Olin TCA-kuorinnassa alkuviikosta. Nyt on menossa 4.pvä. Kysyisin muutamaa seikkaa:
1) Kuinka pian kuoriutuminen tapahtuu? Mulla on lähtenyt suun ympäriltä iho, muualta ei. Sairauslomaa on enää 4 pv jäljellä ja en missään nimessä voi lähteä kotoolta minnekkään tännäkösenä. Koko naama on kuin kireä kelmu ja tulipunainen.
2) Onko teillä etsattu arvet, eli laitettu vahvempaa happoa niihin? Mulle laitettiin ja nyt ne on ihan tulipunasia länttejä naamassa. Koska ne läntit lähtee, ei ainakaan mulla kuoriutumisen yhteydessä.
3) Noista etsauslänteistä vielä. Musta tuntuu, että osissa länttejä iho on palanut puhki. Ts. niissä on syvät pyöreät haavat. Onko muilla ollut? Arpeutuuko ne tasaiseksi ihoksi?
4) Naama näyttää siltä, että tästä ei tule ikinä normaalia? Onko vastaavia kokemuksia?
5) Olen ihan kauhuissani tilanteesta.
Osaisiko joku vastata
TCA-kuorinta
109
11022
Vastaukset
- Marjo29387
Kuulostaa ihan normaalilta. Sinullahan on vasta neljäs päivä menossa hoidon jälkeen. Minulla iho irtosi ensin suun ympäriltä ja sitten 6-7 päivänä muualta kasvoilta. Se etsaus on voimakkaampi käsittely ja niissä kohdissa minullakin iho oli alkuun punainen, ihan tulipunainen, mutta vaalenee sitten kyllä. Minulle on tehty etsaus ja muualle iholle tavallinen tca-hoito 2kk sitten ja seuraava hoito on tammikuun alussa. Tuosta meilistäsi tulee sellainen ajatus, että olet ajatellut tca-käsittelyn olevan paljon kevyempi ja lievempi hoito kuin esimerkiksi ihon hionta ja mitä näitä nyt onkaan, erilaisia laserhoitoja tms. Kyllä tca-käsittely on voimakas hoito, ja ihon toipuminen vie oman aikansa. Neljäntenä päivänä se iho on oikeasti kuin olisi jotain liimaa levitetty iholle ja sitten se kiristää todella kovaa, mutta olo helpottaa kun iho irtoilee. Minä sain sellaisen ohjeen, että jos ihoa on vielä kiinni sairasloman loputtua niin sitten jatketaan lomaa koska ihoa ei saa koskaan itse irroitella. Toivottavasti tästä oli apua! Minulle tca auttoi tosi hyvin, vaikka siinä toipumisvaiheessa se iho on tosi karsean näköinen. Kärsivällisyyttä ja tsemppiä! Laita tähän ketjuun viestejä miten toipuminen edistyy, ihan kiva kuulla kun itsekin menen taas tammikuussa tca hoitoon.
- Marjo29387
jatkan vielä vähän tuota postaustani, nyt töissä, toivottavasti pomo ei näe miten työaikaani kulutan :-)
kun iho irtoili niin rasvasin sitä tosi paljon sellaisella apteekkivoiteella, jonka nimi oli Bevita. Sitten seisoin höyryä puhaltavan ilmankostuttimen edessä, kun se kosteus auttoi siihen kovaan kiristyksen tunteeseen, en kyllä tiedä oliko se hyvä juttu, mutta ei siitä haittaakaan ollut. Muutenkin paljon vain rasvausta. Jatkoin Bevitan käyttöä sen tuubin loppuun, varmaan pari-kolme viikkoa kun iho oli jo kuoriutunutkin. Sitten mulla oli vielä sellainen juttu, että poltan tupakkaa, jotain 5-6 tupakkaa päivässä. Se ei ole ollenkaan hyvä juttu kun toipuu tcasta, voi hidastaa sitä selvästi. En voinut olla polttamatta vaikka yritin, mutta mitään ongelmia ei sitten lopulta tullut. Ne kovemmin hapotetut etsausalueet oli punoittavia 2-3 viikkoa hoidon jälkeen, mutta ei enää, ja se hoitonihan oli lokakuun lopulla. Laitoin niihin meikkiä peitoksi. Niistä punaisista kohdista arvet parani parhaiten, mikä oli tarkoituskin eli sitä kovaa happoa laitettiin niihin pahimpiin arpiin. Mulla on hieno kuvakavalkaadi siitä toipumisestani, otin kuvan edestä ja molemmalta sivulta kuorintapäivänä ja sen jälkeen joka päivä kunnes iho oli irronnut. Aluksi toisena päivänä ei näytä paljon miltään, sitten tulee se hurja ihon irtoilu, ja sitten se rauhoittuu nopeasti sen jälkeen. Nyt mun on pakko alkaa töihin ;) - wetwe
Marjo29387 kirjoitti:
jatkan vielä vähän tuota postaustani, nyt töissä, toivottavasti pomo ei näe miten työaikaani kulutan :-)
kun iho irtoili niin rasvasin sitä tosi paljon sellaisella apteekkivoiteella, jonka nimi oli Bevita. Sitten seisoin höyryä puhaltavan ilmankostuttimen edessä, kun se kosteus auttoi siihen kovaan kiristyksen tunteeseen, en kyllä tiedä oliko se hyvä juttu, mutta ei siitä haittaakaan ollut. Muutenkin paljon vain rasvausta. Jatkoin Bevitan käyttöä sen tuubin loppuun, varmaan pari-kolme viikkoa kun iho oli jo kuoriutunutkin. Sitten mulla oli vielä sellainen juttu, että poltan tupakkaa, jotain 5-6 tupakkaa päivässä. Se ei ole ollenkaan hyvä juttu kun toipuu tcasta, voi hidastaa sitä selvästi. En voinut olla polttamatta vaikka yritin, mutta mitään ongelmia ei sitten lopulta tullut. Ne kovemmin hapotetut etsausalueet oli punoittavia 2-3 viikkoa hoidon jälkeen, mutta ei enää, ja se hoitonihan oli lokakuun lopulla. Laitoin niihin meikkiä peitoksi. Niistä punaisista kohdista arvet parani parhaiten, mikä oli tarkoituskin eli sitä kovaa happoa laitettiin niihin pahimpiin arpiin. Mulla on hieno kuvakavalkaadi siitä toipumisestani, otin kuvan edestä ja molemmalta sivulta kuorintapäivänä ja sen jälkeen joka päivä kunnes iho oli irronnut. Aluksi toisena päivänä ei näytä paljon miltään, sitten tulee se hurja ihon irtoilu, ja sitten se rauhoittuu nopeasti sen jälkeen. Nyt mun on pakko alkaa töihin ;)Voisitko laittaa tänne kuvat? :)
- ketjun aloittaja
wetwe kirjoitti:
Voisitko laittaa tänne kuvat? :)
Ensin suuri kiitos Marjo vastauksista!
Kuinka kovilla pitoisuuksilla sulle tehtiin toimenpide? Mulla etsattiin arvet 20%tca:lla ja koko kasvot 17,5%tcalla.
Mä kanssa laitoin tuota bevitaa kasvoille. Siitäkin kysymys: Laitetaanko sitä voidetta kuivan,lohkeilevan ihon päälle vai siihen uuteen kuoriutuvaan ihoon? Varmuuden vuoksi olen laittanut kuoriutuvaan ihoon. Olen myös laittanut basibact-voidetta (antibioottinen apteekin voide) kuoriutuneelle punaselle iholle, koska olen pelännyt sen tulehtumista. Niin se kysymys ole, että mihin kohtaan mitäkin voidetta ja kuinka usein?
Toinen kysymys on kasvojen pesusta. Olen pessyt kasvot aamuin illoin ja käyttänyt apteekin puhdistusvaahtoa Elivo. Vaikka pesen hellävaraisesti, niin aina irrtoaa sitä kuivaa ihoa, ja sieltä tulee punottavaa ihoa alta. Olen heti laittanut siihen rasvaa, sekä bevitaa että myös antibioottivoidetta. Kysymys kuuluu: kuinka usein kasvoja voi pestä ja onko sulla ollut punottavaa uutta ihoa? Aika aran tuntuistakin? Ainakin rasva polttelee, poltteliko sulla?
Kiitos paljon:)
Otin myös itsestäni kuvat edestä, että molemmista sivuista, niin voi verrata myöhemmin. Voin laittaa kuvat tänne, kun on valmista. Tosin saatan mennä vielä toiseen käsittelyyn 2kk kuluttua. - Marjo29387
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ensin suuri kiitos Marjo vastauksista!
Kuinka kovilla pitoisuuksilla sulle tehtiin toimenpide? Mulla etsattiin arvet 20%tca:lla ja koko kasvot 17,5%tcalla.
Mä kanssa laitoin tuota bevitaa kasvoille. Siitäkin kysymys: Laitetaanko sitä voidetta kuivan,lohkeilevan ihon päälle vai siihen uuteen kuoriutuvaan ihoon? Varmuuden vuoksi olen laittanut kuoriutuvaan ihoon. Olen myös laittanut basibact-voidetta (antibioottinen apteekin voide) kuoriutuneelle punaselle iholle, koska olen pelännyt sen tulehtumista. Niin se kysymys ole, että mihin kohtaan mitäkin voidetta ja kuinka usein?
Toinen kysymys on kasvojen pesusta. Olen pessyt kasvot aamuin illoin ja käyttänyt apteekin puhdistusvaahtoa Elivo. Vaikka pesen hellävaraisesti, niin aina irrtoaa sitä kuivaa ihoa, ja sieltä tulee punottavaa ihoa alta. Olen heti laittanut siihen rasvaa, sekä bevitaa että myös antibioottivoidetta. Kysymys kuuluu: kuinka usein kasvoja voi pestä ja onko sulla ollut punottavaa uutta ihoa? Aika aran tuntuistakin? Ainakin rasva polttelee, poltteliko sulla?
Kiitos paljon:)
Otin myös itsestäni kuvat edestä, että molemmista sivuista, niin voi verrata myöhemmin. Voin laittaa kuvat tänne, kun on valmista. Tosin saatan mennä vielä toiseen käsittelyyn 2kk kuluttua.Ole hyvä vaan! Nyt kahvitauko niin vastaan nopeasti. Mulla etsattiin 35% ja muuten 25% eli se hoitoni oli ilmeisesti voimakkaampi. Lääkäri sanoi, että koska ihoni on rasvainen ja paksu, niin hoito voidaan tehdä tällä teholla ja tarvittaessa seuraavalla kerralla vielä kovemmin, kun selviää, miten ihoni toipuu hoidosta. Ilmeisesti olet aika herkkäihoinen, koska sinulle käytettiin selvästi miedompaa ainetta kuin minulle. Itselleni tuo voimakkaampi teho oli ihan ok, mutta en kuitenkaan halua että tehoa nostetaan tulevassa hoidossa. Bevitaa laitoin koko kasvoille 2-3 kertaa päivässä, paksusti joka puolelle. Hauska sattuma että minäkin laitoin tuota samaa bacibactia niihin kohtiin, jotka vähän aristi ja joista tuli vähän kudosnestettäkin ihon pinnalle. Se oli ihan toimiva juttu. Ne oli niitä syvimmin kuoriutuneita kohtia, mihin laitoin Bacibactia. Minä pesin kasvot vain kerran päivässä, koska huomasin että liika peseminen vain ärsyttää ihoa ja iho irtoili liian nopeasti jostain kohdista. Sekin taitaa olla sinulla ihan samalla tavalla. Eli pese vain kerran päivässä, minulla se auttoi. Joskus suihkussa jotain ihokohtia kirveli, myös Bevita kirveli, mutta kyllä se iho siitä vahvistui, vain 1-2 päivää oli tuota kirvelyä.
Laitetaan viestejä tänne, voin sitten tiedottaa, miten seuraava hoitoni meni. Ainakin opin ekakerrasta sen, että sitä ihoa pitää pestä vain kerran päivässä tai kokeilisinko jopa joka toinen päivä pesua tammikuussa. jostain netistä luin, että jotkut ei pese ollenkaan eikä rasvaakaan hoidon jälkeen! Ja yhtään ei saa hangata pestessä tai kuivatessa. Mitä hitaammin iho irtoaa niin niissä kohdissa ei ollut ollenkaan mitää punoitusta tai kirvelyä.
Toivottavasti näistä neuvoista on apua sinullekin! Taas olen myöhässä työpisteestä... - kiitostiedoista!
Marjo29387 kirjoitti:
Ole hyvä vaan! Nyt kahvitauko niin vastaan nopeasti. Mulla etsattiin 35% ja muuten 25% eli se hoitoni oli ilmeisesti voimakkaampi. Lääkäri sanoi, että koska ihoni on rasvainen ja paksu, niin hoito voidaan tehdä tällä teholla ja tarvittaessa seuraavalla kerralla vielä kovemmin, kun selviää, miten ihoni toipuu hoidosta. Ilmeisesti olet aika herkkäihoinen, koska sinulle käytettiin selvästi miedompaa ainetta kuin minulle. Itselleni tuo voimakkaampi teho oli ihan ok, mutta en kuitenkaan halua että tehoa nostetaan tulevassa hoidossa. Bevitaa laitoin koko kasvoille 2-3 kertaa päivässä, paksusti joka puolelle. Hauska sattuma että minäkin laitoin tuota samaa bacibactia niihin kohtiin, jotka vähän aristi ja joista tuli vähän kudosnestettäkin ihon pinnalle. Se oli ihan toimiva juttu. Ne oli niitä syvimmin kuoriutuneita kohtia, mihin laitoin Bacibactia. Minä pesin kasvot vain kerran päivässä, koska huomasin että liika peseminen vain ärsyttää ihoa ja iho irtoili liian nopeasti jostain kohdista. Sekin taitaa olla sinulla ihan samalla tavalla. Eli pese vain kerran päivässä, minulla se auttoi. Joskus suihkussa jotain ihokohtia kirveli, myös Bevita kirveli, mutta kyllä se iho siitä vahvistui, vain 1-2 päivää oli tuota kirvelyä.
Laitetaan viestejä tänne, voin sitten tiedottaa, miten seuraava hoitoni meni. Ainakin opin ekakerrasta sen, että sitä ihoa pitää pestä vain kerran päivässä tai kokeilisinko jopa joka toinen päivä pesua tammikuussa. jostain netistä luin, että jotkut ei pese ollenkaan eikä rasvaakaan hoidon jälkeen! Ja yhtään ei saa hangata pestessä tai kuivatessa. Mitä hitaammin iho irtoaa niin niissä kohdissa ei ollut ollenkaan mitää punoitusta tai kirvelyä.
Toivottavasti näistä neuvoista on apua sinullekin! Taas olen myöhässä työpisteestä...Kiitos Marjo tosi paljon, kun jaat kokemuksiasi täällä netissä! Olen suunnitellut Tca hoitoa ja nyt taidan varata ajan hoitoon. Pelottaa vähän tuo ihon irtoamisvaihe, varsinkin kun luin miten se sinulla meni, mutta ei kai näistä arvista eroon pääse millään helpolla konstilla. Jatka tuota tiedottamistasi, kiitos!
- ketjun aloittaja
kiitostiedoista! kirjoitti:
Kiitos Marjo tosi paljon, kun jaat kokemuksiasi täällä netissä! Olen suunnitellut Tca hoitoa ja nyt taidan varata ajan hoitoon. Pelottaa vähän tuo ihon irtoamisvaihe, varsinkin kun luin miten se sinulla meni, mutta ei kai näistä arvista eroon pääse millään helpolla konstilla. Jatka tuota tiedottamistasi, kiitos!
Kiitos taas!
Sulla on varmaan tosiaan paljon paksumpi iho! Mulla lukee noissa lääkärin papereiden kopiossa (epikriisissä), että laitettu 20%tca arpiin, yhtään vahvempaa ei saa käyttää. Varmaan lääkärille myös tiedoksi, jos joudun vielä toiseen käsittelyyn. Jännää, että sulle suunnitellaan vielä ekaa käsittelyä vahvempaa. Mutta ihot on niin erilaisia. Itselläni ei ihan hirmu ohut ole, ehkä jotain keskiarvoa. Yhtään vahvempaa käsittelyä en kyllä halua...Ehkä noiden ekan käsittelyn 20% ja 17,5% sijaan seuraava kevyemmin, vaikka 15% ja 12,5%. No, lääkäri sitten arvioi.
Mulla heti pesun jälkeen iho lähtee rivakasti. Kun laitan bevitaa, niin tuntuu, ettei se lähde ollenkaan! Kuitenkin oletan, että mitä hitaammin iho irtoaa, sen parempi tulos? Kai se lääkäri jotain sanoikin, mutta mulla meni nuo rasvaus-ja pesuohjeet ohi korvien. Tai en tiedä, lukeehan ne noissa kotihoito-ohjeissa, mutta ei kyllä kovinkaan täsmällisesti.
Olen hieman tarkkaillut iho noista etsauskohdista. Ja tärkeä kysymys! Musta tuntuu, että iho on palanut puhki niistä?!? Eli pyöreän vanhan arven, sanotaan 2mm halkaisija , tilalla on noin1cm halkaisija punainen läntti. Ja se läntti on uusi arpi, hieman syvempi kuin muu iho ja ihan epätasainen. Nyt pelkään, että vanhojen parin millin pikkuarpien tilalle saan koko naaman täydeltä isoja pyöreitä arpia. Niitä palaneita etsauslänttejä.Ja kysymyksiin:
-Oliko sulla etsauskohdat punaisuuden lisäksi alkuun isoja arpilänttejä?
-Oliko ne epätasaisempia kuin muu iho?
-Oliko ne matalampia, kuin muu iho?
-Laitoitko basibactia etsausläntteihin? Vai bevitaa?
-Pitäiskö niitä rasvata kovasti, että ne paranis hitaasti?
-Miten länteille kävi lopulta?
-Ja ennenkaikkea: Jäikö etsauslänteistä arvet???
Kauheasti kysyttävää, mutta nua etsausläntit, ja niiden tuleva tila mietityttää...
Kerroit käyneesi lokakuussa hoidossa. Ja seuraavaksi tammikuussa. Mulle lääkäri sanoi, että voin tulla 6vk kuluttua siitä, kun punotus kadonnut ja iho tervehtynyt. Eli ehkä joskus
helmikuussa. Eli sulla taitaa olla samanpitunen tauko. Miten muuten tuo sairausloma? Kauanko olit? Mulla on nyt 8pv kirjoitettuna ja enää ma ja ti aikaa parantua. Keskiviikkona mun on ihan pakko mennä töihin, koska mulla on työt ihan kesken, eikä niitä oikein muut pysty tekemään, kun ne on mun "päässä", ne työt ja niiden eteenpäinvieminen. Tai sitten oon saikulla ja käyn joulupyhinä tekemässä duuneja, jossain vaiheessa.
On tää kärsimystä... - aloittaja
ketjun aloittaja kirjoitti:
Kiitos taas!
Sulla on varmaan tosiaan paljon paksumpi iho! Mulla lukee noissa lääkärin papereiden kopiossa (epikriisissä), että laitettu 20%tca arpiin, yhtään vahvempaa ei saa käyttää. Varmaan lääkärille myös tiedoksi, jos joudun vielä toiseen käsittelyyn. Jännää, että sulle suunnitellaan vielä ekaa käsittelyä vahvempaa. Mutta ihot on niin erilaisia. Itselläni ei ihan hirmu ohut ole, ehkä jotain keskiarvoa. Yhtään vahvempaa käsittelyä en kyllä halua...Ehkä noiden ekan käsittelyn 20% ja 17,5% sijaan seuraava kevyemmin, vaikka 15% ja 12,5%. No, lääkäri sitten arvioi.
Mulla heti pesun jälkeen iho lähtee rivakasti. Kun laitan bevitaa, niin tuntuu, ettei se lähde ollenkaan! Kuitenkin oletan, että mitä hitaammin iho irtoaa, sen parempi tulos? Kai se lääkäri jotain sanoikin, mutta mulla meni nuo rasvaus-ja pesuohjeet ohi korvien. Tai en tiedä, lukeehan ne noissa kotihoito-ohjeissa, mutta ei kyllä kovinkaan täsmällisesti.
Olen hieman tarkkaillut iho noista etsauskohdista. Ja tärkeä kysymys! Musta tuntuu, että iho on palanut puhki niistä?!? Eli pyöreän vanhan arven, sanotaan 2mm halkaisija , tilalla on noin1cm halkaisija punainen läntti. Ja se läntti on uusi arpi, hieman syvempi kuin muu iho ja ihan epätasainen. Nyt pelkään, että vanhojen parin millin pikkuarpien tilalle saan koko naaman täydeltä isoja pyöreitä arpia. Niitä palaneita etsauslänttejä.Ja kysymyksiin:
-Oliko sulla etsauskohdat punaisuuden lisäksi alkuun isoja arpilänttejä?
-Oliko ne epätasaisempia kuin muu iho?
-Oliko ne matalampia, kuin muu iho?
-Laitoitko basibactia etsausläntteihin? Vai bevitaa?
-Pitäiskö niitä rasvata kovasti, että ne paranis hitaasti?
-Miten länteille kävi lopulta?
-Ja ennenkaikkea: Jäikö etsauslänteistä arvet???
Kauheasti kysyttävää, mutta nua etsausläntit, ja niiden tuleva tila mietityttää...
Kerroit käyneesi lokakuussa hoidossa. Ja seuraavaksi tammikuussa. Mulle lääkäri sanoi, että voin tulla 6vk kuluttua siitä, kun punotus kadonnut ja iho tervehtynyt. Eli ehkä joskus
helmikuussa. Eli sulla taitaa olla samanpitunen tauko. Miten muuten tuo sairausloma? Kauanko olit? Mulla on nyt 8pv kirjoitettuna ja enää ma ja ti aikaa parantua. Keskiviikkona mun on ihan pakko mennä töihin, koska mulla on työt ihan kesken, eikä niitä oikein muut pysty tekemään, kun ne on mun "päässä", ne työt ja niiden eteenpäinvieminen. Tai sitten oon saikulla ja käyn joulupyhinä tekemässä duuneja, jossain vaiheessa.
On tää kärsimystä...Kaikki etsauskohdat eivät ole tuollais kuvaamiani 1cm halkaisija syvempiä uusia läpipalaneita arvenalkuja. Hyi kun kuullostaa kamalalta...mutta koettakaa kestää lukea... Eli multa etsattiin kasvoista noin 30 kohtaa, jossa oli isompi arpi. Näistä suurin osa on kuoriutunut ihan tasaisesti, ainoastaan punanen läntti jäänyt.
Mutta nyt on 5 kohtaa, jotka siis noita läpipalaneita syvempiä monttuja, joihin on muodostumassa perusrupi. Paraneeko ne? Onko muilla ollut noin? Niin että iho on kuoriutunut, mutta siitä jonkun läntin kohdasta ei, vaan siihen jäänyt iho ja epätasainen haava-rupi-monttu-tulehdus. Ne on vähän ruskeita oikeastaan.
Ikikiitollinen vastauksesta. - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Kaikki etsauskohdat eivät ole tuollais kuvaamiani 1cm halkaisija syvempiä uusia läpipalaneita arvenalkuja. Hyi kun kuullostaa kamalalta...mutta koettakaa kestää lukea... Eli multa etsattiin kasvoista noin 30 kohtaa, jossa oli isompi arpi. Näistä suurin osa on kuoriutunut ihan tasaisesti, ainoastaan punanen läntti jäänyt.
Mutta nyt on 5 kohtaa, jotka siis noita läpipalaneita syvempiä monttuja, joihin on muodostumassa perusrupi. Paraneeko ne? Onko muilla ollut noin? Niin että iho on kuoriutunut, mutta siitä jonkun läntin kohdasta ei, vaan siihen jäänyt iho ja epätasainen haava-rupi-monttu-tulehdus. Ne on vähän ruskeita oikeastaan.
Ikikiitollinen vastauksesta.Mulla oli suupielessä tuollaisia syvempiä kohtia, joihin tuli ihan rupimaista muutosta ja niihin laitoin just sitä bacibactia. Eli ne kohdat mistä iho irtosi nopeasti, tuli sellainen punertava aluksi hieman kuoppamainen kohta. Mutta sitten kun se paranee, niin se iho tasoittuu siitä! Ja niistä kohdista mitkä oli pahimman näköiset aluksi, niin niissä kohdissa hoitotulos oli paras. Kai se hoito niissä kohdissa menee syvimmälle ja siten antaa parhaimman tuloksenkin. Eli kärsivällisyyttä!!
- aloittaja
Marjo29387 kirjoitti:
Mulla oli suupielessä tuollaisia syvempiä kohtia, joihin tuli ihan rupimaista muutosta ja niihin laitoin just sitä bacibactia. Eli ne kohdat mistä iho irtosi nopeasti, tuli sellainen punertava aluksi hieman kuoppamainen kohta. Mutta sitten kun se paranee, niin se iho tasoittuu siitä! Ja niistä kohdista mitkä oli pahimman näköiset aluksi, niin niissä kohdissa hoitotulos oli paras. Kai se hoito niissä kohdissa menee syvimmälle ja siten antaa parhaimman tuloksenkin. Eli kärsivällisyyttä!!
Ihanaa! Kiitos vastauksista:)
Ooon ollut ihan alamaissa. Olen ajatellut, että tässä tais käydä niin, että tuo etsaushoito ei sovikaan iholleni. Ja että naama jää täyteen läntin kokoisia uusia arpia. Olen oikeasti ollut ihan maani myynyt.
Mutta ihanaa kuulla, että se on ihan normaalia! Läntit ja arpiläntit! Mullakin on suun ympärillä 2, Poskissa 2 ja 1 otsassa. Nyt juoksen laittamana niihin basibactia!
Ikikiitos vielä. Mieliala nousi ihan käsittämättömästi! - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Ooon ollut ihan alamaissa. Olen ajatellut, että tässä tais käydä niin, että tuo etsaushoito ei sovikaan iholleni. Ja että naama jää täyteen läntin kokoisia uusia arpia. Olen oikeasti ollut ihan maani myynyt.
Mutta ihanaa kuulla, että se on ihan normaalia! Läntit ja arpiläntit! Mullakin on suun ympärillä 2, Poskissa 2 ja 1 otsassa. Nyt juoksen laittamana niihin basibactia!
Ikikiitos vielä. Mieliala nousi ihan käsittämättömästi!Kyllä se siitä! Minä muuten soitin parantumisvaiheessa hoidon tehneelle lääkärille, ja kysyin niistä punertavista läiskistä. Oli kuulemma ihan normaalia ja häviävät itsestään 2-3 viikon kuluessa yleensä, niin kuin hävisivätkin. Punoitus on merkki jonkinlaisesta voimakkaammasta paranemisprosessista. Ja niistä kohdista arvet hävisivätkin parhaiten! Mulla on pari matalampaa arpea ohimossa, ja sitä kohtaa ei etsattu, vain tavallinen tca laitettiin siihen, niin ne arvet tasoittui vähemmän, eli kyllä se etsaus todellakin auttaa paremmin aknearpiin, joskin toipuminen tuntuu olevan etsauksesta hankalampaa. Kirjoitin ylös itselleni ohjeen, että jos punoitus häiritsee, niin niihin kohtiin voi laittaa 1% hydrokortisonivoidetta, mutta että jos antaa punoituksen hiipua itsestään, niin se saattaa olla parempi vaihtoehto. Minä en siis laittanut hydrokortisonia ja punoitus hävisi pikkuhiljaa pois. Saahan sen meikillä piiloon. Minä olin n. viikon sairaslomalla, mutta sitten halusin jo töihin enkä nyt niin pienestä välitä, että jos vähän läiskäisyyttä on naamalla niin so what. Laitoin vähän mineraalimeikkiä päälle.
- Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Ikikiitos vielä. Mieliala nousi ihan käsittämättömästi!sellainen asia tuli mieleeni, että miksi et vielä vaikka soita sinne paikkaan, missä hoitosi on tehty. Minä soitin silloin niistä läiskistä, ja sain keskustella hoidon tehneen lääkärin kanssa. Se oli tosi hyvä juttu eikä tarvinut miettiä asiaa enempää. Samalla kyselin vielä saunomisesta, uimahallissa käymisestä, meikkaamisesta, että saako ja auringosta tai solariumista, joka on kielletty hoidon jälkeen. Vaikka varmaan saat samantyyppiset ohjeet kuin mitä tässä olen omasta kokemuksesta kertonut. Mutta kuitenkin jos asia mietityttää niin soita!
- aloittaja
Marjo29387 kirjoitti:
sellainen asia tuli mieleeni, että miksi et vielä vaikka soita sinne paikkaan, missä hoitosi on tehty. Minä soitin silloin niistä läiskistä, ja sain keskustella hoidon tehneen lääkärin kanssa. Se oli tosi hyvä juttu eikä tarvinut miettiä asiaa enempää. Samalla kyselin vielä saunomisesta, uimahallissa käymisestä, meikkaamisesta, että saako ja auringosta tai solariumista, joka on kielletty hoidon jälkeen. Vaikka varmaan saat samantyyppiset ohjeet kuin mitä tässä olen omasta kokemuksesta kertonut. Mutta kuitenkin jos asia mietityttää niin soita!
Mä ajattelinkin, että soittaisin sille lääkärille, mutta tuon hoitoajan suhteen oli niin, että lääkärille se viime tiistai, jolloin hoitoni tehtiin, oli lääkärin viimeinen työpäivä ennen joulua siellä ja olisi paikalla taas tammikuun alusta seuraavan kerran. Joten en olisi saanut yhteyttä. Siksi tääne kirjoitin hätäisenä. Ja kiitos sinulle Marjo, hyviä vastauksia olet antanut. Ihan hyvin meet ihotautilääkäristä:)
Ja kysymysosioon...
-Mitä se lääkäri sanoi uimisesta? Mä tänään vakavasti mietin, että olisko voinut lähteä uimaan, tai siis vesijuokseen? Eihän siinä kasvot kastu kuin suihkussa, tosin hikeä voi pukata kasvoihin.
-Saunomisen nuo kotiohjeet kielsi, mutta kuinka kauan kielto on päällä?
-Aurinkoon kuulemma voi mennä, mutta kasvoihin tulee laittaa kunnon suoja sk50, eli niitä lasten suojia. Kai sekin kielto on rajatun ajan voimassa?
Tänään kävin kaupungilla ostamassa joululahjoja. Kasvot alkaa olla ihan hyvin parantunut, noi arpiläntitkin aika lailla rauhoittuneet, vaikkei iho vielä ole lähtenyt rupien päältä. Mieheni kävi hakemassa mulle meikkipuuteria, jota lääkäri käski käyttää:) Aika paksua pakkelia se on, mutta peitti hyvin.
Nyt on jo kivempi olo, kyllä nuo arvet näyttäsis olleen tasoittuneen:) - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Mä ajattelinkin, että soittaisin sille lääkärille, mutta tuon hoitoajan suhteen oli niin, että lääkärille se viime tiistai, jolloin hoitoni tehtiin, oli lääkärin viimeinen työpäivä ennen joulua siellä ja olisi paikalla taas tammikuun alusta seuraavan kerran. Joten en olisi saanut yhteyttä. Siksi tääne kirjoitin hätäisenä. Ja kiitos sinulle Marjo, hyviä vastauksia olet antanut. Ihan hyvin meet ihotautilääkäristä:)
Ja kysymysosioon...
-Mitä se lääkäri sanoi uimisesta? Mä tänään vakavasti mietin, että olisko voinut lähteä uimaan, tai siis vesijuokseen? Eihän siinä kasvot kastu kuin suihkussa, tosin hikeä voi pukata kasvoihin.
-Saunomisen nuo kotiohjeet kielsi, mutta kuinka kauan kielto on päällä?
-Aurinkoon kuulemma voi mennä, mutta kasvoihin tulee laittaa kunnon suoja sk50, eli niitä lasten suojia. Kai sekin kielto on rajatun ajan voimassa?
Tänään kävin kaupungilla ostamassa joululahjoja. Kasvot alkaa olla ihan hyvin parantunut, noi arpiläntitkin aika lailla rauhoittuneet, vaikkei iho vielä ole lähtenyt rupien päältä. Mieheni kävi hakemassa mulle meikkipuuteria, jota lääkäri käski käyttää:) Aika paksua pakkelia se on, mutta peitti hyvin.
Nyt on jo kivempi olo, kyllä nuo arvet näyttäsis olleen tasoittuneen:)Ihan hyvin meet ihotautilääkäristä:)
Voi kiitos!! Mä haluaisinkin olla ihotautilääkäri. Tai ainakin akne ja aknearpilääkäri, niin paljon tiedän näistä asioista, kantapään kautta ja kirjoista ja netistä paljon myös.
Ja kysymysosioon... Meillä näyttää olevan samat harrastuksetkin :)
Uimaan sai mennä kun kaikki ihohiutaleet ja ruvet irronneet. Mutta kai vesijuoksemassa voisi käydä jos kasvot ei kastu? Mutta saunaan ja kovaan suihkuun ei saanut mennä, ennen kuin iho irtoillut kokonaan ja sittenkin piti olla vielä pari päivää pois saunasta, ainakin kovasta löylystä. Tässä oli periaatteena mielestäni se, että jos ne ruvet likoaa ja sitten menee kovaan suihkuun, niin ne voi irrota liian nopeasti. Pari päivää ihon ja rupien lopullisen irtoilun jälkeen sai mennä saunaan ja vaikka jokin märkä pyyhe suojaamaan kasvoja jos ne vielä on herkät. Mun ohjeissa lukee, että kuukauden pitää välttää kovaa auringonpaistetta.
Sitten mä olen vielä laittanut omilla harakanvarpaillani lisäyksen ohjeisiin, että mikäli tulee etsattuihin kohtiin tummempia rupia, niin niitä ei saa yhtään pestessä, kuivatessa tai rasvatessa hangata. Eli ne saa irrota vasta kun ihan itsestään tippuvat. Yhden ruven raavin unissani irti, ilmeisesti se kuivui ja kutitti, ja siinä kohdassa iho oli punainen pidempään. Nyt sekin kohta on ihan siisti ja vaalea.
Mun mielestä sä toivuit lopulta aika nopeasti! Eikö siitä hoidostasi ole nyt vasta viikko mennyt. Ainakin nopeammin kuin minä, mutta mulla ne hapot olikin selvästi kovemmat. Tulevina viikkoina on kuitenkin vielä parempaa luvassa. Mulla on seuraava hoito sitten tammikuussa. Pidetään tämä ketju elossa. Täältä saa niin hyvää vertaistukea. Minä sain apua muiden kokemuksista ja nyt oli ihan kiva jakaa keräämääni tietoa sinulle! - Aloittaja
Marjo29387 kirjoitti:
Ihan hyvin meet ihotautilääkäristä:)
Voi kiitos!! Mä haluaisinkin olla ihotautilääkäri. Tai ainakin akne ja aknearpilääkäri, niin paljon tiedän näistä asioista, kantapään kautta ja kirjoista ja netistä paljon myös.
Ja kysymysosioon... Meillä näyttää olevan samat harrastuksetkin :)
Uimaan sai mennä kun kaikki ihohiutaleet ja ruvet irronneet. Mutta kai vesijuoksemassa voisi käydä jos kasvot ei kastu? Mutta saunaan ja kovaan suihkuun ei saanut mennä, ennen kuin iho irtoillut kokonaan ja sittenkin piti olla vielä pari päivää pois saunasta, ainakin kovasta löylystä. Tässä oli periaatteena mielestäni se, että jos ne ruvet likoaa ja sitten menee kovaan suihkuun, niin ne voi irrota liian nopeasti. Pari päivää ihon ja rupien lopullisen irtoilun jälkeen sai mennä saunaan ja vaikka jokin märkä pyyhe suojaamaan kasvoja jos ne vielä on herkät. Mun ohjeissa lukee, että kuukauden pitää välttää kovaa auringonpaistetta.
Sitten mä olen vielä laittanut omilla harakanvarpaillani lisäyksen ohjeisiin, että mikäli tulee etsattuihin kohtiin tummempia rupia, niin niitä ei saa yhtään pestessä, kuivatessa tai rasvatessa hangata. Eli ne saa irrota vasta kun ihan itsestään tippuvat. Yhden ruven raavin unissani irti, ilmeisesti se kuivui ja kutitti, ja siinä kohdassa iho oli punainen pidempään. Nyt sekin kohta on ihan siisti ja vaalea.
Mun mielestä sä toivuit lopulta aika nopeasti! Eikö siitä hoidostasi ole nyt vasta viikko mennyt. Ainakin nopeammin kuin minä, mutta mulla ne hapot olikin selvästi kovemmat. Tulevina viikkoina on kuitenkin vielä parempaa luvassa. Mulla on seuraava hoito sitten tammikuussa. Pidetään tämä ketju elossa. Täältä saa niin hyvää vertaistukea. Minä sain apua muiden kokemuksista ja nyt oli ihan kiva jakaa keräämääni tietoa sinulle!Ihanaa, että löysin tänne ja että ihanaa, että jaksat vastata mun kysymyksiin.
Sä oot kyllä saanut paljon paremmat ohjeet hoidosta. Tai sitten en vaan osannut kysyä tarpeeksi lääkäriltä. Olin kyllä ihan asiallisessa paikassa hoidossa, mutta en tainnut tajuta, että käsittely on näinkin rankka.
Tuosta paranemisprosessista. Mulla varmaan on nopeampi, kun käytettiin miedompia happoja. Vaikka kyllä nekin pistivät ihoni koville, äärirajoille oikeastaa. Ainakin noiden etsauksien kohdalta. Mutta sitten yksi asia. Se lääkäri sanoi heti toimenpiteen jälkeen, että kylläpäs sun iho toipui äkkiä. Punotus ja turvotus oli lähes heti poissa. Lääkäri epäili, että se johtuu mun lisäravinteista. Eli lääkäri kehoitti alkuun, että ostan apteekista monivitaa ja foolihappoa. Iho paranisi paremmin. Mutta kerroin, että syön yhden multitabsin ja foolihappoa, sekä pii-kalkki-d lisän joka päivä. Ekan siksi, että varmistan kaikki vitamiinit, foolihappoa, koska yritämme aktiivisesti vauvaa ja noita pii-kalkki-d juttuja hiusten ja ihon hyvinvointiin. Lääkäri totesi, että loistavaa!
Aika nopeaan tuo paraneminen tosiaan tapahtui. Ainoastaan otsa, josta lähti iho vikana on vielä näin 7.päivänä hoidosta aika karsee näky. Olen pitänyt hattua/pipoa päässä, niin sillä se menee. Ja tietty noita pahempia rupia on vielä muuallakin. Yhteensä noin kymmenen, joista puolet ja pahimmat otsassa ja loput poskissa. Ihan kuin joku tulehtunut akne olis päällä...
Huomenna olen menossa töihin. Ajattelin kammata hiukset siten, että laitan tosi sivuun jakauksen ja hiukset puoliksi otsan päältä korvien taakse. Joskus laitan niin. Nyt tosin tuli jo mieleen, että pitäisköhän leikata otsatukka:) Mutten viitti, kun olen vaivalla kasvattanut hiuksia pitkiksi. Taidan laittaa kyllä meikkivoidetta sen meikkipuuterin sijaan. Saa paremmin levitettyä, ja keyempi. Aina aamusin juoksen kyllä heti peilille, ja katson mitä ihmeitä yö on tuonut tullessaan:)
Mutta hyvää joulua sulle! Ja tammikuussa sitten sulla on taas tiedossa askel eteenpäin. Mulle lääkäri sanoi, että toisella kuorintakerralla päästään yleensä aina paljon parempiin hoitotuloksiin, kuin ekalla. Ei osannut sanoa syytä. Eli tarkoitan hyödyn olevan suurempi per hoitokerta. Eli jos iho on 100%:sti kamala, niin ekan kerran jälkeen se on ehkä 80%:sti, mutta tokan kerran jälkeen enää 50%:sti kamala. Osasinkohan selittää. Mutta hyvä asia tietty!
Nyt jännäämään huomista työpäivää - Marjo29387
Aloittaja kirjoitti:
Ihanaa, että löysin tänne ja että ihanaa, että jaksat vastata mun kysymyksiin.
Sä oot kyllä saanut paljon paremmat ohjeet hoidosta. Tai sitten en vaan osannut kysyä tarpeeksi lääkäriltä. Olin kyllä ihan asiallisessa paikassa hoidossa, mutta en tainnut tajuta, että käsittely on näinkin rankka.
Tuosta paranemisprosessista. Mulla varmaan on nopeampi, kun käytettiin miedompia happoja. Vaikka kyllä nekin pistivät ihoni koville, äärirajoille oikeastaa. Ainakin noiden etsauksien kohdalta. Mutta sitten yksi asia. Se lääkäri sanoi heti toimenpiteen jälkeen, että kylläpäs sun iho toipui äkkiä. Punotus ja turvotus oli lähes heti poissa. Lääkäri epäili, että se johtuu mun lisäravinteista. Eli lääkäri kehoitti alkuun, että ostan apteekista monivitaa ja foolihappoa. Iho paranisi paremmin. Mutta kerroin, että syön yhden multitabsin ja foolihappoa, sekä pii-kalkki-d lisän joka päivä. Ekan siksi, että varmistan kaikki vitamiinit, foolihappoa, koska yritämme aktiivisesti vauvaa ja noita pii-kalkki-d juttuja hiusten ja ihon hyvinvointiin. Lääkäri totesi, että loistavaa!
Aika nopeaan tuo paraneminen tosiaan tapahtui. Ainoastaan otsa, josta lähti iho vikana on vielä näin 7.päivänä hoidosta aika karsee näky. Olen pitänyt hattua/pipoa päässä, niin sillä se menee. Ja tietty noita pahempia rupia on vielä muuallakin. Yhteensä noin kymmenen, joista puolet ja pahimmat otsassa ja loput poskissa. Ihan kuin joku tulehtunut akne olis päällä...
Huomenna olen menossa töihin. Ajattelin kammata hiukset siten, että laitan tosi sivuun jakauksen ja hiukset puoliksi otsan päältä korvien taakse. Joskus laitan niin. Nyt tosin tuli jo mieleen, että pitäisköhän leikata otsatukka:) Mutten viitti, kun olen vaivalla kasvattanut hiuksia pitkiksi. Taidan laittaa kyllä meikkivoidetta sen meikkipuuterin sijaan. Saa paremmin levitettyä, ja keyempi. Aina aamusin juoksen kyllä heti peilille, ja katson mitä ihmeitä yö on tuonut tullessaan:)
Mutta hyvää joulua sulle! Ja tammikuussa sitten sulla on taas tiedossa askel eteenpäin. Mulle lääkäri sanoi, että toisella kuorintakerralla päästään yleensä aina paljon parempiin hoitotuloksiin, kuin ekalla. Ei osannut sanoa syytä. Eli tarkoitan hyödyn olevan suurempi per hoitokerta. Eli jos iho on 100%:sti kamala, niin ekan kerran jälkeen se on ehkä 80%:sti, mutta tokan kerran jälkeen enää 50%:sti kamala. Osasinkohan selittää. Mutta hyvä asia tietty!
Nyt jännäämään huomista työpäivääKiva kun neuvoistani on ollut apua. Olen tehnyt itselleni Tca-vihkon, johon olen kerännyt hoito-ohjeita. Tietoa olen saanut tietenkin omalta lääkäriltäni, joka hoidon teki ja hänen antamastaan kotihoito-ohjepaperista ja myös sairaanhoitajalta, joka oli samassa paikassa töissä. Hänen kanssaan puhuin myöhemmin puhelimessa, kun tuli kysyttävää ihon kotihoidosta ja tarkentamista. Paljon olen löytänyt tietoa myös amerikkalaisilta nettisivuilta, useammaltakin, myös englantilaiselta nettisivustolta ja saksalaiseltankin. Kaikki hoito-ohjeet ei kuitenkaan sovi kaikille, ne riippuu hoidon syvyydestä ja myös siitä, että onko rasvainen vai kuiva iho ja muitakin syitä. Näiden ohjeiden suhteen soitin vielä kuorinnan tehneelle lääkärillekin toipumisaikana, ja kysyin, että voisinko tehdä näin ja näin, kun olen nettisivustoilta lukenut. Mikä sopisi parhaiten juuri minun iholleni. Yhdessä pohdimme sitten, että mitkä ohjeet otin käyttöön ja mitkä taas ei olleet omalle iholleni niin sopivia, niitä en sitten tehnyt. Suurin ero liittyy mun mielestä siihen noissa ohjeissa, että jotkut pitää kasvot ihan kuivina (joka on harvinaisempaa) mutta suurimmassa osassa ohjeita neuvotaan rasvaamaan monta kertaa päivässä tarvittaessa. Oma ihoni kuivui ja kiristi niin paljon, etten olisi voinut olla rasvaamatta. En ymmärrä miten jotkut voi!
Mutta nyt joulun kiireitä, joten hyvää joulua (äläkä raavi rupia :))
PS vielä, minäkin olen syönyt jo kuorintaa edeltävästä viikosta sellaisia vitamiineja, jotka liittyy ihon paranemiseen, C-vitamiinia, monivitamiineja ja vielä sinkkitabletteja erikseen. Ja myös sitä piitä syön minäkin. Ja juon paljon vettä. Näitä suosittelen kaikille hoitoon menijöille. Noista vitamiineista löysin tietoja ihan googlaamalla. - Pilke569
Marjo29387 kirjoitti:
Kiva kun neuvoistani on ollut apua. Olen tehnyt itselleni Tca-vihkon, johon olen kerännyt hoito-ohjeita. Tietoa olen saanut tietenkin omalta lääkäriltäni, joka hoidon teki ja hänen antamastaan kotihoito-ohjepaperista ja myös sairaanhoitajalta, joka oli samassa paikassa töissä. Hänen kanssaan puhuin myöhemmin puhelimessa, kun tuli kysyttävää ihon kotihoidosta ja tarkentamista. Paljon olen löytänyt tietoa myös amerikkalaisilta nettisivuilta, useammaltakin, myös englantilaiselta nettisivustolta ja saksalaiseltankin. Kaikki hoito-ohjeet ei kuitenkaan sovi kaikille, ne riippuu hoidon syvyydestä ja myös siitä, että onko rasvainen vai kuiva iho ja muitakin syitä. Näiden ohjeiden suhteen soitin vielä kuorinnan tehneelle lääkärillekin toipumisaikana, ja kysyin, että voisinko tehdä näin ja näin, kun olen nettisivustoilta lukenut. Mikä sopisi parhaiten juuri minun iholleni. Yhdessä pohdimme sitten, että mitkä ohjeet otin käyttöön ja mitkä taas ei olleet omalle iholleni niin sopivia, niitä en sitten tehnyt. Suurin ero liittyy mun mielestä siihen noissa ohjeissa, että jotkut pitää kasvot ihan kuivina (joka on harvinaisempaa) mutta suurimmassa osassa ohjeita neuvotaan rasvaamaan monta kertaa päivässä tarvittaessa. Oma ihoni kuivui ja kiristi niin paljon, etten olisi voinut olla rasvaamatta. En ymmärrä miten jotkut voi!
Mutta nyt joulun kiireitä, joten hyvää joulua (äläkä raavi rupia :))
PS vielä, minäkin olen syönyt jo kuorintaa edeltävästä viikosta sellaisia vitamiineja, jotka liittyy ihon paranemiseen, C-vitamiinia, monivitamiineja ja vielä sinkkitabletteja erikseen. Ja myös sitä piitä syön minäkin. Ja juon paljon vettä. Näitä suosittelen kaikille hoitoon menijöille. Noista vitamiineista löysin tietoja ihan googlaamalla.Minkälaisia arpia teillä on ollut kun olette tähän hoitoon hakeutuneet? Kuoppa-arpia vai pigmenttimuutoksia? Itsellä toinen roa- kuuri menossa ja jo ensimmäisellä kuurilla jäi arpia kasvoihin,mutta ne minua tyydyttävästi haalenivat ja tasoittuivat vuosien aikana, eivät siis lähteneet kokonaan pois koska iho kuopalla. Nyt toisella kuurilla arpia tulee taas lisää ja entisten päälle,joten harkitsen varmaan jossain vaiheessa niiden jonkinlaista hoitamista. Minulla siis kuoppia ja värimuutoksia kasvoissa....:(
- aloittaja
Pilke569 kirjoitti:
Minkälaisia arpia teillä on ollut kun olette tähän hoitoon hakeutuneet? Kuoppa-arpia vai pigmenttimuutoksia? Itsellä toinen roa- kuuri menossa ja jo ensimmäisellä kuurilla jäi arpia kasvoihin,mutta ne minua tyydyttävästi haalenivat ja tasoittuivat vuosien aikana, eivät siis lähteneet kokonaan pois koska iho kuopalla. Nyt toisella kuurilla arpia tulee taas lisää ja entisten päälle,joten harkitsen varmaan jossain vaiheessa niiden jonkinlaista hoitamista. Minulla siis kuoppia ja värimuutoksia kasvoissa....:(
Ootpa sä Marjo perehtynyt asiaan! Mä kyllä kanssa googletin noita chemical peeling sivuja, mutta oikeastaan aikalailla kuvahaulla:) Tuli aikamoisena yllätyksenä, että jälkihoito on näin "rankkaa" ja aikamoista odotusta. Koska se itse toimenpidehän oli aika helppo. Toki mua poltteli se happo, mutta se oli pikkujuttu tähän paranemiseen verrattuna. Ainakin seuraavan kuorinnan suhteen olen paljon viisaampi.
Eilinen työpäivä meni ihan hyvin. Aamulla työkaverit tosin huolissaan kysyivät, että olenko jo ihan kunnossa. Vähän jopa hävetti...kun ei tässä sillä lailla "sairas" ole ollutkaan. Kerroin niille ja pomolle, että menen erääseen toimenpiteeseen ja siitä seuraa sairauslomaa. En todellakaan viittinyt sanoa sen enempää, kaikki kun ei välttämättä olisi oikein ymmärtänyt. Tai olisi vähätellyt koko asiaa, vaikka tämä on minulle iso asia. Itse asiassa miesystävänikin hieman ihmetteli, mutta ymmärsi. Ei kai sekään kehtaa sanoa suoraan, että "ihan törkee toi sun naama". Huh:)
Olen onnistunut tähän mennessä pitämään ruvet naamassa. Vaikka kieltämättä joskus ajatuksissani niitä hipelöin, mutta hetkessä havahdun yleensä, että EI EI ja EI. Mutta nyt se tapahtui, mitä pelkäsin. Mä sitten raavin viime yönä unissani otsasta kaksi rupea auki. En tosin ihmettele, koska ne oli sellasia kovia, ja kutitteli otsalla kokoajan. Olen hieman nyt tuskissa niiden suhteen, että mitä tapahtuu parantumiselle. Mutta onneksi, se ei ole ihan hirveä katastrofi, jos niistä jää jotain arpea ton viimeöisen vuoksi. Ne on ihan hiusrajassa otsalla, joten ei siten näy, kuten esim. posket näkyy. Mutta harmittaa kyllä.
Mä olen vähän miettinyt, että en ota tuota etsausta ollenkaan seuraavalla kerralla. Kun pelkään uusia arpia. Mulla vissiin paranee ne huonosti luonnostaan? Otatko sä Marjo etsauksen seuraavalla kerralla? Tai millasilla pitoisuuksilla? Hitsi kun sulla on nyt niin lähellä tuo toinen kerta, ihan kade oon:)
Varmaan alan myös hakemaan tietoa netistä, enkä vain kuvia. Sitäpaitsi nuo kuvat on ties kuinka photoshopattuja, että yhtä tyhjän kanssa. Mulle tuo enkku ei ole ongelma, eikä ruotsikaan, jos sieltä löytyy, mutta saksa voi mennä hieman hankalaksi...Tosin luin aikoinaan koulussa pitkän A-saksan, ja vähän vielä opiskeluaikoina yliopistollakin, mutten silti tajua siitä yhtään mitään...Ja seuraavaksi osaan siltä lääkäriltäkin kysyä paremmin, kun tiedän tästä enemmän. Se lääkäri oli kyllä ihan osaava ja spesialisti, etten sen taitoja hetkeäkään ole epäillyt.
Sinä joka kirjoitit noista ROAn jälkeisistä arvista. Minä en ole ikinä syönyt kyseistä lääkettä, joten en osaa vastata. Mutta sen verran, että mulla ainakaan ei ole ollut ennen hoitoa värimuutoksia. Kasvoni ovat siis ihan tasaväriset myös arpien kohdalta. Hoitoon hakeuduin kuoppamaisten arpien vuoksi. Mutta tiedän, että parhaiten tuo TCA vaikuttaa juuri värimuutoksiin ja korjaa niitä, ja ainakin niitä, mikäli ei ihan kaikkia kuoppia tasoittaisikaan. Harmillisesti ongelmani oli ja jossain määrin vielä on nuo arpikuopat.
Sen verran tuloksesta:
Arvet eivät missään nimessä poistuneet kokonaan. Pienemmät arvet lähti, mutta isommat ja syvimmät eivät. Ne tosin madaltu. Summa summarum kasvojen iho kuitenkin näyttää kauttaaltaan kokonaisuutena sileämmältä. Ja tadaa! Huomaan katsovani peilistä noin 30-vuotiaan kasvoilla, vaikka ikää oli vielä ennen toimenpidettä 37:)
Hyvää Joulunaikaa Marjo ja muut!
Palataan - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Ootpa sä Marjo perehtynyt asiaan! Mä kyllä kanssa googletin noita chemical peeling sivuja, mutta oikeastaan aikalailla kuvahaulla:) Tuli aikamoisena yllätyksenä, että jälkihoito on näin "rankkaa" ja aikamoista odotusta. Koska se itse toimenpidehän oli aika helppo. Toki mua poltteli se happo, mutta se oli pikkujuttu tähän paranemiseen verrattuna. Ainakin seuraavan kuorinnan suhteen olen paljon viisaampi.
Eilinen työpäivä meni ihan hyvin. Aamulla työkaverit tosin huolissaan kysyivät, että olenko jo ihan kunnossa. Vähän jopa hävetti...kun ei tässä sillä lailla "sairas" ole ollutkaan. Kerroin niille ja pomolle, että menen erääseen toimenpiteeseen ja siitä seuraa sairauslomaa. En todellakaan viittinyt sanoa sen enempää, kaikki kun ei välttämättä olisi oikein ymmärtänyt. Tai olisi vähätellyt koko asiaa, vaikka tämä on minulle iso asia. Itse asiassa miesystävänikin hieman ihmetteli, mutta ymmärsi. Ei kai sekään kehtaa sanoa suoraan, että "ihan törkee toi sun naama". Huh:)
Olen onnistunut tähän mennessä pitämään ruvet naamassa. Vaikka kieltämättä joskus ajatuksissani niitä hipelöin, mutta hetkessä havahdun yleensä, että EI EI ja EI. Mutta nyt se tapahtui, mitä pelkäsin. Mä sitten raavin viime yönä unissani otsasta kaksi rupea auki. En tosin ihmettele, koska ne oli sellasia kovia, ja kutitteli otsalla kokoajan. Olen hieman nyt tuskissa niiden suhteen, että mitä tapahtuu parantumiselle. Mutta onneksi, se ei ole ihan hirveä katastrofi, jos niistä jää jotain arpea ton viimeöisen vuoksi. Ne on ihan hiusrajassa otsalla, joten ei siten näy, kuten esim. posket näkyy. Mutta harmittaa kyllä.
Mä olen vähän miettinyt, että en ota tuota etsausta ollenkaan seuraavalla kerralla. Kun pelkään uusia arpia. Mulla vissiin paranee ne huonosti luonnostaan? Otatko sä Marjo etsauksen seuraavalla kerralla? Tai millasilla pitoisuuksilla? Hitsi kun sulla on nyt niin lähellä tuo toinen kerta, ihan kade oon:)
Varmaan alan myös hakemaan tietoa netistä, enkä vain kuvia. Sitäpaitsi nuo kuvat on ties kuinka photoshopattuja, että yhtä tyhjän kanssa. Mulle tuo enkku ei ole ongelma, eikä ruotsikaan, jos sieltä löytyy, mutta saksa voi mennä hieman hankalaksi...Tosin luin aikoinaan koulussa pitkän A-saksan, ja vähän vielä opiskeluaikoina yliopistollakin, mutten silti tajua siitä yhtään mitään...Ja seuraavaksi osaan siltä lääkäriltäkin kysyä paremmin, kun tiedän tästä enemmän. Se lääkäri oli kyllä ihan osaava ja spesialisti, etten sen taitoja hetkeäkään ole epäillyt.
Sinä joka kirjoitit noista ROAn jälkeisistä arvista. Minä en ole ikinä syönyt kyseistä lääkettä, joten en osaa vastata. Mutta sen verran, että mulla ainakaan ei ole ollut ennen hoitoa värimuutoksia. Kasvoni ovat siis ihan tasaväriset myös arpien kohdalta. Hoitoon hakeuduin kuoppamaisten arpien vuoksi. Mutta tiedän, että parhaiten tuo TCA vaikuttaa juuri värimuutoksiin ja korjaa niitä, ja ainakin niitä, mikäli ei ihan kaikkia kuoppia tasoittaisikaan. Harmillisesti ongelmani oli ja jossain määrin vielä on nuo arpikuopat.
Sen verran tuloksesta:
Arvet eivät missään nimessä poistuneet kokonaan. Pienemmät arvet lähti, mutta isommat ja syvimmät eivät. Ne tosin madaltu. Summa summarum kasvojen iho kuitenkin näyttää kauttaaltaan kokonaisuutena sileämmältä. Ja tadaa! Huomaan katsovani peilistä noin 30-vuotiaan kasvoilla, vaikka ikää oli vielä ennen toimenpidettä 37:)
Hyvää Joulunaikaa Marjo ja muut!
PalataanTeit heti sitten sen mistä varoitin ;) eli raapaisit rupia irti. Ei haittaa yhtään, ainakin minulla ne paikat parani ihan hyvin, ja niissä kohdissa olleet arvetkin madaltui. Mutta nämä raapaisukohdat oli punaisia pidempään, kuin sellaiset, mistä rupi irtosi itsestään. Mitään arpea niihin ei jäänyt (siis uutta tai arpea siitä ruvesta, jos ymmärrät mitä tarkoitan), vaikka toisesta oli tullut vähän vertakin raapaisun jälkeen, tyynyssä oli merkit aamulla. Mun mielestä se hoitotulos on vielä parantunut viimeviikkoina, eli tarkoitan sitä, että hoitotuloksesi ei ole vielä millään tavalla valmis. Odottele rauhassa mitä tuleman pitää. Mullakin iho sileni muutenkin ja jollakin tavalla kiinteytyikin, kiva "sivuvaikutus" hoidosta. Mutta käytetäänhän tätä samaa hoitoa myös ryppyhoitonakin.
Minäkin olen miettinyt, että jos ottaisin seuraavaksi pelkän tca:n, en sitä etsausta, koska arpeni eivät ole enää mitenkään pahat ekan hoitokerran jälkeen ja toipuminen olisi nopeampaa. Ajattelin tehoksi 25-30 prosenttista liuosta, mutta katsotaan mihin hoitoon sitten päädyn. Sulle toipumisaika oli ehkä rankempaa kuin mulle, sillä tavalla henkisestikin, tarkoitan. Luin yhdeltä amerikkalaiselta sivustolta, että joka toinen potilas stressaantuu tosi kovasti arpihoitojen jälkeen, siis vaikka tehtäisiin kemiallinen poltto, laaseri tai muu hionta, koska naama on niin hurjan näköinen hoidon jälkeen, ja joillekin tulee oikein masennustakin toipumisaikana. Ei tahdo mieli uskoa, että lopulta iho on parempi kuin ennen hoitoja! Pitää vaan olla kärsivällinen ja kiertää peilit kaukaa! ;) Tarkoitan toipumisvaiheessa. Kun iho on tasaisempi, niin sitten tuijotetaan oikein kunnolla peiliin.
Hyvää joulua! - -Maaret
Marjo29387 kirjoitti:
Teit heti sitten sen mistä varoitin ;) eli raapaisit rupia irti. Ei haittaa yhtään, ainakin minulla ne paikat parani ihan hyvin, ja niissä kohdissa olleet arvetkin madaltui. Mutta nämä raapaisukohdat oli punaisia pidempään, kuin sellaiset, mistä rupi irtosi itsestään. Mitään arpea niihin ei jäänyt (siis uutta tai arpea siitä ruvesta, jos ymmärrät mitä tarkoitan), vaikka toisesta oli tullut vähän vertakin raapaisun jälkeen, tyynyssä oli merkit aamulla. Mun mielestä se hoitotulos on vielä parantunut viimeviikkoina, eli tarkoitan sitä, että hoitotuloksesi ei ole vielä millään tavalla valmis. Odottele rauhassa mitä tuleman pitää. Mullakin iho sileni muutenkin ja jollakin tavalla kiinteytyikin, kiva "sivuvaikutus" hoidosta. Mutta käytetäänhän tätä samaa hoitoa myös ryppyhoitonakin.
Minäkin olen miettinyt, että jos ottaisin seuraavaksi pelkän tca:n, en sitä etsausta, koska arpeni eivät ole enää mitenkään pahat ekan hoitokerran jälkeen ja toipuminen olisi nopeampaa. Ajattelin tehoksi 25-30 prosenttista liuosta, mutta katsotaan mihin hoitoon sitten päädyn. Sulle toipumisaika oli ehkä rankempaa kuin mulle, sillä tavalla henkisestikin, tarkoitan. Luin yhdeltä amerikkalaiselta sivustolta, että joka toinen potilas stressaantuu tosi kovasti arpihoitojen jälkeen, siis vaikka tehtäisiin kemiallinen poltto, laaseri tai muu hionta, koska naama on niin hurjan näköinen hoidon jälkeen, ja joillekin tulee oikein masennustakin toipumisaikana. Ei tahdo mieli uskoa, että lopulta iho on parempi kuin ennen hoitoja! Pitää vaan olla kärsivällinen ja kiertää peilit kaukaa! ;) Tarkoitan toipumisvaiheessa. Kun iho on tasaisempi, niin sitten tuijotetaan oikein kunnolla peiliin.
Hyvää joulua!Heipsan ja jouluinen tervehdys!
Olipa mukavaa löytää täältä tällainen keskustelu. Minäkin olen menossa tammikuussa Tampereelle Mika Hjerpen etsattavaksi. Jännitän toimenpidettä kovasti, mutta haluan uskoa, että pääsen vielä arvistani eroon. Toimenpide tehdään useamman kerran.
Minullakin on ohut iho, joten lääkäri sanoi, että toimenpide tehdään ainakin ensimmäisellä kerralla matalahkoilla pitoisuuksilla, joita myöhemmin voidaan tarvittaessa nostaa, jos ihoni kestää sen. Marjo, saanko kysyä kenellä lääkärillä kävit? Aloittaja, taisit käydä Hjerpellä, veikkailen? - aloittaja
-Maaret kirjoitti:
Heipsan ja jouluinen tervehdys!
Olipa mukavaa löytää täältä tällainen keskustelu. Minäkin olen menossa tammikuussa Tampereelle Mika Hjerpen etsattavaksi. Jännitän toimenpidettä kovasti, mutta haluan uskoa, että pääsen vielä arvistani eroon. Toimenpide tehdään useamman kerran.
Minullakin on ohut iho, joten lääkäri sanoi, että toimenpide tehdään ainakin ensimmäisellä kerralla matalahkoilla pitoisuuksilla, joita myöhemmin voidaan tarvittaessa nostaa, jos ihoni kestää sen. Marjo, saanko kysyä kenellä lääkärillä kävit? Aloittaja, taisit käydä Hjerpellä, veikkailen?Jätin tietoisesti kertomatta, että missä olen käynyt hoidossa, kun en tiennyt mitä tuleman pitää. Eli auttaako hoito tai miten selviän parantumisesta, koska alkuunhan kirjoirin nimenomaan siitä, että olen ihan pallo hukassa arpisen, polttelevan naamani kanssa. Eli en halunnut suotta arvostella ketään lääkäriä, että huono oli tms. Koska kyse on täysin yksilöllisistä vaikutuksista.
Mutta tilanne on hyvä, ja kasvot alkavat näyttämään ihan kivoilta, joten ei se mikään salaisuus ole. Eli kävin Tampereella Mika Hjerppellä. Ja aion mennä vielä toisenkin kerran.
Sellainen asia tuli mieleen, että usein puhutaan sarjahoidosta näiden kuorintojen yhteydessä. Useimmat, niinkuin minäkin, ajattelin että ei ainakaan mulle. Minä otan kunnon hoidon kerralla. Mutta kas, nyt olen ehdottomasti sitä mieltä, että mieluiten otan vaikka kaksi lisähoitoa esim. tehoilla 15%, kuin vielä yhden teholla 17,5%, joka oli ekassa käsittelyssä. Ja ilman etsauksia kummallakin kerralla.
Tietenkin monella vaikuttaa myös se, että kuinka voi olla töistä pois. Onhan se tietenkin sairausloma, mutta lähes 1,5 viikkoa kerta kuitenkin. Mutta eihän nuo käsittelyt ihan peräjälkeen ole. Ja mun kohdalla kukaan ei tee töitäni, vaan itse teen kasautuneet sairausloman työt kun palaan. Ja joissain työpaikoissa esimiehet kailottavat toisten sairauslomista, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä. Tähän olen myös törmännyt joskus. Nykyinen esimieheni on lääkäri, joten se ei ole ongelma. Mutta suomalaiseen työntekokulttuuriin ja ehkä koko tähän protestanttiseen etiikkaan kuuluu, että töistä ei pois olla, ellei ole todella sairas. Ja tästä syystä itsekkin koin, että vähän niinkuin "lintsaan" töistä, koska olen itse hankkinut vapaaehtoisesti sairausloman...
Oho. Kylläpäs sitä nyt herkisty tällaiseen moraalitulkintaan. Näin Joulunaikaan se sallittakoot.
Eli hyvää Joulua! Ihanaa, kun voi olla 4 päivää kotona, eikä tarvitse pakkeloida kasvoja mennäkseen ihmisten ilmoille. Uskon, että nuo meikkipuuterit ei ainakaan edesauta parantumista. - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Jätin tietoisesti kertomatta, että missä olen käynyt hoidossa, kun en tiennyt mitä tuleman pitää. Eli auttaako hoito tai miten selviän parantumisesta, koska alkuunhan kirjoirin nimenomaan siitä, että olen ihan pallo hukassa arpisen, polttelevan naamani kanssa. Eli en halunnut suotta arvostella ketään lääkäriä, että huono oli tms. Koska kyse on täysin yksilöllisistä vaikutuksista.
Mutta tilanne on hyvä, ja kasvot alkavat näyttämään ihan kivoilta, joten ei se mikään salaisuus ole. Eli kävin Tampereella Mika Hjerppellä. Ja aion mennä vielä toisenkin kerran.
Sellainen asia tuli mieleen, että usein puhutaan sarjahoidosta näiden kuorintojen yhteydessä. Useimmat, niinkuin minäkin, ajattelin että ei ainakaan mulle. Minä otan kunnon hoidon kerralla. Mutta kas, nyt olen ehdottomasti sitä mieltä, että mieluiten otan vaikka kaksi lisähoitoa esim. tehoilla 15%, kuin vielä yhden teholla 17,5%, joka oli ekassa käsittelyssä. Ja ilman etsauksia kummallakin kerralla.
Tietenkin monella vaikuttaa myös se, että kuinka voi olla töistä pois. Onhan se tietenkin sairausloma, mutta lähes 1,5 viikkoa kerta kuitenkin. Mutta eihän nuo käsittelyt ihan peräjälkeen ole. Ja mun kohdalla kukaan ei tee töitäni, vaan itse teen kasautuneet sairausloman työt kun palaan. Ja joissain työpaikoissa esimiehet kailottavat toisten sairauslomista, vaikka se on ehdottomasti kiellettyä. Tähän olen myös törmännyt joskus. Nykyinen esimieheni on lääkäri, joten se ei ole ongelma. Mutta suomalaiseen työntekokulttuuriin ja ehkä koko tähän protestanttiseen etiikkaan kuuluu, että töistä ei pois olla, ellei ole todella sairas. Ja tästä syystä itsekkin koin, että vähän niinkuin "lintsaan" töistä, koska olen itse hankkinut vapaaehtoisesti sairausloman...
Oho. Kylläpäs sitä nyt herkisty tällaiseen moraalitulkintaan. Näin Joulunaikaan se sallittakoot.
Eli hyvää Joulua! Ihanaa, kun voi olla 4 päivää kotona, eikä tarvitse pakkeloida kasvoja mennäkseen ihmisten ilmoille. Uskon, että nuo meikkipuuterit ei ainakaan edesauta parantumista.Samassa paikassa kävin minäkin. Minä en ottanut hoitopaikkaani esille kirjoituksissani sen takia, että mielestäni se ei ollut asian suhteen niin tärkeää, eniten halusin auttaa aloittajaa hänen paranemisessaan. Ohjeitani saa vapaasti käyttää muissakin paikoissa hoidoissa olleet, ison osan ohjeista ja neuvoista sain sieltä Tampereen Terveystalosta ja itseltään Mika Hjerppeltä, joka tietysti on ihan korrektia mainita, kun asia nyt puheeksi tuli. Etten ota 100% ansiota asiasta, joka ei minulle kuulu :)
- Marjo29387
Marjo29387 kirjoitti:
Samassa paikassa kävin minäkin. Minä en ottanut hoitopaikkaani esille kirjoituksissani sen takia, että mielestäni se ei ollut asian suhteen niin tärkeää, eniten halusin auttaa aloittajaa hänen paranemisessaan. Ohjeitani saa vapaasti käyttää muissakin paikoissa hoidoissa olleet, ison osan ohjeista ja neuvoista sain sieltä Tampereen Terveystalosta ja itseltään Mika Hjerppeltä, joka tietysti on ihan korrektia mainita, kun asia nyt puheeksi tuli. Etten ota 100% ansiota asiasta, joka ei minulle kuulu :)
Sen verran vielä, että aloittajan kanssa olen aivan samaa mieltä sarjahoitoasiasta, paitsi saatan -ehkä- ottaa etsauksen seuraavassakin hoidossa, ja hoitonihan tehtiin aloittajaa selvästi kovemmilla tehoilla. Mutta jokainen tcassa ollut ymmärtää, mitä tuo seuraava teksti tarkoittaa.
Lainaus aloittajan tekstistä on tässä:
Sellainen asia tuli mieleen, että usein puhutaan sarjahoidosta näiden kuorintojen yhteydessä. Useimmat, niinkuin minäkin, ajattelin että ei ainakaan mulle. Minä otan kunnon hoidon kerralla. Mutta kas, nyt olen ehdottomasti sitä mieltä, että mieluiten otan vaikka kaksi lisähoitoa esim. tehoilla 15%, kuin vielä yhden teholla 17,5%, joka oli ekassa käsittelyssä. Ja ilman etsauksia kummallakin kerralla. - aloittaja
Marjo29387 kirjoitti:
Sen verran vielä, että aloittajan kanssa olen aivan samaa mieltä sarjahoitoasiasta, paitsi saatan -ehkä- ottaa etsauksen seuraavassakin hoidossa, ja hoitonihan tehtiin aloittajaa selvästi kovemmilla tehoilla. Mutta jokainen tcassa ollut ymmärtää, mitä tuo seuraava teksti tarkoittaa.
Lainaus aloittajan tekstistä on tässä:
Sellainen asia tuli mieleen, että usein puhutaan sarjahoidosta näiden kuorintojen yhteydessä. Useimmat, niinkuin minäkin, ajattelin että ei ainakaan mulle. Minä otan kunnon hoidon kerralla. Mutta kas, nyt olen ehdottomasti sitä mieltä, että mieluiten otan vaikka kaksi lisähoitoa esim. tehoilla 15%, kuin vielä yhden teholla 17,5%, joka oli ekassa käsittelyssä. Ja ilman etsauksia kummallakin kerralla.Eli oli mukava vaihtaa tietoa.Tai sinä siis sitä tietoa jaoit:) Ja suuri kiitos siitä. Joskus tuntuu, ettei tässä maailmassa saa ilmaiseksi mitään. Ei edes neuvoja. Ihan kuin se olisi itseltä pois, jos omia kokemuksia jakaa. Mutta suuri kiitos, ettet kuulu edellä mainittuun ryhmään.
Palataan tammikuussa! - -Maaret
aloittaja kirjoitti:
Eli oli mukava vaihtaa tietoa.Tai sinä siis sitä tietoa jaoit:) Ja suuri kiitos siitä. Joskus tuntuu, ettei tässä maailmassa saa ilmaiseksi mitään. Ei edes neuvoja. Ihan kuin se olisi itseltä pois, jos omia kokemuksia jakaa. Mutta suuri kiitos, ettet kuulu edellä mainittuun ryhmään.
Palataan tammikuussa!Mikä sattuma, minun aikani on juuri samana päivänä kuin sinulla, Marjo! Minä voisin yrittää ottaa ennen ja jälkeen -kuvat ihostani, ennen-kuvat multa jo löytyykin.
Kysyin hoitopaikkojanne mielenkiinnosta, Suomessa kun niin harvat, kuten mainittu, tekevät TCA-kuorintoja... Mutta nyt kun itsekin ajattelen, en tiedä palstan säännöistä. Eikä tarkoitukseni ole asettaa ketään lääkäriä parempaan valoon kuin toista.
En tiedä millaiset matkat Seinäjoelta on, mutta Kokkolassa käsittääkseni eräs ihotautilääkäri tekee Terveystalolla TCA:ta. Muutenkin tiedoksi hieman pohjoisemmasta tuleville, kun joskus olen lukenut palstalta ihmettelyä, kun Tampereelta löytyisi pohjoisin paikka, missä tehdään TCA:ta... - Marjo29387
-Maaret kirjoitti:
Mikä sattuma, minun aikani on juuri samana päivänä kuin sinulla, Marjo! Minä voisin yrittää ottaa ennen ja jälkeen -kuvat ihostani, ennen-kuvat multa jo löytyykin.
Kysyin hoitopaikkojanne mielenkiinnosta, Suomessa kun niin harvat, kuten mainittu, tekevät TCA-kuorintoja... Mutta nyt kun itsekin ajattelen, en tiedä palstan säännöistä. Eikä tarkoitukseni ole asettaa ketään lääkäriä parempaan valoon kuin toista.
En tiedä millaiset matkat Seinäjoelta on, mutta Kokkolassa käsittääkseni eräs ihotautilääkäri tekee Terveystalolla TCA:ta. Muutenkin tiedoksi hieman pohjoisemmasta tuleville, kun joskus olen lukenut palstalta ihmettelyä, kun Tampereelta löytyisi pohjoisin paikka, missä tehdään TCA:ta...Olen mieheltäni salaa koneella kjäh kjäh... :) Meillä tosiaan on sama hoitopäivä!
Kiva kuulla uusista hoitopaikoista, on hyvä että toimivia hoitoja tulee muuallekin, kuin etelään. Minä muuten kysyinkin hoitoni aikana, kun juttelin lääkärin kanssa naamaa poltellessa niitä näitä, että miksi hoitoa saa niin harvasta paikasta. Hän sanoi, ettei tiedä siihen mitään erityisempää syytä tms. Jos muistan oikein, niin hän sanoi aloittaneensa tca-hoidot vuosia sitten, olisiko ollut lähes 10 vuotta sitten??, ja että silloin ei juuri kukaan tehnyt tca:ta Suomessa. Mutta sekin on jostain syystä jäänyt mieleeni, että hän sanoi, ettei suinkaan ollut ensimmäinen tca-hoitoa tekevä Suomessa aloittaessaan. Nythän uusia hoitopaikkoja on tullut jo. Luultavasti sen takia niin monet ovat käyneet Tampereella hoidossa, kun yksinkertaisesti muita paikkoja ei ole vuosiin ollut. Ja kyllähän siinä on melkoinen kokemuskin hänelle kertynyt, joten menen Tampereelle ne seuraavat hoitonikin, tai ehkä vain yhden kerran jos se riittäsi.
Nyt äkkiä pois koneelta ettei "käry käy"... - oulusta kysyjä
-Maaret kirjoitti:
Mikä sattuma, minun aikani on juuri samana päivänä kuin sinulla, Marjo! Minä voisin yrittää ottaa ennen ja jälkeen -kuvat ihostani, ennen-kuvat multa jo löytyykin.
En tiedä millaiset matkat Seinäjoelta on, mutta Kokkolassa käsittääkseni eräs ihotautilääkäri tekee Terveystalolla TCA:ta. Muutenkin tiedoksi hieman pohjoisemmasta tuleville, kun joskus olen lukenut palstalta ihmettelyä, kun Tampereelta löytyisi pohjoisin paikka, missä tehdään TCA:ta...mitä maksaa TCA Kokkolassa? Tekeekö ne etsausta vai pelkkää tavallista kuorintaa? Tietääkö joku.
- Marjo29387
oulusta kysyjä kirjoitti:
mitä maksaa TCA Kokkolassa? Tekeekö ne etsausta vai pelkkää tavallista kuorintaa? Tietääkö joku.
Kävin tiistaina tca:ssa, niin kuin tuossa ylempänä kirjoittelinkin. Minulla toinen hoitokerta kyseessä. Nyt on se inhottava liimavaihe menossa. Liimavaihe on oma nimitykseni sille, kun naama alkaa tuntua kuin tapettiliisterillä sivellyltä, ja se liisteri kuivuu! No sehän on tietenkin sitä kuorituvaa ihoa, joka ei ole vielä irronnut. Rasvailen ja kostuttelen sitä, ilmankostuttimen kaivoin taas kaapista ja se sumuttaa makuuhuoneessa koko ajan. Otin nyt hoidon teholla 25, mutta en ottanut voimakasta etsausta. Saamassani paperissa lukee, että tehdään modifoitu tca, joka mielestäni teholtaan sijoittuu etsauksen ja tavallisen tca:n välimaastoon. Tässä hoidossani ei siis nyt laitettu sitä 35% etsausta, niin kuin ensimmäisellä kerralla, että toipuisin vähän nopeammin. Mutta arpialueita käsiteltiin silti muuta ihoa enemmän.
Sovin lääkärin kanssa, että pesen nyt kasvoni vain joka toinen päivä, koska mielestäni iho ärtyi joka päivä pesusta. Ja rasvaa laitan 2-3 x päivässä. Toivottavasti tämän ketjun aloittaja eksyisi vielä tänne, voisi taas vaihtaa kuulumisia. Nyt vain odottelen ihon irtoilua. - -Maaret
Marjo29387 kirjoitti:
Kävin tiistaina tca:ssa, niin kuin tuossa ylempänä kirjoittelinkin. Minulla toinen hoitokerta kyseessä. Nyt on se inhottava liimavaihe menossa. Liimavaihe on oma nimitykseni sille, kun naama alkaa tuntua kuin tapettiliisterillä sivellyltä, ja se liisteri kuivuu! No sehän on tietenkin sitä kuorituvaa ihoa, joka ei ole vielä irronnut. Rasvailen ja kostuttelen sitä, ilmankostuttimen kaivoin taas kaapista ja se sumuttaa makuuhuoneessa koko ajan. Otin nyt hoidon teholla 25, mutta en ottanut voimakasta etsausta. Saamassani paperissa lukee, että tehdään modifoitu tca, joka mielestäni teholtaan sijoittuu etsauksen ja tavallisen tca:n välimaastoon. Tässä hoidossani ei siis nyt laitettu sitä 35% etsausta, niin kuin ensimmäisellä kerralla, että toipuisin vähän nopeammin. Mutta arpialueita käsiteltiin silti muuta ihoa enemmän.
Sovin lääkärin kanssa, että pesen nyt kasvoni vain joka toinen päivä, koska mielestäni iho ärtyi joka päivä pesusta. Ja rasvaa laitan 2-3 x päivässä. Toivottavasti tämän ketjun aloittaja eksyisi vielä tänne, voisi taas vaihtaa kuulumisia. Nyt vain odottelen ihon irtoilua.Minullakin on nyt ensimmäinen hoito ohi, ja tämä iho on ihan piinaava! Kuollut iho on alkanut irtoilla, mutta muuten kiristelee. Olen pari lerpattavaa palasta repäissyt ihan alitajuisesti, ja minua potuttaa ihan valtavasti typeryyteni. Tässä sitä kärsivällisyyttä koetellaan!
Kun tästä selvitään, odottaa toinen hoito parin kuukauden kuluttua. Minä elelen finnittömänä Diane Novien turvin, tosin kyllä pelottaa, että tuleeko akne takaisin, kun lopetan pillerit, se olisi kyllä ihan kamalaa, kun olen saanut arpenikin hoidettua. Olen syönyt roa-kuurin, mutta minun tapauksessani siitä ei ollut lopullista apua. Pakko kuitenkin ajatella, että kyllähän tämän jossain vaiheessa ohi täytyy mennä, ja sitten viimeistään olen valmis lopettamaan pillerit. Eihän kukaan muuten jaksa :)
Mikä tilanne sinulla on Marjo nyt ihosi kanssa? - aloittaja
-Maaret kirjoitti:
Minullakin on nyt ensimmäinen hoito ohi, ja tämä iho on ihan piinaava! Kuollut iho on alkanut irtoilla, mutta muuten kiristelee. Olen pari lerpattavaa palasta repäissyt ihan alitajuisesti, ja minua potuttaa ihan valtavasti typeryyteni. Tässä sitä kärsivällisyyttä koetellaan!
Kun tästä selvitään, odottaa toinen hoito parin kuukauden kuluttua. Minä elelen finnittömänä Diane Novien turvin, tosin kyllä pelottaa, että tuleeko akne takaisin, kun lopetan pillerit, se olisi kyllä ihan kamalaa, kun olen saanut arpenikin hoidettua. Olen syönyt roa-kuurin, mutta minun tapauksessani siitä ei ollut lopullista apua. Pakko kuitenkin ajatella, että kyllähän tämän jossain vaiheessa ohi täytyy mennä, ja sitten viimeistään olen valmis lopettamaan pillerit. Eihän kukaan muuten jaksa :)
Mikä tilanne sinulla on Marjo nyt ihosi kanssa?Moi Marjo ja Maaret, ja muut!
Teillä on sitten taas kovat paikat! Aika jännää, että sulle laitettiin Marjo vaan 25%. Entäs ne etsaukset? Tehtiinkö nekin 25%-liuoksella? Miten Maaret sulle tehtiin?
Itse menen helmikuun lopulla. Ensimmäisestä hoitokerrasta tulee ensi perjantaina 1kk kuluneeksi. Mulla ei ole edes noi otsan etsausarvet vielä täysin parantuneet. Ihme juttu. Ja jos nyt suoraan sanotaan, niin en kovin suurta eroa aiempaan muutenkaan näe. Mutta odotukset 2.hoitokerralta onkin istten jo suuret. Pakko saada jotain tulosta.
Kertoilkaa paranemisprosessista. On mukava lukea. - Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Moi Marjo ja Maaret, ja muut!
Teillä on sitten taas kovat paikat! Aika jännää, että sulle laitettiin Marjo vaan 25%. Entäs ne etsaukset? Tehtiinkö nekin 25%-liuoksella? Miten Maaret sulle tehtiin?
Itse menen helmikuun lopulla. Ensimmäisestä hoitokerrasta tulee ensi perjantaina 1kk kuluneeksi. Mulla ei ole edes noi otsan etsausarvet vielä täysin parantuneet. Ihme juttu. Ja jos nyt suoraan sanotaan, niin en kovin suurta eroa aiempaan muutenkaan näe. Mutta odotukset 2.hoitokerralta onkin istten jo suuret. Pakko saada jotain tulosta.
Kertoilkaa paranemisprosessista. On mukava lukea.Moikka, ihan hyvää kuuluu ja tosi kivan kun "aloittajakin" palannut palstalle! Minulla on poskipäissä vielä irtoamatonta ihoa ja samoin myös otsassa, mutta muualta iho on jo irtoillut. Joka toinen päivä peseminen on ollut hyvä minulle, iho on jollakin tavalla rauhallisemman oloinen, vaikka siihen saattaa olla myös syynä se, että aine oli tällä kerralla miedompaa. Ainakin kuoppakohdissa olevat ruvet ovat hieman vaaleampia ja myös ohuempia. Eivät ruskeita, niin kuin edellisellä kerralla. Kosteutta iho tuntuu janoavan kovasti, laitan rasvaa 3 tai neljäkin kertaa päivässä. Ja olen kovasti mielistynyt tuohon ilmankostutinlaitteeseen, höyryttelen sillä naamaani aina kun liikaa kiristelee. Laitan sitten lisää tekstiä miten menee, mutta tällä hetkellä kaikki on oikein hyvin. Otin vähän kevyemmän hoidon ihan mutu-tuntumalla, jos menen vielä kolmanteen, niin silloin saatan ottaa vähän voimakkaamman.
- -Maaret
Marjo29387 kirjoitti:
Moikka, ihan hyvää kuuluu ja tosi kivan kun "aloittajakin" palannut palstalle! Minulla on poskipäissä vielä irtoamatonta ihoa ja samoin myös otsassa, mutta muualta iho on jo irtoillut. Joka toinen päivä peseminen on ollut hyvä minulle, iho on jollakin tavalla rauhallisemman oloinen, vaikka siihen saattaa olla myös syynä se, että aine oli tällä kerralla miedompaa. Ainakin kuoppakohdissa olevat ruvet ovat hieman vaaleampia ja myös ohuempia. Eivät ruskeita, niin kuin edellisellä kerralla. Kosteutta iho tuntuu janoavan kovasti, laitan rasvaa 3 tai neljäkin kertaa päivässä. Ja olen kovasti mielistynyt tuohon ilmankostutinlaitteeseen, höyryttelen sillä naamaani aina kun liikaa kiristelee. Laitan sitten lisää tekstiä miten menee, mutta tällä hetkellä kaikki on oikein hyvin. Otin vähän kevyemmän hoidon ihan mutu-tuntumalla, jos menen vielä kolmanteen, niin silloin saatan ottaa vähän voimakkaamman.
Minulle tehtiin myös tuo modifioitu etsaus, syvimpiin arpiin laitettiin 22,5% happoa, muuten 20%, jolla myös etsattiin. Nyt kun iho on jo hieman kuoriutunut, olen huomannut, että näkyviin ilmestyneille arville ei ole juuri tapahtunut mitään, suuntaan tai toiseen. Vähän pettymys. Mutta toivottavasti vielä kuoriutuvan ihon alta paljastuu sileämpää ihoa... :)
Minulla posket ovat suurin murheenkryyni, ne ovat täynnä pienempiä ja isompia kuoppia, jotka ovat jääneet ihonalaisista finneistä. Mun ihotyyppi on suhteellisen ohut ja helposti punoittava. Jos kaikki sujuu tästä eteenpäinkin kuitenkin ihan hyvin, olen valmis kokeilemaan vahvempaakin happoa seuraavalla kerralla. - Nuppuliin
-Maaret kirjoitti:
Minulle tehtiin myös tuo modifioitu etsaus, syvimpiin arpiin laitettiin 22,5% happoa, muuten 20%, jolla myös etsattiin. Nyt kun iho on jo hieman kuoriutunut, olen huomannut, että näkyviin ilmestyneille arville ei ole juuri tapahtunut mitään, suuntaan tai toiseen. Vähän pettymys. Mutta toivottavasti vielä kuoriutuvan ihon alta paljastuu sileämpää ihoa... :)
Minulla posket ovat suurin murheenkryyni, ne ovat täynnä pienempiä ja isompia kuoppia, jotka ovat jääneet ihonalaisista finneistä. Mun ihotyyppi on suhteellisen ohut ja helposti punoittava. Jos kaikki sujuu tästä eteenpäinkin kuitenkin ihan hyvin, olen valmis kokeilemaan vahvempaakin happoa seuraavalla kerralla.Itse olen helmikuussa menossa hoitoon ja tulinkin tänne kyselemään hieman kysymyksiä.
Kauanko teillä on mennyt aikaa siihen, että naama alkaa olla siinä kunnossa, että voi lähteä ihmisten ilmoille? Mietin mitä sanon pomolle etukäteen. Kuinka pitkän sairasloman lääkäri antaa?
Kuinka kauan punoitus jatkuu varsinaisen ihon kuoriutumisen jälkeen? Onko uusi iho todella herkkä? Kuinka pian ihoa voi taas meikata?
Ja vielä: kuinka selviä tuloksia näkyy ensimmäisen hoitokerran jälkeen? Itse en näillä näkymin pääse kuin yhden kerran hoitoon. Seuraava mahdollisuus olisi vasta vuonna 2012... - turkuturku
Nuppuliin kirjoitti:
Itse olen helmikuussa menossa hoitoon ja tulinkin tänne kyselemään hieman kysymyksiä.
Kauanko teillä on mennyt aikaa siihen, että naama alkaa olla siinä kunnossa, että voi lähteä ihmisten ilmoille? Mietin mitä sanon pomolle etukäteen. Kuinka pitkän sairasloman lääkäri antaa?
Kuinka kauan punoitus jatkuu varsinaisen ihon kuoriutumisen jälkeen? Onko uusi iho todella herkkä? Kuinka pian ihoa voi taas meikata?
Ja vielä: kuinka selviä tuloksia näkyy ensimmäisen hoitokerran jälkeen? Itse en näillä näkymin pääse kuin yhden kerran hoitoon. Seuraava mahdollisuus olisi vasta vuonna 2012...Hei, kärsin poskissani olevista kuoppa-arvista. Olen yrittänyt selvittää kosmetologeilta ja ihotautilääkäreiltä, mitä iholleni voisi tehdä, mutta vastaukset ovat kauhean ympäripyöreitä. Epäselviksi ovat jääneet ainakin seuraavat asiat. Olisin kovin kiitollinen, jos joku viitsisi vastata näihin. Tässä viestiketjussa kirjoitelleilla näyttää olevan kokemusta tca-kuorinnasta.
1. Paljonko yksi kuorinta maksaa? Saako siihen minkäänlaista korvausta tai halvempaa hintaa lääkärin suosittelulla vai onko viulut maksettava kokonaan itse?
2. Kuinka pian arpien muodostumisen jälkeen voi mennä kys. om. kuorintaan? Olen saanut kahdenlaista tietoa
a) toiset väittävät, että täytyy odottaa noin kaksi vuotta, ennen kuin edes tietää, millaisiksi arvet muodostuvat. Vasta tämän jälkeen voi harkita kuorintaa. Näin minulle vastasi eräs nuorehko lääkäri, jolla taisi olla vain kandinpaperit taskussa.
b) Toiset tahot ovat sanoneet, että arvet pitäisi hoitaa mahdollisimman tuoreina.
Olenkin nyt vähän kummissani, että mikä pitäää paikkansa. Poskissani on n. kolme vuotta vanhoja arpia ja sitten puoli vuotta vanhoja arpia. Diane Nova-pillereillä kesän aknepurkaus on saatu kuriin. Itse asiassa minull aei ole koskaan ollut kauheaa aknea, vaan tilanne on se, että jos näppy tulee poskeen, siitä jää heti arpi (vaikkei koskisi niihin lainkaan...)
c) Ja kolmas kysymys. Tällä palstalla on puhuttu siitä, että tca-kuorinta auttaa miesten ihoon. Kannattaako siis 28-vuotiaan naisen, jolla on kuulema kohtuu paksu iho, mutta erittäin pintakuiva sellainen, edes harkita kys. om hoitoa? Onko siitä hintaan nähden hyötyä. Arpeni ovat keskisyviä laakeita kuoppia ja matalampia pistemäisiä arpia.
d) Tietääkö kukaan Turun seudulta aknearpien hoitoon erikoistunutta lääkäriä, joka ottaa potilaan tarpeet tosissaan? Olen kyllästynyt ihotautilääkäreihin, jotka tietävät aiheesta vielä vähemmän kuin minä...
Olisin todella kiitollinen vastauksista. Tsemppiä meille kaikille tästä ongelmasta kärsiville.
Olisin todella kiitollinen vastauksista - Aloittaja
turkuturku kirjoitti:
Hei, kärsin poskissani olevista kuoppa-arvista. Olen yrittänyt selvittää kosmetologeilta ja ihotautilääkäreiltä, mitä iholleni voisi tehdä, mutta vastaukset ovat kauhean ympäripyöreitä. Epäselviksi ovat jääneet ainakin seuraavat asiat. Olisin kovin kiitollinen, jos joku viitsisi vastata näihin. Tässä viestiketjussa kirjoitelleilla näyttää olevan kokemusta tca-kuorinnasta.
1. Paljonko yksi kuorinta maksaa? Saako siihen minkäänlaista korvausta tai halvempaa hintaa lääkärin suosittelulla vai onko viulut maksettava kokonaan itse?
2. Kuinka pian arpien muodostumisen jälkeen voi mennä kys. om. kuorintaan? Olen saanut kahdenlaista tietoa
a) toiset väittävät, että täytyy odottaa noin kaksi vuotta, ennen kuin edes tietää, millaisiksi arvet muodostuvat. Vasta tämän jälkeen voi harkita kuorintaa. Näin minulle vastasi eräs nuorehko lääkäri, jolla taisi olla vain kandinpaperit taskussa.
b) Toiset tahot ovat sanoneet, että arvet pitäisi hoitaa mahdollisimman tuoreina.
Olenkin nyt vähän kummissani, että mikä pitäää paikkansa. Poskissani on n. kolme vuotta vanhoja arpia ja sitten puoli vuotta vanhoja arpia. Diane Nova-pillereillä kesän aknepurkaus on saatu kuriin. Itse asiassa minull aei ole koskaan ollut kauheaa aknea, vaan tilanne on se, että jos näppy tulee poskeen, siitä jää heti arpi (vaikkei koskisi niihin lainkaan...)
c) Ja kolmas kysymys. Tällä palstalla on puhuttu siitä, että tca-kuorinta auttaa miesten ihoon. Kannattaako siis 28-vuotiaan naisen, jolla on kuulema kohtuu paksu iho, mutta erittäin pintakuiva sellainen, edes harkita kys. om hoitoa? Onko siitä hintaan nähden hyötyä. Arpeni ovat keskisyviä laakeita kuoppia ja matalampia pistemäisiä arpia.
d) Tietääkö kukaan Turun seudulta aknearpien hoitoon erikoistunutta lääkäriä, joka ottaa potilaan tarpeet tosissaan? Olen kyllästynyt ihotautilääkäreihin, jotka tietävät aiheesta vielä vähemmän kuin minä...
Olisin todella kiitollinen vastauksista. Tsemppiä meille kaikille tästä ongelmasta kärsiville.
Olisin todella kiitollinen vastauksistaTulin lueskelemaan kuulumisia. Mulla taitaa olla vähän sama juttu kun Maaretilla, kuopat ei hirmuisesti silotu. Mutta kyllä mulla on täys suunnitelma jatkaa hoitoja. Eli helmikuun lopussa menen taas kuorintaan. Enkä ota etsausta, koska siitä taisi tulla mulle joihinkin paikkoihin uusia arpia vanhojen tilalle. Aika paska juttu. Mutta oletan niiden ainakin sileytyvän seuraavassa hoidossa. Helmikuun puolessa välissä olen lähdössä alpeille laskettelemaan, joten menen hoitoon sen jälkeen.
Jatketaan yhteydenpitoa - Marjo29387
Aloittaja kirjoitti:
Tulin lueskelemaan kuulumisia. Mulla taitaa olla vähän sama juttu kun Maaretilla, kuopat ei hirmuisesti silotu. Mutta kyllä mulla on täys suunnitelma jatkaa hoitoja. Eli helmikuun lopussa menen taas kuorintaan. Enkä ota etsausta, koska siitä taisi tulla mulle joihinkin paikkoihin uusia arpia vanhojen tilalle. Aika paska juttu. Mutta oletan niiden ainakin sileytyvän seuraavassa hoidossa. Helmikuun puolessa välissä olen lähdössä alpeille laskettelemaan, joten menen hoitoon sen jälkeen.
Jatketaan yhteydenpitoaNyt on iho kuoriutunut kokonaan, myös ne tehokkaammin hoidetut kohdat. Niissä on ihon väri vähän punoittavampi, kuin muualla, mutta ei niin paljon, kuin sen etsaushoidon jälkeen. Arvet ovat jälleen tasoittuneet, joskaan aivan kokonaan eivät vielä poissa. Tosin perehdyttyäni tunti toisensa jälkeen erilaisiin hoitiohin netistä ja kirjoistakin, paljon valokuvia ym, parantumisblogeja ym. olen sillä tavalla realisti hoidon suhteen, etten odotakaan ihoni palautuvan sellaiseksi, kuin se oli ennen aknea. Yksinkertaistettuna sen näköiseksi, kuin kasvojen iho on sellaisella ihmisellä, jolla ei ole koskaan ollut yhtään finniä, puhumattakaan sellaisesta aknesta, josta itse sain kärsiä. Minua alkoi kiinnostaa, että minkälaisia ne huonosti parantuneet kohdat ovat sinulla aloittaja? Kun sinulle laitettu ainekin oli niin mietoa, niin onko ne punaisia vai minkälaisia edelleen? Olisikohan niissä ollut jotain samanlaista tulehdusta paranemisvaiheessa, kuin finneihin tulee? Tai olivatko ne kipeitä? Tai miten nopeasti niistä ne ruvet irtosi? Tämä kiinnostaa minua sen takia, että olen harkinnut laittaa arvista jonkinlaisen paranemisblogin nettiin! Minulla itselläni ei ole ollut mitään tuollaista ihossa, vaan arvet ovat tasoittuneet, mikä nyt on hoidon tarkoituskin. Ihotulehduksethan saattaa tehdä ihoon jälkiä niin kuin finneissä, jos niihin irtoileviin rupiin tuli joku bakteeri? Sellaisesta muistaakseni luin acne.org sivustolta, että jollekin oli laserhoidon jälkeen tullut rupiin tulehdusta, ja jäänyt jälkiä. Kunhan saisin sen blogin aikaiseksi. En ole mikään nettiekspertti:) Olet aloittaja aika rohkea, kun menet vielä toisenkin kerran! Kysy muuten lääkäriltä, että tarvisitko antibioottivoidetta tai kuurin hoidon ajaksi, jos jokin tulehdus voisi olla mahdollinen paranemisen aikana? Luulen että paraneminen voisi olla sitten helpompaa sinulle. Minä laiton varmuuden vuoksi sitä bacibactia rupiin, eikä mitään tulehdusta tullut. Nämä ovat omia teorioitani ;) Terveisin Marjo
ps jatketaan ketjua! - ToisenpalstaAloittaj
Marjo29387 kirjoitti:
Nyt on iho kuoriutunut kokonaan, myös ne tehokkaammin hoidetut kohdat. Niissä on ihon väri vähän punoittavampi, kuin muualla, mutta ei niin paljon, kuin sen etsaushoidon jälkeen. Arvet ovat jälleen tasoittuneet, joskaan aivan kokonaan eivät vielä poissa. Tosin perehdyttyäni tunti toisensa jälkeen erilaisiin hoitiohin netistä ja kirjoistakin, paljon valokuvia ym, parantumisblogeja ym. olen sillä tavalla realisti hoidon suhteen, etten odotakaan ihoni palautuvan sellaiseksi, kuin se oli ennen aknea. Yksinkertaistettuna sen näköiseksi, kuin kasvojen iho on sellaisella ihmisellä, jolla ei ole koskaan ollut yhtään finniä, puhumattakaan sellaisesta aknesta, josta itse sain kärsiä. Minua alkoi kiinnostaa, että minkälaisia ne huonosti parantuneet kohdat ovat sinulla aloittaja? Kun sinulle laitettu ainekin oli niin mietoa, niin onko ne punaisia vai minkälaisia edelleen? Olisikohan niissä ollut jotain samanlaista tulehdusta paranemisvaiheessa, kuin finneihin tulee? Tai olivatko ne kipeitä? Tai miten nopeasti niistä ne ruvet irtosi? Tämä kiinnostaa minua sen takia, että olen harkinnut laittaa arvista jonkinlaisen paranemisblogin nettiin! Minulla itselläni ei ole ollut mitään tuollaista ihossa, vaan arvet ovat tasoittuneet, mikä nyt on hoidon tarkoituskin. Ihotulehduksethan saattaa tehdä ihoon jälkiä niin kuin finneissä, jos niihin irtoileviin rupiin tuli joku bakteeri? Sellaisesta muistaakseni luin acne.org sivustolta, että jollekin oli laserhoidon jälkeen tullut rupiin tulehdusta, ja jäänyt jälkiä. Kunhan saisin sen blogin aikaiseksi. En ole mikään nettiekspertti:) Olet aloittaja aika rohkea, kun menet vielä toisenkin kerran! Kysy muuten lääkäriltä, että tarvisitko antibioottivoidetta tai kuurin hoidon ajaksi, jos jokin tulehdus voisi olla mahdollinen paranemisen aikana? Luulen että paraneminen voisi olla sitten helpompaa sinulle. Minä laiton varmuuden vuoksi sitä bacibactia rupiin, eikä mitään tulehdusta tullut. Nämä ovat omia teorioitani ;) Terveisin Marjo
ps jatketaan ketjua!Olen tuosta toisesta TCA-ketjusta. Olen kyllä lukenut tätäkin ahkerasti, kuten sitä kotihoitokin palstaa. Nyt luin taas uudelleen joitain tekstejä.
Kyselisin tuosta Bevita voiteesta. Oliko kyseessä Bevita vai Bevita R?
Mulla oli/on käytössä Bevita R ja se siis ei kuivu kasvoista kuin 30 tunnissa.
Muuten vähän ihmetyttää ettettekö saanut kunnon jälkihoitoohjeita mukaanne lääkäriltä? Luulisi lääkärien ymmärtävän antaa kunnon ohjeet kuten mullekin, niin ei kukaan joudu soittelemaan perään.
En itse näe mitään syytä käydä suihkussa joka päivä kun täällä sisätiloissa kyyhötän, siltä kasvoni pesen suunnilleen 2 päivänä/3:sta. Käytän Decubal vaahtoutuvaa pesuainetta, ja en yhtään hankaa sitä ihoon. Ainoastaan hellävarainen taputtelu. Samoin kuivaus, vain kerran painan kasvot pyyhkeeseen, ja ei hankausta.
Samoin kuuma vesi on kielletty, eli haalealla se kasvojen huuhtelu, eikä yhtään samaan aikaan hankaamista.
Pesun jälkeen 2-6 tunnin kuluttua laitan sitä bevita R voidetta ensimmäisten 3-4 päivän sisään, ja sitten lopetan, laitan ehkä vielä kerran 6-7 päivän kohdalla. Musta tuntui viimeksi, että se hidasti ihon irtoamis prosessia. Mitään punaisia länttejä mulla ei ollut, korkeintaan sen ajan kun iho ei ollut vielä kokonaan irronnut.
Eikä tämä iho mitenkään liian kiristävä vielä ole ainakaan näin toisena päivänä kuorinnasta.
Vitamiineista ja C:stä. Siitä lääkäri sanoi, että ihoa polttaa silloin enemmän jos niitä on käyttänyt. Siitä ei ollut puhetta onko hyötyä vai ei.
Ennen kuorintaa tärkeintä on ihon puhdistus, mulla oli todella kuiva iho ja sen kanssa oli vaikea jopa nukkua kun kiristi jo ennen. Mutta se on tärkeintä, mitä kuivempi iho, sitä paremmin aine tehoaa.
Lääkäri kysyi mitä ainetta olen käyttänyt, ihan perus Loreal hydra energetic kasvopesua. Sitä voin suositella 2 kertaa päivässä, ainakin miehille kun men sarjasta kyse. Miksei naisillekin soveltuisi. - aloittaja
ToisenpalstaAloittaj kirjoitti:
Olen tuosta toisesta TCA-ketjusta. Olen kyllä lukenut tätäkin ahkerasti, kuten sitä kotihoitokin palstaa. Nyt luin taas uudelleen joitain tekstejä.
Muuten vähän ihmetyttää ettettekö saanut kunnon jälkihoitoohjeita mukaanne lääkäriltä? Luulisi lääkärien ymmärtävän antaa kunnon ohjeet kuten mullekin, niin ei kukaan joudu soittelemaan perään.
En itse näe mitään syytä käydä suihkussa joka päivä kun täällä sisätiloissa kyyhötän, siltä kasvoni pesen suunnilleen 2 päivänä/3:sta. Käytän Decubal vaahtoutuvaa pesuainetta, ja en yhtään hankaa sitä ihoon. Ainoastaan hellävarainen taputtelu. Samoin kuivaus, vain kerran painan kasvot pyyhkeeseen, ja ei hankausta.
Samoin kuuma vesi on kielletty, eli haalealla se kasvojen huuhtelu, eikä yhtään samaan aikaan hankaamista.
Pesun jälkeen 2-6 tunnin kuluttua laitan sitä bevita R voidetta ensimmäisten 3-4 päivän sisään, ja sitten lopetan, laitan ehkä vielä kerran 6-7 päivän kohdalla. Musta tuntui viimeksi, että se hidasti ihon irtoamis prosessia. Mitään punaisia länttejä mulla ei ollut, korkeintaan sen ajan kun iho ei ollut vielä kokonaan irronnut.
Eikä tämä iho mitenkään liian kiristävä vielä ole ainakaan näin toisena päivänä kuorinnasta.
Vitamiineista ja C:stä. Siitä lääkäri sanoi, että ihoa polttaa silloin enemmän jos niitä on käyttänyt. Siitä ei ollut puhetta onko hyötyä vai ei.
Ennen kuorintaa tärkeintä on ihon puhdistus, mulla oli todella kuiva iho ja sen kanssa oli vaikea jopa nukkua kun kiristi jo ennen. Mutta se on tärkeintä, mitä kuivempi iho, sitä paremmin aine tehoaa.
Lääkäri kysyi mitä ainetta olen käyttänyt, ihan perus Loreal hydra energetic kasvopesua. Sitä voin suositella 2 kertaa päivässä, ainakin miehille kun men sarjasta kyse. Miksei naisillekin soveltuisi.Sain ihan hyvät ohjeet hoitaa kasvojani kuorinnan jälkeen. Kasvot paranivatkin hyvin, paitsi noin 10 kohtaa, etsauskohtaa siis ei parantunut kunnolla. Osassa on vieläkin rupi, vaikka toimenpiteestä on jo tasan 1kuukausi. Uusia arpia tuli, koska etsaukset parani hitaasti.
Etsausta en siis kuuna päivänä enää ota!
Tottakai otan hoidon uudestaan. En stä pelkää. Mutta etsausta en missään nimessä ota. Seuraavila hoitokerroilla 2. ja 3. aion päästä nyt tulleista uusista arvista eroon ja vähän lisätasotusta muualle. - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
Sain ihan hyvät ohjeet hoitaa kasvojani kuorinnan jälkeen. Kasvot paranivatkin hyvin, paitsi noin 10 kohtaa, etsauskohtaa siis ei parantunut kunnolla. Osassa on vieläkin rupi, vaikka toimenpiteestä on jo tasan 1kuukausi. Uusia arpia tuli, koska etsaukset parani hitaasti.
Tottakai otan hoidon uudestaan. En stä pelkää. Mutta etsausta en missään nimessä ota. Seuraavila hoitokerroilla 2. ja 3. aion päästä nyt tulleista uusista arvista eroon ja vähän lisätasotusta muualle.Tekstistäni kuulee syvän pettymyksen ja harmin. Tiedän sen. Mutta näin tosiaan asia on.
- Marjo29387
ToisenpalstaAloittaj kirjoitti:
Olen tuosta toisesta TCA-ketjusta. Olen kyllä lukenut tätäkin ahkerasti, kuten sitä kotihoitokin palstaa. Nyt luin taas uudelleen joitain tekstejä.
Lääkäri kysyi mitä ainetta olen käyttänyt, ihan perus Loreal hydra energetic kasvopesua. Sitä voin suositella 2 kertaa päivässä, ainakin miehille kun men sarjasta kyse. Miksei naisillekin soveltuisi.Sain ihan hyvät ohjeet, sellainen a4-kokoinen paperi, missä luki kaikki samanlaisen toiminnan ohjeet, mitä sinäkin olet tehnyt. Eli vaahtopesu halutessa vaikka samana iltana, tässä lukee, kun hoito on tehty ja sitten että pestessä, huuhdellessa ja kuivatessa ei saa yhtään hangata. Ja rasva myös taputellen (mulla on se ohjepaperi tässä vieressä). Lisäksi olen itse kirjoittanut paperin sivuun, että rasvailla voi tarpeen mukaan, jos kiristää, niin saa rasvata. Ja rasvasin välillä monta kertaa päivässä. Mulle suositeltu Bevitaa, ei Bevita R:ää, ehkä erilaisille ihoille erilaisia voiteita. Sitten lukee ettei saa missään nimessä nyppiä ihoa pois, ja että saunaa ja kovaa liikuntaa pitää välttää, kunnes iho toipunut ja auringolta pitää suojautua. Eli mielestäni aivan riittävät ohjeet toipumiseen. Soitin vain sen vuoksi, että luin amerikkalaisilta message board -sivuilta kaikenlaisia erilaisiakin ohjeita, mistä olen tuossa yllä kirjoitellut, ja kysyin hoidon tehneeltä lääkäriltä, että mitä mieltä hän niistä on. Siten sain lisäohjeita. Ja jos on kysyttävää, niin Marjohan soittaa! Luulen että me ollaan oltu samassa paikassa hoidossa, kun ohjeet on niin samanlaiset. Tai sitten ne on samanlaiset joka paikassa, mielestäni noissa ohjeissa ei ollut eroa sellaisiin, mitä monet amerikkalaiset tekee ja samoin kotona TCA hoitoa tekevät. Ja saahan niitä ohjeita täältä netistäkin hakemalla TCA:n ja muidenkin kuorintojen hoitoon, vaikka googlettamalla.
- ToisenPalstaAloittaj
Marjo29387 kirjoitti:
Sain ihan hyvät ohjeet, sellainen a4-kokoinen paperi, missä luki kaikki samanlaisen toiminnan ohjeet, mitä sinäkin olet tehnyt. Eli vaahtopesu halutessa vaikka samana iltana, tässä lukee, kun hoito on tehty ja sitten että pestessä, huuhdellessa ja kuivatessa ei saa yhtään hangata. Ja rasva myös taputellen (mulla on se ohjepaperi tässä vieressä). Lisäksi olen itse kirjoittanut paperin sivuun, että rasvailla voi tarpeen mukaan, jos kiristää, niin saa rasvata. Ja rasvasin välillä monta kertaa päivässä. Mulle suositeltu Bevitaa, ei Bevita R:ää, ehkä erilaisille ihoille erilaisia voiteita. Sitten lukee ettei saa missään nimessä nyppiä ihoa pois, ja että saunaa ja kovaa liikuntaa pitää välttää, kunnes iho toipunut ja auringolta pitää suojautua. Eli mielestäni aivan riittävät ohjeet toipumiseen. Soitin vain sen vuoksi, että luin amerikkalaisilta message board -sivuilta kaikenlaisia erilaisiakin ohjeita, mistä olen tuossa yllä kirjoitellut, ja kysyin hoidon tehneeltä lääkäriltä, että mitä mieltä hän niistä on. Siten sain lisäohjeita. Ja jos on kysyttävää, niin Marjohan soittaa! Luulen että me ollaan oltu samassa paikassa hoidossa, kun ohjeet on niin samanlaiset. Tai sitten ne on samanlaiset joka paikassa, mielestäni noissa ohjeissa ei ollut eroa sellaisiin, mitä monet amerikkalaiset tekee ja samoin kotona TCA hoitoa tekevät. Ja saahan niitä ohjeita täältä netistäkin hakemalla TCA:n ja muidenkin kuorintojen hoitoon, vaikka googlettamalla.
Ok, selvä. Mulle suositeltiin Bevitaa mutta kun oli 2 vaihtoehtoa apteekissa niin päädyin tuohon Bevita R. Ihan kun nopeasti luin etiketit. Jep, hyvä tosiaan kun olette saaneet kunnon ohjeet. Treella siis itse kävin kanssa.
- Marjo29387
aloittaja kirjoitti:
Sain ihan hyvät ohjeet hoitaa kasvojani kuorinnan jälkeen. Kasvot paranivatkin hyvin, paitsi noin 10 kohtaa, etsauskohtaa siis ei parantunut kunnolla. Osassa on vieläkin rupi, vaikka toimenpiteestä on jo tasan 1kuukausi. Uusia arpia tuli, koska etsaukset parani hitaasti.
Tottakai otan hoidon uudestaan. En stä pelkää. Mutta etsausta en missään nimessä ota. Seuraavila hoitokerroilla 2. ja 3. aion päästä nyt tulleista uusista arvista eroon ja vähän lisätasotusta muualle.Eikö sinun kannattaisi mennä käymään tai ainakaan näyttämään ihoa sinne hoitopaikkaan? Ei kai kuukauden päästä pitäisi enää olla mitään rupea tai sellaista edes etsatussa kohdassa. Jos siinä kuitenkin on jotain tulehdusta? Tai ainakin soittaa ja kysyä. Minä ainakin soittaisin ja kysyisin, että mitä pitäisi tehdä asian suhteen. Paranemisesi on mennyt niin täysin eri tavalla kuin minulla ja tuolla toisella kirjoittajalla jonka kuviakin on tuossa toisessa viestiketjussa. Minun kuoriutuminen meni jokseenkin samalla tavoin, kuin hänellä. Hieman enemmän oli sitä punoitusta kuin noissa kuvissa. Muuten pitkälti samanlainen oli omakin naamani hoidon jälkeen.
- Marjo29387
Marjo29387 kirjoitti:
Eikö sinun kannattaisi mennä käymään tai ainakaan näyttämään ihoa sinne hoitopaikkaan? Ei kai kuukauden päästä pitäisi enää olla mitään rupea tai sellaista edes etsatussa kohdassa. Jos siinä kuitenkin on jotain tulehdusta? Tai ainakin soittaa ja kysyä. Minä ainakin soittaisin ja kysyisin, että mitä pitäisi tehdä asian suhteen. Paranemisesi on mennyt niin täysin eri tavalla kuin minulla ja tuolla toisella kirjoittajalla jonka kuviakin on tuossa toisessa viestiketjussa. Minun kuoriutuminen meni jokseenkin samalla tavoin, kuin hänellä. Hieman enemmän oli sitä punoitusta kuin noissa kuvissa. Muuten pitkälti samanlainen oli omakin naamani hoidon jälkeen.
Vapaapäiväni kuluu näköjään taas kokonaan netteillessä. Mutta nyt asiaan. Aloittaja hyvä, minusta sinun pitää todella käydä näyttämässä sitä ihoa siellä hoitopaikassa, tai ainakin vaikka soittaa sinne. Kyllä täältä netistä ohjeita saa, mutta varmasti olisi hyvä kysyä asiantuntijalta, mitä pitäisi tehdä. Olen kirjoitellut kanssasi sen verran aikaa, että rohkenen olla vähän kovanakin ;) Jos se paranemisen hitaus tosiaan on vaikka jotain tulehdusta tai sellaista, joka hoituisi antibioottikuurilla tai jollain muulla hoidolla. Koska saattaahan se olla niinkin, että hoidon vaikutus on huonompi, jos se paranee liian hitaasti. En tiedä. Ja jos se olisi ollut hoidettavissa jollain helpolla lääkityksellä tai sellaisella, niin ehkä et anna helposti anteeksi itsellesi sitä, että viivyttelit asian kanssa!
- -Maaret
ToisenPalstaAloittaj kirjoitti:
Ok, selvä. Mulle suositeltiin Bevitaa mutta kun oli 2 vaihtoehtoa apteekissa niin päädyin tuohon Bevita R. Ihan kun nopeasti luin etiketit. Jep, hyvä tosiaan kun olette saaneet kunnon ohjeet. Treella siis itse kävin kanssa.
Nyt on iho suunnilleen kokonaan kuoriutunut. Täytyy sanoa, että pieni pettymys oli hoito kuitenkin. Aioin kuitenkin jatkaa arpia vastaan kamppailua! Etsatut arvetkaan eivät juuri sen paremmin parantuneet, en oikeastaan huomaa ollenkaan eroa alkuperäiseen. Ehkä ihoni on hieman heleämpi.
Mutta ei auta kuin yrittää :( Mulla on varmaan aika samantyyppinen iho kuin turkuturku-kirjoittajalla. Vaikka en tee finneille mitään, niistä jää arpi! Olen syönyt akneeni Roaccutanin, e-pillereitä (Diane Nova & Yasmin), kolme antibioottikuuria, ja vaikka mitä voiteita ja paikallishoitoja. TCA:n tehnyt lääkäri määräsi minulle Skinoren-voiteen, mutta näppylät, joihin olen levittänyt sitä, paranevat huonommin kuin ne, joille en tee mitään.
Varasin viime viikolla seuraava ajan viikolle 8. Palaan sitten taas tähän keskusteluun! :) - aloittaja
-Maaret kirjoitti:
Nyt on iho suunnilleen kokonaan kuoriutunut. Täytyy sanoa, että pieni pettymys oli hoito kuitenkin. Aioin kuitenkin jatkaa arpia vastaan kamppailua! Etsatut arvetkaan eivät juuri sen paremmin parantuneet, en oikeastaan huomaa ollenkaan eroa alkuperäiseen. Ehkä ihoni on hieman heleämpi.
Mutta ei auta kuin yrittää :( Mulla on varmaan aika samantyyppinen iho kuin turkuturku-kirjoittajalla. Vaikka en tee finneille mitään, niistä jää arpi! Olen syönyt akneeni Roaccutanin, e-pillereitä (Diane Nova & Yasmin), kolme antibioottikuuria, ja vaikka mitä voiteita ja paikallishoitoja. TCA:n tehnyt lääkäri määräsi minulle Skinoren-voiteen, mutta näppylät, joihin olen levittänyt sitä, paranevat huonommin kuin ne, joille en tee mitään.
Varasin viime viikolla seuraava ajan viikolle 8. Palaan sitten taas tähän keskusteluun! :)Mä en ole soittanut sille lääkärille, koska se oli lomalla heti toimenpiteeni jälkeen ja palasi töihin vasta viime viiikolla. Viime viikolla olisin voinut soittaa, mutta koska otsassa olevat loput ruvet yksi toisensa jälkeen näytti paranevan, niin ajattelin, että hyvä. Nyt siis enää pari rupea. Kuivaa rupea.
Mulla oli sellainen tilanne silloin hoitopäivänä, että lääkärin totesi, ettei etsaukseen saa yhtään voimakkaampaa happoa käyttää. Ja mullahan se oli suht mieto. Etukäteen ei oi tietää, ja aloitettiin miedolla, joka oli kuitenkin ehkä liian vahva. Siksi luulen paranemisen kestäneen kauemmin. Ihoni ei kestänyt niin kovaa happoa, vaikka sen paksuuden perusteella voisi luulla jotain ihan muuta.
Jokaisen paraneminen yleensäkkin tästä on yksilöllinen juttu. Toisella auttaa enemmän toisella vähemmän. Mulla vähemmän:(
Mutta ei tässä hätää. Olen niin tottunut arpiin, että muutama uusi ei haittaa yhtään mitään. Ne on otsassa suurimmaksi osaksi, ja voin leikata otsatukan, jos niitä ei saa enää pois.
Menen ehdottomasti uudestaan 2 kertaa lisäkuorintaan. Helmikuun lopussa ja sitten ehkä toukokuussa. Pelkkä kuorinta ilman etsausta auttaa varmasti. Auttoi se jo pikkasen. Minä en tästä lannistu, jätän vain rankemman osuuden väliin. Tätä projektia en jätä kesken. Nyt taistellaan, eikä luovuteta!
J - jöpöpöpö
aloittaja kirjoitti:
Mä en ole soittanut sille lääkärille, koska se oli lomalla heti toimenpiteeni jälkeen ja palasi töihin vasta viime viiikolla. Viime viikolla olisin voinut soittaa, mutta koska otsassa olevat loput ruvet yksi toisensa jälkeen näytti paranevan, niin ajattelin, että hyvä. Nyt siis enää pari rupea. Kuivaa rupea.
Mulla oli sellainen tilanne silloin hoitopäivänä, että lääkärin totesi, ettei etsaukseen saa yhtään voimakkaampaa happoa käyttää. Ja mullahan se oli suht mieto. Etukäteen ei oi tietää, ja aloitettiin miedolla, joka oli kuitenkin ehkä liian vahva. Siksi luulen paranemisen kestäneen kauemmin. Ihoni ei kestänyt niin kovaa happoa, vaikka sen paksuuden perusteella voisi luulla jotain ihan muuta.
Jokaisen paraneminen yleensäkkin tästä on yksilöllinen juttu. Toisella auttaa enemmän toisella vähemmän. Mulla vähemmän:(
Mutta ei tässä hätää. Olen niin tottunut arpiin, että muutama uusi ei haittaa yhtään mitään. Ne on otsassa suurimmaksi osaksi, ja voin leikata otsatukan, jos niitä ei saa enää pois.
Menen ehdottomasti uudestaan 2 kertaa lisäkuorintaan. Helmikuun lopussa ja sitten ehkä toukokuussa. Pelkkä kuorinta ilman etsausta auttaa varmasti. Auttoi se jo pikkasen. Minä en tästä lannistu, jätän vain rankemman osuuden väliin. Tätä projektia en jätä kesken. Nyt taistellaan, eikä luovuteta!
JHei, itse olisin menossa helmikuun aikana TCA-kuorintaan. Kysyisin vaan, että minkä värinen teidän iho on ollut kuorinnan jälkeen? Onko se muuttunut punaiseksi, vaaleammaksi, pysynyt ennallaan? Mietin vain, että minulla kasvojen iho on tällä hetkellä sillä tavalla kummallinen, että se ruskettuu vain terveiltä alueilta (eli sieltä missä ei ole arpia). Näyttää siis harvinaisen typerältä, kun naamani on aina kummallisen läikikäs: arvelliset alueet ovat todella vaaleita ja lisänä punaiset arvet, muualta naama taas on ruskea. Toivon, että arpien parantuessa ihon värinikin tasottuisi ja ruskettuisi kaikkialta samalla lailla.
- Marjo29387
jöpöpöpö kirjoitti:
Hei, itse olisin menossa helmikuun aikana TCA-kuorintaan. Kysyisin vaan, että minkä värinen teidän iho on ollut kuorinnan jälkeen? Onko se muuttunut punaiseksi, vaaleammaksi, pysynyt ennallaan? Mietin vain, että minulla kasvojen iho on tällä hetkellä sillä tavalla kummallinen, että se ruskettuu vain terveiltä alueilta (eli sieltä missä ei ole arpia). Näyttää siis harvinaisen typerältä, kun naamani on aina kummallisen läikikäs: arvelliset alueet ovat todella vaaleita ja lisänä punaiset arvet, muualta naama taas on ruskea. Toivon, että arpien parantuessa ihon värinikin tasottuisi ja ruskettuisi kaikkialta samalla lailla.
Moikka. Ensin omat kuulumiset, ihoni punoittaa vielä hennosti, mutta punoitus on vähäisempää, kuin sen etsaushoidon jälkeen. Hoitoni oli nyt etsausta kevyempi, vaikka arpikohtiin laitettiinkin enemmän ainetta. Tulosta tuli, joskin osasin jo odottaakin, ettei ehkä ihan yhtä paljon suhteessa ensimmäiseen etsaushoitoon, koska hoito oli nyt selvästi kevyempi. Luin tuolta toisesta viestiketjusta, että kaikissa arpien hoidoissa (laaserit ja hionnat ja myös TCA) mitä rajumpi hoito, sitä ikävämpi ja pidempi toipumisaika mutta siitä saa sitten parhaat tulokset. Olen samaa mieltä. Jos esimerkiksi TCA tehdään oikein kovalla teholla, niin punoitusta tulee ja rupia, mutta auttaa paremmin. Ja aloittajan postauksista näkee senkin, että ensimmäinen hoito PITÄÄ olla varovainen. Hänellähän aineen teho oli selvästi miedompi kuin minulla, mutta vaikutus oli silti tosi voimakas. En uskalla edes kuvitella, miten sellainen etsaushoito, mikä minulle tehtiin, olisi vaikuttanut aloittajan ihoon. Ja jos aloittaja luet tätä, niin minulla olisi pyyntö, kysy lääkäriltä, miten sen näki tai tiesi ihostasi, ettei voimakkaampaa ainetta pidä käyttää? Miten ihotautilääkäri arvioi sitä ihoa? Oma ihoni on todella paksu ja rasvainen, isot huokoset, ja sellainen voidaan suoraan hoitaa rajummin, sen tiedän. Siksi kai arpenikin ovat vähentyneet selvästi hoidosta. Kysyin muuten oman hoitoni aikana, että mistä johtuu hoidon vaikutuserot (eli miten hyvin arvet häviää) eri "arpisilla", niin se läääkärini sanoi, että miesten arvet paranee ehkä paremmin kuin naisten, ja että mitä paksumpi ja rasvaisempi iho on niin sitä paremmin paranee (MINÄ hih!) ja sama koskee kuulemma kaikkia eri hoitoja eli laaseria ym ym. Ja sitten että nuo asiat ovat sellaisia yleisiä suuntaa-antavia juttuja, mutta joskus jollain ohutihoisella iho paranee oikein hyvin tai rasvaisella iholla huonosti... onpa sekavaa mutta ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan. Aina yksilöllinen juttu. Niin ja sitten vielä juttua Maaretille! Jos ihosi toipui hyvin, niin seuraavalla kerralla varmaan hoitosi tehdään kovemmalla teholla. Mutta sitten voit varautua pidempään toipumiseen, mutta se on varmaa näistä viesteistä jo tullut kaikille selväksi :)
ToisenPalstanAloittaja, miten menee, onko iho kireä? Terveisin Marjo - -menossa myös-
Marjo29387 kirjoitti:
Moikka. Ensin omat kuulumiset, ihoni punoittaa vielä hennosti, mutta punoitus on vähäisempää, kuin sen etsaushoidon jälkeen. Hoitoni oli nyt etsausta kevyempi, vaikka arpikohtiin laitettiinkin enemmän ainetta. Tulosta tuli, joskin osasin jo odottaakin, ettei ehkä ihan yhtä paljon suhteessa ensimmäiseen etsaushoitoon, koska hoito oli nyt selvästi kevyempi. Luin tuolta toisesta viestiketjusta, että kaikissa arpien hoidoissa (laaserit ja hionnat ja myös TCA) mitä rajumpi hoito, sitä ikävämpi ja pidempi toipumisaika mutta siitä saa sitten parhaat tulokset. Olen samaa mieltä. Jos esimerkiksi TCA tehdään oikein kovalla teholla, niin punoitusta tulee ja rupia, mutta auttaa paremmin. Ja aloittajan postauksista näkee senkin, että ensimmäinen hoito PITÄÄ olla varovainen. Hänellähän aineen teho oli selvästi miedompi kuin minulla, mutta vaikutus oli silti tosi voimakas. En uskalla edes kuvitella, miten sellainen etsaushoito, mikä minulle tehtiin, olisi vaikuttanut aloittajan ihoon. Ja jos aloittaja luet tätä, niin minulla olisi pyyntö, kysy lääkäriltä, miten sen näki tai tiesi ihostasi, ettei voimakkaampaa ainetta pidä käyttää? Miten ihotautilääkäri arvioi sitä ihoa? Oma ihoni on todella paksu ja rasvainen, isot huokoset, ja sellainen voidaan suoraan hoitaa rajummin, sen tiedän. Siksi kai arpenikin ovat vähentyneet selvästi hoidosta. Kysyin muuten oman hoitoni aikana, että mistä johtuu hoidon vaikutuserot (eli miten hyvin arvet häviää) eri "arpisilla", niin se läääkärini sanoi, että miesten arvet paranee ehkä paremmin kuin naisten, ja että mitä paksumpi ja rasvaisempi iho on niin sitä paremmin paranee (MINÄ hih!) ja sama koskee kuulemma kaikkia eri hoitoja eli laaseria ym ym. Ja sitten että nuo asiat ovat sellaisia yleisiä suuntaa-antavia juttuja, mutta joskus jollain ohutihoisella iho paranee oikein hyvin tai rasvaisella iholla huonosti... onpa sekavaa mutta ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan. Aina yksilöllinen juttu. Niin ja sitten vielä juttua Maaretille! Jos ihosi toipui hyvin, niin seuraavalla kerralla varmaan hoitosi tehdään kovemmalla teholla. Mutta sitten voit varautua pidempään toipumiseen, mutta se on varmaa näistä viesteistä jo tullut kaikille selväksi :)
ToisenPalstanAloittaja, miten menee, onko iho kireä? Terveisin MarjoOlen menossa tca-kuorintaan helmikuun lopussa. Aiemmin minulle on tehty kaksi pinnallista kuorintaa salisyylihapolla. Täältä lukemieni kokemusten perusteella iski rimakauhu. Olen varannut viikon lomaa töistä, mutta mahtaakohan se lainkaan riittää toipumiseen? En haluaisi joutua selittelemään kellekään, mitä minulle on tehty.
Minusta nuo pinnallisetkin kuorinnat olivat tosi tehokkaita. Naama hilseili vielä muutamia päiviä kuorintojen, ja hoidon jälkeen naama helotti punaisena koko päivän - vähän niin kuin rankan aerobisen liikunnnan jäljiltä. Itselläni ei ole kovin pahoja arpia, mutta suun ympärillä on iho hiukan huonompaa ja tälle alueelle hiukan herkemmin tulee vieläkin näppyjä. Aiemmat kuorinnat kyllä selvästi tasoittivat ihoa ja näppyjäkään ei enää tule ihan yhtä herkästi. Eli keveympään hoitoonkin ihoni näytti reagoivan todella hyvin.
Nähtävästi tca-kuorinnassakin on pelivaraa prosenttien suhteen sen mukaan, minkälaista tulosta haetaan ja millainen ihotyyppi on kyseessä. Onko siinä mahdollista yhdistää mukaan muita happoja, esim. salisyylihappoa? Mikä mahtaisi olla kevyin mahdollinen keskisyvä kuorinta, joku 12 % liuos? - Sweetiepie82
-menossa myös- kirjoitti:
Olen menossa tca-kuorintaan helmikuun lopussa. Aiemmin minulle on tehty kaksi pinnallista kuorintaa salisyylihapolla. Täältä lukemieni kokemusten perusteella iski rimakauhu. Olen varannut viikon lomaa töistä, mutta mahtaakohan se lainkaan riittää toipumiseen? En haluaisi joutua selittelemään kellekään, mitä minulle on tehty.
Minusta nuo pinnallisetkin kuorinnat olivat tosi tehokkaita. Naama hilseili vielä muutamia päiviä kuorintojen, ja hoidon jälkeen naama helotti punaisena koko päivän - vähän niin kuin rankan aerobisen liikunnnan jäljiltä. Itselläni ei ole kovin pahoja arpia, mutta suun ympärillä on iho hiukan huonompaa ja tälle alueelle hiukan herkemmin tulee vieläkin näppyjä. Aiemmat kuorinnat kyllä selvästi tasoittivat ihoa ja näppyjäkään ei enää tule ihan yhtä herkästi. Eli keveympään hoitoonkin ihoni näytti reagoivan todella hyvin.
Nähtävästi tca-kuorinnassakin on pelivaraa prosenttien suhteen sen mukaan, minkälaista tulosta haetaan ja millainen ihotyyppi on kyseessä. Onko siinä mahdollista yhdistää mukaan muita happoja, esim. salisyylihappoa? Mikä mahtaisi olla kevyin mahdollinen keskisyvä kuorinta, joku 12 % liuos?Tca kuorintaa saa myös Forssassa studio taikassa Mika Hjerppen tekemänä. Olin itse kyseisessä kuorinnassa ja iho on juuri kuoriutunut pois. Näyttää kyllä tasaisemmalta mutta aion käydä vielä ainakin kerran jos saisi vielä paremmaksi kasvot että uskaltaa olla ilman meikkiä joskuskin. Dr. Hauschkan tuotteita olen käyttänyt jo jonkin aikaa ja täytyy sanoa että se on ollut mulle paras sarja epäpuhtaan ihon hoitoon. Puhtaasti luonnonaineita ja ei tuki ihohuokosia. Suosittelen!
- tca kiinostaa
Sweetiepie82 kirjoitti:
Tca kuorintaa saa myös Forssassa studio taikassa Mika Hjerppen tekemänä. Olin itse kyseisessä kuorinnassa ja iho on juuri kuoriutunut pois. Näyttää kyllä tasaisemmalta mutta aion käydä vielä ainakin kerran jos saisi vielä paremmaksi kasvot että uskaltaa olla ilman meikkiä joskuskin. Dr. Hauschkan tuotteita olen käyttänyt jo jonkin aikaa ja täytyy sanoa että se on ollut mulle paras sarja epäpuhtaan ihon hoitoon. Puhtaasti luonnonaineita ja ei tuki ihohuokosia. Suosittelen!
Kiitos tiedosta, olen suunnitellut tca-kuorintaan menoa jo varmaan pari vuotta, mutta en ole saanut varatuksi aikaa. Olisin mennyt sinne Tampereelle, mutta Forssa on paljon lähempänä, joten taidan mennäkin sinne. Miten Forssan studioon saa ajan, tiedätkö nettisivuja tai miten varasit ajan? Ja mitä se maksaa? Täällä Helsingissä hinnat on 450-600 euroa koko naaman hoito, mitä olen netistä löytänyt hakemalla. Pitää kokeilla myös tuota Hauschkaa, sitä on muutkin suositelleet. Oma ihoni on hyvin hankala sillä tavalla, että se on kuiva ja punainen ja toisaalta välillä rasvainen ja finnejä tulee. Tiedän että kuullostaa ihmeelliseltä, mutta ihoni on todellinen ongelmakimppu, yhtä aikaa hilseilevä ja finnejä aika ajoin. Kunhan nyt saisin koottua rohkeutta ja järjestettyä lomaa. Ja kiitos Marjolle noista pitkistä teksteistä, etenkin tuosta 17.1 kirjoitetusta, siinä on paljon asiaa.
- tca kiinnostaa
tca kiinostaa kirjoitti:
Kiitos tiedosta, olen suunnitellut tca-kuorintaan menoa jo varmaan pari vuotta, mutta en ole saanut varatuksi aikaa. Olisin mennyt sinne Tampereelle, mutta Forssa on paljon lähempänä, joten taidan mennäkin sinne. Miten Forssan studioon saa ajan, tiedätkö nettisivuja tai miten varasit ajan? Ja mitä se maksaa? Täällä Helsingissä hinnat on 450-600 euroa koko naaman hoito, mitä olen netistä löytänyt hakemalla. Pitää kokeilla myös tuota Hauschkaa, sitä on muutkin suositelleet. Oma ihoni on hyvin hankala sillä tavalla, että se on kuiva ja punainen ja toisaalta välillä rasvainen ja finnejä tulee. Tiedän että kuullostaa ihmeelliseltä, mutta ihoni on todellinen ongelmakimppu, yhtä aikaa hilseilevä ja finnejä aika ajoin. Kunhan nyt saisin koottua rohkeutta ja järjestettyä lomaa. Ja kiitos Marjolle noista pitkistä teksteistä, etenkin tuosta 17.1 kirjoitetusta, siinä on paljon asiaa.
se unohtui kysyä, että pitääkö iho olla kokonaan parantunut finneistä, ennen kuin voi tehdä tca-kuorinnan, kun täältä netistä on löytynyt tietoa että pitää olla ja toisaalta, ettei silloin tällöin tulevat 2-3 finniä ole esteenä sen tekemiselle? vai tiedätkö tai käykö Marjo vielä joskus täällä palstalla, kun hän niin paljon asiasta tietää, että voisi vastata.
- sweetiepie82
tca kiinostaa kirjoitti:
hei, studio taikalla on oma kotisivu löytyy googlettamalla. muistaakseni hän on siellä taas maaliskuussa :) Hinta oli 265 e, eli suht ok! :) ostin itselleni tänään hauschkan s ampullit paranemisvaiheeseen ja kevyt ruusuvoide herkän ihon hoitoon. Minullkain on myös pintakuiva iho jossa on epäpuhtauksia ja paikoittain finnejäkin. Eli hoidon voi tehdä vaikka olisi kuiva/finninen iho! normaalisti hauschkan epäpuhtaan ihon tuotteita käytössä. Suosittelen Voidenaamiota arpien hoitoon ja siihen hilseilyyn myös! toivottavasti oli apua tästä! :)
- tca kiinnostaa
sweetiepie82 kirjoitti:
hei, studio taikalla on oma kotisivu löytyy googlettamalla. muistaakseni hän on siellä taas maaliskuussa :) Hinta oli 265 e, eli suht ok! :) ostin itselleni tänään hauschkan s ampullit paranemisvaiheeseen ja kevyt ruusuvoide herkän ihon hoitoon. Minullkain on myös pintakuiva iho jossa on epäpuhtauksia ja paikoittain finnejäkin. Eli hoidon voi tehdä vaikka olisi kuiva/finninen iho! normaalisti hauschkan epäpuhtaan ihon tuotteita käytössä. Suosittelen Voidenaamiota arpien hoitoon ja siihen hilseilyyn myös! toivottavasti oli apua tästä! :)
:)
- liliania11
tca kiinnostaa kirjoitti:
:)
Kävin TCA:ssa helsingissä noin 3 viikkoa sitten. Ihon kuoriuduttua naama näytti aika tasaiselta ja hyvältä ja napakalta, mutta nyt se on ikään kuin "löpsähtänyt". Tuntuu, että arvet, jotka ehkä hieman madaltuivat näkyvät entistä selvemmin ja ihohuokoset ovat entistä isompia. Kuorinnasta jäi myös poskipäihin lähelle silmänympärystä ruskeat ilmeisesti hyperpigmentoituneet laikut. Kuuluuko asiaan? Kuinka pian voin odottaa, että näen lopullisia tuloksia tca:sta?
Käytän lääkärin määräyksestä (hoidon tehneen) nyt Avitcid-voidetta kerran vuorokaudessa.
Huh - huh mitäköhän tästäkin vielä tulee - TcTc
liliania11 kirjoitti:
Kävin TCA:ssa helsingissä noin 3 viikkoa sitten. Ihon kuoriuduttua naama näytti aika tasaiselta ja hyvältä ja napakalta, mutta nyt se on ikään kuin "löpsähtänyt". Tuntuu, että arvet, jotka ehkä hieman madaltuivat näkyvät entistä selvemmin ja ihohuokoset ovat entistä isompia. Kuorinnasta jäi myös poskipäihin lähelle silmänympärystä ruskeat ilmeisesti hyperpigmentoituneet laikut. Kuuluuko asiaan? Kuinka pian voin odottaa, että näen lopullisia tuloksia tca:sta?
Käytän lääkärin määräyksestä (hoidon tehneen) nyt Avitcid-voidetta kerran vuorokaudessa.
Huh - huh mitäköhän tästäkin vielä tuleeJuuri tälläisten kommenttien vuoksi en tosiaankaan uskaltautunut menemään kotikulmille Pk-seudulle Tca Kuorintaan.
Kyllä ihon parantuminen näkyy viimeistään 3 viikkoa kuorinnasta.
Itselläni iho suorastaan kiristyi ja se pingotti ne kuopat tasaiseksi ja juonteet myös.
Tuolle kyselijälle, joku 4-5 finniä ei todellakaan ole este Tca kuorintaan menolle. Puhelin vaan käteen, ei kukaan tee asioita puolestasi. - liliania11
TcTc kirjoitti:
Juuri tälläisten kommenttien vuoksi en tosiaankaan uskaltautunut menemään kotikulmille Pk-seudulle Tca Kuorintaan.
Kyllä ihon parantuminen näkyy viimeistään 3 viikkoa kuorinnasta.
Itselläni iho suorastaan kiristyi ja se pingotti ne kuopat tasaiseksi ja juonteet myös.
Tuolle kyselijälle, joku 4-5 finniä ei todellakaan ole este Tca kuorintaan menolle. Puhelin vaan käteen, ei kukaan tee asioita puolestasi.Kävitkö TcTc Tampereella? En usko, että johtui tekijästä, oli ammattilainen ja tekee niitä todella paljon. Ihotautien erikoislääkäri en halua kuitenkaan laittaa nimiä.
Jäikö ihosi pysyvästi napakammaksi ja "kireämmäksi"? Millaisia arpia sinulla oli. Mulla on poskissa sellaista aaltoilevaa "rollong scar" tyyppistä kuoppaa.
Täytynee soittaa lääkärille ja käydä näyttämäss naamaa. - Marjo29387
liliania11 kirjoitti:
Huh - huh mitäköhän tästäkin vielä tuleeMoikka, voin antaa vähän vinkkejä, vaikka en lääkäri olekaan. Ehkä olet lukenut kuitenkin joitain tekstejä, mitä olen tänne kirjoittanut. Mulle on tehty 2 tca:ta ja olen perehtynyt hoitoon niin hyvin, mitä nyt tällainen tavallinen ihminen voi perehtyä. Tcassa on tärkeää ihon esihoito ja myös jälkihoito. Eli ei vain se, miten se itse toimenpide, vai miksi sitä nyt sanotaankaan sairaalakielessä, tehdään. Itse söin kuorintaa edeltävästi c-vitamiinia ja koko hoidon ajan myös ja sen jälkeenkin muutaman viikon (molemmat kerrat) ja sinkkiä lisäksi. Iho ei saa olla ärsyyntynyt hoidon aikaan, koska se ei ole hyvä juttu. Sitten hoidon jälkeen se ei saa kuivua liikaa, eikä ihoa saa altistaa kuumuudelle (sauna), tai pakkaselle tai viimalle tai auringolle. Eli tämä on huono talvi hoidolle :) ettei tule punoitusta tai pigmenttihäiriötä. Omissa ohjeissani lukee, että iholle ei saa käyttää kuoriutumisen jälkeenkään ennen ihon normaaliksi muuttumista mitään vahvoja aineita, vaan herkän ihon tuotteita. Mulla oli tuota Avitcidia joskus akneen, ja omalle muuten kestävälle iholleni se oli aika voimakasta, punoitti ja hilseili. Mutta jos olet lääkäriltä ohjeen saanut, niin noudata sitä. Ja varmaan hyvä, että käyt näyttämässä, mitä iholle voisi tehdä. Korostan vieläkin tuon jälkihoidon merkitystä. Sain siitä ohjeita omalta lääkäriltäni ja hänkin sanoi, että itse kuorintatoimenpide on vain osa sitä hoitoa ja kotihoito ennen ja jälkeen on tosi tärkeää. Toivottavasti tästä oli apua! Kysy jotain, jos voin vaikka auttaa edelleen. Tervesin Marjo
- -menossa myös-
Marjo29387 kirjoitti:
Moikka, voin antaa vähän vinkkejä, vaikka en lääkäri olekaan. Ehkä olet lukenut kuitenkin joitain tekstejä, mitä olen tänne kirjoittanut. Mulle on tehty 2 tca:ta ja olen perehtynyt hoitoon niin hyvin, mitä nyt tällainen tavallinen ihminen voi perehtyä. Tcassa on tärkeää ihon esihoito ja myös jälkihoito. Eli ei vain se, miten se itse toimenpide, vai miksi sitä nyt sanotaankaan sairaalakielessä, tehdään. Itse söin kuorintaa edeltävästi c-vitamiinia ja koko hoidon ajan myös ja sen jälkeenkin muutaman viikon (molemmat kerrat) ja sinkkiä lisäksi. Iho ei saa olla ärsyyntynyt hoidon aikaan, koska se ei ole hyvä juttu. Sitten hoidon jälkeen se ei saa kuivua liikaa, eikä ihoa saa altistaa kuumuudelle (sauna), tai pakkaselle tai viimalle tai auringolle. Eli tämä on huono talvi hoidolle :) ettei tule punoitusta tai pigmenttihäiriötä. Omissa ohjeissani lukee, että iholle ei saa käyttää kuoriutumisen jälkeenkään ennen ihon normaaliksi muuttumista mitään vahvoja aineita, vaan herkän ihon tuotteita. Mulla oli tuota Avitcidia joskus akneen, ja omalle muuten kestävälle iholleni se oli aika voimakasta, punoitti ja hilseili. Mutta jos olet lääkäriltä ohjeen saanut, niin noudata sitä. Ja varmaan hyvä, että käyt näyttämässä, mitä iholle voisi tehdä. Korostan vieläkin tuon jälkihoidon merkitystä. Sain siitä ohjeita omalta lääkäriltäni ja hänkin sanoi, että itse kuorintatoimenpide on vain osa sitä hoitoa ja kotihoito ennen ja jälkeen on tosi tärkeää. Toivottavasti tästä oli apua! Kysy jotain, jos voin vaikka auttaa edelleen. Tervesin Marjo
Liliania11: ehkäpä ihosi vielä muuttuu (erityisesti ne hyperpigmentaatiokohdat), jos kuorinnasta vasta noin 3 viikkoa. Miten vahvaa happoa käytettiin ja oliko tämä sinulle ensimmäinen tca-kuorinta?
Pidäthän meidät ajan tasalla kokemuksistasi. Olen itsekin menossa kuorintaan parin viikon sisään ja jännittää jo aika lailla.
Joku tuossa kyseli, voiko olla finnejä, kun menee kuorintaan. Mulle määrättiin ennen salisyylihappokuorintaa antibiottikuuri, kun oli muutamia punaisia näppyjä tai niiden jäljiltä jääneitä pieniä tulehduskohtia. - liliania11
Liliania11: ehkäpä ihosi vielä muuttuu (erityisesti ne hyperpigmentaatiokohdat), jos kuorinnasta vasta noin 3 viikkoa. Miten vahvaa happoa käytettiin ja oliko tämä sinulle ensimmäinen tca-kuorinta?
Pidäthän meidät ajan tasalla kokemuksistasi. Olen itsekin menossa kuorintaan parin viikon sisään ja jännittää jo aika lailla.
Joku tuossa kyseli, voiko olla finnejä, kun menee kuorintaan. Mulle määrättiin ennen salisyylihappokuorintaa antibiottikuuri, kun oli muutamia punaisia näppyjä tai niiden jäljiltä jääneitä pieniä tulehduskohtia.Kiitos vastauksista. Soitin tänään lääkärille ja kehotti seuraamaan pari viikkoa ja sitten menen jokatapauksessa jälkitarkastukseen. Hänen mukaan rajoja (laikuista) voidaan tasoittaa ja voi myös kirjoittaa jonkun voiteen tarvittaessa. Mulla on edessä joka tapauksessa vielä ainakin toinen tca, joten hoitosuhde jatkuu ja katsotaan miten edetään.
Silloin kun tca tehtiin oli kovat pakkaset, ja tytön kanssa jouduttiin muutamana päivänä ulkona piipahtaa ja ei se hyvältä kasvoissa tuntunut, mutta tuskin laikut siitä syntyivät. Sitä paitsi havaitsin ne jo ennen kuoriutumisen alkamista. Eli pari päivää kuorinnan jälkeen nuo kohdat muuttuivat ruskeaksi, kuten muukin iho, mutta nuo paljon tummemmimksi ja myös jäivät sellaisiksi.
En ole mitenkään pikkutarkka, eikä nuo laikut nyt kamalasti häiritse, mutta kiinnostaa tietää mistä johtuvat.
Ehtiiköhän tässä muuten vielä ennen kesää toiseen tca:han?
Marjo, mitä aurinkosuojavoidetta suosittelet? Olen lukenut paljon kirjoituksiasi ja meillä taitaa olla aika samantyyppinen palksuhko iho. Millaisia arpia sinulla muuten oli ja kuinka hyvin tca auttoi? - Marjo29387
liliania11 kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Soitin tänään lääkärille ja kehotti seuraamaan pari viikkoa ja sitten menen jokatapauksessa jälkitarkastukseen. Hänen mukaan rajoja (laikuista) voidaan tasoittaa ja voi myös kirjoittaa jonkun voiteen tarvittaessa. Mulla on edessä joka tapauksessa vielä ainakin toinen tca, joten hoitosuhde jatkuu ja katsotaan miten edetään.
Silloin kun tca tehtiin oli kovat pakkaset, ja tytön kanssa jouduttiin muutamana päivänä ulkona piipahtaa ja ei se hyvältä kasvoissa tuntunut, mutta tuskin laikut siitä syntyivät. Sitä paitsi havaitsin ne jo ennen kuoriutumisen alkamista. Eli pari päivää kuorinnan jälkeen nuo kohdat muuttuivat ruskeaksi, kuten muukin iho, mutta nuo paljon tummemmimksi ja myös jäivät sellaisiksi.
En ole mitenkään pikkutarkka, eikä nuo laikut nyt kamalasti häiritse, mutta kiinnostaa tietää mistä johtuvat.
Ehtiiköhän tässä muuten vielä ennen kesää toiseen tca:han?
Marjo, mitä aurinkosuojavoidetta suosittelet? Olen lukenut paljon kirjoituksiasi ja meillä taitaa olla aika samantyyppinen palksuhko iho. Millaisia arpia sinulla muuten oli ja kuinka hyvin tca auttoi?Minä olen käyttänyt erilaisia, ei ole mitään ylitse muiden suosikkia. Eniten olen ehkä tykännyt apteekista saatavasta Vichy-nimisestä aurinkovoiteesta, se ei ole rasvainen iholla. Minulla on sellaisia vanhempia tavallisia aknearpia, pinnallisia ja muutamia syvempiäkin. Eivät enää ole olleet punoittavia. TCA on auttanut hyvin, ne ovat madaltuneet ja näkyvät selvästi vähemmän kuin ennen. Mutta jos katson kirkkaassa valossa niitä arpikohtia, niin kyllä ne kahden hoitokerran jälkeen vähän näkyvät edelleen, vaikkakin selvästi entistä vähemmän. Mutta en odottanutkaan, että ihoni muuttuisi sellaiseksi, kuin siinä ei olisi ikinä ollut yhtään finniä. Tiesin sen jo hoitoihin lähtiessäni. Ilmeisesti TCA hoito voidaan tehdä myös eri tavoin vaikka aine olisikin aina samaa TCA:ta, eli eri lääkäreillä on erilaiset tavat tehdä se kuorinta, ja miten sitä jälkihoidetaan ym ym. Oma lääkärini, joka TCA:n teki, sanoi tekevänsä sen nykyisin eri tavalla kuin silloin kun aloitti, ja että toimenpiteessä menee nyt pidempi aika kuin ennen. Tarkemmin en tiedä, että milla tavoin se on sitten muuttunut. Terveisin Marjo
- tyttiturusta
Marjo29387 kirjoitti:
Minä olen käyttänyt erilaisia, ei ole mitään ylitse muiden suosikkia. Eniten olen ehkä tykännyt apteekista saatavasta Vichy-nimisestä aurinkovoiteesta, se ei ole rasvainen iholla. Minulla on sellaisia vanhempia tavallisia aknearpia, pinnallisia ja muutamia syvempiäkin. Eivät enää ole olleet punoittavia. TCA on auttanut hyvin, ne ovat madaltuneet ja näkyvät selvästi vähemmän kuin ennen. Mutta jos katson kirkkaassa valossa niitä arpikohtia, niin kyllä ne kahden hoitokerran jälkeen vähän näkyvät edelleen, vaikkakin selvästi entistä vähemmän. Mutta en odottanutkaan, että ihoni muuttuisi sellaiseksi, kuin siinä ei olisi ikinä ollut yhtään finniä. Tiesin sen jo hoitoihin lähtiessäni. Ilmeisesti TCA hoito voidaan tehdä myös eri tavoin vaikka aine olisikin aina samaa TCA:ta, eli eri lääkäreillä on erilaiset tavat tehdä se kuorinta, ja miten sitä jälkihoidetaan ym ym. Oma lääkärini, joka TCA:n teki, sanoi tekevänsä sen nykyisin eri tavalla kuin silloin kun aloitti, ja että toimenpiteessä menee nyt pidempi aika kuin ennen. Tarkemmin en tiedä, että milla tavoin se on sitten muuttunut. Terveisin Marjo
Hei,
olen nyt sitten menossa ensi viikolla TCA:han Tampereelle. Jännittää kovasti. Jos täällä palstalla liikkuu tiedonjanoisia, niin voin ainakin sen todeta, että Mikä Hjerppe on äärimmäisen ystävällinen lääkäri. Vastailee kärsivällisesti ja rehellisesti kysymyksiin.
En tiedä, olenko tyhmä kun menen kuorintaan. Hjerppe kertoi suoraan kuvani nähtyään, että ihoni ei ole paras mahdollinen kys.om kuorintaan. Se voidaan tehdä, mutta koska ihoni on ohuehko (alun perin) posliininen naisen iho, jolloin syviksi luokiteltuihin aknearpiiin (poskissa) ei ehkä tehoa mikään. Arvostan syvästi, että hän sanoi suoraan ja kaunistelematta. Kuitenkin hän lisäsi, että tulos on yksillölinen, ihmeitäkin voi tapahtua.
Kysyisin teiltä hoidossa käyneiltä, että ei kai teidän arvet ole vaan syventyneet hoidon seurauksena. Onko se mahdollista? Eräs teistä (palstan aloittaja muistaakseni) väitti näin. En usko, että arpeni häviävät kokonaan, mutta en nyt halua pahempaa lopputulosta. Eli kannattaako välttää etsausta? Sovimme Hjerpen, että katsomme asiaa sitten paikan päällä, sillä en käynyt esitarkastuksessa.
Toivottavasti jollakin olisi jotain kommentoitavaa tähän enne viikon puoltaväliä! - Marjo29387
tyttiturusta kirjoitti:
Hei,
olen nyt sitten menossa ensi viikolla TCA:han Tampereelle. Jännittää kovasti. Jos täällä palstalla liikkuu tiedonjanoisia, niin voin ainakin sen todeta, että Mikä Hjerppe on äärimmäisen ystävällinen lääkäri. Vastailee kärsivällisesti ja rehellisesti kysymyksiin.
En tiedä, olenko tyhmä kun menen kuorintaan. Hjerppe kertoi suoraan kuvani nähtyään, että ihoni ei ole paras mahdollinen kys.om kuorintaan. Se voidaan tehdä, mutta koska ihoni on ohuehko (alun perin) posliininen naisen iho, jolloin syviksi luokiteltuihin aknearpiiin (poskissa) ei ehkä tehoa mikään. Arvostan syvästi, että hän sanoi suoraan ja kaunistelematta. Kuitenkin hän lisäsi, että tulos on yksillölinen, ihmeitäkin voi tapahtua.
Kysyisin teiltä hoidossa käyneiltä, että ei kai teidän arvet ole vaan syventyneet hoidon seurauksena. Onko se mahdollista? Eräs teistä (palstan aloittaja muistaakseni) väitti näin. En usko, että arpeni häviävät kokonaan, mutta en nyt halua pahempaa lopputulosta. Eli kannattaako välttää etsausta? Sovimme Hjerpen, että katsomme asiaa sitten paikan päällä, sillä en käynyt esitarkastuksessa.
Toivottavasti jollakin olisi jotain kommentoitavaa tähän enne viikon puoltaväliä!Jos olet herkkäihoinen, niin ehkä kannatta ehkä välttää sitä etsaushoitoa ja ottaa vain sellainen tavallinen "tca kuorinta". Oma kokemukseni on, että arvet kyllä madaltuivat paremmin etsauksesta, mutta paranemisvaiheessa iho on aluksi aika pahan näköinen. Minullehan tehtiin ensimmäisellä kerralla se etsaus. Varmaan olet kuvia nähnyt, miten se iho irtoilee pois paranemisvaiheessa. Paraneminenkin on jokaisella erilaista ja varmaan johtuu ihon laadusta ja tyypistä. Minulla ja veljelläni on molemmalla ollut aknea, ja minä naisena sain tietenkin pahemmat arvet kuin veljeni. Mutta jos muistini on oikeassa, niin meillä oli suunnilleen yhtä paha akne. Mitähän mahtaa tuolle aloittajalle kuulua, olisi tosi kiva kuulla, jos kävisi vielä täällä ketjussa. Minä epäilin noissa vanhoissa viesteissäni, että olisiko hänelle tullut jotain tulehdusta etsattuihin kohtiin, mutta en ole sillä tavalla asiantuntija. Olen lukenut varmasti kymmeniä, ellen satoja juttuja ja viestiketjuja tca-hoidosta (täältä ja myös ulkomaisilta nettisivuilta), kun on oma lehmä ollut ojassa, mutta en ole muualla sellaista kuullut, että arvet olisivat tulleet varsinaisesti pahemmiksi. Joillekin tulee pigmenttiä hoidon jälkeen iholle, mutta siitä olen lukenut enemmän ulkomaisilta sivuilta. Täällähän ei paljon aurinkoa ole viime aikoina näkynyt :) Eikä oma kokemuksenikaan ollut sellainen. Miedompi TCA ei tiettävästi auta arpiin yhtä hyvin kuin voimakas TCA, mutta lienee sitten turvallisempi. Ja voihan sen sitten tehdä kovemmin myöhemmin, jos ihosi sen kestää?? Toivottavasti tästä oli apua, jos kovasti jännittää! Terveisin Marjo (kävin muuten samalla lääkärillä kuin mihin olet menossa, joten sillä tavalla omat kokemukseni ehkä auttavat sinua enemmän kuin jos olisit menossa johonkin muualle hoitoon. En osannut sanoa tuota asiaa ehkä niin selvästi, mutta jos ymmärsit :) Eli lue noita viestejäni muistakin ketjuista!
- döpöpöp
Marjo29387 kirjoitti:
Jos olet herkkäihoinen, niin ehkä kannatta ehkä välttää sitä etsaushoitoa ja ottaa vain sellainen tavallinen "tca kuorinta". Oma kokemukseni on, että arvet kyllä madaltuivat paremmin etsauksesta, mutta paranemisvaiheessa iho on aluksi aika pahan näköinen. Minullehan tehtiin ensimmäisellä kerralla se etsaus. Varmaan olet kuvia nähnyt, miten se iho irtoilee pois paranemisvaiheessa. Paraneminenkin on jokaisella erilaista ja varmaan johtuu ihon laadusta ja tyypistä. Minulla ja veljelläni on molemmalla ollut aknea, ja minä naisena sain tietenkin pahemmat arvet kuin veljeni. Mutta jos muistini on oikeassa, niin meillä oli suunnilleen yhtä paha akne. Mitähän mahtaa tuolle aloittajalle kuulua, olisi tosi kiva kuulla, jos kävisi vielä täällä ketjussa. Minä epäilin noissa vanhoissa viesteissäni, että olisiko hänelle tullut jotain tulehdusta etsattuihin kohtiin, mutta en ole sillä tavalla asiantuntija. Olen lukenut varmasti kymmeniä, ellen satoja juttuja ja viestiketjuja tca-hoidosta (täältä ja myös ulkomaisilta nettisivuilta), kun on oma lehmä ollut ojassa, mutta en ole muualla sellaista kuullut, että arvet olisivat tulleet varsinaisesti pahemmiksi. Joillekin tulee pigmenttiä hoidon jälkeen iholle, mutta siitä olen lukenut enemmän ulkomaisilta sivuilta. Täällähän ei paljon aurinkoa ole viime aikoina näkynyt :) Eikä oma kokemuksenikaan ollut sellainen. Miedompi TCA ei tiettävästi auta arpiin yhtä hyvin kuin voimakas TCA, mutta lienee sitten turvallisempi. Ja voihan sen sitten tehdä kovemmin myöhemmin, jos ihosi sen kestää?? Toivottavasti tästä oli apua, jos kovasti jännittää! Terveisin Marjo (kävin muuten samalla lääkärillä kuin mihin olet menossa, joten sillä tavalla omat kokemukseni ehkä auttavat sinua enemmän kuin jos olisit menossa johonkin muualle hoitoon. En osannut sanoa tuota asiaa ehkä niin selvästi, mutta jos ymmärsit :) Eli lue noita viestejäni muistakin ketjuista!
Tyttiturusta, minäkin olen ensi viikolla menossa TCA:han samaiseen paikkaan. Itse juttelin lääkärin kanssa vain puhelimessa, joten saa nähdä sitten paikan päällä, mitä hän sanoo ihostani. En itse osaa varmasti sanoa, millainen iho minulla on, mutta luultavasti aika samanlainen kuin sinulla. Juuri sellainen posliininen naisen iho, johon jää todella helposti arpia. Etenkin poskeni ovat aika järkyttävässä kunnossa, joten toivon että kuorinnasta olisi apua, vaikka en ihotyyppini sopivuudesta mene takuuseen. Olisi kiva, jos kirjoittelisit tänne palstalle, niin voitaisiin vaihtaa kuulumisia. Mikä päivä olet menossa?
- tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Tyttiturusta, minäkin olen ensi viikolla menossa TCA:han samaiseen paikkaan. Itse juttelin lääkärin kanssa vain puhelimessa, joten saa nähdä sitten paikan päällä, mitä hän sanoo ihostani. En itse osaa varmasti sanoa, millainen iho minulla on, mutta luultavasti aika samanlainen kuin sinulla. Juuri sellainen posliininen naisen iho, johon jää todella helposti arpia. Etenkin poskeni ovat aika järkyttävässä kunnossa, joten toivon että kuorinnasta olisi apua, vaikka en ihotyyppini sopivuudesta mene takuuseen. Olisi kiva, jos kirjoittelisit tänne palstalle, niin voitaisiin vaihtaa kuulumisia. Mikä päivä olet menossa?
Kiitos kommenteista! Muistelinkin, että Marjo sinulla oli erityyppinen iho ja siksi voitiin tehdä kovemmilla aineilla. Omasta mielestäni inoni ei ole yli arka eikä huippu ohut ( kosmetologit ovat sanoneet paksuksikin) mutta "terve" iho on väriltään kermanvaaleaa, joten näkyyhän siinä hyvin kaikki muutokset. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, kuinka kauan tuo "piinavaihe" kestää eli kauan happoa pidetään iholla niin etsausvaiheessa kuin normaalissa happokäsittelyssä? Koko toimenpidehän käsitääkseni kestää rauhoitteluvaiheineen vain n. 40 min. Onko kipu verrattavissa Schrammeck-hoitoon? Olen käynyt siinä kerran eikä se nyt niin kamalaa ollut. Lähinnä tuntui kuin olisi raastettu ihoa raastinraudalla ;)
Näköjään etsausprosentit vaihtelevat 35 ja 20 % välillä. Viestiketjun aloittajalle tehtiin n. 18 %. Haluaisin kyllä etsauksenkin, mutta taitaa jäädä viime hetken päätökseksi. mutta Marjo ja muut, suosittelette hoitoa kummiskin? Aiemmin kirjoitelleella Maaretilla taisi olla samantyyppinen iho ja hän oli hiukan pettynyt etsauksen jälkeen. Ei hänkään kuitenkaan ollut sitä mieltä, että iho olisi pahentunut. Hjerpen mukaan yksi vaihtoehto on myö ssalisyylihappokuorinta. Vaihtoehtoja harkitaan siis paikan päällä.
Ajattelin aloittaa c-vitamiini ja sinkki kuurin tässä samalla. Toivottavasti niisät on hyöytä, vaikka en ole syönyt säännöllisesti aikaisemmin. Luulisi, että c-vitamiinia tarvitaan juuri paranemisvaiheessa.
Ja Döpöpöp, kirjoittellaan vain. minä menen keskiviikkona, iik! - liliania11
tyttiturusta kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Muistelinkin, että Marjo sinulla oli erityyppinen iho ja siksi voitiin tehdä kovemmilla aineilla. Omasta mielestäni inoni ei ole yli arka eikä huippu ohut ( kosmetologit ovat sanoneet paksuksikin) mutta "terve" iho on väriltään kermanvaaleaa, joten näkyyhän siinä hyvin kaikki muutokset. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, kuinka kauan tuo "piinavaihe" kestää eli kauan happoa pidetään iholla niin etsausvaiheessa kuin normaalissa happokäsittelyssä? Koko toimenpidehän käsitääkseni kestää rauhoitteluvaiheineen vain n. 40 min. Onko kipu verrattavissa Schrammeck-hoitoon? Olen käynyt siinä kerran eikä se nyt niin kamalaa ollut. Lähinnä tuntui kuin olisi raastettu ihoa raastinraudalla ;)
Näköjään etsausprosentit vaihtelevat 35 ja 20 % välillä. Viestiketjun aloittajalle tehtiin n. 18 %. Haluaisin kyllä etsauksenkin, mutta taitaa jäädä viime hetken päätökseksi. mutta Marjo ja muut, suosittelette hoitoa kummiskin? Aiemmin kirjoitelleella Maaretilla taisi olla samantyyppinen iho ja hän oli hiukan pettynyt etsauksen jälkeen. Ei hänkään kuitenkaan ollut sitä mieltä, että iho olisi pahentunut. Hjerpen mukaan yksi vaihtoehto on myö ssalisyylihappokuorinta. Vaihtoehtoja harkitaan siis paikan päällä.
Ajattelin aloittaa c-vitamiini ja sinkki kuurin tässä samalla. Toivottavasti niisät on hyöytä, vaikka en ole syönyt säännöllisesti aikaisemmin. Luulisi, että c-vitamiinia tarvitaan juuri paranemisvaiheessa.
Ja Döpöpöp, kirjoittellaan vain. minä menen keskiviikkona, iik!Heippa taas, käyn taas hieman kommentoimassa. Mulla siis tehtiin TCA suunnilleen tasan kuukausi sitten ja juuri sain sairaskertomuksen postissa. Mulle síis tehtii koko kasvoille TCA 35% Jessner 2. Eli siinä oli aluksi tuo retinolikuorinta joka kuulemma parantaa TCA:n tehoa.
Toisessa ketjussa täällä valittelin, että kolmen viikon jälkeen iho oli jotenkin löpsähtänyt ja arvet näkyivät jopa selkeämmin kuin ennen kuorintaa, mutta viikossa on tapahtunut ihmeitä ja tuntuu, että tulos vain paranee mitä kauemmin kuorinnasta on.
Mun sairaskertomuksessa lukee myös, että potilaalla vaikeat aknearvet. No, ei mielestäni ole vaikeat, siis ei todellakaan ole posket mitään perunapeltoa, mutta onhan nuo arvet paikoitellen ihan näkyvät. Kertomuksessa lukee lisäksi, että arvista ei pääse kokonaan eroon, mutta niitä voidaan häivyttää ja tasoittaa. TCA:han menijöiden on siis syytä muistaa, että se ei ole mikään ihmeitä tekevä simsalabim-hoito - aknesta kärsinyt ei koskaan tule saamaan sillä sellaista nuoren naisen persikkaihoa, mutta ison parannuksen se ainakin ihoni ulkonäköön on tehnyt.
Pigmentoitumisesta. Mulla on tullut lähelle silmänympärysihoa, ts. siihen kohtaan jossa menee raja tca-hapon levittämisen suhteen ruskeaa pigmentoitumista. Menen näyttämään sitä lääkärille parin viikon päästä.
Jep, mulle on tehty Schrammek ja sitä tuntemusta ei voi edes verrata TCA:han. Mä en tuntenut mitään kipua Schrammekin yhteydessä, mutta 35% TCA tuntui kyllä ihan kunnolla. Kyyneleet valui silmistä, mutta siis kyllä sen kestää. Ihan helposti.
Tyttiturusta ja dödöp. kertokaa sitten kokemuksistanne kun ehditte.
Mukavaa kevättä! - tyttiturusta
liliania11 kirjoitti:
Heippa taas, käyn taas hieman kommentoimassa. Mulla siis tehtiin TCA suunnilleen tasan kuukausi sitten ja juuri sain sairaskertomuksen postissa. Mulle síis tehtii koko kasvoille TCA 35% Jessner 2. Eli siinä oli aluksi tuo retinolikuorinta joka kuulemma parantaa TCA:n tehoa.
Toisessa ketjussa täällä valittelin, että kolmen viikon jälkeen iho oli jotenkin löpsähtänyt ja arvet näkyivät jopa selkeämmin kuin ennen kuorintaa, mutta viikossa on tapahtunut ihmeitä ja tuntuu, että tulos vain paranee mitä kauemmin kuorinnasta on.
Mun sairaskertomuksessa lukee myös, että potilaalla vaikeat aknearvet. No, ei mielestäni ole vaikeat, siis ei todellakaan ole posket mitään perunapeltoa, mutta onhan nuo arvet paikoitellen ihan näkyvät. Kertomuksessa lukee lisäksi, että arvista ei pääse kokonaan eroon, mutta niitä voidaan häivyttää ja tasoittaa. TCA:han menijöiden on siis syytä muistaa, että se ei ole mikään ihmeitä tekevä simsalabim-hoito - aknesta kärsinyt ei koskaan tule saamaan sillä sellaista nuoren naisen persikkaihoa, mutta ison parannuksen se ainakin ihoni ulkonäköön on tehnyt.
Pigmentoitumisesta. Mulla on tullut lähelle silmänympärysihoa, ts. siihen kohtaan jossa menee raja tca-hapon levittämisen suhteen ruskeaa pigmentoitumista. Menen näyttämään sitä lääkärille parin viikon päästä.
Jep, mulle on tehty Schrammek ja sitä tuntemusta ei voi edes verrata TCA:han. Mä en tuntenut mitään kipua Schrammekin yhteydessä, mutta 35% TCA tuntui kyllä ihan kunnolla. Kyyneleet valui silmistä, mutta siis kyllä sen kestää. Ihan helposti.
Tyttiturusta ja dödöp. kertokaa sitten kokemuksistanne kun ehditte.
Mukavaa kevättä!Hei Liliania! Kiva, että jatkat keskustelua. voisitko kertoa hieman lisää tuosta pigmentoitumisesta. Oliko sinulle kerrottu siitä mahdollisuudesta etukäteen? Onko se väliaikaista eli haalenee ajan kanssa vai pysyvää? Tuleeko sitä siis nimenomaan rajapinnoille vai myös kuoppa-arpien yhteyteen? Mulla on näköjään kyltymätön uteliaisuus.. Kiitos jos jaksat vielä vastata.
Oletko sitä mieltä, että kokemus oli kannattava joka tapauksessa. Aiotko ottaa uuden?
Mukavaa keväänodotusta myös sinulle! :) - -menossa myös-
tyttiturusta kirjoitti:
Hei Liliania! Kiva, että jatkat keskustelua. voisitko kertoa hieman lisää tuosta pigmentoitumisesta. Oliko sinulle kerrottu siitä mahdollisuudesta etukäteen? Onko se väliaikaista eli haalenee ajan kanssa vai pysyvää? Tuleeko sitä siis nimenomaan rajapinnoille vai myös kuoppa-arpien yhteyteen? Mulla on näköjään kyltymätön uteliaisuus.. Kiitos jos jaksat vielä vastata.
Oletko sitä mieltä, että kokemus oli kannattava joka tapauksessa. Aiotko ottaa uuden?
Mukavaa keväänodotusta myös sinulle! :)Joukkoihin ilmoittautuu vielä yksi, joka menossa tämän viikon perjantaina tca-kuorintaan. Tästä viestiketjusta on ollut todella paljon apua, joten kiitos teille, jotka olette jaksaneet jakaa kokemuksianne. Yritän kuorinnan jälkeen itsekin päästä koneelle päivittämään kuulumisia. Aion pitää jonkinlaista päiväkirjaakin, johon kirjaan ylös, miten toipuminen etenee.
- liliania11
Joukkoihin ilmoittautuu vielä yksi, joka menossa tämän viikon perjantaina tca-kuorintaan. Tästä viestiketjusta on ollut todella paljon apua, joten kiitos teille, jotka olette jaksaneet jakaa kokemuksianne. Yritän kuorinnan jälkeen itsekin päästä koneelle päivittämään kuulumisia. Aion pitää jonkinlaista päiväkirjaakin, johon kirjaan ylös, miten toipuminen etenee.
Tyttiturusta, mulla sitä tuli vain siihen rajalle, lähelle silmänalustan herkkääihoa, jonne ei enää happoa levitetty. Ruskea pigmentti tuli seuraavana päivänä kuorinnasta, eikä ole vielä kadonnut. Lääkäri sanoi, että sitä voidaan häivyttää helposti jos ei katoa kahden kuukauden sisällä toimenpiteestä. Luulen, että pigmentoituminen johtui siitä, että silmänympärysiho on niin herkkää ja mulla oli kuitenkin kohtuu vahva tuo TCA-liuos (35%)
Olen 100% tyytyväinen kuitenkin tulokseen ja aion mennä vielä ainakin kerran uudestaan. Mahdollisesti kokeillaan laseriakin.
Pigmentoitumisesta oli maininta paperissa, jonka sain ennen hoitoa, jonka myös allekirjoitin. Siinä sanottiin, että vähän hoidetulle alueelle saattaa joillakin tulla pigmentoitumista.
Itse kysyisin TCA:ssa käyneiltä, että miten paljon olette saaneet kelasta korvausta hoidosta? - döpöpöp
liliania11 kirjoitti:
Tyttiturusta, mulla sitä tuli vain siihen rajalle, lähelle silmänalustan herkkääihoa, jonne ei enää happoa levitetty. Ruskea pigmentti tuli seuraavana päivänä kuorinnasta, eikä ole vielä kadonnut. Lääkäri sanoi, että sitä voidaan häivyttää helposti jos ei katoa kahden kuukauden sisällä toimenpiteestä. Luulen, että pigmentoituminen johtui siitä, että silmänympärysiho on niin herkkää ja mulla oli kuitenkin kohtuu vahva tuo TCA-liuos (35%)
Olen 100% tyytyväinen kuitenkin tulokseen ja aion mennä vielä ainakin kerran uudestaan. Mahdollisesti kokeillaan laseriakin.
Pigmentoitumisesta oli maininta paperissa, jonka sain ennen hoitoa, jonka myös allekirjoitin. Siinä sanottiin, että vähän hoidetulle alueelle saattaa joillakin tulla pigmentoitumista.
Itse kysyisin TCA:ssa käyneiltä, että miten paljon olette saaneet kelasta korvausta hoidosta?Itsekin olen menossa keskiviikkona. Mihin aikaan sinulla on aika, tyttiturusta? Alkaa jo tässä vaiheessa hermostuttaa, kun pitää mennä sinne junalla. En ole moneen vuoteen kehdannut mennä minnekään ilman meikkivoidetta, joten tämä on iso juttu minulle.
Auttaako hoito myös punaisiin jälkiin? Minulla useimmat arvet ovat kuoppaisuuden lisäksi yhä punaisia, vaikka ovatkin jo pari vuota vanhoja. - aloittaja vain
döpöpöp kirjoitti:
Itsekin olen menossa keskiviikkona. Mihin aikaan sinulla on aika, tyttiturusta? Alkaa jo tässä vaiheessa hermostuttaa, kun pitää mennä sinne junalla. En ole moneen vuoteen kehdannut mennä minnekään ilman meikkivoidetta, joten tämä on iso juttu minulle.
Auttaako hoito myös punaisiin jälkiin? Minulla useimmat arvet ovat kuoppaisuuden lisäksi yhä punaisia, vaikka ovatkin jo pari vuota vanhoja.Moi taas kaikki!
Palasin lukemaan viestejä ja kuulumisia. Olenhan suunnitullet kahta uutta hoitokertaa vielä. Mullehan kuorinta tehtiin tasan 2kk sitten.
Ja tilanne:
Otsassa, jossa oli pahimmat ruvet, on etsauksen jälkeen jäänyt noin 5 isoa uutta arpea. Ne eivät ole hävinneet yhtään minnekkään. Joku tuossa sanoi, että olin väittänyt arpien syventyvän hoidon jälkeen, niin en minä sitä tarkoittanut. Vaan sitä, että kun arven kohdalle oli laitettu etsaus, niin noin 3mm läpimitan arpi, on etsauksen jäljiltä noin 1cm läpimitaltaan oleva laakea arpi. Tiedä nyt sitten kumpi on parempi:)
Olen yhä menossa uuteen hoitoon. En tosin odota mitään ihmeitä. Ensimmäinen hoitohan oli 17,5% koko kasvot ja 20%etsaus. En halua etsausta, ja tuskin lääkärikään sitä mun tilanteen ja tapahtuneen vuoksi haluaa edes tehdä. Eli ajattelin ehdottaa 12,5-15% koko kasvo hoitoa. Ei muuta.
Joku kysyi, että mistä lääkäri tiesi, että heti aineen laitettuaan ei vahvempaa voi käyttää. En ole varma, mutta hän kertoi etsauskohtien muuttuneen nopeasti kivikoviksi pateiksi. Tiedä tuosta.
Mutta tsemppiä kaikille! Kaikesta huolimatta kokonaisuudessaan huomaan kasvojeni ihon tasoittuneen kuitenkin jonkin verran. Olin tuossa viikon lomalla ja sieltä otetuissa valokuvissa huomasin selvän eron heti. En edes tajunnut sitä ensin, ihmettelin vain, että miksi näytän jotenkin "raikkaalta" tai "babyfecelta", kiva juttu oli tajuta syy:) - Marjo29387
liliania11 kirjoitti:
Itse kysyisin TCA:ssa käyneiltä, että miten paljon olette saaneet kelasta korvausta hoidosta?Tarkastin oikein kuitista, en osaa tätä oikein lukea, mutta "KOKO KASVOJEN TCA" on maksanut 255euroa. 255 euroa on siis se hinta, minkä olen hoidosta maksanut, siitä ilmeisesti on vähennetty jo se Kela-korvaus pois.
- Marjo29387
aloittaja vain kirjoitti:
Moi taas kaikki!
Palasin lukemaan viestejä ja kuulumisia. Olenhan suunnitullet kahta uutta hoitokertaa vielä. Mullehan kuorinta tehtiin tasan 2kk sitten.
Ja tilanne:
Otsassa, jossa oli pahimmat ruvet, on etsauksen jälkeen jäänyt noin 5 isoa uutta arpea. Ne eivät ole hävinneet yhtään minnekkään. Joku tuossa sanoi, että olin väittänyt arpien syventyvän hoidon jälkeen, niin en minä sitä tarkoittanut. Vaan sitä, että kun arven kohdalle oli laitettu etsaus, niin noin 3mm läpimitan arpi, on etsauksen jäljiltä noin 1cm läpimitaltaan oleva laakea arpi. Tiedä nyt sitten kumpi on parempi:)
Olen yhä menossa uuteen hoitoon. En tosin odota mitään ihmeitä. Ensimmäinen hoitohan oli 17,5% koko kasvot ja 20%etsaus. En halua etsausta, ja tuskin lääkärikään sitä mun tilanteen ja tapahtuneen vuoksi haluaa edes tehdä. Eli ajattelin ehdottaa 12,5-15% koko kasvo hoitoa. Ei muuta.
Joku kysyi, että mistä lääkäri tiesi, että heti aineen laitettuaan ei vahvempaa voi käyttää. En ole varma, mutta hän kertoi etsauskohtien muuttuneen nopeasti kivikoviksi pateiksi. Tiedä tuosta.
Mutta tsemppiä kaikille! Kaikesta huolimatta kokonaisuudessaan huomaan kasvojeni ihon tasoittuneen kuitenkin jonkin verran. Olin tuossa viikon lomalla ja sieltä otetuissa valokuvissa huomasin selvän eron heti. En edes tajunnut sitä ensin, ihmettelin vain, että miksi näytän jotenkin "raikkaalta" tai "babyfecelta", kiva juttu oli tajuta syy:)Moi pitkästä aikaa aloittaja! Enpä olisi uskonut, että näin äkkiä päästään vielä viestittelemään! Hauska oli kuulla kuulumisiasi. Harmi kun otsassa olevat läiskät eivät parantuneet kunnolla. Mikähän niissä oli? Kirjoitit tuossa, että seuraavassa hoidossa ei etsata ja että tuskin lääkärikään haluaa etsausta tehdä ihollesi. Saitko häneltä jotain selvitystä, mikä olisi voinut aiheuttaa tavallista huonomman parantumisen? Minua kiinnostaa tämä sen vuoksi, että epäilin silloin alussa, että sinulla olisi voinut tulla jokin tulehdus iholle ja että siksi paraneminen olisi vaikeampaa. Olinko oikeassa? Muistaakseni kirjoititkin joskus, että osa ruvista näyttää kuin tulehtuneelta finniltä. Tiedonjanoni TCA:n suhteen on aika loputon, joten paranemisongelmat ja niiden syytkin kiinnostavat. Ja voisiko sitten tehdä jotain itse, mikä auttaisi nopeampaan toipumiseen. Se voisi auttaa tämän palstan lukijoitakin. Minä söin niitä vitamiineja ja olen vakuuttunut, että apua oli. Milloin seuraava hoitosi on? Minä mietin että menenkö vielä yhteen hoitoon, mutta taidan mennä, koska paranin siitä niin hyvin, arvet madaltuivat ja ... ja nälkä kasvaa syödessä. Minulla on TCA-riippuvuus :) :)
- tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Itsekin olen menossa keskiviikkona. Mihin aikaan sinulla on aika, tyttiturusta? Alkaa jo tässä vaiheessa hermostuttaa, kun pitää mennä sinne junalla. En ole moneen vuoteen kehdannut mennä minnekään ilman meikkivoidetta, joten tämä on iso juttu minulle.
Auttaako hoito myös punaisiin jälkiin? Minulla useimmat arvet ovat kuoppaisuuden lisäksi yhä punaisia, vaikka ovatkin jo pari vuota vanhoja.Hei taas
olen menossa aamupäivällä, kymmenen jälkeen! Pelottaa! - tyttiturusta
Marjo29387 kirjoitti:
Tarkastin oikein kuitista, en osaa tätä oikein lukea, mutta "KOKO KASVOJEN TCA" on maksanut 255euroa. 255 euroa on siis se hinta, minkä olen hoidosta maksanut, siitä ilmeisesti on vähennetty jo se Kela-korvaus pois.
En ole vieläkään osannut päättää, millaisella voimakkuudella hoito pitäisi tehdä. Näkemykseni harhailevat etsaushoidon, normaalin tca:n ja jopa lievemmän salisyylihoidon väilillä... Mä olen aika hermostunut nyt tuosta mitä aloittaja on kertonut. Aloittajan uudet arvet ovat ilmeisesti tulleet otsaan, omat todellista hoitoa kaipaavat arvet ovat poskissa. Olisi kauheaa, jos ne syvenisivät entisestään. Posket ovat kuitenkin näkyvällä kohtaa eikä niitä saa otsatukan taakse piiloon... mutta on kai vain pakko luottaa lääkärin arviointikykyyn.
- döpöpöp
tyttiturusta kirjoitti:
En ole vieläkään osannut päättää, millaisella voimakkuudella hoito pitäisi tehdä. Näkemykseni harhailevat etsaushoidon, normaalin tca:n ja jopa lievemmän salisyylihoidon väilillä... Mä olen aika hermostunut nyt tuosta mitä aloittaja on kertonut. Aloittajan uudet arvet ovat ilmeisesti tulleet otsaan, omat todellista hoitoa kaipaavat arvet ovat poskissa. Olisi kauheaa, jos ne syvenisivät entisestään. Posket ovat kuitenkin näkyvällä kohtaa eikä niitä saa otsatukan taakse piiloon... mutta on kai vain pakko luottaa lääkärin arviointikykyyn.
Tyttiturusta, itse olen menossa myöskin aamupäivällä, mutta jälkeesi. Itselläni ei ole mitään hajua mistään vahvuuksista, mutta todellakin pelottaa tuo aloittajan kertomus. Minulla taitaa nimenomaan olla ohut iho, johon TCA ei sovi niin hyvin. Parheitenhan hoito toimii paksulle, rasvaiselle iholle, ja sellaista minulla ei ole ikinä ollut. Minulla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta mennä uuten hoitoon, joten tarkoitus olisi saada iho ensimmäisen hoitokerran jälkeen suht hyvään kuntoon. Jännittää eniten tuo junalla takaisin tulo. Miltäköhän iho näyttää hoidon jälkeen, kehtaako sitä mihinkään mennä?
- tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Tyttiturusta, itse olen menossa myöskin aamupäivällä, mutta jälkeesi. Itselläni ei ole mitään hajua mistään vahvuuksista, mutta todellakin pelottaa tuo aloittajan kertomus. Minulla taitaa nimenomaan olla ohut iho, johon TCA ei sovi niin hyvin. Parheitenhan hoito toimii paksulle, rasvaiselle iholle, ja sellaista minulla ei ole ikinä ollut. Minulla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta mennä uuten hoitoon, joten tarkoitus olisi saada iho ensimmäisen hoitokerran jälkeen suht hyvään kuntoon. Jännittää eniten tuo junalla takaisin tulo. Miltäköhän iho näyttää hoidon jälkeen, kehtaako sitä mihinkään mennä?
En itse stressaa siitä, naama on kai punoittavan näköinen niin kuin olisi saanut liikaa aurinkoa.
Parasta on kai sitten ottaa niitä alempia vahvuuksia. Itse arvioisin, että maksimissaan 20%. Etsaus epäilyttää eniten! mutta tsemppiä meille. Todennäköisesti kaikki sujuu hyvin :) - döpöpöp
tyttiturusta kirjoitti:
En itse stressaa siitä, naama on kai punoittavan näköinen niin kuin olisi saanut liikaa aurinkoa.
Parasta on kai sitten ottaa niitä alempia vahvuuksia. Itse arvioisin, että maksimissaan 20%. Etsaus epäilyttää eniten! mutta tsemppiä meille. Todennäköisesti kaikki sujuu hyvin :)Aivan, kovin korkeat vahvuudet tuskin sopivat iholleni. Toivottavasti hoidosta on silti apua. Luotan kyllä lääkäriin, hän varmasti osaa kertoa, minkälainen hoito minun iholleni parhaiten sopii. Huomenna tulen taas kirjoittelemaan, jahka olen kotiin päässyt hoidosta. Tsemppiä meille! :)
- tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Aivan, kovin korkeat vahvuudet tuskin sopivat iholleni. Toivottavasti hoidosta on silti apua. Luotan kyllä lääkäriin, hän varmasti osaa kertoa, minkälainen hoito minun iholleni parhaiten sopii. Huomenna tulen taas kirjoittelemaan, jahka olen kotiin päässyt hoidosta. Tsemppiä meille! :)
Hei,
kotiuduin äsken kuorinnasta, ja täytyy sanoa, että se ei ollutkaan niin pelottavaa ja kivuliasta kuin luulin. Oma kuorinnassani etsaus tehtiin tosin 20% ja perus-TCA vain 10 % eli melkoisen lievällä hapolla. Happoa siveltiin nassuun kuitenkin viitsen kertaa, mikä lääkärin mukaan vastaa jo voimakkaampaa kuorintaa. Nassu ei ainakaan näyttänyt reagoivan väärällää tavalla. Sain vielä antibiootit muutaman viime päivinä tulleen stressifinnin takia, joten tulehtumisvaara ei ole niin suuri. Totta kai aion vaihtaa pyyhkeet ja tyynyliinat mahdollisimman usein.
Mites muut kuorinnassa olleet, pitäisikö suihkussa pyrkiä käymään ennen kuin nahka alkaa irtoilemaan eli ensimmäisenä tai toisena päivänä? Ohjeissahan lukee että suihkussa sää käydä, mutta kävin tarkoituksella eilen, kun varauduin suihkuttomaan ajanjaksoon. Saahan suihkussa käydä myös "repalevaiheessa"? - döpöpöp
tyttiturusta kirjoitti:
Hei,
kotiuduin äsken kuorinnasta, ja täytyy sanoa, että se ei ollutkaan niin pelottavaa ja kivuliasta kuin luulin. Oma kuorinnassani etsaus tehtiin tosin 20% ja perus-TCA vain 10 % eli melkoisen lievällä hapolla. Happoa siveltiin nassuun kuitenkin viitsen kertaa, mikä lääkärin mukaan vastaa jo voimakkaampaa kuorintaa. Nassu ei ainakaan näyttänyt reagoivan väärällää tavalla. Sain vielä antibiootit muutaman viime päivinä tulleen stressifinnin takia, joten tulehtumisvaara ei ole niin suuri. Totta kai aion vaihtaa pyyhkeet ja tyynyliinat mahdollisimman usein.
Mites muut kuorinnassa olleet, pitäisikö suihkussa pyrkiä käymään ennen kuin nahka alkaa irtoilemaan eli ensimmäisenä tai toisena päivänä? Ohjeissahan lukee että suihkussa sää käydä, mutta kävin tarkoituksella eilen, kun varauduin suihkuttomaan ajanjaksoon. Saahan suihkussa käydä myös "repalevaiheessa"?Itsekin pari tuntia sitten pääsin kotiin kuorinnasta. Naama on tällä hetkellä aivan tulipunainen, etenkin poskista. Sinulla näytti naama ihan hyvältä, kun lähdit kuorinnasta, tyttiturusta. Minulla punoitus on kuitenkin rajumpi ja epätasaisempikin punaisten jälkien takia. Lisäksi naama näyttää kiiltävältä. Ihan kuin olisi naama palanut pahasti auringossa!
Minulle tehtiin hoito myös vain 10 % aineella ja etsausta ei tehty ollenkaan. Minulla on niin herkkä iho, ettei vahvempaa voinut edes harkita. Lääkäri sanoi, että muuten voi muodostua uusia arpia (ilmeisesti samanlaisia kuin aloittajalla). Minulla on tosiaan huonoin mahdollinen ihotyyppi TCA:han: todella pienet ihohuokoset, ohut, herkkä ja kuiva. Lääkäri kuitenkin sanoi, että hänellä on ollut joitakin potilaita samankaltaisella iholla ja heillä on toiminut TCA ihan hyvin. Saa nyt nähdä, miten minulla menee.
Minä sain myös antibiootin, sillä ihossani on kuulemma mustapäitä poskissa, jotka voivat kehittyä finneiksi. Lisäksi lääkäri määräsi Skinoren nimistä voidetta, joka auttaa myös arpien paranemisessa. Mutta sitä alan käyttää vasta kuukauden kuluttua, jahka iho on toipunut tästä.
Lääkäri oli todella mukava ja tuntui pätevältä. En ole keltäkään muulta ihotautilääkäriltä saanut yhtä paljon neuvoja. Useimmat ovat vaan tyrkänneet reseptin kouraan sen enempää ihoani katsomatta. Jäi siis hyvät fiilikset hoidosta, nyt vaan odotellaan tuloksia.
Minä kyllä ymmärsin, ettei suihkussa käyminen ole mikään ongelma. Naama puhdistetaan hellästi jollain miedolla puhdistusaineella. - döpöpöp
döpöpöp kirjoitti:
Itsekin pari tuntia sitten pääsin kotiin kuorinnasta. Naama on tällä hetkellä aivan tulipunainen, etenkin poskista. Sinulla näytti naama ihan hyvältä, kun lähdit kuorinnasta, tyttiturusta. Minulla punoitus on kuitenkin rajumpi ja epätasaisempikin punaisten jälkien takia. Lisäksi naama näyttää kiiltävältä. Ihan kuin olisi naama palanut pahasti auringossa!
Minulle tehtiin hoito myös vain 10 % aineella ja etsausta ei tehty ollenkaan. Minulla on niin herkkä iho, ettei vahvempaa voinut edes harkita. Lääkäri sanoi, että muuten voi muodostua uusia arpia (ilmeisesti samanlaisia kuin aloittajalla). Minulla on tosiaan huonoin mahdollinen ihotyyppi TCA:han: todella pienet ihohuokoset, ohut, herkkä ja kuiva. Lääkäri kuitenkin sanoi, että hänellä on ollut joitakin potilaita samankaltaisella iholla ja heillä on toiminut TCA ihan hyvin. Saa nyt nähdä, miten minulla menee.
Minä sain myös antibiootin, sillä ihossani on kuulemma mustapäitä poskissa, jotka voivat kehittyä finneiksi. Lisäksi lääkäri määräsi Skinoren nimistä voidetta, joka auttaa myös arpien paranemisessa. Mutta sitä alan käyttää vasta kuukauden kuluttua, jahka iho on toipunut tästä.
Lääkäri oli todella mukava ja tuntui pätevältä. En ole keltäkään muulta ihotautilääkäriltä saanut yhtä paljon neuvoja. Useimmat ovat vaan tyrkänneet reseptin kouraan sen enempää ihoani katsomatta. Jäi siis hyvät fiilikset hoidosta, nyt vaan odotellaan tuloksia.
Minä kyllä ymmärsin, ettei suihkussa käyminen ole mikään ongelma. Naama puhdistetaan hellästi jollain miedolla puhdistusaineella.Tänään iho näyttää vielä normaalilta. Tosin poskista punoittaa edelleen rumasti. Muualla ihossa punoitusta ei varsinaisesti ole, mutta nämä posket ovat aivan tulipunaiset. Minulla jää varmaan kuoriutumisen jälkeenkin poskiin punoitusta pitkäksi aikaa, kun tuntuvat nuo posket olevan sen verran herkät. Toisaalta kai minä olen tottunut siihen, kun minulla on posket jääneet arvista muutenkin punaisiksi.
Odotan malttamattomana sitä, että iho alkaa kuoriutua. Vielä ei tosin ole merkkiäkään siitä, mutta ehkäpä huomenna iho tuntuisi jo vähän kiristyneeltä. Sitä odotellessa.. - tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Tänään iho näyttää vielä normaalilta. Tosin poskista punoittaa edelleen rumasti. Muualla ihossa punoitusta ei varsinaisesti ole, mutta nämä posket ovat aivan tulipunaiset. Minulla jää varmaan kuoriutumisen jälkeenkin poskiin punoitusta pitkäksi aikaa, kun tuntuvat nuo posket olevan sen verran herkät. Toisaalta kai minä olen tottunut siihen, kun minulla on posket jääneet arvista muutenkin punaisiksi.
Odotan malttamattomana sitä, että iho alkaa kuoriutua. Vielä ei tosin ole merkkiäkään siitä, mutta ehkäpä huomenna iho tuntuisi jo vähän kiristyneeltä. Sitä odotellessa..Hei,
Mulla leukaa kiristelee jo jonkin verran ja mielestäni se näyttääkin vähän "liimamaiselta". Toinen poski helottaa melko punaisena. Eli olettaisin, että kuoriutuminen alkaa leuasta, ehkäpä jo huomenna.
Mulle ei laitettu tca:ta otsaan muuten kuin etsaus pariin kohtaan, sillä se iho on mulla normaaleinta. Poskista en osaa sanoa, jääkö esim. arpien pohjlle punaisempaa pidemmäksi aikaa, mutta todennäköisesti. Lääkäri suositteli minulle sellaista V-Beam-laitetta, jolla voi haalistaa apien punaisuutta, kun kuulema tca ei auta punaisuutteen vaan kuoppamaisuuteen. Kuoppiin minä haluaisinkin apua, punaiset läntit voi aina peittää. :) Mutta katsotaan sitä sitten joskus tulevaisuudessa.
Minäkin sain muuten tuota Skinoren-voidetta, olen toisen lääkärin määräyksestä käyttänyt Avitcid-voidetta, mutta on kuulema liian voimaksasta mulle. Samansuuntaiset ohjeet sain voiteen käytön aloittamisen suhteen.
nyt menen suihkuun, ja käytän jotakin mietoa perusshampoota hiusten pesuun. Kaiketi se ei haittaa sitten ihoakaan.
Tulossa on jännät päivät! - 19
tyttiturusta kirjoitti:
Hei,
Mulla leukaa kiristelee jo jonkin verran ja mielestäni se näyttääkin vähän "liimamaiselta". Toinen poski helottaa melko punaisena. Eli olettaisin, että kuoriutuminen alkaa leuasta, ehkäpä jo huomenna.
Mulle ei laitettu tca:ta otsaan muuten kuin etsaus pariin kohtaan, sillä se iho on mulla normaaleinta. Poskista en osaa sanoa, jääkö esim. arpien pohjlle punaisempaa pidemmäksi aikaa, mutta todennäköisesti. Lääkäri suositteli minulle sellaista V-Beam-laitetta, jolla voi haalistaa apien punaisuutta, kun kuulema tca ei auta punaisuutteen vaan kuoppamaisuuteen. Kuoppiin minä haluaisinkin apua, punaiset läntit voi aina peittää. :) Mutta katsotaan sitä sitten joskus tulevaisuudessa.
Minäkin sain muuten tuota Skinoren-voidetta, olen toisen lääkärin määräyksestä käyttänyt Avitcid-voidetta, mutta on kuulema liian voimaksasta mulle. Samansuuntaiset ohjeet sain voiteen käytön aloittamisen suhteen.
nyt menen suihkuun, ja käytän jotakin mietoa perusshampoota hiusten pesuun. Kaiketi se ei haittaa sitten ihoakaan.
Tulossa on jännät päivät!Minäkin halusin nimenomaan kuoppiin apua ja tiesinkin, ettei kuorinta välttämättä auta paljoakaan punaisiin arpiin. Minulla tosiaan noiden punaisten jälkien haalenemisessa kestää monta vuotta ja olenkin tässä alkanut miettiä, haalenevatko pahimmat ollenkaan. Lääkäri suositteli minullekin jotain laseria. Katson kuukauden päästä tilannetta uudestaan ja luultavasti menen laseriin, sillä haluaisin vihdoinkin tämän ihon jo kuntoon. Olisi mukavaa saada kesäksi iho parempaan kuntoon, jos vaikka kehtaisi kerrankin olla ilman meikkiä.
Minulla puolestaan nenään ei laitettu ollenkaan ainetta, sillä se on ainoa normaali kohtani naamassa. Posket ovat pahimmat ja niihin laitettiinkin ainetta useampaan kertaan. Tällä hetkellä poskeni ovat tosiaan järkyttävän näköiset, koska ne ovat niin punaiset.
Minullekin oli aikaisemmin määrätty Avitcid-voidetta, mutta eilinen lääkäri sanoi sen olevan liian vahvaa minulle. Toivottavasti tuo Skinoren toimii sitten paremmin.
Yhtään ei kiristele mistään ja iho on tuota punoitusta lukuunottamatta aivan normaali. Olen aika malttamaton ja haluaisin jo ihon alkavan kuoriutua. Minulla taitaa kestää aika kauan tässä.. Toivottavasti ehtii vielä helmikuun aikana kuoriutua, kun pitäisi sitten palata taas opiskeluiden ja töiden pariin.
Lääkäri sanoi, ettei ulos saa mennä pakkasen takia. Mutta ei kai lyhyestä ulkoilusta haittaa ole? - döpöpöp
19 kirjoitti:
Minäkin halusin nimenomaan kuoppiin apua ja tiesinkin, ettei kuorinta välttämättä auta paljoakaan punaisiin arpiin. Minulla tosiaan noiden punaisten jälkien haalenemisessa kestää monta vuotta ja olenkin tässä alkanut miettiä, haalenevatko pahimmat ollenkaan. Lääkäri suositteli minullekin jotain laseria. Katson kuukauden päästä tilannetta uudestaan ja luultavasti menen laseriin, sillä haluaisin vihdoinkin tämän ihon jo kuntoon. Olisi mukavaa saada kesäksi iho parempaan kuntoon, jos vaikka kehtaisi kerrankin olla ilman meikkiä.
Minulla puolestaan nenään ei laitettu ollenkaan ainetta, sillä se on ainoa normaali kohtani naamassa. Posket ovat pahimmat ja niihin laitettiinkin ainetta useampaan kertaan. Tällä hetkellä poskeni ovat tosiaan järkyttävän näköiset, koska ne ovat niin punaiset.
Minullekin oli aikaisemmin määrätty Avitcid-voidetta, mutta eilinen lääkäri sanoi sen olevan liian vahvaa minulle. Toivottavasti tuo Skinoren toimii sitten paremmin.
Yhtään ei kiristele mistään ja iho on tuota punoitusta lukuunottamatta aivan normaali. Olen aika malttamaton ja haluaisin jo ihon alkavan kuoriutua. Minulla taitaa kestää aika kauan tässä.. Toivottavasti ehtii vielä helmikuun aikana kuoriutua, kun pitäisi sitten palata taas opiskeluiden ja töiden pariin.
Lääkäri sanoi, ettei ulos saa mennä pakkasen takia. Mutta ei kai lyhyestä ulkoilusta haittaa ole?Niin ja tuo edellinen oli siis minä, döpöpöp. Laitoin vahingossa tuon laskun tuloksen nimimerkin tilalle :D
- tyttiturusta
döpöpöp kirjoitti:
Niin ja tuo edellinen oli siis minä, döpöpöp. Laitoin vahingossa tuon laskun tuloksen nimimerkin tilalle :D
Hei,
sulla on sitten kyllä arempi iho kuin minulla. Tuntuu siltä, että seuraavalla kerralla voisi ottaa voimakkaammankin kuorinnan. Ihan hyvä näin, sillä varovaisuus kannattaa aina! Luultavasti sinun ihosi kuoriutuu sitten vähän hitaammin, mutta onhan tässä aikaa maaliskuuhun! Kyllä se siitä. Kannattaa muuten pestä ihoa harvemmin. Mulle lääkäri suositteli kerran kahdessa päivässä. Tällä paöstalla jotkut ovat pesseet vähän turhankin usein.
Mulle lääkäri sanoi, että voi käydä kaupassa ym tuollaiset pienet lenkit, tärkeintä on välttää ulkoilua sitten repalevaiheessa. Minä tuuletin äsken makkarin, nyt siellä on tosi raikasta! Jos sulla on kodissa kaksi huonetta, niin tuuleta toinen hyvin niin saa lisää happea :) Viikonloppuna on kovat pakkaset koko Suomessa, niin ajattelin silloin välttää ulkoilua täysin. Aika karmeeta on tietysti olla sisällä päivätolkulla. muta tuleepa hoidettua kirjallisia juttuja (ja roikuttua netissä...) Yritetään "nauttia" tästä ajasta kaikin mahdollisin keinoin: hyviä lehtiä, leffoja, kirjoja, olympialaiset... :) - Marjo29387
tyttiturusta kirjoitti:
Hei,
sulla on sitten kyllä arempi iho kuin minulla. Tuntuu siltä, että seuraavalla kerralla voisi ottaa voimakkaammankin kuorinnan. Ihan hyvä näin, sillä varovaisuus kannattaa aina! Luultavasti sinun ihosi kuoriutuu sitten vähän hitaammin, mutta onhan tässä aikaa maaliskuuhun! Kyllä se siitä. Kannattaa muuten pestä ihoa harvemmin. Mulle lääkäri suositteli kerran kahdessa päivässä. Tällä paöstalla jotkut ovat pesseet vähän turhankin usein.
Mulle lääkäri sanoi, että voi käydä kaupassa ym tuollaiset pienet lenkit, tärkeintä on välttää ulkoilua sitten repalevaiheessa. Minä tuuletin äsken makkarin, nyt siellä on tosi raikasta! Jos sulla on kodissa kaksi huonetta, niin tuuleta toinen hyvin niin saa lisää happea :) Viikonloppuna on kovat pakkaset koko Suomessa, niin ajattelin silloin välttää ulkoilua täysin. Aika karmeeta on tietysti olla sisällä päivätolkulla. muta tuleepa hoidettua kirjallisia juttuja (ja roikuttua netissä...) Yritetään "nauttia" tästä ajasta kaikin mahdollisin keinoin: hyviä lehtiä, leffoja, kirjoja, olympialaiset... :)Olipas jännä lukea kuulumisianne. Ja döpöllä on tosiaankin herkkä iho, jos 10 vahvuudellakin posket kovasti punoittavat. Parempi kuitenkin tehdä hoito varoen, ettei tule paranemisongelmia.
Mitä tuo liekki tarkoittaa viestiketjun nimen vieressä, onko ketju sulkeutumassa? Pitäisikö aloittaa uusi viestiketju nimeltään TCA toipuminen tai vastaava, kun tämä viestiketju on jo liian pitkä ja ainakin, kun katson tätä kännykästäni niin aukeaminen on tuskastuttavan hidasta. Taidankin aloittaa sen nyt heti! Eli siirrytään uuteen ketjuun, jos teille sopii.
Terveisin Marjo - frw3erews
Marjo29387 kirjoitti:
Olipas jännä lukea kuulumisianne. Ja döpöllä on tosiaankin herkkä iho, jos 10 vahvuudellakin posket kovasti punoittavat. Parempi kuitenkin tehdä hoito varoen, ettei tule paranemisongelmia.
Mitä tuo liekki tarkoittaa viestiketjun nimen vieressä, onko ketju sulkeutumassa? Pitäisikö aloittaa uusi viestiketju nimeltään TCA toipuminen tai vastaava, kun tämä viestiketju on jo liian pitkä ja ainakin, kun katson tätä kännykästäni niin aukeaminen on tuskastuttavan hidasta. Taidankin aloittaa sen nyt heti! Eli siirrytään uuteen ketjuun, jos teille sopii.
Terveisin MarjoLiekki tarkoittaa suosittua viestiketjua. (tai sitten tca:n polttavaa vaikutusta :)
- 35%
frw3erews kirjoitti:
Liekki tarkoittaa suosittua viestiketjua. (tai sitten tca:n polttavaa vaikutusta :)
Minulla tehtiin Tallinnassa TCA ja olin hoitoon ihan tyytyväinen. Toimenpide tehtiin 35% liuoksella, eli siinä oli jo potkua ja kyllähän se poltteli "ihan" kivasti :)
Nyt on iho repalevaiheessa, hoidosta siis 4pvää.
Olisinkin kysellyt muilta, että kun repalevaihe on ohi niin oletteko vaihtaneet kasvojen hoitotuotteet? Itsellä kaikki olleet rasvaiselle iholle tai sekaiholle. Mietin,jotta onko alkuun näin liian ns kovia aineita näin herk'ässä vaiheessa olevalle iholle...
Kiitos vastauksesta :) - EI TCA-KUORINTAA
HEI ! MARJO JA MUUT !
Olin tca-kuorinnassa 5 päivää sitten helsingissä clinic kristiinassa.
En voi suositella kellekkään !!!!!!
Olis pitäny mennä sille mikalle , tai sit ei ollenkaan ?
Eli naama turvonnut ja silmät vuotaneet tämän 5 päivää ,ilmeisesti silmätulehdus.
Leuka tulipunainen ja rahkalla. puolet kasvoista josta iho lähtenyt ei mitään muutosta. apua hain epäpuhtauksiin maksa ja pigmetti läiskiin.
Ihostani ei keskusteltu myrkyt naamaan ja ulos. Suosittelivat rasvaksi Essex lotion hydrogeeli ,eilen ostin bevitaa kun täältä luin.
MASENTAA !
KYSYMYS :
Mitä aurinkorasvaa mika suositteli ja miten pitkään, myös talvella ?
Entä kun iho parantunut, mitä ihonhoitotuotteita ?
Rahat meni hukkaan ja tuli vain harmia !
MIELIPITEITÄ JA KIITOS ETUKÄTEEN !
- will@
Minulle laitettiin 100% tca-happoa arpien pohjalle. Arvet ovat syntyneet aknen ja vesirokon seurauksena. Arvet näyttävät nyt tosi hyviltä, kun etsauksesta on kulunut n. 3 viikkoa. Kutenkin 1 arpi, joka on etsattu viikko sitten (toisella puolella kasvoja) on aivan erinäköinen: siinä jopa tuntuu kuoppa sormella tunnusteltaessa, vaikka sellaista ei aiemmin sormilla tunnettavissa ollutkaan. Osaisikohan joku kertoa, onko tämä normaalia vai onko jotakin kamalaa sattunut...? Apua...
- tca
Kuinka nopeasti ko. lääkärille saa aikaa eli kuinka kauan ennen hoitoa varasitte ajan? onko rutiinina keskustella ensin puhelimessa vai konsultaatiokäynti vai mitä? ja mikä toi teidän mainistemanne hoito ennen kuorintaa oli?
- tca
tca kirjoitti:
Kuinka nopeasti ko. lääkärille saa aikaa eli kuinka kauan ennen hoitoa varasitte ajan? onko rutiinina keskustella ensin puhelimessa vai konsultaatiokäynti vai mitä? ja mikä toi teidän mainistemanne hoito ennen kuorintaa oli?
vielä kysymys että voiko hoitoa ennen, sen aikana ja sen jälkeen syödä tetrasykliiniä? kun esim skinorea ei varmaan voi käyttää ennen hoitoa?
- mj
tca kirjoitti:
vielä kysymys että voiko hoitoa ennen, sen aikana ja sen jälkeen syödä tetrasykliiniä? kun esim skinorea ei varmaan voi käyttää ennen hoitoa?
kaksi kertaa käynyt tca:ssa tampereella tänä vuonna ja joitain vuosia sitten kaksi kertaa laserissa, ei ole kyllä otsassa oleviin arpiin juurikaan hyötyä, voidaan puhua ehkä 5% parannuksesta yhteensä kaikista hoidoista, tca:ssa hyöty näkyy ehkä joitain viikkoja mutta sen jälkeen ihossa ei ole eroa aikaisempaan kaikki arvet, rypyt ja juonteet näkyvät niinkun ennenkin
- Edvina
mj kirjoitti:
kaksi kertaa käynyt tca:ssa tampereella tänä vuonna ja joitain vuosia sitten kaksi kertaa laserissa, ei ole kyllä otsassa oleviin arpiin juurikaan hyötyä, voidaan puhua ehkä 5% parannuksesta yhteensä kaikista hoidoista, tca:ssa hyöty näkyy ehkä joitain viikkoja mutta sen jälkeen ihossa ei ole eroa aikaisempaan kaikki arvet, rypyt ja juonteet näkyvät niinkun ennenkin
TCA ei tehonnut millään tavoin aknearpiini, suurentuneisiin huokosiini eikä juonteisiin. Kävin TCA:ssa Tampereella yhden kerran. Rahat siis menivät kankkulan kaivoon ja toipumisaika (kahden viikon piilottelu kotona "Lordi-naaman" kanssa) kävi jo hermoille.
- Marjo29387
Edvina kirjoitti:
TCA ei tehonnut millään tavoin aknearpiini, suurentuneisiin huokosiini eikä juonteisiin. Kävin TCA:ssa Tampereella yhden kerran. Rahat siis menivät kankkulan kaivoon ja toipumisaika (kahden viikon piilottelu kotona "Lordi-naaman" kanssa) kävi jo hermoille.
Moikka, minäkin palasin palstalle monen kuukauden jälkeen. Aknearvet on kyllä ärsyttäviä, toisilla niihin ei tunnu tehoavan mikään hoito. Miehet saa yleensä parempia tuloksia, ja mitä nuorempi ja paksuihoisempi ja rasvaisempi on hoidettava iho, niin silloinkin tulokset ovat lukemani mukaan parempia. Minä kävin viime talvena kahdesti TCA hoidossa ja siitä oli apua arpiini. Arvet näkyvät kyllä edelleen varsinkin tietyssä valossa, mutta vähemmän kuin ennen. Ensimmäinen hoitoni oli tosi voimakas ja toinen miedompi, mutta siitä huolimatta sen toisen kerran jälkeen iho näytti silenneen sillä tavoin, että sen huomasi selvästi, ikään kuin selvästi enemmän kuin ensimmäisen hoidon jälkeen. Mutta TCA onkin sarjahoito (tästä on useita kirjoituksia tuolla aiemmissa teksteissä) ja yksi hoitokerta antaa ilmeisesti vain vähän tuloksia, varsinkin jos se ei ole erityisen voimakas. Siitä olen myös vakuuttunut, että jos aknen jättämiin arpiin olisi olemassa jokin hoito, joka olisi paljon parempi kuin mikään muu, niin sitten varmaan vain sitä tehtäisiin. Suomessakin on saatavilla monenlaisia laserhoitoja, erilaisia hiontoja, monia erilaisia kemiallisia hoitoja (mitä TCA on) ja sitten myös kosmetologien tekemiä hoitoja. Mielestäni se kertoo siitä, että eri ihotyypeille sopii eri hoidot. Ja sitten on sellaisia ketkä on käyneet useassa eri hoidossa vaatimattomin tuloksin, niin kuin mj tuossa edellä. TCA ja laser molemmat kahdesti vähäisin tuloksin, tosi harmittavaa! Itse päädyin TCA hoitoon ehkä eniten sen hinnan vuoksi, muuhun minulla ei olisi ollut varaa, ja minulla se onneksi auttoi. Tänä syksynä menen vielä kerran, mutta sitten saa riittää. Ja varmaan riittääkin. Haluan vielä kuitenkin lisätä tähän sellaisen jutun, että jos ensimmäisen kerran jälkeen apua ei ollut yhtään, niin sitten en tiedä kannattaako uutta kertaa enää tehdä? Tietääkö ehkä joku muu? Nimittäin itselläni kyllä sen ensimmäisen kerran jälkeenkin näkyi jo osittainen arpien tasoittuminen. Mutta jaetaan täällä tietoa ja jatketaan taistelua noita inhottavia arpia kohtaan. Tuossa toisessa TCA ketjussa sen aloittajalla iho oli tasoittunut hyvin TCA:lla ja nyt arpiongelmien hävittyä menossa naimisiin, ja oli tosi onnellinen, kun hakeutui arpien takia hoitoon. Minusta melkein liikuttavaa ja hänelle onnea paljon! Arvista voi joillekin tulla iso itsetunto-ongelma. Minua ne harmitti eniten nuorena, vanhempana tuli elämään paljon muitakin juttuja ja kiireitä, mutta silti päätin hakeutua hoitoon, jos niille voisi jotain tehdä. Mutta nyt pitää mennä jo nukkumaan. Terveisin Marjo
- will@
Marjo29387 kirjoitti:
Moikka, minäkin palasin palstalle monen kuukauden jälkeen. Aknearvet on kyllä ärsyttäviä, toisilla niihin ei tunnu tehoavan mikään hoito. Miehet saa yleensä parempia tuloksia, ja mitä nuorempi ja paksuihoisempi ja rasvaisempi on hoidettava iho, niin silloinkin tulokset ovat lukemani mukaan parempia. Minä kävin viime talvena kahdesti TCA hoidossa ja siitä oli apua arpiini. Arvet näkyvät kyllä edelleen varsinkin tietyssä valossa, mutta vähemmän kuin ennen. Ensimmäinen hoitoni oli tosi voimakas ja toinen miedompi, mutta siitä huolimatta sen toisen kerran jälkeen iho näytti silenneen sillä tavoin, että sen huomasi selvästi, ikään kuin selvästi enemmän kuin ensimmäisen hoidon jälkeen. Mutta TCA onkin sarjahoito (tästä on useita kirjoituksia tuolla aiemmissa teksteissä) ja yksi hoitokerta antaa ilmeisesti vain vähän tuloksia, varsinkin jos se ei ole erityisen voimakas. Siitä olen myös vakuuttunut, että jos aknen jättämiin arpiin olisi olemassa jokin hoito, joka olisi paljon parempi kuin mikään muu, niin sitten varmaan vain sitä tehtäisiin. Suomessakin on saatavilla monenlaisia laserhoitoja, erilaisia hiontoja, monia erilaisia kemiallisia hoitoja (mitä TCA on) ja sitten myös kosmetologien tekemiä hoitoja. Mielestäni se kertoo siitä, että eri ihotyypeille sopii eri hoidot. Ja sitten on sellaisia ketkä on käyneet useassa eri hoidossa vaatimattomin tuloksin, niin kuin mj tuossa edellä. TCA ja laser molemmat kahdesti vähäisin tuloksin, tosi harmittavaa! Itse päädyin TCA hoitoon ehkä eniten sen hinnan vuoksi, muuhun minulla ei olisi ollut varaa, ja minulla se onneksi auttoi. Tänä syksynä menen vielä kerran, mutta sitten saa riittää. Ja varmaan riittääkin. Haluan vielä kuitenkin lisätä tähän sellaisen jutun, että jos ensimmäisen kerran jälkeen apua ei ollut yhtään, niin sitten en tiedä kannattaako uutta kertaa enää tehdä? Tietääkö ehkä joku muu? Nimittäin itselläni kyllä sen ensimmäisen kerran jälkeenkin näkyi jo osittainen arpien tasoittuminen. Mutta jaetaan täällä tietoa ja jatketaan taistelua noita inhottavia arpia kohtaan. Tuossa toisessa TCA ketjussa sen aloittajalla iho oli tasoittunut hyvin TCA:lla ja nyt arpiongelmien hävittyä menossa naimisiin, ja oli tosi onnellinen, kun hakeutui arpien takia hoitoon. Minusta melkein liikuttavaa ja hänelle onnea paljon! Arvista voi joillekin tulla iso itsetunto-ongelma. Minua ne harmitti eniten nuorena, vanhempana tuli elämään paljon muitakin juttuja ja kiireitä, mutta silti päätin hakeutua hoitoon, jos niille voisi jotain tehdä. Mutta nyt pitää mennä jo nukkumaan. Terveisin Marjo
Mä epäilen itse, että mulle kävi seuraavasti: Ihoani on tasoitettu 15 kertaa laserilla,jonka jälkeen edelleenkään ei mielestäni riittävästi parannusta ollut havaittavissa ja päädyin kokeilemaan tca:ta pahimpiin kohtiin.
Minulla on käytössäni 100 % tca-happoa, jolla käsittelin syvimpiä arpia. Tämä kuoppa, joka näytti alkuun pahimmalta on varmaankin laserilla tasoittunut jonkin verran ja sitten kun laitoin tca:ta siihen, siitä lähti pois se parannus eli toisin sanoen "kiristynyt iho lähti epätasaisen arven päältä pois". Laserhan ei vaikuta sinne syvälle asti, vaan perustuu täysin kollageenin kiristymiseen. Näin minulle kertoi ihotautilääkäri, joka hoidon suoritti.
Toisen etsauskerran jälkeen kuoppaa ei enää tunnu sormin kokeillessa, joten toisen etsauskerran jälkeen tulos on huomattavasti parempi kuin ensimmäisen kerran jälkeen. Toisaalta harmittaa, kun kohta oli huomaamattomampi ennen tca:ta mutta toisaalta sitten taas laserkaan ei saanut sitä riittävän hyväksi, joten minulla ei ole mitään menetettävää . Sarjanahan aionkin tämän tehdä.
Kaikissa muissa arvissa tulos on mielettömän hyvä jo nyt, varsinkin vesirokkoarpia ei enää edes huomaa, kun niihin meikin laittaa päälle ;)
Alkuun iho näyttää tosi paljon pahemmalta kuin sitten muutaamn viikon kuluttua, kun iho on kasvanut. Aluksi sitä säikähtää tosissaan, mitä tuli tehtyä! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia..? Erityisesti sinun mielipiteesi, Marjo, minua kiinnostaisi kovasti. Olet ihana, kun jaksat sitkeästi vastailla ja jakaa tietämystäsi! - Marjo29387
will@ kirjoitti:
Mä epäilen itse, että mulle kävi seuraavasti: Ihoani on tasoitettu 15 kertaa laserilla,jonka jälkeen edelleenkään ei mielestäni riittävästi parannusta ollut havaittavissa ja päädyin kokeilemaan tca:ta pahimpiin kohtiin.
Minulla on käytössäni 100 % tca-happoa, jolla käsittelin syvimpiä arpia. Tämä kuoppa, joka näytti alkuun pahimmalta on varmaankin laserilla tasoittunut jonkin verran ja sitten kun laitoin tca:ta siihen, siitä lähti pois se parannus eli toisin sanoen "kiristynyt iho lähti epätasaisen arven päältä pois". Laserhan ei vaikuta sinne syvälle asti, vaan perustuu täysin kollageenin kiristymiseen. Näin minulle kertoi ihotautilääkäri, joka hoidon suoritti.
Toisen etsauskerran jälkeen kuoppaa ei enää tunnu sormin kokeillessa, joten toisen etsauskerran jälkeen tulos on huomattavasti parempi kuin ensimmäisen kerran jälkeen. Toisaalta harmittaa, kun kohta oli huomaamattomampi ennen tca:ta mutta toisaalta sitten taas laserkaan ei saanut sitä riittävän hyväksi, joten minulla ei ole mitään menetettävää . Sarjanahan aionkin tämän tehdä.
Kaikissa muissa arvissa tulos on mielettömän hyvä jo nyt, varsinkin vesirokkoarpia ei enää edes huomaa, kun niihin meikin laittaa päälle ;)
Alkuun iho näyttää tosi paljon pahemmalta kuin sitten muutaamn viikon kuluttua, kun iho on kasvanut. Aluksi sitä säikähtää tosissaan, mitä tuli tehtyä! Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia..? Erityisesti sinun mielipiteesi, Marjo, minua kiinnostaisi kovasti. Olet ihana, kun jaksat sitkeästi vastailla ja jakaa tietämystäsi!Moikka! Yritän vastailla omien tietojeni mukaan. Varmasti toistetusta hoidosta on apua. Niin kuin tässäkin viestiketjussa on usein mainittu, niin aknearpienkin hoito vaatii useamman käsittelyn ja sitten se tulos kerta kerralta tulee paremmaksi. (Tosin en muista koskaan kuulleeni kenenkään käyneen laserhoidossa 15 kertaa niin kuin sinä! Siihen on varmaan mennyt aika monta euroakin, en edes uskalla arvailla!) Näin se on oman kokemuksenikin mukaan. Kaikki arpihoidot rikkoo tai polttaa ihon pintaa jotenkin, ja se saa ihon pintakerroksen kasvamaan uudelleen ja joka kerta tasaisempana. Ja niihin kuoppiin kun laittaa sitä väkevää ainetta, niin niissä sitä uutta ihoa (tai kollageenista usein puhutaan) syntyy ympäristöä enemmän jolloin se kuopan pohja nousee enemmän. Mutta onhan sillä kovalla hapolla haittansakin, itsellänikin ne kovimmin hoidetut kohdat punoitti ja näytti alkuun ikään kuin "palaneilta", mutta punoituksen pikku hiljaa hävittyä ne kohdat tasoittui parhaiten. Tärkeää oli ehdottomasti olla nyppäisemättä sitä rupea pois, vaikka se kestikin ikävän pitkään joissain kohdissa, ja myös jotkut niistä kutitti. Ehkä se kutina oli merkki voimakkaasta toiminnasta siinä ihossa, uusia ihosoluja muodostui. Tämän enempää en osaa aiheesta sanoa, toivottavasti tästä oli jotain apua. Terveisin Marjo
- will@
Marjo29387 kirjoitti:
Moikka! Yritän vastailla omien tietojeni mukaan. Varmasti toistetusta hoidosta on apua. Niin kuin tässäkin viestiketjussa on usein mainittu, niin aknearpienkin hoito vaatii useamman käsittelyn ja sitten se tulos kerta kerralta tulee paremmaksi. (Tosin en muista koskaan kuulleeni kenenkään käyneen laserhoidossa 15 kertaa niin kuin sinä! Siihen on varmaan mennyt aika monta euroakin, en edes uskalla arvailla!) Näin se on oman kokemuksenikin mukaan. Kaikki arpihoidot rikkoo tai polttaa ihon pintaa jotenkin, ja se saa ihon pintakerroksen kasvamaan uudelleen ja joka kerta tasaisempana. Ja niihin kuoppiin kun laittaa sitä väkevää ainetta, niin niissä sitä uutta ihoa (tai kollageenista usein puhutaan) syntyy ympäristöä enemmän jolloin se kuopan pohja nousee enemmän. Mutta onhan sillä kovalla hapolla haittansakin, itsellänikin ne kovimmin hoidetut kohdat punoitti ja näytti alkuun ikään kuin "palaneilta", mutta punoituksen pikku hiljaa hävittyä ne kohdat tasoittui parhaiten. Tärkeää oli ehdottomasti olla nyppäisemättä sitä rupea pois, vaikka se kestikin ikävän pitkään joissain kohdissa, ja myös jotkut niistä kutitti. Ehkä se kutina oli merkki voimakkaasta toiminnasta siinä ihossa, uusia ihosoluja muodostui. Tämän enempää en osaa aiheesta sanoa, toivottavasti tästä oli jotain apua. Terveisin Marjo
Jep, oli kyllä apua - ja mikä tärkeintä, vertaistukea ainakin! Mun yksi sukulainen on plastiikkakirurgi ja hän sanoi, ettei laserilla päästä juuri sinne arven pohjalle vaan nimenomaan ihon pinta vain kiristyy. Se selittää mielestäni myös sen, mikseivät ihmiset aina saa apua laserista, kun pohja ei siellä alla miksikään muutu vaan ainoastaan päällimmäiset kerrokset muuttuvat. Kyseinen plastiikkakirurgi suositteli tca:ta juuri tämän vuoksi ja totesi sen menevän arven pohjalle.
Ajattelin toistaa arven käsittelyn 30 päivän välein vaadittavan kerran, olen tutustunut ihotautilääkärien tekemiin tutkimuksiin asiasta ja tämä on kuulemma suositeltava väli. Mietityttää vain se, että jos 30 päivän välein etsaa alueen uudelleen, ei lopullista tulosta näe vielä tosi pitkään aikaan, sillä eihän se iho vielä niin nopeasti ole kokokaan kasvanut ja parantunut. Vai mitä mieltä olet?
Oliko sulla iho ihan reilusti kuopalla käsittelyjen jälken...? - sisar**
will@ kirjoitti:
Jep, oli kyllä apua - ja mikä tärkeintä, vertaistukea ainakin! Mun yksi sukulainen on plastiikkakirurgi ja hän sanoi, ettei laserilla päästä juuri sinne arven pohjalle vaan nimenomaan ihon pinta vain kiristyy. Se selittää mielestäni myös sen, mikseivät ihmiset aina saa apua laserista, kun pohja ei siellä alla miksikään muutu vaan ainoastaan päällimmäiset kerrokset muuttuvat. Kyseinen plastiikkakirurgi suositteli tca:ta juuri tämän vuoksi ja totesi sen menevän arven pohjalle.
Ajattelin toistaa arven käsittelyn 30 päivän välein vaadittavan kerran, olen tutustunut ihotautilääkärien tekemiin tutkimuksiin asiasta ja tämä on kuulemma suositeltava väli. Mietityttää vain se, että jos 30 päivän välein etsaa alueen uudelleen, ei lopullista tulosta näe vielä tosi pitkään aikaan, sillä eihän se iho vielä niin nopeasti ole kokokaan kasvanut ja parantunut. Vai mitä mieltä olet?
Oliko sulla iho ihan reilusti kuopalla käsittelyjen jälken...?olen varannut ajan TCA kuorintaan. Luin jostain, että ennen sitä tulisi välttää rasvan käyttöä? Miten olette valmistauttuneet kuorintaan?? Auttakaa hyvät kanssa sisaret ja vlejet.
- Jem.
Itse kävin tca-kuorinnassa Kokkolassa Terveystalossa reilu viikko sitten. Poskiin, joissa minulla oli kuoppa-arpia ja suurentuneet ihohuokoset, laitettiin ainetta enemmän ja hoitaja sanoi, että niihin kohtiin saatiinkin kaikista paras reaktio aikaan. Nyt iho on lähes kokonaan kuoriutunut ja olen erittäin tyytyväinen. Muutama arpi, jotka olivat syvempiä, näkyvät vielä hennosti, mutta ne eivät enää minua haittaa. Lääkäri neuvoi käyttämään Lipolan-voidetta ja kasvoja pestettä Aqualan L -voidetta, jotta iho ei missään vaiheessa kuivuisi liikaa. Tuo Lipolan-voide vaan tuntuu olevan aika rasvaista ja uusi iho reagoi siihen pienillä näpyillä leuassa. Sen vuoksi välttelinkin sen laittamista uudelle iholle. Ja tosiaan nyt käytän aurinkorasvaa 50 sk, jotta aurinko ei tee tuhojaan iholle.
- Kysyjä*
Hei osaako kukaan vastata, että koska TCA voidaan tehdä seuraavan kerran, eli mikä on suositeltava hoitoväli?
- Liinukkainen
Onko TCA hoito vain arpiin yms. vai vaikuttaako se niin, että kun iho uusiutuu, se samalla myös kiinteytyisi?
Entä voiko sitä tehdä muualle kuin kasvoihin?
Kiitos jos vastaatte ehkä hassuihinkin kysymyksiini! - tcaaaaa
uppelis
- TCA-mies
Itse olen etsannut akneapiani ( teräväreunaisia kuoppa-arpia ja matalempia) itse neljä kertaa. Jokaisen kerran jälkeen on tullut hyviä tuloksia, ehkä vielä yksi kuorintakerta ja se oli siinä.
Käyttämäni pitoisuudet ovat olleet 15% ja 30%. Miedommalla pitoisuudella voin käsitellä koko kasvot ja vahvemmalla sitten etsata. Koko kasvojen kuorinnassa mieto frosting on hyvä eli sellainen vaaleanpunaisen- hieman valkea. Etsauksessa arven pohja saa olla täysin valkoinen, eli 100% frosting.
Ensimmäisen kerran kokeilin TCA:ta vuonna 2008 ja viimeksi eilen. Sen verran pitkä toipumisaika (7-10 päivää) kuorinnan jälkeen on, että ei pysty useasti tuollaista lomaa pitämään yhteen syssyyn.
Perehdyin itse TCA-happoon varmaankin melkein vuoden ajan, kun nyt muistelee. Tiesin mitä se on ja mitä olen tekemässä, eli suosittelen perehtymään hyvin. Rahaa tuossa säästää todella paljon. Happokuorinta ei nimittäin ole mitään rakettitiedettä, kun tietää ihon koostumuksen ja hapon vaikutukset.
Kohti tasaisempaa naamaa! :)- TCA-mies
Niin ja btw. ihoa on hyvä prepata glykolihapolla TCA-happoa varten. Tämä sen takia, että glykolihappo kuorii ihon ylintä kerrosta, epidermistä. TCA pääsee vaikuttamaan paljon paremmin, kun sen ei tarvitse tehdä ns. "turhaa työtä".
- "ummikko"
Mistä Suomessa saa TCA-happoa tilata, kaikki on englannin kielisiä enkä osaa sitä? Mikä olisi luotettava nettikauppa?
- milla+
"ummikko" kirjoitti:
Mistä Suomessa saa TCA-happoa tilata, kaikki on englannin kielisiä enkä osaa sitä? Mikä olisi luotettava nettikauppa?
Lisää google-kääntäjä selaimeen seuraavien ohjeiden mukaan (jos ei aukea niin etsi sivu haulla "Google – kääntäjän lisääminen selaimeen".
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Y-7UIu735tAJ:yhdistykset.ekarjala.fi/isst/Nettilinkit/Google-k%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25A4j%25C3%25A4n%2520lis%25C3%25A4%25C3%25A4minen%2520selaimeen.doc selain google k%C3%A4%C3%A4nnin&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESir-VP-72q0PEBhuiPVCs2tJsmlEGyIkv_BTxV0fuBT2tpYL5OJqxE4GZZfB0ZoC_HDsoGQ6m542EA1cRVZ7WqAbtKIchudpsipjDtXzh4V9uHeydFaLOOK3B5c04jP7eRgapW-&sig=AHIEtbTW0WZeHjQVqyLyXvTOj68KTxCmHw
Sen jälkeen voi yrittää tilaamista esimerkiksi Englannin ebaysta. On myös luotettavaa kun maksaa esim. Paypalin avulla.
http://www.ebay.co.uk/
Aloita happokuorinnat jollakin miedommalla kuin TCA:lla, esim. 10-30 glygolihappo (glycolic acid peel) ja sen jälkeen vasta 8-18 % TCA. Kemiallisten litkujen tilaaminen on yksikertaista EU:n alueella, koska ei tarvitse huolehtia mistään tulleista. - "ummikko"
milla+ kirjoitti:
Lisää google-kääntäjä selaimeen seuraavien ohjeiden mukaan (jos ei aukea niin etsi sivu haulla "Google – kääntäjän lisääminen selaimeen".
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:Y-7UIu735tAJ:yhdistykset.ekarjala.fi/isst/Nettilinkit/Google-k%25C3%25A4%25C3%25A4nt%25C3%25A4j%25C3%25A4n%2520lis%25C3%25A4%25C3%25A4minen%2520selaimeen.doc selain google k%C3%A4%C3%A4nnin&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESir-VP-72q0PEBhuiPVCs2tJsmlEGyIkv_BTxV0fuBT2tpYL5OJqxE4GZZfB0ZoC_HDsoGQ6m542EA1cRVZ7WqAbtKIchudpsipjDtXzh4V9uHeydFaLOOK3B5c04jP7eRgapW-&sig=AHIEtbTW0WZeHjQVqyLyXvTOj68KTxCmHw
Sen jälkeen voi yrittää tilaamista esimerkiksi Englannin ebaysta. On myös luotettavaa kun maksaa esim. Paypalin avulla.
Aloita happokuorinnat jollakin miedommalla kuin TCA:lla, esim. 10-30 glygolihappo (glycolic acid peel) ja sen jälkeen vasta 8-18 % TCA. Kemiallisten litkujen tilaaminen on yksikertaista EU:n alueella, koska ei tarvitse huolehtia mistään tulleista.Kiitos neuvoista, nyt vain pitäisi osata ohjeiden mukaan tehdä :-)
- sama ummikko
milla+ kirjoitti:
Aloita happokuorinnat jollakin miedommalla kuin TCA:lla, esim. 10-30 glygolihappo (glycolic acid peel) ja sen jälkeen vasta 8-18 % TCA. Kemiallisten litkujen tilaaminen on yksikertaista EU:n alueella, koska ei tarvitse huolehtia mistään tulleista.Miksi ei huoli puh nroa 358 eteen laitettuna? tilaus myös menee USA:han eikä englantiin tuon os mukaan... on se vaikeaa.....
- kuinka vanha?
Kuinka vanha täytyy olla tehdä kemiallinen kuorinta? entä glykolihappo kuorinta? kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733