Kaunas, Liettua?

matkaaja

Onko kukaan käynyt Kaunasissa? Kertokaa kaikki! Olen suunnitellut hieman pidempiaikaista oleskelua siellä, miten perusasiat toimii, pärjääkö englannilla?
Kiitoksia jo etukäteen!

10

1308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyty on

Pärjää hotelleissa ja ravintoloissa Englannilla. Taksit, kioskit yms. lähes pelkästään Venäjää.
      Vanha kaupunki hieno, Via Balttia kulkee läpi ja Vilnaan pääsee bussilla ja junalla, tai taksilla noin 15-20 eurolla. Vilnassa huomattavasti kansainvälisempi meno.

• Expat

Vai pelkästään venäjää... Hmm. Rohkenen epäillä. Liettuan asukkaista vain n. 6% on venäläistä alkuperää, joten en usko, että kaikki kohtaamasi taksikuskit ja kioskin myyjät olivat venäläisiä. Toki he venäjää ymmärtävät, mutta pärjäisiköhän Liettuassa sittenkin parhaiten liettuankielellä?

• Käynnyt
        Expat kirjoitti:

Vai pelkästään venäjää... Hmm. Rohkenen epäillä. Liettuan asukkaista vain n. 6% on venäläistä alkuperää, joten en usko, että kaikki kohtaamasi taksikuskit ja kioskin myyjät olivat venäläisiä. Toki he venäjää ymmärtävät, mutta pärjäisiköhän Liettuassa sittenkin parhaiten liettuankielellä?

Liettuaa nyt ei osaa kukaan,tosin jotain sanastoja löytyy,ja Venäjän puhumiseen ei näytä juuri haluja löytyvän edes kurjan pakkoruotsin verran.

Kaunasissa en ole kuin ohimennen käynyt,mut Vilna,nam.

http://www.vilna.info/index.htm

• kumma
        Käynnyt kirjoitti:

Liettuaa nyt ei osaa kukaan,tosin jotain sanastoja löytyy,ja Venäjän puhumiseen ei näytä juuri haluja löytyvän edes kurjan pakkoruotsin verran.

Kummallista on, jos Liettuassa ei osata liettuaa???

• Käynnyt
        kumma kirjoitti:

Kummallista on, jos Liettuassa ei osata liettuaa???

No tietysti itse osaavat mut osaakos sitä kukaan muu?

Ei taida olla kaikkein yleisin kieli tuo Liettua.

• Expat
        Käynnyt kirjoitti:

Täytyykin soittaa heti liettualaisille ystävilleni ja kertoa, että kukaan ei osaa liettuan kieltä, eivät edes he...
        On se muuten ihme, että itse olen aina Liettuassa pärjännyt venäjällä, enkä koskaan ole tuntenut vastenmielisyyttä puhua venäjää. Ruotsiakaan kohtaan en tunne vastenmielisyyttä. Liettuankielentaitoni on erittäin huono, tosin arkipäiväiset fraasit osaan kyllä. Tosin tunnen useita suomalaisia, jotka puhuvat liettuaa erittäin sujuvasti, eli ei tuokaan kieli mahdoton ole opetella.

Vilna on erittäin kaunis ja mielenkiintoinen kaupunki, siinä olet oikeassa.

• Käynnyt
        Expat kirjoitti:

Täytyykin soittaa heti liettualaisille ystävilleni ja kertoa, että kukaan ei osaa liettuan kieltä, eivät edes he...
        On se muuten ihme, että itse olen aina Liettuassa pärjännyt venäjällä, enkä koskaan ole tuntenut vastenmielisyyttä puhua venäjää. Ruotsiakaan kohtaan en tunne vastenmielisyyttä. Liettuankielentaitoni on erittäin huono, tosin arkipäiväiset fraasit osaan kyllä. Tosin tunnen useita suomalaisia, jotka puhuvat liettuaa erittäin sujuvasti, eli ei tuokaan kieli mahdoton ole opetella.

Vilna on erittäin kaunis ja mielenkiintoinen kaupunki, siinä olet oikeassa.

No osaavathan jotkut ulkomaalaisetkin Suomea joka on ihan samanlainen vähemmistökieli kuin Liettuakin.

Mut ei tunnu tuolla Baltian alueella olevan Venäjä oikein suosiossa missään,lähinnä viimeinen hätävara jos mitään muuta yhteistä kieltä ei löydy.

Tosin itsekkään en osaa,Eestiläinen ystäväni kyllä osaa Venäjää sujuvasti muttei puhu sitä kirveelläkään.

• Expat
        Käynnyt kirjoitti:

No osaavathan jotkut ulkomaalaisetkin Suomea joka on ihan samanlainen vähemmistökieli kuin Liettuakin.

Mut ei tunnu tuolla Baltian alueella olevan Venäjä oikein suosiossa missään,lähinnä viimeinen hätävara jos mitään muuta yhteistä kieltä ei löydy.

Tosin itsekkään en osaa,Eestiläinen ystäväni kyllä osaa Venäjää sujuvasti muttei puhu sitä kirveelläkään.

"Mut ei tunnu tuolla Baltian alueella olevan Venäjä oikein suosiossa missään,lähinnä viimeinen hätävara jos mitään muuta yhteistä kieltä ei löydy."
        - niin, esim. Baltian suurimman kaupungin, eli Riian, vajaasta 1 milj. asukkaasta VAIN hieman reilu 50%:a on venäläisiä (=puhuvat venäjää äidinkielenään). Todella vaikeaa pärjätä venäjänkielellä...
        - milläs kielellä luulet käytävän liikeneuvottelut Baltianmaiden kesken... Englannilla? Ehei...
        - Balteista latvialaiset ja liettualaiset puhuvat täydellisyyttä hipovaa venäjää, keskivertovirolaisen venäjä kuulostaa hirveältä (sukulaiskansaa = jääräpäitä, eivät halunneet edes opetella Neuvostoaikoinakaan), toki paljon poikkeuksiakin löytyy.
        - Olen asunut ja työskennellyt Baltiassa vasta reilut puoli vuosikymmentä, venäjällä olen pärjännyt aina ja kaikkialla.

• Heni

Tervehdys. Onpas teillä kehittävät keskustelut..
      No, jos haluat tietää Kaunasista, vastaan mieluusti kysymyksiisi. Olisi vähän vaikeaa lähteä kirjoittamaan yleisesti Kaunasista.

Asuin 8kk Kaunasissa talvella 2001-2002. Tein vapaaehtoistöitä ja tutustuin Liettuaan kokonaisuudessaan.

Kielikysymyksestä:
      Totta tosiaan usea liettualainen puhuu venäjää, mutta nuoriso puhuu paljon myös saksaa ja englantiakin. Saksaa enemmän.

Itse huomasin, että liettualaisten kanssa tulee hyvin toimeen, jos vaivautuu opettelemaan yleisiä sanontoja ja kohteliaisuuksia heidän kielellään. Keskustelu on hyvä aloittaa liettuaksi ja siitä jatkaa vaikka englannilla. Ja huom. elekieli on kansainvälistä!

Muista "perusasioista". Kun liikkuu esimerkiksi taksilla täytyy hinta sopia etukäteen, jos sinulla on jonkinlainen kuva matkan hinnasta. Muuten hinta saattaa olla kolminkertainen, etkä edes tiedä sitä. Bussit ovat erittäin halpoja. Kaunasista Vilnaan on 100km ja reissu maksaa opiskelijalle n.3e.
      Ruoka ja juoma on myös hyvin halpaa paikallisissa ravintoloissa. Turistipaikat osaa nyhtää keskivertoeurooppalisen hinnan. Suosittelen aina ns. "tavallisia kauppoja ja ravintoloita".

JOs meinaat viipyä pitempään ja vaikka työskennellä Liettuassa, kannattaa rahankäytöön kuitenkin kiinnittää alusta asti huomiota, nimittäin paikalliset palkat ovat todellaalhaisia, vaikka elinkustanukset ovatkin pienet, palkka ei riitä ns länsimaiseen elintasoon.

-Heni

• matkaaja

Hei Heni,
        Kiitos tiedoista! Minulla toki riittää kysymyksiä vaikka kuinka, joten jos jaksat vastailla niin lähettäisitkö sähköpostia minulle osoitteeseen: [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2119
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      239
      1224
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1180
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe