Ilmastonmuutos = kusetus

12+7

Tämäkin palsta on pelkkää sähköyhtiön propagandaa. Mitä tästä on energiayhtiölle hyötyä? Vastaus: Suomen monopolisoiduilla sähkömarkkinoilla pienenevä kulutus tarkoittaa vain sähkön hinnan nousua. Sähköyhtiöillehän tämä on vain hyvä asia, sama liikevoitto pienemmillä energian tuotanto ja tuontikustannuksilla.

Hiilijalanjäljet ja muu vastaava paska lähinnä vituttaa. Totuus on että kaikki fossiiliset polttoaineet tullaan käyttämään ennemmin tai myöhemmin. Kyllä minä mieluummin ne viimeiset tipat oman autoni tankissa poltan kuin annan vinosilmien tehdä saman tempun.

9

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni tietoisku

      Voihan sen 10 000 € sähköliittymän sijaan hankkia esim. 10 kW aurinkovoimalaitoksen vesikaton tilalle joka tuottaa ympärivuotisesti energiaa ja toimii samalla vesikattona säästäen näin vielä enemmän rahaa. Tämä toimii suunnilleen Oulu - Kajaani akselille* asti ympäri vuoden ja siitä pohjoisempana muuta (tuulivoima) tukevana ratkaisuna.

      Toisaalta, esimerkiksi Aasiassa sähköpyöräily on yleisin liikennemuoto**. Muualla, Australiassa ja Saksassa jopa julkinen liikenne siirtyy asteittain energiatehokkaimpaan muotoon - täyssähköajoneuvoihin (käytössä olevien junien ohelle myös linja-autoja yms.).

      *) Mistä on kannattavaa hankkia polttopuita, on kannattavaa käyttää aurinkoenergiaa, sillä metsäenergia on epäsuoraa aurinkoenergiaa.
      **) Ajoneuvojen määrissä hybridipyörät (sähköenergia ihmisvoima) voittaa Aasiassa henkilöautot ja jopa tavanomaiset polkupyörät.

      • Eskistt

        Olen vuosikymmenen aktiivisesti Etelä-Suomessa pyöräillyt, ympärivuotisesti, ja pakko kommentoida tuota pyöräilyajatusta.

        Jos Suomessa isossakin kaupangissa pyöräilee ennen aamu yhdeksää, on pyörätiet ajamatta lumesta, samoin jos ilta kahdeksan jälkeen. Ei mikään sääntö, mutta käytännössä huomattu varsin paikkaansapitäväksi. Silloin pyöräily on huomattavasti raskaampaa, ja turvattomampaa. Tähän on helppo varautua lähtemällä aikaisemmin liikkeelle yms. Mutta jos määränpäässä pääsee sisälle vasta tiettynä kellonaikana, on sekin ongelma. Ketään tuskin haluaa sitten varttia seisoskella odottelemassa suljettujen porttien takana.

        Suomen talvet ovat mitä ovat. Tämä talvi on näyttänyt kohtuullisen kivalta nyt viimeiset pari viikkoa, mutta ennen tätä viimeistä talvimuutosta vettä satoi pari kuukautta melkein joka toinen päivä. Ja ellei satanut, niin kaikki paikat olivat silti märkiä. Tästä kaksi edellistä talvea on käytännössä koko alkutalven satanut pelkkää vettä (loka-tammikuu). Tähänkin voi varautua pukeutumisella, mutta sanoisin, että kaikista ei tähän aavistuksen hulluun touhuun ole.

        Välillä kun loskakeleillä hoippuu koko viikon töihin, joka arkipäivä, ja viikonloppuna vielä ruokakauppaan, niin tulee mieleen, että taloudellisesti tämä on fiksua, ei paljoa muuten. Ellei tätä pyöräilyä osaisi rakastaa ja pitää kohtuullisen kivana harrastuksena, niin ei tätä kellekään voisi oikeasti minään vaihtoehtona suositella.

        Jos töihin pitää viedä vaihtovaatteet, taukoruuat, peseytymisvälineet yms. niin kyllä sitä pieneksi työjuhdaksi itsensä tuntee. Eikä kaikissa työpaikoissa edes ole mitään peseytymismahdollisuutta ennen työpäivän alku (esim. jotkin pikkukaupat). Usein tuntuu, että ne ketkä pyöräilyä oikeana vaihtoehtona ihmisille tarjoaa, eivät itse sitä pahemmin harrasta. Itse en ainakaan suosittele kenellekään, kenellä on myös vaihtoehto parempaan. Todellisille puritanisteille ja sitkeille paskiaisille tämä sopii, ei muille. Kyllähän sitä kauniina kesäpäivänä ihmiset voisivat ajaa pyörällä töihin, mutta useinkaan ei niin lähellä työpaikkaa asuta, että se olisi fiksua. Töissä kun pitäisi vielä jaksaa tehdä töitäkin. Ja usein kun fillarilla ajetaan silloin tällöin, niin kovin ihmeellistä pyörää harvoin omistetaan, ja vielä harvemmin se on mukavasti liikennöitävässä kunnossa. Sitten työpaikalle kun täytyy roudata papereita, työkaluja, muuta materiaalia, niin sitten voi ainakin unohtaa koko jutun. Selkärepussa matkaavat kostuneet paperit eivät kovin ammattimaista kuvaa. Kyllähän itselläkin on veden pitävä reppu, mutta silti paperi kyllä onnistuu itseensä vettä tarpeeksi pitkällä matkalla itseensä vetävän.

        Sitten on vielä erikseen se, että millainen matka on, onko pyöräteitä, osaako ja uskaltaako ajaa autotiellä, kuinka hyvin muuten osaa ajaa fillarilla, onko isoja mäkiä, laskuja, onko hiekkateitä, katuvalaistusta yms. Joillekin on turvallisintakin unohtaa koko juttu, tai ainakin harjoitella sitä ensin helpommilla/lyhyemmillä reiteillä.

        PS. Muuten ihan hauska peli tuo sähköavusteinen fillarilla. Muutaman kymmenen kilometriä joskus kymmenen vuotta sitten sellaisella ajoin, ja fiksua kyytiä tarjosi. Silloin ainakin hinnat olivat todella kalliita (yli pari tuhatta euroa) sellaisesta ns. peruspyörästä. Sellainen kyllä tekee matkasta helpompaa, mikäli niitä mäkiä on. Toisaalta itseltäkin varastettu kolme pyörää, ja vanteita rikottu yms. toiset mokomat, niin mahtaisiko tuo olla sellainen vandaalien suosikki. No enpä tiiä, kiva peli kuitenkin. Sitä voisi ihan tosissaan suositella ihmiselle ketä on halukas pyöräilemään, mutta kunto loppuu mäissä kesken. Tasamaalla noissa ei patterit varmastikaan pitkään riittäisi tasamaalla avustamaan.

        Noh, vähän rönsyilevä teksti, enkä jaksa nyt tarkistaa noita lauserakenteita enkä ajatusvirheitä, mutta loppu henkoseksi voisin sanoa: pyöräily on ympärivuotisesti Suomessa marginaalinen vaihtoehto.


      • insinööri xx2

        Harvoin näin typeriä kommentteja näkee missään!

        "Voihan sen 10 000 € sähköliittymän sijaan hankkia esim. 10 kW aurinkovoimalaitoksen vesikaton tilalle joka tuottaa ympärivuotisesti energiaa ja toimii samalla vesikattona säästäen näin vielä enemmän rahaa."

        Aurinkopaneeli vesikattona??? 10 000 € sähköliittymä??? Oletko lukenut jotain Aku Ankkoja vai mistä keksit näitä juttuja? Sä kuulut varmaan niihin ketä juo omaa kustaan että säästää vesilaskuissa?

        "Toisaalta, esimerkiksi Aasiassa sähköpyöräily on yleisin liikennemuoto"

        Kevyt liikenne on toiseksi EPÄEKOLOGISIN liikennemuoto (huom: liikennemäärät vs. infra)


      • Pimeä talvi

        Jos sähkön vuosikulutus on 7000kWh, niin se tekisi keskimäärin 19kWh/vrk. Vuosituotto varmaan riittäisi 10kW paneeleilla, mutta kesällä jäisi ylimääräistäkin reserviä ja talvella jäisi vajaaksi. Sellaisia akustoja ei olisi järkevää rakentaa että kesän hukkaa saisi varastoitua talven varalle.

        Mistä sähkö sydäntalven ajan? Dieselgeneraattorilla?

        Eikä sähköliittymä maksa kymppitonnia kuin jossain korvessa.


      • ruokakin tupruttelee
        Eskistt kirjoitti:

        Olen vuosikymmenen aktiivisesti Etelä-Suomessa pyöräillyt, ympärivuotisesti, ja pakko kommentoida tuota pyöräilyajatusta.

        Jos Suomessa isossakin kaupangissa pyöräilee ennen aamu yhdeksää, on pyörätiet ajamatta lumesta, samoin jos ilta kahdeksan jälkeen. Ei mikään sääntö, mutta käytännössä huomattu varsin paikkaansapitäväksi. Silloin pyöräily on huomattavasti raskaampaa, ja turvattomampaa. Tähän on helppo varautua lähtemällä aikaisemmin liikkeelle yms. Mutta jos määränpäässä pääsee sisälle vasta tiettynä kellonaikana, on sekin ongelma. Ketään tuskin haluaa sitten varttia seisoskella odottelemassa suljettujen porttien takana.

        Suomen talvet ovat mitä ovat. Tämä talvi on näyttänyt kohtuullisen kivalta nyt viimeiset pari viikkoa, mutta ennen tätä viimeistä talvimuutosta vettä satoi pari kuukautta melkein joka toinen päivä. Ja ellei satanut, niin kaikki paikat olivat silti märkiä. Tästä kaksi edellistä talvea on käytännössä koko alkutalven satanut pelkkää vettä (loka-tammikuu). Tähänkin voi varautua pukeutumisella, mutta sanoisin, että kaikista ei tähän aavistuksen hulluun touhuun ole.

        Välillä kun loskakeleillä hoippuu koko viikon töihin, joka arkipäivä, ja viikonloppuna vielä ruokakauppaan, niin tulee mieleen, että taloudellisesti tämä on fiksua, ei paljoa muuten. Ellei tätä pyöräilyä osaisi rakastaa ja pitää kohtuullisen kivana harrastuksena, niin ei tätä kellekään voisi oikeasti minään vaihtoehtona suositella.

        Jos töihin pitää viedä vaihtovaatteet, taukoruuat, peseytymisvälineet yms. niin kyllä sitä pieneksi työjuhdaksi itsensä tuntee. Eikä kaikissa työpaikoissa edes ole mitään peseytymismahdollisuutta ennen työpäivän alku (esim. jotkin pikkukaupat). Usein tuntuu, että ne ketkä pyöräilyä oikeana vaihtoehtona ihmisille tarjoaa, eivät itse sitä pahemmin harrasta. Itse en ainakaan suosittele kenellekään, kenellä on myös vaihtoehto parempaan. Todellisille puritanisteille ja sitkeille paskiaisille tämä sopii, ei muille. Kyllähän sitä kauniina kesäpäivänä ihmiset voisivat ajaa pyörällä töihin, mutta useinkaan ei niin lähellä työpaikkaa asuta, että se olisi fiksua. Töissä kun pitäisi vielä jaksaa tehdä töitäkin. Ja usein kun fillarilla ajetaan silloin tällöin, niin kovin ihmeellistä pyörää harvoin omistetaan, ja vielä harvemmin se on mukavasti liikennöitävässä kunnossa. Sitten työpaikalle kun täytyy roudata papereita, työkaluja, muuta materiaalia, niin sitten voi ainakin unohtaa koko jutun. Selkärepussa matkaavat kostuneet paperit eivät kovin ammattimaista kuvaa. Kyllähän itselläkin on veden pitävä reppu, mutta silti paperi kyllä onnistuu itseensä vettä tarpeeksi pitkällä matkalla itseensä vetävän.

        Sitten on vielä erikseen se, että millainen matka on, onko pyöräteitä, osaako ja uskaltaako ajaa autotiellä, kuinka hyvin muuten osaa ajaa fillarilla, onko isoja mäkiä, laskuja, onko hiekkateitä, katuvalaistusta yms. Joillekin on turvallisintakin unohtaa koko juttu, tai ainakin harjoitella sitä ensin helpommilla/lyhyemmillä reiteillä.

        PS. Muuten ihan hauska peli tuo sähköavusteinen fillarilla. Muutaman kymmenen kilometriä joskus kymmenen vuotta sitten sellaisella ajoin, ja fiksua kyytiä tarjosi. Silloin ainakin hinnat olivat todella kalliita (yli pari tuhatta euroa) sellaisesta ns. peruspyörästä. Sellainen kyllä tekee matkasta helpompaa, mikäli niitä mäkiä on. Toisaalta itseltäkin varastettu kolme pyörää, ja vanteita rikottu yms. toiset mokomat, niin mahtaisiko tuo olla sellainen vandaalien suosikki. No enpä tiiä, kiva peli kuitenkin. Sitä voisi ihan tosissaan suositella ihmiselle ketä on halukas pyöräilemään, mutta kunto loppuu mäissä kesken. Tasamaalla noissa ei patterit varmastikaan pitkään riittäisi tasamaalla avustamaan.

        Noh, vähän rönsyilevä teksti, enkä jaksa nyt tarkistaa noita lauserakenteita enkä ajatusvirheitä, mutta loppu henkoseksi voisin sanoa: pyöräily on ympärivuotisesti Suomessa marginaalinen vaihtoehto.

        Ihan hiljattain luin jonkin jutun, jossa kerrottiin että ruuan valmistus kuluttaa niin paljon luonnonvaroja että pyörällä kulkemisen hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin että ajaisi saman matkan suurella farmariautolla. Jutun mukaan siis pienellä autolla ajaminen jättää pienemmän hiilijalanjäljen kuin pyöräily ja siitä seuraavaa syöminen.


      • kovia valintoja
        Pimeä talvi kirjoitti:

        Jos sähkön vuosikulutus on 7000kWh, niin se tekisi keskimäärin 19kWh/vrk. Vuosituotto varmaan riittäisi 10kW paneeleilla, mutta kesällä jäisi ylimääräistäkin reserviä ja talvella jäisi vajaaksi. Sellaisia akustoja ei olisi järkevää rakentaa että kesän hukkaa saisi varastoitua talven varalle.

        Mistä sähkö sydäntalven ajan? Dieselgeneraattorilla?

        Eikä sähköliittymä maksa kymppitonnia kuin jossain korvessa.

        Toisaalta kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla (noin miljoona) tai edes etelä-suomessa (jotain pari miljoonaa). Pitää joko maksaa kovat sähkölaskut tai käyttää vaihtoehtoenergiaa, tai sitten olla kokonaan ilman sähköä - mutta se taas ei kuulu nykyajan elämän laatuun.


      • kovia valintoja
        ruokakin tupruttelee kirjoitti:

        Ihan hiljattain luin jonkin jutun, jossa kerrottiin että ruuan valmistus kuluttaa niin paljon luonnonvaroja että pyörällä kulkemisen hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin että ajaisi saman matkan suurella farmariautolla. Jutun mukaan siis pienellä autolla ajaminen jättää pienemmän hiilijalanjäljen kuin pyöräily ja siitä seuraavaa syöminen.

        Ihminen tarvitsee ruokaa joka tapauksessa, meni sitten pyörällä tai autolla, joten juttu on tyypillistä pseudotiedettä. Pyöräilyssä myös hoituu samalla virkistys- ja kuntoliikunta, kun taas löhöilevää autoilijaa odottaa vääjäämättä kirurgin pöytä ja siten entistä suuremmat yhteiskuntaongelmat.


      • satunnaispyöräilijä
        kovia valintoja kirjoitti:

        Ihminen tarvitsee ruokaa joka tapauksessa, meni sitten pyörällä tai autolla, joten juttu on tyypillistä pseudotiedettä. Pyöräilyssä myös hoituu samalla virkistys- ja kuntoliikunta, kun taas löhöilevää autoilijaa odottaa vääjäämättä kirurgin pöytä ja siten entistä suuremmat yhteiskuntaongelmat.

        "Ihminen tarvitsee ruokaa joka tapauksessa"

        Kuten tiedät, ihmistä nälättää kulutuksen mukaan. Jos käyttää paljon energiaa pyöräilyyn, on tuo energia saatava ravinnosta. Ei autokaan kulje ilman polttoainetta.

        Pari hyvää esimerkkiä reilusti kasvaneesta ravinnontarpeesta ovat vuorikiipeilijät ja muut "Grönlannin yli hiihtäjät", jotka syövät huimia kalorimääriä vuorokaudessa. Jos eivät syö, noutaja tulee.

        Pyöräilyn tai muun liikunnan kuluttama energia ei tule tyhjästä, ja ainakin itse olen oivaltanut tämän jo lapsena, melko kauan sitten, 70-luvulla.


      • nostalgista
        satunnaispyöräilijä kirjoitti:

        "Ihminen tarvitsee ruokaa joka tapauksessa"

        Kuten tiedät, ihmistä nälättää kulutuksen mukaan. Jos käyttää paljon energiaa pyöräilyyn, on tuo energia saatava ravinnosta. Ei autokaan kulje ilman polttoainetta.

        Pari hyvää esimerkkiä reilusti kasvaneesta ravinnontarpeesta ovat vuorikiipeilijät ja muut "Grönlannin yli hiihtäjät", jotka syövät huimia kalorimääriä vuorokaudessa. Jos eivät syö, noutaja tulee.

        Pyöräilyn tai muun liikunnan kuluttama energia ei tule tyhjästä, ja ainakin itse olen oivaltanut tämän jo lapsena, melko kauan sitten, 70-luvulla.

        Tulee mieleen kuin olisi mennyt itsekin ajassa taaksepäin, on sen verran huvittavaa lukea älyttömiä juttuja yksityisautoilun "ekologisuudesta" :)

        Ei siinä mitään, heikkoa provoahan nuo vertailut on hyötyliikunnan ja terästeollisuuden (autot) välillä. Ei tervejärkiset tuollaisia muuten kuvittelisi, ellei ole jäänyt yleissivistyksessä jälkeen usealla vuosikymmenellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe