Allerginenko? Tupakalle? o.O

SmokeFree

Olen nyt ollut jonkin aikaa pois työelämästä, siivoustyöstä, koska pöly teki minulle oireita mm. kurkun tukkoisuus, erittäin sitkeän limaklöntin kertyminen kurkkuun aina samaan kohtaan, nenän vuotaminen / tukkoisuus, ja myös nenä meni sisältä rikki aina samasta kohden, tämä on erittäin kivuliasta ja epämukavaa. Silmät vuosivat yms.. Myös astman kaltaisia oireita ilmeni muutaman päivän ajan, kuten esimerkiksi liikkuessa, hengästyessä. Kauppakassit oli tuskaa kantaa parkkipaikalta kotiin kun tuntuu että henki loppuu, hengitys vinkuu ja rinnassa ahdistaa..

Tämä sama vaiva ilmenee hetkeksi myös omaa kotia siivotessa, jonka koitan pitää mahdollisimman siistinä. Minulla on asunnossa kissoja, joten näidenkin vuoksi pitää siivota usein. Kissojen kanssa ollessa tätä ei kuitenkaan ilmene, mutta koiran läheisyys sen sijaan kyllä tuo samat oireet esille, kuten myös mm. jyrsijöiden häkissä käytettävä puru yms.

Lähiaikoina kauempaakin kantautuva tupakansavu saa aivan samat oireet pintaan, sekä myös reaktion, että tulee melkeinpä oksennus kurkun yhtäkkisestä tukkeutumisesta tupakansavua vahingossa hengittäessä. Eilen illalla vieressäni tupakoi pari henkilöä, ja nyt silmät ja nenä vuotavat, ja kurkku on niin tukossa että ääntä ei juurikaan tule, kuin olisi suurikin flunssa. Yöllä sattui kurkkua kuin olisi se flunssa iskemässä, jota ei kuitenkaan ole. Kerran menin työkaverini kyydissä, tämä tupakoi autossaan. Henki salpaantui ihan yhtäkkiä, mutta niin hetkeksi ettei tämä työkaveri ehtinyt huomata mitään. Itse kyllä ehdin pelästyä oikein kunnolla.

Tämä on erittäin kiusallista, koska jokapuolella joku tupakoi minne ikinä meneekin, savua ei pääse karkuun. Itse en ole koskaan tupakoinut, joten en ole voinut itsekään tätä liialla tupakoinnilla aiheuttaa. Onko kellään vastaavaa tilannetta tai tietoa sellaisesta?

6

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istu ja pala

      Tuosta nyt kärsii käytännössä lähes jokainen joka ei tupakoi. Siis oikeastiko ihmettelet että kun silmät ja nenä vuotaa kun hengität savua?? Juu, allergiaahan se... ;DDD

      • Ap.

        Monelle "silmät ja nenä vuotaa kun hengität savua" on allergiaa.. Minä ihmettelen miksi kurkku on tukossa monta päivää tämän jälkeen, nenä ei ole vain tukossa vaan myös rikki sisältä sekä hengitys vinkuu ja rinnassa ahdistaa urheillessa (=kantaessa kauppakassit parkkipaikalta kotiin). Jos vain silmät ja nenä vuotaisivat, en todellakaan ihmettelisi.. Mutta se pistää miettimään miksi hengitys salpaantuu joskus kokonaan tupakansavusta, olisiko sinusta kiva kun et vain saa henkeä? Jos tämä menee tälle linjalle niin antaa olla..


      • 234234

        Suosittelen tähän allergiaan ns. siedätyshoitoa. Samaa käytetään menestyvästi esim heinänuhan hoitoon. Eli painu tupakkahuoneeseen tai ainakin aluksi tupakoivan viereen minuutiksi niin pikkuhiljaa parannut tästä allergiasta.


    • Hajusteallerginen

      Itse luulin oireilevani pölylle ja siivosin vimmatusti vuosia. Kun allergiatesteissä todettiin ihoallergia mm. hajusteille (en ole koskaan pystynyt käyttämään voimakkaita tuoksuja), lääkäri kehoitti käymään kaikki kaapit läpi -- myös siivouskaapin -- ja heittämään hajustetut tuotteet pois. Tämä tapahtui keväällä -91.
      Olin jo reagoinut muiden käyttämille voimakkaille hajusteille muutaman vuoden, kotona niitä ei sallittu.
      Siirryimme koko perhe niin hajusteettomaksi, kuin mahdollista. Työssä ja työmatkalla kuitenkin altistuin.
      Pitkä tarina lyhyesti: jäin pois työelämästä muutaman vuoden kuluttua, luulin parantuvani, mutta toisin kävi. Eräällä kurssilla sairastuin lopullisesti, pienetkin määrät hajustetta aiheuttivat astma-tyyppisiä oireita (minulla ei ole astmaa, olin kylläkin ns. viittä vaille astmaatikko jo 80-luvun lopussa), liman kertymistä, välillä oksensin, huimasi, muutaman kerran sain pahan migreenin (auramigreeni). Olin ihmetellyt, kun sain hengitystieoireita mm. naisten vaateliikkeissä, luulin syyksi pölyä.
      Mikään lääkitys ei auttanut, kokeilin kyllä. Tulehdus hoitui Pulmicortilla.

      Olin kotona ja vältin hajustettuja ihmisiä ja paikkoja. Voin hyvin. Pölykään ei enää haitannut, normaali siivous riitti.

      En ole enää yhtä reaktiivinen kuin 13 vuotta sitten (kurssi), mutta edelleen on vältettävä.
      Vastikään oli ääni käheänä jouluostosten jälkeen, olin reilun tunnin isossa marketissa.
      Lisäksi yskää, mutta selvisin noinkin vähin oirein.

      Et ole varsinaisesti allerginen tupakansavulle (saat varmaan samat oireet polttopuiden savusta), sille ei ole todettu allergiaa, mutta savu selvästi ärsyttää limakalvojasi. Taustalla voi olla joku muu ärsytys, mihin olet tottunut, mikä tahansa muu siihen päälle laukaisee reaktion.
      Itsellä siis tuo "joku muu" on hajustekemikaalit.
      Minulla on kerran turvonnut "kurkku", elikkä hengitystiet, onneksi ei pahasti - syynä hajuste....
      Riskeerata en enää uskalla.

      Voimakkaasti tuoksuvat kukat (mm. hyasintti) ovat myös pannassa, sisälle en niitä huoli, ulkona ei haittaa.

      Turvallista joulunaikaa!

      • Hajusteallerginen

        Vältä kotona vahvoja siivousaineita, vaikka olisivat hajusteettomiakin. Monet ovat hengitysteitä ärsyttäviä. On tutkimuksia, missä siivojilla todettu työperäistä astmaa, syynä hajusteet ja voimakkaat liuottimet.

        Olet tottunut käyttämään siivousaineita, et huomaa, ärsyttävätkö ne, mutta jos jätät kaikki voimakkaat pois joksikin aikaa ja elimistön rauhoituttua testaat, huomaat eron, mikäli saat niistä oireita.
        Jos et käytä voimakkaita, hyvä.


      • ap.
        Hajusteallerginen kirjoitti:

        Vältä kotona vahvoja siivousaineita, vaikka olisivat hajusteettomiakin. Monet ovat hengitysteitä ärsyttäviä. On tutkimuksia, missä siivojilla todettu työperäistä astmaa, syynä hajusteet ja voimakkaat liuottimet.

        Olet tottunut käyttämään siivousaineita, et huomaa, ärsyttävätkö ne, mutta jos jätät kaikki voimakkaat pois joksikin aikaa ja elimistön rauhoituttua testaat, huomaat eron, mikäli saat niistä oireita.
        Jos et käytä voimakkaita, hyvä.

        Olen huomioinut, että voimakkaat sekä sumutettavat pesuaineet aiheuttavat tätä samaa vaivaa. Olen luopunut niistä lähes kokonaan. Myöskin hajusteet ovat alkaneet tehdä huonoa sekä voimakashajuiset kukat. Töissäni jouduin käyttämään kloriitin kaltaisia aineita, jotka olivat erittäin huonoja kannaltani.

        Koetan vaihtaa alaa kauas pölyistä ja pesuaineista ja toivon ettei tämä tästä pahene ja hoituu joskus vaikkapa siedättämällä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1372
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      86
      880
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe