Haulikon osto

...

laittakaas mielipiteitä eri haulikkomalleist, 2 piippunen rinnakkainen, päällekkäinen ja sit pumppu. puolautomaattia en edes harkitse ostaa...

minkä lainen kannattais ostaa, kun kiikaris on jänisjahti, linnustus, majavajahti, pienpedot ja sillon tällön kiekkoja...

sellast suhkot halpaa asetta etsiskelisin ja oon huomannu et pumppuhaulikot on aika halpoja, mut miten on hinta / laatu suhe, puhdistettavuus ja kestävyys...

14

7047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Päälekkäispiippunen minun mielest... Ajatellen kiekonsärkemist/metsästystäkin. ja mikäli ei ol hinnal suurta eroo ota 89mm patruunapesäl.

• Tikka

Osta päällekkäispiippuinen, siinä saat kaksi varmaa laukausta. Esim Finnclassic 512. Mulla on Tikka 512 SD ollut neljä vuotta ja on pelannut niinku unelma. Vielä parempi jos löytää jostain Valmet/Tikka 412 S. Ne on idioottivarmoja vehkeitä. Toisena pyssynä mulla on Benelli Rafaello puoliautomaatti. Puolari on sorsametillä hyvä mutta yleishaulikoksi suosittelen päällekkäistä tai no miksei rinnakkainenkin mene. Mettässä on huomattavasti mukavampi kanniskella näppärää kaksipiippuista mitä sitten sohloa puoliautomaattia/pumppua. Tosin saahan niitäkin lyhyemmällä piipulla mutta vakiot ruukaa olla aika pitkiä. Ja 89 piippuja tuskin tulet tarvitsemaan. Mulla on 76 piiput ja on kyllä riittänyt mainiosti. Hanhimetillä tulee käytettyä 76 panoksia mutta muuten ei. Kanalintumetillä käytän sylinterisuppareita ja 70mm panosta. Antaa jo semmosen kuvion että heikompia hirvittää. 89 patit maksaa vielä maltaita. Jos hanhihommia enemmän rupee harrastaan ja haluaa 3 tuumaista isompaa magnumia, kannattaa miettiä 10/89 laittoa. Mutta tulee ne 12/70:lläkin alas ku opettelee ampumaan.

• Kenddu

Suosittelisin suomalaista koska huollot on ainakin helppo hoitaa, jos tulee jotain. Itelläni on Tikka mut ei oo kyl kertaakaan ollu mitään vikaa. Kaks piippunen on ainakin toiminta varma. Punpust ei oo kokemust. Ja noihin jahteihin olis 12 kaliperinen paras.

• piraattipilotti

Suosittelen päällekkäispiippuista. Pumppu kannattaa unohtaa, koska jahdissa ja ratakäytössä tarvitset 1 tai kaksi laukausta. Toisen laukauksen pitäisi lähteä melkein heti ensimmäisen perään kunhan rekyylistä on toivuttu eikä siinä ole aikaa ruveta enää pumppaamaan.

• minä

ihan samalla tavalla minä ammun pumpulla ja jos ammut nopeamin sen toisen niin on kyllä hutti

• kaataja

ei taida näillä palstoilla olla yhtään kunnon metsämiestä. ota kaveri pyssy ja nosta poskelle, jos se tuntuu hyvälle niin ota se elä rupee arpoo. ite oon metästäny pumpulla (full) eli täys suppea kapasiteetti 5 1 jääpi jänis, helvetin hyvä lintu pyssy,kettu pyssy, hanhi jne. ei oo sellasta riista eläintä mikä ei jää, jota vain saa ampua. joskus on tullu tilanteita että on kaikki 6 paukkua menny ja saalistakin sitä mukaa. muista että toiset tykkää tytöstä ja toiset tytön äitistä mutta pumppu on erittäin hyvä yleis ase. eläkä sano että puoliautom. olisi huono koska sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta. onnea ase kaupoille. maksoin omasta 120 egee vanha mutta hyvin pidetty ja kun ammuin ensin pahviin kuvioo niin opin ampuu hyviä riistalaukauksia.

• Jartsa73
        kaataja kirjoitti:

ei taida näillä palstoilla olla yhtään kunnon metsämiestä. ota kaveri pyssy ja nosta poskelle, jos se tuntuu hyvälle niin ota se elä rupee arpoo. ite oon metästäny pumpulla (full) eli täys suppea kapasiteetti 5 1 jääpi jänis, helvetin hyvä lintu pyssy,kettu pyssy, hanhi jne. ei oo sellasta riista eläintä mikä ei jää, jota vain saa ampua. joskus on tullu tilanteita että on kaikki 6 paukkua menny ja saalistakin sitä mukaa. muista että toiset tykkää tytöstä ja toiset tytön äitistä mutta pumppu on erittäin hyvä yleis ase. eläkä sano että puoliautom. olisi huono koska sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta. onnea ase kaupoille. maksoin omasta 120 egee vanha mutta hyvin pidetty ja kun ammuin ensin pahviin kuvioo niin opin ampuu hyviä riistalaukauksia.

Taitaapi olla 6 paukkua laitonta metsästyskäytössä...? Sinähän asiantuntijalta vaikutat

• lähtien
        Jartsa73 kirjoitti:

Taitaapi olla 6 paukkua laitonta metsästyskäytössä...? Sinähän asiantuntijalta vaikutat

On pumpun käyttö kielletty metsästyksessä?
        Pumpussahan ei lippaan kapasiteettia ole rajoitettu, kuten automaatissa.
        Vai eikö pumppuun kenties saa ladata kuutta patruunaa, jos astelee metsässä, jänisjahdissa?
        Perin outoja juttuja.

• mika

kokemuksesta voin kertoa että kettu ja ilves kaipaa 89:ä. ja voihan kyseisellä aseella ampua 76-70, patruunoita. itse en ainakaan ole havainnut aukkoja kuviossa lyhempiä ampuessa.

• minä

eli miksi ilves ja kettu kaippa muka 89. 70 saa samoja hauli kokoja kuin 89 ja takulla jää jos osaa ampua 20/70 riitä jos osu.

• Trap on pop

Pumpun voit ostaa myöhemmin, jos tartteet. Ite ostin ekaks, mut tulin katumaan. Pistä kerralla kunnon peli esim. Beretta, Verney, Miroku tms. ja unohda Finclassic, niissä on liikaa onkelmia. Ja mikä tärkeintä, aseen tulee sopia kuin hanska ja nousta nopeasti. Oikean haulikon löytäminen on hankalampaa kuin housujen etiminen. Sovita monia haulikoita. Elä epäröi ostaa käytettyä, jotta pääsisit kunnon laatuun käsiksi.

• ...

kiitoksia vastauksista...
        kokemusta mulla onkii jonku verra aseist, mut halusin lähinnä tiedustella ton pumpun toimivuutta ku jotku kehuu sitä, mut ilmeisesti ei mikään huikkupeli välttämättä....

eiköhän se ny siihe päällekkäispiippuseen kallistu, Baikal tai Valmet todennäkösesti, ku tahtoovat sattua poskelle nii hyvin...

• pete
        ... kirjoitti:

kiitoksia vastauksista...
        kokemusta mulla onkii jonku verra aseist, mut halusin lähinnä tiedustella ton pumpun toimivuutta ku jotku kehuu sitä, mut ilmeisesti ei mikään huikkupeli välttämättä....

eiköhän se ny siihe päällekkäispiippuseen kallistu, Baikal tai Valmet todennäkösesti, ku tahtoovat sattua poskelle nii hyvin...

remarin 870 hyvä ja kestää,on ammuttu paljon ei mitään vikaa.nopeus pumpulla on ampujasta kiinni aina olen ehtinyt.

• Tikka

Jos pumpun meinaat niin varmaan se Benelli olisi hyvä, mutta suosittelen Tikan 412s tai Valmet 412s tai Finnclassic 512s.Itelläni on kohta ollu neljä vuotta Finnclassic 512 s sd ja ei oo mitään vikaa ollu.Ukilla on ollu Valmet 412s parikymmentä vuotta eikä oo mittää vikkaa kuulemma ollu.Isällä on Tikka 412s ollu 14-vuotta eikä mitään ongelmaa.Nuohan on kaikki melekkeen samoja pyssyjä ulukossie erojahan niissä vaen on.Nuita suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe