Ai että on mukavaa kun tuli kunnolla lunta ja pääsi kokeilemaan nelivedon ihanuutta
tucson
11
2712
Vastaukset
- nipponisti
kuinkas se oli tuossa tucsonissa nelivedon maximi nopeus, että putoaako automaattisesti etuvedolle kun tietty nopeus ylitetään? Muistelen että jossakin korealaisessa oli 60 km/h rajana.
- gerhetht
Eli keskilukko putoaa pois pelistä kun nopeus kasvaa yli 45 km/h, tosin jos etupyörät edelleen sutivat niin takapää on mukana mutta jatkuvaa nelivetoa ei Tusconissa ole, käyttäytyy etuvetoisen tavoin normaalisti, tai oikeastaan huonommin kuin perus etuvetoinen, kytkeytyvällä nelivedolla ja huonolla espillä varustetut citymaasturit ovat aika kulmikkaita ajaa, esp/tcs nappaa kiinni kun pyörät sutii vaikka siinä vaiheessa pitäisi antaa takapään tulla mukaan vapaasti.
- cittaria...
Ei sellaista cittaria olekaan, jossa olisi nelivedon toiminnalle joku maksiminopeus. Kyse on vain nelivetolukituksen maksiminopeudesta, tuon nopeuden yläpuolella toimii siis vain automaattitila, kuten toinen kirjoittaja jo selvitti.
ESP-kritiikki on sikäli aiheellista (Sportagen perusteella, sama tekniikka), että toisinaan tuntuu että ESP:n vetoluistonesto-ominaisuus ehtii reagoida ennen vedon kytkeytymistä taakse. Näin ei tietenkään pitäisi olla, vaan ensin pitäisi vedon kytkeytyä taakse, ja jos edelleen sutii niin sitten vasta saisi luistonesto puuttua peliin. Lukitustilan käyttö auttaa. - Koslow
Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA. - Pilkunviilausta
Koslow kirjoitti:
Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA.Niin siis miten siinä on jatkuva neliveto, jos se vaihtelee välillä 0-50%. Jatkuva neliveto tarkoittaa, että kaikki pyörät vetää jatkuvasti, vertaa esim. Audi A4 Quattro.
- gerhetht
Koslow kirjoitti:
Tucsonissa on JATKUVA neliveto, vaihtelee olosuhteiden mukaan 0-50% akseleille. Lisäksi siinä on sähkölukko jota käsikirja ei suosittele käytettäväksi yli 35km/h nopeuksissa. Viskokytkimen ansiosta veto jakautuu osittain kaikille pyörille. ESP- ajonhallintajärjestelmä käyttää ABS-jarruja ja vetoa samanaikaisesti auton oikaisemiseksi, mukana pelissä on myös G-anturi.
TCS-systeemi joka joissakin autoissa vielä on, on vanha tekniikka, estää ainoastaan vetoluiston. Joissain vanhemmissa autoissa se oli toteutettu niin, että joko katkoi sytytystä tai ruiskua. He he...
Nuo edellä olevat tiedot on minun Tucsonini käsikirjasta poimittuja. Tucson on MUKAVA AJAA.ESP sisältää myös TCS-järjestelmän. Testaa jos et usko, anna espin olla päällä, aja auto liukkaalle pinnalle, pysäytä, paina kytkin pohjaan, lisää kaasua ja nosta kytkin ylös nopeasti ja katso mitä tapahtuu, Tusconi nykii aika kivasti kun espin sisältämä tcs ei tajua tilannetta ja anna vedon siirtyä vapaasti taka-akselille.
Ja Tusconi on sinänsä jatkuvalla nelivedolla varustettu että sitä ei erikseen tarvitse kytkeä päälle, vrt. vanhemmat maasturit vaan se tosiaan kytkeytyy automaattisesti ja siirtää vetoa taakse. Jatkuvatoiminen neliveto se ei ole, vrt. esmes Audi, Subaru. Pitävällä pinnalla Tuscon on 100% etuvetoinen, maantiellä pääsääntöisesti mennään tuolleen kun taas subbessa ja Audissa vetoa menee edelleen taaksekin koko aika, siksi niiden maantiekäytös on loogisempaa kuin kytkeytyvissä nelivedoissa.
Uusin Haldex, versio 4, on jatkuvatoiminen, siinä menee 90% vedosta eteen ja 10% aina taakse, suhteen muuttuessa tarvittaessa.
Niin ja Tusconi ei todellakaan ole mukava nelivetoinen ajaa, kulmikas ja vanhahtava, käy joskus kokeilemassa vaikka Fordin Kuga, VW Tiguan Haldexeista tai sitten vaikka Subaru Forester jatkuvatoimisista niin huomannet hiukan eroa, on toki hinnassakin eroa, mutta ei se Tusconi tai Sportage tosiaan ole mikään huippunelkku ajaa.
Itse ajoin kys. autolla 2,5 vuotta / 153 tkm, kokemusta on jonkin verrankin. - tucsonisti
gerhetht kirjoitti:
ESP sisältää myös TCS-järjestelmän. Testaa jos et usko, anna espin olla päällä, aja auto liukkaalle pinnalle, pysäytä, paina kytkin pohjaan, lisää kaasua ja nosta kytkin ylös nopeasti ja katso mitä tapahtuu, Tusconi nykii aika kivasti kun espin sisältämä tcs ei tajua tilannetta ja anna vedon siirtyä vapaasti taka-akselille.
Ja Tusconi on sinänsä jatkuvalla nelivedolla varustettu että sitä ei erikseen tarvitse kytkeä päälle, vrt. vanhemmat maasturit vaan se tosiaan kytkeytyy automaattisesti ja siirtää vetoa taakse. Jatkuvatoiminen neliveto se ei ole, vrt. esmes Audi, Subaru. Pitävällä pinnalla Tuscon on 100% etuvetoinen, maantiellä pääsääntöisesti mennään tuolleen kun taas subbessa ja Audissa vetoa menee edelleen taaksekin koko aika, siksi niiden maantiekäytös on loogisempaa kuin kytkeytyvissä nelivedoissa.
Uusin Haldex, versio 4, on jatkuvatoiminen, siinä menee 90% vedosta eteen ja 10% aina taakse, suhteen muuttuessa tarvittaessa.
Niin ja Tusconi ei todellakaan ole mukava nelivetoinen ajaa, kulmikas ja vanhahtava, käy joskus kokeilemassa vaikka Fordin Kuga, VW Tiguan Haldexeista tai sitten vaikka Subaru Forester jatkuvatoimisista niin huomannet hiukan eroa, on toki hinnassakin eroa, mutta ei se Tusconi tai Sportage tosiaan ole mikään huippunelkku ajaa.
Itse ajoin kys. autolla 2,5 vuotta / 153 tkm, kokemusta on jonkin verrankin.'Tucsonin neliveto ja aktiivinen vääntömomentin ITM-hallintajärjestelmä (Inteligent Torque Management) välittää normaalisti suurimman osan voimasta etupyörille, mutta ajo-olosuhteiden muuttuessa se alkaa jakaa tehoa jokaisen neljän pyörän kesken tilanteeseen parhaiten sopivassa suhteessa.
Nelivedon voimansiirto voidaan lukita siten, että voima jakaantuu auton etu- ja takaosan välillä tasaisesti suhteessa 50:50. Nelivedon lukitus tapahtuu kojelaudassa olevaa nappia painamalla.
Tucsonin ESP ei sisällä vetoluistonestoa, vaan se toimii yhdessä ITM:n ja ABS:n kanssa.'
Edellä esitetty on suoraan Tucsonin teknisistä tiedoista. Tuossa Tucsonissa on mittaritaulussa 4wd ja esp- nappulat mutta ei tcs-painiketta. - tucsonisti
tucsonisti kirjoitti:
'Tucsonin neliveto ja aktiivinen vääntömomentin ITM-hallintajärjestelmä (Inteligent Torque Management) välittää normaalisti suurimman osan voimasta etupyörille, mutta ajo-olosuhteiden muuttuessa se alkaa jakaa tehoa jokaisen neljän pyörän kesken tilanteeseen parhaiten sopivassa suhteessa.
Nelivedon voimansiirto voidaan lukita siten, että voima jakaantuu auton etu- ja takaosan välillä tasaisesti suhteessa 50:50. Nelivedon lukitus tapahtuu kojelaudassa olevaa nappia painamalla.
Tucsonin ESP ei sisällä vetoluistonestoa, vaan se toimii yhdessä ITM:n ja ABS:n kanssa.'
Edellä esitetty on suoraan Tucsonin teknisistä tiedoista. Tuossa Tucsonissa on mittaritaulussa 4wd ja esp- nappulat mutta ei tcs-painiketta.Jäi yksi lainaus pois:
'Tucsonin neliveto toimii sähköisesti ja automaattisesti. Järjestelmä kykenee siirtämään vaikka kaiken vedon etupyörille. Normaaliajossa järjestelmä jakaa vedon etu- ja takapyörille suhteessa 50/50.'
Siis edellisten tekstien mukaan Tucson siirtää vetoa 'jokaisen neljän pyörän kesken' ottamatta kantaa siihen onko se takana vai edessä. Ja automatiikka huolehtii vetopidosta ja ajonhallinnasta, ei siis tarvitakkaan mitään tcs- systeemiä. Siksi onkin niin mukava ajettava, ei 'urheilullinen', mutta se toimii niin kuin auton pitääkin eikä se jää hankeen kiinni jos vaan ei roiku mahansa varassa. - gerhetht
tucsonisti kirjoitti:
Jäi yksi lainaus pois:
'Tucsonin neliveto toimii sähköisesti ja automaattisesti. Järjestelmä kykenee siirtämään vaikka kaiken vedon etupyörille. Normaaliajossa järjestelmä jakaa vedon etu- ja takapyörille suhteessa 50/50.'
Siis edellisten tekstien mukaan Tucson siirtää vetoa 'jokaisen neljän pyörän kesken' ottamatta kantaa siihen onko se takana vai edessä. Ja automatiikka huolehtii vetopidosta ja ajonhallinnasta, ei siis tarvitakkaan mitään tcs- systeemiä. Siksi onkin niin mukava ajettava, ei 'urheilullinen', mutta se toimii niin kuin auton pitääkin eikä se jää hankeen kiinni jos vaan ei roiku mahansa varassa."Hyundai Press Release:
Hyundai has released details of its 2009 Tucson range. With standard ESP Stability Control, Traction Control System, an integrated Bluetooth® audio system plus a host of detail improvements, the 2009 Tucson range delivers added appeal and enhanced value across the range.
"
http://www.zercustoms.com/news/2009-Hyundai-Tucson.html
Kyllä siinä Tusconissa se tcs on vaan osana espiä, niinkuin kaikissa muissakin autoissa joissa esp on. Joissain vanhemmissa autoissa oli tosiaan tcs-järjestelmä eikä espiä, mutta nykyään kun kaikissa alkaa olla tuo espi, niin tcs on osa sitä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control - tucsonisti
gerhetht kirjoitti:
"Hyundai Press Release:
Hyundai has released details of its 2009 Tucson range. With standard ESP Stability Control, Traction Control System, an integrated Bluetooth® audio system plus a host of detail improvements, the 2009 Tucson range delivers added appeal and enhanced value across the range.
"
http://www.zercustoms.com/news/2009-Hyundai-Tucson.html
Kyllä siinä Tusconissa se tcs on vaan osana espiä, niinkuin kaikissa muissakin autoissa joissa esp on. Joissain vanhemmissa autoissa oli tosiaan tcs-järjestelmä eikä espiä, mutta nykyään kun kaikissa alkaa olla tuo espi, niin tcs on osa sitä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_controlTucsonissa molemmat, esp ja tcs ovat ERIKSEEN lisävarusteita, ja voivat olla kumpikin samassa autossa mutta eri kytkimissä. Ajonhallinnan sielu on ECU:ssa oleva ohjelma, joka käyttää niitä tekniikoita joita autossa sattuu olemaan tarjolla. En kyllä haluaisi omaan autooni TCS:aa ja jäädä sen kanssa hankeen kiinni kun ruiskutusta aletaan katkomaan.
Kävin tänä aamuna verkoilla ja kokeilin rantajäällä polkaisemalla kaasun pohjaan seurauksena että kaikki pyörät jättivät sutimisjäljet ja auto lähti kuin raketti. TCS ei olisi antanut tuota tehdä.
Antamissasi linkeissä oli hyvää tietoa, jotka auttavat ymmärtämään ajonhallinnan komponettien kaytön eri variaatioita.
'The heart of the ESC system is the Electronic Control Unit (ECU). The various control techniques are embedded in it. Often, the same ECU is used for diverse systems at the same time (ABS, Traction control system, climate control, etc.). The input signals are sent through the input-circuit to the digital controller. The desired vehicle state is determined based upon the steering wheel angle, its gradient and the wheel speed. Simultaneously, the yaw sensor measures the actual state. The controller computes the needed brake or acceleration force for each wheel and directs via the driver circuits the valves of the hydraulic modulator.'
- 4x4
Kyllä se tuolla lumessa hyvin etenee,mutta jos vertaa quatro audiin,niin onhan audi liukkaalla pinnalla aivan omaa luokkaa,tosin kun lunta on enemmän,niin osat vaihtuu.Molemmat mielestäni hyviä pelejä,ja kummastakin on kokemusta.Hyvät joulut kaikille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735