä huvita lähteä lainkaan.
        Tuosta nukahtamisesta, niin olen kokeillut erästä luontaistuotetta ja siitä olen saanut aika hyvän avun varsinkin jos olen herännyt liian aikaisin, siis parin tunnin nukkumisen jälkeen enkä ole meinannut millään saada unta. En tiedä onko se vain uskon asia mutta olen nukkunut jopa 4-5 tuntia heräämättä tämän tropin ottamisen jälkeen. Tällä hetkellä ei kylläole työstressiä että mahtaako siitä johtuaettä pystyn rentoutumaan kun olen tämän ttropin ottanut. Se on kauranversouutetta ja sitä kun olen vesitilkkaan sekoittanut 15 tuippaa ja syönyt vielä banaanin, josssa on truptofaania. Ainakin on luonnolliset aineet eikä aiheuta riippuvuutta. Kauranversouutteesta koiratkin muuten rauhoittuvat eivätkä pelkää uudenvuoden paukuttelua:)

Kopioin tämän eräältä yrttiterapeutin sivulta:

>Kauranversouutetta suruun ja ahdistukseen
        Kauranversouute on erinomainen äkilliseen menetykseen tai suruun, esimerkiksi koiraansa surevalle tai lähipiiriä koskettavan syöpäuutisen järkyttämälle. Uute on lisäksi varsin hyvä ahdistukseen. Nimestään huolimatta kauranversouutetta ei tehdä kauran versoista vaan sen tuoreista vihreistä jyvistä silloin, kun niissä on maitiaisnestettä.

En löytänyt yhtään tieteellistä tutkimusta yrtin käytöstä masennukseen tai ahdistukseen, mutta fytoterapiassa uutetta on käytetty jo yli sata vuotta tämänkaltaisiin ja muihinkin hermosto-ongelmiin. HK

• Teen kolmeavuoroa. Minä en käytä nukahtamislääkkeitä. Mulla kaks yövuoroa kolmenviikon jaksossa, aamupäivällä nukun jotenkuten, puolenpäivän jälkeen heräilen, otan sit viel iltapäivällä päikkärit. Toisen yön jälkeen sama juttu. Iltavuorosta kun lähden aamuun aikas huonosti se yö menee, käyn silloin puolenyön aikaan nukkumaan, aamulla kello soi viidenaikaan. Aamuvuoroja onki useasti pari peräjälk. voi olla kolmekin. Silloin pääsee rytmiin ja tulee mentyä aiemmin nukkumaan. Iltojakin välil voi olla pari-kolme perättäin.
      Näin mulla tähän asti on mennyt.:))

• t.l.

Jos pikkusenkin menee yli nukutustunteen niin valvoa saa pitkään. Joskus kello on kahdeksan illalla ja useimmiten yheksän illalla, kun väsymystunne on pahimmoillaan. Siinä kohtaa on paree mennä maate ja hyvin nukuttu yöuni on taattu. Jos taas valvoo väkisin niin unta saa odotella aamuyön tunneilla asti. En käytä nukahtamislääkkeitä.

Mukavaa lauantaipäovää :)

• paapuuri

on melatoniinia sisältävä ravintolisä, jota ystäväni suositteli.
      Tabletti otetaan noin tuntia ennen nukkumaan menoa lisäämään univalmiutta tilapäisten nukahtamisvaikeuksien yhteydessä.

En käytä enkä ole koskaan käyttänyt unilääkkeitä.

• Meriläinen

Miksi käyttää jotain unilääkkeitä kun niiden voimalla on päivä ihan sekasin.
      Jopa nukahtamislääkkeet joiden tehon sanotaan häipyvän yön aikana vaikuttaa mulla koko päivän.
      Joskus nuorena tuli kokeiltua.
      Joten en käytä mitään. Tähän asti on ollut lyhyt kierto kolmessa vuorossa eli kaks kaks kaks je neljä vapaata.
      Ens vuonna alkaa katkeava kolme vuoroa eli viikonloput vapaana, tulee olemaan huomattavasti rankempaa mutta lääkkeisiin en koske.
      Nukahtaminen tapahtuu kyllä aina aikoinaan, eli en koe kärsiväni ns. unettomuudesta, viime yökin meni oikein makeasti kun edellisenä kattelin pois tallennuksia kun uni ei tullut.
      Nyt lomautuksien aikana ei ole mitään väliä nukkuuko koska.

• -tiina

jos vois nukkua sillon kun nukuttaa mikäs siinä kun valvos yöt ja nukkus päivät mutta kun se ei oo mahdollista se on helppo sanoo niin kauan että lääkkeisiin en koske kun ei tarvi mää oon lakannu sanomasta en koskaan koska sitä ei koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan jos ei kärsi unettomuudesta niin sillon se on helppoo mutta joskus voi tulla aika jollon kärsii mun seuraavaan päivään nukahtamislääkkeet ei vaikuta muuten kun piristävästi en oo koskaan vielä törmänny sellaisiin lääkkeisiin jotka tekis musta tokkuraisen onneks en oo joutunu syömään mitään kovia särkylääkkeitä toiset ihmiset joutuu niitä syömään vuosikymmenet ja kyllä kai ne koukuttaa kenet koukuttaa ihan samalla lailla kun uneen käytettävät lääkkeet niitä ei vaan pidetä niin pahoina kukaan ei kauhistele jos joku hoitaa särkyä ja kipua mutta jos hoitaa unta se se vasta kamalaa on en nyt tarkoita että sää sitä mitenkään kauhistelisit mutta tuli vaan mieleen tässä kirjoittaessa.

• Meriläinen
        -tiina kirjoitti:

jos vois nukkua sillon kun nukuttaa mikäs siinä kun valvos yöt ja nukkus päivät mutta kun se ei oo mahdollista se on helppo sanoo niin kauan että lääkkeisiin en koske kun ei tarvi mää oon lakannu sanomasta en koskaan koska sitä ei koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan jos ei kärsi unettomuudesta niin sillon se on helppoo mutta joskus voi tulla aika jollon kärsii mun seuraavaan päivään nukahtamislääkkeet ei vaikuta muuten kun piristävästi en oo koskaan vielä törmänny sellaisiin lääkkeisiin jotka tekis musta tokkuraisen onneks en oo joutunu syömään mitään kovia särkylääkkeitä toiset ihmiset joutuu niitä syömään vuosikymmenet ja kyllä kai ne koukuttaa kenet koukuttaa ihan samalla lailla kun uneen käytettävät lääkkeet niitä ei vaan pidetä niin pahoina kukaan ei kauhistele jos joku hoitaa särkyä ja kipua mutta jos hoitaa unta se se vasta kamalaa on en nyt tarkoita että sää sitä mitenkään kauhistelisit mutta tuli vaan mieleen tässä kirjoittaessa.

En tiedä mista johtuu lääkeiden erilanen vaikutus ihmisiin.
        Aikoinaan sain sellaista nukahtamislääkettä jonka tehon väitettiin loppuvan kahden tunnin jälkeen ottamisesta. Mulla ei, se nukkumisvaikutus kyllä lakkas mutta olin tokkurainen ja huono-oloinen koko seuraavan päivän.
        Ja kokeilin sitä useamman kerran silloin, aina sama vaikutus.
        En halua arvostella ihmisiä jotka ottaa, se on jokaisen oma asia. mutta itselläni ei ole yhtään hyvää kokemusta niistä.
        Enkä koe mitenkään järkeväksi jos itse saan pelkkää huonoa niistä, silloinhan vaikutus on turha.
        Mieluummin sitten menen yön valvoneena.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

En tiedä mista johtuu lääkeiden erilanen vaikutus ihmisiin.
        Aikoinaan sain sellaista nukahtamislääkettä jonka tehon väitettiin loppuvan kahden tunnin jälkeen ottamisesta. Mulla ei, se nukkumisvaikutus kyllä lakkas mutta olin tokkurainen ja huono-oloinen koko seuraavan päivän.
        Ja kokeilin sitä useamman kerran silloin, aina sama vaikutus.
        En halua arvostella ihmisiä jotka ottaa, se on jokaisen oma asia. mutta itselläni ei ole yhtään hyvää kokemusta niistä.
        Enkä koe mitenkään järkeväksi jos itse saan pelkkää huonoa niistä, silloinhan vaikutus on turha.
        Mieluummin sitten menen yön valvoneena.

nuorempana jaksoin valvoa ja välillä menee lyhyemmillä unilla ja välillä pidemmillä niin kauan kun se ei vaikuta olotilaan valveilla mutta sit kun rupee tuleen siitä valvomisesta ja huonolaatuisesta unesta väsähtämis oireita niin pakko tehdä jotain myönnän tietysti että stressiäkin on ja nämä kaksi yhdistettynä ja hoitamattomana on aika vaarallista tunnen itseäni kymmenen vuotta vanhemman naisen joka on sairastunut tästä yhdistelmästä niin pahaan masennukseen ettei hänelle ole annettu mitään toivoa paranemisesta ja eihän niitä kenenkään tarvitse käyttää ja tetysti olis kaikista paras jos ei tarttis käyttää mitään lääkkeitä mutta joskus vaan on pakko ja on monia vaivoja joihin tarvitaan lääkitys ja poikkeuksetta kaikissa lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia.

• Meriläinen
        viivatiina kirjoitti:

nuorempana jaksoin valvoa ja välillä menee lyhyemmillä unilla ja välillä pidemmillä niin kauan kun se ei vaikuta olotilaan valveilla mutta sit kun rupee tuleen siitä valvomisesta ja huonolaatuisesta unesta väsähtämis oireita niin pakko tehdä jotain myönnän tietysti että stressiäkin on ja nämä kaksi yhdistettynä ja hoitamattomana on aika vaarallista tunnen itseäni kymmenen vuotta vanhemman naisen joka on sairastunut tästä yhdistelmästä niin pahaan masennukseen ettei hänelle ole annettu mitään toivoa paranemisesta ja eihän niitä kenenkään tarvitse käyttää ja tetysti olis kaikista paras jos ei tarttis käyttää mitään lääkkeitä mutta joskus vaan on pakko ja on monia vaivoja joihin tarvitaan lääkitys ja poikkeuksetta kaikissa lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia.

Mulla ei ole noi unettomuusjaksot niin pitkiä ja pahoja että tarviisin mitään.
        Meillä on ihmisiä jotka automaattisesti ekaan amuun ottaa jotakin koska elämän rytmi on niin sekava ettei uni tule silloin kun haluaa.
        Tänä päivänä on paljon stressiä ja masennusta ja kaikkea mieleen vaikuttavia tekijöitä.
        Olen itse kiitollinen että saan näinkin vähällä kulkea täällä. Nää mun jutut tuntuu mitättömiltä joskus kun täälläkin lukee ihmisten vaikeuksia.
        Ja toi stressi on mulle kait sellainen jännittäjänä tuttu olotila, pienessä stressissä elän jatkuvasti.
        Mutta oikea selainen valvottava toki tarvii hoitoa ja sitten unilääkettä jos ei nuku lainkaan.
        Mie kyllä kuitenkin nukun sitten taas.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

Mulla ei ole noi unettomuusjaksot niin pitkiä ja pahoja että tarviisin mitään.
        Meillä on ihmisiä jotka automaattisesti ekaan amuun ottaa jotakin koska elämän rytmi on niin sekava ettei uni tule silloin kun haluaa.
        Tänä päivänä on paljon stressiä ja masennusta ja kaikkea mieleen vaikuttavia tekijöitä.
        Olen itse kiitollinen että saan näinkin vähällä kulkea täällä. Nää mun jutut tuntuu mitättömiltä joskus kun täälläkin lukee ihmisten vaikeuksia.
        Ja toi stressi on mulle kait sellainen jännittäjänä tuttu olotila, pienessä stressissä elän jatkuvasti.
        Mutta oikea selainen valvottava toki tarvii hoitoa ja sitten unilääkettä jos ei nuku lainkaan.
        Mie kyllä kuitenkin nukun sitten taas.

stressiä siirtäny ja siirtäny kolmetoista vuotta ja uskon että tähän mun tilanteeseen vaikuttaa tää ikä ja lama toinen toistaan masentavammat uutiset ihmisten paha olo asiakkaiden ja tuttujen yrittäjien itsemurhat ja luonnolliset kuolemat mää oon muutenkin aina ollu sellainen että pohdin ja välitän aivan liikaan vähemmälläkin pärjäis ja kai niitten vaihdevuosien pitää jotain tuoda tullessaan jos ei kuumia aaltoja.

• Anjaniina

nimittäin tulee mieleen, että kuinka paljon ihmiset ymmärtää valmistaa itselleen rutiinin nukahtamista varten.
      On terapeutteja, jotka sanovat,että pitää tehdä itselleen iltarutiini, joka valmistaa aivot uneen.
      Olipa se sitten kupillinen lämmintä maitoa, kirjanlukua hetken, huoneen lämpotilan laskeminen...jotain joka toistuu ilta toisensa jälkeen.
      Ihmisen pitää jättää kaikki huolet iltaa kohti pois.
      Niitä kerkiää miettiä aamullakin.
      Ilta on rauhallista aikaa, jolloin valmistaudutaan uneen.Ajatellan mukavia asioita, otetaan rauhallisesti...tehdään itselle joku rutiini, joka vakuuttaa aivot ja kehon siihen, että kohta on yö ja uni ihanaa..
      Jollei muu auta vuoteessa pyöriessä, tarkkailkaa hengitystänne.
      Poistakaa ajatukset meilestänne ja keskittykää siihen, että olette paikoillanne, mukavassa asennossa ja muuttakaa hengitys hitaaksi ja pinnalliseksi.
      Joskus itse tutkinut sitä mielessäni, millä lailla keho valmistautuu uneen.
      Silloin on tarvis peitolle ja sen lämpimälle.
      Jos jo nukkumaan mennessä on liian lämmin, ei uni tule.
      Kun peitto on mukavasti päällä alkaa hengitys harvenemaan ja univaiheessa se on jo aika hidas ja pinnallinen.
      Jokainen voi tehdä noita havaintojaan...nukkumaan mennessään.
      Minulla automaattiohjaus ottaa vallan ja ajatukset karkaavat jonnekin, tai näen hienoja maisemia, unikuvia ns...ja sen jälkeen sitten uni jo tuleekin.
      Kyse on rauhoittumisesta ja vaikkapa jonkun tarinan keksimisestä siinä unen tuoa odotellessa.
      Se tarina pitää toistaa joka ilta.Aloittaa samasta ja lähteä sitä viemään.
      Mitä tutummaksi se muuttuu, sitä nopeammin uni tulee...

• paapuuri

rutiineista ja kyllä niitä pitää ainakin yrittää toteuttaa. Huomaa selvästi, jos tulee illalla myöhään kotiin
        ja sitten kiireellä pitäisi käydä nukkumaan, ei uni tule ollenkaan niin helposti.
        Jos illalla vuoteessa alkaa miettimään niitä ikäviä asioita, silloin uni kaikkoaa varmasti.

Minulla on yksi varma "tarina" tai juttu, kun sitä alan käymään läpi, nukahdan jossakin kohtaa, en pääse loppuun saakka. Tai enhän minä tiedä minkälainen se loppu sitten on :)

• Anjaniina
        paapuuri kirjoitti:

rutiineista ja kyllä niitä pitää ainakin yrittää toteuttaa. Huomaa selvästi, jos tulee illalla myöhään kotiin
        ja sitten kiireellä pitäisi käydä nukkumaan, ei uni tule ollenkaan niin helposti.
        Jos illalla vuoteessa alkaa miettimään niitä ikäviä asioita, silloin uni kaikkoaa varmasti.

Minulla on yksi varma "tarina" tai juttu, kun sitä alan käymään läpi, nukahdan jossakin kohtaa, en pääse loppuun saakka. Tai enhän minä tiedä minkälainen se loppu sitten on :)

tutkinut untasi samallalailla kuin minäkin ;)
        Jos olet vaik ajanut koko päivän, jää se uneen.
        Uni on levotonta ja olet ratissa koko yön.
        Siitä on helppo tajuta se, että mikä päivällä vaivaa, vaivaa yliväsynyttä yölläkin, jollei katkaise tapahtumaa ;)

Samoin käy minullekin, en nykyisi enää pääse tarinan alkua pitemmälle ;)
        Se on hiukan kuin tuutulaulu...

• Meriläinen

Ei vuorotyössä paljon rutiinit auta.
        Kun kroppa ja mieli joutuu jatkuvasti muuttamaan elämää niin sen vaan hyväksyy tai ei.
        Kaikillehan ei ollenkaan sovi vuorotyö.
        Itse en kyllä haluaisi joka aamu mennä kuuteen, olen joskus mennyt ja silloin oli vaikeampaa kun en pysty ottamaan torkkuja ettei yöunet mene sekaisin.
        Olen kai koko elämäni ollut vaikea nukkuja, mutta mitä siitä.
        Minulla on makuuhuone aina pimeä, kesät ja talvet yöt ja päivät on ikkunassa sellainen systeemi ettei valoa näy.
        Hiljaisuutta ei päivään saa mutta makaan sitten horteessa ja nukahtelen syvempään.
        Itse olen valinnut tämän tavan tehdä töitä kun hain sinne ja olen onnellinen että niitä sentään on.
        Vielä minun yksi hyväpuoleni on yksinäisyys, saan elää nukkumiseni kanssa ihan miten haluan.
        Vaikeampaa olisi jos joku vieressä vaatisi toisenlaista elämää niin kuin perhellisillä työkavereillani.

• Anjaniina
        Meriläinen kirjoitti:

Ei vuorotyössä paljon rutiinit auta.
        Kun kroppa ja mieli joutuu jatkuvasti muuttamaan elämää niin sen vaan hyväksyy tai ei.
        Kaikillehan ei ollenkaan sovi vuorotyö.
        Itse en kyllä haluaisi joka aamu mennä kuuteen, olen joskus mennyt ja silloin oli vaikeampaa kun en pysty ottamaan torkkuja ettei yöunet mene sekaisin.
        Olen kai koko elämäni ollut vaikea nukkuja, mutta mitä siitä.
        Minulla on makuuhuone aina pimeä, kesät ja talvet yöt ja päivät on ikkunassa sellainen systeemi ettei valoa näy.
        Hiljaisuutta ei päivään saa mutta makaan sitten horteessa ja nukahtelen syvempään.
        Itse olen valinnut tämän tavan tehdä töitä kun hain sinne ja olen onnellinen että niitä sentään on.
        Vielä minun yksi hyväpuoleni on yksinäisyys, saan elää nukkumiseni kanssa ihan miten haluan.
        Vaikeampaa olisi jos joku vieressä vaatisi toisenlaista elämää niin kuin perhellisillä työkavereillani.

että rutiinin pitäis kestää koko päivän ;)
        Vaan se, kun olet menossa nukkumaan.
        Aloitat rutiinin noin tuntia ennen oletettua nukkumaanmenoaikaa.
        Vaihdat vaikka päällesi yöpaidan, lasket huoneen lämpötilaa.
        Otat kirjan, luet puolituntia, lämmitä sen kaakaon.
        Tylsää, mitäänsanomatonta rutiinia sen tunnin ajan.
        Elimistösi ja aivosi tajuavat, ettää aha, nyt mennään kohta nukkumaan ja alitajuntasi valmistaa sinut pikkuhiljaa unta varten.

• Meriläinen
        Anjaniina kirjoitti:

että rutiinin pitäis kestää koko päivän ;)
        Vaan se, kun olet menossa nukkumaan.
        Aloitat rutiinin noin tuntia ennen oletettua nukkumaanmenoaikaa.
        Vaihdat vaikka päällesi yöpaidan, lasket huoneen lämpötilaa.
        Otat kirjan, luet puolituntia, lämmitä sen kaakaon.
        Tylsää, mitäänsanomatonta rutiinia sen tunnin ajan.
        Elimistösi ja aivosi tajuavat, ettää aha, nyt mennään kohta nukkumaan ja alitajuntasi valmistaa sinut pikkuhiljaa unta varten.

Mutta kun kroppa ja mieli joutuu jatkuvasti vaihtamaan olotilaa ei se tunnin rutiini auta siinä.
        Vapaillakin voi olla tilanne että yöllä väsyttäisi ja haluaisi nukkua mutta yövuorot on jäänyt päälle ja jos herään kesken yön unien niin en nuku.
        Rutiini auttaa jos muuten elää "normaalia" elämää.
        kun edellisenä iltana olet käynyt nukkumaan kahdentoista aikaan ja sitten yhtäkkiä joudut menemään nukkumaan seitsemän aikaan aamulla, tai miten kukakin.
        No jokaisella on omat tapansa, ja nukkuu sitten hyvin tai ei.

• Anjaniina
        Meriläinen kirjoitti:

Mutta kun kroppa ja mieli joutuu jatkuvasti vaihtamaan olotilaa ei se tunnin rutiini auta siinä.
        Vapaillakin voi olla tilanne että yöllä väsyttäisi ja haluaisi nukkua mutta yövuorot on jäänyt päälle ja jos herään kesken yön unien niin en nuku.
        Rutiini auttaa jos muuten elää "normaalia" elämää.
        kun edellisenä iltana olet käynyt nukkumaan kahdentoista aikaan ja sitten yhtäkkiä joudut menemään nukkumaan seitsemän aikaan aamulla, tai miten kukakin.
        No jokaisella on omat tapansa, ja nukkuu sitten hyvin tai ei.

sanoo monesti että kroppa oppii senkin säännöllisyyden.
        Ei sulle sitten käy niin?
        Että tiedät lomallakinmikä vuoro on menossa?
        Tuo tunnin rutiini onkin sellainen"rauhoitusrutiini" oletko koskaan kokeillut?
        Toki sekin vaatii pitkän ajan toimiakseen, sen pitää olla jokailtainen tai aamuinen.

• Meriläinen
        Anjaniina kirjoitti:

Toki sekin vaatii pitkän ajan toimiakseen, sen pitää olla jokailtainen tai aamuinen.

Meillä ainakin on suurin osa ihan sekasin päivistä ja kaikista, aina naureskellaan kun ei tiedä mikä päivä ja mikä aika.
        Ja ihmisiähän on erilaisia toiset tottuu ja toiset ei.
        Tykkään vuorotöistä se sopii muuten mun luonteelle, paitsi nyt kun se muuttuu siihen että viikonloput on vapaat.
        Mie oon aina tykänny olla viikonloppuisin töissä kun ne on tylsimpiä päiviä mitä tiedän mutta sille ei voi mitään.
        Muutenkin nyt muuttuu systeemi niin saa nähdä mitä kroppa sanoo.
        Mutta nyt mie lähen kaupoille, Moi

• Tabu Laattori

ohjeita:) Täytyykin kokeilla. Jonkinlainen itsehypnoosi olis varmaan paikallaan. Oliskohan kirjastossa mitään sitä aihetta käsitteleviä kirjoja. Joskus lapsena muistan kuvitelleeni että sänky alkaa pyöriä kuin karuselli jos oli vaikea saada unta, tai että ulkona on kauhea rajuilma mutta onneksi on kotona omassa lämpimässä sängyssä:)) Ne kyllä tehosivat .

• Tabu Laattori
        Anjaniina kirjoitti:

iltarutiineja on. Esim. se auttaa että pitää valistuksen himmeänä mikä tarkoittaa tv:tä katsellessa 15-25 W:n lamppua ja jos katselee jotain karamelliväristä saippuasarjaa tai rakkauselokuvaa niin sekin saattelee romanttisiin uniin. Nettailu ennen nukkumaanmenoa varmaan haittaa kun se aktivoi aivoja ja ruutu on liian kirkas ja virkistää aivoja.

• Anjaniina
        Tabu Laattori kirjoitti:

ohjeita:) Täytyykin kokeilla. Jonkinlainen itsehypnoosi olis varmaan paikallaan. Oliskohan kirjastossa mitään sitä aihetta käsitteleviä kirjoja. Joskus lapsena muistan kuvitelleeni että sänky alkaa pyöriä kuin karuselli jos oli vaikea saada unta, tai että ulkona on kauhea rajuilma mutta onneksi on kotona omassa lämpimässä sängyssä:)) Ne kyllä tehosivat .

että tuossa unensaannissa ihminen on itsensä pahin vihollinen.
        Jollei sitä korvienväliä onnistu rauhoittamaan jotenkin, saa valvoa ja nukahdella epäsäännöllisesti.
        Joskus itsekin paininut uniongelmien kanssa.
        Kaikkein pahin on, jos yöllä alkaa laskeskelemaan, että mitä maksuja pitää maksaa.
        Tai että ylipäätään päästää itsensä niin valveille, että ajatukset alkavat laukkaamaan.
        Kyse on loppupeleissä itsensä hallinnasta.Oikeasti tavallaan siitä itsehypnoosista.
        Noita unikirjoja varmaan löytyy, on se aihe jota on koitettu tutkia paljonkin ;)

• Figaroll

Siis en ota pillereitä.. Pikkanen ongelma on kehittynyt mulle unen vähäisyydestä. Nukun jotain 5-6h /yö tai aamupäivä jos oon yön yli töissä ollut. Tuntuu kuin unimäärä ei riittäisi, mut minkäs teet kun ei nukuta niin ei nukuta. Tänäkin aamupäivänä unta tuli noin 4h..
      Sit univajeesta (ehkä) johtuen on tuo lähimuisti huonontunut, siksi vähäunisuus ei oo kivaa, ja on sitä muutenkin välillä tokkurassa päivisin..

En mä tiedä mistään ihmeiltarytmeistä tai iltalenkeistä onko niistä apua. Ehket siihen joidenkin nukahtamis ongelmaan on apua mutta ei minusta unen määrään. Joskus otan viskiä lasin tai kaksi iltaisin eikä sekään minusta näyttäisi vaikuttavan uniasioihin. Tosin viskiä nappailisi muutenkin omaksi ilokseen..:)
      Olen aina nukahtanut suht nopeasti tarvittaessa joten noup kemiallisille aineille.

• henri<|>

että en. Yöt menee tässäiässä kusella hypätessä, ja päivät nimiä muistellessa;

• Pirre*

koskaan unilääkettä. Nukun melko hyvin, en pitkiä öitä, mutta ilm. riittävästi.

• luomu. Unipilleriä en ole ikinä niellyt eikä oikein siltä näytä, että koskaan nielisinkään. Yleensä ei montaa minuuttia kestä pään tyynyyn painamisesta kun on jo unessa. Ja yleensä arkisin se on klo 21.
      Joskus kyllä on iltoja, jolloin se uni juoksee karkuun eikä sitä meinaa saada kiinni millään, hyvin harvoin onneksi. Sen verran siis on kokemusta unettomuudestakin, että ymmärrystä riittää niitä kohtaa, joille unettomuus on todellinen ongelma. Kateeksi ei käy.

Onhan niitä monenmoisia "kikkoja", joita huonouniset käyttävät. Esim. ei kahvia puolen päivän jälkeen, sen sijaan kaakao, lämmin maito tai kamomillatee illalla. Ei rajua liikuntaa illalla. Rentoutumisharjoitukset/rentoutusmusiikki. Viileä makuuhuone ym.

Ymmärrän haluttomuuden unilääkkeiden käyttöön mutta entä luontaistuotteet. En tosin tiedä, onko myös niissä riippuvuusongelmia. Joku väitti magnesiumin auttavan. Itsekkin olen käyttänyt magnesiumia mutta toisenlaiseen tarkoitukseen. Aiemmin oli kausia, jolloin unissani raavin päätäni, ihan verinaarmuille. Ei ollut kiva mennä töihin kalju naarmuilla;) Magnesiumpillereitä syömällä raapiminen loppui.
      Ja sellaista valmistetta kuin Dormeasan on käytetty unettomuuteen.

• -tiina

lehdissä ja kirjoissa antaa neuvoja unettomuuteen ja nukahtamisvaikeuksiin älä mieti mitään kun rupeet nukkumaan vältä stressiä hellppohan sitä on viisaitten kirjoitella ohjeita lehtiin mutta jos se stressi tulee niin se tulee ja joskus se on pakko myöntää itselleet ettei mene ihan piippuun koska se uni on tärkeetä en tiedä olisko se tätä ikääkin näitä vaivoja joita tässä iässä pitäs olla ja varmaan onkin kun vaan tietäs mitä kaikkia tähän ikään liittyy nyt vaan tuntus olevan sellainen kausi että nukahtaminen on tosi vaikeeta yks vaihtoehto on ottaa nukahtamislääke ja nukkua tosi hyvin unia näkemättä tai sit ootella unta tonne kolmeen neljään ja sit kun nukahtaa kattoo unia koko ajan kun nukkuu ja sit olla päivä sellaisessa puolihorteessa ja sille kun ei voi mitään että ne ajatukset pyörii tällä hetkellä työssä oliskin liian helppoa jos vois ne työasiat jättää sinne työpaikalle tässä tää aika rientää mahdotonta kyytiä uutta stressitöntä aikaa odotellessa jos nukkuu hyvin niin jaksaa ja jos ei nuku hyvin niin ei jaksa se on ihan täys tosi.

• Sinimarjanen

unipillereitä. Yleensä nukahdan melko pian, kun petiin asetun, ellei paineita ole. Aamun virkku ja illan torkku.:)

• parataps

se että tullaan kehumaan että on valvonut neljättä päivävuoroo ei saa kehuja siis hoitaja kerran kertoi.Sanoin hälle että olet 0,8% humalassa nauroi vain.Mua et kyllä hoida jatkossa sanoin ja kiroilin jalkaani josnak olin ruhjonnut joskus......

• sukeltaja5

Luin melkein kaikki vastaukset ja tunnustiko kukaan käyttävänsä nukahtamislääkettä iltaisin? Minä tunustan suoraan että otan napin joka ilta! Kun on pakko olla jo aamuvarhaisella skarppina töissä on pakko saada sitä unta konstilla millä hyvänsä.
      Aikoinani jouduin jonkinlaiseen kierteeseen sen huonon unen kanssa. Saatoin katsoa kelloa vielä kahden aikaan yöllä ja vekkari herätti viideltä. Polla oli seota ja migreeni vaivasi alvariinsa. En jaksanut ja menin lääkäriin ja valitin vaivaani ja tämä sanoi että kyllä siihen lääke löytyy.
      Siitä lähtien olen nukkunut yöni hyvin ja lähtenyt virkeänä töihin. Ei ole yhtään tokkurainen olo vaan olen ihan jees jo aamulla.
      No myönnetään että olen siihen koukussa mutta kun en käytä muita aineita (alkoholi,tupakka,huumeet) niin katson että on kaikille paljon parempi että olen koukussa Tenoxiin kuin että hortoilen tilassa joka muistuttaa puolentoista promillen humalatilaa. Yöuni on hyvää, syvää ja aamulla tunnen itseni levänneeksi ja virkeäksi. Annostus ei ole noussut vuosien aikana.
      En tiedä onko tästä nyt sitten mitään haittaa tai onko tässä jotain pahaan ei minun mielestäni.

• viivatiina

ja uskallan.

• sukeltaja5
        viivatiina kirjoitti:

ja uskallan.

Että olihan siellä edes yksi joka myönsi. On muitakin jos on uskominen tilastoihin.
        Minä en enää jaksaisi pelleillä ilman lääkkeitä. Lomien ajaksi puolitan pillerin mutta en viitsi edes yrittää nukkumista ilman.

Kunnollinen yöuni on koko hyvinvoinnin A ja O.

• paapuuri

aamulla lähteä kotoa töihin, koska työpaikkani on kotona.
        Kun ei ole pakko herätä tiettyyn aikaan, ei tarvitse olla huolissaan nukahtamisestakaan tai unettomuudesta.

Tuo Sininen uni, josta aiemmin kirjoitin, on auttanut saamaan unen päästä kiinni, jatkuvasti en käytä sitäkään.
        Toisaalta en uskaltaisikaan nukkua lääkkeiden avulla, sillä joudun yölläkin heräämään, jos kehitysvammainen poikani saa epilepsiakohtauksia. Ehkä en heräisikään ja voisi tapahtua jotain vakavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      2015
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      102
      1883
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      142
      1773
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1421
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      35
      1389
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      317
      1265
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      60
      1229
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1112
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      276
      1066
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      963
    Aihe