Tarvitsisi jatkaa keittiön kaappien alla olevia halogeenien sähköjohtoja. Kyseessä on kaksi halogeenia, eli 2x2 johtoa, joka katkaistaan keskeltä poikki ja jatkojohto tulee siihen väliin. Olen ostanut 2x0,75mm johtoa, mutta tajusin juuri, että olisin tarvinnut sitä tuplasti, koska halogeeneja on siis kaksi. Nyt tuumin, että voinko liittää molemmista johdoista vain värit yhteen ja taas toisessa päässä jakaa erilleen? Eli 2xsininen -> 1x sininen -> 2xsininen ja ruskealle sama. Loppujen lopuksi nuo siis päätyvät muuntajaan.
Keittiön halogeenien johdon jatkaminen
6
1542
Vastaukset
- sähkäri vili
Eli siis sinulla on yksi muuntaja, ja siitä lähtee johdot kahdelle halogeenivalolle?
En kehoittaisi yhdistämään kahta johdinta yhteen tuon pätkän matkalle, koska silloin kuormitat sitä yhtä johdonpätkää kahden lampun verran, jolloin tuolla 0.75 piuhalla on vaarana että se palaa. Tuo piuha ei maksa juuri mitään, joten ei kun hakemaan lisää. Ja huomio myös, mitä olet tekemässä, ja se, että saatko tehdä tuonlaisia töitä itse. Kotivakuutuksesi ei varmasti korvaa pätkääkään, jos käy ilmi että olet itse tehnyt sähkötöitä, joihin sinulla ei ole valtuuksia. Miten muuten ajattelit tehdä liitokset tuohon jatkokseesi? Surraatko johdot yhteen ja teippiä päälle, vai käytätkö välissä sokeripalaa? Molemmat tavat ovat muuten laittomia, ja taas vaarantuu vakuutusturvasi.. Jos teet kiinteisiin asennuksiin muutoksia, ja teet tuollaisia jatkoksia, pitäisi kytkennät tehdä aina jakorasiassa, joita siis tarvitsisit kaksi. Ja rasian sisallä liitin, jota tulis käyttää on asian mukainen jousiliitin-wago, ei mikään sokeripala viritys. Niin, ja rasioiden tulisi olla IP-luokitukseltaan keittiöön soveltuvia.
Missään nimessä älä päätä lisätä ryhmääsi lisää halogeeneja, ellet ole varma että muuntajasi kestää kuormituksen.
Voi olla, että olisi hyvä, jos kysyisit konsultoinita jostain sähköliikkeestä, he varmasti osaavat kertoa mikä on sopiva ratkaisu ongelmaasi. Ja tietenkin, päätös, mitä teet on lopulta sinun, mutta toimiessasi omantoimisesti, olet myös itse vastuussa teoistasi. Ja sähkön kanssa leikitään harvoin useammin kuin kerran.- maxman99
Hmmm.... joo. Näin vähän ajattelinkin että ei ehkä toimi noin. Valot eivät ole kiinteästi asennettuja, vaan johdot tulevat yläkaappien takaa kaappien päälle, jossa on pistorasia ja muuntaja. Samassa muuntajassa on jo useampi valo, eli en ole lisäämässä valoja, ainoastaan parin halogeenin johtoa pidentämässä, että saan kierrettyä kaappien välissä olevan huuvan nätisti seinän- ja katonvieruksia myöten. Ja syy miksi tuota ajattelin on se, että jo laittamani peitelistan sisälle ei ehkä mahdu toista johtoa rinnalle, kun mitoitin sen ajatuksissani vain yhdelle. :(
Johdot liitän sellaisella valkoisella pienellä suorakaiteen muotoisella liittimellä, mikä on neljällä ruuvilla kiinni. Eikä mulla kyllä ole aavistusta, onko noi ns. jokamiehen töitä..? Teen sen kuitenkin, mutta siksi kysyinkin apuja ensin. :) - sähkäri vili
maxman99 kirjoitti:
Hmmm.... joo. Näin vähän ajattelinkin että ei ehkä toimi noin. Valot eivät ole kiinteästi asennettuja, vaan johdot tulevat yläkaappien takaa kaappien päälle, jossa on pistorasia ja muuntaja. Samassa muuntajassa on jo useampi valo, eli en ole lisäämässä valoja, ainoastaan parin halogeenin johtoa pidentämässä, että saan kierrettyä kaappien välissä olevan huuvan nätisti seinän- ja katonvieruksia myöten. Ja syy miksi tuota ajattelin on se, että jo laittamani peitelistan sisälle ei ehkä mahdu toista johtoa rinnalle, kun mitoitin sen ajatuksissani vain yhdelle. :(
Johdot liitän sellaisella valkoisella pienellä suorakaiteen muotoisella liittimellä, mikä on neljällä ruuvilla kiinni. Eikä mulla kyllä ole aavistusta, onko noi ns. jokamiehen töitä..? Teen sen kuitenkin, mutta siksi kysyinkin apuja ensin. :)Eivät nuo ole niitä jokamiehen töitä, mutta kuten sanoin, niin itsehän päätät mitä olet tekemässä. JA sitten kun joku huomauttaa, että jatkojohdon korjaaminen on jokamiehen töitä, niin nyt ei todellakaan ole kyse siitä. Sähkötöissä on hyvä muistaa se, että jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin luultavasti et sitä myöskään saa itse tehdä.
Nuo 'valkoiset neliruuviset liittimet' ovat todennäköisesti sokeripaloja. Jos sähköalan asetuksia katsotaan, niin kukaan sähkömies ei teksisi asennusta noin, koska kun jotain sattuu, heiltä menee luvat. Kuten aiemmin sanoin, liitokset ja kytkennät tulisi hoitaa jakorasian sisällä, asianmukaisilla liitimillä, jotta asennus olisi asetustem mukainen. Tietenkään Suomi ei ole mikään poliisivaltio, joten päätös, ja vastuu töistäsi on sinulla. Muista kuitenkin eristää liitoksesi hyvin, ja tehdä liitokseet niin, etteijohdot irtoa. Muussa tapauksessa palokunta vierailee varmasti luonasi, eikä vain kahvilla. Todennäköisesti kuitenkin, jos olet huolellinen, ei tuolla operaatiollasi pitäisi oliia mitään ongelmaa. - 12v
sähkäri vili kirjoitti:
Eivät nuo ole niitä jokamiehen töitä, mutta kuten sanoin, niin itsehän päätät mitä olet tekemässä. JA sitten kun joku huomauttaa, että jatkojohdon korjaaminen on jokamiehen töitä, niin nyt ei todellakaan ole kyse siitä. Sähkötöissä on hyvä muistaa se, että jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin luultavasti et sitä myöskään saa itse tehdä.
Nuo 'valkoiset neliruuviset liittimet' ovat todennäköisesti sokeripaloja. Jos sähköalan asetuksia katsotaan, niin kukaan sähkömies ei teksisi asennusta noin, koska kun jotain sattuu, heiltä menee luvat. Kuten aiemmin sanoin, liitokset ja kytkennät tulisi hoitaa jakorasian sisällä, asianmukaisilla liitimillä, jotta asennus olisi asetustem mukainen. Tietenkään Suomi ei ole mikään poliisivaltio, joten päätös, ja vastuu töistäsi on sinulla. Muista kuitenkin eristää liitoksesi hyvin, ja tehdä liitokseet niin, etteijohdot irtoa. Muussa tapauksessa palokunta vierailee varmasti luonasi, eikä vain kahvilla. Todennäköisesti kuitenkin, jos olet huolellinen, ei tuolla operaatiollasi pitäisi oliia mitään ongelmaa.Eikö tuo ole pienjännitteellä toimiva,jonka voi tehdä maallikko normaalisti alusta loppuun(muuntaja pistotulppa liitäntä)
- eimikäänsähkäri
sähkäri vili kirjoitti:
Eivät nuo ole niitä jokamiehen töitä, mutta kuten sanoin, niin itsehän päätät mitä olet tekemässä. JA sitten kun joku huomauttaa, että jatkojohdon korjaaminen on jokamiehen töitä, niin nyt ei todellakaan ole kyse siitä. Sähkötöissä on hyvä muistaa se, että jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin luultavasti et sitä myöskään saa itse tehdä.
Nuo 'valkoiset neliruuviset liittimet' ovat todennäköisesti sokeripaloja. Jos sähköalan asetuksia katsotaan, niin kukaan sähkömies ei teksisi asennusta noin, koska kun jotain sattuu, heiltä menee luvat. Kuten aiemmin sanoin, liitokset ja kytkennät tulisi hoitaa jakorasian sisällä, asianmukaisilla liitimillä, jotta asennus olisi asetustem mukainen. Tietenkään Suomi ei ole mikään poliisivaltio, joten päätös, ja vastuu töistäsi on sinulla. Muista kuitenkin eristää liitoksesi hyvin, ja tehdä liitokseet niin, etteijohdot irtoa. Muussa tapauksessa palokunta vierailee varmasti luonasi, eikä vain kahvilla. Todennäköisesti kuitenkin, jos olet huolellinen, ei tuolla operaatiollasi pitäisi oliia mitään ongelmaa.Oletan, että valaisimet ovat 24V ja 20W, korjaa jos olen väärässä. 0,75 mm2 kaapeli riittää hyvin kahden valaisimen syötöksi, yhteenlaskettu virta näillä on n. 1,7A.
Kuten aikasempi vastaaja jo mainitsikin on syytä käyttää jakorasiota liitosten suojaamiseen ja "sokeripala" eli liitinrima on aivan pätevä liitin, eikä sen käyttöä mitkään sähköalan säädökset kiellä saatika, että se olisi laitonta.
Vaadittava kotelointiluokka keittiössä on IP20, lukuunottamatta astioiden kuivauskaapin alapuolta, jossa vaaditaan IP21 mukainen kotelointi. Samat kotelointiluokka vaatimukset pätevät myös itse valaisimille.
Pienoisjännitteellä (24V) toimivat valaisimet saat ihan laillisesti kytkeä itse, kunhan tiedät mitä olet tekemässä. - gahhr
eimikäänsähkäri kirjoitti:
Oletan, että valaisimet ovat 24V ja 20W, korjaa jos olen väärässä. 0,75 mm2 kaapeli riittää hyvin kahden valaisimen syötöksi, yhteenlaskettu virta näillä on n. 1,7A.
Kuten aikasempi vastaaja jo mainitsikin on syytä käyttää jakorasiota liitosten suojaamiseen ja "sokeripala" eli liitinrima on aivan pätevä liitin, eikä sen käyttöä mitkään sähköalan säädökset kiellä saatika, että se olisi laitonta.
Vaadittava kotelointiluokka keittiössä on IP20, lukuunottamatta astioiden kuivauskaapin alapuolta, jossa vaaditaan IP21 mukainen kotelointi. Samat kotelointiluokka vaatimukset pätevät myös itse valaisimille.
Pienoisjännitteellä (24V) toimivat valaisimet saat ihan laillisesti kytkeä itse, kunhan tiedät mitä olet tekemässä.Tuo 24v on melko harvinaista tavaraa kodin/mökin valaistuksessa,Melko varmasti mennään 12v jännitteellä.vähän on ohkasta tuo 0.75 mut eiköhän ne silläkin hehku,kokeile ja jos tuntuu et kaapeli lämpenee vaihda sit paksummaksi,eiköhän aika nopeesti tapansa näytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa43118Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92148Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1151766Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101096Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129986- 35774
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30665