Miksi VAHVAT SILMÄLASIT?

Faktaa kaivataan

Löytyisikö vielä kunnon rehellistä Suomalaista asiantuntijaa,
joko kertoisi todellisen syyn miksi omalla ikäluokallani
on niin paljon ja erittäin vahvoja silmälaseja?

Kun tietojeni mukaan taas tämän päivän koululaisilla
ei niin moniakaan silmälaseja näy.

Joku yhteinen nimittäjä tähän täytynee löytyä:
epäilen että todellista tietoa pantataan.

Onko kyseessä amalgaamit tai jotkin rokotteet...
eduskunnan sivuilla taas epäillään ilmansaasteita:

"Näppituntuman mukaan suomalaiset käyttävät enemmän laseja kuin muut.

Japanilaisilla opiskelijoilla on tehty tutkimus vuosina 1985-1995. Siinä päädyttiin sellaiseen tulokseen, että ihmisten likinäköisyys eli myopisoituminen lisääntyy. 15 prosentilla tutkimuksessa olleista likinäköisyys lisääntyi 10 vuoden aikana. Syynä tutkija piti ilmansaasteita. Tähän en kyllä itse jaksa uskoa ainakaan ihan heti. Epäillään lähityön ja lukemisen lisäävän näköongelmia, varsinkin siis myopiaa."

http://www.parliament.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_107_2000_ke_p_3.shtml

10

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osma74

      Lukeminen kasvattaa likinäköisyyden riskiä ja liikunta ulkoilmassa vähentää sitä.

      http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article131221.ece

      Ei kannata suoraan verrata, millaisia pullonpohjia entisajan opiskelijoilla/koululaisilla on ollut ja millaisia nykyisin on. Nykyisin on olemassa ohennettuja linssejä, piilolinssejä ja näönkorjausleikkauksia. Piilolinssejä voi olla jo teini-ikäisilläkin. Ja turhamaisuussyistä kaikki eivät käytä laseja niiden tarpeesta huolimatta. Omatkin lasini ovat varsin huomaamattomat, vaikka muutama vuosikymmen sitten samoilla vahvuuksilla olisin näyttänyt pullonpohjien taakse piilotetulta humanoidilta.

      • Osma74

        Unohdin mainita, etten todellakaan ole mikään asiantuntija, vaan tavallinen Maija Meikäläinen.


    • hmmmmmmmmmmm

      mikä?

      • Samax

        Neljääkymppiä mennään.

        Vielä.

        Miten luoja, tai miten kukin sen nyt haluaa muotoilla,
        olisi voinut niin erehtyä että unohti antaa niin suurelle
        osaa ihmisistä silmälasit?

        Yleensä luoja ei tee virheitä... joten uskon että tähänkin
        löytyy syy ihmisen tekosista tai tekemättä jättämisistä.

        Esimerkiksi hampaat saa kuulemma ihan itse rikki syömällä sokeria
        ja jättämällä pesut väliin.


    • onneksi vielä näen

      Olen suurta ikäluokkaa. Nyt kun taas joutui vahventamaan laseja, on tullut tarkkailtua ympäristöä. Kuitenkin tuntuu että lähes puolella on silmälasit. Nuorilla ei ehkä vielä. ei itsellänikään ollut laseja noi 22-vuotiaaksi asti. Nyt on siitä lähtien näkö huonontunut ja viimeaikainen vaiva on silmien arkuus ja tulehduksen tunne. Käytän silmätippoja ja voiteita monta kertaa päivässä. Leikkaus kuitenkin pelottaa ja toisaalta eipä olisi rahaakaan siihen tällä hetkellä.

      • tynkäluuta

        Ei kannata leikkauttaa.Ihan hirvittää
        seurata tuota Lasik-leikkausmuotia nykyisin.
        Eipä tiedetä tulevaisuudesta vielä mitään.
        Onko sinulla joku silmäsairaus,johon käytät tippoja?
        Oletko käynyt lääkärissä?
        Oma kokemus on,että ihan liian voimakkaita laseja määräävät.


      • Clear V
        tynkäluuta kirjoitti:

        Ei kannata leikkauttaa.Ihan hirvittää
        seurata tuota Lasik-leikkausmuotia nykyisin.
        Eipä tiedetä tulevaisuudesta vielä mitään.
        Onko sinulla joku silmäsairaus,johon käytät tippoja?
        Oletko käynyt lääkärissä?
        Oma kokemus on,että ihan liian voimakkaita laseja määräävät.

        "Väite: Mummo sanoi, että voi parantaa näköä.

        Ajatuksen takana on todennäköisesti voin sisältämä A-vitamiini, jolla on tärkeä merkitys näkökyvylle. A-vitamiini osallistuu muun muassa hämäränäköön ja värien aistimiseen. Myös margariinit sisältävät A-vitamiinia, joten ne ajavat saman asian A-vitamiinin saannin suhteen, mutta terveellisemmässä muodossa. Ravintorasvojen lisäksi A-vitamiinin tärkeimpiä lähteitä suomalaisessa ruokavaliossa ovat liha, kananmuna ja A-vitamiinin esiasteena kasvikset."

        Koskahan nuo margariinit muuten tulivat markkinoille ja minkälaisia lienevät olleen laadultaan?

        http://www.sydan.fi/lehtiarkisto/lehti_1_07/artikkelit/fi_FI/rasvaista_puhetta/


      • Ossi Oulusta
        Clear V kirjoitti:

        "Väite: Mummo sanoi, että voi parantaa näköä.

        Ajatuksen takana on todennäköisesti voin sisältämä A-vitamiini, jolla on tärkeä merkitys näkökyvylle. A-vitamiini osallistuu muun muassa hämäränäköön ja värien aistimiseen. Myös margariinit sisältävät A-vitamiinia, joten ne ajavat saman asian A-vitamiinin saannin suhteen, mutta terveellisemmässä muodossa. Ravintorasvojen lisäksi A-vitamiinin tärkeimpiä lähteitä suomalaisessa ruokavaliossa ovat liha, kananmuna ja A-vitamiinin esiasteena kasvikset."

        Koskahan nuo margariinit muuten tulivat markkinoille ja minkälaisia lienevät olleen laadultaan?

        http://www.sydan.fi/lehtiarkisto/lehti_1_07/artikkelit/fi_FI/rasvaista_puhetta/

        Muistan kun 70-luvulla silmälääkäri
        pisti silmiin hirveitä tippoja....
        vieläköhän noita käytetään
        ja olivatko ne ihan turvallisia?


    • Jappe52

      Hyvä kysymys, Faktaa-kaivataan.

      Olen miettinyt samaa. Miksi vanhemmilla ja heidän sisaruksillaan ei ollut likinäköä eikä silmälaseja, mutta meillä -60-luvulla syntyneillä on paheneva likinäköisyys. Ja miksi seuraava sukupolvi on jälleen terve tässä suhteessa.

      Minulla ei lapsena ollut näkemisen ongelmia. Sitten menin kouluun, sain amalgaamipaikkoja suuhuni, ja pian todettiin likinäköisyys. Samoin kävi sisaruksilleni.

      Seuraava sukupolvi ei saanut amalgaamipaikkoja, eivätkä he tarvitse silmälaseja.

      En tiedä, kuinka yleinen tämä ilmiö on. Luulen että eri yksilöt ja ehkä eri suvut reagoivat ympäristömyrkkyihin eri tavoin, geenien määräämästi. Onko muilla vastaavanlaisia huomioita?

    • dggfdgdgddgd

      Yksi heikkonäköisyyttä aiheuttava tekijä on runsas sisällä olo ja sisällä katsominen. Ulkona joutuu harjaannuttamaan silmää katsomaan kauaksi ja saa samalla D-vitamiinia (no, ainakin kesällä). Suomessa on pimeät talvet, opiskelu ja työnteko on arvossaan, joten kirjoituspöydän äärellä vietetään iso osa elämää. Kai geneettisetkin tekijät altistavat likinäölle.

      Itse olin sairaalloisin lapsuuden perheestäni, ja vietin siis paljon aikaa sisällä ja sairaalassa ja luin. Olen myös kaikkein likinäköisin. Tosin isän puolella heikkonäköisiä on enemmänkin.

      Pelkästään ihmisvilinää katsoen ei voi tietää, kellä on huono näkö. Osa käyttää piilolaseja, osalta silmät on leikattu. Jotkut sinnittelevät ilman laseja tai käyttävät niitä vain tarkkaa työtä tehdessä, koulussa, työssä, lukiessa tms. Tuskinpa kaikilta entisajan ihmisiltä edes näköä korjattiin laseilla, vaikka tarvetta olisi ollut. He oppivat pärjäämään ilman laseja tutussa ympäristössä ja tutuissa askareissa. Ehkä näön heikkemiset havaittiin paremmin, kun koulutus alkoi yleistymään. Jossain kiertokoulussa hämärässä tuvassa likinäkö ei haitannut samalla tapaa kuin isoissa luokissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe