tucson

,,,,,,,,

Ai että on mukavaa kun tuli kunnolla lunta ja pääsi kokeilemaan nelivedon ihanuutta

11

2712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nipponisti

      kuinkas se oli tuossa tucsonissa nelivedon maximi nopeus, että putoaako automaattisesti etuvedolle kun tietty nopeus ylitetään? Muistelen että jossakin korealaisessa oli 60 km/h rajana.

      • gerhetht

        Eli keskilukko putoaa pois pelistä kun nopeus kasvaa yli 45 km/h, tosin jos etupyörät edelleen sutivat niin takapää on mukana mutta jatkuvaa nelivetoa ei Tusconissa ole, käyttäytyy etuvetoisen tavoin normaalisti, tai oikeastaan huonommin kuin perus etuvetoinen, kytkeytyvällä nelivedolla ja huonolla espillä varustetut citymaasturit ovat aika kulmikkaita ajaa, esp/tcs nappaa kiinni kun pyörät sutii vaikka siinä vaiheessa pitäisi antaa takapään tulla mukaan vapaasti.


      • cittaria...

        Ei sellaista cittaria olekaan, jossa olisi nelivedon toiminnalle joku maksiminopeus. Kyse on vain nelivetolukituksen maksiminopeudesta, tuon nopeuden yläpuolella toimii siis vain automaattitila, kuten toinen kirjoittaja jo selvitti.

        ESP-kritiikki on sikäli aiheellista (Sportagen perusteella, sama tekniikka), että toisinaan tuntuu että ESP:n vetoluistonesto-ominaisuus ehtii reagoida ennen vedon kytkeytymistä taakse. Näin ei tietenkään pitäisi olla, vaan ensin pitäisi vedon kytkeytyä taakse, ja jos edelleen sutii niin sitten vasta saisi luistonesto puuttua peliin. Lukitustilan käyttö auttaa.


      • Koslow

        Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
        TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
        Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA.


      • Pilkunviilausta
        Koslow kirjoitti:

        Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
        TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
        Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA.

        Niin siis miten siinä on jatkuva neliveto, jos se vaihtelee välillä 0-50%. Jatkuva neliveto tarkoittaa, että kaikki pyörät vetää jatkuvasti, vertaa esim. Audi A4 Quattro.


      • gerhetht
        Koslow kirjoitti:

        Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
        TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
        Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA.

        ESP sisältää myös TCS-järjestelmän. Testaa jos et usko, anna espin olla päällä, aja auto liukkaalle pinnalle, pysäytä, paina kytkin pohjaan, lisää kaasua ja nosta kytkin ylös nopeasti ja katso mitä tapahtuu, Tusconi nykii aika kivasti kun espin sisältämä tcs ei tajua tilannetta ja anna vedon siirtyä vapaasti taka-akselille.

        Ja Tusconi on sinänsä jatkuvalla nelivedolla varustettu että sitä ei erikseen tarvitse kytkeä päälle, vrt. vanhemmat maasturit vaan se tosiaan kytkeytyy automaattisesti ja siirtää vetoa taakse. Jatkuvatoiminen neliveto se ei ole, vrt. esmes Audi, Subaru. Pitävällä pinnalla Tuscon on 100% etuvetoinen, maantiellä pääsääntöisesti mennään tuolleen kun taas subbessa ja Audissa vetoa menee edelleen taaksekin koko aika, siksi niiden maantiekäytös on loogisempaa kuin kytkeytyvissä nelivedoissa.

        Uusin Haldex, versio 4, on jatkuvatoiminen, siinä menee 90% vedosta eteen ja 10% aina taakse, suhteen muuttuessa tarvittaessa.

        Niin ja Tusconi ei todellakaan ole mukava nelivetoinen ajaa, kulmikas ja vanhahtava, käy joskus kokeilemassa vaikka Fordin Kuga, VW Tiguan Haldexeista tai sitten vaikka Subaru Forester jatkuvatoimisista niin huomannet hiukan eroa, on toki hinnassakin eroa, mutta ei se Tusconi tai Sportage tosiaan ole mikään huippunelkku ajaa.

        Itse ajoin kys. autolla 2,5 vuotta / 153 tkm, kokemusta on jonkin verrankin.


      • tucsonisti
        gerhetht kirjoitti:

        ESP sisältää myös TCS-järjestelmän. Testaa jos et usko, anna espin olla päällä, aja auto liukkaalle pinnalle, pysäytä, paina kytkin pohjaan, lisää kaasua ja nosta kytkin ylös nopeasti ja katso mitä tapahtuu, Tusconi nykii aika kivasti kun espin sisältämä tcs ei tajua tilannetta ja anna vedon siirtyä vapaasti taka-akselille.

        Ja Tusconi on sinänsä jatkuvalla nelivedolla varustettu että sitä ei erikseen tarvitse kytkeä päälle, vrt. vanhemmat maasturit vaan se tosiaan kytkeytyy automaattisesti ja siirtää vetoa taakse. Jatkuvatoiminen neliveto se ei ole, vrt. esmes Audi, Subaru. Pitävällä pinnalla Tuscon on 100% etuvetoinen, maantiellä pääsääntöisesti mennään tuolleen kun taas subbessa ja Audissa vetoa menee edelleen taaksekin koko aika, siksi niiden maantiekäytös on loogisempaa kuin kytkeytyvissä nelivedoissa.

        Uusin Haldex, versio 4, on jatkuvatoiminen, siinä menee 90% vedosta eteen ja 10% aina taakse, suhteen muuttuessa tarvittaessa.

        Niin ja Tusconi ei todellakaan ole mukava nelivetoinen ajaa, kulmikas ja vanhahtava, käy joskus kokeilemassa vaikka Fordin Kuga, VW Tiguan Haldexeista tai sitten vaikka Subaru Forester jatkuvatoimisista niin huomannet hiukan eroa, on toki hinnassakin eroa, mutta ei se Tusconi tai Sportage tosiaan ole mikään huippunelkku ajaa.

        Itse ajoin kys. autolla 2,5 vuotta / 153 tkm, kokemusta on jonkin verrankin.

        'Tucsonin neliveto ja aktiivinen vääntömomentin ITM-hallintajärjestelmä (Inteligent Torque Management) välittää normaalisti suurimman osan voimasta etupyörille, mutta ajo-olosuhteiden muuttuessa se alkaa jakaa tehoa jokaisen neljän pyörän kesken tilanteeseen parhaiten sopivassa suhteessa.
        Nelivedon voimansiirto voidaan lukita siten, että voima jakaantuu auton etu- ja takaosan välillä tasaisesti suhteessa 50:50. Nelivedon lukitus tapahtuu kojelaudassa olevaa nappia painamalla.
        Tucsonin ESP ei sisällä vetoluistonestoa, vaan se toimii yhdessä ITM:n ja ABS:n kanssa.'

        Edellä esitetty on suoraan Tucsonin teknisistä tiedoista. Tuossa Tucsonissa on mittaritaulussa 4wd ja esp- nappulat mutta ei tcs-painiketta.


      • tucsonisti
        tucsonisti kirjoitti:

        'Tucsonin neliveto ja aktiivinen vääntömomentin ITM-hallintajärjestelmä (Inteligent Torque Management) välittää normaalisti suurimman osan voimasta etupyörille, mutta ajo-olosuhteiden muuttuessa se alkaa jakaa tehoa jokaisen neljän pyörän kesken tilanteeseen parhaiten sopivassa suhteessa.
        Nelivedon voimansiirto voidaan lukita siten, että voima jakaantuu auton etu- ja takaosan välillä tasaisesti suhteessa 50:50. Nelivedon lukitus tapahtuu kojelaudassa olevaa nappia painamalla.
        Tucsonin ESP ei sisällä vetoluistonestoa, vaan se toimii yhdessä ITM:n ja ABS:n kanssa.'

        Edellä esitetty on suoraan Tucsonin teknisistä tiedoista. Tuossa Tucsonissa on mittaritaulussa 4wd ja esp- nappulat mutta ei tcs-painiketta.

        Jäi yksi lainaus pois:
        'Tucsonin neliveto toimii sähköisesti ja automaattisesti. Järjestelmä kykenee siirtämään vaikka kaiken vedon etupyörille. Normaaliajossa järjestelmä jakaa vedon etu- ja takapyörille suhteessa 50/50.'

        Siis edellisten tekstien mukaan Tucson siirtää vetoa 'jokaisen neljän pyörän kesken' ottamatta kantaa siihen onko se takana vai edessä. Ja automatiikka huolehtii vetopidosta ja ajonhallinnasta, ei siis tarvitakkaan mitään tcs- systeemiä. Siksi onkin niin mukava ajettava, ei 'urheilullinen', mutta se toimii niin kuin auton pitääkin eikä se jää hankeen kiinni jos vaan ei roiku mahansa varassa.


      • gerhetht
        tucsonisti kirjoitti:

        Jäi yksi lainaus pois:
        'Tucsonin neliveto toimii sähköisesti ja automaattisesti. Järjestelmä kykenee siirtämään vaikka kaiken vedon etupyörille. Normaaliajossa järjestelmä jakaa vedon etu- ja takapyörille suhteessa 50/50.'

        Siis edellisten tekstien mukaan Tucson siirtää vetoa 'jokaisen neljän pyörän kesken' ottamatta kantaa siihen onko se takana vai edessä. Ja automatiikka huolehtii vetopidosta ja ajonhallinnasta, ei siis tarvitakkaan mitään tcs- systeemiä. Siksi onkin niin mukava ajettava, ei 'urheilullinen', mutta se toimii niin kuin auton pitääkin eikä se jää hankeen kiinni jos vaan ei roiku mahansa varassa.

        "Hyundai Press Release:

        Hyundai has released details of its 2009 Tucson range. With standard ESP Stability Control, Traction Control System, an integrated Bluetooth® audio system plus a host of detail improvements, the 2009 Tucson range delivers added appeal and enhanced value across the range.
        "

        http://www.zercustoms.com/news/2009-Hyundai-Tucson.html

        Kyllä siinä Tusconissa se tcs on vaan osana espiä, niinkuin kaikissa muissakin autoissa joissa esp on. Joissain vanhemmissa autoissa oli tosiaan tcs-järjestelmä eikä espiä, mutta nykyään kun kaikissa alkaa olla tuo espi, niin tcs on osa sitä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control


      • tucsonisti
        gerhetht kirjoitti:

        "Hyundai Press Release:

        Hyundai has released details of its 2009 Tucson range. With standard ESP Stability Control, Traction Control System, an integrated Bluetooth® audio system plus a host of detail improvements, the 2009 Tucson range delivers added appeal and enhanced value across the range.
        "

        http://www.zercustoms.com/news/2009-Hyundai-Tucson.html

        Kyllä siinä Tusconissa se tcs on vaan osana espiä, niinkuin kaikissa muissakin autoissa joissa esp on. Joissain vanhemmissa autoissa oli tosiaan tcs-järjestelmä eikä espiä, mutta nykyään kun kaikissa alkaa olla tuo espi, niin tcs on osa sitä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control

        Tucsonissa molemmat, esp ja tcs ovat ERIKSEEN lisävarusteita, ja voivat olla kumpikin samassa autossa mutta eri kytkimissä. Ajonhallinnan sielu on ECU:ssa oleva ohjelma, joka käyttää niitä tekniikoita joita autossa sattuu olemaan tarjolla. En kyllä haluaisi omaan autooni TCS:aa ja jäädä sen kanssa hankeen kiinni kun ruiskutusta aletaan katkomaan.
        Kävin tänä aamuna verkoilla ja kokeilin rantajäällä polkaisemalla kaasun pohjaan seurauksena että kaikki pyörät jättivät sutimisjäljet ja auto lähti kuin raketti. TCS ei olisi antanut tuota tehdä.

        Antamissasi linkeissä oli hyvää tietoa, jotka auttavat ymmärtämään ajonhallinnan komponettien kaytön eri variaatioita.

        'The heart of the ESC system is the Electronic Control Unit (ECU). The various control techniques are embedded in it. Often, the same ECU is used for diverse systems at the same time (ABS, Traction control system, climate control, etc.). The input signals are sent through the input-circuit to the digital controller. The desired vehicle state is determined based upon the steering wheel angle, its gradient and the wheel speed. Simultaneously, the yaw sensor measures the actual state. The controller computes the needed brake or acceleration force for each wheel and directs via the driver circuits the valves of the hydraulic modulator.'


    • 4x4

      Kyllä se tuolla lumessa hyvin etenee,mutta jos vertaa quatro audiin,niin onhan audi liukkaalla pinnalla aivan omaa luokkaa,tosin kun lunta on enemmän,niin osat vaihtuu.Molemmat mielestäni hyviä pelejä,ja kummastakin on kokemusta.Hyvät joulut kaikille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe