Sukset aloittelijalle?

hiihtämääään

Rupes talvijuokseminen osittain kyllästyttää. Vois yhen juoksun viikossa korvata hiihdolla. Oon hiihtäny 20v sitten.

Joitain kysymyksiä:

- mistä liikkeistä kannattaisi ostaa sukset? Joku intersport ja sporttia ?

- kannattaako ostaa jostain divareista käytetyt, onko suosituksia helsingissä päin oleville?

- onko merkillä välilä?

- mitä muuta pitää huomioida kuin pituus 20cm ?

- paljon kannattaa laittaa euroja? nähtävästi halvimman setin saisi 120e (sukset, monot, siteet, sauvat), tekeekö tollasella edes aloittelija mitään? en haluis kauheesti maksaa, tarkoitus hiihtää ehkä kerran viikossa niinä viikkoina kun lunta on, saako 200e kohtuulliset?

- mitä pitää ottaa kaupasta mukaan voitelua varten

51

13813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karhuilija

      Divarista voi hommata monot ja sauvat, jos sattuu löytymään oikean kokoiset. Tosin vaatii hieman tuuria.

      Suksina kannattaa harkita esim. Karhun tai Peltosen pitopohjasuksia, jos hiihtää perinteistä satunnaisesti. Tällöin ei tarvitse niin välittää voiteluista.

      • tt

        sukuvika kun suksi ei luista mäestä tulee varmasti alas :0


    • Harraste

      Intersportissa tais olla vartinpintaan perinteisia suksipaketteja plus tietysti pohjustukset ja mahdolliset voiteet. Samat tarjoukset taitaa tosin olla muissakin interspoteissa.
      Tuota pitopohja suksea joutuu kyllä etsimään, mutta taitais olla hyvä valinta.

    • harrastushiihtäjä

      Porvoon teollisuusaluella on sellainen ,nko kierrätys vaiko ns.kirpputori,joka myy Ruosin armeijan ylijäämä tavaraa,hae sieltä kunnolliset kestävät armeijan sukset ja niissä on remmitkin kiini,joten ei tartte erikseen ostaa niitä,ihan on kuule siistit,kuin uudet ja monoihinkaan i mene euroakaan,kun sopii jalkineeseen,kuin jalkineeseen.

      • jasr

        missä tämä siis on, alkoi kiinnostamaan?


    • hiihihtäjä

      katso että ovat toisesta päästä käyrät.

    • Pian taas ladulle..

      .. jos asut pääkaupunkiseudulla. Vuokraa Paloheinän majan vieressä olevasta Suomen Ladun voitelu ja vuokrauspalvelusta hyvin voidellut ja sopivat, perinteiseen tai luisteluun sopivat välineet. Kokeile ja tunnustele ja osta vasta sen jälkeen kun tiedät mitä haluat ja millaiset. Kannattaa. Jos harrastuksesi on juoksu, et varmaankaan juokse 20 vuotta vanhoilla ylijäämälenkkareilla, joten haluat varmasti kunnon välineet myös hiihtoon.

      Ja kaveriksi ladulle joku, joka on hiihtänyt sitten 20v jälkeen useammin kuin sinä niin huomaat, että hiihto on mukavaa.

      Pian taas ladulle..

      • havuja, perkele :)

        Perinteistä hiihtävän kannattaa toki harkita Karhun pitopohjasuksia, joiden kanssa ei tarvitse nähdä lainkaan vaivaa voitelusta.

        Myös Madshus on valmistanut pitopohjasuksia, mutta näihin pitää itse tehdä luistovoitelu. Molempia olen kokeillut ja pidin Madshusin suksia parempina. Pitoa löytyi molemmista, mutta MS:n sukset luistivat paremmin.

        Suksia en lähtisi kirpputoreilta ostamaan, sillä ne voivat olla jo muutamaan kertaan hiottu, jolloin hiontoja ei välttämättä saada enää tehtyä. Myös suksen rakenne on voinut heikentyä, esim. puuydin sukset väsyvät ajan myötä. Tuuria täytyy olla matkassa, jos löytää käytettynä juuri omalle painolle/pituudelle sopivat sukset!

        Urheiluvälineitä myyvät liikkeet myyvät herkästi keväällä vähän mitä sattuu, jotta saavat varastosta talvivälineet pois kesävälineiden tieltä. Muutaman kerran olen lähettänyt asiakkaan palauttamaan suksiaan, kun hän on tullut juuri ostettuja suksiaan voidelluttamaan. Eräs nainenkin oli ostanut itselleen muka sopivat sukset, mutta mittauksessa paljastui, että hänellä olisi pitänyt olla ainakin 20 kg enemmän painoa, jotta sukset olisi saatu pitämään kunnolla. Voihan sitä pitoaluetta tietenkin pidentää, jos on pikkuisen jäykät sukset, mutta mitä enemmän pitoaluetta pidennetään, sitä lyhyemmäksi jää luistoalue.

        Monojen tulisi olla sivuilta hieman napakat, sillä ne muokkaantuvat jalan mukaan. Varpailla pitää olla tilaa, jotta monot ei hiihtäessä päistä, mutta kantapää ei saisi nousta, tästä ei synny kuin ikäviä rakkoja monon heiluessa jalassa. Nykyajan monot ovat melko lämpimiä, joten villasukkavaraa ei tarvitse monossa olla. Hiihtosukka riittää lähes aina, jos lisälämmölle tuntuu olevan tarvetta, kannattaa monon päälle laitaa se villasukka tai virallinen monosuoja. Suksivalmistajat ovat jo melko hyvin yhtenäistäneet käyttämiään siteitä, joten suosittelisin hankkimaan suksiin Rottafellan siteen. Näin monovalikoima laajenee ja myöhemmin on helppo hankkia vanhoihin monoihin uudet sukset tai päin vastoin.

        Sauvoissa kannattaa taas muistaa, että mitä enemmän niissä on hiilikuitua, sen kevyemmät ja kestävämmät ne on! Jo 40% hiilikuitua sisältävät sauvat ovat huomattavasti paremmat kuin puhtaat lasikuitusauvat. Vaativan harrastelijan kannattaa harkita myös 60-70% hiilikuitusauvoja, kilpailuihin tähtäävät 100%.

        Monessa hiihtoputkessa/tunnelissa on mahdollisuus kokeilla erilaisia välineitä, tätä kannattaa hyödyntää ennen ostopäätöstä. Suksia ja välineitä saa ostaa monesta paikasta niin erikseen kuin paketteina, hintavertailua on syytä vähän tehdä, sillä aina ne paketit eivät ole sen edullisempia kuin erikseen ostetutkaan välineet.


      • mä ja..

        Osaatko sanoa paljon vuokraus maksaa Paloheinän vuokrausmestasta ?


    • aktiivikuntoilija

      Älä osta käytettyjä, ellet varmasti tiedä, että ne ovat juuri sinulle sopivat. Hiihtäminen on valitettavasti välineurheilua eli huonosti sopivilla huonoilla välineillä on paska hiihtää ja hiihdosta tulee paska laji.

      Itsekin muuten harrastan juoksemista, mutta talvet hiihdän. Kroppa pääsee palautumaan juoksun rasituksista, 80% lihaksista on käytössä hiihdon aikana ja se on nivelille ystävällisempi laji. On taas sitten ihan eri fiilikset taas keväällä lähteä juoksemaan, kun on välillä pitänyt taukoa.

    • -suksija-

      Ota huomioon että nykyisin monot ja siteet ovat merkkikohtaisia. Atomicin mono ei käy esim. Rossignolin siteeseen. Monon pohjassa on joko yksi tai kaksi uraa joiden on vastattava siteen harjanteisiin vain samanmerkkiset siis käy. Unohda kovasti kehuttu pitoteippi. Se kyllä aluksi pitää mutta sen irroittaminen on lähes mahdotonta mikäli sitä menee esim. liikaa.
      Sellaisessa myymälässä jossa myydään paljon suksia myyjät tietävät asiat aika hyvin. Kysele ja tenttaa niin huomaat tietääkö vai kakisteleeko vastauksissaan. Vältä halvimpia mutta kalleimpiakaan et tarvitse. Teetä voitelu joko myymälässä tai jollain osaavalla niin onnistuu. Paloheinässäkin taitaa olla joku rasvamestari.
      Juoksua harrastavana tiedätkin jo pukeutumisen sopivuudesta paljon. Etuouoli pitäisi olla viimanpitävä ja takaa hengittävä.

      • valinta.

        on retkisukset,niillä voit hiihtää vaikka kumisaappaat jalassa. Et tarvitse kalliita hiihtopukuja,monoja,et sykemittaria,etkä urheilujuomia,riittää kun pakkaat reppuun termospullon kahvia. Suksilla pääset paikkoihin jossa ei ole latuja,eli et ole sidottu kiertämään rinkiä kuntoladuilla. Retkisukset ovat oiva väline,aidolle hiihtäjälle,ei siis trendipellelle.


    • Naishiihtäjä55v.

      Jos haluat, että sukset luistaa ja nautit siitä vauhdin hurmasta, niin mene urheiluliikkeeseen ja kysy myyjältä. Saat oikean mittaiset painosi ja pituuden mukaan ja voiteluohjeet ja suksihuolto-ohjeet. Ei kannata ostaa halvinta pakettia. Uusien suksien käyttöön ottokin vaatii ensi käsittelyt. Siihenkin saat ohjeet kun kysyt.

    • Lumiukko

      Hämeentiellä on sporttidivari, mut kannattaa ostaa keltasesta pörssistä, monothan ne tärkeimmät on jos sit
      enemmän innostuu hiihtelee. Mul jäi ekan kerran jälkeeen suksipaketti varasttoon ku edellisestä kerrasta oli menny yli 20 vuotta eikä ollu pittoo yhtään jä lähin hiihtelee jäiselle ladulle.
      Vois taas kaivaa uuudestaan vermeet esiin.

    • Markku19833333

      Hommasin muutama viikko sitten sukset, edellisestä hiihtokerrasta oli jo yli 10vuotta. Mietin eka käytettyjä, mutta en uskaltanut ottaa sitä riskiä. menin ja ostin intersportista fischerit, luistelumallia. Ovh hinta oli jotain 200e, siihen päälle siteet 45e, ja sauvat 59e. Myyjä antoi alea kuitenkin jonkun verran ja paketille jäi hintaa 225e. Eli aikamoisesti noissa hinnoissa on tuota "ilmaa". :) Monot ostin "vähänkäyttettynä" huuto.netistä, hintaan 38euroa, myyjän mukaan niiden ovh oli 189e, tiedä sit pitääkö paikkaansa mutta onhan noi monotkin jo sikakalliita yleensä. Eli sieltä kantsii katellla myös noita monoja, voi löytyä ihan käyttämättömiäkin edullisesti.

      Noh..eikä ne hankinnat siihen jääneet. Vaatetuspuoli oli hieman puuttellinen. Ajattelin että pärjään noilla juoksuvaatteillani myös hiihtolenkillä, vaan toisin kävi. Eka hiihtolenkin jälkeen marssin kauppaan, ja löysin ihan edulliset vaatteet, takki ja housut, ovh 199e, alennettuun hintaan 69e. Jotain viime vuoden mallistoa. :) Ja "lobster"-malliset hiihtohanskat myös, n.15e.

      Eli summa summarum...aluksi kun sain ajatuksen suksien ostosta, ajattelin pääseväni reilulla satasella. :) Toisin kävi..eli kyllä noihin kamoihin saa rahat menemään, eikä noi mun sukset ole edes parhaasta päästä. Mutta mielellään sitä panostaa hiukankin enemmän jos pystyy, sentään välineurheilua parhaimmillaan tämä hiihto. Jospa noilla lykkis muutaman talven.

    • mk

      Niin osta parhaat mahdolliset luistelusukset niin ei tule pito-ongelmia kun luistelusuksiin ei laiteta pitovoidetta ollenkaan ja sukset monoineen ja sauvoineen on noin 200-500€ koko paketti muuta kestävät kymmenen vuotta. Nyt kannattaa ensin vaikka vuokrata sukset ja keväällä alennusmyynnistä saa suksisarjan tosi edellisesti.

      • Anonyymi

        Itse en ainakaan noin kalliita suksia osta jos 2-3 kertaa talvessa pääsen hiihtämään


    • apus apus

      osta kunnon murtomaasukset,eikä mitään muutamansentin tikkuja ,millä ei voi hiihtää kuin valmiiksi tehdyillä laduilla,siellä kun ei opi hiihtämään ollenkaan,olen kuullut kommentteja,että jos koira on kävellyt ladulla,ei voi hiihtää ollenkaan.murtsika hiihtäjä pystyy hiihtämään sellaisillakin laduilla missä koira on kävellyt.voiteluun käy tavallinen kynttilä,ei tarvitse ostaa kalliita mömmöjä millä ei loppujenlopuksi tee mitään.

      • mopofani

        Etsin sellasia hyviä suksia jotka ei olisi kovinkaan kalliit mutta kuitenki sellaset kestävät jne.

        Kertoisko joku hieman tietoa näistä jutuista:

        -Hinta

        -Laatu

        -Merkki




        Olen hyvä hiihtämään, omasta mieletäni ;D


      • sukselainen
        mopofani kirjoitti:

        Etsin sellasia hyviä suksia jotka ei olisi kovinkaan kalliit mutta kuitenki sellaset kestävät jne.

        Kertoisko joku hieman tietoa näistä jutuista:

        -Hinta

        -Laatu

        -Merkki




        Olen hyvä hiihtämään, omasta mieletäni ;D

        kyllä nuo ledet niitä mainostaa että ei kyllä tarvii muualta kysellä !


    • tietäjä....TIETÄJÄ,,

      aloittelija sukset,mihin voi laittaa kengänkin :D

      • vp.k.

        Laittaa kestopito mikä pitää niin kauan kuin pitää,siis kestopito,muistakaa,kestopito,ale alkaa nyt ja loppuu kun lähden lusimaan keväällä.


    • Lyhykääset sliparit
      • Myllys

        se on pito miehellä hihassa. Ei kun oikeesti... osta kunnon erä sukset äläkä mitään naisten suksia.


    • lyly ja kalhu

      Hiihtopaikka ratkaisee suksien valinnassa oleellisesti. Mikäli hiihdät umpihangessa (tuskin) silloin pitää tietysti olla eräsuksi ja siinä kunnon eräside johon käy saapas.
      Koneladuilla pitää olla niille sopivat sukset (huom. sukset, ei suksi, kuten urheiluselostajat luulevat).
      Nykyisin käytetään murtomaahiihdossakin lyhyempiä suksia kuin ennen. Monojen pitää olla jalassa mukavat ja lämpimät ja nykyiset keskihintaiset monot ovat kyllä sitä.

      • Karhuilija

        Ei kannata maksaa täyttä hintaa varusteista, mikäli on vähänkin tietoa välineasioista. Kirpparilta/divarista/netistä saa ihan kelvollisia käytettyjä välineitä. Monoissa on tärkeintä oikea koko. Päällisin puolin pystyy toki määrittelemään, ovatko monot kunnossa. Kirpparisukset ovat usein kuluneita ja liian löysiä useimmille. Löytöjä voi toki tulla vastaan. Varsinkin perinteisen tyylin kelvolliset vehkeet voi mielestäni löytää divarista tai kirpparilta. Kaiken kaikkiaan homma vaatii suksien (ja siteiden) osalta tietoa.


    • hiihtäjä 20 vuotta

      Joo kohtuu sukset saa 200 eurolla ja siihen hyvät monot, siteet ja sauvat niin hiihto kiinnostaa vielä toisenkin kerran. haijaa.fi löytyy hyviä hiihtotarvikkeita.

      • roskapostiropotti

        ...noin yksinkertanen asia voi olla tollasta bingoamista? Taatusti sopiva paketti löytyy muutamalla kybällä, jos sukset ei oo sama ku auto joillekin. Kyllä sinne ladulle voi mennä vanhemmillakin. Ei niitä ollu pilvin pimein ennenkään tarjolla.


      • hiihtamaan
        roskapostiropotti kirjoitti:

        ...noin yksinkertanen asia voi olla tollasta bingoamista? Taatusti sopiva paketti löytyy muutamalla kybällä, jos sukset ei oo sama ku auto joillekin. Kyllä sinne ladulle voi mennä vanhemmillakin. Ei niitä ollu pilvin pimein ennenkään tarjolla.

        Et ole itse tainnut koskaan hiihtää. Paskoilla välineillä jos hiihtää niin hiihdosta jää paska maku, eikä välttämättä tee ekan kerran jälkeen uudelleen ladulle lähteä.
        Vanhoilla suksilla ei tee yleensä mitään, koska niistä on mennyt jännite. Suksien täytyy olla omalle painolle mitoitettu, jolloin mm. perinteisen tyylin suksissa keskiosa(jossa pitovoide on) ei harraa kokkoajan vastaan eteenpäin liukuessa vaan vasta vauhtia "potkiessa" pitovoide ottaa kontaktia maahan.
        Uudetkaan sukset ei ole hyvät jos ovat halvat. Syitä on monia, mutta turha niitä eritellä. Niin se vain on kaikeessa välineurheilussa: halvat=huonot.
        Niinsanottuja combisuksia joilla voi siis hiihtaa perinteistä sekä luistelua kannattaa välttää. Niillä ei loppujen lopuksi pysty hiihtämään kumpaakaan tyyliä hyvin eikä edes siedettävästi, jos tietää kuinka hyvä oikeilla luistelu/perinteisillä suksissa voi hiihtää.
        Edellä joku mainitsi myös pitopohjasukset. En tiedä miten ne ovat muutaman vuoden aikana kehittyneet, mutta aikoinaan ne olivat kyllä aika kehnoja. Pitoa oli toki verrattuna tavallisiin pitovoiteettomiin suksiin verrattuna jonkin verran, mutta paljon vähemmän, kuin hyvin pitovoidelluissa suksissa. Itse suosin ja suosittelen kyllä käyttämään ihan perinteisesti pitovoiteita.
        Kokemuksesta puhun. Useita vuosia olen itse hiihtänyt. En ole mikään ammattitasonhiihtäjä tms. eivätkä vaatimukset suksia kohtaan eivät ole ihan mitään ammattilaisten tasoa, mutta kyllä kaikissa harrastuksissa täytyy hyvät välineet olla, jotta se mukavaa olisi ja siitä voisi nauttia ns. täysin rinnoin. Näin lähes joka lajissa.. ei ralliakaan ajeta mopoautoilla.


      • sun. hiihteliä
        hiihtamaan kirjoitti:

        Et ole itse tainnut koskaan hiihtää. Paskoilla välineillä jos hiihtää niin hiihdosta jää paska maku, eikä välttämättä tee ekan kerran jälkeen uudelleen ladulle lähteä.
        Vanhoilla suksilla ei tee yleensä mitään, koska niistä on mennyt jännite. Suksien täytyy olla omalle painolle mitoitettu, jolloin mm. perinteisen tyylin suksissa keskiosa(jossa pitovoide on) ei harraa kokkoajan vastaan eteenpäin liukuessa vaan vasta vauhtia "potkiessa" pitovoide ottaa kontaktia maahan.
        Uudetkaan sukset ei ole hyvät jos ovat halvat. Syitä on monia, mutta turha niitä eritellä. Niin se vain on kaikeessa välineurheilussa: halvat=huonot.
        Niinsanottuja combisuksia joilla voi siis hiihtaa perinteistä sekä luistelua kannattaa välttää. Niillä ei loppujen lopuksi pysty hiihtämään kumpaakaan tyyliä hyvin eikä edes siedettävästi, jos tietää kuinka hyvä oikeilla luistelu/perinteisillä suksissa voi hiihtää.
        Edellä joku mainitsi myös pitopohjasukset. En tiedä miten ne ovat muutaman vuoden aikana kehittyneet, mutta aikoinaan ne olivat kyllä aika kehnoja. Pitoa oli toki verrattuna tavallisiin pitovoiteettomiin suksiin verrattuna jonkin verran, mutta paljon vähemmän, kuin hyvin pitovoidelluissa suksissa. Itse suosin ja suosittelen kyllä käyttämään ihan perinteisesti pitovoiteita.
        Kokemuksesta puhun. Useita vuosia olen itse hiihtänyt. En ole mikään ammattitasonhiihtäjä tms. eivätkä vaatimukset suksia kohtaan eivät ole ihan mitään ammattilaisten tasoa, mutta kyllä kaikissa harrastuksissa täytyy hyvät välineet olla, jotta se mukavaa olisi ja siitä voisi nauttia ns. täysin rinnoin. Näin lähes joka lajissa.. ei ralliakaan ajeta mopoautoilla.

        pärjää ihan hyvin suksipaketeilla joita myyvät tavaratalot ja hinnat liikkuu meilläpäin ainakin 80e kahtapuolta (monot sauvat siteet sukset)itse ostin ja viimme talven hiihtelin jotain 500 kilsaa ja toimi ihan hyvin noit pak....on perintein ja luistelu...


      • nulkunpissijä
        sun. hiihteliä kirjoitti:

        pärjää ihan hyvin suksipaketeilla joita myyvät tavaratalot ja hinnat liikkuu meilläpäin ainakin 80e kahtapuolta (monot sauvat siteet sukset)itse ostin ja viimme talven hiihtelin jotain 500 kilsaa ja toimi ihan hyvin noit pak....on perintein ja luistelu...

        Sunnuntaihiihtelijä on yhdyssana sekä siinä on j-kirjain.


      • Jokapäivänhiihtäjä
        nulkunpissijä kirjoitti:

        Sunnuntaihiihtelijä on yhdyssana sekä siinä on j-kirjain.

        Sinulta itseltäsi puuttuu päästä muutakin kuin j-kirjain.

        Sun. hiihteliä oli ihan oikeassa.
        Hiihdon alkuun pääsee mainiosti halvallakin paketilla. Jos harrastus vakiintuu ja oma taito kasvaa, voi tietysti hankkia välineitä tarpeen mukaan.


    • jarppa50

      Miksi ihmeessä haluat hiihtää,tai harrastaa muuta hengästyttävää ? ? ?

      • pörppä70

        Onko se vaarallista, jos hengästyttää ja hikoiluttaa? ? ? ? ? ? ? ?


    • Voitelija

      Perinteiseen hiihtoon ehdoton ykkönen, valintaperusteet kuten tavallisen helppohoitoisen suksen valinnassa.Makeimmillaan suksi on nollakelin ns.ongelmakeleissä. Voit valita ns.sunnuntaihiihtäjän :"Centran"
      tai jos viihdyt ladulla useimmin otat todella hyvän hiihdettävyyden omaavan "Spectran".Takaan ja allekirjoitan,että pienellä investoinnilla saat iloa vuosiksi eteenpäin ja homma perustuu kun ei tarvitse pelata voiteiden lue liistereiden kanssa. Näitä saat hyvinvarustetuista urh.liikkeistä.
      Olen itse hiihdättänyt lukuisia ihmisiä kyseisillä suksilla ja voin vaan hämmästellä niiden toimivuutta.

    • Suksittelija nyy 47

      No, viime talvena kun olin 46 v, duuni kaveri Tammikuun alussa, sai mut houkutelluksi,
      Finlandia hiihtoon, sille 32 km matkalle, eikä ollu suksista tietoakaan, viimeksi hiihdin 80 luvun puolessa välissä. Mut oli vielä 1 1/2 kk aikaa Finlandiaan, ei auttanut kun mennä kauppaan suksia ettimään, mut ekassa kaupassa rupesivat vittuillemaan mun painossta, joka on noin 115kg,
      mut oikeassa ne oli ett toisesta kaupasta löyty semmoset jäykät Atomicin Classik Activet, ja jotkut Salomonin monot siteineen maksoivat yhteensä n 169 €, sit hiihto alusasua ja hiihtoasua ja sukkaa ja sauvat meni vielä reilu 130€ lisää, firma makso Finlandia osallistusesta vissiin 60€ ja omavastuuni oli noin kymppi.
      Kerkesin kummipojan kaa treenaamaan n 90 km, hitaiks jäätiin, mut mä sain sen hiihdettyä sen Finlandian 32 km, aikaa meni 3 h 59 min 36 s, ett kyll se läskiltäkin jotenkin meni ja koti matkalla hesaan sain vedettyä kunnon kännin.

      • suksittelija 47 v

        Jaa tää homma oli täyttä totta sukset oli vielä jäykkyyden lisäksi tosi pitkät eli 215 mä oon n 179 cm, ja käytin pitoteippiä, kaveri veti ennen h hetkeä ne parafiinit.


      • Voitelija
        suksittelija 47 v kirjoitti:

        Jaa tää homma oli täyttä totta sukset oli vielä jäykkyyden lisäksi tosi pitkät eli 215 mä oon n 179 cm, ja käytin pitoteippiä, kaveri veti ennen h hetkeä ne parafiinit.

        Tuosta se lähtee ja vaikka olisi kertynyt kiloja mittariin,niin Karhun Optigripin eli "huoltovapaan" merkin
        valikoimista löytyy : Hard-versio hiihtäjille joille on massaakin kertynyt.Ja kuten Suksittelija 47 totesi,myös palautukseen kannattaa satsata ;-D


    • joujou123

      Kannattaa ottaa myös se huomioon, että jos et ole hiihtänyt aikoihin, suksi kyllä luistaa halvemmallakin setillä koska "vasta-alkaja" ei tiedä eroa perussetin ja huippusetin välillä, kun vaan ei mene ensin testaamaan niitä huippuvehkeitä. Itse ostin eilen peruspaskan suksi setin 99,90e sisältäen monot, sauvat, peltosen sukset ja siteet ja mielestäni paketti oli oikein hyvä ja settiriittää minun suksimisille aivan varmasti. Hiihto onnistui 13 vuoden tauon jälkeen oikein hyvin.

      • suksipaketti

        Peltonen astra cl -sukset, Alpina tr12 -monot ja Rottefella t-manual siteet ... eikä sauvoja lain. Hintaan 169e.
        Kuulostaako tämä järkevältä? Vai oliko sama paketti kuin edellisellä, miinus sauvat, plus hintalisä?


      • Karhuaja
        suksipaketti kirjoitti:

        Peltonen astra cl -sukset, Alpina tr12 -monot ja Rottefella t-manual siteet ... eikä sauvoja lain. Hintaan 169e.
        Kuulostaako tämä järkevältä? Vai oliko sama paketti kuin edellisellä, miinus sauvat, plus hintalisä?

        Hiihdin tänään mukavassa talvikelissä huvikseni 80-luvun vehkeillä: Karhu Kevlar -sukset, Tyrolia txc -monot ja samanmerkkiset siteet. Pelasivat vallan mainiosti verrattuna moderneihin perinteisen välineisiin. No, taitavatkin edustaa aikansa huippua. Kirpparilta hankittuna maksoivat noin 20 euroa... Eläköön kierrätys.


    • hiihtäjä-joonas

      välineet kanntattaa ostaa interportista kun minulla on atomic world cup skate 349 e,sauvat 50e hanskat 29e, monot salomon s-lab skate pro 329e , puku 129e ja jotaii niin mulla on kova paketti....suksi toimii erittäin hyvin että suosittelen atomic merkkiä sukseksi... tai riippuu mill tavall hiihtää,mulla on perinteisellä atomic world cup classic nekin ovat hyvät..

      • oje

        onpa halavat sauvat! letkut..


    • Aloittelja

      20 vuoden tauon jälkeen kävin ostamassa halpispaketin n. 100 euroa ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Itselläkin juuri tuo kerta viikossa on tullut käytyä, voisin näillä käydä kahdestikin. Selvästi paremmat kuin yhdetkään nuoruusvuosieni sukset. Sukset on peltoset, halvimmasta päästä, sauvat hieman halvinta paremmat: jäykemmät ja ranteeseen kiristettävillä hihnoilla, sitten ainoastaan monot ovat enemmän pro-mallia, mutta viimeisenä parina olivat nekin tarjouksessa. Pitoa saa näköjään nykyään ihan hyvin pikavoiteesta, joten voitelukaan ei ole entisenkaltainen painajainen. Hyvin kulkee.

    • fyeruytr

      se on aivan sama mitkä ostat. Sulla on varmasti tekniikka ni paskaa että kannattaa ostaa lusitelusukset se on teknisesti helpompaa eikä tarvi olla kova kunto. mut sit laadulla ei oo paskan merkitystä hiihä eka 5v ja hommaa sitte oikeat vehkeet tosni mä luulen että sä lopetat yksille lumille ton pelleilyn.

      • Anonyymi

        Luistelu on teknisesti vaikeaa, jos ihan oikeasti sitä haluaa harrastaa, vaatii 4000 m cooperin ja satasen penkistä, että wassu kulkee,


    • Anonyymi

      Peltosen se halvempi karva on satunnaiselle hiihtäjälle täysin riittävä ja saunalenkillä jopa nopea.

      • Anonyymi

        Hiihetään sitä muuallakin kuin Mualimannavan Saunalenkillä, paitsi Kalle Parantumaton.


    • Anonyymi

      djfdohj

    • Anonyymi

      miten pitkän karvan laitan suksen pohjaan? sukset 240cm 70cm ja miten toimis 20cm tai vähemmän jyrsimättä suoraan painopisteen kohdalle? oisko kokemusta asiasta?

      • Anonyymi

        Ei tuohon voi netti vastata, vie CustomSkiille Hollolaan, saat pukkaa priimaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe